شنبه, 03 آذر 1403

 



کارگاه آموزشی نرم افزار هلو

باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگ و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی)
          wwwwwwwww
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
بله ؛ کلیه فرآیندهای مربوط به حسابداری از قبیل نگهداری و راهبردی سیستم حقوق و دستمزد، بررسی اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به حسابداری ، صدور اسناد جاری حسابداری و سایر فعالیت های مربوط در واحدهای درس دانشگاهی طی شده و با اشراف کامل به موارد فوق در این حوزه انجام وظیفه می نمایم.
       
Ÿ مشخصات محیط کار مورد بازدید:
محیط ساکت و آرام ، نور، دما، روشنایی مناسب و کافی
Ÿ نام سازمان و یا شرکت بازدید شده : دانشگاه جامع علمی کاربردی کلاس کاربینی کارگاه آموزشی نرم افزار هلو
Ÿ فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
برنامه ریزی و اجرای کلیه فعالیت های فرهنگی و هنری در سطح شهر
Ÿ رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
ثبت به هنگام اطلاعات و انباشت آن طی دوره های زمانی (مالی) مختلف جهت استفاده در برنامه ریزی، تصمیم گیری و بهبود عملکرد از اهمیت بسیار بالایی برای مدیریت برخوردار می باشد. اطلاعات درست مالی می تواند سازمان را صرفاً به سوی توسعه و یا برعکس اطلاعات نادرست و غیرواقعی ، می تواند سازمان را به سوی شکست و نابودی سوق می دهد.
نوع سازمان چیست؟       دولتی   ¨         عمومی   R           خصوصی     ¨
Ÿ تاریخچه تاسیس:   1375   ( نوع سازمان مستقل وابسته به شهرداری تهران)

Ÿ مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
1- ارسال گزارش های مالی از مدیریت مبدأ به مدیریت مالی
2- بررسی اولیه اسناد مالی ارسال شده توسط کارشناس مربوطه
3- رفع مغایرت و رفع نواقص گزارشات ارسالی
4- صدور دستور پرداخت هزینه و ثبت در سامانه مالی
Ÿ رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
ثبت اطلاعات مالی نیاز به تشخیص، دانش و تجربه دارد. لذا بکارگیری افراد متخصص و آشنا به مفاهیم و اصول حسابداری نقش به سزایی در توسعه و اعتلای سازمان ایفا می نماید.
Ÿ چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
با توجه به اینکه درس ریاضی به عنوان مهمترین درس این رشته مطرح می باشد ، داشتن شم ریاضی در رشته حسابداری از اهمیت بسیاری برخوردار است . همچنین یک حسابدار باید بتواند به خوبی کارهای خود را ارائه دهد بنابر این باید به ادبیات فارسی مسلط بوده و نگارش خوبی داشته باشد. یک حسابدار باید متحمل ساعت ها کار در پشت یک میز و صندلی و سروکارداشتن با اعداد و ارقام را داشته و دقیق و منظم باشد و برای موفقیت در این دنیای پراز رقابت و تغییر و تحول باید خلاق ، مبتکر ، صبور و منضبط باشد.
Ÿ شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1-      سختی و پیچیدگی: نیاز به تمرکز زیاد و قدرت تجزیه و تحلیل ذهنی عالی، افزایش دقت و حوصله پس از چندین ساعت کار سخت و طاقت فرسا، کم تحرکی و نشستن های طولانی
 
2-     قوانین و مقررات انجام کار: تسلط و آشنایی کامل با مقررات و قوانین و عدم تخطی از آن (قانون مالیات های مستقیم ، قانون تجارت ، قانون محاسبات عمومی و ...)
 
3-     مباحث ایمنی و بهداشت: میزان بالای استرس شغلی بویژه در زمان ، زمان کاری طولانی ، ارتباطات ضعیف بین همکاران، اختلال خواب، سردرد، بدخلقی، ناراحتی معده و عدم رضایت شغلی
 
4-     مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی): رعایت نکات اخلاقی و شخصیتی ، احترام به مشتری.
