شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی کار

توصیف فرآیند انجام کار
دانشگاه علمی کاربردی واحد 13
درس کاربینی
محسن عبداله شاهی
رشته حسابداری (کارشناسی)

توصیف فرآیند انجام کار
1.    تشریح جریان فرآیند کار:

تاریخچه و چکیده گزارش عملکرد هواپیمایی آتا:

ATA Airlines LOGO C 


سال ۱۳۸۸ همزمان با جشنهای ایام ا... دهه فجر،شاهد رویش یک شرکت هواپیمایی خصوصی تحت عنوان "هواپیمایی آتا" در بستر صنعت هواپیمایی کشور بودیم،رویشی که خود مرهون احساس نیاز به گسترش صنعت حمل و نقل هوایی و ضرورت عاجل به تقویت همبستگی و پیوستگی مناطق مستعد و زرخیز شمالغرب به سایر کانونهای جمعیتی،گردشگری،زیارتی و اقتصادی میهن عزیزمان ایران و کشورهای همجوار بود.
این طرح مهم یعنی تاسیس یک شرکت هوایی با مرکزیت شهر تبریز با "مصوبه استانی هیت محترم دولت" کلید خورد و "گروه اقتصادی دریک" به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین گروه های اقتصادی کشور با حمایت همه جانبه و مشارکت سازنده "استانداری آذربایجان شرقی" عزم خود را برای اجرای این مصوبه جزم و با بسیج کلیه امکانات و زیرساختهای نرم افزاری و سخت افزاری زمینه راه اندازی این شرکت هواپیمایی را فراهم نمود.
بدون اغراق باید اذعان نمود که همت و همدلی بخش خصوصی و حمایت و همیاری بخش دولتی به نیکی و شایستگی به ثمر نشسته و این هواپیمایی به آینه تمام نمای استان آذربایجان شرقی و گروه اقتصادی دریک تبدیل شده است.
تنها در مدت یکسال از راه اندازی این شرکت،ناوگان هوایی آن در مرحله اول به چهارفروند هواپیمایی ملکی افزایش یافت که این میزان در مرحله دوم و در چهارچوب یک برنامه میان مدت و از طریق افزایش سرمایه و خرید دو فروند هواپیمایی بوئینگ MD جدید و چهار فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ به ده فروند افزایش یافته است.همچنین در چهارچوب برنامه های مصوب با خرید هواپیمایی ایرباس۳۰۰-۶۰۰ تعداد ناوگان این شرکت به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
"تنها در مدت یکسال و نیم از راه اندازی این شرکت"،خطوط هوائی آتا با جابجایی حدود هفتصد و پنجاه هزار مسافر در مسیرهای داخلی و بیست و پنج هزار نفر در مسیرهای خارجی،نقاط اقتصادی،زیارتی و گردشکری کشور همچون تهران،مشهد،کیش،ارومیه و اردبیل و در مسیرهای خارجی کشورهای سوریه،ترکیه،عراق و گرجستان را به یکدیگر متصل نموده و در پرتو الطاف لایزال الهی در آینده نزدیک این خطوط به نحو قابل توجهی در سطح داخلی،منطقه ای و بین المللی گسترش خواهد یافت.
"تنها در این مدت کوتاه" گروه بزرگی از نیروهای توانمند و متخصص پروازی و فنی اعم از خلبان،کمک خلبان و مهماندار جذب خانواده آتا شده و سکان هدایت آن را در بخشهای مختلف مدیریتی و اجرایی به عهده گرفته اند.شایان ذکر است از بدو تاسیس،این هواپیمایی موفق به اشتغال زایی مستقیم برای حدود سیصد نفر نیروی داخلی شده که تا پایان نیمه اول سال جاری این رقم به حدود جهارصد و پنجاه نفر افزایش خواهد یافت.
هواپیمایی آتا به دستاوردهای مهم دیگری نیز دست یافته است که از جمله می¬توان به اخذ کد سه حرفی از سازمان بین المللی هواپیمایی کشوری (ICAO ) اخذ کد دو حرفی از انجمن حمل و نقل هوایی (IATA )،انعقاد قرارداد با SITA جهت استفاده از سیستم گابریل،تدوین کتاب عملیات هندلینگ (GOM ) جهت ارتقاء سطح کیفی و ایمنی بیشتر با استفاده از استانداردهای بین المللی،راه اندازی سیستم فروش بار،انتقال پروازهای داخلی فرودگاه مهرآباد از ترمینال چهار به ترمینال شماره ۲ جهت رفاه حال مسافرین، راه اندازی هندلینگ تبریز،راه اندازی مهمانسرا و کترینگ شرکت در تهران و تبریز اشاره نمود.از دیگر اقدامات مهم انجام شده می توان به برنامه ریزی گسترده برای جذب کادر پروازی (اعم از خلبان و مهماندار) جهت خود کفایی و بی نیازی از کادر خارجی اشاره نمود در این راستا نسبت به برگزاری آزمون و انتخاب ۱۲ نفر کمک خلبان و اعزام اولین گروه خلبانان جهت آموزش کلاسهای زمینی و پرواز سیمولاتور به کشور سوئد (موسسه آموزشی OAA ) اقدام شده است.همچنین در سه مرحله کلاس تایپ MD و A.B-۳۲۰  برای حدود ۱۲۰ نفر مهماندار برگزار شده که با جذب کامل آنان در زمینه رفع نیازاز مهمانداران خارجی فراهم خواهد شد.اقدامات و برنامه ریزی های انجام شده منجر به انتخاب شرکت هواپیمایی آتا به عنوان موفق ترین شرکت هواپیمایی در ارائه خدمات پروازی استانی و اعطای لوح تقدیر از سوی از سوی رئیس محترم سازمان هواپیمایی کشور شده است.
این شرکت در چهارچوب برنامه های میان مدت و بلند مدت خود اهداف متعددی را دنبال می کند که از آن جمله می توان به افزایش تعداد ناوگان هوایی،جذب کادر پروازی مورد نیاز توانمندسازی نیروهای موجود تاسیس FLEET جدید از نوع ایرباس ۳۲۰ تا سقف ۴ فروند انجام فاز نهایی بازرسی IOSA و ثبت آتا در انجمن جهانی IATA اشاره نمود.
با این وجود،اعضای هیئت مدیره مدیران و کارکنان خدوم و شریف این شرکت عهد بسته اند از مشکلات و موانع روی برنگردانند،از کمبودها و نواقص موجود و نواقص موجود به غفلت عبور ننمایند و چشم و گوش خود را بر نقدها و انتقادات سازنده نبندند تا با تداوم این همدلی و همفکری،شرکت هواپیمایی آتا راه طولانی پرفراز و نشیب خود را به استواری بپیماید و به جایگاه بایسته و شایسته خود در سطح داخلی و بین المللی دست یابد. (منبع: سایت رسمی هواپیمایی آتا)

