شنبه, 03 آذر 1403

 



حسابداری شرکت کار و اندیشه 110(حقوق و دستمزد)

IMG 0196IMG 0212IMG 0201IMG 0202IMG 0203IMG 0204IMG 0205IMG 0206IMG 0207IMG 0208IMG 0209IMG 0213IMG 0214

 

 

 

 

 

 

 


 

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

 

 

تهیه کننده:داود محقق

 

استاد : سرکار خانم میرزایی

 

  1. با تقدیر و سپاس از استاد ارجمند :

با صمیمانه ترین سپاس ها تقدیر را چگونه آغاز کنم برای عملی که از شما آموختم قدردانی من ناچیز است و فراوانترین سپاس ها، بی مقدار جلوه می نماید که آموزگار عاشق است و عشق خود سپاس است برای عشق و فقط آنچه در توان من می گنجد این که توفیق خداوند را برای بزرگی چون شما و خانواده تان بطلبم

 

 

 

 

 

فروردین 1392

چکیده مطلب پروژه:

مهمترين وظيفه اي كه غالباً به پرسنل متخصص وكارآزموده محول مي شود تدوين سيستم حقوق و دستمزد وحسابداري واحدهاي اقتصادي است كه اطلاعات مالي را بررسي، گردآوري و گزارشهاي مالي مورد نياز براي اداره يك مؤسسه را صحيح و بموقع فراهم آورد. مديران يك مؤسسه بايد نسبت به استقرار يك سيستم مناسب و كارآمد اطمينان حاصل كنند. سيستم حقوق درصورتي مناسب ومطلوب است كه اقتصادي وعملي بوده ودرعين حال كه عمليات لازم را به سادگي وصحت انجام مي دهد ازانعطاف پذيري هم برخوردار باشد وامكان اشتباه وتفلب را كم كند.هرسيستم حقوق ودستمزد از چهارعامل سازمان (پرسنل)، فرمها، روشها، وسايل وتجهيزات تشكيل مي شود. اين عوامل دركليه سيستمهاي كوچك، بزرگ، ساده، پيچيده، دستي، ماشيني به كارگرفته مي شود. اما شكل واندازه آنها برحسب مقتضيات هرسيستم ومؤسسه به كاربرنده آن متفاوت است.

 

 

ويژگيهاي يك سيستم حقوق ودستمزد بطوراختصار بشرح زير مي باشد.

  1. اقتصادي بودن(Cost effectiveness):

اقتصادي بودن سيستم به اين معناست كه اطلاعات مورد نياز با كمترين هزينه فراهم شود.

عملي بودن (Practicability):

عملي بودن به اين معنا است كه عمليات پيش بيني شده دريك سيستم با نيروي انساني، منابع و وسايل وتجهيزاتي دست يافتني انجام گيرد.

2.سادگي (Simplicity):

سادگي يعني اين كه پردازش اطلاعات با كمترين اقدام وبا استفاده از ساده ترين وسايل ممكن انجام پذيرد.

3.صحت (Accuracy):

اطلاعاتي كه ازطريق سيستم فراهم مي آيد بدون اشتباه و هرچه بيشتر به واقعيات عيني متكي ونزديك باشد.

4.انعطاف پذيري(Flexibility):

به اين معناست كه توانايي فراهم آوردن اطلاعاتي مورد نياز را در شرايط متغير كار وفعاليت اقتصادي داشته باشد وبتواند با تغير قوانين، مقررات، اصول و روشهاي حقوقي وتغيير سازمان به سادگي تبديل شود.

5.كفايت كنترلهاي داخلي (Abequateinternal Controls): سيستم بايد شامل روشهايي باشد كه با اجراي آن مديريت بتواند عمليات را بسهولت هدايت ونظارت كنند واحتمال وقوع اشتباه، تقلب، سوء استفاده واستفاده هاي نادرست را به حداقل برساند.

 

فهرست مندرجات

 

ردیف

موضوع

 

 

مقدمه.........................................................................

1:تاريخچه فعاليت

 
 

1-1- كليات.................................................................

 

 

1-2- فعاليت اصلي......................................................

 

 

1-3-وضعيتاشتغال..................................................

 

 

 

 

 

 

 

2-

كليات

 

 

2-1- ساعت كاري در سال 1391............................

 

 

2-2- مرخصي.............................................................

 

 

2-3- چگونگي و نحوه استخدام ...............................

 

 

2-4-نمودار گردش عملیات .....................................

2-5-کنترلهای داخلی حقوق ودستمزد.................

 

3-

مراحل شروع به كار پرسنل جديدالاستخدام تا تعيين حقوق و مزايا و تسويه‌حساب

 

 

3-1- اعلام نياز توسط واحد متقاضي......................

 

 

3-2- شروع به كار......................................................

 

 

فهرست مندرجات

 

ردیف

موضوع

 

 

3-3- اعلام اطلاعات پرسنل جديد به امور مالي.......

 

 

3-3-1- تعيين گروه و مزايا.........................................

 

 

3-3-2- حقوق و مزاياي پرسنل...................................

 

 

3-3-3- كسورات...........................................................

 

 

3-3-4- تخصيص شماره پرسنلي................................

 

 

3-3-5- اختصاص شماره حساب بانكي........................

 

 

 

3-4- ثبت اطلاعات پرسنل در سيستم حقوق و دستمزد:

 

 

3-5- تغيير وضعيت پرسنل....................................

 

 

3-6- پرداخت حقوق و دستمزد.............................

 

 

3_6_1_گزارشهای خروجی درزمان پرداخت حقوق پرسنل

3-6-2- صدور سند حسابداري حقوق و دستمزد

 

 

3-7- عيدي پايا ن سال...........................................

 

 

3-7-1- نحوه محاسبه عيدي پايان سال...................

 

 

3-7-2- صدور سندحسابداري.....................................

 

 

3-8- سنوات خدمت كاركنان..............................

