جمعه, 02 آذر 1403

 



کاربینی اداره امور مالیاتی

سازمان امور مالیاتی غرب استان تهران

مقدمه :

درآمدهای مالیاتی مطمئن ترین و سالم ترین نوع درآمد برای دولت به حساب می آید در واقع وصول مالیات از طرف دولت و پرداخت آن از سوی مردم یک همیاری و همکاری متقابل و مشترک بوده و هدف از آن تامین هزینه های عمومی و نیازهای اجتماعی است علاوه برآن مالیات می تواند اثرات زیادی بر اثبات اقتصادی ،تخصیص منابع و توزیع درآمد داشته باشد امروزه تمام متفکران ،اندیشمندان و صاحب نظران اقتصادی ، تنها راه حل مطمئن تامین درآمد های دولت را مالیات می دانند . مالیات یک نوع پرداختی است که توسط افراد جامعه به دولت پرداخت می شود درآمدهای مالیاتی در اقتصاد اکثر کشورهای جهان مهمترین منابع تامین مالی هستند.در بسیاری از کشورها سهم عمده درآمدهای دولت از محل درآمدهای مالیاتی تامین می شود .این نسبت به برخی از کشورها به بیش از90درصد می رسد.متاسفانه در ایران به دلیل اتکای بیش از حد به درآمد های نفتی ،درآمدهای مالیاتی همواره مبلغ ناچیزی بوده است .

تاریخچه مالیات در ایران

الف)مالیه قبل از ظهور اسلام     :   مالیات در دوره هخامنشی ؛از ایالات بیست گانه مالیات گرفته می شد.درآن زمان مالیات نقدی بر مبنای «زریک » سکه طلای رایج آن زمان بود.مالیات های اخذ شده در دفاتری به نام «قانون» ثبت می شد .مالیات در دوره سلوکیان ؛نیز تشکیلات منظم مالیه و گمرکی وجود داشت .مالیاتی که به صورت عوارض گمرکی در دوره اشکانیان اخذ می شد اگر بیشتر از مالیات نقدی نبود ،کمتر ازآن هم نبود در دوره اشکانی و ساسانی عوارض گمرکی تحت عنوان «باج»اخذ   می شد و مقدار آن معمولا ده به یک از آن کالا بود مالیات در دوره ساسانیان ؛با تنظیم دفاتر مخصوص دیوانی و مالیاتی ، بر اساس مساحت زمین های کشاورزی ، نوع محصول و شیوه آبیاری قوانین خاصی را برای وصول مالیات تدوین کردند.

ب)مالیات بعد از ظهور اسلام : مالیات در دوره مغول و تیموریان ؛ مالیات های تحت عناوین مختلف (باژ،باغ شمار ،رسم الوزاره، رسم خزانه و .......)از مردم گرفته می شده در دوره مغول درآمدهای گمرکی با مالیاتهای مختلف هم ردیف بود .مالیات در دوره قاجاریه ؛ مالیه ایران به صورت متمرکز اداره می شد،به این ترتیب که برای هر یک از ایالات و ولایات ،دستورالعملی توسط مستوفی در مرکز که به جای وزیر دارایی فعلی انجام وظیفه می کرد تهیه و پس از تصویب مقامات دولتی و امضاء شاه به صورت مقطوع به حاکم محل ابلاغ می گردید.

