هزینه ها:
در این مجموعه هزینه ها به 3 دسته کلی تقسیم شده است که به ترتیب ذیل می باشد.
هزینه های حقوق و دستمزد و پرسنلی:
هزینه های حقوق و دستمزد در شرکت آب و فاضلاب شهر تهران به دلیل زیر مجموعه شرکت مادر تخصصی آب و فاضلاب مهندسی کشور،که خود از شرکتهای تابعه وزارت نیرو میباشد و تمام پرداخت ها و محاسبات غیر از اینکه قوانین وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی را حائز می باشند انجام بخشنامه های صادره از شرکت مادر تخصصی و وزارت نیرو ضمن درنظر گرفتن اصول حسابداری الزامیست.
نحوه محاسبه حقوق و دستمزد:
محاسبه یک روز حقوق:
برای محاسبه یک روز حقوق آیتم های حقوق مبنا و جذب را از حکم استخدامی استخراج می کنیم.به شرح ذیل محاسبه می کنیم:
يك روز حقوق=30/(حق جذب+ حقوق مبنا)
محاسبه اضافه کاری:
برای محاسبه اضافه کاری جمع حقوق مبنا و جذب را تقسیم به 30 و سپس به ضریب 7.33 تقسیم نموده و در ضریب 1.4 و ساعات اضافه کاری ضرب می نماییم.(به استناد ماده 59 قانون کار)
روش گذشته:
مبلغ اضافه کاری = 7.33/(ساعات اضافه کاری ×1.4×يك روز حقوق)
روش جدید: (از تاریخ 86/07/01)
مبلغ اضافه کاری = 7.33/(ساعات اضافه کاری ×1.4×(يك روز حقوق+حق جذب روزانه))
محاسبه شب کاری:
برای محاسبه شب کاری می بایست محاسبه اضافه کاری را تا ضریب 1.4 پیش رویم و بعد نتیجه بدست آمده را در نسبت 35% (نسبت شب کاری) ضرب نموده،جواب بدست آمده را با نتیجه ضریب 1.4 قبل جمع میکنیم و د رنهایت جمع مذکور در تعداد ساعات شب کاری ضرب تا مبلغ شب کاری بدست آید.
محاسبه تعطیل کاری:
محاسبه تعطیل کاری عینا مانند روش محاسبه اضافه کاری می باشد:(به استناد ماده 62 تبصره 1)
محاسبه نوبت کاری:
کار نوبتی به شکل گردشی صبح،عصر و شب می باشد(به استناد ماده 55 قانون کار)
مبلغ نوبت کاری =%35×حقوق مبنا
محاسبه کشیک:
مبلغ کشیک به صورت زیر محاسبه می گردد:
* کشیک مهندسین تله مترینگ مرکز هر سال طبق مصوبه هیئت مدیره تعیین می گردد.
مبلغ کشیک = تعداد روزهای کشیک×حقوق يك روز
محاسبه حق ماموریت:
برای محاسبه حق ماموریت می بایست به شرح ذیل عمل نمود.
یک روز حقوق(ماموریت)= 30/حقوق مبنا
حق ماموریت= تعداد روزهای ماموریت× یک روز حقوق(ماموریت)
تعداد شبانه روز×%40×یک روز حقوق=یک شبانه روز
محاسبه حق خوار و بار و مسکن(عائله مندی،هزینه غذا،ایب ذهاب،کارایی):
برای محاسبه مزایای مستمر بالا جهت پرداخت حقوق در هر ماه نیازی به محاسبه خاصی نیستو مبلغ طبق حکم تعیین می شود،زیرا آنها مزایای مستمری هستند که در هر سال طی بخشنامه تعیین می گردد البته در خصوص حق خوار و بار و مسکن و عائله مندی مطابق مصوبه وزارت کار و امور اجتماعی عمل می شود و بقیه موارد طی بخشنامه پرداخت تائید
می گردد و برای هر سال مطابق تغییرات همان سال عمل می کنیم.اطلاعات زیر جهت سال 86 می باشد که متعاقبا در سال آینده مشمول تغییرات می باشد و می بایست طبق تغییرات همان سال پرداخت شود.
