شنبه, 03 آذر 1403

 



گروه بهمن

 

 

.

 

عنوان :

گروه بهمن

 

رشته تحصیلی :

حسابداری خدمات و آثار فرهنگی

 

استاد مربوطه :

جناب آقای تقدیسی

تهیه و تنظیم :

محسن توکلی

 

 

 

تاریخچه گروه یهمن

گروه بهمن در سال 1331 تحت عنوان ((شرکت سهامی ایران خلیج کو)) با سرمایه اولیه 600 هزار ریال با نوع فعاليت حمل و نقل از جمله حمل و نقل دریایی و حق العمل کاری نمایندگی های تجاری تاسیس و شروع به‌کار نمود.

این شرکت از سال 1338با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع و معادن اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفیت 200 کیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه، حوزه فعالیتش را به ساخت و مونتاژ انواع وانت های مزدا تغيير داد و در همين راستا ساخت و مونتاژ انواع وانت‌هاي مزدا   1000 cc  با ظرفیت 500 کیلوگرم را به مرحله تولید رسانید

در این سال نام شرکت به کارخانه اتومبیل سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا   1600 cc  نیز به انواع تولیدات شرکت اضافه و نام شرکت به ایران وانت تغيير يافت. در سالهای  66- 65 ، شرکت به مونتاژ وانت مزدا 1800 cc  پرداخت و از اواخر سال 1372 در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل‌ملاحظه‌ای در روند فعالیت های شرکت به‌وجود آمد و حوزه فعالیتش، با هدف تنوع‌بخشي در توليد محصولات، به ساخت و مونتاژ انواع وانت‌هاي‌ مزدا و خودروهاي مزدا سري323 تغيير يافت.

در تاریخ 28/4/1378 و بر اساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه، نقطه عطف ديگري براي شرکت محقق شد و با تغيير نام آن به گروه بهمن، به عنوان يك هلدينگ، حوزه فعاليت‌هايش را به حوزه‌هاي توليدي، بازرگانی و سرمایه‌گذاری گسترش داد.

 در سال 1383، گروه بهمن با هدف تولید کامیونهای سبک ، نیمه‌سنگین ،سنگین و مینی‌بوس،. با تاسیس شركت بهمن دیزل و تولید کامیونت های NPR-NKR-NQR تحت برند ایسوزو ژاپن پا به عرصه تولید خودروهای تجاری نهاد و پس از مدت كوتاهي بازار اين نوع خودروهاي تجاري را در اختيار گرفت و افتخاراتي نظير خودرو ساز نمونه و یکی از 26 واحد صنعتی نمونه در سال 1386 در کشور و صد شرکت برتر کشور در سال 1388 را كسب كرد.

در سال 1384، گروه بهمن با راه‌اندازي خط مونتاژ خودروي سواري پاجرو دو ديفرانسيل تحت برند ميتسوبيشي ژاپن وارد بازار خودروهاي SUV شدو در سال 1385 گروه بهمن به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اولین سری از خودروهای ون مسافربری با نام نارون با كاربري‌هاي متنوعي نظير جابه‌جايي مسافر،  حمل‌ونقل بار و آمبولانس را تولید نمود. گروه بهمن در سال 1386 در راستاي توسعه و گسترش محصولات خود همگام با فناوري روز جهان ،تولید مزدا 3 را آغاز كرد. در همان سال و به منظور تنوع‌بخشي به سبد محصولات، با تأسيس مركز كاربري‌سازي، طراحي و توليد انواع کاربری‌هاي کامیونت‌های ایسوزو در دستور كار قرار گرفت.

گروه بهمن در ادامه روند رو به رشد خود، در سال 1388 با به‌كارگيري تجارب فني چندين ساله در زمينه خودرو موفق شد وانت کاپرا در دو مدل تك‌ديفرانسيل و دوديفرانسيل و مینی‌بوس ایسوزژاپن با نام سحر را تولید كند و در سال 1389 مزدا 3 جدید را همگام با ديگر كشورهاي جهان به بازار ارائه كرد.

   گروه بهمن با تمام تلاش سعی دارد با استراتژی ، سیاستها و اقدامات به موقع، رشد و توسعه خود را تضمین نماید. در همين راستا با راه‌اندازي خطوط تولید انواع مختلف خودروهاي مورد نياز كشور ومنطقه، انواع شاسي، توليد قطعه‌هاي صنعتي و ريخته‌گري، انواع موتورسيكلت، دوچرخه و انجام فعاليت‌هاي بازرگاني و سرمايه‌گذاري مختلف، موفق به اخذ رکوردهای کم نظیری گردیده است. گروه بهمن اولين شركت خودروساز در كشور است كه موفق به اخذ لوح سبز از سازمان حفاظت محيط زيست و گواهي‌نامه IMS(سيستم يكپارچه مديريت) شده است.

ساختار گروه بهمن

ساختار گروه بهمن شامل 4 بخش اصلی می باشد که عبارتند از :

1- راس راهبردی

2- ستاد تخصصی و عمومی

3- فضاهای فعالیت

-4شرکت ها و مراکز تابعه و وابسته

 

اهم دستاوردهاي گروه بهمن در سال 1388

  1.    تدوین و تصویب سند چشم انداز و استراتژي هاي گروهبهمن
  2.    شکستن رکورد تولید وانت، سواري در مرکز بهمن موتور بامجموع 31357 دستگاه
  3.    کسب رتبه نخست فروش در بازار محصولات کامیونت 6 ، 8 و 5.2تن با فروش 11949 دستگاه
  4.    دستیابی به رکورد تولید 10109 تن انواع تیرك و فریم شاسیدر شرکت شاسی ساز ایران
  5.    آغاز پروژه راه اندازي خط تولید مزدا 3 جدید در راستايایجاد تنوع در محصولات و جلب رضایت مشتري
  6.    راه اندازي خط تولید وانت کاپرا
  7.    راه اندازي خط تولید مینی بوس ایسوزو با نام تجاريسحر
  8.    آغاز پروژه ارتقاء موتور وانت مزدا از Euroبه Euro3
  9.    آغاز پروژه نصب ترمز ABS بر روی وانت مزدا
  10.    ایجاد زیر ساخت هاي لازم جهت ورود به بازار خودروهاي تجاري سنگین
  11.    اخذ جوایز تعالی سازمانی EFQM توسط شرکتهاي بهمن دیزل ،شاسی ساز ایران و طراحی و ساخت قطعات صنایع ایران
  12.    راه اندازي مجموعه سازي صندلی وانت مزدا
  13.    دریافت تقدیرنامه 2 ستاره جایزه تعالی منابع انسانی توسطگروه بهمن
  14.    بهبود جایگاه گروه بهمن در میان صد شرکت برترایران

حوزه های فعالیت

خودرو وقطعات

مرکز بهمن موتور

تاريخچه شركت  بهمن موتور

گروه بهمن درماههاي پاياني سال 1331 هجري شمسي تحت عنوان شركت سهامي ايران خليج كو با سرمايه اوليه 600 هزار ريال به منظور انجام عمليات مربوط به نمايندگي وامور حمل ونقل از جمله حمل ونقل دريايي وحق العمل كاري نمايندگيهاي جاري تاسيس وتحت شماره 3939 دراداره ثبت شركتهاي به ثبت رسيد. از سال 1350 فعاليت شركت از مونتاژ وانت سه چرخ مزدا با ظرفيت 200 كيلوگرم آغاز وسپس موضوع فعاليت شركت به ساخت و مونتاژ انواع وانتهاي مزدا شامل مدلهاي 1000 با ظرفيت 500 كيلوگرم ومدل 1600 با ظرفيت يك تن تغيير يافت . نام شركت بموجب تصميمات متخده از سوي مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام مورخ 17/3/1350 از شركت سهامي “خليج كو” به شركت سهامي خاص “اتومبيل سازي مزدا” ، درتاريخ 6/4/1363 به “ايران وانت”(شركت سهامي خاص ) ، در تاريخ 25/12/1370 از سهامي خاص به “ سهامي عام تبديل گشت و درتاريخ 18/12/1372 وارد بورس اوراق بهادار تهران شد.

