شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی-شهرام اشرف لبکی-حسابداری

بنام خدا

 

نام درس :کاربینی

 

نام مدرس: آقای تقدیسی

 

موضوع:کاربینی در بانک اقتصاد نوین

 

 

نام دانشجو:شهرام اشرف لبکی

 

 

دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13

تاريخچه فعاليت:

       بانک اقتصادنوین در چار چوب قانون پولی و بانکی کشور مصوب 1351.قانون عملیات بانکی بدونه ربا،ضوابط تاسیس بانکهای غیر دولتی مصوب نهصد وچهل و هشتمین جلسه مورخ 20/09/1379شورای پول و اعتبار ،وفق مقررات بانک مرکزی و قانون تجارت و به موجب مجوز شماره 1767ه-مورخ 20/05/1380 صادره توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ هجدهم تیر ماه سال 1380(ه-ش)برای پذیره نویسی سهام اقدام نمود ودر تاریخ سیزدهم مرداد ماه همان سال با تشکیل مجمع عمومی موسس با سرمایه 250میلیارد ریال تاسیس و در تاریخ 22مرداد 1380در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری تهران تحت شماره 177132 به عنوان اولین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار نمود.

موضوع فعالیت:

     موضوع فعالیت های بانک به تفضیل در ماده 3 اساسنامه درج گردیده است .به موجب مفاد ماده مذکور اهم فعالیت های بانک عبارتست از افتتاح و نگهداری حساب سپرده های قرض الحسنه جاری یا پس انداز ،سرمایه گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت،انواع چک کارت یا کارت های مجاز دیگر و سایر حسابهای مشابه، تحصیل تسهیلات و اعتبار،اعطای انواع تسهیلات در قالب عقود جاری کشور، نقل و انتقالات وجوه،انجام کلیه معاملات یا انتقالات وجوه و حواله های ارزی ، افتتاح اعتبار اسنادی و انجام سایر مربوطه،صدور انواع  اعتبار نامه یا تعهدنامه و گواهی سپرده ،خرید و فروش اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار ،انجام کلیه عملیات مربوط به خرید و فرو ش سهام،قبول امانات، بیمه مربوط به امور بانک ها،مدیریت نقدی برای مشتریان،افتتاح شعب و گسترش شبکه بانک در داخل و خارج از کشور و به طور کلی انجام کلی انجام کلیه عملیاتی که در راستای تحقق اهداف و موضوع فعالیت بانک در چار چوب مقررات جاری کشور قرار گیرد، می باشد ..

 

نحوه ثبت سند حسابداری:

     با عنایت به وسعت و تنوع فعالیت های حسابداری بانک ، نوع و میزان اسناد حسابداری بسیار زیاد است لذا در این جا به چند سند حسابداری متداول که می توان گفت مختص به فعالیت بانکها می باشد اشاره گردیده است.

الف:اسناد واریز و برداشت به حساب سپرده توسط مشتريان:

یکی از فعالیت های عمده ای که در بانک صورت می پذیرد صدور اسناد واریز و برداشت سپرده مشتریان است که به نحوه ذیل ثبت می گردد:

واریز:

صندوق xx      

                     حساب سپرده صندوق      xx

برداشت:

حساب سپرده xx    

                            صندوقxx    

ثبت اسناد خرید و فروش چک بین بانکی:

فروش (چک بین بانکی) :

صندوق/سپرده مشتریxx  

                         حساب چکهای رمزدار بین بانکی فروخته شده بانکxx  

بعد از ثبت سند حسابداری فروش چک بین بانکی ، بنا به در خواست مشتری و تائید مسولین شعب چک بین بانکی مورد نظر توسط مسول صندوق صادر و از طریق سیستم صدور رمز ،رمز چک که الگورتیمی از تاریخ ، شعبه ، مبلغ و شماره چک است صادر و روی چک ثبت میشود. نهایتاً چک پس از واگذاری توسط ذینفع در حساب مورد نظر در بانکهای دیگر توسط اتاق پایاپای به شعبه عودت شده و حساب چک های فروش رفته به نحو ذيل تسویه می گردد.

حساب چکهای رمزدار بین بانکی فرو خته شده بانکxx

               حساب بستانکاران داخلی/اتاق پایا پای/چکهای رمزدار xx

خرید چکهای رمزدار وارده به شعبه:

بعد از اینکه مشتری درخواست واگذاری چک رمزدار را تکمیل نمود و چک را به شعبه ارائه داد.در صورت تائید چک توسط مسول شعبه و تائید رمز چک وارده توسط سیستم اکتشاف رمز سند ذیل ثبت می گردد.

حساب پرداخت چک های صادره سایر بانکهاxx  

حساب سپرده مشتري   xx

پرداخت تسهیلات و فروش اقساطی:

پس از آنکه مشتری درخواست اخذ تسهیلات و فروش اقساطی را به شعبه ارائه نمود و بعد از موافقت توسط مسول مربوطه از مشتری پیش فاکتور خرید کالای مورد نیاز اخذ و سند پرداخت تسهیلات در وجه فروشنده به نحوه ذیل صادر می گردد.

تسهیلات فروش اقساطی    xx

                    چکهای در گردش بانک(در وجه فروشنده)xx  

   سود سالهای آیندهxx    

دریافت اقساط از مشتری:

سند مربوط به دریافت اقساط تسهیلات فروش اقساطی به نحو ه ذیل ثبت می گردد.