 
Ÿ شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
رشته حسابداری یکی از 38 عنوان شغلی در سال 2009 است که در مقررات جدید دولت فدرال مشمول بررسی برای اخذ ویزای مهاجرت به کاناداست . حسابداران در جامعه کانادا از جایگاه اجتماعی بسیار بالایی برخوردار می باشند. فدراسیون بین المللی حسابداران، سازمان جهانی برای حرفه حسابداری است که در سال 1977 تشکیل شده و دارای 157 عضو از 123 کشور جهان است . هدف فدراسیون ارتقاء حرفه حسابداری و مشارکت در توسعه اقتصادی جهانی از طریق ایجاد استانداردهای حرفه ای با کیفیت و گسترش همگانی استانداردها در سطح جهان است. با توجه به اهمیت و جایگاه ویژه حسابداری در مجامع بین المللی ، فدراسیون بین الملل حسابداران در عرصه های زیر به تدوین استاندارد می پردازد:
- استانداردهای بین المللی کنترل کیفیت
- آئین رفتار حرفه ای بین الملل
- استانداردهای بین المللی آموزش
- استانداردهای بین المللی حسابداری بخش عمومی
Ÿ تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
متاسفانه متدولوژی غالب بر جامعه حسابداران رسمی ایران دچار انحرافات اساسی است که نه تنها از متدولوژی علمی حسابداری فاصله داشته بلکه فراتر از این ، بیشتر به روش های عامیانه نزدیک بوده تا به روش های علمی و این نه نسخی گزاف بلکه توضیح علمی واقعیت موجود است. حرفه حسابرسی در جهان در حال از سرگذراندن بحرانهای ناشی از جدایی استانداردهای بین المللی ، آمریکایی و انگلیسی همچنین روزندهای اساسی موجود در سطح جهان و ایران نشان می دهد که مسئله خطیر مسولیت های اجتماعی حسابرسان به عنوان مسئله مبرم روز مطرح شده ولی متاسفانه در هیچ کدام از این موارد نیز خود حسابداران و حسابرسان رهبری را به دست نداشته اند.
Ÿ مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
1-حسابداری مالی (در کلیه شرکت ها و موسسات تجاری و غیرانتفاعی).
2- حسابداری صنعتی (در کلیه واحدهای صنعتی و شرکت های تولیدی)
3- حسابداری دولتی ( در کلیه سازمان ها و ادارات دولتی به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب)
4-حسابداری مالیاتی ( در ادارات دارایی)
5-حسابداری بیمه (در موسسات بیمه)
6-حسابداری سیستم ها
7- حسابداری بانک ها (در شعبه ها و سرپرستی بانک ها)
Ÿ خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
اصول پذیرفته شده حسابداری عبارت از میثاق ها ، مفاهیم، استانداردها، قوانین، اصول و روش هایی است که دانستن آن برای تعیین رویه های عمل حسابداری در هر زمان ضروری می باشد.
Ÿ چه تجهیزاتی موردنیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
- نرم افزار حسابداری ، انبارداری، کنترل مواد ، خرید و فروش ، حقوق و دستمزد
- دفتر روزنامه عمومی و کل
- ترازآزمایشی، کاربرگ و سند حسابداری ، صورتهای مالی
- زونکن، نمونه چک ، نمونه فاکتور،سفته و برات
Ÿ به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
فرصت های شغلی یک حسابدار بسیار گسترده است و از پائین ترین سطح تا بالاترین سطح را در برمی گیرد و با وجود این که در دانشگاه های مختلف کشور اعم از دولتی،غیرانتفاعی و آزاد، دانشجویان در رشته حسابداری تدریس می کنند اما تعداد فارغ التحصیلان بیکار این رشته از بیشتر این رشته ها کمتر است . چون از یک موسسه کوچک گرفته تا بزرگترین کارخانه های کشور حداقل برای تحیه اظهارنامه مالیاتی به حسابدار نیازمند است. همچنین دانش حسابداری در بخش مالیات کاربرد وسیعی دارد.