ازابتداي سال 1373 ودرپي واگذاري سهام شركت به بخش خصوصي ، دگرگوني قابل ملاحظه اي درروند فعاليت هاي شركت بوجود آمد. به طوري كه موضوع فعاليت شركت شامل افزايش توليد و بهره برداري ، طراحي وساخت خودروي دوكابين وآمبولانس 1600 ، توليد وانت وآمبولانس با موتور CC 2000 در دستوركار قرار گرفت ، ‌وبالاخره درتاريخ 28/4/1378 وبراساس مصوبه مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام و با تغيير اساسنامه نقطه عطف حيات شركت شكل گرفت ونام شركت به “‌ گروه بهمن ” تغيير يافت . با تغيير نام ، موضوع فعاليت و ساختار شركت ، استراتژي گسترش در زمينه هاي مختلف از جمله توليد وانت انژكتوري ، سواري مزدا F 323 و GLX 323 ، توليد انواع تيرك شاسي وشاسي قابل حركت ، توليد قطعات  ريخته گري وانجام فعاليتهاي بازرگاني وسرمايه گذاري در دستور كار قرار گرفت .

پس از تغييرموضوع فعاليت و نام شركت به گروه بهمن، شركت  ايران وانت با عنوان مركز بهمن موتور ، يك واحد استراتژيك با ساختاري مستقل در زمينه ساخت خودرو ،  ادامه فعاليت داد. اين مركز در حال حاضر مهمترين واحد استراتژيك گروه بهمن محسوب مي‌شود. كه در زمينه هاي توليد و مونتاژ خودروهاي  ذيل فعاليت مي كند .

  1. وانت تك و دو كابين 2000 مزدا
  2. سواري مزدا  323
  3. ميتسو بيشي پاجرو 3500
  4. خودروي ون 11 نفره
  5. آمبولانس مزدا  و  ون
  6. مونتاژ وانت دو كابين كاپرا (ZX )
  7. مونتاژ سواري مزدا 3

شايان ذكر است پروژه هاي ساخت سالن   و بهينه سازي خط رنگ  و  آستر و همچنين نصب كانوايرهاي خطوط توليد ، از مهمترين اقدامات اخير شركت محسوب ميشوند .  

بهمن دیزل

شركت بهمن دیزل با هدف تولید کامیونهای سبک ونیمه سنگین و سنگین و مینی بوس و به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور دراول خرداد ماه سال 1382 به صورت پروژه زیر نظر گروه بهمن آغاز به کار نمود ودر آذر ماه سال 1382 تولید آزمایشی کامیونت 6 تن را تحت لیسانس شرکت ISUZU ژاپن آغاز نمود و در 19 اسفند ماه 1382 رسما از سوی وزیر صنایع وقت در جادهقدیم کرج افتتاح گردید.

این مرکز درسال 1382 با سرمایه اولیه یکمیلیارد ریال بعنوان شرکت بهمن دیزل به ثبت رسید. در حال حاضر ترکیبسهامداران شرکت به ترتیب گروه بهمن با سرمایه 99.94% ، شرکت شاسی ساز ایران ،شرکت بهمن لیزینگ، عصر بهمن، شرکت بهمن موتور ، شرکت بهمن سرویس، شرکت بهمنخودرو هرکدام با سرمایه 0.01% می باشد.

شرکت بهمن دیزل بعد از تولید موفقیت آمیزکامیونت 6 تن(NPR)، طی مطالعات صورت گرفته و تجارب کسب شده با همکاری کادرکارشناسی و فنی، تولید کامیون 8 تن ایسوزو مدل (NQR) را در سال 1384 آغازنمود و بعد از آن در سال 1385 نیز اقدام به تولید کامیونت سبک ایسوزو (NKR)باوزن ناخالص 5.2 تن نمود.

این شرکت با هدف توسعه فضای تولید و بهینهنمودن خطوط تولید جهت افزایش و تنوع تولید محصولات در دی ماه سال 1385 بهمکان فعلی خود در شهرک صنعتی البرز انتقال یافت.

شرکت بهمن دیزل همواره « شعار ما همواره بهحرکت می اندیشیم » را سر لوحه برنامه های خود قرار داده است. مفهوم این شعاردر تک تک حروف کلمه «حرکت» به شرح ذیل گنجانده شده است:

ح: حفظ محیط زیست
ر: رضایتذینفعان(مشتریان ، سهامداران، کارکنان، تامین کنندگان ، جامعه ، دولت و ...
ک: کنترل و نظارت دائم
ت: توسعه و بهبود مستمر

در حال حاضر می توان اذعان داشت این شرکت باتکیه برچشم انداز فوق بعنوان تنها تولید کننده کامیونهای سبک با برند ژاپنی وبا کیفیت ترین خودروی تولید شده در داخل کشور با اختلاف حداقل 40 نمره نسبتبه رقبای خود ، موفق به اختصاص بیش از 67 درصد سهم تولید کامیونت درمهر ماهسال 1388 گردیده و بعنوان تنها خودرو ساز نمونه و یکی از 26 واحد صنعتی نمونهدر سال 1386 در کشور و صد شرکت برتر کشور در سال 1388 شناخته شده است.

شرکت بهمن دیزل توانسته است جهت پاسخگویی بهدرخواست مشتریان تولید خود را از 934 دستگاه در سال 1383 به 11377 دستگاه درسال 1387 افزایش دهد.

مشتریان کلیدی شرکت بهمن دیزل عبارتند ازوزازتخانه های دولتی ، نیروهای مسلح (ارتش و سپاه)، شهرداری استانهای مختلف،شرکتهای تولید کننده مواد غذایی ، شرکت های لیزینگ از جمله شرکت لیزینگ بهمن،نمایندگیهای شرکت بهمن دیزل و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد . فروشمحصولات شرکت بهمن دیزل از طریق 88 نمایندگی فروش که در 27 استان کشورپراکنده شده است انجام میگیرد . همچنین شرکت بهمن دیزل دارای بیش از 30نمایندگی خدمات پس از فروش و عاملیتهای مجاز تعمیراتی در سراسر کشور جهتارایه خدمات به مشتریان می باشد.

یکی از اهداف شرکت بهمن دیزل ورود بهبازارهای جهانی بوده است که در سال 1387 با آغاز صادرات به کشور عراق به ارزش 5.5 میلیون دلار توانست به این مهم دست یابد و در حال حاضر قصد دارد با توسعهصادرات، بازار کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان را در دست گیرد.

این شرکت بعنوان اولین خودروساز دارندهگواهینامه16949:2009 ISO/TS سعی در افزایش کیفیت خدمات و رضایتمندی مشتریان وتامین کنندگان و شرکاء تجاری خود دارد.همچنین سیستم مدیریت کیفیت2008 ISO9001: در شرکت بهمن دیزل پیاده و اجرا می گردد.