سپرده مشتری/صندوق   xx                

         تسهیلات فروش اقساطی    xx

سود سالهای آینده      xx

                   سود قطعی     xx

مالیات تکلیفی:

     ماليات‌هاي تکليفي در بانک عمدتاً دو گروه زير مي‌باشد:

1-                 ماليات تکليفي پيمانکاران:

روش کسر مالیات تکلیفی در بانک به این صورت است که پس از رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران و انجام دهندگان خدمات 3%از صورت وضعیت کسر و در حساب بستانکاران سازمان امور مالیاتی ثبت می گردد که پس از یک دوره یک ماهه لیست کلیه پیمانکارانی که مالیات تکلیفی از آنها کسر شده است به سازمان امور مالیاتی ارسال می گردد تا فیش مالیاتی صادر گردد و پس فیش مالیاتی توسط بانک پرداخت می گردد که دو نسخه می باشد و یک نسخه از آن تحویل سازمان امور مالیاتی می گردد و نسخه دوم تحویل پیمانکار می گردد.

2-                 ماليات تکليفي حقوق کارکنان

در زمان پرداخت حقوق کارکنان، ماليات حقوق آنان کسر و در مهلت مقرر (يک ماه پس از پرداخت حقوق) به همراه ليست حقوق و تستمزد کارکنان به سازمان امور مالياتي، تسليم مي‌گردد.

شرح فعالیت های اداره حسابداری در خصوص امورحقو ق و دستمزد:

1-محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای ماهیانه پرسنل اعم از حقوق پایه، بن کارگری، حق خوار و بار و مسکن، حق اولاد، اضافه کاری و (غیره...........).بر مبنای آخرین احکام حقوقی و تعداد روزهای کارکرد ماهیانه.

2-آماده سازی لیست های حق بیمه و مالیات حقوق پرسنل و پرداخت مبالغ مربوط به کسورات قانونی پرسنل در مهلت قانونی به سازمان های مربوط (سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور مالياتي)

3-تهیه و آماده سازی محاسبات مربوط به فرمهای تسویه حساب مالی و اداری پرسنل مستعفی و لحاظ نمودن مطالبات که نظیر باز خرید سنوات خمت ،باز خرید ایام مرخصی و سایر موارد. و بدهی ها نظیر تسهیلات کارمندی اخذ شده و سایر موارد.

4-تهیه گزارش مربوط به لیست حقوق و دستمزد سال قبل بانک جهت ارائه به ممیزین اداره دارائی.

5-محاسبه و پرداخت حقوق و مزایای مشاورین دارای قرارداد ساعتی با بانک .

6-محاسبه و نسبت ذخیره باز خرید سنوات خدمت همکاران در پایان هر سال و نسبت مابه التفاوت مربو ط به سال جاری با احتساب آخرین حقوق پایه پرسنل.

7-تهیه و گزارش های مورد درخواست مدیریت نظیر جمع مزایای پرداختی تحت عنوان خاصی در بازه زمانی مشخص به پرسنل.

8- کنترل و مغایرت گیری سر فصل های مربوط به حقوق و دستمزد پرسنل و رفع مغایرت های احتمالی.

اظهار نامه مالیاتی:

       پس از پایان سال مالی و بستن حسابها موقت و دائمی،صورت های مالی و یاداشت های همراه تهیه شده و توسط حسابرس مستقل و بازرس قانونی رسیدگی و مورد اظهار نظر قرار می گیردودر مرحله بعد بانک اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه می نماید و با توجه به مصوبات مجمع در خصوص صورت های مالی و نتایج عملکرد بانک ،اظهار نامه بانکی در جهت تحریرحداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی در غالب فرم های مورد نظر سازمان امور مالیاتی به صورت الکترونیکی تکمیل شده و از طریق اینترنت ارسال می گردد .همچنین پرینت فرم مذکور نیز به همراه چک مالیات به سازمان امور مالیاتی تسلیم می گردد.

دفاتر روزنامه و کل:

     بانک پیش از شروع هر سال مالی(قبل از پایان سال مالی قبل) اقدام به تهیه دفاتر روزنامه و کل برای سال مالی بعد می نماید و با پرداخت حق تمبر به اداره ثبت شرکت ها و مالکیت غیر صنعتی نسبت به پلمپ دفاتر در اداره مذکور اقدام می نماید. با توجه به اینکه بانک از نرم افزار حسابداری مورد تائید سازمان امور مالیاتی استفاده می کند ثبت های حسابداری انجام شده در سیستم حسابداری در پایان هر ماه تجمیع شده و به صورت ماهانه در غالب یک ثبت حسابداری در دفتر روزنامه ثبت شده و به دفتر کل منقل می شود.

مالیات بر ارزش افزوده:

       با توجه بر این که خدمات بانکی مشمول مالیات بر ارزش افزوده نمی باشد مبلغی در این قالب از مشتریان اخذ نمی شود و همچنین مبالغی که در قبال در یافت یا خرید خدمات از دیگران تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده به آنان پرداخت می شود به دلیل اینکه بانک مبلغی از این محل بابت ارایه خدمات به مشتریان در یافت نمی کند کلاً به حساب هزینه /بهای تمام شده خرید یا خدمات در یافتی منظور می شود.

پایان

 

 

 

 

DSC00047 copyDSC00048 copy

نويسنده : شهرام اشرف لبکی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.