1-حق خوار و بار: برای محاسبه حق خواروبار پس از تعیین مبلغ مذکور توسط وزارت کار و امور اجتماعی و از طریق مصوبه هیآت مدیره قابل اجرا می باشد لازم به ذکر است این مبلغ برای هر فرد مجرد و متاهل تفاوت می کند.
2-حق مسکن: این مزایا توسط وزارت کار و امور اجتماعی در هر سال تعیین می گردد.
3-عائله مندی: این مزایا توسط وزارت کار و امور اجتماعی برای افراد تک فرزند و دو فرزند بطور مجزا تعیین می گردد.
(عائله مندی بر اساس ماده 86 قانون کار می باشد که معادل سه برابر حداقل مزد کارگر ساده تعیین می شود)
4-هزینه غذا : هر سال توسط مصوبه هیئت مدیره تعیین می گردد.
5-ایاب ذهاب: هر سال توسط مصوبه هیئت مدیره تعیین می گردد.
6-کارایی: در صورت افزایش از طریق بخشنامه شرکت مادر تخصصی مهندسیب و فاضلاب کشور برای افراد کمک کارشناس و کارشناس با مبلغ خاص هر کدام تعیین میگردد.
محاسبه غرامت ایام بیماری:
در خصوص غرامت ایام بیماری پرسنل می بایست ابتدا مدارک ارسالی از طرف امور کارکنان که شامل تاییدیه استراحت پزشکی (توسط سازمان تامین اجتماعی)،پزشک معتمد،برگه مرخصی استعلاجی،و در صورت بستری شدن در بیمارستان برگه ترخیص بیمارستان(گواهی پزشک مربوطه و کپی حکم کارگزینی)ضمیمه باشد سپس بعد از ممیزی جهت محاسبه به قرار زیر عمل می کنیم.
از تاریخ شروع مرخصی 90 روز به عقب برمی گردیم و بابت روزهای مورد نظر 7%بیمه سهم کارگر را که در لیست بیمه منظور شده و نیز در لیست حقوق هر ماهه از پرسنل کسر گردیده را برای 90 روز از بابت هرماه از لیست های ذکر شده استخراج می کنیم،سپس جمع حق بیمه های استخراج شده هر ماه به تفکیک روزهای قابل محاسبه 90 روز را در فرمول غرامت ایام بیماری لحاظ می کنیم و نسبت به ناخالص بدست آمده جهت پرداخت یکبار 7%مبلغ ناخالص را محاسبه و یکبار جهت گردش حساب بیمه عمر و حادثه تکمیلی کارکنان از ضریب 1.92%را محاسبه نموده و ثبت می کنیم.(ماده 63 قانون تامین اجتماعی)
ماده 62 قانون تامین اجتماعی:1-غرامت دستمزد در صورتی که بیمار در بیمارستان بستری نشود غرامت دستمزد از روز چهارم پرداخت خواهد شد-غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه ای یا در بیمارستان بستری شود قابل پرداخت می باشد.
* غرامت دستمزد از اولین روزی که بیمه شده بر اثر حادثه یا بیماری حرفه ای قادر به کار نباشد پرداخت می شود.
*غرامت دستمزد بیمه شده ای که بر اثر بیماری عادی در بیمارستان بستری شود از اولین روز محاسبه و پرداخت میشود.
*غرامت دستمزد بیمه شده ای که بر اثر بیماری عادی قادر به کار نباشد و به صورت سرپایی درمان شود از روز چهارم محاسبه و پرداخت می شود.
*چنانچه مدت استراحت بیمه شده در طول سال 15 روز و یا کمتر باشد.در صورتی غرامت دستمزد پرداخت می شود که پزشک معالج استراحت را تایید کند و در هر نوبت مدت استراحت از 7 روز تجاوز نکند.