در حال حاضر شرکت بهمن دیزل دارای 525 نفرپرسنل می باشد که بیش از 28 درصد آن دارای تحصیلات دانشگاهی فوق دیپلم وبالاتر می باشند.

تا كنون بیش از3000شركت سازنده قطعه شناساییواز طریق مرکز توسعه و ساخت مرکز بهمن موتور قراردادهای تامین قطعات منعقدشده و ارزیابی می گردند.مهمترین تامین کنندگان شرکت بهمن دیزل شرکت عصر بهمنبعنوان پل ارتباطی تامین قطعات CKD از مهمترین شریک تجاری شرکت بهمن دیزلیعنی شرکت ایسوزو ژاپن و مرکزتوسعه ساخت مرکز بهمن بموتور جهت تامین قطعاتداخلی می باشد.

همزمان با این دستاورد ها، شرکت بهمن دیزل باسرمایه گذاری و جذب فناوری جدید در زمینه ساخت انواع کاربری سعی در افزایشرضایت مشتریان و پاسخگویی به نیاز آنان دارد.

شرکت بهمن دیزل با توجه به مطالعات وسیع درمورد نیاز بازار ، راه اندازی خط تولید مینی باس ISUZU را آغاز نموده بطوریکهطبق برنامه ریزی های انجام شده عرضه این محصول از نیمه دوم سال 1388 آغازخواهد گردید. همچنین این شرکت قصد ورود به عرصه کامیونهای نیمه سنگین و کشنده ISUZU جهت تکمیل سبد محصولات خود را دارد.

شاسی ساز

موقعیت و تاریخچه شرکت شاسی ساز ایران

شركت شاسي ساز ايران در كيلومتر 16 جاده قديم كرج ( 65 متري فتح ) در زمینی به وسعت 27000 متر مربع و زير بنایي در حدود 12000 متر مربع واقع شده است، در سال 1365 سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران، اجراي طرح ساخت شاسي در كشور را به شركت ايران وانت سابق (بهمن موتور فعلی) محول نمود و متعاقب آن طرح شاسي سازي، بعنوان يكي از طرحهاي صنعتي مهم دهه انقلاب ارزيابي گرديد.در تاريخ 27/12/1370 شركت شاسي ساز ايران با سرمايه گذاري سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران بمنظور بهره برداري از طرح شاسي ساز و با سرمايه ده ميليون ريال تاسيس و تحت شماره 89322 به ثبت رسيد و در اواخر سال 72 بهره برداري رسمي از آن آغاز گرديد.در تاريخ 10/12/1372 سرمايه شركت از محل مطالبات حاصل شده شركت ايران وانت تا ميزان ده ميليارد ريال افزايش يافت و كلاً به شركت ايران وانت منتقل گرديد و نهايتاً پس از عرضه 67%سهام شركت ايران وانت در تالار بورس اوراق بهادار تهران، شركت شاسي ساز ايران نيز بعنوان يكي از شركتهاي وابسته به آن شركت، به بخش خصوصي منتقل گرديد. سرمایه فعلی این شرکت 200,000,000,000 ریال می باشد.

این شرکت فعالیتهای ذیل را در دستور کار خود قرار داده است :توليد و مونتاژ انواع شاسي خودروهاي سبك و سنگين مختلف و واردات مدلهاي ساخته شده انواع شاسي بمنظور فروش آن به شركتهاي توليد كننده خودرو و صادرات آنها. ضمناً انجام هر گونه عمليات تجاري و بازرگاني شرعي و قانوني در اساسنامه شرکت پیش بینی شده است. اين شركت با بهره‌گيري از آخرين تكنولوژي روز و استفاده از پيشرفته‌ترين ماشين آلات و تجهيزات توليدي و صنعتي، علاوه بر توليد شاسي كامل و تيركهاي طولي شاسي انواع خودروها، ظرفیت مازاد توليد خود را در زمينه‌هاي برش طولی و عرضی انواع ورق، رنگ آمیزی قطعات و خمکاری انواع لوله ها به مشتریان اختصاص داده است. بازار هدف شرکت شاسی ساز ایران بازار خودروهای سبک ،نیمه سنگین و سنگین برای تمامی کشور  و منطقه و بازار صنعت ریلی می باشد.

محصولات ، خدمات ومشتریان اصلی :

نوع خودرو

تحت ليسانس

مشتري‌ها

كاميون های سبك و سنگين،مینی بوس

دايملر بنز ، هیوندای کره

ايران خودرو ديزل (خاور)

نیسان وانت

 

زامياد

بادسان، FH12

رنو ، ولوو

سايپا ديزل

وانت، کامیونت، مینی بوس

مزدا ، ایسوزو

گروه بهمن

همچنین شرکت شاسی ساز با حضور در صنعت ریلی کشور، تیرک ها و قطعات واگن برخی از شرکتها را تولید  می نماید.

مهمترین موفقیت ها ، جوایز و تقدیر نامه ها :

-           اخذ گواهینامه ISO 9001:2000 از سال 79

-           اخذ گواهینامه ISO TS 16945 از سال 82

-           اخذ گواهینامه های  IMS( (ISO 9001:2000,ISO 14001:2004, OHSAS 18001:1999

و2002  :ISO TS 16945  از سال 85

-           اخذ گواهینامه تعالی((EFQM از جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی در سال 87

-      اخذ گواهینامه های  IMS ( ISO 9001:2008,ISO 14001:2004 , OHSAS 18001:2007         و2009   ISO TS 16949:در سال 88

-           اخذ تقدیر نامه دو ستاره از سازمان ملی بهره وری و تعالی سازمانی در سال 88

مزدا یدک

شركت مزدايدك به عنوان يكي از شركتهاي تابعه گروه بهمن، در سال 60 تأسيس گرديده و توسط هيئت مديره منتخب گروه و بر اساس اختيارات حاصل از قانون تجارت و ساير قوانين ذيربط راهبري مي‌گردد.

با گذشت بيش از سه دهه فعاليت، مأموريت شركت مزدايدك ايجاد، تجهيز، پشتيباني و توسعه شبكه نمايندگان خدماتي و فروشگاهي جهت ارائه خدمات پس از فروش به خودروهاي توليدي و توزيعي گروه بهمن، همچنين تهيه و توزيع قطعات، لوازم يدكي و تجهيزات جانبي از منابع خارجي و داخلي، تجهيز وعرضه خودروهاي سفارشي و ايجاد صنعت توليد بدون كارخانه با بهره گيري از مزيتهاي مديريت برند مي باشد.

شركت مزدايدك با تكيه بر ارزشهاي بنيادين، اعتقاد به مديريت يكپارچه دانش و اطلاعات، نگرش سرمايه اي و توسعه اي به منابع ارزشمند انساني با تأكيد بر يادگيري جمعي، نهادينه سازي فرهنگ نظم، تمركز بر مزيتهاي رقابتي و بهره گيري از فناوريهاي پيشرفته و كارآمد، به سوي افق متعالي گام بر مي دارد ، که در اين راستا مديريت، پشتيباني و نظارت بر 118 نمايندگي خدماتي و 41 نمايندگي فروشگاهي را در 31 استان و 87 شهرستان بر عهده دارد.

مشتريان شركت امكان برخورداري از خدمات امداد شبانه روزي، با استفاده از تلفن 09658   "امداد خودروي بهمن " را از طريق 120 خودروي امدادي و خودروبر در سراسر ايران دارا مي باشند.

