شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی حسابداری

کاربینی حسابداری

محیط کار : شرکت میثاق پترو ایرانیان

2010

تاریخچه شرکت :

شرکت میثاق پترو ایرانیان در تاریخ 20/07/1390 بصورت با مسئولیت محدود طی شماره 415557 در اداره ثبت شرکتها به ثبت رســــید .

آدرس شرکت ایران – تهران – بلوار فردوس وفا آذر پلاک 436 واحد 9 می باشد . قابل ذکر اسـت که سال مالی شرکت پایان اسفند ماه هر سال می باشد.

فعالیت شرکت :

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه : ارائه خدمات در زمینه خرید و فروش تولید و پخش انواع قطعات خودرو و واردات و صادرات کلیه ابزارآلات و قطعات و تجهیزات و مواد مربوط به صنایع تجهیزات و گاز و حفاری پالایش و پتروشیمی شامل اتصالات شیر ها و کمپرسورها و توربین . انواع گیج و مبدل های حرارتی و ابزار دقیق .

روند امور حسابداری در شرکت پترو ایرانیان :

شرکت دارای دو روند کاری می باشد که اولی نقدی و دومی بصورت اسناد دریافتی می باشد.

در هر دو روش ابتدا مارکتینگ انجام شده و مشتری درخواست خود را به شرکت اعلام می نماید و شرکت و کارشناسان مربوطه پس از بررسی درخواست و اینکه آیا تامین درخواست از شرکتهای خارجی امکان پذیر است یا خیر آن در خواست را تائید نموده و روی آن درخواست پروفرما یا پیش فاکتور صادر می شود که دارای کد و شر کالا و مقدار و مبلغ آن است.پس از آن مشتری پیش فاکتور را تائید نموده و درخواست خرید را صادر می کند . در این زمان است که شرکت شروع به خرید می کند و از شعب یا نمایندگی های خود یا شرکتهای دیگر خرید می کنـد و با توجه به هزینه های که برای خرید و حمل و هزینه های گمرکی و ... دارد یک فاکتــور فروش یا Invoice صادر می کند .( شرکت هم دارای سیستم حسابداری اکسل می باشد و هم سیستم مالی هلو دارد . یعنی قابلیت ثبت در هر دو سیستم مهیا است .)

چون در زمان فاکتور دادن کل مبلغ دریافت نمیشود و اینکه فاکتور ها همگی ارز یورو / دلار یا پوند می باشند روش دریافت وجه به این صورت است که در زمان خرید مشتری مبلغی بعنوان پیش پرداخت میدهد که ثبت آن بصورت زیر می باشد:

پیش پرداخت ها ****

                               پیش دریافت ها ( شرکت X ) ****

شرح: ثبت پیش دریافت از شرکت X بابت خرید کالای...

در این زمان شرکت با اولین دریافت مبلغی را به شرکت فروشند ( خارجی ) حواله می کند که از صراف نرخ دریافت نموده و مبلــــغی را بابت خرید کالا حواله می کند(قابل ذکر است که شرکت فعال در انگلیس در اغلب موارد کارهای حواله را انجام میدهد).

زمان حواله پول معادل ریالی آن ثبت میشود که بصورت زیر می باشد :

پیش پرداخت ها – شرکت X ******

                                               بستانکاران   ******

شرح : ثبت سند پیش پرداخت بابت کالای X معادل A یورو/دلار/پوند

به مرور خرید انجام شده و دریافت از مشتری و حواله به فروشنده انجام می شود تا اینکه بار حمل میشود و بارنامه تحویل می شود که با ارائه بارنامه به مشتری , مشتری مابقی وجه را پرداخت می کندکه سند آخر آن بصورت زیر است :

قیمت تمام شده کالای خریداری شده ****

                                                       پیش پرداخت ها ****

شرح : قیمت تمام شده کالای خرید شده

البته بابت هر کدام از حوالجات هزینه ای بعنوان کارمزد پرداخت می شود که در حساب هزینه های مربوط به آن پروژه ثبت میشود و در نهایت به حساب قیمت تمام شده بسته می شود.

در روش اسناد دریافتی هم به روش فوق انجام میشود با این تفاوت که مشتری چک مدت دار تحویل میدهد و خرید با اعتباری که شرکت دارد انجام میشود و در نهایت میزان و مقدار حوالجات و تغییر نرخ ارز محاسبه شده و اگر سند دریافتی مربوطه پوشش دهد که ثبت انجام میشود وگرنه طی نامه ای به خریدار اعلام و مابقی وجه دریافت میشود.