*چنانچه مدت استراحت بیش از 15 روز در سال و کمتر از 61 روز باشد باید به تایید پزشک معتمد سازمان برسد.
*در صورتی که مدت استراحت بیمه شده 61 روز و بیشتر در سال باشد باید شورای پزشکی تامین اجتماعی آنرا تایید کند.
*غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده متاهل و یا بیمه شده ای که پدر و مادرش در تکفل او هستند بر مبنای 3/4 آخرین مزد یا حقوق روزانه وی محاسبه می شود.
*غرامت دستمزد ایام بیماری بیمه شده مجرد و غیر متکلف در صورتی که به هزینه سازمان بستری شود بر مبنای 1/2 آخرین مزد یا حقوق روزانه وی و در غیر این صورت بر مبنای 2/3 آن محاسبه می شود.
*آخریم مزد یا حقوق روزانه بیمه شده که مبنای تعیین غرامت دستمزد ایام بیماری است از طریق تقسیم مجموع مزد یا حقوق مبنای کسر حق بیمه وی در آخرین 90 روز پیش از استراحت بر روزهای کارکرد وی در این 90 روز محاسبه می شود.
شرایط دریافت کمک هزینه بارداری:
*ظرف یکسال پیش از زایمان حق بیمه 60 روز را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند.
*در مدت استراحت ایام بارداری به کار اشتغال نداشته باشند.
*از کارفرما در مدت استراحت ایام بارداری مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند.
*روز قبل از شروع استراحت مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی بوده باشند.
*زایمان مربوط به فرزند چهارم به بعد نباشد مگر اینکه فرزندان قبلی فوت شده باشند.
*پزشک معتمد تامین اجتماعی استراحت پزشکی بیمه شده و تغذیه احتمالی نوزاد با شیر مادر را تایید کند.
مدت دریافت کمک هزینه بارداری:
در ایام بارداری بر خلاف ایام بیماری که برای 3 روز اول استراحت سرپایی بیمه شده غرامت دستمزد پرداخت نمی شود.حتی در صورتیکه استراحت بیمه شده سرپایی باشد و وی در بیمارستان بستری نشود.کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت محاسبه و پرداخت می شود.مدت مرخصی زایمان برای مادرانی که فرزندانشان را از شیر خود تغذیه میکنند 6 ماه و برای سایرین 84 روز یا 12 هفته است که می تواند قبل،حین و یا بعد از زایمان باشد.
میزان کمک هزینه بارداری:
میزان غرامت دستمزد ایام بارداری معادل 2/3 آخرین مزد یا حقوق بیمه شده است که حداکثر برای 4ماه بدون کسر 3 روز اول پرداخت ی شود.
نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه شده نیز به این ترتیب است که کلمبالغی که بیمه شده در آخرین 90 روز قبل از استراحت دریافت کرده است با هم جمع شده و بر روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت تقسیم می شود.
گواهی پزشکی:
*غرامت دستمزد ایام بارداری با ارائه گواهی پزشک معالج و تایید پزشک معتمد از شعب تامین اجتماعی قابل وصول است.
*مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری جزو سوابق بیمه ای بیمه شدگان زن محاسبه می شود.
نمونه فرم به شكل زير مي باشد:
بسمه تعالی
جناب آقای......................
مدیر محترم امور مالی
موضوع:پرداخت غرامت دستمزد
احتراما به پیوست حکم شماره..............مورخ..........................منضم به گواهی پزشکی آقای/خانم....به شماره پرسنلی.........................شاغل در...................................در رابطه با یکصد و بیست روز مرخصی استعلاجی(از تاریخ 85/9/15 لغایت 86/1/15) که از حقوق آذر16 روز،در 30 روز،بهمن 30 روز،اسفند 29 روز و 15 روز فروردین ماه نامبرده کسر شده است،ارسال میگردد.