شركت مزدايدك در مسير تعالي سازماني موفق به كسب گواهينامه تعهد به تعالي در سال 86، تقديرنامه تعالي سازماني در سال 87 و نيز تقديرنامه تعالي منابع انساني در سال 89 گرديده است

شركت صنايع ريخته گري ايران

شركت صنايع ريخته گري ايران در سال 1354 دراداره ثبت شركتها تحت شماره 23567  به ثبت رسيدو در سال 1366پروانه بهره برداري خود را از وزارت صنايع سنگين وقت براي ظرفيت 14500  تن قطعاتچدني دريافت نمودفعاليتهاي توليدي شركت از سال 1366  آغازگرديد و عمده توليدات شركت انواع قطعات چدني خودرو از جملهبلوك سيلندر، سرسيلندر ، ديسك ، كاسه ترمز ، فلايويل ، مانيفولد اگزوز و قطعات متنوعصنعتي ديگر مي باشدشركت صنايع ريخته گري ايران علاوه بر بازارهايداخلي محصولات خود را به خارج از كشور نيز صادر مي نمايد .

شركت صنايع ريخته گري ايران در زميني به مساحت 000ر150  متر مربع در شهرصنعتي كاوه نزديك شهر ساوه  (120  كيلومتري شهر تهران)  واقع شده است و براحتي مي توان از طريق آزاد راه تهران ساوه به مدت يك ساعت به محل كارخانه رسيد.

استراتژی های (راهبرد ها) اساسی شرکت در جهت اهداف بنیادین:

1.حرکت در جهت گسترش به بازار تولید قطعات خودرو در عرصه دیگر خودرو سازان (عمدتاً شامل قطعات نیرو محرکه خودرو)

2. تکمیل فعالیت در زنجیره‌ارزش صنعت، شامل افزایش توان طراحی محصولات و ایجاد توان و امکان ماشین کاری محصولات

3. توسعه ظرفیت کمی و کیفی خطوط تولید چهارگانه موجود در شرکت

4. افزودن حداقل دو خط تولید (شامل واگنر جدید و قالب‌گیری عمودی و سیستم ماهیچه‌گیری و ذوب) به خطوط تولید موجود

5. ایجاد تعامل مؤثر با بانک‌ها و موسسات‌مالی و نیز سهامداران شرکت (به‌ویژه گروه‌بهمن) در راستای تأمین مالی طرح‌های توسعه ظرفیت تولید (از طریق اخذ تسهیلات و افزایش‌سرمایه)

6. توسعه بازار تولید محصولات در خارج از کشور و توسعه ظرفیت صادراتی فعلی شرکت از طریق بهبود تعامل با مشتریان خارجی و معرفی برون مرزی شرکت در سطحی وسیع تر از وضع موجود

7. توسعه ظرفیت استفاده از پیمانکاران فرعی از طریق یافتن پیمانکاران توانمند جدید و توسعه سطح تعاملات با پیمانکاران موجود

8. حرکت در راستای تولید محصولات دارای ارزش‌افزوده بالاتر و توسعه افقی مشارکت در زنجیره تولید محصولات ریخته‌گری

9. توسعه امکان ارائه خدمات مشاوره‌ای و تخصصی فنی در زمینه صنعت ریخته‌گری به سازمان ها یا تولیدکنندگان متقاضی

10. حرکت در راستای کاهش اثرات سوء محيط‌زيستي فعاليت‌هاي شرکت

11. توسعه توان علمی و فنی و بهره‌وري نيروي‌انساني شرکت

بهمن لیزینگ

شرکت ایران دوچرخ

شركت ايران دوچرخ در سال 1349 به منظور توليدانواع دوچرخه و موتورسيكلت گازي و دنده اي با همكاري فني و تجاري شركت هايمشهور و بزرگ چون پژو فرانسه و ياماها موتور ژاپن تاسيس گرديد.
عملياتساختماني و تاسيساتي و نصب ماشين آلات حدود 2 سال بطول انجاميد و شركت از سال 1351 عملا بهره برداري از كارخانجات خود را در شهر صنعتي البرز واقع درنزديكي قزوين آغاز نمود . كارخانجات شركت در زميني به مساحت 80000 متر مربعواقع گرديده كه بر روي آن مجموعا 58000 متر مربع سالن و ساختمان هاي اداري وخدماتي احداث شده است و امروزه با داشتن پرسنل مجرب و متخصص و ظرفيت سالانه 125000 دستگاه انواع موتورسيكلت و 204000 دستگاه انواع دوچرخه ، يكي ازبزرگترين كارخانجات توليد دوچرخه و موتور سيكلت در ايران و يكي از مهمترينصادركنندگان موتورسيكلت به كشورهاي همسايه مانند افغانستان ، عراق و پاكستانمي باشد . شركت ايران دوچرخ ( IRDOCO ) باداشتن واحد تحقيقاتي
( R & D )
و با استفاده از سيستم هاي كامپيوتري ، واحدهايي از قبيل بخش رنگ ،آبكاري ، آزمايشگاه فيزيك و شيمي و سه خط مونتاژ ، عمليات توليد انواعموتورسيكلت و دوچرخه را انجام مي دهد.
شركت ايران دوچرخ بر اساس توانمنديهاي علمي و فني صادركننده گواهينامه هاي كيفيت و استاندارد از طرف موسسهاستاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مي باشد به طوري كه امروز جوانان ايران نامايران دوچرخ را مترادف با كيفيت ، زيبايي و استحكام مي دانند.

شرکت طراحی و ساخت قطعات صنایعایران

تاريخچه شرکت

شرکت طراحی وساخت قطعات صنایع ایران ازسال 1379 با تولید قطعات موتور سیکلت فعالیت خود را آغاز نمود کهدر طی این سالها با راه اندازی خطوط تولید و مجموعه سازی قطعات خودرو و همکاری با خودرو سازان و تامین کنندگانی چون شهاب خودرو،ایندامین سایپا وشرکت های وابسته به گروه بهمن که عمده ترین مشتری این شرکت محسوب می گردد فعالیت خودرویی خود را آغاز و در حال توسعه آن می باشد.

شرح  حال حاضر با  عنایت و توجه گروه بهمن:

§        الف: تعداد 407 نفر نیروی انسانی (370 نفر نیروی اجرائی)

§        ب: توانائی پوشش افزایش تیراژ مشتریان تا حد:

- وانت مزدا : روزانه 150 دستگاه

- سواری مزدا 3 : روزانه 50 دستگاه

- کامیونت ایسوزو: روزانه  85 دستگاه

- وانت کاپرا : روزانه  70 دستگاه

§        ج: توانائی رسوخ به بازار خارج از گروه بهمن

§        سوابق:

- شرکت رادیاتورایران وابسته به سایپا (اتمام قرارداد صفحات جانبی رادیاتور سمند)

- شرکت سایپا آذین وابسته به سایپا (اتمام قراردادفریم پشت سری پراید و سمند)

- شرکت ساپکو وابسته به ایران خودرو (اتمام قرارداد مجموعه محافظ حرارتی گردگیر فرمان پژو)

- همینطور سایر شرکتهای خودروسازی که به صورت موردی و غیر مستقیم بازاریابی میگردد.(مثل:کفشک ترمز اتوبوس و پنل میل فرمان پژو 405 و .....)