قلب تصمیم گیرنده این شرکتها مدیریت عامل می باشد که با تصمیمات سرنوشت ساز میتواند به شکوفایی یا تنزل شرکت بیانجامد.
مدیر عامل در تعیین سیاستهای داخلی و خارجی شرکت نقشی تعیین کننده را دارا میباشد و با توجه به پیشنهاداتی که توسط معاونتها و مدیران مستقل که به او ارائه میگردد تصمیم نهایی و سرنوشت ساز برای شرکت را اتخاذ می نماید.
شرکتهای هواپیمایی معمولا دارای معاونتهای بازرگانی ، عملیات ، فنی و مهندسی ، مالی اداری و پشتیبانی و مدیریتهای مستقل حراست , مهمانسرا، ویزا و تشریفات و امور حقوقی می باشند که در ذیل به شرح خلاصه وظایف هر یک از آنها میپردازیم.
-    معاونت بازرگانی:
این معاونت وظایفی همچون نظارت و اجرای قرارداهای چارتر و شناور، هندلینگ فرودگاهی ، برنامه ریزی پروازها با توجه به منافع شرکت و کنترل سودآوری پروازها و قطع آنها در صورت عدم بازدهی مورد انتظار.
مدیریت های زیر مجموعه این معاونت شامل مدیریت خدمات فرودگاهی ، مدیریت فروش ، مدیریت برنامه پروازی
-    معاونت عملیات:
در این معاونت تمام کارهای مرتبط با خلبانان و مهمانداران و خدمه پروازی شرکت برنامه ریزی کنترل و هدایت می گردد. عملیات مربوط به برنامه زمانی پرواز خلبانان و مهمانداران توسط واحد کنترل پرواز در این معاونت اجرا می گردد.
مدیریت های زیر مجموعه این معاونت شامل : مدیریت کنترل پرواز و مدیریت خدمات پرواز

-    معاونت فنی و مهندسی:
در این بخش که یکی از ارکان مهم این شرکتها است کلیه کارهای مربوط به نظارت و اجرای صحیح امور فنی شامل تعمیر و جابجایی و خرید قطعات هواپیما که عملیات بسیار حساسی می باشد ،انجام میگردد.  
مدیریتهای ایمنی و بازرسی، مدیریت انبار قطعات ، مدیریت آموزش ، مدیریت تامین قطعات جزئی از زیر مجموعه های این معاونت می باشد.
-    معاونت مالی اداری و پشتیبانی:
همانطور که از نام این معاونت پیداست تمام امور مربوط به مالی و اداری و پشتیبانی زیر مجموعه این معاونت انجام می گردد و بیشتر بحث این پروژه حول این معاونت در جریان است.
مدیریت های زیر مجموعه این معاونت شامل مدیریت پشتیبانی ، مدیریت اداری ، مدیریت مالی و مدیریت حسابرسی داخلی می باشد.
مدیریت پشتیبانی:
امورات مربوط به خرید اجناس و ملزومات مورد استفاده ،انبار داری تعدادی وامور حمل و نقل که شامل استفاده پرسنل ستادی از خودروهای شرکت همراه با راننده و پیکاپ کروی پروازی براساس پروازهای برنامه ریزی شده از درب منزل به فرودگاه و بالعکس جز وظایف این مدیریت می باشد.
مدیریت اداری:
تمامی امورات مربوط به پرسنل اعم از ثبت کارکردها و مرخصی ها و اعلام به مالی و انجام امورات بیمه پرسنل ، صدور بخشنامه های اداری و کنترل اجرای دقیق آنها، انجام امورات رفاهی شامل بلیط های رایگان و ماموریتی و ... از جمله وظایف مدیریت ادارای و پرسنلی می باشد.
مدیرت امور مالی :
امور مالی یکی از ارکان اصلی تمامی شرکتهای دارای فعالیت اقتصادی می باشند. در شرکتهای هواپیمایی نیز امور مالی از مهمترین بخشهای شرکت می باشد که انجام امورات مهم و کلیدی توسط  پرسنل آن به انجام می رسد که در ادامه به شرح جامع این فعالیتها می پردازیم.
واحدهای زیر مجموعه مدیریت مالی شامل : واحد حسابداری هزینه ، واحد خزانه ، واحد حسابداری درآمد , واحد حسابداری انبار و اموال می باشد. شرح فعالیت ها از قرار ذیل است.