خواهشمند است دستور فرمایید به استناد ماده 62و63 قانون تامین اجتماعیی که از محل حق بیمه موضوع بند الف ماده 3 توافق نامه شماره 6/31106 مورخ 1373/8/25 فی مابین وزارت نیرو و سازمان تامین اجتماعی غرامت دستمزد نامبرده پرداخت و حق یمه بیمه خدمات درمانی مشارالیه وفق بند 4-5 از اده 5 قرارداد درمان و حق بیمه عمر و حوادث مصوب کارکنان دوبت تبصره 3 ماده 7 قرارداد مذکور و حق بیمه عمر و تکمیلی حادثه تبصره 5 ماده 6 قرارداد فی مابین این شرکت و شرکت بیمه سینا محاسبه و پرداخت گردد.در ضمن ترتیبی اتخاذ گردد تا مراتب پرداخت غرامت دستمزد مذکور به استناد ماده 4 توافق نامه فوق الذکر به ضمیمه تصویر اسناد مثبته و فرم تعیین و محاسبه غرامت دستمزد ایام بیماری به منظور ثبت در پرونده فنی نامبرده به سازمان تامین اجتماعی گزارش گردد.
مدیریت اداری و امور عمومی
تذکر:طبق قانون تامین اجتماعی ماده 62 ضریب 2:3 جهت آقایان مجرد،خانم های متاهل و مرخصی زایمان می باشد و ضریب 3:4 برای آقایان متاهل و خانم هایی است که احیانا متکفل می باشند.
سنوات پایان خدمت کارکنان:
به استناد به ماده 31 قانون کار به منظور پرداخت سنوات پایان خدمت پرسنل بازنشسته یا پرسنلی که به هر نحوی ارتباط همکاری شان با شرکت قطع شده باشد ابتدا از طریق امور کارکنان طی نامه ای که به تایید مدیر امور کارکنان رسیده باشد و در آن به ترتیب:
1- مدت سنوات خدمت
2- مانه مرخصی استحقاقی
3- میزان عیدی ماه های کارکرد و دیگر مزایا به همراه فرم تسویه حساب تکمیل شده حکم کارگزینی فرد مذکور و اعلام میزان مانده بدهی های شخص از طریق استعلام از امور مالی و سپس به منظور ثبت سند حسابداری پس از دستور مدیریت امور مالی به اداره ممیزی و صدور سند ارجاع می گردد.
نحوه محاسبه سنوات پایان خدمت کارکنان:
ابتدا می بایست مقدار سال و ماه سابقه فرد را بصورت جمع روزانه سنوات بدست آوریم
سپس برای محاسبه سنوات به صورت زیر عمل می کنیم:
1- محاسبه سنوات خدمت:
مبلغ سنوات سال جاری = حقوق مبنا ×365/جمع روزانه سنوات
2- محاسبه حق جذب:
مبلغ جذب سنوات سال جاری = حق جذب ×/جمع روزانه سنوات
3- محاسبه مرخصی سنوات پایان خدمت:
مبلغ مرخصی سنوات پایان خدمت=مانده تعداد روز مرخصی ×30/جمع حقوق و مزايا
4- محاسبه عیدی ایام کارکرد سنوات پایان خدمت:
سقف عیدی شخص= (2)ماه × حقوق مبنا(حکم کارگزینی)
به شرط آنکه حداکثر سه برابر حداقل دستمزد کارگران بیشتر نباشد
- محاسبه مالیات عیدی ایام کارکرد سنوات پایان خدمت
مالیات عیدی فرد نرخ ماده 131 × درآمد مشمول مالیات عیدی=(معافیت ماهانه 84-عیدی هر فرد)
6- محاسبه پاداش سنوات و جذب فوق العاده مصوب:
مبلغ فوق العاده پاداش سنوات پایان خدمت =ضریب تشویقی فوق العاده مصو Xحقوق مبنا(حکم کارگزینی(
توجه:پاداش ارائه شده در بالا توسط امور کارکنان تعیین و جهت پرداخت ارائه می گردد و یک بخشنامه داخلی می باشد و تعهد قانونی در آن وجود نداشته و الزامی در رعایت آن از نظر قانون نیست.
