بسم الله الرحمن الرحیم
عــــنوان:کاربینی حسابداری
محل تنظیم: موسسه تسنیم نور
تنظیم کننده:حسین رحیمی
شماره دانشجویی:91238049290833
شرح وظایف و مسئولیت های کلی دایره "حسابداری و بودجه" بانک صادرات استان های درجه یک
الف-امورحسابداری
1.مطالعه مستمر قوانین مقررات آئین نامه ها دستورالعملها و بخشنامه های مرتبط با زمینه های کاری.
2.ثبت و نگهداری حسابهای بانک در سرفصل های تعیین شده بر طبق دستورالعمل ها و بخشنامه های صادره و استخراج خلاصه کل در پایان هر ماه.
3.نگهداری و ثبت و ضبط و طبقه بندی کلیه عملیات مالی بانک طبق اصول متداول حسابداری و دستورالعمل های صادره در دفاتر قانونی بانک.
4.پرداخت و ثبت هزینه های بانک بر اساس بودجه مصوب ابلاغ شده از سوی اداره کل حسابداری و بودجه و رعایت قوانین و مقررات مالیاتی و آئین نامه کمیسیون معاملات و سایر دستورالعمل های صادره بانک .
5.رسیدگی به سیتواسیون های ماهانه کلیه شعب و تطبیق اقلام سیتواسیونها با خلاصه کل و کنترل جمع سیتواسیون های حساب جاری شعب غیر مکانیزه بطور مستمر و ریز حسابهای بدهکاران و بستانکاران متفرقه .
6.کنترل و تائید محاسبات سود های برگشتی تسهیلات اعطایی ارسالی از شعب و صدور مجوز به منظور برداشت پس از کنترل و بررسی های لازم .
7.نگهداری حساب مانده های مطالبه نشده واحد های صف و ستاد و نظارت و کنترل پرداخت از حساب مزبور طبق دستورالعمل های مربوطه .
8.تهیه گزارش به منظور کسب موافقت مدیر عامل بانک در مورد برداشت های شعب از حساب اضافه صندوق.
9.بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص تعیین حد مجاز تنخواه گردان مورد نیاز واحد های تحت سرپرستی بانک باتوجه به موارد استفاده از آن و انجام کنترلها و اقدامات لازم جهت تجدید و یا تسویه حساب های تنخواه گردان طبق مقررات مربوطه .
10.کنترل و بررسی و اظهار نظر در خصوص درخواست های شعب به منظور افزایش سهمیه صندوق و سهمیه بانک ها .
11.دریافت قبوض آب و برق و تلفن و گاز مشترکین (سازمان های آب و برق و ... )از شعب و انجام کنترل ها و عملیات حسابداری مورد نیاز و ارسال قبوض فوق و تسویه حساب با سازمان های ذیربط در مقاطع زمانی تعیین شده .
12.کنترل و پرداخت صورت حساب های آب و برق و گاز واحد های تحت سرپرستی بانک و انجام عملیات حسابداری مربوطه .
13.بررسی بودجه پیشنهادی واحد های تابعه بانک و اظهار نظر نسبت به اقلام هزینه های جاری و سرمایه ای و همچنین تلفیق آن و تهیه و تنظیم بودجه سالانه بانک و ارائه آن به اداره کل حسابداری و بودجه پس از تائید مدیر عامل بانک جهت تصویب با همکاری کارشناسان مربوطه .
14.ابلاغ بودجه مصوب بانک به واحد های ذیربط و نظارت بر حسن اجرای آن .
15.کنترل هزینه های ماهانه شعب و سایر واحد های تحت سرپرستی بانک با بودجه مصوب و ثبت آنها در سرفصل های مربوطه و ارائه گزارشات لازم در خصوص انحراف از بودجه مصوب به مقامات ذیصلاح .
16.همکاری مستمر با اداره کل حسابداری و بودجه درراستای اجرای مطلوب مصوبات و دستورالعمل های مالی بانک و نظارت بر حسن انجام آنها در واحد های تحت سرپرستی .
17.تهیه و ارسال صورتها و گزارشات و اطلاعات مالی برای واحد های مرکزی بانک باتوجه به دستورالعملها و بخشنامه های ابلاغی .