1-    واحد حسابداری هزینه:
 در این واحد که شامل یک مسئول و کارشناسان می باشد تمامی کارها به صورت روتین و منظم در فواصل معین انجام می گردد . که در ذیل به آنها اشاره می کنیم
1-1-    بررسی حساب تنخواه:
تمامی تنخواه داران پس از اخذ مجوز های لازم در خصوص خرید های مورد نیاز اعم از دارایی ثابت و یا ملزومات اداری و یا هر چیز دیگر اقدام به خرید کالا و خدمات مورد نیاز می کنند و سپس اقدام به بست صورت ریز هزینه های تنخواه می نمایند .  و پس از امضا خود تنخواه دار در ذیل برگه صورت وضعیت تنخواه به امضا مدیر مربوطه میرسد  و سپس طی مراحل اداری به واحد مالی ارائه می گردد. در واحد مالی صورت وضعیت تنخواه مستقیما به واحد هزینه ارسال می گردد و واحد هزینه پس از کنترل موارد لازم که یکی از آنها مقررات مربوط به آئین نامه معاملات و آئین نامه تنخواه می باشد کنترل می گردد در ذیل به نکاتی از آئین نامه تنخواه اشاره می نمائیم.
وظايف تنخواه داران:
1-    اخذ اعتبار لازم جهت انجام هزينه مورد نظر.
2-    انجام هزينه پس از صدور دستور از سوي مقام مجاز تشخيص و حواله.
3-    اخذ مستندات مؤيد انجام هزينه از قبيل فاكتور خريد، استعلام بها، قبض انبار و...
4-    گواهي انجام كار يا رسيد تحويل كالا از واحد درخواست كننده.
5-    تهيه و تنظيم سند هزينه و تخصيص و تعيين مركز هزينه مربوط.
6-    تحويل اسناد هزينه به امور مالي بصورت هفتگي.
7-    پيگيري لازم جهت دريافت يا ترميم تنخواه.
8-    ثبت تنخواه دريافتي و اسناد و هزينه در دفتر تنخواه با رعايت ترتيب وقوع عمليات دريافت و پرداخت مطابق روش مندرج در اين دستورالعمل.
9-    واريز وجوه تنخواه مصرف نشده در پايان سال مالي به حساب جاري تعيين شده از سوي امورمالي.
10-     تنظيم صورتجلسه تسويه تنخواه گردان با امور مالي.
11-     تهيه صورت مغايرت بانكي براي حساب تنخواه گردان در پايان هر ماه ، پيگيري و رفع اقلام باز احتمالي و ارسال يك نسخه از
صورت مغايرت در پايان هر ماه به امور مالي.
12-     الزام پرداخت هزينه ها صرفاً به وسيله چك در واحدهاي مجاز تنخواه دار .در صورت لزوم مسئولين مي توانند همانند سايراشخاص تنخواه دار با رعايت ضوابط اين دستورالعمل از امورمالي تنخواه نقدي دريافت نمايند.
13-     خودداري از واريز وجوه غيرمرتبط با تنخواه به حساب بانكي تنخواه گردان.
14-     خودداري از پرداخت وجوه غير مرتبط با تنخواه از حساب بانكي تنخواه گردان(وام.مساعده.علي الحساب(.

ترتيب تنظيم مدارك خريد كالا يا خدمت:
1-    اصل درخواست واحد متقاضي.
2-    دستور مقام مجاز تشخيص دهنده در انجام معاملات مبني بر موافقت با خريد كالا يا خدمت مورد نظر و ترجيحا با قيد برآورد
هزينه.
3-    استعلام بهاي تهيه شده در صورت انجام خريدهاي درحد معاملات متوسط.
4-    صورت مقايسه قيمتهاي استعلام شده
5-    اصل فاكتور با صورتحساب فروشنده.
• فاكتورهاي دريافتي مي بايست بدون قلم خوردگي و مشخصاً نام آدرس و شماره تلفن و شماره اقتصادي و شماره ملي
فروشنده بر روي آن درج شده باشد و عبارت نقدا  دريافت شد توسط فروشنده با امضا ومهر بر روي فاكتور درج شده باشد.
6-    رسيد دريافت چك در خريدهايي كه پرداخت به صورت چك انجام شود .
7-    قبض رسيد انبار، صورتمجلس تحويل كالا به واحد متقاضي يا گواهي انجام كار توسط واحد متقاضي حسب مورد.
8-    روكش سند هزينه مطابق فرم نمونه.
9-    صورت خلاصه فاكتورهاي سند در صورت تعدد فاكتورها.

انجام هزينه ها از محل تنخواه گردان
به منظور يكنواختي در پرداخت هزينه ها توسط تنخواه داران رعايت موارد زير از سوي تنخواه داران الزامي است.
پرداخت از محل تنخواه گردان:
وجوه پرداخت شده از محل تنخواه گردان براي انجام برخي از هزينه، با تاييد مديرعامل يا مقام مجاز از طرف وي انجام مي شود.
سقف مجاز هزينه از محل تنخواه گردان:
پرداخت هزينه ها از محل تنخواه گردان صرفاً در سطح معاملات جزئي سقف معاملات جزئي در آيين نامه معاملات شركت تعيين مي گردد و به منظور رعايت آن سالانه از طريق امور مالي ابلاغ خواهد شد ويا در مواردي كه در اعتبارات ابلاغي پيش بيني شده است مجاز مي باشد.
تبصره : خريد يك نوع كالا به دفعات از محل تنخواه گردان بدون دستور و اعلام مركز هزينه و علت تجديد هزينه مجاز نمي باشد.

تسويه تنخواه گردان
تنخواه داران مكلفند هزينه هاي انجام شده از محل تنخواه گردان دريافتي خود را در دفتر تنخواه گردان ثبت و بشرح زير به امور
مالي ذيربط اعلام نمايند.
1-    کنترل و تسويه اسناد هزينه از محل تنخواه:
هر هفته يك بار اسناد و مدارك هزينه توسط تنخواه دار جمع آوري و پس از تهيه سند هزينه جهت تسويه به امور مالي واحد
ذيربط ارائه مي شود درصورتي كه از رقم سقف تنخواه در كمتر از يك هفته ، بيش از 70 %مبلغ كل هزينه شده باشد ،تنخواه دار
مكلف است نسبت به احياي تنخواه ، اقدام نمايد
2-    كنترلهاي مالي بر هزينه ها از محل تنخواه:
امور مالي اسناد و مدارك منظم به سند هزينه را بشرح ذيل كنترل مي نمايد.
I.    اقلام هزينه با تأييد مقام مجاز صورت گرفته باشد.
II.    سند هزينه داراي اسناد ومدارك مثبته كه مؤيد انجام هزينه است باشد.
III.    آيين نامه معاملات جزئي در خريدهاي انجام شده رعايت شده باشد
IV.    سقف مبلغ تنخواه رعايت شده باشد.
V.    تاريخ اقلام هزينه از 15 روز تجاوز نكرده باشد .
VI.    كسور قانوني حسب مورد رعايت شده باشد.
VII.    اقلام هزينه با نيازمنديها مطابقت داشته باشد .
VIII.    مستندات مربوط به دريافت كننده سرويس و يا استفاده كننده هزينه موجود باشد .
IX.    تخصيص صحيح عوامل هزينه و مراكز هزينه با مدارك هزينه به درستي انجام شده باشد.
3-    تأييد قطعي اسناد هزينه از محل تنخواه:
اقلام هزينه پس از تأييد عوامل قطعيت خواهد داشت . در موارديكه اقلام هزينه بنا به دلايلي به تأييد اشخاص مذكور نرسيده باشد، تا تعيين تكليف نهايي حداكثر 5 روز از تاريخ ارائه اسناد واخواهي تلقي شده و از ريز سند هزينه كسر خواهد شد . به ترتيب فوق تنخواه دار مكلف است ظرف مدت مذكور نسبت به رفع واخواهي اسناد هزينه قطعي نشده اقدام نمايد.
تبصره 1- امضاء تنخواه گردان ،مدير پروژه ،مدير عامل ،در ذيل صورت هزينه (به عنوان تاييد وصحت هزينه )قبل از ارائه به امورمالي الزامي است.

