دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13
کاربینی
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر (سهامی خاص)
استاد تقدیسی
مجتبی نصراللهی
کارشناسی حسابداری
خرداد 1392
خلاصه عملکرد دوایر حوزه مالی و اموال شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر
شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر : این شرکت به عنوان یکی از واحدهای تابعه شهرداری تهران در حوزه معاونت خدمات شهری می باشد که اهم فعالیتهای آن شامل موارد مشروح به شرح ذیل می باشد :
1)ایجاد فضا و بستر مناسب و همچنین شناسایی صنایع و مشاغل مزاحم در شهر تهران و صدور مجوزهای لازم جهت خروج آن از حریم شهر تهران می باشد که می توان به خروج صنف چوب و تخت ، فن آوران ، آهنکاران ساختمان ، دورودگران و مبل سازان ، ماشین ساز و فلزتراش و شیمیایی فروشان به خارج از محدوده شهری تهران .
2)ساماندهی و نظارت بر کیوسکداران اتحادیه مطبوعات ، جراید ، کتابفروشان و گل در سطح شهر
3)رسیدگی به شکایتهای مردمی از طریق سامانه 1888 و صدور احکام اخطار ، رفع عیوب و یا تعطیلی واحدهای صنفی مزاحم و آلاینده که شاکی خصوصی و یا عمومی داشته باشند .
4)مدیریت و نظارت بر جایگاههای توزیع گاز CNG در جایگاههای سواری و اتوبوسی اعم از فروش ، تعمیر و نگهداری و تامین نیروی انسانی و ایجاد بستر مناسب جهت احداث جایگاه جدید و واگذاری آن به بخش خصوصی .
5)مدیریت و نظارت بر مراکز پنج گانه خرید و فروش خودرو و بهره برداری از ظرفیتهای موجود و ساماندهی و ترغیب نمایشگاه داران و بنگاههای معاملات خودرو در سطح شهر تهران .
6)مدیریت و نظارت بر بازارهای فصلی (بازار نوروزی و بازار ضیافت رمضان) ، موضوعی (بازار پرندگان) ، بازارچه های توانمند سازی بانوان و روز بازارها در سطح شهر تهران .
7)سایر امور محوله از سوی معاونت حوزه خدمات شهری شهرداری تهران ، شامل : مبارزه با جانواران مضر شهری ، رفع سد معبر در معابر منتهی به میدان امام حسین ، طرح استقبال از بهار ، طرح ساماندهی بازارچه گل در مسیر منتهی به بهشت زهرا ، طرح ساماندهی اوراق فروشهای میدان شوش و ...
واحد حقوق و دستمزد :
با توجه به افزایش حقوق سالانه و تنظیم احکام حقوق پرسنل در ابتدا سال و تایید و تصویب کارکرد توسط مدیریت امور اداری ، کارکرد پرسنل به این واحد ارسال می گردد و براساس احکام جدید حقوق پرسنل با احتساب اضافه کاری ، تعطیل کاری و شب کاری محاسبه و پس از کسر کسورات قانونی و کسورات موردی در پایان ماه به حساب سپرده بانکی پرسنل واریز می گردد . پس از پرداخت خالص حقوق ، پرداخت کسورات تا پایان ماه بعد از طریق این واحد انجام می شود که شامل (مالیات حقوق که براساس جدول قانون مالیاتهای مستقیم ماده 131 محاسبه شده است - بیمه 20% سهم کارفرما ، بیمه بیکاری 3% سهم کارفرما و بیمه 7% سهم کارمند - 6% پس انداز سهم کارمند و کارفرما – کسورات وام کارکنان و . . . ) می باشد . به طور مثال محاسبه حقوق فردی به شرح ذیل می باشد :
ناخالص حکم : 12.225.806 ريال
مشمول محاسبه اضافه کاری و تعطیل کاری 10.699.945 ريال
محاسبه اضافه کاری به میزان 150 ساعت 11.348.426 = 150 × 4/1 × 198 / 10.699.945
محاسبه تعطیل کاری به میزان 9 روز 4.349.010 = 9 × 4/1 × 31 / 10.699.945