-شرکت کمک فنرسازی  ایندامین سایپا

-        و اخیرا مذاکره واخذ گرید از شرکت اپکو جهت تامین قطعات

-        ورود به بازار غیر خودروئی وشروع همکاری با سازه گستر (تولید قطعات مترو)

استراتژی شرکت

§        تقویت ارتباط کاری با شرکتهای گروه بهمن ( بهینه کاوی )

§         تولید قطعات پرسی تا گرید 3 برای صنایع مختلف

§        مجموعه سازی قطعات فلزی برای صنایع مختلف

§         انجام رنگ آمیزی مجموعه ها و قطعات مختلف

§         ارتقاء سطح فعالیتهای ابزار سازی جهت ساخت وتعمیر قالبها ,فیکسچرها و ابزارهای داخل شرکت

§        گسترش و  تقویت پیمانکاران مختلف جهت توانمندسازی تولیدات شرکت

§         فعالیت گالوانیزه قطعات خودرویی

موضوع فعاليتها ی شرکت

§        عمده فعاليتهايي توليدي که طي سالهای گذشته در شرکت صنايع ايران انجام شده است را مي توان به شرح زير خلاصه کرد :

§        1- توليد مجموعه آترتيوپ کمک فنر پرايد براي شرکت ايندامين سايپا .

§        2- مجموعه سازي قطعات  پیش مونتاژی  وانت مزدا .

§        3- رنگ آمیزی باک موتور سیکلت.

§        4-تولید قطعات شاسی وانت مزدا.

§        5-توليد قطعات مركز بهمن موتور.

§        6- تولید و مجموعه سازی صندلی وانت مزدا.

§        7- حرکت برای تولید قطعات و براکتهای شاسی مینی بوس ایسوزو

§        8- رنگ آميزي اتاق كاميونت ايسوز و قطعات وانت مزدا.

§        9- مجموعه سازی کفی عقب وانت مزدا.

§        10- مجموعه سازی اکسل مزدا 3 .

§        11- مجموعه سازی سینی داخل داشبورد .

§        12- مجموعه سازی لوله توربوشارژ .

§        13- رول فرمینگ و مجموعه سازی کلاف شیشه وانت مزدا.

§        14- مجموعه سازی صندلی مزدا 3 .

§        15- مجموعه سازی استرات مزدا 3 .

§        16- مجموعه سازی درب عقب وانت مزدا.

§        17- شروع همکاری در تامین مواد و قطعات کاربری سازی بهمن دیزل .

§        18- مجموعه سازی سینی پشت رادیاتور .

§        19-تولید ،گالوانیزه قطعات ،مونتاژ و رنگ آمیزی باک بنزین وانت مزدا.

پارس بوشونگ

همگام با برنامه های توسعه ای کشور ، گروه بهمن در راستای اهداف استراتژيک توسعه ای خود، اقدام به تاسيس شرکت پارس بوشونگ (با 51 درصد سهام) در قالب يک سرمايه گذاری مشترک (JointVenture)  با شرکت بوشونگ سوئيس که از بزرگترين و معتبرترين شرکتهای توليد کننده تجهيزات خدمات شهری، فرودگاهی، راهداری در دنيا می باشد، نموده است.

شرکت پارس بوشونگ با پشتوانه دانش فنی شرکت بوشونگ سوئیس و توانایی های گروه بهمن در ارائه گسترده ترین شبکه خدمات پس از فروش،  اقدام به تولید ماشینهای چند منظوره نظافت شهری و راهداری از قبیل جاروی مکنده و آب پاشی و ماشینهای کوچک خدمات شهری، ماشینهای مورد استفاده در فصل زمستان از قبیل برف روب، برف خور، نمک پاش ،ماشینهای دودیفرانسیل و برف روب فرودگاهی و همچنین سیستمهای پیشرفته اعلام یخ زدگی و بارش برف سطوح جاده ها و اتوبانها و پاشش مواد آب کننده برف و یخ بر روی محل های مزبور، با بالاترین کارایی و عملکرد و ارائه سریعترین و بهترین خدمات پس از فروش و همچنین کاملترین آموزش های مرتبط برای کاربران، نموده است.

شرکت پارس بوشونگ در ادامه فعالیت خود جهت افزایش سبد کالا و استفاده از تکنولوژی های به روز دنیا اقدام به همکاری با شرکتهای متعددی نموده است که از آن جمله می توان به شرکت های زیر اشاره کرد:

*شرکت OMFB ایتالیا در زمینه PTO، پمپ، تجهیزات هیدرولیک، وینچ، یونیتهای الکترو هیدرولیک.

*شرکت AMECO VEBA در زمینه جرثقیل در تناژهای مختلف و GTD ایتالیا در زمینه جاروبهای 6 متر مکعب به بالا ( قابل نصب بر روی کامیون )1 تن الی 8 تن در حالتهای نصب بر روی خودروهای تجاری، ثابت ، دریایی.

*شرکت ZoomLion چین ، در زمینه جاروبهای 5 متر مکعب قابل نصب بر روی کامیونت 6 تن.

این شرکت در حال حاضر اقدام به ایجاد واحد تولیدی جهت کاهش قیمت تمام شده وانتقال تکنولوژی به کشور نموده است .

سیبا موتور

شرکت سیبا موتور متعلق و عضوی از شرکت گروهبهمن (سهامی عام) بوده که در تاریخ   11/05/1383  با نامشرکتسرمایه گذاری کاردان امین بصورت سهامی عام تاسیس گردیده و در تاریخ  12/03/1386   به نام شرکت سیبا موتور تغییر نام یافته است. ضمنا" سیبا موتور نماینده انحصاری شرکت  ( FAW ) اولین و بزرگترین خودرو سازچین در ایران میباشد.

 

نیرو محرکه ایران

 

شرکت نیرو محرکه ایران  (NMI) در فروردین ماه 1386 به عنوان یکی از شرکتهای زیر مجموعه گروه بهمن به ثبت رسید. هدف اصلی شرکت نیرو محرکه ساخت و تولید موتورهای بنزینی ، دیزلی و گازسوز است. بر اساس این هدف ، ماموریتی ویژه برای این شرکت تعریف شده که می تواند بر اساس نیاز ، فعالیت خود را در ایران و منطقه توسعه بخشد. در این راستا، شرکت نیرو محرکه ایران بنا دارد که با راه اندازی خط مونتاژ و تولید موتور ، امکان توسعه بیشتر را در خود پرورش دهد.

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر قریب به یک میلیون خودرو در سال تولید می کند این موضوع چشم انداز بسیار مثبتی در مورد فعالیت شرکت نیرو محرکه پیش رو قرار می دهد. چشم اندازی که در آن مونتاژ و نهایتا ساخت موتور خودروهای سواری ، وانت ، ون ، شاسی بلند (SUV) و عمومی را در دستور کار خود دارد.

شرکت نیرو محرکه متعهد به ارائه کیفیت مطلوب و تکنولوژی پیشرفته است و شعار ما پیوسته این است : موتور حرفه ما است.

محصولات خودرویی

خودروهای سواری وتجاری

مزدا 2

مزدا 3 جدید

وانت کاپرا

وانت مزدا دو کابین

وانت مزدا تک کابین

سبا ون

خودروهای سنگین

کامیون کشنده J6 FAW

 

مینی بوس ایسوزو

 

کامیون وکامیونت ایسوزو

 

بازرگانی وخدمات

سروش بهمن

 

شرکت بازرگانی سروش بهمن از شرکتهای تابعه گروه بهمن است. مرکز بازرگانی گروه بهمن با فعالیت در زمینه تجارت کالاهای اساسی در بهمن ماه سال 1378 شروع به کار نمود و در اواخر سال 80 به منظور دستیابی به منابع مالی جدید و تسریع در فرآیندهای بازرگانی و با هدف توسعه و گسترش فعالیتهای بازرگانی در گروه، اقدام به تاسیس شرکت بازرگانی سروش بهمن نمود و در 28/1/1381 شرکت بازرگانی سروش بهمن (سهامی خاص) به ثبت رسید.