Ÿ به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهد آورد؟
فارغ التحصیلان رشته حسابداری قادرند با توجه به شاخه های حسابداری در حرفه حسابرسی شاغل شوند که به دو گروه اصلی حسابرسی داخل و حسابرسی مستقل تقسیم بندی می شود.
Ÿ آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله، تاسیس موسسه حسابرسی
نتیجه گیری کلی در کلاس کاربینی
کار با نرم‌افزار هلو طی 4 بخش انجام می‌شود.
1-بخش اول (اطلاعات اول دوره)
2-بخش دوم (انتهای عملیات اول دوره)
3-بخش سوم (ورود اطلاعات طی دوره)
4-بخش آخر (بستن حسابها).
در ابتدای دوره تنها منوهای اطلاعات اول دوره و راهنمایی فعال هستند و بقیه منوهای برنامه غیر فعال می‌باشند. دو اول دوره باید اطلاعاتی که قبل از کار با برنامه به صورت دستی در دفاتر و سندهای حسابداری ثبت نموده‌اید و می‌خواهید در برنامه ذخیره شود، را وارد نمایید. این اطلاعات به عنوان سرمایه اول دوره محسوب شده که تا یک تاریخ خاص گردآوری شده است و شامل:
1-موجودی انبار (کالا)
2-طرف حسابها و میزان بدهکاری / بستکانکاری آنها
3-موجودی بانکها و صندوق
4-چکهای دریافتی/ پرداختی می‌باشد.
موجودی انبار در واقع اطلاعات کالاها است که شامل تعداد موجود و حدود قیمت میانگین آنها می‌باشد. (از حاصل ضرب تعداد × فی میانگین خرید، ارزش ریالی اول دوره انبار مشخص می‌شود).
طرف حسابها افرادی هستند که شما با آنها مراوده تجاری دارید. شامل ( مشتریان و فروشندگان) طرف حسابها در واقع کسانی هستند که به آنها بدهکار یا از آنها بستانکار هستید. به هنگام معرفی طرف حساب در اول دوره می‌توانید میزان بدهکاری یا بستانکاری شخص را ثبت نمایید. اختلاف بدهکاری و بستانکاری به حساب سرمایه اول دوره منظور می‌گردد.
در قسمت موجودی بانکها و صندوق، می‌توانید حسابهای بانکی را تعریف و مبلغی که در هر حساب دارید را وارد نمایید. همچنین می‌توانید موجودی صندوق را وارد نمایید.
در قسمت چکهای دریافتی با پرداختی، چکهایی از طرف حسابها دریافت و یا به آنها پرداخت نموده و وصول نشده و یا در جریان وصول است را وارد نمائید.
پس از وارد نمودن اطلاعات اولیه، باید بر روی گزینه «انتهای عملیات اول دوره» کلیک نمایید.
تذکر: بهتر است قبل از استفاده از این گزینه، از اطلاعات وارد شده، نسخه پشتیبان تهیه نمایید. برای انجام این کار از منوی اطلاعات اول دوره، گزینه «تهیه و بازیابی کپی پشتیبان» را کلیک نمایید. چگونگی تهیه نسخه پشتیبان در ادامه به طور کامل توضیح داده شده است.
با انتخاب این گزینه، فرم انتهای عملیات اول دوره نمایش داده می‌شود که در آن اطلاعات چکها، موجودی صندوق، موجودی بانکها و غیره نمایش داده می‌شوند. پس از تایید این فرم برنامه بسته شده و باشد مجدداً آن را اجرا نمایید. پس از اجرای مجدد برنامه، دوره مالی جدید در برنامه آغاز و تمامی منوها فعال می‌شود و منوی اطلاعات اول دوره به امکانات/ اطلاعات پایه تغییر نام می‌یابد.
