جمعه, 02 آذر 1403

 



, گزارش کاربینی ,

بسمه تعالی
مرکزآموزش علمی-کاربردی فرهنگ وهنر13تهران
معاونت فرهنگی ودانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کار آفرینی(هماوردمهارتی)
0 copy copy
آیاشغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟
در حال حاضر شاغل نمی باشم.
..........................................................................................
مشخصات محیط کار مورد بازدید:
کارگاه آموزشی واقع در مرکز علمی کاربردی واحد 13 در لابراتوار
...................................................................................
نام سازمان ویاشرکت بازدید شده:
کارگاه آموزشی – لابلا توار
......................................................................................
فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
در کارگاه آموزشی به آموزش نرم افزار هلو پرداخته شد
...................................................................................
رشته تحصیلی شما چه نقشی دراین شرکت دارد؟
در واقع نرم افزارهلو یکی از نرم افزارهایی است که ممکن است برخی موسسات برای ثبت رویدادها و فعالیت های روزانه خود از آن استفاده می کنند.
رشته من یعنی حسابداری یکی از بخشهای مهم هر موسسه یا سازمانی به شمار می رود .
...................................................................................
نوع سازمان چیست؟                 دولتی                   عمومی               خصوصی
.....................................................................................
تاریخچه تاسیس :
......................................................................................
مراحل انجام کار دراین موسسه چگونه است؟
در اینجا مراحل انجام کار در نرم افزار هلو را به اختصار توضیح می دهم :
وارد کردن اطلاعات اوّل دوره:
وارد کردن اطلاعات اوّل دوره در نرم‌افزار در تاریخ خاصّ: مثلاً 1/9/92
برای وارد کردن اطلاعات بهتر است همیشه تاریخ اوّل هر ماه را بزنیم تا اگر رویدادهایی بودند که در روزهای قبل از ورود ما اتّفاق افتاده و ثبت نشده‌اند را بتوانیم ثبت کنیم.
                                               
1- نام اشخاص   :         بدهکار و بستانکار
                                               
- برای وارد کردن نام جدید هر جای سیستم که باشیم می‌توانیم با 2 بار زدن اف 7 وارد صفحه نام اشخاص میشویم.
                                   
2- نام کالا                                             
                                   
- اگر بهای میانگین را نداشتیم می‌توانیم آخرین قیمت جدید را وارد کنیم.
3- افتتاح حساب بانکی
                                               
4- اسناد تجاری : اسناد دریافتنی و اسناد پرداختی
                                               
- کلیه اسنادی که هنوز سررسید نشده‌اند را وارد می‌کنیم. اسنـادی که تاریخشان گذشته قابلیت ثبت ندارند.
5- بکاپ (پشتیبان گیری)
6- گزارش‌گیری
7- ثبت یا کلیک گزینه‌ی اطلاعات پایان عملیات اطلاعات اوّل دوره
- پس از کلیک این مورد سیستم وارد مرحله بعد یعنی ثبت عملیات روزمره خواهد شد و در غیر اینصورت سیستم اجازه‌ی ادامه‌ی کار را نخواهد داد.
ــــــــــــــــــــ
1- نام اشخاص: برای وارد کردن نام اشخاص: 2 بار F7 را می‌زنیم بعد نام، شماره تلفن و آدرس فرد را وارد می‌کنیم.
- برای ثبت اطلاعات مشتری در دفتر تلفن ¬ گزینه سایر امکانات یا F10¬ و بعد 3 بار تأیید.
* برای اصلاح اشتباهات در این مرحله از گزینه مشخّصات مالی استفاده می‌کنیم.
2- نام کالا: به این ترتیب عمل می‌کنیم:
اطلاعات اوّل دوره ¬ کالاهای اولیّه انبار ¬ گروه‌بندی کالا
1-     افزودن گروه اصلی ¬F6 (انتخاب گروه اصلی)
نام گروه :مثلاً لوازم خانگی
2-     افزودن گروه فرعی F12¬F6¬ نام گروه ¬ مثلاً لوازم خانگی
سپس خارج می‌شویم. سپس برای تعریف نام کالا به این ترتیب عمل می‌کنیم:

اطلاعات اوّل دوره  کالا اوّلیه انبار نام کالا (مثلاً یخچال)  کد کالا (یا دستی وارد می‌کنیم، یا اتوماتیک وارد می‌شود) تعداد در انبار  قیمت
قیمت: یا میانگین یا آخرین قیمت کالا را وارد می‌کنیم.

