فصل اول
مقدمه
در هر موسسه ای برای هر واحدی برای انجام کارهای مربوطه و برای رسیدن به اهداف تعیین شده فرایندی را طی می کند. فرایند حسابداری از موسسات مختلف بستگی به نوع فعالیت متفاوت است که بستگی به نوع فعالیت (خدماتی، تولیدی و بازرگانی) دارد در این موسسه جسابداری آن از نوع دولتی و منبع ورودی آن از کمک های افراد حقیقی، حقوقی و نهادهای دولتی و غیر دولتی تامین می شود و هدف آن کمک به بیماران می باشد.
فصل دوم تاریخچه
بنیاد امور بیماریهای خاص به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی که فعالیت خود را از 18 اردیبهشت 1375 به منظور ساماندهی و ارتقای وضعیت بیماریهای خاص در زمینه های مختلف درمانی دارویی و آموزش و پیشگیری و اجتماعی و ... آغاز نمود. بنیاد امور بیماریهای خاص به عنوان یک سازمان غیردولتی با بهره گیری از کمک از تلاش می نماید و منابع مورد نیاز فعالیت و برنامه ریزی های عمدتا از طریق کمک های برای و نهادهای دولتی و غیر دولتی می شود بنیاد امور بیماریهای خاص درغالب چهار معاونت اجرایی فرهنگی و ارتباطات آموزشی و پژوهشی اداری مالی و همچنین مدیریت آمار و اطلاع رسانی ساماندهی شده است در کنار سازمان بنیاد امور بیماریهای خاص کمیته هایی تخصصی نیزبا حضور پزشکان و متخصصان رشته های مختلف به منظور بررسی آموزش و پرورش درمانی بیماران خاص تشکیل شده است.
فصل سوم
تعریف و سیستم های حسابداری
تعریف حسابداری : حسابداری فرایند ایجاد و نگهداری حسابها ثبت و تحقیق تمام مبادلات مالی بنگاه و خلاصه وضعیت وضعیت مالی فصلی و ارائه گزارش به مدیران وذینفعان مسئولان مالیاتی و دولتی و دیگرنهادهای مربوط
مدیران مالی اینجا گفته اند :
ساماندهی و یکپارچه سازی اطلاعات مالی به دست آوردن شاخص های کمی از عملکرد داخلی و ارتباطات خارجی سازمان مهم ترین وظیفه یک سیستم حسابداری است.
و در مورد سیستم حسابداری اظهار داشتند یک سیستم حسابداری بااستفاده از قابلیت های یک سیستم حسابداری خوب می توان اطلاعات مربوطه به تمام بخش های سازمان را جمع آوری و طبقه بندی و ساماندهی کرد به این دلیل وجود یک یکپارچگی در سیستم های حسابداری سیستم اطلاعات مالی از قبیل اطلاعات انباردارایی ثابت اختیارسیستم حسابداری قرار می گیرد و این سیستم با ضبط و طبقه بندی این اطلاعات امکان دسترسی به هنگام سریع به اطلاعات جامع و منسجم مالی و اقتصادی سازماندهی را فراهم می کند.
فصل چهار طرح سوال و جواب
آیا فرایند کار حسابداری در این موسسه بخوبی صورت می گیرد؟
جواب بله: با توجه به چند جلسه ای که اینجانب در کنار سیستم حسابداری فعالیت داشته ام بخوبی می توان گفت جوابگوی نیاز فرایندکار حسابداری در این موسسه می باشد.