7-ذخیره کل سنوات تا پایان آخرین سال قبل از سال جاری موعد بازنشستگی:
مبلغ این ذخیره طبق جدول و گزارش ذخیره سنوات پایان خدمت که در پایان هر سال توسط قسمت حقوق و دستمزد و امور کارکنان تهیه می گردد استخراج می شود.
8-محاسبه تفاوت مانده پاداش سنوات پایان خدمت سال جاری:
+ سنوات پایان خدمت سال جاری
+ حق جذب پایان خدمت سال جاری
+ پاداش فوق العاده سنوات
+ پاداش فوق العاده حق جذب
- (مانده ذخیره سنوات پایان خدمت قبل از سال موعد بازنشستگی)
سنوات پایان خدمت
کسورات سنوات پایان خدمت:این بند شامل کسوراتی مانند:(مانده وامها،مانده بدهی مربوط به درمان،سهام وزارت نیرو(خریداری شده توسط شرکت)،مانده بدهی کارکنان و هر نوع خسارتی که به اموال تحویلی شرکت که در اختیار شخص بوده می باشد.)
تذکر:البته در زمان محاسبه و ثبت سند سنوات پایان خدمت کارکنان گزارش مالی به تفضیل شخص و ارتباط با تمتمی کدهای معین حسابهایی که فرد مورد نظر با آن بدهکار شده است گرفته می شود که این کار ضمن اینکه کنترل مجدد مانده بدهی های اعلام شده توسط اداره دفترداری مالی را در بر دارد آخرین تغییرات را در حساب اشخاص مشاهده و به صورت دقیق در سنوات پایان خدمت فرد اعمال می شود.
10-سایر مزایای پرداختی سنوات خدمت کارکنان:
سایر مزایای سنوات پایان خدمت مزایا به شرح ذیل می باشد:
1-پس انداز کارگر
2-بهره پس انداز کارگر که از سنوات قبل پرسنل برای خود و به صورت کسر از حقوق سرمایه گذاری کرده و همچنین سایر طلب هایی که شخص از شرکت دارد،در زمان پرداخت سنوات پایان خدمت مسترد می گردد.
نمونه مثال محاسبه سنوات پایان خدمت کارکنان:
بسمه تعالی
جناب آقای...
مدیر محترم امور مالی
با سلام
احتراما نظر به اینکه آقا/خانم...به شماره پرسنلی.... به استناد ماده 76 قانون تامین اجتماعی طی حکم شماره...مورخ...از تاریخ 86/7/1 بازنشسته گردیده اند،لذا خواهشمند است نسبت به محاسبه و پرداخت مطالعات نامبرده به شرح زیر اقدام معمول گردد.
1-سنوات خدمت-به استناد ماده 31 قانون کار جمهوری اسلامی ایران (نسبت هر سال سابقه 30 روز بر اساس آخرین دستمزد بیست و پنج(25) سال سه(3) ماه بیست و یک(21) روز.
2-مانده مرخصی استحقاقی -برابر مفاد ماده 71.66.64 قانون کار جمهوری اسلامی ایران 97(نود و هفت روز)
3-عیدی به میزان ماههای کارکرد(بر اساس مصوبه سال 86 شورای عالی کار)
ضمنا بر اساس شصتمین جلسه مورخ 84/8/2 هیات محترم شرکت نسبت به احتساب فوق العاده حق جذب در پاداش سنوات خدمت و مطابق مصوبه پانصدوشانزدهمین جلسه مورخ 82/10/23 علاوه بر پاداش عادی نسبت به پرداخت 25/28(بیست وپنج و بیست و هشت صدم)ماه بعنوان پاداش تشویقی نیز به نامبرده اقدام لازم معمول نمایند.