سپس  خروج یا F7
3- افتتاح حساب:
اطلاعات اوّل دوره  معرفی حساب‌ها و چک‌ها ¬ افتتاح حساب بانکی ¬ نام بانک را انتخاب می‌کنیم  شماره حساب
* اگر به این حساب دسته چک تعلّق می‌گیرد و در این قسمت حساب جاری را انتخاب می‌کنیم.
* معرفی pos بانکی :                     حساب متّصل به کارتخوان
                                                دستگاه کارتخوان از طریق کابل
* سریال دستگاه را نیز در صورت موجود بودن وارد می‌کنیم.
- برای ثبت دارنده موجودی بانک و صندوق از منوی اطلاعات اول دوره ¬ معرفی حساب‌ها و چک‌ها گزینه موجودی بانک‌ها و صندوق را انتخاب می‌نماییم.
و درآخر تأیید می‌کنیم.
4- اسناد تجاری:
ثبت چک‌های سررسید شده:
* سال قبل به معنی هر تاریخی غیر از امروز است.
اطلاعات اوّل دوره  معرفی حساب‌ها و چک‌ها چک‌های داده شده (سال قبل)  بعد وارد کردن  تاریخ صدور  نام طرف حساب نام بانک شماره چک و ......
سپس تأیید.
* برای وارد کردن طرف حساب جدید 2 بار F7.
ــــــــــــــــــــ
چک‌های گرفته شده (سال قبل) ¬ در اینجا باید پشت نمره را وارد کنیم (یعنی چندمین چکی است که گرفتیم)  سایر اطلاعات چک را وارد می‌کنیم (نام و کد شعبه اجباری نیست) ¬ تأیید
5- بک آپ:

اطلاعات اوّل دوره  تهیه و بازیابی یا Holoo bak را انتخاب و save را می‌زنیم (اگر در درایو C پشتیبان می‌گیرد) یا یک درایو دیگر را انتخاب می‌کنیم.
6- گزارش‌گیری:
* برای نمایش فرم چاپی بخش‌ها برای پرینت:

1- اطلاعات اوّل دوره  گـزارش اطلاعات وارد شـده  کالا  تهیـه گزارش نمایش فرم چاپی.

2- اطلاعات اوّل دوره  گزارش اطلاعات وارد شده  اشخاص  تهیه گزارش  نمایش فرم چاپی.
7- پایان عملیات اوّل دوره:

اطلاعات اوّل دوره  انتهای عملیات اوّل دوره  تاریخ تنظیم سند (اوّل هر ماه مثلاً 1/9/92) ¬ تأیید F8.
* برای مشاهده تراز آزمایشی: گزارشات  حسابداری  تراز آزمایشی.
- برای اصلاح اشتباهات در اوّل دوره:
اصلاحات  اوّل دوره  انتخاب گزینه مورد نظر  کالا (یا اشخاص یا ......)
ــــــــــــــــــــ
ثبت عملیات روزمره: (دریافت‌ها، پرداخت‌ها، هزینه و ......)
F3 کلید میانبر فاکتور                                 فاکتور جدید:
فاکتور  خرید  طرف حساب

نام کالا  راست کلیک  ورودی کالای جدید Alt + S
مسیر دوم: (کلیک روی آیکون کالا)

F6 (کالای جدید)         نام کالا (فقط نام)
                                    کد کالا (کد اتوماتیک)
در قسمت نام کالا:
نام کالا  تعداد فی کالا  درصد واسط فی ارز  جمع  شرح کالا¯
در این قسمت اگر کالا شرایط خاصّی دارد می‌نویسیم. مثلاً دست دوم بودن یا آسیب‌دیدگی
سپس تأیید در صورتی نیاز به چاپ باشد:
                                                چاپ فاکتور
                                                چاپ رسید
وارد کردن مبلغ:
اگر نقدی بود  در قسمت نقد مبلغ را وارد می‌کنیم  بعد تأیید.