 

 

3-8-1- نحوه محاسبه سنوات خدمت كاركنان............

 

 

3-8-2- صدور سند حسابداري..................................

 

 

3-9- تسويه‌حساب...................................................

 

 

 

 
 

فهرست مندرجات

 

ردیف

موضوع

 

4-

سایر موارد

 

 

4-1-جابجایی ویا تغییر شغل کارکنان...................

 

 

4-2-تشویق کتبی......................................................

 

 

4-3-تذکر کتبی.......................................................

 

 

4-4-اخطار کتبی.......................................................

 

 

 

 

         


مقدمه :

بسياري از صاحب نظران، علوم اداري و مديريت بر اين باورند كه نخستين و نهايي‌ترين هدف افراد از پذيرش شغل برخورداري مادي او به زبان رايج دريافت حقوق و دستمزد است.

شمار فراواني از اعتصاب هاي كارگري و حتي كارمندي، كم كاري ها، عدم انگيزش و نارضايتي هاي شغلي، موارد ترك خدمت و ... كه در همه جاي جهان روي مي دهد، زائيدة بي توجهي به انگيزه هاي مادي و نابرابريهاي پرداخت يا كمبود مقررات و روش هاي منظم، منطقي و منصفانة حقوق و دستمزد است. اگر از مردم بپرسيد چرا كار مي كنند اكثر آنها خواهند گفت: «به خاطر پول». اين نياز اساسي به پول حائز اهميت است.

ادارة امور حقوق و دستمزد پيچيده و ظريف است و از فنون كاهش پيچيدگي ها و ظرايف سخن مي گويد. در گذشته يكي از بزرگترين مشكلات آن بوده كه مدافعان هر روش ادعا مي كردند كه روش آنان مسائل كليه سازمانها را حل خواهد كرد. از اين رو است كه پاداش افزايش توليد كار روزانه اندازه گيري شده است.

 

اهميتوضرورتتحقيق

از آنجایی که هزینه حقوق و دستمزد خارج مربوط به آن در حد بالایی از هزینه های هر مؤسسه را تشکیل می دهد ضروری است در این سیستم پیش بینی های لازم برای حصول اطمینان از پرداخت صحیح حقوق ودستمزد بعمل می آید.

از سویی دیگر حسابداری حقوق و دستمزد باید بنحوی طراحی شود که اطلاعات لازم را بسرعت گرد آوری کسورات لازم را محاسبه و رقم خالص قابل پرداخت به هر یک از کارکنان را محاسبه نموده و تدابیر مناسبی برای جلوگیری از پرداخت بع افراد واهی و سایر انواع سوء استفاده فراهم نماید.

برای رعایت قانون ، کار فرما موظف است اطلاعات لازم در مورد کارکنان و میزان حقوق و مزایای آنان را به مراجع ذیصلاح ارسال نماید.

در ایران طبق قانون مالیات بر درآمد کار فرما موظف است اسامی کارکنان و مشخصات آنهارا به حوزه های مالیاتی محل ارسال و مالیات متعلق به کارکنان را به حساب مخصوصی واریز نماید.

بعلاوه طبق قوانین تأمین اجتماعی لازم است هر ماه اسامی کارکنان و میزان حقوق و دستمزد آنها طی لیستی به ادارات تأمین اجتماعی محل تسلیم و حق بیمه سهم کارمند و کارفرما به حسابهای مخصوص واریز گردد.

باید توجه داشت که حسابداری حقوق و دستمزد تنها کارکنان واحد تجاری را در بر گرفته و افرادی که به صورت پیمانکار وحق الزحمه بگیر در واحد تجاری ارائه خدمت می نمایند را شامل نمی شود.

مبالغ پرداختی به این دسته از کارکنان تحت عنوان حق الزحمه یا عناوین دیگر تلقی شده و بخشی از حقوق و دستمزد مؤسسه محسوب نمی گردد.

هدفتحقيق

هدفدراينتحقيقبررسيسلامتسیستم حقوق و دستمزد شرکت پارس پنگانميباشد.

قلمروزمانيومكانيتحقيق

دراينتحقيق،بررسيسلامتصورتهايماليدرشرکت پارس پنگاندرزمانحالميباشد.

مسائل مطرحه و دلایل:

از آنجایی که هزینه حقوق و دستمزد خارج مربوط به آن در حد بالایی از هزینه های هر مؤسسه را تشکیل می دهد ضروری است در این سیستم پیش بینی های لازم برای حصول اطمینان از پرداخت صحیح حقوق ودستمزد بعمل می آید.

از سویی دیگر حسابداری حقوق و دستمزد باید بنحوی طراحی شود که اطلاعات لازم را بسرعت گرد آوری کسورات لازم را محاسبه و رقم خالص قابل پرداخت به هر یک از کارکنان را محاسبه نموده و تدابیر مناسبی برای جلوگیری از پرداخت بع افراد واهی و سایر انواع سوء استفاده فراهم نماید.

برای رعایت قانون ، کار فرما موظف است اطلاعات لازم در مورد کارکنان و میزان حقوق و مزایای آنان را به مراجع ذیصلاح ارسال نماید.

در ایران طبق قانون مالیات بر درآمد کار فرما موظف است اسامی کارکنان و مشخصات آنهارا به حوزه های مالیاتی محل ارسال و مالیات متعلق به کارکنان را به حساب مخصوصی واریز نماید.

بعلاوه طبق قوانین تأمین اجتماعی لازم است هر ماه اسامی کارکنان و میزان حقوق و دستمزد آنها طی لیستی به ادارات تأمین اجتماعی محل تسلیم و حق بیمه سهم کارمند و کارفرما به حسابهای مخصوص واریز گردد.

باید توجه داشت که حسابداری حقوق و دستمزد تنها کارکنان واحد تجاری را در بر گرفته و افرادی که به صورت پیمانکار وحق الزحمه بگیر در واحد تجاری ارائه خدمت می نمایند را شامل نمی شود.