در زمان دریافت سند ثبت آن بصورت زیر است :

اسناد دریافتنی   ****

                             پیش دریافتها ****

شرح : دریافت چک ...بابت خرید کالای X

در زمان وصول چک :

پیش پرداختها ****

                         اسناد دریافتنی ****

شرح : وصول چک ... بابت خرید X

بقیه هزینه ها اعم از عمومی و اداری و هزینه پروژه در سیستم ثبت میشود و در واقع شرکت دو تنخواه دار دارد که هزینه ها را پرداخت می نمایند.

روش تامین تنخواه بصورت زیر می باشد :

تنخواه دارها درخواست خود را اعلام می نمایند و حسابدار شرکت بررسی میکند که مبلغ بدهی تنخواه چه مبلغی است و میزان فاکتورها چطور است که طی فرم هائی به مدیر عامل اعلام و تامین تنخواه میشود که ثبت آن بصورت زیر است :

تنخواه گردان ****

                         بانک ****

شرح : پرداخت طی چک ... به آقا/ خانم X بابت تنخواه

و در هنگاه ثبت هزینه ها بصورت زیر عمل میشود:

هزینه ها ****

                   تنخواه گردانها ****

شرح : پرداخت بابت هزینه ها از تنخواه آقای X

و سند فروش بابت امور فوق بصورت زیر می باشد که :

کل پیش دریافتها بدهکار و فروش بستانکار میشود

پیش دریافتها****

                       فروش ****

سند فروش مربوط به پروژه ...

توضیح اینکه چون بیشتر فاکتورها ارز یورو و دلار می باشد لذا مشتریان اغلب معادل مبالغ را به حساب شرکت انگلیسی واریز می کنند که این امر باعث میشود حوالجات را خود شرکت از انگلیس و از حساب خود انجام میدهد.

سرمایه گذاری :

شرکت با مسئولیت محدود است و سرمایه آن 000/000/10 ریال می باشد .

حقوق و دستمزد پرسنل :

طبق رویه شرکتها در پایان هر ماه لیست حقوق و دستمزد تنظیم میشود بصورتی که نرم افزاری به نام آراز وجود دارد که ساعات ورود و خروج را ثبت میکند و در پایان هرماه گزارشی گرفته میشود ( این نرم افزار قابلیت گزارش گیری به صورت جمعی و فردی دارد و میتوان از آن کلیه اطلاعات مورد نیاز را استخراج کرد ) . پس از مشخص شدن ساعات ورود و خروج و میزان مرخصی های هر ماه و تائید آن توسط مسئول مربوطه این اطلاعات در سیستمی که تعریف شده گنجانده میشود و فیش حقوق صادر میشود . در مرحله بعد ثبت هزینه حقوق انجام میشود, فقط در سیستم حسابداری شرکت کلیه ثبتهای مربوط به حقوق جداجدا است به ترتیب زیر :

حقوق پایه                     ****

حق مسکن                     ****

پایه سنوات                     ****

حق سمت                     ****

حق فنی                       ****

پاداش حسن انجام کار     ****

حق بهره وری                 ****

بن کارگری                 ****

حق ماموریت                ****

اضافه کاری                  ****

حق بیمه سهم کارفرما   ****

حق بیمه بیکاری           ****

                                                       حق بیمه کامل                       ****

                                                        مالیات                               ****

                                                         حسابهای پرداختی – حقوق     ****

شرح : ثبت فیش حقوق آقا / خانم x

یعنی شرکت فقط به کل نگاه نمیکند و به جزء حساب هزینه های حقوق هم اشراف کامل دارد . در پایان هر سال هم طبق اشل وزارت کار عیدی و سنوات و خرید مرخصی پرسنل محاسبه و پرداخت میشود.

زمان پرداخت بستانکاران در سند حقوق به ترتیب زیر عمل میشود :

حسابهای پرداختی – بیمه      ****

حسابهای پرداختی – مالیات     ****

حسابهای پرداختی – حقوق     ****

                                                     بانک / صندوق / تنخواه         ****

شرح : ثبت پرداخت بیمه و مالیات و حقوق فرد

لازم به ذکر است که در پایان هر سال مرخصی های پرسنل جمع شده و اگر مانده باشد ذخیره گرفته نمیشود و وجه مرخصی مانده به پرسنل پرداخت میشود .

اطلاعات ورود و خروج پرسنل از روی سیستم جمع شده و در فرمول گذاشته و فیش صادر میشود و بصورت فوق سند زده میشود.

در پایان هر سال (بهمن ماه هرسال ) با توافق مدیریت عیدی و سنوات و خرید مرخصی + علی الحساب حقوق اسفند محاسبه و به پرسنل پرداخت میشود و در سال جدید محاسبه دقیق حقوق اسفند انجام شده و هر پرسنل به میزان مبلغ اضافه / کسر دریافتی بدهکار یا بستانکار میشوند.