اگر چک دادیم  در قسمت معرفی چک تاریخ سررسید شماره چک و مبلغ.
بعدی

قبلی

- در صورتی که بیشتر از یک فقره چک بخواهیم بدهیم بعد از وارد کردن اطلاعات اوّلین فقره چک، گزینه جدید یا F7 را کلیک می‌نماییم ¬ تاریخ را درست می‌کنیم و همین طور مبلغ را ¬ برای چک کردن اطلاعات ¬ از گزینه                                    استفاده می‌کنیم ¬ سپس تأیید. * در قسمت باقیمانده ¬ میزان بدهکاری نامشخص است.
خرج چک:
برای خرج چک‌های مشتریان از گزینه‌ی خروج چک ¬ لیست چک‌ها یا F7 استفاده می‌کنیم ¬ تاریخ را مشخص می‌کنیم ¬ سپس انتخاب     ¬ تأیید
- در صورت اشتباه گزینه حذف لیست یا F8 را می‌زنیم.
000،000،10

تخفیف: اگرمقداری بود می‌نویسیم  مثلاً تخفیف
.....
اگر درصدی بود از کنار عبارت تخفیف علامت             را می‌زنیم و درصد را وارد می‌کنیم. در این قسمت باقیمانده باید صفر باشد تا اجازه خروج داده شود. - برای ثبت باقیمانده در نسیه فقط کافیست در ردیف نسیه 1 بار کلیک و کلید space را بزنیم  بعد کلید تأیید فعال می‌شود  تأیید تأیید  تایید.
* برای مشاهده‌ مانده‌ی طرف حساب کافیست دو کلید ctrl و m را به طور همزمان بزنیم.
* برای مشاهده جزئیات بدهی و بستانکاری هر فرد کافیست از بالای صفحه گزینه نمایش معین همراه کالا را تیک‌دار نماییم.
ــــــــــــــــــــ
برای مشاهده م کالا از 2 مسیر می‌توان آن را مشاهده نمود:

1- زمانی که فاکتور باز باشد  راست کلیک  نمایش کاردکس کالا:
            گروه اصلی
            نوع کالا
            تأیید

2- گزارشات  کاردکس کالا  کاردکس تعدادی یا کاردکس ریالی
ــــــــــــــــــــ
* برای مشاهده فاکتور از منوی گزارشات  گزارش فاکتور  نمایش به صورت فاکتور را انتخاب می‌کنیم.
خرید تهیه گزارش
ــــــــــــــــــــ
- کلیه مراودات مالی از منوی عملیات مالی  گزینه امور مالی اتوماتیک می‌باشد.
پرداخت به .....