18.تهیه و ارسال صورتهای مالی بانک و یادداشت های پیوست آن در پایان هر سال بر اساس دستورالعمل ها و فرمت های مصوب ابلاغی .
19.پرداخت حقوق و فوق العاده شغل و ... پرسنل شاغل و بازنشسته بانک براساس محاسبات دایره امور کارکنان طبق ضوابط مقررات.
20.محاسبه و پرداخت مالیات بر درآمد بانک و سایر مالیات های تکلیفی طبق ضوابط و مقررات با همکاری کارشناس مالی .
21.محاسبه و نگهداری حسابهای مربوط به اموال منقول و غیر منقول بانک با رعایت قوانین مالیاتی و دستورالعمل های صادره توسط مراجع ذیصلاح .
22.رسیدگی و ارسال به موقع پاسخ به مکاتبات مالی واصله از مراجع ذیصلاح .
23.نگهداری پرونده مالیاتی بانک و سوابق مالیاتی تکلیفی و پرداختی به طور منظم صدور گواهی های مالیاتی برای مأموران مربوطه .
24.پاسخگوئی به بازرسان و حسابرسان مستقل در اجرای وظایفی ک قانونا به عهده آنها محول شده و حتی الامکان ایجاد تسهیلات لازم جهت پیشرفت کار آنان .
25.پیگیری اجرای تکالیف مجامع عمومی تا حصول نتیجه نهای با همکاری کارشناس مالی .
26.کنترل صورت مجلس تحویل و تحول شعب و رفع نواقص آن عنداللزوم با همکاری سایر واحد های ذیربط .
27.دریافت لیست چک های تحویلی به شعب از دایره تدارکات و کنترل آن با سیتواسیون شعب در پایان هر ماه .
28.دریافت اطلاعات خلاصه هفتگی از شعب و تلفیق آن و ارائه گزارشات مورد لزوم به واحد های مربوطه و اداره کل آمار .
29.تهیه گزارشات لازم و ضروری از اقدامات انجام شده باذکر موانع و مشکلات احتمالی آینده که در اجرای پاره ای از وظایف بروز میکند با ارائه پیشنهادات مفید به مقام مافوق.
30.انجام سایر امور مرتبط با زمینه کاری که از سوی مقام مافوق ارجاع میگردد .
ب-امور ممیزی
1.مطالعه مستمر قوانین و مقررات و آئین نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعمل های مرتبط با زمینه کاری .
2.انجام امورمربوط به ممیزی حساب ادارات مرکزی شعب سپرده های بلند مدت حساب های سپرده کوتاه مدت حساب های پس انداز قرض الحسنه و چک های درگردش به شرح ذیل :
-ممیزی حساب شعب
دریافت و ثبت بردروهای حساب های ذیل سرفصل شعب از شعب تحت سرپرستی از طریق دایره ارسال و مراسلات .
دریافت فوی والانت ماهانه حساب های ذیل سرفصل شعب از شعب تحت سرپرستی و کنترل آنها با عملکرد طی ماه شعبه ودر صورت مغایرت تهیه وارسال صورت تراز ارقام باز برای شعبه مربوطه .
پیگیری و انجام مکاتبات لازم با شعب و دوایر ذیربط جهت رفع ارقام باز .
همکاری جهت تعدیل مانده حساب ها در پایان سال بر اساس دستورالعمل های صادره .
-کنترل سپرده های بلند مدت
کنترل سپرده های بلند مدت و رسیدگی به ارقام باز سپرده های بلند مدت در پایان هر سه ماه و تهیه صورت و تراز .
دریافت نسخ مخصوص حسابداری از شعب تحت سرپرستی بانک و کنترل موارد مندرج درآن و درصورت لزوم انجام مکاتبات و پیگیری های لازم جهت رفع اشکالات احتمالی.
بایگانی نسخ دریافتی سپرده ها از شعب به ترتیب کد شعبه و تاریخ سررسید آنها .
کنترل ماهانه سررسید سپرده ها و انجام مکاتبات لازم با شعب در صورت عدم اقدام لازم در خصوص تمدید یا ابطال آنها از سوی شعب مربوطه .
