شنبه, 03 آذر 1403

 



حسابداری خزانه داری 2

بسم الله الرحمن الرحيم

مقدمه

ضمن عرض تشكر از استاد گرامي و سركار خانم سينائي كه مسئوليت دوره آموزش اينجانب در شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران بر عهده ايشان بوده است،

شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران يك شركت دولتي و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت مي باشد. فعاليت شركت در مورد استخراج و بهره برداري از معادن سراسر كشور از جمله معادن : ذغالسنگ، سرب و روي، سنگ آهن، طلا، كك و ... مي باشد.

شركت تهيه و توليد در واقع يك شركت هلدينگ مي باشد كه فعاليتهاي اكتشافي و بهره برداري را از طريق پيمانكاران اجرا مي نمايد.

براي انتخاب پيمانكار ابتدا از طريق واحد بازرگاني در روزنامه هاي كثيرالانتشار دوبار آگهي چاپ مي شود سپس شركتهاي شركت كننده مبلغي را به حساب جاري شركت واريز مي نمايند و فيش واريزي را به امور مالي تحويل و استاد مناقصه را از كميسيون معاملات دريافت مي نمايند.

شركت كنندگان در مناقصه پس از ارائه مدارك و ديگر كارهاي اداري در نهايت يكي از شركتها از طريق كميسيون معاملات شركت پس از طي نمودن پروسه ( از قبيل دارا بودن صلاحيت، بازگشايي پاكات قيمت، دارا بودن امتيازات كميته فني و ...) به عنوان برنده مناقصه معرفي مي گردد.

در مرحله اي كه شركت كنندگان جهت دريافت اسناد مناقصه وجهي را به حساب شركت واريز نمودند يك رويدار مالي اتفاق افتاده است كه ثبت هاي لازم توسط امور مالي صورت مي پذيرد.


سيستم مالي شركت تهيه و توليد، همكاران سيستم مي باشد و با توجه به فعاليت شركت داراي نرم افزارهاي زير مي باشد.

- انبار و حسابداری انبار

- حقوق و دستمزد

- خزانه داری

- حسابداری صنعتی

- مدیریت دارایی ها

- مدیریت منابع انسانی

- فروش

- بهای تمام شده

دارائی های ثابت

 عمده آموزش اينجانب حسابداري خزانه داري بوده است كه به شرح آن مي پردازم.

 

حسابداري خزانه داري شامل دريافت و پرداخت، اسناد دريافتني و پرداختني و ثبت حسابهاي انتظامي دريافتي و پرداختي و تهيه گزارشات لازم مي باشد.

 

جهت ثبت واريزي شركت كنندگان در مناقصه به حساب جاري از سيستم خزانه داري استفاده مي شود.

 

پس از وارد شدن به سيستم در قسمت دريافت و پرداخت ابتدا رسيد دريافت، نوع رسيد اعلامي ( كه در اينجا اعلاميه واريز
مي باشد) را انتخاب سپس شماره رسيد كه همان شماره فيش، طرف مقابل عمومي، شرح: واريز طي فيش ........... مورخ .......... شركت ............ بابت شركت در مناقصه.............. را وارد مي نماييم.

 

سپس كليه اطلاعات مربوطه به اين صفحه كه شامل تاريخ اعلاميه، بانك مقصد، شرح مجدد را وارد نموده پس از تاييد ثبت موقت را انتخاب مي نماييم.

 

 6989

پس از آن در قسمت اطلاعات حسابداري اطلاعات مربوط به كد معين و تفضيل در سيستم ثبت مي شود . بدين ترتيب ثبت سيستمي واريز به اتمام رسيده و در آخر ثبت دائم را انتخاب مي نماييم.

 

از آنجائيكه اين مبالغ ديگر قابل برگشت به پيمانكاران نيست جزء درآمد غير عملياتي شركت محسوب مي شود.

 

pic2 copy

در اينجا براي عمليات صورت گرفته سند صادر مي نماييم بدين منظور از قسمت مديريت دريافت و پرداخت، دريافت را انتخاب و شماره سند را وارد مي نماييم.

 

بعد از انتخاب پيمانكار و تنظيم قرارداد، پيمانكار در رابطه با موضوع قرارداد شروع به فعاليت مي نمايد. با توجه به پيشرفت كار صورت وضعيت تنظيم و به شركت تهيه و توليد ارسال مي گردد. صورت وضعيت ها در قسمت اكتشاف و بهره برداري با توجه به نوع فعاليت پيمانكار مورد بررسي قرار گرفته و در صورت رضايت از كار آن را تاييد و به قسمت مالي ارسال
مي نمايد. در قسمت مالي بعد از بررسي صورت حساب از لحاظ اصل بودن مدارك و تاريخ انجام كار در مدت قرارداد و كنترل با مبلغ قرارداد اقدام به ثبت صورت وضعيت به شرح زير در قسمت سيستم حسابداري مي نمايد.

 pic3 copy copy

پس از ورود به سيستم در قسمت گزينه اسناد 3 زير مجموعه: 1- انواع سند       2- صدور سند حسابداري و 3- بررسي اسناد وجود دارد كه با انتخاب صدور اسناد حسابداري وارد برنامه مي شويم.