مبالغ پرداختی به این دسته از کارکنان تحت عنوان حق الزحمه یا عناوین دیگر تلقی شده و بخشی از حقوق و دستمزد مؤسسه محسوب نمی گردد.

اجزاء سیستم حقوق و دستمزد:

اجزاء و عناصر تشکیل دهندهیک سیستم حقوق و دستمزد به طور کلی و بدون در نظر گرفتن اینکه این سیستم برای موسسهبازرگانی و خدماتی و یا تولیدی طراحی شده به شرح زیر می باشد.

1- دایرهکارگزینی

2- دایره ثبت ورود و خروج پرسنل

3- دایره حسابداری حقوق ودستمزد

ارزيابي كار و شغل:

امروزه نظام هاي مختلف پرداخت كه هر يك سعي بر مرتبط ساختن دريافت ها (درآمدها) با كار انجام شده دارد بكار گرفته مي شود. اما قبل از آنكه هر گونه نظامي مورد عمل قرار گيرد لازم است كار انجام شده به نحوي مورد ارزيابي واقع شود.

اين امر را مي توان از طريق مقايسه طبيعت كار (مثل: آيا كار واقعاً طاقت فرسا است. و آيا متضمن مسئوليت فراوان است؟) با كار انجام شده در ديگر مشاغل سازمان به منظور ايجاد سلسلة مراتبي از مشاغل كه متعاقباً سطوح مختلف پرداخت بدان مرتبط مي شود انجام داد يا از طريق سنجش نرخ و ميزان كار كاركنان و پرداخت حقوق و دستمزد به آنان بر اساس نرخهاي مختلف آنان.

روش اول نياز به ارزشيابي شغل دارد و روش دوم مستلزم سنجش كار است. در بسياري از سازمانها به منظور استقرار سلسلة مراتبي از سطوح پرداخت پايه به همراه پرداخت هاي تشويقي مرتبط با عملكرد هر دو روش بكار گرفته مي شود.

وقتي در نظام هاي حقوق يا دستمزد تغييراتي اعمال مي شود، و بخصوص زماني كه نظام هاي نوين بكار گرفته مي شوند، بايد توجه خاصي به بافت و زمينه اي كرد كه در درونش آن تغييرات پديد مي آيند. نتايج اعمال اين نوع تغييرات در چندين سازمان و ثابت گرديده است چنانچه از طريق درست و در شرايط مناسب بكار روند مؤثر مي افتند.

سطوح پرداخت:

پس از آنكه مشاغل ارزيابي شدند مبالغي نيز بايد به هر شغل تخصيص يابد. در اين زمينه سه نكته را بايد در نظر گرفت. اول تخصيص مبالغ متفاوت براي پست هاي مختلف موجود در سلسله مراتب شغلي و معيارهاي مختلف عملكرد.

دوم در نظر گرفتن سطوح مطلق پرداخت با توجه به شرايطي كه سطوح پرداخت در سازمانهاي ديگر مورد ملاحظه قرار گيرد. دوم، فرآيند مذاكره درباره سطوح پرداخت بين مديريت و اتحاديه.

طراحي يك نظام پرداخت:

در طرح ريزي دستمزد چند اصل اساسي و عمده كه نظام هاي معروف حقوق و دستمزد بر پاية آن بنا شده اند مورد نظر قرار مي گيرند. پاره اي اصول پرداخت عبارتند از:

  1. پرداخت بر اساس نظام هاي نتيجه كار
  2. پرداخت بر اساس نظام هاي زمان كار (انجام كار مثل كار روزانه محاسبهشده)
  3. و نظام مختلف پرداخت ناشي از افزايش توليد در سطح مؤسسه
  4. طرح ارزش افزوده

هنگامي كه نظام هاي حقوق طراحي مي شود معمولاً موارد مختلفي را در نظر مي گيرند كه اهم آنها عبارتند از محدوده هاي حقوق كه از طريق آن فرد بر اساس تجربه شغلي پيشروي مي كند. منحني هاي پيشرفت حقوق كه عبارتند از راهنماييهايي مبني بر تعيين نرخي كه بر اساس آن فرد بايد بر محور محدوده هاي حقوقي يا از پيش تعيين شده حركت كند و بالاخره روشهاي تجديدنظر در حقوق كه بر اساس آن افزايش حقوق سالانه معين مي شود. هر يك از اين موارد بحث جداگانه اي را به خود اختصاص مي دهد. كه ما در اينجا از تشريح آنها خودداري مي كنيم.

 
حقوق چيست؟

پرداخت مزد در قبال انجام كار و خدمت را حقوق گويند. به عبارتي ديگر حقوق مستمري ثابت است كه در قبال انجام كار و يا خدمتي از سوي كارفرما يا از سازمان به كارمند پرداخت مي شود كه به صورت ساعتي يا ماهيانه مي باشد.

مزد يا دستمزد چيست؟

مزد يا دستمزد مستمري غير ثابتي است كه با ازاي هر روز كار و يا به ميزان كار انجام شده از سوي كارفرما به كارگر پرداخت مي شود.

مزد مناسب و يا حقوق مناسب چگونه مزدي است؟

مزد مناسب و يا حقوق عبارتست از حقوقي كه به ارزش واقعي كار افراد مزد پرداخت شود و به كارهاي مساوي پرداخت بشود و همينطور كفاف زندگي كارمند را نيز بكند در واقع تأمين زندگي فرد بشود.