کمک هزینه ازدواج پرسنل:
در خصوص کمک هزینه ازدواج پرسنل و یا فرزندان آنها برای کارکنان شاغل و یا برای کارکنان بازنشسته باید به صورت زیر عمل نمود:
ابتدا می بایست درخواست مربوط به فرد مورد نظر همراه با ارائه اصل و کپی سند ازدواج را به امور کارکنان جهت کپی برابر اصل کردن به پیوست کپی شناسنامه طرفین به خصوص از صفحه مربوط به ثبت ازدواج و متعاقبا نامه مدیریت اداری و امور عمومی به امور مالی به منظور پرداخت کمک هزینه ازدواج فوق الذکر ارسال گردد.
در مرحله بعد از ممیزی اسناد مذکور روش محاسبه و ثبت سند حسابداری به شکل ذیل می باشد:
*تذکر:قبل از هر پرداختی باید یاداوری شود که جهت ممیزی سندهای کمک هزینه ازدواج ماده 85 از فصل نهم قانون تامین اجتماعی و بندها و تبصره های گفته شده در این ماده رعایت گرد،لذا بخاطر توجه بیشتر،ماده قانونی فوق الذکر را عینا به ترتیب می آوریم:
بیمه شده زن یا مرد که برای اولین بار ازدواج می کند مبلغی معادل یک ماه متوسط حقوق فرد با رعایت شرایط زیر بعنوان کمک ازدواج پرداخت می شود:
1-در تاریخ ازدواج رابطه استخدامی او با کارفرما قطع نشده باشد.
2-ظرف پنج سال قبل از تاریخ ازدواج حداقل بیمه هفتصد و بیست روز کار را به سازمان پرداخته باشد.
3-عقد ازدواج دائم بوده و در دفتر رسمی ازدواج به ثبت رسیده باشد.
تبصره 1-مزد یا حقوق متوسط موضوع این ماده عبارتست از جمع دریافتی بیمه شده ظرف دوسال قبل از ازدواج که به ماخذ آن حق بیمه پرداخت شده است تقسیم بر 24
تبصره 2-در صورتی که طرفین عقد ازدواج واجد شرایط مذکور در این ماده باشند کمک ازدواج به هر دونفر داده خواهد شد.پس از توضیحات فوق محاسبه را بدین صورت شروع می کنیم که طبق تبصره 1 گفته شده در ماده 85 ماخذ محاسبه 720 روز پرداخت بیمه شخص می باشد(یعنی همان 24 ماه)جهت هر ماه 360 روز،که می بایست از لیستهای بیمه پرداخت شده در سنوات قبل از تاریخ ثبت ازدواج به عقب بر می گردیم و حق بیمه های پرداختی و کسر شده از حقوق را ملاک قرار داده و طبق فرمول محاسبه زیر عمل می کنیم:
(در ضمن این نحوه محاسبه فقط برای افراد شاغل میسر بوده و برای افراد بازنشسته و یا فرزندان شاغلین و یا بازنشستگان کمک هزینه مصوب شرکت در هر سال اعلام می گردد و اعمال خواهد شد،البته ناگفته نماند برای افراد شاغل بعلاوه محاسبات فوق کمک هزینه مصوب هیئت مدیره شرکت نیز لحاظ می گردد.
در شرکت آب و فاضلاب بر اساس قرارداد با سازمان تامین اجتماعی کمک ازدواج از محل 1⁄27 پرداخت می شود.
الف-شاغلين:
30*((720*7)⁄(جمع مبلغ حق بيمه هاي كسر شده*100))
ب-فرزندان شاغلین وبازنشستگان:در خصوص فرزندان شاغلین و بازنشستگان همانطور که گفته شد فقط مبلغ کمک هزینه تصویب شده شرکت می باشد و فرمول خاصی ندارد،ولی در ثبت سند حسابداری باید نسبت به سرفصل هزینه و مراکز هزینه و همخوانی کد معین و تفضیل آن دقت به عمل آید.
تذکر:حتما می بایست از روز ثبت ازدواج 720 روز به عقب برگردیم و همچنین از ماههای آخر نیز مقدار روزهای موردنظر از ماخذ گفته شده نباید بیشتر گردد.