 

در ابتدا شماره سند را وارد مي كنيم سپس اطلاع زير به ترتيب تكميل مي گردد.

 

كد معين حساب، كد تفصيلي ( نام شركت پيمانكار)، نام طرح، شماره قرارداد، شرح سند (بابت صورت وضعيت شماره ........ شركت ............. مربوط به قرارداد ........... موضوع ........... و در آخر رقم بدهكار يعني رقم ناخالص تاييد شده صورت وضعيت ثبت مي شود.

 

اگر شركت پيمانكار داراي ارزش افزوده باشد به همان ترتيب كه گفته شد بعد از وارد كردن كد معين و تفصيل ر شرح 6/3 درصد ارزش افزوده ماليات صورت وضعيت شماره ............... شركت .................. و سپس رقم بدهكار را وارد مي نماييم.

 

براي ثبت عوارض نيز همانند فوق عمل مي نماييم.

 

همچنين از آنجايي كه از صورت وضعيت حسابهاي پيمانكار بيمه، ماليات و حسن انجام كار كسر مي شود به همان روش بالا با انتخاب كد معين مربوط به ماليات تكليفي، كد تفصيلي و سپس رقم ماليات محاسبه شده و در قسمت بستانكار وارد
مي شود.

 

در تمامي مراحلي كه شرح داده شد كد معين همان بيمه، ماليات و حسن انجام كار مي باشد و كد تفصيلي شركت پيمانكار است. بعد از آنكه همه كسورات ثبت گرديد مابه التفاوت بايد به پيمانكار پرداخت شود ثبت اين قسمت در كد معين حسابهاي پرداختني غير تجاري و كد تفصيلي پيمانكار را وارد مي نماييم. با سپري نمودن اين مراحل ثبت موقت سند زده مي شود. با توجه به رقم بستانكاري شركت پيمانكار، در سيستم خزانه داري يك دستور پرداخت صادر مي كنيم.

 

 pic4 copy

pic5 copy

در قسمت مديريت دريافت و پرداخت 2 آيكن (1- سند حسابداري 2- دستور پرداخت) وجود دارد. كه با انتخاب دستور پرداخت در صفحه ايجاد شده پس از وارد نمودن اطلاعات درخواستي، در صفحه بعدي كه ايجاد مي گردد ( شكل زير) لبتدا نوع پر داخت (عادي) را انتخاب سپس شماره سند، نوع دستور (عادي)، تاريخ دستور (همان روز)، طرف مقابل ( نام شركت پيمانكار) و نوع ارز را انتخاب مي نماييم. در قسمت شرح نيز مي نويسيم: بابت پرداخت صورت وضعيت شماره ............. طي صورت حساب ......... .

pic6pic7 copy copy copy copy copy 

 

 

9

پس از تكميل نمودن اطلاعات فوق در قسمت پايين صفحه (كد عمليات) چك پرداخت روز را انتخاب مي نماييم. همچنين اطلاعات مربوط به رقم بستانكاري شركت، تاريخ سررسيد و شرح را وارد مي نماييم. پس از تاييد اين صفحه دستور پرداخت قابل چاپ و پرينت مي باشد. از صورت حساب كپي گرفته و به دستور پرداخت پيوست مي نماييم.

 

بعد از تاييد سند و دستور پرداخت، دستور مديريت مالي و دستور پرداخت ها در ليستي جداگانه جهت پرداخت به مديريت هر بخش جهت تاييد پرداخت ارائه مي گردد.

 

دستور پرداخت هايي كه تاييد چك شده اند به قسمت خزانه داري داده مي شود و مسئول خزانه داري از روي دسته چك، شماره دسته چك و نام بانك را وارد و به حسابداران جهت صدور سند چك ارائه مي نمايد.

 

حال در سيستم حسابداري در قسمت دريافت و پرداخت اعلاميه پرداخت را انتخاب مي نماييد و در صفحه باز شده اطلاعات درخواستي شامل: شماره دستور، شماره اعلاميه چك، شرح، تاريخ حساب بانكي (بانك جاري مورد نظر كه از آن چك صادر شده )، شماره چك، تاريخ سررسيد و شرح چك را وارد مي نماييم.

pic10 copy copy copy copy copy

pic11 copy copy copy copy 

 

اعلاميه پرداخت به اين دليل تهيه مي شود كه زمانيكه پيمانكار جهت دريافت چك مراجعه نمود بتوان از آن رسيد اخذ شود.

 

سپس در قسمت مديريت دريافت و پرداخت، سند حسابداري را انتخاب مي نماييم در صفحه اي كه باز مي شود با انتخاب گزينه پرداخت، نمايش اسناد خزانه داري را انتخاب مي نماييم تا شماره چك برايمان آورده شود سپس با انتخاب صدور سند، سند چك صادر مي شود.

pic12 copy copy copy copy copy copy copy copy copy

 اميد است گزارش فوق گوياي مطالب بوده باشد.

 

                                                                                           با تشكر- مرجان بابازاده

 

 

نويسنده : مرجان بابازاده

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.