«به ارزش واقعي كار افراد مزد پرداخت شود»     1)

«به كارهاي مساوي مزد مساوي پرداخت شود»   2)           مزد (حقوق) مناسب

«تأمين زندگي فرد يا كارمند بشود (بكند)»           3)

 

نظريات پرداخت دستمزد:

  1. نظريه عرض و تقاضا: مبناي پرداخت مزد عرضه شغل و نيروي كار مي باشد.
  2. نظريه قدرت پرداخت مؤسسه: بر مبناي اين نظريه ميزان پرداخت مزد در سازمانها به توان مالي و درآمد و سود مؤسسه بستگي دارد به عبارت ديگر هر چه درآمد مؤسسه بالاتر برود ميزان پرداخت مزد افزايش مي يابد و بر عكس.
  3. نظريه تأمين هزينه زندگي كاركنان: بر اساس اين نظريه مبناي پرداخت مزد در سازمان هزينه كاركنان مي باشد.
  4. نظريه كارآيي: بر اساس اين نظريه مبناي پرداخت مزد به كاركنان در سازمان ها ميزان محصول توليد شده يا خدماتي انجام شده مي باشد. تنها مشكلي كه در اين نظريه وجود دارد اين است كه ميزان فعاليت و اثرگذاري هر فرد در سازمان را نمي توان تشخيص داد.

نظريه كارآيي را مي توان به سه دسته تقسيم كرد:

«طرح زماني»

«طرح تكه كاري (پيمانكاري) »             نظريه كارآيي

«طرح استاندارد (مشترك) »

الف) طرح زماني:

منظور از اين طرح اين است كه هر فرد زمان بيشتري را براي كار صرف كند از مزد بيشتري برخوردار خواهد بود.

مشكلات اين طرح: اولاً بين نيروهاي فعال (علاقمند به كار) و غير فعال هيچ فرقي وجود ندارد و ثانياً باعث دلسردي و تضعيف نيروهاي ورزيده مي شود. ثالثاً هنگامي كه نيروهاي ورزيده دلسرد شوند توليدات آنان نيز كاهش مي يابد.

ب) طرح تكه كاري (پيمانكاري):

بر اساس اين طرح مبناي پرداخت مزد در سازمانها ميزان محصول توليد شده و يا كار انجام شده مي باشد. به عبارت ديگر هر چه توليد و ارائه خدمات بيشتر باشد استفاده از مزاياي بيشتر هم براي او در نظر گرفته مي شود.

در اين طرح زمان مهم نيست و بر مبناي زمان مزد پرداخت نمي شود اين طرح زماني را پوشش داده است و ليكن خود داراي معايب چندي مي باشد.

معايب اين روش:

  1. كيفيت فداي كميت مي شود.
  2. چون كاركنان تمام وقت خود را براي كار كردن صرف مي كنند باعث فرسودگي آنان (كارمندان) مي شود.
  3. استهلاك در اين سازمانها به شدت افزايش مي يابد در نتيجه كارآيي پايين مي آيد.

پ) طرح استاندارد:

از ميانگين توليد كالاي مورد نظر مشخص مي شود به عبارتي ديگر تعدادي را كه كاركنان در حد متوسط مي توانند توليد نمايند را مشخص مي كنند.

براي آن دسته از كاركناني كه به تعداد ميانگين توليد با كيفيت مشخص شده توليد نمايد:

  1. حقوق ثابتي در نظر بگيريم حال اگر كارمندي بيش از حد ميانگين توليد نمايد در صورتي كه با همان كيفيت باشد به ميزان توليدات اضافه، مزد اضافه نيز دريافت خواهد نمود و بر عكس اگر كارمندي از حد ميانگين كمتر توليد نمود و يا اينكه توليدات وي از كيفيت استاندارد شده برخوردار نبود مزد كمتري پرداخت خواهد شد.

البته در اين حالت بايد مصنوعات زير را مدنظر قرار داد:

  1. كهولت سن كارمند
  2. ساختار اداري سازمان (ساختار غلط)
  3. تأمين مواد خام

1- تاريخچه فعاليت

1-2- فعاليت اصلي

کلیه امور طراحی ، ساخت و مهندسی انواع قالبهای بزرگ صنعتی خودرو و تولید   اگزوز و گلگیر جلو و عقب موتور سیکلت به منظور فروش به کارخانه های تولید موتور سیکلت و نیز صادرات به کشورهایی اعم از ترکیه و پاکستان و ...

 

1-3- وضعيت اشتغال

آمار اطلاعات پرسنلي به صورت زير قابل تقسيم است:

- پرسنل رسمي               10 نفر        پرسنل مستقيم توليد                       12

پرسنل غير رسمي   11 پرسنل غيرپشتيباني و عمومي توليد           8

2- كليات

2-1- ساعت كاري در سال 1391

ساعت كاري در سال 91 طبق رديف 45 آيين‌نامه مالي كه واحد اداري شركت حضور پرسنل در شيفت‌هاي كاري و محاسبات كسر كار، اضافه‌كار و تأخير را بر اساس مصوبه مذكور محاسبه مي‌كند.شایان ذکر است کارت ورود وخروج در خصوص کلیه پرسنل وفرم تایید حضور پرسنل تولید حضور پرسنل در شرکت را تاییدخواهد کرد.

2-2- مرخصي

مرخصي اعم از روزانه و ساعتي بر اساس رديف 35 آيين‌نامه مالي توسط قسمت اداري محاسبه مي‌شود..فرم مرخصی متناسب با نوع مرخصی (روزانه یا ساعتی) _به ترتیب کد فرم F0110031F 011032,_توسط متقاضی امضا شده وپس از تایید جانشین , سرپرست اداری ,سرپرست مربوطه ومدیر واحد مربوطه با تقاضای فرد موافقت خواهد شد.لازم به ذکراست لیست افرادی که طی ماه از مرخصی استفاده نموده اند ماهانه درپایان ماه توسط واحد اداری به امور مالی ارسال خواهد شد.

 

2-3- چگونگي و نحوه استخدام

شركت پس از اعلام نياز از واحد مربوطه و تأييد مديرعامل، واحد اداري اقدام به جذب نيروي پرسنلي مي‌نمايد. نحوه استخدام معمولا از طريق روزنامه به اطلاع عموم مي‌رسد، ولي در بعضي موارد نيز استخدام بدون آگهي انجام مي‌گيرد.