فصل ششم : جدول عملیات مالی
عملیات مالی |
||||||||||
برنامهاعتبارات |
برنامه حسابداری ( تنظیم رسیدگی اسناد) |
برنامه حقوق و دستمزد |
||||||||
ثبت کلی بودجه بصورت اعتبارات |
تنظیم برنامه و تهیه لیست خلاصه |
تهیه لیست و تاییدیه کارکرد پرسنلی توسط امور مالی |
||||||||
ابلاغ اعتبار هر واحد بصورت بکساله |
تنظیم سند و امضا توسط تنظیم کننده |
اعمال تغییراتی حقوق و پرسنل |
||||||||
ثبت تجمینی سه ساله |
رسیدگی سند و امضا توسط رسیدگی کننده |
تنظیم سند |
||||||||
پرداخت تنخواه هر واحد |
مدیذ مالی ذیحساب و معاون امور مالی |
رسید کلی سند |
||||||||
هزینه اعتبار براساس بودجه ابلاغی و تنظیمی دریافتی برای واحدها |
ثبت در دفتر اعتبارات |
ثبت در دفتر اعتبارات |
||||||||
صدور چک |
امضا سند توسط مدیر مالی ذیحساب معاون امور مالی |
|||||||||
امضا چک توسط مقام مجاز |
صدور لیست جقوق |
|||||||||
صدور چک – امضا چک توسط مقام مجاز |
||||||||||
فصل 7 بحث در باب موضوع
وظایف حسابداری دریک نگاه
1-کمک واحد مددکاری جهت درمان به بیماران خاص بصورت بلاعوض
2-کمک به توسعه مراکز درمانی خاص سراسر کشور
3-تجهیز مراکز درمانی خاص سراسر کشور
4-برنامه جقوق و دستمزد پرسنل
5-هزینه های جاری آب، برق و تلفن
بخش 7 -1- تشریع وظایف حسابداری این موسسه خیریه
7-1-1- کمک واحد مددکاری جهت درمان بیماران خاص
بیماریاهمراه بیمار از داروخانه های تحت قرار داد پیش فاکتور آورده و واحد مددکاری طی یک نامه ای به داروخانه مورد نظرمبلغی را متحمل شده و طی لیستی همراه با حزئیات به واحد مالی فرستاده و واحد مالی پس از بررسی توسط کارشناسان این بخش و تائید صحت آن جهت پرداخت بعد از زدن سند و یک چک صادر با توجه اطلاعات ارسالی داروخانه مورد نظر و بعد از امضای مقام های مجاز یا توسط خود اداره یا نماینده داروخانه چک به آن تحویل و بعداز مهر داروخانه جهت پاس به بانک میرود.
7-2-1- دوم پرداخت هدیه ایثار
برای این پرداخت کسی که کلیه خود را اهدا نمود. بعد از طی مراحل قانونی و تائیدیه از بیماران و انجمن کلیوی ایران مبلغی را بعنوان هدیه از سوی این مرکزکه قبلا در وجه اهدا کننده چک صادر شود. ولی هم اکنون بعد از جمع آوریهای اطلاعات چند نفر بصورت لیست ودیسکت بعد از صادر شدن چک به مبلغ کل وبنام بانک طبق لیست ارسالی به بانک به حساب اهدا کننده که قبلا از آنها توسط استانداردی اخذ شده است واریز می شود.
7-2- کمک به توسعه مراکز درمانی خاص سراسر کشور
درصورت واگذاری زمینی از طرف خیرین و یا مسئولین شهر بنیاد برای ساخت مراکز درمانی اقدام می نماید و کارهای مربوط به پیمانکاری و پرداخت از طریق واحد مالی صورت گرفته و نحوه پرداخت بصورت زیر می باشد.
7-2-1 پیمانکاری این موسسه
این موسسه پروژهای مختلفی درمانی خاص را می سازد که هم اکنون در کربلا و نجف اشرف –شاهرود –بم – رفسنجان و بسیاری از شهرهای دیگر در حال ساخت و ساز مراکز درمانی می باشد. که برای شروع اول به پیمانکار مربوطه بعد از استعلام قرار داد و پس از رویت شرایط قرارداد امضا می شود که بعد پیمانکار کارخود را شروع کرد که مواردی در حالت جزئی از مصالح را ضرورتا خود پیمانکاردر حد راه اندازی خرید نمودو صورت وضعیت کار به همراه فاکتورهای خود را به بنیاد ارسال می نمایدو بعد از بررسی توسط معاون فنی و تائید بصورت اداری و مالی داده شده تا کارهای مربوط به پرداخت صورت گیرد برای این پرداخت انجام شود یک سری کسر و کسورات فقط برای صورت وضعیت وجود دارد .اول 10% حسن انجام کار و یک چک ضمانت نامه بانکی از او دریافت می شود. و مالیات 3% و بیمه 7/16% تعلق می گیرد از این کسر و کسورات مالیات در وجه اداره مالیات کشور و بیمه نیز در وجه بیمه چک صادر و واریز می شود .