تمامی تنخواهها پس از بررسی و کنترل به مسئول ثبت سند سپرده می شود تا سند حسابداری تنخواههای فوق ثبت گردد در ثبت سند نیز کنترلهای لازم توسط وی انجام می گردد .
ثبت سند تنخواه به صورت زیر ثبت می گردد:


هزینه های انجام شده         XXXX
                                    
                               حساب تنخواه       XXXX    


پس از انجام کلیه امورات فوق اسناد تنخواه به واحد مدیریت ارسال می گردد تا سند امضا شود و دوباره به مالی ارجاع می گردد و سپس در واحد خزانه اقدامات لازم جهت پرداخت صورت می گیرد که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

1-2-    کنترل صورتحساب های ارسالی به مالی :
 تمامی صورتحسابهایی که از تمام واحد بابت انجام کارها و خدمات مربوط به فعالیت شرکت ، پس از اخذ موافقت های لازم از سوی مقامات مجاز به واحد مالی میرسد در این واحد رسیدگی می گردد و تقریبا تمام موارد لازم در تعیین درستی فاکتورهای تنخواه داران رعایت گردیده و پس از ثبت سند حسابداری به واحد خزانه جهت پرداخت ارسال می گردد.
سند حسابداری که در واحد هزینه ثبت می گردد به شرح ذیل است :

حساب هزینه مربوطه    XXXX  
                               حسابهای پرداختنی شرکت مربوطه        XXXX

3-1- کنترل پیش پرداختها :   
 با توجه به نوع فعالیت شرکتهای هواپیمایی انجام سفارشات بابت خرید کالا و خدمات امری اجتناب ناپذیر می باشد از جمله این سفارشات میتوان به سفارشات خرید هواپیما ، قطعات هواپیما که از جمله سنگین ترین هزینه های این گونه شرکتها می باشد و سفارشات تهیه ابزار آلات تعمیر هواپیما و غیره می باشد.
این گونه پرداختها در این بخش از لحاظ وجود پیش فاکتورها و نوع هزینه بررسی و پس از ثبت سند به واحد خزانه جهت پرداخت ارائه می گردد.
ثبت سند در مورد پیش پرداختها به ذیل می باشد:

پیش پرداختها(شرکت مورد نظر)         XXXX
                                          حسابهای پرداختنی      XXXX

در واحد خزانه داری هنگام پرداخت ثبت زیر به وقوع می پیوندد:

حسابهای پرداختنی(شرکت مورد نظر)        XXXX
                                                     بانک       XXXX

در هنگام اتمام کار و ارائه اصل اسناد مثلا بابت خرید یک دارایی ثابت ثبت زیر به وقوع می پیوندد:
 
  دارایی ثابت (به مبلغ کل فاکتور)     XXXX
                                          پیش پرداخت       XXXX
بانک                 XXXX
4-1- بررسی و تائید صورتحساب فرودگاهها:

تمامی هواپیماها و مکانها و افرادی که در فرودگاه مستقر هستند می بایست در قبال آنها اجاره امکان و پارکینگ به فرودگاه مورد استفاده و به حساب درآمدهای شرکت مادر تخصصی فرودگاههای کشور واریز گردد. از صورتحساب اجاره امکان بر اساس ماده 53 ق . م . م می بایست 25 درصد از 75 درصد کل مبلغ اجاره را به عنوان مالیات بر اجاره به صورت علی الحساب کسر نموده و مبلغ را به حساب شرکت فرودگاهها واریز می نمائیم.مبلغ کسر شده به حساب مالیات را بر اساس قانون باید ظرف مدت 10 روز به حساب دارایی واریز و فیش مربوطه را به موجر پرداخت نمائیم.
ثبت سند به هنگام کسر مالیات از اجاره:


هزینه اجاره اماکن        XXXX
                      مالیات پرداختنی                                     XXXX
                      حسابهای پرداختنی(شرکت فرودگاهها)        XXXX        

پس از پرداخت مالیات به اداره مالیات ثبت زیر درج می گردد:


مالیات پرداختنی        XXXX
                    بانک           XXXX


صورتحساب پارکینگ هواپیما ها پس از ارسال به شرکت و تائید توسط معاونتهای فنی و بازرگانی جهت پرداخت به معاونت مالی ارسال می گردد . با توجه به تائید صورتحسابها در معاونتهای فوق، در این واحد نیز با توجه به قوانین سازمان هواپیمایی کشور توسط پرسنل با تجربه کنترل می گردد ( در مورد نوع پرواز مدت توقف و نوع خدمات دریافتی) و سپس اقدام به کسر مالیات تکلیفی و پرداخت می گردد .
ثبتی که در هنگام ارائه اسناد به واحد خزانه جهت پرداخت به وقوع می پیوندد:

هزینه های هندلینگ       XXXX
                         مالیاتهای پرداختنی(3% مالیات ماده 104)   XXXX
                          حسابهای پرداختنی(شرکت فرودگاهها)       XXXX


5-1- محاسبه، تهیه صورت پرداخت مالیاتها :
مالیات های کسر شده از پرداختها(ماده 104 ) باید در دوره های یک ماهه به حساب اداره دارایی واریز گردد و فیش پرداخت مالیات به ازای هر کدام از شرکتها دریافت می گردد . شرکتهای طرف حساب که مبلغ مالیات از حساب آنها کسر گردیده پس از پرداخت مالیات توسط این شرکت به امور مالی مراجعه کرده و فیش های مالیاتی مربوط به خود را دریافت می کنند.
جداول مالیاتی که می بایست تکمیل گردد به شکل زیر می باشدو حاوی اطلاعات ذکر شده است.

