درس کاربینی
موضوع: شرح کار شرکت هتل های بین المللی پارسیان آزادی (واحد مالی)
این شرکت در تاریخ 07/09/1374 تحت شماره 117988 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران با سرمایه معین و تحت پوشش بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به ثبت رسیده بر این اساس این شرکت از جمله شرکت های بخش عمومی غیر دولتی محسوب میشود .
حوزه فعالیت:
حوزه فعالیت این شرکت طبق اساسنامه اداره هتل و رستوران و امور مربوط به پذیرایی و اقامت و بهره برداری از آنها در داخل و خارج از کشور میباشد.
اهداف کلی:
احراز سود معقول و منطقی در فعالیت های هتلداری برای تامین منافع سهام داران مبتنی بر رعایت همزمان منافع مشتریان ،کارکنان و سایر صاحبان و عوامل تولید موثر در فعالیت هتلداری.
برنامه های عملیاتی
شرکت هتل بین المللی پارسیان آزادی از آنجاییکه یک شرکت خدماتی میباشد و خدمات پذیرایی و اقامتی و تفریحی جهت رفاه و آسایش میهمانان داخل و خارج از کشور را انجام میدهد دارای برنامه های مختلفی در حوزه خدماتی غذا و نوشابه و.. را دارد . اما در اینجا ما به بررسی و نحوه کارکرد در حوزه مالی و حسابداری در این شرکت میپردازیم.
*نرم افزار مورد استفاده در این شرکت همکاران سیستم میباشد
با استفاده از این سیستم کلیه اسناد مربوط به بخشی حسابداری انبار،حقوق و دستمزد ،در آمد،هزینه های اداری(تنخواه گردان ها) با استفاده از رمز کاربری جداگانه و نرم افزار موجود در سیستم در ثبت شده و در آخر هر ماه هنگام بررسی اسناد صادره توسط سرپرست محترم حسابداری سند دائم گردیده و غیر قابل تغییر خواهد بود.
تاریخ سند،شرح کلی سند،شماره عطف سند ،شماره سند میباشد. در قسمت بالای سند نام صادر کننده سند است
و قسمت تایید کننده توسط سرپرست حسابداری هنگام دائمی کردن اسناد پر میگردد.
در ردیف کد معین :معین های تعریف شده مربوط حساب های پرداختنی،دریافتنی و سایر حساب ها و... میباشد که این بخش نیز توسط سرپرست محترم حسابداری در سیستم تعریف میگردد.
در ردیف کد تفضیل :تفضیل ها شامل مراکز مصرف و هزینه ،در آمد ،شخص و شرکت هایی که با شرکت در ارتباط هستند در این بخش دارای کد میشوند تا کلیه هزینه ها و در آمد ها و مصرفی در بخش های مختلف هتل از هم بطور مجزا در سیستم محاسبه شوند .
.
در اینجا ما به شرح وظایف مدیر مالی و سرپرست حسابداری و دیگر قسمت های حسابداری در این واحد میپردازیم:
مدیر امـور مالی
مـدیر مالی « حسابدار حرفه ای » اسـت که دارای « صلاحیت حرفه ای » بوده وضمن دارا بودن آگاهی های کلی در زمینه های متنوع امور مالی ودانش مدیریت ، در یک یا چند زمینه مشخص مالی نیز متخصص است .
حدود مسئولیتها
برنامه ریزی ،هدایت و هماهنگی و کنترل فعالیتهای مالی شـرکت در چهارچوب مقررات ، قوانین ، آئین نامه ها و دستورالعملهای مصوب و ایجاد هماهنگی برای انجام وظایف محوله و درون سازمانی و سایر ذینفعان مجاز به بهره برداری از اطلاعات مالی و ایجاد بخشها و دوایر یا رده های متعدد در حیطه مسئولیت ، برای تحصیل اهداف امور مالی مدیرمالی همچنین در تدوین ضوابط ارتقاء کارکنان امور مالی , نقش اساسی دارد .
شرح وظایف
1- مشارکت در برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات وسیاستهای اعتباری و وصول مطالبات ونظارت برحسن اجرای آنها.
2- تامین مالی و اعمال مدیریت بر وجوه نقـد و سایر دارائیهای پولی و تامین وجوه نقد اضافی در مواقع ضروری .