و برای حسن انجام کار نیز 10% که کسر شد بعد از انجام کار و دوره ضمان 10% پرداخت شد که حساب حسن انجام کار بدهکار و بانک بستانکار می شود.
7-2-2- خرید مصالح مورد نیاز
الف- جزئی با استعلام کار پرداخت می شود و قبلا فاکتور ارائه شده در مبالغ زیر 000/000/5 ریال
ب- متوسط به اخذ سه فقره پیش فاکتور از مکان مختلف درمانی مناسب ترین قیمت می کنیم را انتخابمی کنیم
برای این کار برای خرید اجناس یا لوازم و تجهیزات از چند شرکت پش فاکتور به عنوان استعلام گرفته وبعد آن که قیمت کمتر و کیفیت خوبی دارد انتخاب کرده و با پیش فاکتور سند پیش پرداخت شرکت با سازمان مربوطه را بدهکار می کنیم که بعد از خرید در قبضی انبار و فاکتور داخلی آن موقع سند را به هزینه می گیریم و از حساب بدهکار کم می کنیم.
عمده که با توجه به قانون مناقصات از طریق منابع عمومی برگزار می شود که تاکنون در این موسسه با توجه به خیریه بودن انجام نگرفته است .
7-3- تجهیز مراکز درمانی خاص سراسر کشور که بصورت زیر انجام می گیرد.
7-3-1- خرید داخلی
از شرکتهای معتبر مثلا صنایع فلزی خاکباز و یا صنایع معلولین ایران تجهیز بیمارستانی خریداری شده و توسط واحد مالی پرداخت صورت می پذیرد و در حسابداری دولتی ثبت میگردد
7-3-2- خریدخارجی
بعد از اینکه پروفرم از پیمانکار (فروشنده ) و انجام مراحل ثبت سفارش فرمائید اداره تجهیزات پزشکی جهت معرفی به بانک حامل برای گرفتن ارز اقدام می شود.
بعد از واگذاری ارز از بانک مرکزی به بانک مرکزی به بانک حامل جهت تامین معادل ریالی از محل سیستم دولتی صورت می گیرد و بعد از حواله از جهت اقداماتی بعدی مراحل اداری آن انجام میگیرد.
فصل 7-4 برنامه حقوق و دستمزد
در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان لیستی که از قبل در سیستم پرداخت حقوق و دستمزد که وجود دارد بعد از تهیه کارکرد پرسنل از واحد اداری و تائید آن گزارشات مربوط به سیستم را وارد می کنیم و بعد از بررسی و رفع نواقصی آن و کسر و کسورات بیمه و مالیات که مالیات از پرسنل قراردادی با توجه به دریافتی قانون کارو زیر مبلغ مالیات تعلق نمی گیرد ولی بیمه آن که مبلغ 30% کل بوده که 7%ازپرسنل و23%راکار فرماپرداخت نموده که 20%حق بیمه و3%حق بیمه بیکاری می باشد را کسر می نماید و خالص پرداخت را حساب نموده برای تایید ریاست و امضای مقامهای مجاز و بصورت دیسکت و لیست به بانک می نویسیم.
7-4-2- تهیه لیست ودیسکت برای بانک بدین شرح می باشد.