تهیه لیست 5روزه از سپرده های افتتاحی و تمدیدی و تقلیلی و ابطالی و ارسال آن به اداره کل حساب گری .
دریافت و کنترل فرم سپرده های تقلیلی از شعب .
دریافت نسخ مربوط به سپرده های ابطالی در سررسید از شعب تحت سرپرستی و بایگانی آنها پس از کنترل های لازم .
دریافت نسخ مربوط به سپرده های ابطالی قبل از سررسید از شعب تحت سرپرستی و انجام کنترل های لازم (از جمله مبلغ سود برگشتی )و سپس بایگانی آنها .
انجام اقدامات لازم در جهت پرداخت سود حسابهای سپرده سرمایه گذاری بلند مدت طبق دستورالعمل های صادره بانک .
-ممیزی حساب های سپرده کوتاه مدت و حسابهای پس انداز قرض الحسنه
دریافت بردرو های روزانه شعب غیر مکانیزه از دایره ارسال و مراسلات و ثبت آنها در کامپیوتر .
دریافت فایل بردرو روزانه شعب مکانیزه از دایره خدمات کامپیوتری و وارد نمودن آنها در کامپیوتر .
رسیدگی لیست output (لیست روزانه) با توجه به بردرو شعب و اسناد موجود در دایره و مقایسه با سایر اسناد موجود در آپدیت بر اساس آموزش های ارائه شده در اداره کل حسابگری .
اصلاح اسناد لیست past بر اساس پاسخ نامه های ارسالی از دایره به شعب و رفع اشکال اسناد .
تهیه لیست صورتحساب هر سه ماه یکبار و ارسال آن برای شعب تحت سرپرستی بانک و رسیدگی و رفع اختلاف بعد از تهیه تراز توسط شعبه .
پانچ اصلاحات روی output و لیست past و جمع آوری اسناد شعب مکانیزه پانچ اسناد شعب دستی برای آپدیت اسناد بطور متوسط دوبار در هر ماه (2بار آپدیت اسناد در هر ماه).
تنظیم و ارسال مکاتبات با شعب و پیگیری دریافت پاسخ از آنها با نظارت واحد های مختلف .
ارسال فایل اسناد عمل شده برای دایره نقل و انتقال دیتا اداره کل انفورماتیک بلافاصله بعد از هر آپدیت .
ارسال آمار آپدیتهای انجام شده برای اداره کل حسابگری بعد از هر آپدیت .
رسیدگی صورتحساب های سود کوتاه مدت با توجه یه دستورالعمل های صادره بانک و ارسال صورت حسابها یه شعب مربوطه وپیگیری رفع اختلافت احتمالی .
تهیه (بک آپ ) لازم و استفاده از آن در مقاطع مورد نیاز با هماهنگی اداره کل انفورماتیک.
-عملیات مربوط به چک های در گردش
دریافت و ثبت اطلاعات مربوط به چک های در گردش دریافتی دایره خزانه از بانک صادرات .
دریافت و ثبت اطلاعات مربوط به چک های در گردش توزیعی بین شعب توسط دایره خزانه .
دریافت بردرو روزانه معاملات چک در گردش شعب غیر مکانیزه و ثبت آنها در کامپیوتر .
دریافت فایل روزانه معاملات چک در گردش شعب مکانیزه از دایره خدمات کامپیوتری و ثبت آن در کامپیوتر .
تهیه و کنترل لیست بردرو های اشکال دار دریافتی از شعب و مکاتبه و پیگیری لازم جهت رفع اختلافات احتمالی .
ارسال فایل معاملات روزانه چک در گردش شعب تحت سرپرستی به دایره نقل و انتقالات دیتا اداره کل انفورماتیک .
تهیه گزارشات لازم و ضروری از اقدامات انجام شده با ذکر موانع و مشکلات احتمالی آینده که در اجرای پاره ی از وظایف بروز میکند با ارائه پیشنهادات مفید به مقام مافوق .
تهیه آمار های مورد نیاز مرتبط با زمینه های کاری جهت ارائه به مدیریت بانک وسایر واحد ها .
انجام سایر امور مرتبط با وظایف که از سوی مقام مافوق ارجاع میگردد .
شرکت در کلاسهای آموزشی داخلی و خارج از بانک حسب دستور مقام مافوق.