شماره ردیف

شرح عملیات

کامپیوتر

اموراداری

1

ثبت وذخیره ورود وخروج کارکنان در دستگاه ساعت زن بطور روزانه

 

طی ماه

 
 

2

انتقال اطلاعات مربوط به کارکرد روزانه کارکنان که در دستگاه ساعت زن ذخیره شده است به سیستم کامپیوتری حقوق ودستمزدبصورت روزانه .

3

تهیه لیست ساعت کارکرد روزانه افراددرآخر ماه.

4

ارائه لیست ساعت کارکرد روزانه افراد در طی ماه به مدیر اموراداری

5

محاسبه خالص ساعت کارکرد کارکنان همراه بااضافه کاری وماموریت وسپس تهیه لیست ساعت کارکرد واقعی کارکناندر یک نسخه

6

بایگانیلیست ساعت کارکردروزانه کارکنان در طی ماه

2-4-نمودار گردش عملیات

شماره ردیف

شرح عملیات

دریافت وپرداخت(امورمالی – مدیریت)

7

ارائه لیست ساعت کارکردروزانه کارکنان به امور مالی

 

8

تهیه لیست حقوق ودستمزد در سه نسخه وصورت خالص حقوق ودستمزدپرداختی دریک نسخه وفیش حقوقی

9

بررسی لیست حقوق ودستمزد ومقایسه آن با لیست خلاصه کارکرد ماهیانه پرسنل

10

تاییدلیست حقوق ودستمزد توسط مدیر مالی و مدیر عامل

11

سه نسخه لیست حقوق ودستمزد یک نسخه صورت خالص حقوق ودستمزدپرداختی وصورتخلاصه کارکرد واقعی کارکنان وفیش حقوقی

 

شماره ردیف

شرح عملیات

 

دریافت وپرداخت(امورمالی – مدیریت)

12

چک صادره جهت حقوق ودستمزد ونسخ لیست حقوق ودستمزد ویک نسخه صورتخالص حقوق ودستمزد پرداختی وصورتخلاصه کارکرد واقعی کارکنان وفیش حقوقی وهمچنین صدور سند حسابداری

 

اداره دارائی

 

شعبه بیمه

 

کارکنان

 

واریز به حساب بانک

 

13

صورتخالص حقوق ودستمزد پرداختی و چک صادره

14

فیش حقوقی

15

یک نسخه از لیست حقوق ودستمزد

16

یک نسخه از لیست حقوق ودستمزد

17

یک نسخه از لیست حقوق ودستمزدوخلاصه کارکرد واقعی کارکنان در طی ماه

18

بایگانی مدارک بند 17در ضمیمه سند مربوط به پرداخت حقوق ودستمزد

2-5کنترلهای داخلی حقوق ودستمزد

روشهای کنترل

نتایج مطابقت باسیستم ثبت شده

مثبت

منفی

سوابق پرسنلی

1-     دستورالعمل مدونی در مورد ضوابط ومقررات مربوط به استخدام کارکنان وجود داشته وبه نحومناسب اجرا می شود.

2-     پرونده های پرسنلی به نحو مناسب تنظیم وبه خوبی محافظت می شود.

3-   قراردادکارکنان غیر رسمی به نحو مناسب تنظیم وتوسط کارکنان مزبور امضا می شود.

لیست حقوق ودستمزد

4-     مجوز هر یک از موارد زیر توسط اشخاص مستقل از مسئولین تنظیم سیستم حقوق ودستمزد وپرداخت آن صادر می شود:

الف-تغییرات کارکنان در لیست حقوق ودستمزد

ب-تعیین نرخهای حقوق ودستمزد وتغییرات آن

ج-کسور مازاد بر کسور قانونی

ü 

ü

ü

ü

 

روشهای کنترل

نتایج مطابقت باسیستم ثبت شده

مثبت

منفی

5-لیست حقوق ودستمزد کارکنان بر اساس کارکردبر اساس کارکرد واقعی /مرخصی استحقاقی ومطابق با مجوزات لازم تهیه وتنظیم می شود .

6-مرخصی استفاده شده کارکنان به نحو مناسبی کنترل میگردد بطوری که بیش از مدت استحقاقی از مرخصی استفاده نشده است.

7-کنترلهای کافی جهت حصول اطمینان از صحت محاسبات لیست حقوق ودستمزد به عمل می آید.

8-لیستهای حقوق ودستمزد توسط مقام مسئولی بررسی تایید وامضامی شود .

9-لیست های حقوق ودستمزد به تفکیک قسمتها ومراکز مختلف هزینه تهیه می شود.

10-در خصوص پرداخت حقوق و دستمزد از طریق واریز به حسابهای بانکی کارکنان صدور چک .لیست ارسالی جهت بانک شماره حساب ومبلغ خالص پرداختنی توسط اشخاصی مستقل از تهیه کنندگان لیست حقوق ودستمزد با لیستهای حقوق ودستمزد مقایسه می شود.

ثبت

11-کنترلهای لازم نسبت به ثبت صحیح کلیه اطلاعات مربوط به لیست حقوق ودستمزد در دفاتر بعمل می آید.

ü

ü

ü

ü

ü

 

 

 

 

û  

 

3- مراحل شروع به كار پرسنل جديدالاستخدام تا تعيين حقوق و مزايا و تسويه‌حساب

3-1- اعلام نياز توسط واحد متقاضي

همان‌طور كه قبلا اشاره شد پس از تكميل فرم درخواست تأمين نيروي انساني (كد فرم F0110001) توسط واحد متقاضي و ارجاع آن به واحد اداري و پس از تأييد مديريت عامل مراحل گزينش نيروي انساني طي خواهد شد.