این شرکت با برخورداری از نیروهای متعهد و متخصص با تحصیلات عالیه (85% همکاران شرکت دارای مدرک لیسانس و بالاتر میباشد) و با برخورد صادقانه خود توانسته است اعتماد کامل طرفهای بازرگانی داخلی و خارجی را جلب نماید.

شرکت بازرگانی سروش بهمن با کادر مجرب خود آماده ارائه و مشاوره در امور بازرگانی به واحدهای تولیدی و صنعتی و سرمایه گذاری می باشد.

این شرکت در زمینه های زیر فعالیت می نماید:

1-    انجام فعالیتهای بازرگانی داخلی، واردات و صادرات انواع کالاها و توزیع آنها.

2-    اقدام به هرگونه مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در راستای اهداف شرکت.

3-    شرکت در مناقصات و مزایدات و عقد قرارداد با کلیه سازمانها، نهادها، وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی.

4-    اخذ وام، تسهیلات و اعتبار از کلیه بانکهای داخلی و خارجی و موسسات مالی و اعتباری.

5-    مشاوره در زمینه کلیه امور بازرگانی اعم از داخلی و خارجی.

6-    ایجاد شعب مختلف در داخل و خارج از کشور و قبول نمایندگی سایر شرکتهای داخلی و خارجی.

7-    شرکت در ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی، بانک خصوصی و صندوقهای پس انداز بیمه خصوصی جهت گسترش و توسعه فعالیتهای شرکت با رعایت مقررات مربوطه.

8-    ارائه خدمات بازرگانی مورد نیاز گروه بهمن و شرکتهای تابعه.

اهداف:

1-    ایجاد یک قطب اقتصادی کارآ و موثر در زمینه بازرگانی.

2-    سودآوری مطلوب در چارچوب اهداف گروه بهمن.

3-    ایجاد فضاهای جدید اقتصادی و بسط و توسعه آنها.

راهبردها:

1-    انجام فعالیتهای بازرگانی داخلی و خارجی

2-    ایجاد شعبه، اعطاء و قبول نمایندگی شرکتهای داخلی و خارجی

3-    ارائه خدمات مشاوره ای در کلیه امور بازرگانی

4-    شرکت در مناقصات، مزایده ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی

5-    مشارکت تجاری با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی

6-    ارتباط مستمر با مراکز اطلاع رسانی، تولیدی، بازرگانی با بهره گیری از تکنولوژی IT و ابزارهای تجارت الکترونیک.

7-    انجام سرمایه گذاریهای بازرگانی با توجه به اصل مزیت.

8-    مشارکت در فعالیت های اقتصادی شرکتهای عضو گروه.

9-    اخذ وام، تسهیلات و اعتبار از کلیه بانکهای داخی و خارجی و موسسات مالی و اعتباری.

کسب و کارهای جدید

1-    تامین قطعات یدکی اصلی مورد نیاز محصولات گروه بهمن در بازار.

2-    تولید و توزیع انواع روانکارهای صنعتی و خودرویی و مشتقات وابسته.

3-    واردات و تامین انواع کیث، شیر و مخزنهای CNG

4-    تامین قطعات اصلی مورد نیاز شرکتهای تابعه گروه بهمن.

 

شرکت بازرگانی سروش بهمن از شرکتهای تابعه گروه بهمن است. مرکز بازرگانی گروه بهمن با فعالیت در زمینه تجارت کالاهای اساسی در بهمن ماه سال 1378 شروع به کار نمود و در اواخر سال 80 به منظور دستیابی به منابع مالی جدید و تسریع در فرآیندهای بازرگانی و با هدف توسعه و گسترش فعالیتهای بازرگانی در گروه، اقدام به تاسیس شرکت بازرگانی سروش بهمن نمود و در 28/1/1381 شرکت بازرگانی سروش بهمن (سهامی خاص) به ثبت رسید.

این شرکت با برخورداری از نیروهای متعهد و متخصص با تحصیلات عالیه (85% همکاران شرکت دارای مدرک لیسانس و بالاتر میباشد) و با برخورد صادقانه خود توانسته است اعتماد کامل طرفهای بازرگانی داخلی و خارجی را جلب نماید.

شرکت بازرگانی سروش بهمن با کادر مجرب خود آماده ارائه و مشاوره در امور بازرگانی به واحدهای تولیدی و صنعتی و سرمایه گذاری می باشد.

این شرکت در زمینه های زیر فعالیت می نماید:

1-    انجام فعالیتهای بازرگانی داخلی، واردات و صادرات انواع کالاها و توزیع آنها.

2-    اقدام به هرگونه مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی در راستای اهداف شرکت.

3-    شرکت در مناقصات و مزایدات و عقد قرارداد با کلیه سازمانها، نهادها، وزارتخانه ها و شرکتهای دولتی و خصوصی اعم از داخلی و خارجی.

4-    اخذ وام، تسهیلات و اعتبار از کلیه بانکهای داخلی و خارجی و موسسات مالی و اعتباری.

5-    مشاوره در زمینه کلیه امور بازرگانی اعم از داخلی و خارجی.

6-    ایجاد شعب مختلف در داخل و خارج از کشور و قبول نمایندگی سایر شرکتهای داخلی و خارجی.

7-    شرکت در ایجاد موسسات مالی و اعتباری غیر بانکی، بانک خصوصی و صندوقهای پس انداز بیمه خصوصی جهت گسترش و توسعه فعالیتهای شرکت با رعایت مقررات مربوطه.

8-    ارائه خدمات بازرگانی مورد نیاز گروه بهمن و شرکتهای تابعه.

اهداف:

1-    ایجاد یک قطب اقتصادی کارآ و موثر در زمینه بازرگانی.

2-    سودآوری مطلوب در چارچوب اهداف گروه بهمن.

3-    ایجاد فضاهای جدید اقتصادی و بسط و توسعه آنها.

راهبردها:

1-    انجام فعالیتهای بازرگانی داخلی و خارجی

2-    ایجاد شعبه، اعطاء و قبول نمایندگی شرکتهای داخلی و خارجی

3-    ارائه خدمات مشاوره ای در کلیه امور بازرگانی

4-    شرکت در مناقصات، مزایده ها و نمایشگاه های داخلی و خارجی

5-    مشارکت تجاری با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی

6-    ارتباط مستمر با مراکز اطلاع رسانی، تولیدی، بازرگانی با بهره گیری از تکنولوژی IT و ابزارهای تجارت الکترونیک.

7-    انجام سرمایه گذاریهای بازرگانی با توجه به اصل مزیت.

8-    مشارکت در فعالیت های اقتصادی شرکتهای عضو گروه.

9-    اخذ وام، تسهیلات و اعتبار از کلیه بانکهای داخی و خارجی و موسسات مالی و اعتباری.

کسب و کارهای جدید

1-    تامین قطعات یدکی اصلی مورد نیاز محصولات گروه بهمن در بازار.

2-    تولید و توزیع انواع روانکارهای صنعتی و خودرویی و مشتقات وابسته.

3-    واردات و تامین انواع کیث، شیر و مخزنهای CNG

4-    تامین قطعات اصلی مورد نیاز شرکتهای تابعه گروه بهمن.