ابتدا از تمام پرسنل و کاکنان مجموعه یک لیست تهیه کرد با شماره حساب آنها که معمولا شماره حساب یاعابر بانک ( همه یک بانک) و بعد مبلغ حقوق پرسنل رامی نویسیم بعد از رسیدگی و چک کردن برای ارقام شماره حساب و مبلغ واریزی لیست با چک حقوق ودیسکت مخصوص را به بانک جهت واریزمی فرستند
7-4-3 تهیه لیست بیمه
برای تهیه لیست بیمه از لیست حقوق پرسنل بیمه ای کپی گرفته و یک لیست تهیه کرده و بعد یک گزارش تهیه می نمایم روی لیست بیمه گذاشته و بیمه پرسنل بیمه ای را روی کاغذ ثبت کرده و برای بیمه محاسبه کرده و سند و اعتبارات را زده و چک بیمه را صادر نموده و برای امضای فرستاده در دیسکت آن را نیز آماده کرد و به همراه چک پس از امضای توسط نماینده این موسسه دیسکت لیست و یک بیمه را به اداره برده و پس از تائیید یک نسخه برای نگهداری در سوابق بایگانی به واحد مالی تحویل داده میشود.
فصل 7-5- هزینه های حسابداری
هزینه ها شامل هزینه های قبض آب و برق تلفن گاز که پس از دریافت قبض مورد نظر در هزینه های کمتر با پرداخت اینترنتی و در هزینه های بالاتر چک صادر می شود که مراحل اداری آن بدین شرح می باشد که فقط قبض از واحد اداری به مالی داده می شود و چک آن به همراه سند صادر شده فرستاد که چک در وجه بانک برای پرداخت قبض صادر شده و بعد از سند و امضای چک توسط مقام مالی مجاز چک جهت پرداخت قبض به بانک مورد نظر فرستاده می شود .
و همچنین هزینه مالی ایاب و ذهاب که خیلی زیاد نیست چون خودموسسه دارای پیک وراننده می باشد.
1-هزینه آبدارخانه نیز وجود ندارد چون اگرمراسمی باشد توسط خیرین تامین می شود.
2-هزینه اداری هزینه سیستم انفورماتیک بعضی لوازم جانبی لوازم التحریر که بعد از دریافت فاکتور یابصورت اینترنتی یا از محل تنخواه پرداخت میشود.
فصل 8 سیستم های مورد استفاده این واحد
سیستم مورد استفاده این موسسه همکاران مسیستم بوده است سیستم یکپارچه امکان دریافت طبقه بندی و جمع بندی اطلاعات مالی از سایر سیستم های انبار و غیره را بصورت خودکار فراهم می کرد این سیستم تمامی اطلاعات را در قالبی یکسان جمع آوری کرده و با تجزیه و تحلیل لازم در اختیار واحد مالی قرار می داد بدلیل این سیستم یک مشکلی برای این موسسه به خیرین داشت که مثل هزینه پشتیبانی این سیستم بود که هرساله به به مبلغ آن اضافه می شود و برای حل این مشکل مدیران این موسسه به فکر تحویل این سیستم و قرارداد با سیستمی دیگر که با شرایط بنیاد خاص باشد افتاده اند که که سیستم جدید نوسا که فقط در موقع خرید نرم افزار هزینه پردخت میشود و پشتیبانی آن رایگان می باشد را انتخاب کرد و هم کنون از سال جاری با این سیستم عملیات حسابداری را که این سیستم قابلیت خزانه داری انبار و فروش که بهای تمام شده نیز در آیتم انبار گنجانده شده است . که حقوق و دستمزد آن تحت (داس) و از تاریخ 31/6/1392 تبدیل به ویندوز می شود.
و اگر شرکتی بخواهد از این سیستم استفاده کنند دمو خواهد شد یعنی توسط کاشناسان اول راهنمایی شده آنچه قابلیت و کارایی دارد واین سیستم بدون افت سرعت ( سیستم sop) هستند یعنی با مراکز تحت نظر متصل هستند.