در ضمن رجع به مالیات حقوق طبق اشل حقوق و مالیات حقوق و طبق فرمولی که در سیستم اکسل طراحی شده به میزان معافیت مالیاتی کسر و مابقی در درصد مربوطه ضرب و ثبت میشود و در پته مربوط به دارائی ثبت و به اداره دارائی تسلیم میشود تا فیش صادر شود و فیش پرداخت شده و به دبیرخانه مراجعه تا ثبت شود.

مالیات ارزش افزوده :

ارزش افزوده مابه التفاوت ارزش ستانده و ارزش داده است.

ارزش افزوده را تفاوت بين ارزش كالاها و خدمات عرضه شده با ارزش كالاها و خدمات خريداري شده يك شخص در يك دوره معين تعريف ميكنند.با توجه به تعريف مذكور، ماليات بر ارزش افزوده نوعي ماليات چند مرحله اي است كه در مراحل مختلف زنجيره توليد و يا خدمات ارائه شده اخذ ميگردد. اين ماليات در واقع نوعي ماليات بر فروش چند مرحله اي است كه خريد كالاها و خدمات واسطه اي را از پرداخت ماليات معاف ميكند.

در پایان هر فصل باید اظهارنامه ارزش افزوده باید به اداره دارائی ارایه شود . در شرکت فرین میثاق اینطور عمل میشود که چون واردات می باشد قاعدتا در برگ سبز در قسمت محاسبه حقوق و عوارض گمرکی دو مورد 1.5% کسر میشود که در زمان ثبت و تنظیم اظهارنامه این ارقام جمع میشود و از کل مالیات متعلقه کسر و مابقی طی فیش هایی به اداره دارائی پرداخت و بایگانی میشود.در واقع کل خرید ها جمع میشود و رسیدگی میشود و مالیاتهای متعلقه برآورد و ثبت میشود و از طفی بابت هر پروژه هر مبلغی مالیات که در برگ سبزها پرداخت شده کسر میشود و از طرف دیگر فروش های آن هم رسیدگی و مالیات متعلقه ثبت و مابه التفاوت آن گزارش میشود.

مالیات تکلیفی :

مالیات تکلیفی قسمتی از مالیات بر درآمد اشخاص است که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی مربوطه در برخی منابع مالیات بر درآمد به عهده پرداخت کنندگان وجوه می باشد

.
انواع مالیاتهای تکلیفی :
مالیاتهای تکلیفی مقرر درقانون مالیاتهای مستقیم ،

         1- ماده۵۳،تبصره۹ (مالیات تکلیفی اجاره املاک

       2-مواد۸۵و۸۶ اصلاحی (مالیات تکلیفی حقوق

       3- ماده۱۰۲ (مالیات تکلیفی مضاربه

       4- ماده۱۰۳ (مالیات تکلیفی حق الوکاله

       5- ماده۱۰۴ (مالیات تکلیفی حق الزحمه ها


6- ماده۱۰۷ (مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خارجی وموسسات مقیم خارج

۷- ماده۱۰۹ (مالیات تکلیفی موسسات بیمه

۸- ماده۱۱۶ (تکلیف مدیران تصفیه اشخاص حقوقی

۹- ماده۱۱۸ (مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی ومدیران تصفیه وضامن ها

۱۰- ماده۱۲۳ (مالیات تکلیفی منافع بلاعوض اموال

۱۱- ماده۱۴۳ (مالیات تکلیفی نقل وانتقال سهام

.

مالیات تکلیفی اجاره املاک- مالیات تکلیفی حقوق- مالیات تکلیفی مضاربه- مالیات تکلیفی حق الوکاله

 

شرکت در چند مورد مالیات تکلیفی را برآورد و پرداخت میکند :

زمان حمل کالا از شرکتهای حمل صورت حساب گرفته و 5% آن مربوط به مالیات تکلیفی میگردد که در صورت حساب شرکت حمل کسر و مابقی را شرکت پرداخت میکند و به ازاء آن مالیات تکلیفی فیش پرداخت شده آن را به شرکت حمل اراائه میگردد که از فیش باید در بایگانی خود داشته باشد تا زمان رسیدگی ارائه دهد.

چون شرکت برخی قراردادهای خود را بصورت کارمزدی دارد به اینصورت عمل میکند که خرید را با اندکی پیش دریافت انجام میدهد و هزینه های مربوطه را انجام داده و در پایان صورت حساب به شرکت مربوطه ارائه میدهد و در این مرحله مالیات 5 % را کسر و به شرکت اعلام میکند و شرکت مربوطه باید این مبلغ را پرداخت و فیش ارائه میشود.