3- نگهداری سوابق و مدارک مالی , کنترل فعالیتهای مالی , مشخص کردن انحرافات از عملکرد کارآمد و طرح ریزی شده همچنین اعمال مدیریت در پرداخت حقوق و دستمزد, امور مالیاتی موجودیها , دارائیهای ثابت و عـملیات کامپیـوتری .
4- پیش بینی و طرح ریزی بلند مدت وجوه لازم برای سرمایه گذاری بر اساس تغییرات تکنولوژیک بازار سرمایه و بازده پروژه ها ی سرمایه گذاری همچنین بکارگیری ارقام پیش بینی نشده و تاریخی برای طرح ریزی عملیات آتی و آثار آن در سیاستهای سود آوری و پیش بینی اقـلام بهای تمام شده و هزینه .
5- برنامه ریزی و سازماندهی بمنظور انجام وظایف مختلف امور مالی شـرکت .
6-تهیه و تنظیم خط مشی ها , دستورالعملها , روشها و رویه های مالی و تهیه و طراحی فرم های مورد نیاز، بمنظور ایجاد هماهنگی در انجام امورمالی واحدهای مختلف.
7-تصمیم گیری واعلام نظر نهایی در موارد پیدایش اختلاف نظر بین واحدهای تابعه .
8- دریافت گزارشهای مالی از واحدها ، پروژه ها و سایر مدیریت ها وبررسی و اظهارنظر بر آنها و تحلیل مغایرتها .
9-اعمال نظارت و کنترل بمنظور حسن اجرای قوانین , مقررات , دستورالعملها وبخشنامه های مالی در واحد های مختلف .
10- طبقه بندی حسابها ـ ودرصورت نیاز ـ طبقه بندی گروه کالاها وکدینگ مربوط به موجودیها و انبار، براساس سیستم های مکانیزه وپیشنهاد وتائید تغییر یا تهیه سیستـم های نرم افزاری مالی بصورت سفارشی یا پکـیـج .
11- نظارت و کنترل بمنظور حفـظ و نگهداری اموال و دارائیهای شـرکت .
12- برنامه ریزی بمنظور انجام تجزیه و تحلیل های ترازنامه و سود وزیان و صورت منابع و مصارف واحدهای مختلف .
13- برنامه ریزی وکنترل اقلام بمنظور اداره دارائیها وسرمایه در گردش شـرکت و تامین اعتبار مورد نیاز واحد های مختلف بر اساس بودجه سالانه که مورد تصویب هیئت مدیره شـرکت رسیده باشد .
14- پیش بینی ، طرح ریزی و ارائه بودجه دوره ای شرکت براساس برنامه ها ، پروژه ها وسفارشات و نیازهای اعلام شده واحدهای مختلف واستراتژی اعلام شده ازسوی هیئت مدیره ، با درنظرگرفتن روند سنواتی منابع ومصارف و تغییرات احتمالی آتی .
15- ارزیابی عملکرد واحد ها با توجه به بررسیها و نتایج گزارشهای مالی و ارائه گزارش برای مقام مافوق .
16-ارزیابی مستمر سیستمها , روشها , و فرضهای مرتبط با امور مالی واعلام نقاط قوت و ضعف روش های اجرایی موجود و ارائه پیشنهادات اصلاحی .
17-انجام وظیفه بعنوان عامل کنترلی بر اساس شرح وظایف مصوب ودستورالعمل های درون سازمان منطبق با استانداردهای حسابداری .
18- تنظیم گزارشات مالی عندالاقتضا.
19-برنامه ریزی بمنظور حسابرسی ضمنی و پایان سال واحدهای مختلف بمنظور حسن انجام کار بر اساس صلاحدید مقام مافوق .
20-عضویت و شرکت در جلسات کمیته وام، معاملات وسایرکمیته ها یا جلسات یا سمینارهای داخلی یا خارجی شـرکت به تشخیص مـدیریت شـرکت.
21- برنامه ریزی واجرای طرح های مصوب مزایای کارکنان و نظارت بر حسن اجرای نظام های پرداخت پرسنلی، بمنظور ایجاد انگیزش در کارکنان.
22-بررسی و تطبیق فعالیتها با بودجه مصوب و تجزیه و تحلیل انحرافات .
23- تشخیص وتامین نیازهای آموزشی و تخصصی کارکنان تحت مـدیریتی همگام با ضرورتهای شـرکت .
24-سازماندهی و جابجایی پست های درون سازمانی یا تغییر شرح شغل کارکنان امور مالی، با توجه به نیازهای امورمالی شرکت وتوانایی های کارکنان .
