شرح وظایف قسمت حسابداری :
1- ثبت در دفاتر قانونی و رویدادهای مالی بانک در حیطه وظایف مدیریت و بر اساس اسناد و مدارک .
2-تهیه صورتهای مالی بانک و صورتهای تلفیقی مورد نیاز مانند ترازنامه ,حساب سود و زیان ,منابع و مصارف , یادداشت ها و ضمائم مرتبط با گزارش های مالی برای دوره مالی مورد نظر .
3-بررسی و کنترل اطلاعات مربوط بادارائی ها , تقسیم و طبقه بندی براساس ماهیت هر یک درسیستم حسابداری
4-همکاری با مدیریت امور تدارکات در زمینه انبارگردانی ,پلاک کوبی, خروج اثاثیه مستهلک و غیرقابل استفاده از دارائی ها و . . .
5- انجام عملیات مالی مرتبط با دارائی ها و تعیین , تخصیص و محاسبه استهلاک آنها با توجه به قوانین ذیربط.
6-پرداخت وجوه مربوط به قراردادهای منعقده بانک با اشخاص ( اعم از حقیقی یا حقوقی ) بر اساس مجوزها سوابق اسناد و مدارک همراه با کسور کسورات و یا هرگونه علی الحساب پرداختی در زمینه های :
الف:خرید اموال اعم از منقول و یا غیر منقول .
ب: تعمیرات و نگهداری اموال.
ج: احداث ,تکمیل,بازسازی,آماده سازی ساختمان های بانک .
د:امکانات نرم افزاری ,سخت افزاری,شبکه,تجهیزاتو سایر امکانات رایانه ای و الکترونیکی
ه: خرید خدمت و یا پرداخت اجاره بها و . . .
7-مکاتبه و انجام امور مرتبط با وزارت امور اقتصادی و دارایی سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با مسائلی از قبیل مالیات , بیمه و نظایر آن .
8-انجام تعدیل حساب سود و زیان سنوات گذشته مستند به اسناد و مدارک قابل قبول
9-بررسی و کنترل مراکز هزینه مدیریت و تنخواه واحد سازمانی.
10-شفاف سازی و رفع ابهام و اشکال های مربوط به امور مالی شعب و رفع مغایرت حساب ها
11-ارائه راهنمائی های لازم به شعب در خصوص نحوه صدور و ثبت اسناد حسابداری در موارد غیر سیستمی و اعمال کنترل های لازم .
12-جمع آوری و تجمیع تراز دفتر کل شعب و بانک در مقاطع زمانی مشخص جهت اقدام بعدی .
13-پاسخگویی به حسابرسان قانونی , بازرسان بانک مرکزی , بازرسان و حسابرسان داخلی بانک .
14-کنترل محاسبات اجام شده و صدور اسناد توسطشعب مانند حساب سود و کارمزد , جرائم تاخیر , واریز بهای تسهیلات گیرنده جهت تسویه یا فک رهن , اخذ استعلام های مورد نیاز از قسمتهای مختلف بانک .
15-صدور و ثبت اسناد مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان و نیزسایرهزینه ها و پرداخت ها در سیستم مربوط با همکاری و هماهنگی مدیریت امور توسعه منابع انسانی .
16- انجام پرداخت های لازم در جهت تسهیلات کارکنان .
17-ارائه چک , اسناد و مدارک درخواستی مدیریت های امور شعب , حقوقی, بازرسی , و نیز شعب موجود در بایگانی راکد جهت استفاده در مراجع قضایی و مالی .
18-ثبت و نگهداری حساب اموال تملیکی .
19- محاسبه انواع ذخایر از قبیل اندوخته قانونی , مطالبات مشکوک الوصول , جهت اعمال در حساب های ذیربط .
20- محاسبه و اعمال استهلاکات بر اساس روشها و دستورالعمل های مربوط به آنها .
سیستمهای امور مالی
در قسمت حسابداری بانک دو نوع سیستم حسابداری مورد استفاده قرار می گیرد .
$11- سیستم symbols
$12- همکاران سیستم
ما در این تحقیق به بررسی سیستم symbols می پردازیم : در بانک سیستم همکاران به عنوان یک سیستم جانبی استفاده می شود که در آن از بدهکاران سایر , بستانکاران سایر , پیش پرداخت سرمایه ای و هزینه ای و . . . برای گزارش گیری و ثبت اسنادی که دارای تفصیل می باشد و یا شرکتها واشخاص در ارتباط است استفاده می شود و همچنین سیستم حقوق , دستمزد , انبارداری , تدارکات , خزانه داری و . . .بانک نیز از این سیستم استفاده می کنند .سیستم اصلی بانک symbols میباشد که درپایان هرروزکاری اسناد سیستم جانبی همکاران درسیستم اصلی یعنی symbol لود میشود.
نمونه ای ازمحیط سیستم symbols در بانک .