کمک هزینه کفن و دفن:
پرداخت کمک هزینه کفن و دفن پرسنل شاغل و بازنشسته برای عائله تحت تکفل آنان شامل (همسر،فرزندان،پدر،مادر)طبق مصوبه هیئت مدیره در هر سال معین می گردد،که به صورت زیر پرداخت می شود.
در حالت اول جهت پرسنل استخدام کشوری که به صورت ضرایب افزایشی اعلام شده و نظام هماهنگ پرداخت شرکتهای دولتی بر اساس جدول افزایش هر سال می باشد،به شرح نمونه زیر:
مبلغ ریالی |
20برابر تعرفه |
عدد مبنا |
ضریب ریالی افزایش سالیانه |
××× ریال |
× |
×ریال |
×(ریال)ضریب ریالی سال × |
د رحالت دوم که مربوط به پرسنل عادی(تامین اجتماعی)می باشد،پرداخت طبق مبلغی که جهت هر سال توسط هیئت مدیره مصوب می گردد.
تذکر:برای پرسنل استخدام کشوری هزینه کفن و دفن و ازدواج فرزند عینا یکی است.
نمونه ثبت حسابداری کمک هزینه کفن و دفن:
جهت ثبت سند حسابداری برای کمک هزینه فوق الذکر همانند پرداخت کمک هزینه ازدواج می باشد و جهت افراد شاغل و بازنشسته متفاوت است یعنی همانطور که قبلا گفته شد برای افراد شاغل کد معین(کمک هزینه)حتما با کد تفضیل(مرکز هزینه)فرد شاغل همخوانی داشته باشد و برای افراد بازنشسته می بایست از کد معین(کمک هزینه)اداری و کد تفضیل(مرکز هزینه)امور اداری و دبیرخانه استفاده کرد.
هزینه کمک بلاعوض پرسنل:
پرداخت و ثبت هزینه کمک بلاعوض پرسنل در صورتی امکان پذیر می باشد ،بطور کل پرداخت کمک بلاعوض به کارکنان طی عنوان شدن پاره ای ازمشکلات به همراه ارائه مدارک مستند و مثبته پرسنل د رکمیته رفاه شرکت و بعد از به تصویب رسیدن آن به جهت ضرورت پرداخت ابلاغیه مصوب هیات مدیره و ارائه نامه به پیوست صورت جلسه کمیته رفاه که با امضای مدیر امور کارکنان به منظور پرداخت به امور مالی ارسال می گردد.
امور مالی پس از ممیزی مدارک ارسالی در خصوص ثبت سند حسابداری و پرداخت به شرح زیر عمل می کند.
*یاداوری:در ثبت قسمت بدهکار سند می بایست رعایت همخوانی کد معین و تفضیل آن لحاظ گردد.
غرامت فوت کارکنان:
پرداخت غرامت فوت کارکنان بدین صورت می باشد که پس از فوت پرسنل باید مدارک مثبته که شامل(خلاصه رونوشت وفات،کپی شناسنامه شخص که مهمور به مهر فوت باشد.گواهی فوت سازمان ثبت احوال کشور،فرم استفاده کننده از سرمایه بیمه عمر موضوع مصوبه 5024/ت/253 مورخه 1376/4/11 هیئت مدیره محترم وزیران و گواهی حصروراثت)می باشد را پس از ارائه به امور کارکنان و طبق قرارداد بیمه تکمیلی شرکت که هر سال با یکی از شرکتهای بیمه منعقد می گردد،غرامت فوت شخص شخص به حساب شرکت واریز می شود و بعد از ارسال نامه به همراه مدارک ذکر شده فوق به امور مالی جهت ممیزی و پرداخت مبلغ فوق به وارث صورت می گیرد.