25- تشخیص نیاز و اعزام کارکنان به ماموریتهای مورد نیاز حسب مورد .
26- تصویب هر نوع گزارش از جمله گزارشات دریافت و پرداخت و اموال و صحت و سقم دفاتر قانونی و ثبت ماشینی
27- سایر وظایف محوله بر اساس سیستمهای مدون وبه تشخیص مـدیریت محتـرم شـرکت .
وسایل مورد نیاز یک حسابدار:
خودکار ، مداد و پاکن ،ماشین حساب ، کاغذ A4 ،دفتر اندیکاتور،دفتر روزنامه وکل ، زونکن A4 ، پوشه CD و DVD خام
دارایی های مصرفی در یک شرکت حسابداری:
میز ، صندلی ،فایل ،کامپیوتر کامل،پرینتر،دستگاه فکس،اسکنر،دستگاه کپی،منگنه و پانچ،دستگاه پول شمار و گاو صندوق
سرپرست حسابداری
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- کنترل حساب مشتریان وانجام تعـدیلات لازم .
2-پیگیری تسویه حساب با بدهکاران .
3- پیگیری ضمانتنامه ها و اسناد تضمینی .
4-همکاری در عملیات بستن حسابهای پایان دوره مالی .
5-کنترل و نظارت بر حسن اجرای شرح وظایف پرسنل حسابداری .
6-پیگیری گشایش اعتبارات اسنادی و سفارشات خارجی .
7-کنترل صحت مدارک ضمیمه اسنادحسابداری
8-کنترل محاسبات دریافت ها و پرداخت ها .
9-صحت سرفصل (کد ) آرتیکل های اسناد حسابداری صادره.
10- کنترل گردش و مانده حسابها.
11- هماهنگی و همکاری با حسابرسان شرکت بمنظور شفاف سازی و رفع ابهام از حسابها و اسناد و ارتقاء کیفی گزارشات ارائه شده توسط آنها .
12-ارائه گزارش واعلام بموقع هرگونه محدودیت در انجام امور محوله و یا هرگونه نقطه ضعف در روشهای اجرائی ، بهمراه پیشنهادات اصلاحی ، به مدیر مالی.
شرح وظایف
1-انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئین نامه ها و دستورالعملها ی تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مـورد نظر یا تشخیص ضرورت تعـدیل روشهای موجود استعلام موضوع از مدیر مالی قبل از هـرگـونه اقـدام اجـرائی .
2- ارائه گزارشات مالی مورد نیاز به مسئولین مافوق .
3-تهیه و تنظیم صورتهای مغـایرت مربوط به حسابهای فی مابین با سایر شرکتها یا پیمانکاران ومشتریان و سایر افراد طرف حساب با شرکت و اقـدام جهت رفع مغایرت آنها و ارائه گزارش مربوطه به مدیرمالی .
4-صدور درخـواست پرداخت ازطریق حسابهای بانکی یا تنخواه گردان ، جهت تائیـد مدیر مالی وتصویب مـدیریت - در صورت لزوم - پس ازاطمینان از کفـایت مدارک ومستـندات مربوطه و کنترل مانده ها و سوابق قبلی.
5- پیگیری جهت تسویه حساب پیش پرداختها , قراردادها و سایربـدهـی ها و مـطالبات شرکت .
6- تهیه نسخه پشتیبانی از سیستمهای مکانیزه در اختیار بر روی دیسکهای کامپیوتری به صورت روزانه و نگهداری آنها در محل امن ، پس از اطمینان از صحت فایل های اطلاعاتی موجود برروی آنها .
7- ثبت ضمانت نامه ها و سپرده های شرکت نزد اشخاص و پیگیری وصول آنها در موعـد مقـرر.
8-نظارت و کنترل بر اجرای صحیح امورمحوله در چارچوب شرح وظایف تعیین شده جهت کارکنان واحد حسابداری .
9- پاسخگویی ورفع سؤالات و مشکلات فنی پرسنل واحد حسابداری ودر صورت لزوم انتقال موارد به مدیر مالی جهت تعیین تکلیف .
10- هماهنگی بامدیر مالی جهت انجام امور محوله به حسابداری و پیشبرد اهداف و برنامه های تعیین شده .