 

 

شرکت رسپکت

موضوع فعالیت :

شرکت خدمات بیمه ای بهمن

طرح ایجاد و راه اندازی شرکت خدمات بیمه وابسته به گروه بهمن و بیمه ملت از آبان ماه سال 1385 توسط مدیران ارشد سازمان با هدف و ماموریت ارائه انواع خدمات بیمه ای رایج و جدید، ارائه مشاوره ریسک و خسارت، بهینه سازی بیمه نامه های موجود، نیازسنجی بیمه ای، بیمه رسی و ... به گروه بهمن، شرکتهای تحت پوشش و ایجاد فضای توسعه کسب و کار بیمه از طریق ارتباطات گروه و سایر بنگاههای اقتصادی؛ مطرح گردید.

شرکت خدمات بیمه بهمن پس از اخذ موافقت اصولی شماره 10216 مورخ 3/4/86 از بیمه مرکزی ایران در تاریخ 13/4/86 تحت شماره 298970 در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی استان تهران با موضوعیت اخذ نمایندگی از شرکت بیمه ملت (سهامی عام) و عرضه خدمات بیمه ای با رعایت قانون تاسیس بیمه مرکزی و بیمه گری، مصوبات شورای عالی بیمه، دستورالعمل و مفاد قرارداد نمایندگی بیمه به ثبت رسیده است و فعالیت خود را رسما پس از دریافت مجوز شماره 17883 مورخ 30/5/86 و انعقاد قرارداد نمایندگی شماره 3/3002/ن/86 با بیمه ملت(سهامی عام) در رشته های اموال، اشخاص، مسئولیت و مهندسی پس از دریافت مجوزهای جداگانه آغاز نموده است.

خط مشی و اهداف

شرکت خدمات بیمه بهمن در راستای تحقق اهداف و برنامه های کلان گروه بهمن و بیمه ملت راهبردهای خود را بشرح ذیل تعیین نموده است :

  1. عرضه خدمات و محصولات نوین بیمه ای به نمایندگی از بیمه ملت
  2. ترویج و گسترش فرهنگ بیمه و ایجاد امنیت اقتصادی و اجتماعی برای افراد جامعه
  3. حمایت از بنگاههای اقتصادی از طریق ارائه خدمات مشاوره ریسک و کارشناسی بیمه
  4. توسعه کسب و کار، کارآفرینی مستمر و تحقیقات بازار بیمه
  5. ایجاد ارزش افزوده اقتصادی و درآمد جدید برای هلدینگ

مزیت های نسبی و رقابتی شرکت خدمات بیمه در گروه بهمن

1- متناسب سازی هزینه های پوشش های بیمه ای انواع دارایی ها، اموال، اشخاص و مسئولیت های ناشی از مخاطرات گوناگون صنعتی و بازرگانی

2- کاهش ریسک انواع سرمایه گذاری ها از طریق محاسبه، برآورد و تحلیل آماری مخاطرات بالقوه اقتصادی و طبیعی

3- بازاریابی تخصصی، شناسایی بازارهای جدید و تحقیق در مورد آن و ایجاد پرتفوی از طریق واسطه گری علمی بیمه به منظور توسعه بازار بیمه ملت که منتج به افزایش سودآوری گروه بهمن بواسطه سرمایه گذاری انجام شده بیست درصدی در بیمه ملت، عاید می گردد؛ همچنین سود حاصل از ارائه خدمات واسطه گری بیمه

اداره تامین و آموزش

ضرورت و اهمیت تامین نیرویانسانی

منبع در اقتصاد دانش محور امروز است.ارائه محصولات و خدمات متفاوت و با نیروی انسانی متخصص و دانش مدار جزء دارایی های یک سازمان و به عنوان مهمترین مزیت رقابتی و کمیاب ترین کیفیت،کاهش هزینه ها، خلاقیت و نوآوری و افزایش رقابت پذیری از مزایای وجود منابع انسانی کیفی و دانش مدار است. از این رو استراتژی کسب و کار سازمانهای امروزی ضرورتا" بر روی منابع انسانی متمرکز شده است .

افراد نقشی کلیدی در رشد و توسعه سازمانها در محیط متغیر و چالشی امروز بر عهده دارند . جذب نیروهای مستعد و توانمند و حفظ آنها در سازمان هر روز مشکلتر می شود . این چالش منجر به ایجاد یک فرایند برای شناسایی ، تشخیص و انتخاب درست نیرو  شده است . نگاهی به نرخ ترک کار نیروی انسانی و توسعه و گسترش سازمانهای امروزی این نکته را آشکار می کند که جذب و استخدام فرایندی بی پایان است . در اين راستا بمنظور جذب و انتخاب افراد شايسته و كارآمد از ميان متقاضيان استخدام در گروه بهمن ، فرایندی تحت عنوان « فرایند تامین و بکارگیری متقاضیان کار » تدوین شده است.

آموزش و توسعه

ضرورت و اهمیت

امروزه آموزش به عنوان يكي از مكانيزم‌هاي اصلي توسعه منابع انساني در حوزه سازمان‌ها و بنگاههاي اقتصادي مورد توجه بسياري از صاحب نظران و مديران آموزش قرار گرفته است. آموزش در حقيقت يكي از راههاي اصولي و منطقي هدايت تلاشهاي كاركنان در سازمان و باعث بكارگيري توانائيها و استعدادهاي نهفته و بوجود آوردن حس انعطاف‌پذيري فكري لازم در كاركنان خواهد شد و از سوی دیگر منجر به افزایش اثربخشي و كارايي سازمان می گردد. آنچه به ويژه در سازمان‌ها و بنگاههاي بزرگ از اهميت فراواني برخوردار است جهت‌گيري فعاليت‌هاي آموزشي به سمت ديدگاههاي سيستمي مي‌باشد كه ضرورت آن با توجه به شرايط نوين جهاني، فن‌آوريهاي پيچيده، مدیریت دانش و تغییرات مشاغل دو چندان مي‌نمايد.

تلفيق و تمركز نگرش سيستمي با كاركردهاي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، اجرا و ارزشيابي آموزشي، حرفه آموزش در سازمان‌ها را هدفمند، عقلايي، پويا و انعطاف‌پذير مي‌نمايد.

آموزش نوعي سرمايه گذاري مفيد و  يك عامل كليدي در توليد محسوب مي شود كه چنانچه به درستي و شايستگي برنامه ريزي و اجرا شود، مي تواند بازده اقتصادي قابل ملاحظه اي داشته باشد.

آموزش و بهسازي كاركنان اقدامي راهبردي است كه در سطح فردي باعث ارزشمندي فرد، در سطح سازماني باعث بهبود و توسعه سازمان و در سطح ملي و حتي فرا ملي منجر به افزايش بهره وري مي گردد.

 

رويكردهاي مهم آموزش و تاثير آن در توسعه منابع انساني

سازمان هاي يادگيرنده

سازمان هاي يادگيرنده سازمان هايي هستند كه به طور مستمر توانايي خود را افزايش مي دهند تا به نتايجي كهدر نظر است دست يابند. سازمان هاي يادگيرنده در طول زمان مي آموزند،تغييرمي كندو از طريق آگاه شدن و درك بهتر از محيط عملكرد هايش را بهبود مي بخشدو اصلاح مي كند.