ج)مالیات در عصر پهلوی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی : اولین قانون مالیات ها که پس از برقراری رژیم مشروطه در نهم شهریور 1294 به تصویب مجلس شورای ملی رسید قانون مالیات مستغلات بود. دومین قانون مالیات ، قانون املاک اربابی و دواب مصوب 20/10/1304 بوده است .قانون مالیات بر شرکت ها و تجارت و غیره در 1/16/1309 به تصویب رسید. در سال 1316 برای اولین بار قانون مالیات بر ارث و نقل و انتقالات بلاعوض وضع گردید.در سال 1331 هجری شمسی با تصویب مجلس شورای ملی به دولت دکتر مصدق اجاره داده شد تا تشکیلات سابق را منحل و تشکیلات مناسب را ایجاد کند و پس از طی دوره آزمایشی به مجلس پیشنهاد دهد . قانون مصوب اسفند ماه   1345   تا پیروزی انقلاب نیزسه بار مورد اصلاح و تجدید نظر جامع قرار گرفت و پس از پیروزی انقلاب نیز اصلاحات متعددی در قانون مزبور به وجود آمد.پس از چندین سال بررسی و مطالعه بالاخره لایحه قانون مالیات های مستقیم در اسفند ماه 1366 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و بیش ترین اصلاحات مالیاتی که هدف آن هماهنگی و سازگاری با شرایط نوین اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ بود، به عمل   آمد . سرانجام تنظیم لایحه اصلاحیه برای قانون مالیات های مستقیم در دوره اخیر که آغاز آن به سال 1376   باز می گردد.

12548965325 copy copy

فرهنگ مالیاتی :

فرهنگ به مجموعه ای از باورها،اعتقادات ،گرایش ، اندیشه ها وهنجارها، ارزش ها و ......اطلاق می شود .این مجموعه در داخل هر جامعه ای وجود دارد و در واقع قالب هویتی فرد و جامعه را شکل می دهد .این قالب ویژگی خاص دارد و آن این است افرادی را که در یک فضای فرهنگی رشد و نمود نمی کنند به یک شکل درمی آورد.در این گونه فضاها بسیاری از مردم شیوه تفکر ، نوع اعتقادات و میزان باورهایشان به هم شبیه و نزدیک است و ما می توانیم با شناخت فرهنگ آنها رفتار آنها را پیش بینی نمائیم .فرهنگ مالیاتی نیز در واقع نگاهی خاص و نگرشی نشات گرفته از فرهنگ است که با آن به مقوله مالیات نگریسته می شود .فرهنگ مانند عینکی است که هر شخصی ابتدا آنرا به چشم می زندو سپس دنیای خود راتماشا و تفسیر می کند و به تعبیری هرکسی دنیای خود را با عینک فرهنگی خود به تماشا می نشیند.

اداره کل امور مالیاتی غرب استان تهران :

شامل اداره های تابع می باشد که عبارتنداز :

اداره امور مالیاتی شهرستان رباط کریم

اداره امور مالیاتی شهرستان شهرقدس

اداره امور مالیاتی شهرستان بهارستان

اداره امور مالیاتی شهرستان ملارد

اداره کل امور مالیاتی غرب استان تهران که در شهرستان شهریار می باشد و حسابداری این اداره کل شامل حسابداری دولتی و حسابداری واحد وصولی

حسابدار دولتی : در این واحد به بررسی حساب های حقوق و دستمزد کاکنان و کارپردازی وهزینه ها ی جاری اداره که رئیس حسابداری و دو کارمند جهت رسیدگی حضور دارند .

حسابداری مالیاتی یا واحد درآمد ،که تمام درآمد های دریافتی در این واحد ثبت می گردد که از نرم افزاری که خود سازمان امور مالیاتی کشور برنامه ریزی نموده استفاده می کنند و سه نیرو جهت ثبت قبض مالیاتی نقدی و غیر نقدی و دستگاه کارت خوان pos  مشغول کار میباشند

منبع درآمد درسیستم مالیاتی

انواع مالیات های مستقیم

1-مالیات بر ارث

2- مالیات بر درآمد

          -مالیات بردرآمد کشاورزی

          -مالیات بر درآمد املاک        

          -مالیات بر درآمد مشاغل

          -مالیات بر درآمد اتفاقی     

          -مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

3-مالیات های تکلیفی

4-مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

5- مالیات تکلیفی

-انواع حسابرسی در اداره امور مالیاتی

الف)حسابرسی صورت های مالی.

ب)حسابرسی رعایت .

ج)حسابرسی عملیاتی .