تذکر:درباره ثبت سند حسابداری پرداخت غرامت فوت پرسنل دو مرحله را در پیش رو داریم:
مرحله الف-ارسال نامه و مدارک به شرکت بیمه طرف قرارداد و پرداخت غرامت فوت از طرف شرکت بیمه
مرحله ب-پس از وصول وجه دریافتی از شرکت بیمه طی سند بالا غرامت فوت به نسبت سهم هریک از وارث به تفکیک هر نفر چک صادر و تحویل می نماییم.
هزینه آموزش پرسنل:
شرکت به منظور ارتقا سطح کیفی علمی و عملی کار پرسنل و به روز شدن اطلاعات آنان توسط واحد آموزش و تشکیلات به منظور برگزاری دوره های آموزشی مختلف و همچنین شرکت در همایشها،کنفرانسها،سمینارهای مربوطه و معرفی کارکنان اقدام می نماید،و بعد از اعلام برگزاری دوره های آموزشی و یا سمینار،کنفرانس نسبت به ارسال مدارک دوره به امور مالی و متعاقبا صدور سند و پرداخت مبلغ هزینه آموزشی در وجه حساب موسسه آموزشی معرفی شده اقدام می نماید و امور مالی در خصوص ثبت هزینه دوره آموزشی به صورت زیر عمل می نماید.
ب- هزینه های تعمیر و نگهداری:
هزینه های تعمیر و نگهداری شامل چندین بخش می گردد،با توجه به اینکه فعالیت اصلی شرکت تهیه و تولید آب شرب بهداشتی شهر از آب خام پشت سدها می باشد و می بایست بعد از آن مراحل پنجگانه 1-استحصال2-تصفیه3-ذخیره4-انتقال 5-توزیع را سپری کند تا آب قابل آشامیدن بوده و بتوان به بهره برداری برسد،محتمل یک سری هزینه در ه رمرحله ذکر شده می باشد.بنابر این دسته بندی هزینه ها در این سرفصل به شرح زیر می باشد:توجه:در این مرحله کلیه هزینه هایی که به نوعی مربوط به تعمییر و نگهداری ساختمان،تاسیسات،ابزار و لوازم فنی،ماشین آلات،وسائط نقلیه،اثاثیه و منصوبات و وسائل آزمایشگاهی می باشد به تفکیک واحد(تولید،اداری،خدمات و فروش)ثبت می گردد که یا از طریق تنخواه یا تنخواه گردانها یا از طریق کارپردازان به صورت خرید کالا و خدمات(جدا از تنخواه)و یا قرارداد های عمرانی و خدماتی(صورت وضعیت ها)به پیوست اسناد و مدارک مثبته به امور مالی جهت کنترل،بررسی و ثبت سند حسابداری ارسال می گردد.
در کلیه ثبت ها تشخیص نوع هزینه به همراه رعایت نوع واحد مربوطه(تولید/اداری/خدمات/فروش)که هزینه واقع گردیده از طرف ممیزی و صدور سند حائز اهمیت می باشد.
تذکر: در خصوص هزینه هایی که در پروژه ها اتفاق می افتد،برای ثبت آنها با تشخیص و تایید اداره حسابداری دارایی های ثابت جهت اعمال حساب دربهای تمام شده پروژه د رجریان تکمیل اقدام می کنیم،در غیر این صورت می بایست هزینه مذکور به یکی ا زانواع هزینه های تعمیر و نگهداری منظور گردد.
طبق تصاوير ذيل شركت هاي آب و فاضلاب در حال حاضر از سيستم يكپارچه همكاران سيستم براي ثبت هزينه ها و از سيستم ره آورد انفورماتيك طوس براي محاسبه و گزارشگيري موارد حقوقي و دستمزدي استفاده مي كنند.
تصوير شماره 1 مربوط به محيط ثبت اسناد در سيستم همكاران سيستم و تصوير شماره 2 مربوط به گزارشگيري هزينه ها در خصوص تهيه صورتهاي مالي و گزارشات هزينه اي و درآمدي است كه بر اساس نوع گزارش از منوي سمت راست مي توان به تفكيك مرور كل،معين،سطح پنجم و سطح ششم استفاده نمود.