11- نگهداری وراهبری سیستم های مکانیزه حسابداری و صندوق و حقوق و دستمزد و سایر سیستمهای نرم افزاری مورد نیاز برحسب مورد وثبت روزانه اطلاعات لازم در آنها .
12- صدور اسناد مربوط به بستن حسابها و سند افتتاحیه .
13-همکاری با مدیر مالی و سایر واحدهای امور مالی جهت عملیات بستن حسابها در پایان دوره مالی و تهیه صورتهای مالی اساسی و صورتها و گزارشات میان دوره ای .
14- ارتباط با بانک های طرف حساب شرکت .
15-پیگیری گشایش اعتبارات اسنادی و کنترل مدارک به منظور اطمینان از صحت انجام کار در حداقل زمان ممکن .
16- بستن حسابها وتهیه صورتهای مالی قانونی و گزارشات پایان سال تحت نظر مدیر مالی یا مشاوران معرفی شده به این منظور، که با تشخیص مقام مافوق صورت خـواهد گرفت .
17-کنترل اصالت قانونی مستندات پیـوست سند حسابداری وصحت مبالغ وعدم قلم خوردگی ومخدوش بودن آنها وتطیق پرداختها با قوانین داخلی شرکت و استانداردها و رویه های موجود .
18-کنترل سرفصل حسابها در کلیه سطوح آرتیکل های موجود در اسناد از نظر انطباق حساب با مدارک ضمیمه و موضوع سند و استانداردها و رویه های حسابداری و قوانین شرکت .
19- کنترل صحت محاسبات مربوط به دریافت ها و پرداخت های شرکت .
20- کنترل مدارک و مستندات ضمیمه اسناد از نظر کفایت مدارک وصحت محاسبات ، جمع تعدادی و ریالی فاکتورها ، کفایت تائید کنندگان و ...
21- تائید و امضا اسناد پس از انجام کلیه کنترل های لازم .
22- ارجاع اسناد در فاصله زمانی تعیین شده جهت رویت وتائید نهایی مدیر مالی .
23-کنترل گردش حسابها و مانده آنها و اعلام موارد مشکوک یا اشتباهات به مدیر مالی جهت پیگیری یا صدور اسناد اصلاحی .
24-کنترل دوره ای حسابهای باز نظیر پیش دریافت ها و پیش پرداخت ها، حسابها واسناد دریافتنی و پرداختنی ، بمنظور تسویه حساب یا انجام ثبت های لازم .
25- پیگیری تسویه حسابهای تنخواه گردانها در پایان دوره مالی یا در سایر مقاطع اعلام شده از سوی مدیر مالی .
26- پیگیری وگـزارش اشتباهات موجود درحسابها ازنقطه نظر سرفصل وکدینگ حسابها واقدام درجهت اصلاح اشتباهات
27- تائید کنترل های صورت گرفته توسط مسئول صدور سند و بررسی اسناد اصلاحی مربوطه و تائید کنترل ممیزی اسناد .
28- کنترل ثبت ماشینی وتائیـد اسناد بمنظور قطعی نمودن آنها و صحت اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر .
29- تائید هر نوع گزارش از جمله گزارشات دریافت و پرداخت و اموال و صحت و سقم دفاتر قانونی و ثبت ماشینی .
30- نظارت برثبت بموقع دفاترقانونی (روزنامه وکل) براساس اسناد قطعی شده حسابداری یاخلاصه اسناد حسابداری تهیه شده از سیستم کامپیوتری ، مطابق آئین نامه ثبت ونگهداری دفاترقانونی مصوب وزارت اموراقتصادی ودارایی .
31- کنتـرل وتطبیـق هرنوع پرداخت ، با سوابق قبلی (مانده بدهی یا بستانکاری قبلی ).
32- کنترل قراردادهای شرکت با واحد های مختلف و اشخاص یا شرکتهای ثالث در هر مرحله از پرداخت و تائید پیشرفت کار آنها .
33- درجریان قراردادن مقام مافوق ازمواردی که درحین رسیدگی به آنها برخورد میکند .
34- محرمانه تلقی نمودن اطلاعاتی که در طول رسیدگی باآن برخورد میشود .
35- انجام سایر وظایفی که در چهارچوب مسئولیتهای تعیین شده محول میگردد.