گروه الف:

كليه پرسنل مالي انبارها، انتظامات و مهندسين صنايع

گروه ب:

پرسنل غير از گروه الف


3-2- شروع به كار

پس از گزينش نيروي انساني مورد نظر توسط واحد اداري از طريق درج آگهي يا تكميل پرسش‌نامه (كد فرم F0110024) و انعقاد قراردادوهمچنین صدور حکم کارگزینی فرم شروع به كار (كد فرم F0110002) تكميل و سپس اقدامات بعدي به صورت زير انجام خواهد گرفت:

الف- امور اداري، جهت صدور كارت حضور و غياب (تخصيص شماره شناسايي)، تشكيل پرونده پرسنلي

ب- مسئول انبار، جهت تحويل لباس و كفش ايمني برابر ضوابط

ج- خانه بهداشت، جهت معاینات لازم

د- مدير واحد، ارائه آموزش‌هاي بدو استخدام

فرم مذكور به صورت زير به واحدهاي مربوطه توزيع مي‌شود:

 

 
   


لازم به ذکر است پس ازبه کارگماردن پرسنل شرح شغلی(کد فرمF0110029) شامل شرایط احرازشغل وشرح وظایف واختیارات توسط واحد مربوطه به وی ابلاغ خواهد شد.

3-3- اعلام اطلاعات پرسنل جديد به امور مالي

پس از مراحل شروع به كار، واحد اداري اقدام به تعيين گروه و مزايا و تخصيص شماره پرسنلي، شماره حساب بانكي (سپهر) مي‌نمايد.

3-3-1- تعيين گروه و مزايا

گروه و مزايا طبق رديف 44 آيين‌نامه مالي توسط واحد اداري تعيين و جهت تأييد نهايي به مديريت ارسال خواهد شد.

- رديف 44 آيين‌نامه مالي

3-3-2- حقوق و مزاياي پرسنل

حقوق و مزاياي پرسنل طبق رديف 44 آيين‌نامه مالي و با در نظر گرفتن مدرك تحصيلي، وضعيت تأهل، تعداد اولاد و ... تعيين خواهد شد. آيتم‌هاي حقوقي افراد به شرح زير مي‌باشد

كد معين حسابداري

آيتم حقوقي

مأخذ

محاسبه

01

حقوق پايه

بخش‌نامه قانون كار و جدول حقوقي

جدول حقوقي

01

پايه بعد از طرح

دستور مديريت

دستور مديريت

03

حق جذب

دستور مديريت

دستور مديريت

05

حق مسكن

بخش‌نامه قانون كار

ماهانه 000/100 ريال (سال 85)

05

حق خوار و بار

بخش‌نامه قانون كار

ماهانه مجرد 400 ريال و متأهل 800 ريال

06

حق سرپرستي

دستور مديريت

دستور مديريت (حق سرپرستي جهت مديريت با دستور معاونت خودرو قابل پرداخت خواهد بود)

04

حق تأهل (عائله‌مندي)

بخش‌نامه قانون كار

بخش‌نامه قانون كار

04

حق اولاد

بخش‌نامه قانون كار

بخش‌نامه قانون كار

25

حق غذا

بخش‌نامه داخلي

در صورت اضافه‌كاري از ساعت به بعد به ازاي هر روز 25000 ريال

25

حق صبحانه

بخش‌نامه داخلي

به ازاي هر روز كاري 10000 ريال

14

آكورد توليد

رديف 41 آيين‌نامه مالي

دستور مديريت و تأييد معاونت خودرو

14

پاداش بهره‌وري

رديف 41 آيين‌نامه مالي

بنا به درخواست مديرعامل، تأييد هيأت مديره و تصويب معاونت خودرو بين كل پرسنل شركت به صورت ماهيانه يا سه ماهه و يا شش ماهه قابل پرداخت خواهد بود.

02

*اضافه‌كاري

قانون كار

نرخ يك ساعت اضافه‌كاري = 4/1[220/(پايه بعد از طرح+ حق جذب+حقوق پايه)]

مبلغ كل اضافه‌كاري= تعداد ساعت اضافه‌كاري اعلامي توسط واحد ادارينرخ يك ساعت اضافه‌كاري

220 در واقع همان تعداد ساعت كاري دو ماه مي‌باشد

07

نوبت‌كاري

بخش‌نامه قانون كار

تعداد نوبت‌كاري اعلام شده توسط واحد اداري (10%، 15% و 5/22%) حقوق پايه روزانه

10%:

15%:

5/22%:

07

شب‌كاري

قانون كار

تعداد شب‌كاري اعلام شده از قسمت اداري35% حقوق پايه روزانه

29

**حق مأموريت

رديف 7 آيين‌نامه مالي

حق مأموريت داخل كشور

نرخ يك روز كاركرد= تفاوت تطبيق+ حق جذب+حق سرپرستي+ حقوق پايه/ 30

حق مأموريت= تعداد روز مأموريت نرخ يك روز كاركرد

حق مأموريت خارج كشور

- مأموريت‌هاي كمتر از 20 روز: معاونت خودرو و مديران عامل روزانه 50 دلار و سايرين 35 دلار

- مأموريت‌هاي بيشتر از 20 روز: اخذ مجوز خاص

11

***بن كارگري

بخش‌نامه قانون كار

ماهانه 000/100 ريال

 

 

 

 

 

 

*         اضافه کاری فقط در صورت تایید فرم اضافه کاری روزانه(کد فرم F0110034)توسط واحد مربوطه بوسیله واحد اداری قابل اعمال خواهد بود.

**       ماموریت بردو نوع میباشد:   1-مامریت ساعتی 2-ماموریت روزانه

در خصوص ماموریت ساعتی فرم مربوطه (کد فرم F0110033)توسط مامور امضا وپس از تایید سرپرست و مدیر واحدو تصویب کننده (اداری)ماموریت قابل پرداخت خواهد بود.