1-1حسابرسی صورت های مالی این نوع حسابرسی ،معمولا ترازنامه ،سود و زیان ،سود و زیان انباشته و گردش وجوه نقد مربوط به آن را شامل می شود .حسابرسی صورت های مالی معمولا توسط موسسات حسابرسی انجام می شود و استفاده کنندگان از آن شامل مدیریت سرمایه گذاران ،بانک ها،اعتبار دهندگان ،تجزیه و تحلیل گران مالی و سازمان های دولتی است .

1-2حسابرسی رعایت

اجرای حسابرسی رعایت به وجود اطلاعات قابل اثبات و ضابطه های استاندارد شناخته شده ای بستگی دارد که توسط مقامات مجاز ،مقرر شده است .برای نمونه رسیدگی اظهارنامه مالیاتی ،توسط ممیزان ادارات امور مالیاتی است که خود نوعی حسابرسی به شمارمی آید و این حسابرسی به منظور تعیین مطابقت اظهارنامه مالیاتی با قوانین و مقررات مالیاتی انجام می شود.

1-3حسابرسی عملیاتی

عبارتست از بررسی قسمت های خاصی از سازمان به منظور سنجش نحوه عمل آنها است .برای مثال عملیات قسمت دریافت کالای یک شرکت تولیدی می تواند بر اساس میزان موثر بودن عملیات آن قسمت یا به عبارتی موفقیت آن در رسیدن به هدفهای و مسئولیت های تعیین شده ارزیابی شود.

انواع حسابرسی مالیاتی

الف)از طریق علی الراس ،مطابق ماده 97قانون مالیات های مستقیم

1-درصورتی که تا موعد مقرر ترازنامه و حساب سود و زیان و یا حساب درآمدهزینه و حساب سود وزیان حسب مورد تسلیم نشده باشد.

2-در صورتی که مودی درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود ،خودداری نماید.در صورت عدم ارانه قسمتی از مدارک خود داری نماید درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی الراس تعیین خواهد شد.

3-در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر امور مالیاتی غیر قابل رسیدگی تشخیص شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آئیئ نامه مربوط مورد قبول واقع نشود که در این صورت صورت مراتب باید با ذکر دلایل کافی کتبا به مودی ابلاغ با مراجعه به هیات مزبور نسبت به رفع اشکال و ادای توضیح کتبی در مورد نحوه رعایت موازین قانونی و آئین نامه،حسب مورد اقدام نمایدو در هر حال هیات مکلف است ظرف ده روز پس از انقضای یک ماه فوق نظر خود را با توجیهات و دلایل لازم و کافی به اداره امور مالیاتی اعلام نماید تا بر اساس آن اقدام گردد.

ب)از طریق اعمال ضریب مقرر در قانون مالیات های مستقیم ، مشمولین بندهای الف و ب ماده 107قانون مالیات های مستقیم

1-در مورد پیمانکاران در ایران نسبت به عملیات هر نوع کار ساختمانی ،تاسیسات فنی و تاسیساتی ،شامل تهیه و نصب موارد مذکور ،و نیز حمل و نقل و عملیات تهیه ،طرح ساختمان ها و تاسیسات ،نقشه برداری ،نقشه کشی ،نظارت و محاسبات فنی ،دادن تعلیمات و کمک های فنی ،انتقال دانش فنی و سایر خدمات در تمام موارد به ماخذ دوازده درصد (12/.)کل دریافتی سالانه محاسبه می شود.

2-بابت واگذاری امتیازات و سایر حقوق خود از ایران و واگذاری فیلم های سینمایی ، که به عنوان بها یا حق نمایش یا هر عنوان دیگر عاید آنها می شود ،به ماخذ بیست (20./.)تا چهل درصد(40./.)مجموع وجوهی که ظرف یک سال مالیاتی عاید آنها گردد،می باشد ضریب تعیین درآمد مشمول مالیات هر یک از موارد مذکور در این بند بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصاد و دارایی و تصویب هیات وزیران تعیین می شود .