حسابدارمدیریت)کارشناس امور و گزرشات)
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
مسئولیت نظارت و کنترل برعمـلیـات و نگهداری وثبت اطلاعات آماری و تنظیم و ارائه صحیح و بموقع گزارشات مالی در چهارچوب اصول و استانداردهای مورد قبول حسابداری , قوانین و مقررات جاری و دستورالعملهای مربوطه و نیز مسئولیت ایجاد هماهنگی لازم با سایر واحدهای تابعه امورمالی و سایر شرکتها یا نمایندگان آنها در پروژه ها - صرفا" درحیطه مسئولیت های محوله - بعهده مسئول این واحد میباشد .
1- تهیه گزارشات خرید و فروش فصلی و سایر گزارشات مالیاتی .
2- ارائه گزارشات بموقع در خصوص وضعیت بدهکاران شرکت و پیش پرداخت ها .
شرح وظایف
1-انجام کلیه امور محـوله صرفـا" بر اساس روشهای مدون , آئین نامه ها و دستورالعملها ی تصویب شده و در صورت عـدم دسترسی به روشهای لازم درزمینه های مـورد نظر یا تشخیص ضرورت تعـدیل روشهای مـوجـود استعلام موضوع از مقام مافوق قبل از هـرگـونه اقـدام اجـرائی .
2- تهیه گزارشات خرید و فروش سه ماهه .
3-تهیه گزارش و اظهارنامه مالیات برارزش افزوده در مهلت های قانونی تعیین شده و پیگیری جهت تحویل موارد به مراجع مربوطه .
4- ارائه گزارشات مالی مورد نیاز به مسئولین مافوق .
5- تهیه گـزارشات تفکیکی و آماری و نمودارهای مقایسه ای مورد نیاز درهـر پروژه بصورت مستمر و موردی ، جهت ارائه به مدیریت .
6- محاسبه وتعدیل ذخیره های موردنیاز درپایان دوره مالی ، نظیربازخـرید سنـوات خدمت کارکنان ، بازخرید مرخصی ، هزینه های تحقق نیافته و... .
حسابدار صنعتی(کاست کنترل و حسابدار انبار)
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- انجام امور حسابداری انبار.
2- جمعـداری اموال و نگهداری و راهبری سیستم اموال .
3- همکاری جهت بستن حسابها در پایان دوره مالی .
4- محاسبه و بروزآوری بهای تمام شده کالای تولید شده و در جریان ، بر اساس رویه و روش های از پیش تعیین شده
شرح وظایف
1-انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2- نگهـداری و کنترل حسابهای انبار و صدوراسناد مربوطه .
3-ریالی کردن حواله های انبار براساس روش های تعیین شده جهت نگهداری حسابداری انبار.
4-کنترل موجودی کلیه اقلام موجود در آرشیو موسسه (کتاب ،CD و ... ) ورفع مغایرت احتمالی .
5- شناسایی و صورت برداری ونگهداری وطبقه بندی کلیه اموال منقول وغیرمنقول شرکت ونصب برچسب شماره اموال ازطریق جمعداری اموال وثبت درسیستم کامپیوتری یا دفتراموال وارائه اطلاعات به حسابداری جهت ثبت وصدورسند حسابداری و بازرسی وکنترل اموال ودارائیهای موجود درشرکت وواحدهای تابعه ،ازطریق کنترلهای مقطعی به منظوراطمینان از صحت سیستم نگهـداری اموال .
6- ارزیابی ، برنامه ریزی ، تهیه اطلاعات وآماروتهیه گزارش مربوط به اموال ودارائیهای ثابت شرکت واموال ودارائیهای اسقاط واز رده خارج یا مازاد برنیازشرکت .
7- جمعـداری اموال و نگهداری و راهبری سیستم اموال .
حسابدار مالی(حقوق و دستمزد)
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- صدور اسناد جاری حسابداری .
2- صدور اسناد اصلاحی .
3- دریافت و بررسی اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به حسابداری .
4- تهیه لیست حقوق ماهانه .
5- نگهداری و راهبری سیستم حقوق و دستمزد .
6- نگهداری ، راهبری ، وتهیه گزارش از سیستم پرسنلی .
7- تهیه لیست های ماهانه بیمه و اظهارنامه مالیاتی حقوق و دستمزد.
شرح وظایف
1- انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2- صدورکـلیه اسناد حسابداری شرکت اعم از تنخواه گردانها , اموال و دارائیهای ثابت خریداری شده وفروش رفته ، درآمدها وفروش ، حقـوق ودستمزد ، اسناد اصلاحی ، و اعلام نواقص موجود درمستندات ارسالی ، به واحدها یااشخاص ارجاع دهـنده .