مشخصات اشخاص / شرکتها و سازمانها    کد اقتصادی     شرح     مالیات تکلیفی ماده 104 سال 91    جمع کل
محسن آزاد    ـــــــــــــــــــــ    قرارداد مشاوره شماره 1975    1,860,000    1,860,000
علی براتی دارانی     ـــــــــــــــــــــ    قرارداد مشاوره شماره 494    1,860,000    1,860,000
شرکت فرودگاههای کشور - فرودگاه شیراز    41131963  7815    قرارداد MDF     108,000    108,000

پس از تهیه جدول و صدور دستور پرداخت به مبلغ جمع کل جدول فوق ثبت فوق درج می گردد و مدارک جهت پرداخت به واحد خزانه ارسال می گردد:
ثبت سند به شرح ذیل می باشد:

مالیات پرداختنی(به تفکیک مودیان)        XXXX
                     حسابهای پرداختنی(اداره مالیات)     XXXX

با توجه به دریافت و پرداخت مالیات ارزش افزوده باید در بازه های زمانی سه ماهه  (پایان ماه سوم ) این مالیات با دارایی تسوسه حساب گردد . در صورتی که میزان مالیات پرداختی بیشتر از مالیات دریافتی از مشتریان باشد به دو صورت می توان عمل کرد یا در حساب بنگاه اقتصادی به صورت تهاتر با مالیات دوره های بعد باقی می ماند و یا اینکه درخواست پرداخت از سوی اداره مالیات ارائه می گردد.

2-    حسابداری خزانه:
در این واحد تمامی امور مربوط به پرداختها و دریافتها و امرات مربوط به بانکها انجام می گردد که در ادامه به بررسی موضوعی و شرح آنها می پردازیم.

1-2- صندوق :  
در ابتدای سال مالی مبلغی با تشخیص مدیریت مالی و تائید مدیریت عامل به عنوان صندوق ریالی و دلاری و یورویی نزد صندوق دار نگهداری و کلیه پرداختهای نقدی زیر یک میلیون تومان پس از تکمیل فرم رسید پرداخت (نمونه فرم در تصویر ذیل)و اخذ امضای دریافت کننده پرداخت می گردد . پرداختها پس از رسیدن به حد معینی با جمع آوری اسناد مربوطه به صورت گزارش صندوق جمع آوری و به مسئول واحد خزانه ارائه میگردد.


مسئول واحد خزانه پس از کنترل و تائید مدارک مربوطه را به واحد هزینه ارسال می دارد در واحد هزینه نیز کنترل های لازم همانند تنخواه انجام و نسبت به ثبت سند حسابداری اقدام می نمایند. پس از ثبت سند مدارک دوباره به واحد خزانه جهت صدور چک ارائه می گردد.
ثبت واحد هزینه به شرح ذیل است:

هزینه های انجام گرفته        XXXX
                            صندوق        XXXX

ثبت واحد خزانه جهت صدور چک:

صندوق        XXXX
         بانک            XXXX

 2-2- صدور چک :
تمامی اسنادی که از واحد هزینه و واحد درآمد جهت پرداخت به این واحد ارائه می گردد پس از بررسی مجوزهای اولیه صدور چک ، اقدام به صدور چک می گردد. در هنگام صدور چک ابتدا موجودی بانک از طریق سیستم کنترل و سپس اقدام به صدور می نمایند .
سندی که موقع صدور چک صادر می شود به شرح ذیل است:


سرفصل بستانکار در واحد هزینه یا درآمد        XXXX
                                                  بانک            XXXX

پس از ثبت سند و صدور چک ، چک به همراه اسناد ضمیمه به دفتر مدیر عامل جهت امضا ارسال می گردد و سپس همراه با اخذ رسید تحویل صاحب کالا یا خدمات که چک در وجه ایشان صادر گردیده است می شود.

3-2- تحویل اسناد ضمانتی و پیش دریافت :
در واحد خزانه دو نوع اسناد تحویل می گیرد
•    اسناد ضمانتی کارکنان و شرکتهای طرف حساب: کارکنان درمورد تنخواه ، وام و یا بابت تعهد انجام وظایف در شرکت و شرکتهای طرف حساب در قبال انجام تعهدات قرارداد فی مابین ممکن است ملزم به تعهد گردند و بابت این تعهد می بایست اسنادی ضمانتی را در قبال دریافت رسید به واحد خزانه تحویل نمایند.
هنگام ثبت این رویداد آرتیکل زیر در دفاتر درج می گردد:

حسابهای انتظامی (به نام شخص متعهد)              XXXX
                                  طرف حسابهای انتظامی       XXXX


•    دریافت چک پیش دریافت : شرکتهای طرف مقابل مخصوصا شرکتهای چارتر کننده باید مقداری از مبالغ پرداختی خود را بابت تعهدات شرکت هواپیمایی به صورت یک هفته جلوتر از قرارداد در قبال دریافت رسید دریافت اسناد پرداخت نمایند .
در این موارد ثبتهای زیر به وقوع می پیوندد:
هنگام دریافت چک از طرف مقابل:

اسنادر در جریان وصول نزد صندوق        XXXX
                                 حسابهای دریافتنی (چارتر کننده)        XXXX      

در زمان ارسال چکها به بانک:

اسناد در جریان وصول نزد بانک        XXXX
                           اسنادر در جریان وصول نزد صندوق        XXXX


زمانی که چکها نقد می شود:

بانک                    XXXX
      اسناد در جریان وصول نزد بانک        XXXX

هنگامی چک برگشت می خورد:

حسابهای دریافتنی        XXXX
                  اسناد در جریان وصول نزد بانک        XXXX

4-2-  مغایرت گیری بانکها:
مغایرت گیری بانکها نیز یکی از وظایف واحد خزانه می باشد که در فواصل ماهانه بابت تمام حسابهای بانکی انجام و مدارک مربوطه به صورت منظم به تفکیک تاریخ بایگانی می گردد.