در زمانیکه مشاور یا مدیر مالی وجهی دریافت میکند هم درصدی بابت مالیات تکلیفی پرداخت و مابقی به شخص پرداخت میشود.

دارائیهای ثابت :

دارائیهای ثابت شرکت شامل دو آپارتمان که محل شرکتها می باشد و یک خودرو ( شرکت انباری بابت قطعات یا کالاهای خریداری شده ندارد یعنی کالاها از گمرک مستقیم به آدرس خریدار ارسال میشود ).

پایان هر سال استهلاک مربوط به دارائیهای ثابت گرفته و ثبت میشود

ذخیره مزایای پایان خدمت کارکنان :

روش شرکت فرین میثاق برای ذخیره مزایای کارکنان بدین صورت است که سنوات مربوط به پرسنل را سالیانه تسویه می نماید و فقط بابت مرخصی دخیره نگهداری می نماید و به سال بعد منتقل می کند.

تعداد افراد شاغل در مجموعه :

شرکت دارای 15 نفر پرسنل می باشد که شامل مدیران , کارشناسان بازرگانی, حسابداران و تحصیلدار می باشد.همگی پرسنل از سلامت کامل برخوردار و آشنایی کا مل به وظایف محوله دارند.

شناسایی شغل در مجموعه فامیکو:

حسابداری : طبقه بندی , ثبت , خلاصه و تجزیه و تحلیل ادقام درآمد و هزینه منطبق با نیازهای شرکت.

وظایف و مسئولیتها :

تنظیم اسناد مالی برای هر فعالیت مالی, طبقه بندی آن و ثبت در دفاتر روزنامه و کل و تهیه ترازنامه در آخ هر دوره مالی.

گروه حسابداری شامل حسابدار ارشد و کمک حسابدار و تحصیلدار می باشد که همگی وظایف خود را به نحو احسن انجام میدهند.

در واحد حسابداری سندهای حسابداری دارای ضمائم کافی هستند که این ضمائم شامل تمامی فاکتورهای خرید و فروش , هزینه ها, دستور پرداختها و رسیدها می باشد.

ثبت اسناد مالی و تهیه گزارشات مالی بر عهده کمک حسابدار شرکت و مابقی امور اعم از رسیدگی به اسناد و انتقال از قسمت رسیدگی به قطعی نرم افزار , رویت گزارشات و تهیه صورتهای مالی سه ماهه , تنطیم اظهارنامه مالیاتی عملکرد, اعلام خرید و فروش فصلی به اداره نظارت و پیگیری و تنظیم اظهارنامه ارزش افزوده و... بر عهده حسابدار می باشد .

تحصیلدار هم کلیه فعالیتهای بانکی و بیمه و دارایی را جهت پرداخت و اخذ رسید و... انجام میدهد.

مزایا نرم افزار مالی هلو:

این نرم افزار مانند تمام نرم افزارهای حسابداری بیشتر انتظارات را برآورده می کند :

امکان معرفی , اصلاح و حذف دوره های مالی

امکان معرفی چند شرکت مختلف

مشاهده دفتر روزنامه و دفتر کل و معین

ارائه تراز آزمایشی دو/ چهار و شش ستونی در هر محدوده زمانی

ایجاد اسناد پیش نویس

بستن حسابهای موقت و صدور سند افتتاحیه

رویت دفاتر مالی

امکان محدود کردن دسترسی کاربران

محیط کار :

محیطی خوب و تقریبا آرام است که حسابداران فعالیت خود را به نحو احسن انجام میدهند.شرکت یک اطاق در اختیار حسابداران قرار داده و اطاق بعدی هم مربوط به مدیر عامل می باشد و محیط داخلی واحد پارتیشن بندی منظمی شده که هر کارشناس مستقر می باشد و نور و فضای کافی وجود دارد.

ابزاآلات کار :شامل مداد, خودکار, پاک کن, منگنه , کازیو و ... وجود دارد.

وسایل تخصصی تر مثل ماشین پرفراژ چکها و کامپیوتر هم موجود می باشد.

در پایان هر شرکت و موسسه ای برای اینکه حسابهای خود را مرتب و منظم داشته باشد و ثبتها دقیق باشد و دسترسی به حسابها دقیق باشد نیاز به حسابدار دارد و حسابدار هم مهمتر از هر چیزی باید امین و مورد اطمینان باشد.

فاطمه عباس زاده           حسابداری - کارشناسی

 

نويسنده : فاطمه عباس زاده

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.