همچنین درخصوص ماموریت روزانه پس از طی مراحل فوق تاییدمدیرعامل نیزضروری خواهد بود که پس از تایید ایشان ماموریت افراد قابل پرداخت خواهد بود.

***         بن كارگري به صورت ماهانه در حساب هزينه (مزاياي غيرنقدي) ثبت و به حساب اتحاديه امكان بستانكار مي‌گردد كه با توجه به تصميمات شركت به صورت شش ماهه يا 12 ماهه چك مربوطه در وجه اتحاديه امكان صادر و پس از آن بن‌هاي مربوطه به پرسنل ارائه مي‌شود.

رديف7و41و 44 آيين‌نامه مالي:

3-3-3- كسورات

شرح

مأخذ

محاسبات

بيمه

قانون كار

7%[روند ماه قبل+ حق مأموريت+ آكورد توليد+ حق اولاد+ عائله‌مندي)- جمع حقوق و مزايا]

ماليات

قانون ماليات‌ها

مبلغ مشمول ماليات= (روند ماه قبل+ حق مأموريت)- جمع حقوق و مزايا

به عنوان مثال نحوه محاسبه ماليات خردادماه به صورت زير مي‌باشد:

مشمول ماليات سالانه= تعداد ماه‌هاي فروردين تا خرداد/12 جمع مبلغ مشمول ماليات ماه‌هاي فروردي تا خرداد

A= (معافيت مالياتي 12 ماه)- مشمول ماليات سالانه

 

 
   

 


A

 

 

ماليات سه ماهه اول سال قبل از كسر معافيت مالياتي م 92 ق. م م   C= تعداد ماه‌هاي فروردين تا خرداد(3) /12*B

ماليات سه ماهه اول سال پس از كسر معافيت مالياتي م 92 ق. م م                                            D= 50%*C

ماليات خرداد ماه= ماليات دو ماهه اول سال D

نكته: شركت ............ از 50 درصد معافيت مالياتي حقوق طبق ماده 92 قانون مالياتي مستقيم به دليل واقع شدن در مناطق كمتر توسعه يافته، استفاده مي‌كند.

اقساط وام

توافق‌نامه بين كارگر صندوق قرض‌الحسنه ............

به نسبت وام پرداختي و قراراداد منعقد با صندوق قرض‌الحسنه ......

صندوق قرض‌الحسنه

توافق‌نامه بين كارگر و صندوق قرض‌الحسنه ............

توافق‌نامه

بيمه دانا

قرارداد منعقد با كارگر

طبق قرارداد منعقده 50% هزينه بيمه توسط شركت پرداخت و 50% مابقي از حقوق كارگر كسر مي‌گردد.

مساعده

-

مساعده پرداختي طي ماه

در اين جا لازم مي‌دانم در خصوص صندوق قرض‌الحسنه ............و نحوه كار اين صندوق مطالبي را بيان كنم:

اين صندوق جهت ارائه وام به پرسنل و كاركنان شركت ............ تشكيل شده است تا پرسنل با سپرده اندك بتوانند از تسهيلات وام بهره‌مند شده و در راستاي پوشش هزينه‌هاي جاري و روزمره خود قرار دهند.

شرايط عضويت در صندوق

1- پرداخت حداقل مبلغ 30000 ريال جهت افتتاح حساب و پس‌انداز ماهيانه؛

2- شاغل بودن در شركت ............؛

سپرده‌گذاري

نسبت پس‌انداز به وام 1 به 3 مي‌باشد. و عضو پس از افتتاح حساب در صورتي پس‌انداز خود را در يك نوبت به حد نصاب برساند با رعايت جدول زماني به ازاي هر 30000 ريال سپرده مي‌تواند مبلغ 90000 ريال وام دريافت نمايد. ولي در صورتي كه افزايش پس‌انداز تدريجي باشد، پس از محاسبه ميانگين زماني و سرمايه‌اي با توجه به مبدأ ميانگين قسط‌بندي خواهد شد.

شرايط دريافت وام

1- پرداخت تمامي وام‌هاي طبق نظر هيأت مديره صندوق با در نظر گرفتن شرايط وام پرداختي، ميزان سپرده‌گذاري و زمان سپرده‌گذاري صورت مي‌گيرد.

2- حداكثر وام پرداختي به ميزان سه برابر موجودي تا سقف 12 ميليون ريال خواهد بود.

3- حداقل مدت سپرده‌گذاري 4 ماه خواهد بود و مدت بازپرداخت وام طبق فرمول زير محاسبه خواهد شد:

طول مدت بازپرداخت وام دريافتي= 3- (3 مدت ميانگين سپرده‌گذاري)

جدول سپرده‌گذاري و ميزان وام تخصيصي

مبلغ سپرده‌گذاري (ريال)

ميزان وام دريافتي (ريال)

 

مبلغ سپرده‌گذاري (ريال)

ميزان وام دريافتي (ريال)

000/500

10000000

 

1000000

000/000/20

         
         
         
         

لازم به ذكر است ليست افرادي كه طي ماه از صندوق وام دريافت كرده‌اند به اضافه افرادي كه اقساط وام آن‌ها به پايان رسيده و هم‌چنين افرادي كه اقدام به افتتاح حساب يا بستن حساب نموده‌اند، توسط صندوق قرض‌الحسنه به امور مالي شركت ارسال مي‌شود و واحد حقوق و دستمزد بر مبناي آن اقدام به كسر كسورات مربوطه مي‌نمايد (نمونه‌اي از فرم مربوطه در ضمايم ارائه گرديده است).

‌- رديف 33 آيين‌نامه مالي در خصوص شرايط پرداخت وام قرض‌الحسنه توسط شركت به صندوق قرض‌الحسنه مطالب زير را عنوان كرده است.

- هم‌چنين رديف 6 آيين‌نامه مالي شرايط پرداخت وام از طريق صندوق قرض‌الحسنه به پرسنل را به صورت زير بيان كرده است.