5- نگهداری وکاربری سیستم نرم افزاری مالی شرکت وتهیه نسخه پشتیبانی بصورت هفتگی از اطلاعات موجود و نگهداری آنها در محل امن پس از اطمینان از صحت اطلاعات کپی برداری شده.
6- دریافت و بررسی کلیه اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به سیستم حسابداری .
7- تهیه پرینت اسناد و الصاق مدارک مربوطه جهت ارائه سند به رئیس حسابداری در فاصله زمانی تعیین شده .
8- نگهداری وراهبـری سیستم های مکانیزه حقوق و دستمزد وثبت ماهانه اطلاعات لازم در آن و کاربری سایر سیستمهای نرم افزاری مـوجود .
9- محاسبه وصدور اسناد پرداخت و کـنترل حسابهای مربوط به پرسنل از قبیل وام پرسنلی ، مساعده ، حق ماموریت ، حقوق معـوقه ،حق الزحمه ، تسویه حساب با کارکنان و... وتهیه سوابق جهت ارائه به بایگانی مالی و اداری .
10- تهیه و کنترل لـیستهای مربوط به حقـوق و دستمزد ماهانه ، اظهارنامه ماهانه مالیاتی و لیست بیمه وتهیه فـیش پرداخت حقـوق کارکنان جهت ارائه به اموراداری .
11- ثبت بموقع دفاترقانونی (روزنامه وکل) براساس اسناد قطعی شده حسابداری یاخلاصه اسناد حسابداری تهیه شده از سیستم کامپیوتری ، مطابق آئین نامه ثبت ونگهداری دفاترقانونی مصوب وزارت اموراقتصادی ودارایی .
مسئول خزانه داری
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- نگهداری و کنترل حسابهای بانکی شرکت.
2- صدور ودریافت اسناد پرداختنی و دریافتنی .
3- نگهداری تنخواه گردان و سایر وجوه نقد و اوراق بهادار .
4- رفع مغایرات بانکی .
5-نگهداری اسناد مالی و کلیه امور بایگانی مالی و اداری.
6- پیگیری امور مربوط به ضمانتنامه های بانکی و اعتبارات .
7- ثبت اسناد حسابداری مرتبط .
شرح وظایف
1-انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2-بایگانی کلیه نامه ها , اسناد حسابداری و مدارک وارده به امـورمالی با مجوز مدیرمالی درفایل ها وپرونده های طبقه بندی شده مشخص بگونه ای که دسترسی به آنها درحـداقل زمان ممکن میسرباشد.
3- تلاش در جهت حفظ و نگهداری کلیه مدارک موجود در بایگانی.
4- نگهداری و راهبری و ثبت اطلاعات خزانه داری در سیستم خزانه داری و تهیه گزارشات لازم از سیستم و تهیه نسخه پشتیبان حداقل بصورت ماهانه و نگهداری آن درمحل امن .
5- دریافت و نگهداری کلیه وجوه نقد و اسناد دریافتنی دریافت شده از اشخاص و صدور فرمهای رسید و آماده سازی آنها جهت واگـذاری به بانک در اسـرع وقـت .
6- ارائه چکهای دریافتی به بانک ، پس ازانجام پشت نویسی و امضاء مقام مجازو کنتـرل های تکمیلی لازم .
7-دریافت اسناد تضمینی از اشخاص حقیقی وحقـوقی ، درارتباط با قراردادهای فیمابین، یا سایراسناد تضمینی و اوراق بهادارمربوط به شرکت که از سوی مدیرمالی ارجاع می گردد وحفاظت ونگهداری آنها درمحل امن (گاوصندوق ) وارائه یک نسخه از رسید واصل مدارک به حسابداری .
8-صدور چک پس ازدریافت فرم مجوزصدور ومنطبق با مفاد آن وارسال چک های صادره به همراه اسناد مربوطه جهت امضاء مدیریت .
9- نگهداری دسته چک ها یا چکهای صادره در جریان امضاء، یا امضاء شده، تا زمان تحویل به ذینفع .
10- پیگیری امور مربوط به بانک ودریافت چکهای برگشتی ازطریق مراجعه مستمرومنظم به بانکهایی که شرکت درآنها دارای حساب می باشد ودریافت کلیه اعلامیه های بانکی وغیره ، جهت ارائه به حسابداری پس از گزارش به مافوق .