درمحيط كنوني سازمان هايي مي توانند بقا و رشد داشته باشند كه خود را بتحولات محيط وفق دهند. لازمه اين امر فرآيند يادگيري چگونه آموختن است.اين شرط در سازمان هاي يادگيرنده فراهم مي‌شود و براي اين كه رشد يابند بايستي توانايي يادگيري سازماني را افزايش دهند. بر اساس بحث فوق مي توان نتيجه گرفت كه وظيفه اصلي مديريت عبارت است از ايجاد يك محيط يادگيرنده خوب كه درآن كاركنان قادر به انجام تمامي انواع فعاليت هاي يادگيري باشندو بتوانند دانش خود را باهمكاران ،مشتريان و ديگر صنايع مبادله كنند.

مديريت دانش

مديريت دانش را مي توان فرآيندي دانست كه به سازمان در جهت شناسايي،انتخاب،سازماندهي و توزيع و تبديل اطلاعات كه بخشي از حافظه سازماني است كمك مي‌كند. اين فرآيند در قالب يك سيستم نيز قابل تعميم است و آن هنگامي است كه با به كار گيري حافظه سازماني امكان استفاده مجدد از دانش حاصل مي شود. يك سازمان مي تواند با به كار گيري فن آوري اطلاعات ،حافظه سازماني دست نخورده و دانش مرتبط براي هر مساله را در هر جايي از دنيا و در هر زمان به همراه داشته باشند.

پرورش تفكر خلاق

يكي از دشوارترين چالش ها در سازمان ها،وادار كردن افراد به تفكر خلاق(زير سوال بردن وضع موجود)است كه معمولاً از پيچيده ترين وظايف مديريتي به شمار مي رود. امروزه دانشمندان معتقدند خلاقيت و نوآوري مختص افراد خاصي نيست و هيچ نسخه ،قانون ،فرآيند و حتي شاخص موفقيت براي اين كار خاص وجود ندارد. برخي از مكاتب فكري هم معتقدندكه خلاقيت قابل آموزش و ياد گيري است .

دستورالعمل اجرایی نظام جامع آموزش کارکنان گروه بهمن

در راستاي بسط و توسعه آموزش در گروه بهمن و در حمايت از آموزش‌هاي حين خدمت كاركنان براي ترغيب افراد جهت حضور در دوره‌هاي آموزشي مربوطه و بهسازی فرآیند نظام آموزش، دستور‌العمل اجرايي نظام جامع آموزش كاركنان تنظیم گردیده که از تاریخ (30/10/1385)تصویب و ابلاغ، قابلیت اجرایی خواهد داشت. در ذیل

1- اهداف

1-1) ارتقاء و بهبود سطح دانش و مهارت‌هاي شغلي و حرفه‌اي كاركنان و متناسب ساختن اطلاعات و توانايي‌هاي آنان با وظايف پست مورد تصدي .

1-2) توجه كافي به تمركز بر نيازهاي آموزشي اساسي شغل، شاغل، سازمان و مهارت‌هاي مورد نياز آنها.

1-3) آماده ساختن كاركنان براي پذيرش مسئوليت‌هاي جديد.

1-4)ايجاد ساز و كارهاي لازم در راستاي استقرار نظام جامع آموزش كاركنان.

2- محدوده اجرا

نظام جامع آموزشي در ستاد گروه، شركتها و مراكز تابعه گروه قابل اجراء خواهد بود.

3- مسئوليت اجرا

مسئوليت اجراي اين نظام در ستاد گروه بر عهده اداره آموزش، در شركتها و مراكز تابعه بر عهده واحد آموزش مربوطه و نظارت بر حسن اجراي نظام بر عهده اداره آموزش گروه مي‌باشد.

تبصره: اداره آموزش گروه به منظور بهبود فرآیند آموزشی موظف است هر شش ماه یکبار واحدهای آموزش شرکتها و مراکز تابعه را ارزیابی و ممیزی جامع نماید.

4- انواع آموزش در نظام جامع

آموزش‌هاي نظام جامع آموزش كاركنان با در نظر گرفتن ماهيت دوره‌ها به سه دسته تقسيم مي‌شوند.

1-4)‌ آموزش‌هاي نوآموزي

اين آموزش‌ها با هدف ارائه دانش، مهارت و ايجاد بينش جديد در كاركنان اجرا مي‌گردد و ممكن است در ابتدا يا حين دوره ارائه شود.

2-4 ) آموزش‌هاي بازآموزي

اينگونه آموزش‌ها با هدف رفع كاستي‌هاي دانشي، مهارتي و نگرشي كاركنان ارائه مي‌گردد. اين آموزش‌ها در حين خدمت در جهت رفع نياز آموزشي‌كاركنان در زمينه‌هايي كه نتايج ارزشيابي به آن اشاره نموده است صورت مي‌گيرد.

3-4 ) آموزش‌هاي آماده سازي

اين آموزش‌ها افراد را براي انتصاب در مسئوليت‌هاي جديد آماده مي‌كند و معمولاً قبل از احراز پست بالاتر و يا بر مبناي نتايج ارزشيابي به كاركنان در حين خدمت ارائه مي‌گردد.

5- انواع دوره‌هاي آموزشي نظام جامع

1-5) دوره‌هاي آموزشي توجيهي :

اين دوره‌ها در بدو خدمت به افراد جديدالاستخدام ارائه مي‌گردد. اين دوره‌ها ماهيت   آموزشي – نوآموزي دارند و هدف آنها آشنا ساختن كاركنان با اهداف و وظايف سازمان محل خدمت آنها، منشور اخلاقي، آشنايي با آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي گروه، قوانين و مقررات وزرات كار و تامين اجتماعي و مباني رفتار كاركنان در سازمان مي‌باشد.

2-5 ) دوره‌هاي آموزشي عمومي

انواع دوره‌هاي عمومي عبارتند از:

1-2-5) دوره‌هاي فرهنگي و اجتماعي :

اين دوره‌ها در طول خدمت به منظور رشد فضائل اخلاقي، فرهنگ پذيري سازماني و بهينه سازي روابط انساني كاركنان ارائه مي‌گردد و ماهيت نوآموزي و بازآموزي دارند.

2-2-5) دوره‌هاي توانمنديهاي عمومي :

اين دوره‌ها به منظور افزايش توان تخصصي و سازگاري با محيط كار ارائه مي‌گردد. اين دوره‌ها ماهيت آموزشي نوآموزي و بازآموزي دارند و شامل دوره‌هاي آموزش توانمندي‍‌هاي عمومي،كامپيوتر و زبان انگليسي  مي‌باشد.

3-5) دوره‌هاي آموزش شغلي (تخصصي)

اين دوره‌ها توانمندي‌هاي مورد نياز مشاغل ويژه يك يا چند واحد اجرايي را به كاركنان انتقال مي‌دهد. اين دوره‌ها ماهيت آموزشي، نوآوري، بازآموزي و آماده سازي دارند و هدف آن ارتقاء سطح معلومات و مهارت‌هاي شغلي كاركنان   مي‌باشد.

4-5 ) دوره‌هاي آموزشي بهبود مديريت

اين دوره‌ها در راستاي توانمندسازي مديران  روساء، سرپرستان و کارشناسان در زمينه‌هاي بهبود وظايف مديريتي و ارتقاء مهارت‌هاي   فني، انساني و ادراكي و متناسب ساختن اطلاعات آنها با پيشرفت‌هاي دانش و فن‌آوري در زمينه‌هاي برنامه‌ريزي، سازماندهي، هدايت، كنترل و تصميم گيري ارائه مي‌گردد و براي سطوح مختلف مديريتي با هدف آماده ساختن مديران براي پذيرش مسئوليت‌هاي جديد و يا كاركنان براي پذيرش مسئوليت در آينده اجرا

مي‌گردند.

 

                 6

نويسنده : محسن توکلی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.