3-    واحد درآمد:
واحد درآمد در شرکتهای هواپیمایی یکی از تخصصی ترین واحد های مالی این شرکتها است و افرادی که در این واحد مشغول به فعالیت می شوند حتما میباست در دوره های تخصصی مربوطه شرکت نمایند (همانند دوره های E_Ticket و Reservation)  . کارهای مربوط به واحد درآمد شامل محاسبه درآمد چارتر ، شناور، هتلینگ، هندلینگ و بخش اوراق بهادار می باشد.
1-3- درآمد چارتر:
پروازهای چارتر یعنی  اجاره بخش یا تمام صندلی های هواپیما از طرف آژانس هولپیمایی دارای بند ب سازمان هواپیمایی در مسیر و بازه زمانی مشخص . مثلا قرارداد آژانس هواپیمایی آلفا با شرکت هواپیمایی آتا در مسیر تهران- مشهد-تهران روزهای شنبه ،دوشنبه ، چهارشنبه هرهفته از تاریخ 01/05/1391 الی 01/05/1392 به تعداد 120 صندلی و نرخ 2700000 ریال جهت هر صندلی.
بر اساس قانونهای موجود نرخ صندلی های چارتر به میزان درصدی پائین تر از نرخ مصوب به چارتر کنندگان ارائه و چارتر کنندگان می بایست بر اساس نرخ مصب سازمان هواپیمایی کشوری آنها را به فروش رسانند
چارتر کنندگان بر اساس قراردادی که با شرکت هواپیمایی دارند باید مبلغ هر پرواز خود را یک هفته قبل از پرواز در حساب شرکت هواپیمایی کارسازی نمایند تا اجازه پرواز صادر گردد. به فرض مثال آژانس مذکور میباست مبلغ 972.000.000 ریال را برای سه پرواز خود در هفته تا پایان مدت قرارداد هر هفته واریز نماید.
این مبلغ که در قرارداد با آژانسها طی می شود شامل مبلغ عوارض فرودگاهی و عوارض شهرداری و مالیات ارزش افزوده می باشد .
هنگام ثبت صورتحسابهای پروازی برای آژانسها یک هفته قبل از پرواز ثبت زیر به وقوع می پیوندد(با توجه به مثال بالا):

حسابهای دریافتنی آژانس آلفا        972.000.000
                               عوارض فرودگاهی        3.600.000 (بابت هر صندلی 5000تومان)
                               عوارض شهرداری         48.600.000 (5% به ازائ هر صندلی)
                               درآمد چارتر                919.800.000

هنگام واریز مبلغ توسط آژانس ثبت زیر ثبت می گردد:

بانک          972.000.000
        حسابهای دریافتنی       972.000.000

بعضی از اوقات چارتر کنندگان اقدام به فروش بیش از سهمیه خود بر روی پروازها مینمایند که این امر خلاف بوده و مشمول جریمه می گردد. به این عمل فروش مازاد می گویند . محاسبه صندلی های مازاد در بازه های 15 روزه بر عهده واحد چارتر می باشد و صورتحساب این فروش ها صادر و به آژانس ارسال می گردد .

2-3- درآمد شناور:
به فروش های بلیط بر روی سیستم رزرواسیون و بر اساس نرخ مصوب فروش شناور می گویند. فروش شناور توسط دفاتر فروش شرکت و آژانسهای دارای بند الف سازمان هواپیمایی انجام میگردد . آژانسهای شناور بر اساس قراردادی که با شرکت منعقد می کنند به ازاء هر بلیط براساس قیمت پایه (Fare)  از 7% کمیسیون در مسیرهای داخلی و 9% در مسیرهای خارجی بهره مند می گردند. در ابتدای قرارداد هر آژانس مکلف به سپردن وثیقه نزد شرکت است و این سپرده بسته به سقف بلیطهای قابل اختصاص به آن آژانس می باشد.
بازه های زمانی جهت محاسبه درآمد به بازه های 15 روزه بر اساس ماههای میلادی تقسیم بندی می گردد و آژانسها مکلفند گزارش فروش خود را در این بازه های زمانی بسته و برای ایرلاین ارسال نمایند و مبلغ خالص فروش خود را به حساب شرکت واریز نمایند. آژانس ها از پایان هر نیمه 5 روز مهلت دارند که مبلغ را واریز و گزارش خود را بسته و به شرکت ارائه نمایند در غیر اینصورت مشمول جریمه می گردند .
گزارش فروش معمولا شامل سه فرم می باشد :فرم گزارش خلاصه فروش و برگشت (RTRD) گزارش فروش مسافر(PSR) گزارش برگشت مسافر(RR)
در ادامه نمونه فرم RTRD  را مشاهده می نمائیم.
در گزارش RTRD مبلغ کل فروش بر اساس قیمت پایه ، عوارض فرودگاهی ، عوارض شهرداری در قسمت Sale  و مبلغ کل برگشت ، و مبلغ عوارض ها و در قسمت پائین کمیسیون آژانس درج گردیده است.
ثبت حسابداری درزمان ارسال گزارشی که هم فروش داشته باشد و هم برگشت به شرح ذیل میباشد(مبلغهای ذکر شده بر اساس تصویر گزارش RTRD پیوست درج گردیده است)
حسابهای دریافتنی           41.891.860
کمیسیون                      3.696.350
برگشت از فروش             7.018.000       
برگشت عوارض شهرداری  2.457.000
برگشت عوارض فرودگاهی 750.000
                                عوارض شهرداری          12.306.000
                               عوارض فرودگاهی          4.000.000
                              کمیسیون(برگشتی)        664.210
                              درآمد                         38.843.000

     


-    نمونه فرم RTRD :


 

3-3- درآمد هندلینگ:
به تمام فعالیتهای مربوط به نگهداری هواپیما در هنگام فرود ، تیکاف ، و پارک در محوطه فرودگاه را هندلینگ پرواز می گویند. برخی از شرکتهای هواپیمایی با توجه به نیازهای خود اقدام به خرید اقلام هندلینگ در فرودگاه بیس و فرودگاههایی که مسیر پروازی ثابت دارند مینمایند ولی با توجه به هزینه سنگین خرید این اقلام شرکتها اقدام به عقد قرارداد با شرکتهای دارنده این وسایل جهت خدمات هندلینگ مینمایند. برخی از این شرکتها فقط مختص خدمات هندلینگ در فرودگاههای کشور می باشند همانند شرکت خدمات فرودگاهی سامان ، شاهد ، کوشا کیش. شرکت آتا نیز با توجه به اینکه در ایستگاه تبریز فول هندلینگ می باشد آماده ارائه خدمات به سایر شرکتها نیز می باشد و عملیات کنترل و ثبت درآمدهای این بخش نیز بر عهده واحد در آمد می باشد.
هنگام انجام خدمات و ثبت صورتحساب ثبت زیر اتفاق می افتد:

                 حسابهای دریافتنی       XXXX
                                    درآمد هندلینگ       XXXX

در زمان واریز مبلغ ثبتی که توسط واحد خزانه درج می گردد:

بانک          XXXX
          حسابهای دریافتنی       XXXX


4-    حسابداری انبار و اموال:
وظایف این واحد مربوط به حسابداری ریالی انبار و حسابداری اموال می باشد که توضیح آنها در ذیل آمده است
1-4- حسابداری انبار:
حسابداری انبار در شرکتهای تولیدی یک از ارکان واحد مالی می باشد ولی در شرکتهای خدماتی و بازرگانی با توجه به اینکه انبار این شرکتها بیشتر شامل ملزومات اداری می گردد از اهمیت کمتری برخوردار می باشد . اولین کاری که در این واحد کلید می خورد گروه بندی کالاها و استقرار آنها جهت سهولت شمارش و آمار گیری می باشد.
گروه بندی کالاها بر اساس اهمیت کالاهای مورد استفاده تقسیم بندی و کد بندی می گردد. تمامی این مراحل با حضور انبار دار جهت هماهنگی انجام میگردد.
پس از دسته بندی کالاها تمامی اقلامی که از هر طریقی خریداری گردد میبایست رسید انبار گردد به این صورت که مامور خرید پس از اخذ مجوزهای خرید اقدام به خرید کالای مورد نظر می نماید سپس کالای مورد نظر به همراه درخواست خرید و فاکتور تحویل انبار دار می شود . انبار دار پس از روئیت دقیق کالا و مطابقت کالا با فاکتور اقدام به صدور رسید انبار می نماید . پس از صدور رسید انبار کالا در محل مورد نظر قرارداده می شود و فاکتور به همراه رسید انبار تحویل مامور خرید می شود و وی نیز مدارک خرید خود را جمع نموده و در قالب صورت ریز هزینه ها به امور مالی تحویل می دهد. در واحد هزینه کنترل های ذکر شده بر روی تنخواه انجام گردیده و سپس تنخواههایی که دارای رسید انبار می باشد را به حسابداری انبار می سپارند و در این واحد رسیدهای انبار بر اساس فاکتورها ریالی گردیده و مقدمات ثبت سند حسابداری انبار فراهم می گردد.
ثبت سند حسابداری در واحد حسابداری انبار به شرح ذیل است:

موجودی کالا       XXXX
                      حسابهای پرداختنی         XXXX

پس از مراحل رسید انبار نوبت به تحویل کالاهای خریداری شده میگردد . انبار دار اقلام خریداری شده را با توجه به درخواست کالا  اقدام به صدور حواله انبار بر اساس کالای درخواستی می نماید و سپس درقبال اخذ امضا از درخواست کننده کالای مورد نظر را به آن واحد تحویل می دهد.
حواله های انبار در باز ه های زمانی 15 روزه به واحد مالی ارجا می گردد . در واحد مالی با توجه به اینکه رسیدهای انبار از قبل قیمت گذاری گردیده ، حواله های انبار نیز دارای قیمت می باشد و فقط میبایست سند حسابداری صادر گردد. شرح سند حسابداری حواله های انبار به شرح زیر می باشد :

هزینه خرید ملزومات و ...          XXXX
دارایی های ثابت                     XXXX
                                 موجودی کالا                XXXX

2-4- حسابداری اموال:
حسابداری اموال و جمعداری اموال در شرکتهای هواپیمایی به دلیل داشتن اموال با ارزش بالا دارای اهمیت می باشد . لزوم کنترل قیمت و محاسبه استهلاک و ارزش دفتری به روز اموال از وظایف بخش مربوط به حسابداری اموال و کنترل محل استقرار دارایی و نحوه اسثفاده صحیح از دارایی ها بر عهده بخش جمعداری اموال می باشد.
تمامی اموال خریداری شده در شرکت باید توسط جمعدار اموال پلاک کوبی گردد و تمامی اموال می بایست دارای شماره اموال باشند. مرحله دوم تحویل دارایی ثابت می باشد که باید فرم تحویل اموال پر و امضا تحویل گیرنده رسیده باشد.
محل استقرار دارایی ثابت در سیستم اموال به صورت دقیق باید برنامه ریزی و کدبندی گردد . در زیر نمونه ای از کدبندی محل استقرار دارایی ثابت نمایش داده می شود.

    
 

در سیستم اموال کالاها بر اساس جدول استهلاک ماده 151 ق.م.م گروه بندی گردیده و ثبت می شوند که در این دسته بندی، نوع کالا و درصد استهلاک تعیین می گردد.

در جدول زیر نمونه گروه بندی کالاها به همراه نرخ استهلاک نمایش داده می شود:

  1.  ماشین آلات و دستگاه ها و ابزار ها:

ماشین آلات و ابزاری که در حرفه حسابداری مورد نیاز میباشد ابزاری است که در تمام مکان ها و صنایع تقریبا یکسان می باشد که در ذیل نام برده می شود:

1-    رایانه
2-    ماشین حساب
3-    نرم افزار حسابداری
4-    محیط کار آرام
برخی از ماشین آلاتی که در این صنعت به کار می رود عبارتند از:
1-    دستگاه برق زمینی(GPU)
2-    دستگاه برق هوایی(APU)
3-    دستگاه بولت لودر
4-    استندهای نگه دارنده موتور هواپیما
5-    پله های هواپیما
6-    لیفتراک
7-    ماشین های کشنده
8-    توالت سرویس
9-    جاروبرقی صنعتی
10-    خودرهای یخچال دار
11-    ترولی
12-    ...


  1.  محصولات تولید شده(کالا یا خدمات) و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل:

خدمات نهایی شرکتهای هواپیمایی جابجایی مسافر در مسیرهای از قبل برنامه ریزی شده می باشد . نحوه ارائه خدمات به مسافر بدین صورت است که مسافر پس تصمیم به سفر و زمانبندی با مراجعه به دفاتر فروش و یا سایت ایرلاین جهت رزرو و خرید بلیط اقدام می نماید . رزرواسیون شرکت نیز بنا به درخواست مسافر مسیرها و زمانهای موجود را بر روی سیستم رزرواسیون چک می نماید و اطلاعات مربوطه را به مسافر ارائه می نماید.
پس از مراحل خرید بلیط پروازی از دفاتر فروش مسافر می بایست حداقل دوساعت زودتر در فرودگاه حضور داشته باشد جهت انجام امورات بازرسی و مراحل سوار شدن به هواپیما و علت حضور زود هنگام در فرودگاه نیز به دلیل این اقدامات می باشد.
اگر پس از خرید بلیط مسافری از مسافرت خود به هر دلیلی صرف نظر نماید این انصراف دارای جرایمی به نرخهای متفاوتی است. نرخ جرایم بسته به زمان انصراف متغیر می باشد اگر بیتر از سه روز مانده به پرواز 5% تا 24 ساعت مانده به پرواز 10% و از 24 ساعت تا بعد از پرواز 50% جریمه تعلق می گیرد.