باید در طی این دوره مالی اطلاعات مربوطه را در نرم افزار وارد نموده و در پایان دوره، عملیات بستن حسابها را انجام داده و سال مالی بعدی را آغاز نمایید.
اطلاعات اول دوره
معرفی اشخاص
برای ثبت اطلاعات کلیه اشخاصی که با شما مراوده تجاری دارند، (به عنوان مثال خریداران یا فروشندگان) از این قسمت استفاده نمایید. از اطلاعات وارد شده در این قسمت، هنگام صدور فاکتور و انجام عملیات مالی در برنامه استفاده خواهد شد.
در این قسمت می‌توانید طرف حسابهای خود را به دو روش فردی و لیستی وارد نمایید. توجه نمایید گزینه ورود لیست اشخاص فقط در ابتدای دوره فعال است به منظور تعریف طرف حساب به صورت فردی دکمه طرف حساب جدید را کلیک نموده و در فرم طرف حساب، نام طرف حساب و مبلغ بدهکاری یا بستانکاری ابتدای دوره را ثبت، سپس تایید نمایید. در قسمت نام مستعار می توانید نام تجاری، القاب یا سایر نامهای مستعار شخص را تعریف نمایید.
در قسمت مشخصات شخصی می‌توانید مشخصاتی چون کد اقتصادی، کد، تلفن، تلفن همراه و غیره را وارد نمایید. ورود کد الزامی نبوده ولی تعریف آن هنگام جستجوی شخص براساس کد، مؤثر و قابل استفاده می‌باشد، در صورت عدم تعریف کد، سیستم به صورت خودکار از کد (0001) به بعد را به ترتیب برای افراد، در نظر می‌گیرد. در صورتی که بخواهید کد طرف حساب را تغییر دهید و کد انتخابی، قبلاً در برنامه ثبت شده باشد، برنامه به شما پیغامی مبنی بر تکراری بودن کد، نمایش می دهد. در صورت مکث موس در این قسمت، کد سرفصل حسابداری طرف حساب نیز مشاهده می‌گردد. طرف حسابهای تعریف شده در صورت حسابهای معین زیر مجموعه سر فصل کل شماره 103 یعنی بدهکاران/ بستانکاران، به طور اتوماتیک ثبت می‌شوند. به طور مثال کد سرفصل حسابداری آقای احمدی که به عنوان اولین شخص در برنامه تعریف شده است، 1030001 می‌باشد.
در قسمت مشخصات مالی، می‌توانید اطلاعات مالی مربوط به یک طرف حساب را وارد نمایید. در قسمت درصد تخفیف می‌توانید برای طرف حساب، درصد تخفیف مشخص نمایید، این درصد هنگام صدور فاکتور و فاکتور برگشتی به حساب شخص مورد نظر منظور می‌گردد. در قسمت کادر حد اعتبار می توانید مبلغی را به عنوان اعتبار مالی طرف حساب تعیین نمایید، با انجام این عمل و فعال نمودن گزینه اخطار سقف اعتبار شاخص از منوی اطلاعات اول دوره/ تنظیمات نرم‌افزار/ طرف حساب (در اول دوره) با منوی تنظیمات مدیریتی/ تنظیمات نرم‌افزار / طرف حساب (در طی دوره)، چنانچه میزان بدهی طرف حساب بیشتر از حد اعتبار باشد قبل از تایید سند، سیستم به طور اتوماتیک هشدار خواهد داد. در قسمت جمع تخفیفات تا کنون مبلغی که شخص تا آن زمان تخفیف گرفته است، را وارد نماید. در قسمت مانده بدهکاری یا بستانکاری، می‌توانید تراز نسیه اول دوره طرف حساب را وارد یا اصلاح نمایید. این گزینه تنها در اول دوره فعال است.
در قسمت تعریف نوع حساب می‌توانید تعیین نمایید که شخص مذکور خریدار یا فروشنده است.