ج)از طریق رسیدگی به دفاتر و مدارک

در مواد 147 تا 151 قانون مالیات های مستقیم ،هزینه های قابل قبول و استهلاک را مطرح نموده است و تعداد هزینه های قابل قبول را در 28بند ذکر نموده است و همچنین رعایت اصولا لازم در محاسبه استهلاک و هزینه های تاسیس و سرمایه ای را بر شمرد که معیار پذیرش وعدم پذیرش هزینه های هر موسسه رعایت این ماده قانونی می باشد .در این نوع رسیدگی دفاتر و مدارک مودی که باید با رعایت موازین قانونی و آیین نامه های مربوط از جمله آیین نامه تحریر دفاتر تنظیم شده باشند ،مورد رسیدگی قرار می گیرند.

انواع حسابرسان مالیاتی

الف)رسیدگی اظهارنامه های مالیاتی است که توسط ماموران اداره امور مالیاتی انجام می شود و خود نوعی حسابرسی رعایت به شمار می رود در این نوع حسابرسی ماموران مالیاتی ضمن مقایسه و انطباق ارقام مندرج در اظهارنامه مالیاتی با دفاتر قانونی و مدارک مثبته آن و قوانین و مقررات مالیاتی نسبت به بررسی فعالیت ها بر اساس اسناد و مدارک حسابداری مودی مالیاتی یا قرائن مالیاتی اعلامی یا مدارک بدست آمده از اشخاص ثالث یا اعمال نرخ مقطوع اقدام و سپس در خصوص درآمد مشمول مالیات و تعیین میزان مالیات مربوط ،باصدور برگ تشخیص مالیات اظهارنظر می کنند

2-حسابرسان موضوع ماده 272قانون مالیات های مستقیم

تشخیص درآمد مشمول مالیات توسط حسابداران رسمی یا موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران ،از طریق رسیدگی دفاتر و مدارک حسابداری و صورت های مالی انجام می شود

3-مراحل تشخیص موضوع ماده 272قانون مالیات های مستقیم

الف)درخواست مودی از حسابرس

ب)گزارش حسابرسان

پ)ارایه گزارش حسابرسی توسط مودی

خ)اظهار نظرماموران مالیاتی در خصوص گزارش مالیاتی حسابرس

ح)طرح پرونده در هیات هماهنگی

ج)صدور اوراق تشخیص و قطعی

مراحل وصول درآمد های مالیاتی

پس از صدور برگ تشخیص یا قطعی پس از قبول مودی از گزارش ،ممیز مالیاتی مالیات مربوطه را در قبض مالیاتی نوشته و به واحد درآمد همان واحد وصول می فرستاد در واحد درآمد قبض به صورت کامپیتوتری صادر شده ،اگر قبض نقدی باشد در همان واحد وصول از طریق دستگاه کارت خوان مالیات پرداخت می گردد در صورت غیر نقدی بودن رسید چک به مودی تحویل می گردد و در موعد مقرر چک ها به صورت لیست به بانک فرستاده می شود جهت وصول چک ها.

هر اداره کل به بابت هر منبع مالیاتی بصورت جداگانه شماره حساب دارد که مستقیم به حساب واریز می گردد و سپس تمام حسابها به خزانه کلی دولت انتقال می گردد .دلیل جداگانه بودن هر منبع مالیاتی مشخص شدن آمار وصولی هر منبع مالیاتی هر اداره کل می باشد.درواحد وصول درآمد یک مسئول واحد درآمد ویک کارمند جهت صدور قبض مالیاتی نقدی و یک کارمند جهت صدور قبض مالیاتی غیر نقدی و یک کارمند جهت دستگاه کارت خوان مشغول به کار هستند.

         

تهیه کننده

سهیلا رضازاده

شماره دانشجویی 91238049290923

نويسنده : سهیلا رضازاده

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.