برای ثبت پرداخت هزینه تنها کافیست گزینه                     را انتخاب نماییم ¬ ادامه F2¬ نوع حساب ¬ مبلغ ¬space¬ تأیید گزارشات  حسابداری  دفترروزنامه
                                                معین اشخاص
            معین صندوق
                                                ترازنامه
                                                بدهکاران هر روز
                                                ............
در تراز حساب‌های معین نیز حساب‌ها با جزئیات قابل مشاهده‌اند.
ــــــــــــــــــــ
برای فروش هم، مانند خرید عمل می‌شود فقط از منو گزینه فروش را به جای خرید انتخاب می‌کنیم.
......................................................................................
رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
در واقع نرم افزارهلو یکی از نرم افزارهایی است که ممکن است برخی موسسات برای ثبت رویدادها و فعالیت های روزانه خود از آن استفاده می کنند.
رشته من یعنی حسابداری یکی از بخشهای مهم هر موسسه یا سازمانی به شمار می رود .
.............................................................................................
چه توانمندیهای شخصیتی وجسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
برای احراز این شغل مسلما فرد باید آموزشهایی در این مورد دیده باشد و در این زمینه تخصص مهارت و تجربه ی لازم را داشته باشد. همچنین از
لحاظ شخصیتی باید فردی با ثبات دارای اعتماد به نفس درستکار وامانت دار باشد.
............................................................................................
شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر تو ضیح دهید:
1)سختی و بیچیدگی
2)قوانین و مقررات انجام کار
3)مباحث ایمنی و بهداشت
4)مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
..........................................................................................
سختی و بیچید گی : حسابداری جزو مشاغل سخت و پیچیده به شمار میرود . به دلیل مسئولیت مالی که برای فرد ایجاد میکند و همچنین به دلیل نیاز به محاسبات دقیق و پیچیده
قوانین و مقررات: مسلما کارهای حسابداری باید منطبق با استانداردهای پذیرفته شده حسابدلری باشند.
مباحث ایمنی : از لحاظ ایمنی که باید نکات امنیتی یعنی امنیت اطلاعات رعایت شود و همچنین نظارت بر روی کارها حسابداری وجود داشته باشدو از لحاظ بهداشتی چون این کار بیشتر با رایانه سروکار دلرد باید موارد بهداشتی برای سلامت جسمی رعایت شود.
مباحث فرهنگی و اجتماعی: این شغل در جامعه از وجهه ی خوبی بر خوردار است و از لحاظ در آمدی نیز شغل قابل قبولی است و در سالهای اخیر جذب نیروی بسیار بالایی در این شغل اتفاق افتاده است وانگیزه برای کسب این شغل بالاست .
..................................................................................................
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
در واقع امروزه حسابداری در همه جای دنیا جایگاه بالا و شناخته شده ای دارد و در تمام کشورها به این مقوله بسیار بها داده می شود به خصوص در کشورهای پیشرفته و صنعتی .
...............................................................................................................
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
حسابداري با تمدن همزاد است و به اندازه تمدن بشري قدمت دارد. در تمدنهاي باستاني بين النهرين كه قسمت اعظم ثروتهاي جامعه در
اختيار فرمانروا يا فرمانروايان بود. معمولا كاهنان كه قشر ممتازي را در سلسله مراتب اجتماعي تشكيل مي دادند و ظيفه نگارش را بطور
اعم و نگهداري حساب درآمدها و ثروتهاي حكومت را بطور اخص به عهده يا در واقع در انحصار داشتند و در عين حال به ثبت برخي از
معاملات شهروندان نيز مي پرداختند، از جمله در تمدن باستاني سومر نظام مالي جامعي برقرار بود و كاهنان سومري علاوه بر نگهداري
حساب درآمدهاي حكومتي، به نحوي موجودي غلات، تعداد دامها و ميزان املاك حكومتي را محاسبه مي كردند
..............................................................................................................
مشاغل مرتبط و همگون به رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
حسابدار , حسابرس , کارمند امور مالیاتی , کارمند مور مالی ادارات , تحویلدار بانک ,متصدی اعتبارات ,کارپرداز ادارات و شرکتها
.................................................................................................................
خصوصیا ت هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
لازمه و خصوصيات مربوط به شغل حسابداري دقت و تحليل دقيق اطلاعات مالي و گزارشگري و طبقه بندي هر يك از اقلام .شغل مدير
مالي به قدرت تصميم گيري بالا در ارتباط با نحوه تجزيه و تحليل و گزارشگري مالي و تهيه گزارش ها مثل ترازنامه ،صورت سود و زيان.
....................................................................................................................
به نظر شما حوزه کار آفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
ايجاد يك مؤسسه حسابرسي و خدمات حسابداري و اشتغال بكار افراد كم سابقه و حتي دانشجويان حسابداري
..................................................................................................................
به نظر شما چه مها رتهایی در آینده بس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
توانايي تحليل درست رويداد هاي مالي – تنظيم انواع گزارشات مالي جهت استفاده كنندگان درون سازماني مثل مديران و صاحبان سرمايه
و استفاده كنندگان برون سازماني ساير افراد كه ميخواهند يا سهام بخرند يا اعتبار دهندگان يا سهامداران – توانايي محاسبه ي بهاي تمام شده
ي كالا ي توليد شده و محاسبه ي حقوق و دستمزد كاركنان و كارمندان.
.................................................
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطا بق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله , زیرا من بسیار به رشته خود علاقمندم و مایلم در آینده نیز در این حوزه فعالیت داشته باشم و کسب و کاری در این مورد راه اندازی کنم .
نويسنده : صدیقه باباجویی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.