11-نگهداری صندوق نقدی یا تنخواه گردان شرکت و انجام پرداختهای مجاز ومرتبط با ماموریت تنخواه گردان در چارچوب آئین نامه
12- تهیه صورت گردش صندوق وارسال اسناد پرداخت به حسابداری جهت کنترل وتامین موجودی .
13-کنترل مستمر نقدینگی و تهیه گزارشات روزانه ازموجودی بانکها و کلیه دریافت و پرداختها .
14-ثبت و نگهداری روزانه صورت موجودی کلیه اسناد و اوراق بهادار موجود در صندوق .
16- تهیه پیش نویس نامه ها و مکاتبات مربوط به جابجایی حسابها یا سایر موارد مرتبط با بانک های شرکت با اخذ مجوز مدیر مالی و پیگیری آنها تا حصول نتیجه نهایی .
17-تهیه گزارشات مستمر یا خاص مورد نیاز بر اساس اطلاعات موجود و مرتبط با فعالیت خزانه داری.
18- بررسی و کنترل صحت متن چک های صادره با درخواست چک و مستندات پیوست و رعایت کلیه موارد ایمنی لازم در متن چک.
19- تحویل مدارک واسناد موجود دربایگانی ،به کارکنان یا سایراشخاص مجاز، برای استفاده در امورمـرتبط در قبال اخذ رسید.
20- مراجعه به بانک ها جهت وصول چک های صادره (تنخواه گردان ، حقوق ، ... ) یا جابجایی و وصول چک های دریافت شده از مشتریان شرکت .
21- تحویل چک های صادر شده به همراه فرم ها و مدارک مربوطه به شعب سازمان تامین اجتماعی ، سازمان امور مالیاتی و ... در مهلت قانونی مقرر.
22- تحویل مدارک و مکاتبات خاص مالی به ادارات و سایر شرکتهای ذینفع .
23- پرداخت حقوق کارکنان یا سایر پرداختهای نقدی دارای مجوز پرداخت .
24- پیگیری ضمانتنامه های بانکی درخواست شده از بانکهای طرف حساب و اقدام درجهت تکمیل امضاء و مدارک لازم جهت آنها .
25- پیگیری جهت ابطال ضمانتنامه های منقضی شده و دریافت مدارک و وثیقه های مربوطه از بانک ها .
26- تهیه کلیه گزارشات مورد نیاز در خصوص حسابهای بانکی و موجودیهای نقد وسایر گزارشات مرتبط با خزانه داری.
27- تهیه کلیه گزارشات مرتبط با وضعیت ضمانتنامه های بانکی و اسناد تضمینی و وثائق .
28-محاسبه و کنترل کارمزدهای بانکی بمنظور اطمینان از صحت محاسبه آن و صدور اسناد حسابداری مربوطه .
29- صدور کلیه اسناد حسابداری مربوط به دریافت و پرداخت ووصول یا برگشت چک ها واعلامیه های صادره از سوی بانک.
30- مراقبت و نگهداری اطلاعات سیستم های نرم افزاری تحویل گرفته شده و پیگیری جهت پشتیبانی و رفع مشکلات احتمالی آنها از شرکتهای مربوطه .
31- تحویل خلاصه لیست ماهانه حقوق و سایر مدارک مرتبط به سازمان امور مالیاتی در مهلت مقرر.
32- تحویل گزارشات خرید و فروش فصلی و مدارک مربوط به مالیات ارزش افزوده به سازمان امور مالیاتی در مهلت مقرر.
در آمد:
از آنجاییکه این شرکت یک شرکت خدماتی بوده و در ازای اقامت و هزینه پذیرایی و تفریحی و خدماتی که در قبال مهمانان انجام میدهد در آمدی را کسب مینماید ، این فرآیند نیز در سیستم حسابداری با توجه به میزان فروش اتاق های هتل ،خدمات ارائه شده به مهمانان همانند سرویس صبحانه ،ناهار،شام استفاده از خدمات لاندری،کلوپ ورزشی و اینترنت ومراسمات و سمینارها و برگزاری اجلاس ها با توجه به احتساب مالیات ارزش افزوده و نرخ اتاق ها در همکاران سیستم توسط کارشناس در آمد سند صادر میگردد که این نیز جزو فعالیت های حائز اهمیت در شرکت هتل بین المللی پارسیان آزادی میباشد.