پس از ثبت اطلاعات یک شخص در صورتی که بخواهید نام شخص را اصلاح نمایید، باید بر روی دکمه اصلاح نام شخص کلیلک نموده و در صوتی که مایل به حذف شخص مورد نظر باشید، باید بر روی دکمه حذف طرف حساب کلیک نمایید.
برای تهیه گزارش از اشخاص تعریف شده در برنامه از مسیر اطلاعات اول دوره / گزارش اطلاعات وارد شده/ اشخاص استفاده نمایید. با انتخاب این گزینه، فرم انتخاب شروط برای تهیه گزارش نمایش داده می‌شود که می‌‌‌توانید براساس کد طرف حساب، مانده بدهکاری یا بستانکاری یک شخص خاص و جمع تخفیفات از طرف حساب‌ها گزارش تهیه نمایید.
اول دوره
معرفی طرف حسابها
همه اشخاصی که با آنها معامله می کنیم و به ما بدهکارند یا از ما بستانکارند در این قسمت نوشته می شوند . البته افرادی که یکبار با آنها معامله داریم می توانیم بعنوان " متفرقه " بنویسیم.
طرف حساب ورود لیستی اشخاصنوشتن نام شرکتها و اشخاصی که با آنها معامله داریم و تعیین مانده مبلغ بدهکاری یا بستانکاری آنها (فقط مانده تا روزی که بعنوان اول دوره قرارداده شده قید گردد و از ریز حساب بگذریم.
همچنین افرادی که با آنها معامله داریم ولی حالا مانده صفر داشته باشند را می نویسیم.
طبقه بندی کالا
اطلاعات اول دوره معرفی کالا گروه بندی کالا.
در این قسمت بهتر است یک یا چند گروه اصلی بسازیم (2 یا 3 گروه حداکثر ) مثلا اسم فروشگاه یا شرکت را به عنوان گروه اصلی معرفی کنیم
در ادامه چند گروه فرعی ایجاد می کنیم (بازهم هرچه تعداد گروه های فرعی کمتر باشد بهتر است).
ورود کالاهای موجود در انبار(مغازه)
کالا- ورود لیستی انتخاب گروه اصلی و فرعی - نام کالا ، تعداد ، قیمت خرید و قیمت فروش را وارد می کنیم تائید افتتاح حساب بانکی
حساب بانکی افتتاح حساب انتخاب نام بانک مشخصات حساب را نوشته و در صورت داشتن دستگاه کارت خوان مربوط به آن حساب تیک (حساب متصل به کارت خوان) را فعال می کنیم.
ثبت موجود بانک ها و صندوق
صندوق / بانک مبلغ صندوق و موجودی هر بانک را قید نمود تائیدمی نمائیم.
چکهای صادر شده (که هنوز پاس نشده اند)
پرداخت چک در پنجره ظاهر شده مشخصات چکهایی که صادر کرده ایم و در آینده قرار است پاس شوند را می نویسیم . تائید. توجه : چکهای ضمانتی را ذکر نمی کنیم.
چکهای دریافت شده (که هنوز پاس نشده اند)
دریافت چک - در پنجره ظاهر شده مشخصات چکهایی که از مشتریان دریافت کرده ایم و در آینده قرار است پاس شوند را می نویسیم . تائید. توجه : چکهای ضمانتی را ذکر نمی کنیم.
انتهای عملیات اول دوره
اطلاعات اول دوره انتهای عملیات اول دوره
توجه :
- مطمئن باشید کلیه اطلاعات مورد نیاز را وارد کرده باشید.
- از اطلاعات خود نسخه پشتبان کرده باشید .
فاکتور خرید
فاکتور خرید تنظیم تاریخ و شماره فاکتور لیست جنس تعداد و قیمت خریدتائید- در صفحه ظاهر شده نحوه پرداخت ( نقد ، نسیه ، تخفیف ، چک یا ترکیبی از نقد نسیه چک ) را مشخص می کنیم
فاکتور فروش
فاکتور فروش دقیقا شبیه فاکتور خرید می باشد.