  1.  نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت ها:

کنترل ایمنی و کیفیت پروازها از لحاظ استانداردهای بین المللی بر عهده واحد ایمنی و کنترل کیفیت زیر مجموعه معاونت فنی و مهندسی می باشد . این واحد با انجام کنترل های تعریف شده در حیطه کاری خود که به شدت سختگیرانه و دقیق می باشد مقدمات پروازی ایمن و بدون نقص را فراهم می آورند .


    توصیف توانمندی ها و مهارت های مورد انتظار برای احراز شغل مورد نظر:

  1.  ویژگی های مهارتی:
    در این شرکت برای به دست آوردن شغل حسابداری داشتن سابقه حداقل 5 سال حسابداری در شرکتهای به جز هواپیمایی و 3 سال در شرکتهای هواپیمایی از حداقل ها برای احراز صلاحیت می باشد. داشتن علم کافی بر اساس محاسبات فنی نیز یکی از موارد می باشد.
  2.  داشتن استعداد های مورد نیاز:

در حرفه حسابداری در همه شرکتها داشتن هوش و ذکاوت در حد نرمال و بالاتر از امور واجب می باشد. به طوری که مشاهده گردیده برخی از شرکتها حد نمره مشخصی را از آزمون هوش را برای سپردن این شغل به افراد را مد نظر قرار می دهند .

  1.  ویژگی های جسمانی :

داشتن سلامتی جسمی به دلیل ساعات کار طولانی و تمرکز بر روی حسابها از ملزومات شغل حسابداری می باشد. ولی اشخاص داری معلولیتهای جسمانی در ناحیه پا نیز می توانند با مساعدت مدیران در جهت به کارگیری اینگونه افراد و بهره گیری از هوش و استعداد آنها می تواند در انجام امورات مسمر ثمر باشد.
    توصیف شرایط انجام وظایف مربوط به شغل مورد نظر:

  1.  سختی و پیچیدگی کار:

کار کردن با اعداد ارقام به خودی خود دارای سختی ها و مشکلات مختص خود می باشد. و اگر این کار شامل تجزیه و تحلیل و تمرکز بر روی آنها باشد بر پیچیدگی و سختی این کار می افزاید. یکی از معضلات حسابداری ایرلاین وجود آژانسهای و رفع مغایرت حسابهای طرفین می باشد .علاوه بر آژانسها شرکتها و اشخاص حقیقی طرف حساب نیز وجود دارند که بر سختی کار می افزاید.


  1.  نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار:

قوانین مربوط به حسابداری بر اساس استانداردهای حسابداری و قوانین سازمان حسابرسی انجام و کنترل می گردد.
در ضمن علاوه بر رعایت کارکنان تمامی مراحل کار توسط حسابرس داخلی بر اساس استانداردهای لازم کنترل می گردد.

  1.  نکات مربوط به ایمنی و بهداشت:

در محیط کار حسابداری با توجه به اینکه معمولا کار به صورت اداری انجام می گردد نکات ایمنی نیز با توجه به روند شرکتها انجام می گردد و مسائل بهداشتی نیز در حد نرمال رعایت می گردد.

  1.  نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی:

در حرفه حسابداری با توجه به مطالب ذکر شده قبلی جاذبه های چندانی به دلیل روند یکسان کار وجود ندارد ولی در شرکتهای های هواپیمایی با توجه به نوع فعالیت و تنوع در برخی از کارها و تفاوت بین این نوع شرکتها با سایر شرکتهای خدماتی جذابیتهای منحصر به فردی موجود می باشد که به شخصه برای اینجانب انگیزه هایی را در جهت ادامه فعالیت در این شرکتها را بر می انگیزد.


  1.  وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی:

متاسفانه با توجه به اینکه حسابداران در هر شرکتی که مشغول به کار باشند در حال انجام کار تخصصی خود هستند و در حال انجام فعالیت هم راستا با رشته تحصیلی خود می باشند ولی هم چنان از حقوق و مزایای هم ارزش با کار خود بهره نمی برند و این موضوع به یکی از معضلات همکاران در این حرفه بدل گردیده است. در این شرکت نیز با توجه به مطالب ذکر شده حسابداران از حقوق و مزایای قابل توجه ای برخوردار نمی باشند اما با توجه به موقعیت فعلی بازار کار حسابداران مجبور به پذیرش این امر می باشند که امید است در آینده و با رشد روند اقتصادی شرکتها این مشکل بهبود یابد .


ت) تحقیق ، توصیف و مقایسه ویژگی های شغل مورد نظر در داخل و خارج از کشور:

در شرکتهای هواپیمایی داخلی روند کار با توجه به تحریم های سختگیرانه در قیاس با شرکتهای هواپیمایی خارجی از لحاظ ناوگان حمل ونقل ، تجهیزات فرودگاهی ، سیستم های فروش ، سیستم های هماهنگی و ... در سطح بسیار پائینی قرار دارد و از اینرو امکان خدمات دهی مناسب درخور شان مسافران را از شرکتهای داخلی سلب می نماید. ولی در صورت نبود این مشکلات شرکتهای داخلی دارای پتانسیل بسیار قوی چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از لحاظ مبحث مالی در جهت پیشرفت روز افزون تا رسیدن به استاندرد های روز دنیا می باشند.


ث) ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل مورد نظر:

با توجه به اینکه در شرکتهای هواپیمایی روند کار مالی از زمان صدور بلیط شروع می شود و تا زمانی که مسافر مسافرت خود را به پایان می رساند به آخر می رسد پیشنهاد می گردد شرکتهای هواپیمایی در غالب یک تیم واحد که همان انجمن شرکتهای هواپیمایی می باشد اقدام به برنامه ریزی و گردآوری یک تیم مجرب جهت خلق یک برنامه جامع و کامل مدیریت اتوماسیون ، مالی ، اداری مخصوص شرکتهای هواپیمایی نمایند که این امر موجب بهره وری بالا در این کار می گردد اما با توجه به وضعیت موجود هماهنگی این امر بسیار سخت و زمان بر می باشد و هیچ شرکتی خواهان متولی شدن این کار نمی گردد.

نويسنده : محسن عبداله شاهي

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.