جمع کل ناخالص قابل پرداخت 27.923.242 ريال
کسر پس انداز کارمند 3% (321.647)
کسر بیمه سهم کارمند7% (1.945.432)
کسر مالیات متعلقه (4.918.639)
خالص قابل پرداخت 20.737.524 ريال
پس انداز کارفرما 3% 321.647 ريال
بیمه سهم کارفرما 23% 6.392.134 ريال
بودجه و اعتبارات و ثبتهای مربوطه :
اداره بودجه و اعتبارات درابتدای فصل زمستان هر سال گزارش عملکرد نه ماهه ، عملکرد برآورد 12 ماهه سال جاری و پیش بینی عملکرد سال آینده را جهت تصویب تهیه و به امور مجامع و شوراها ارسال می نماید . پس از تصویب و ابلاغ بودجه سال جاری در ابتدای هر سال این اداره اقدام به ثبت سند اولیه اعتبار مصوب می نماید . عمده فعالیتهای این اداره براساس اقدامات جاری و اعتبار بخشی به اسناد هزینه پرداختهای طی سال می باشد ، در پایان سال مازاد اعتبار مصرف نشده برگشت و حساب اعتبارات در پایان سال صفر و حساب بسته خواهد شد .
معاونت حوزه خدمات شهری 698.000.000.000
پروژه های درجریان تکمیل حوزه خدمات شهری 698.000.000.000
بابت تخصیص اعتبار مصوب شورای اسلامی شهر به شرکت ساماندهی
نقد و بانک 618.000.000.000
اداره کل امور مالی و اموال شهرداری 618.000.000.000
بابت واریز علی الحساب بودجه نگهداشت و سرمایه ای حوزه خدمات شهری
اداره کل امور مالی و اموال شهرداری 670.000.000.000
معاونت حوزه خدمات شهری 650.485.436.900
درآمدهای عملیاتی اجرای پروژه ها (3% گواهی انجام کار) 19.514.563.100
بابت تایید و مبادله گواهی انجام کار با حوزه خدمات شهری و ثبت درآمد بالاسری اجرای پروژه
پروژه های درجریان تکمیل حوزه خدمات شهری 47.514.563.100
معاونت حوزه خدمات شهری 47.514.563.100
بابت بستن حساب اعتبارات مصوب در پایان سال (اعتبار مازاد مصرف نشده)
اداره دریافت و پرداخت :
در این واحد کلیه دریافتهای و پرداختها اعم از وجه نقد ، چک و ضمانتنامه ها انجام و کارسازی می شود ، ثبت فیشهای واریزی ، دریافت چکهای درآمدی اشخاص ، دریافت ، تمدید ، ابطال و تقلیل ضمانتنامه های بانکی ، صدور چک پرداختهای جاری شرکت ، دریافت تضامین چک و سفته و همچنین تهیه صورت مغایرت بانکی برعهده این واحد می باشد .
جمعداری اموال و انبار و ثبتهای مربوطه :
ثبت اموال خریداری شده و الصاق پلاک اموال و کنترل ، حفظ و حراست از اموال شرکت و تحویل داراییهای ثابت شرکت به منظور هرگونه تغییر در محل استقرار و یا استفاده کننده با نظارت پرسنل این حوزه انجام می شود . در ضمن سند استهلاک دارایی ثابت در پایان سال توسط این امور تهیه و ثبت می گردد و همچنین نظارت ، کنترل و تنظیم ثبت سند فروش داراییهای اسقاطی ، مستعمل و ناکارآمد توسط این واحد انجام می شود . خریدهای انجام شده توسط اداره تدارکات به بخش انبار تحویل و پس از صدور سند رسید انبار تحویل واحد درخواست کننده می گردد و سند حواله انبار صادر می شود . در مورد خریدهای که مستقیم تحویل واحد درخواست کننده قرارمی گیرد مسئول انبار سند مصرف مستقیم صادر می نماید . بخش دیگری از فعالیتهای انبار مربوط به تحویل اقلام مصرفی (داغی) با ارزش مصرف دوباره وجود دارد که به صورت آماری اقلامی داغی را پس از تنظیم صورتجلسه تحویل داغی و سند رسید انبار تحویل گرفته و در زمانهای مقرر و با حضور نماینده بازرسی ، حراست ، حسابرسی و تشکیل کمیسیون مربوطه به مزایده و فروش می رسانند .