اگر کالایی وارد نشده یا موجودی آن صفر باشد در فاکتور فروش ظاهر نمی شود.
دریافت مبلغ از مشتری
امورمالی دریافت از طرف حساب انتخاب نام شخص تعیین مبلغ دریافتی تعیین نحوه دریافت ( نقد ، تخفیف ، چک ، کارت خوان یا ترکیبی از این ها) تائید.
پرداخت به طرف حساب
امورمالی پرداخت به طرف حساب انتخاب نام شخص تعیین مبلغ پرداختی تعیین نحوه پرداخت ( نقد ، تخفیف ، چک ، کارت خوان یا ترکیبی از این ها) تائید.
ثبت برداشت شخصی
امورمالی برداشت انتخاب برداشت کننده تعیین مبلغ برداشتی تعیین نوع برداشت ( نقد،چک ).
واریز مبلغ به بانک
امور مالی صندوق به بانک ادامه انتخاب نام بانک تعیین مبلغ واریزی نقد شماره فیش بانکی را در قسمت توضیحات می نویسیم تائید.
ثبت هزینه
امور مالی هزینه ادامه - انتخاب نوع هزینه تعیین مبلغ هزینه تعیین نوع پرداخت (نقد چک)- تائید.
ثبت درآمد
امور مالی درآمد- ادامه انتخاب نوع درآمد تعیین نوع دریافت (نقد چک ) تائید.
تعریف سرفصل جدید
عملیات مالی سرفصل جدید سرفصل مورد نظر را در سطح کل ،معین یا تفضیلی ایجاد نموده و تائید می نمائیم.
البته در نسخه های مختلف این قسمت متفاوت می باشد . پیشنهاد می شود برای حسابهایی سرفصل ایجاد کنیم که تکرار پذیر باشند و مبالغ بالایی داشته باشند.
گزارشات
گزارش صندوق  Ctrl + W
انتخاب صندوق یا تنخواه مورد نظر - تعیین محدوده زمانی گزارش ( تنظیم مانده روزهای قبل ) F2 (تهیه گزارش)
گزارش کالا
گزارشات گزارش کالا مشخصات کالا تنظیم گزارش- تهیه گزارش
گزارش معین اشخاصCtrl  + M
انتخاب نام شخص - تعیین محدوده زمانی تهیه گزارش F2
گزارش بانکCTRL+V
انتخاب نام بانک تعیین محدوده زمانی گزارش (توصیه می شود بصورت ماهانه چاپ شود و با صورت حساب بانک چک شود).
صورت وضعیت دفتری
یک گزارش کامل از مانده حسابها می باشد که توصیه می شود بصورت ماهانه چاپ و مانده های آن کنترل شود و در بایگانی نگهداری شود.
نمایش دفتر روزنامه :
گزارشات حسابداری دفتر روزنامه تهیه گزارش
نمایش دفتر کل ، معین یا تفضیلی :
گزارشات حسابداری دفتر کل/ معین /تفضلی تهیه گزارش
در این قسمت بیشتر حسابها در سطح معین تعریف شده جهت گزارش موجود می باشند(مانند هزینه ها و برداشت و درآمدها و غیره).
اصلاحات
اصلاحات اول دوره
اصلاحات اول دوره گزینه مورد نظر رانتخاب نموده و تغییرات لازم را می دهیم و تائید می نمائیم .
اصلاح یا حذف سند
اصلاحات اسناد شماره سند را نوشته و تائید می نمائیم- سند را اصلاح یا گزینه حذف سند را انتخاب می کنیم.
ذخیره سازی اطلاعات
هنگام خروج از برنامه گزینه ( خروج از برنامه و تهیه نسخه پشتیبان ) را انتخاب کنید.
نويسنده : عفت والی پور

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.