ثبتهای خرید اموال و داراییهای ثابت :
کنترل خرید اموال 10.000.000
نقد و بانک 10.000.000
داراییهای ثابت مشهود / اثاثه و منصوبات 10.000.000
کنترل خرید اموال 10.000.000
ثبتهای موجودیهای جنسی :
موجودی کالا و مواد 5.000.000
نقد و بانک 5.000.000
خرید ملزومات مصرفی طبق رسید انبار (ورود کالا به انبار)
هزینه ملزومات مصرفی 1.000.000
موجودی کالا و مواد 1.000.000
مصرف ملزومات مصرفی طبق حواله انبار (خروج کالا از انبار)
رسیدگی پیمان و ثبتهای مربوطه :
واحد رسیدگی پیمان وظیفه رسیدگی به قراردادهای هزینه ای شرکت را دارد به طوری که تطبیق و کنترل صورت وضعیتها و صورت حسابهای دریافتی از سوی پیمانکاران را با قراردادهای منعقده ، شرایط عمومی و خصوصی پیمان بعمل می آورند و پس از تایید ناخالص مبلغ قابل پرداخت کسورات قانونی (مالیات تکلیفی 3% ، بیمه تامین اجتماعی ماده 38 )و قراردادی (سپرده حسن انجام کار 10% ، علی الحساب و پیش پرداختها ) اعمال و پس کسر کسورات و اضافه نمودن مبلغ مالیات برارزش افزوده (در صورت ارائه گواهی ثبت نامه در نظام مالیات برارزش افزوده و داشت اعتبار گواهی ارائه شده ) مبلغ خالص تعیین و جهت صدور چک خالص و کسورات به اداره دریافت و پرداخت ارسال می گردد .
پروژه های درجریان تکمیل 10.000.000
مالیات برارزش افزوده 566.038
مالیات برارزش افزوده 566.038
سپرده حسن انجام کار 943.397
سپرده بیمه تامین اجتماعی 471.698
مالیات تکلیفی 283.019
نقد و بانک 8.301.886
اداره پیگیری و وصول درآمد :
در این واحد پیگیری های لازم در خصوص وصول مطالبات شرکت و همچنین تنظیم اسناد قراردادهای درآمدی انجام می شود . این واحد پس از ابلاغ قراردادهای درآمدی ، اقدام به ثبت درآمد به حساب شرکت ایجاد طلب در حسابهای دریافتنی را انجام می دهد و در سررسیدهای مقرر اقدام به پیگیری و وصول مطالبات می نماید . در ضمن این واحد مسئولیت تعیین و ارسال قراردادهای مشکوک الوصول به اداره حقوقی را دارد .
اداره حسابداری و تنظیم سند :
در این اداره کلیه ثبتهای انجام شده بصورت متمرکز جمع آوری و توسط مسئول تمرکز حسابها رسیدگی و تایید می گردد و همچنین تهیه ترازهای آزمایشی دوره ای ، صورتهای مالی اساسی ، صورت جلسه تطبیق حساب ، تهیه صورتهای مالی تلفیقی شهرداری تهران ، تهیه و تنظیم اظهارنامه عملکرد ، تهیه و تنظیم اظهارنامه فصلی مالیات برارزش افزوده ، تهیه گزارشات مالی ، تهیه و خالص سازی معاملات درون گروهی ، همکاری و مشارکت با حسابرسان مستقل در دوره های ضمنی و نهایی ، حسابرسان شورای شهر و حسابرسان و ممیزان دارایی توسط این اداره انجام می شود . به طور کلی می توان گفت نتیجه و خلاصه عملکرد تمام واحدهای شاغل در امور مالی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران توسط این اداره جمع آوری و ارائه می گردد .