- رديف13 و6 آيين‌نامه مالي

3-3-4- تخصيص شماره پرسنلي

سيستم حقوق و دستمزد شركت از قاعده خاصي جهت تخصيص شماره پرسنلي استفاده نمي‌كند و بر مبناي ورود پرسنل به صورت رديفي، شماره پرسنلي تخصيص داده خواهد شد.

3-3-5- اختصاص شماره حساب بانكي

به محض استخدام پرسنل شماره حساب بانكي جهت واريز حقوق توسط واحد اداري افتتاح مي‌شود و تمامي پرداخت‌ها اعم از حقوق، عيدي و ... به حساب مذكور واريز خواهد شد.

3-4- ثبت اطلاعات پرسنل در سيستم حقوق و دستمزد:

پس از افتتاح يك حساب تفضيلي در سيستم حقوق و دستمزد جهت پرسنل جديد، تمامي اطلاعات اعلامي از قسمت اداري (فرم اطلاعات پرسنل جديد به امور مالي) در سيستم حقوق و دستمزد ثبت مي‌گردد.

3-5- تغيير وضعيت پرسنل

در صورت تغييراتي در وضعيت پرسنل هم‌چون تغيير گروه، تغيير شغل، تغيير وضعيت تأهل، تغيير مزد و مزايا و ... قسمت اداري اقدام به صدور فرم «اعلام تغييروضعيت پسنل به واحد مالي» مي‌نمايد كه پس ا ز تأييد توسط سرپرست اداري و تأييد مديريت عامل قابل لحاظ در سيستم حقوق و دستمزد مي‌باشد.

شايان ذكر است فرم مذكور در قسمت‌هاي اداري و مالي توزيع خواهد شد.

3-6- پرداخت حقوق و دستمزد

پس از ثبت صورت كاركرد ماهانه، اضافه‌كاري، نوبت‌كاري، شب‌كاري و ... اعلامي توسط قسمت اداري در سيستم حقوق و دستمزد توسط دايره حقوق و دستمزد و محاسبه حقوق و مزاياي پرسنل توسط سيستم حقوق و دستمزد و تأييد ليست حقوق و دستمزد توسط مدير مالي و مديرعامل حقوق و مزاياي پرسنل قابل پرداخت خواهد بود.

 

3_6_1_گزارشهای خروجی درزمان پرداخت حقوق پرسنل


شرح

فرد ياسا زمان دريافت‌كننده

ليست خالص پرداختي به پرسنل به همراه شماره حساب‌هاي پرسنل

بانك

ليست بيمه

سازمان تأمين اجتماعي

ليست دارايي

اداره دارايي

فيش حقوقي

فرد مربوطه

- حقوق پرسنل معمولا در آخرين روز ماه طي چك به مبلغ خالص پرداختي طبق ليست حقوق و دستمزد در وجه بانك (از طريق بانك) به پرسنل پرداخت مي‌شود.

- ليست بيمه معمولا تا پانزدهم ماه بعد به تأمين اجتماعي ارسال و چك مربوطه نيز تا پايان ماه بعد در وجه تأمين اجتماعي صادر مي‌شود.

- ليست ماليات به همراه چك صادره در وجه اداره دارايي معمولا تا پايان ماه بعد به دارايي ارائه مي‌شود.

- فيش حقوقي افراد نيز به محض اطمينان از پرداخت حقوق و واريز به حساب‌هاي اشخاص به كاركنان ارائه مي‌شود.

3-6-2- صدور سند حسابداري حقوق و دستمزد

صدور سند حسابداري حقوق و دستمزد بر مبناي ليست حقوق و دستمزد كاركنان در سيستم اعمال مي‌شود. در اين جا لازم است توضيحاتي در خصوصنحوه استفاده از كدينگ‌هاي از قبل پيش‌بيني شده و صدور سند حسابداري ارائه گردد:

شركت در جهت محاسبه بهاي تمام شده محصولات ملزم به طبقه‌بندي و تفكيك هزينه‌هاي حقوق و دستمزد به توليدي و غيرتوليدي است. لذا در اين راستا كدينگ‌هاي حسابداري به صورت زير تنظيم و ارائه گرديده است:

(با توجه به اين كه مراكز هزينه هر يك از پرسنل در سيستم حقوق و دستمزد تعريف شده است، لذا سند حسابداري مربوطه نيز بر مبناي آن در سيستم صادر خواهد گرديد).

حساب‌هاي كل

كد حساب

شرح حساب

701

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز توليدي

704

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز خدماتي

706

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز اداري و تشكيلاتي

708

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز توزيع و فروش

حساب‌هاي معين

كد حساب

شرح حساب

70101

حقوق پايه

70102

اضافه‌كاري

70103

حق جذب و فوق‌العاده شغل

70104

حق اولاد

70105

حق خواروبار مسكن

70106

حق سرپرستي

70107

نوبت‌كاري و شب‌كاري

70111

مزاياي غيرنفدي

70114

بهره‌وري و پاداش افزايش توليد

70120

بيمه سهم كارفرما

70125

تغذيه

70127

ساير مزاياي پرسنلي

70129

هزينه سفر و مأموريت

70401

حقوق پايه

70402

اضافه‌كاري

70403

حق جذب و فوق‌العاده شغل

70404

حق اولاد

70405

حق خواروبار مسكن

70406

حق سرپرستي

70407

نوبت‌كاري و شب‌كاري

70411

مزاياي غيرنفدي

70414

بهره‌وري و پاداش افزايش توليد

70420

بيمه سهم كارفرما

70425

تغذيه

70427

ساير مزاياي پرسنلي

70429

هزينه سفر و مأموريت

70601

حقوق پايه

70602

اضافه‌كاري

70603

حق جذب و فوق‌العاده شغل

70604

حق اولاد

70605

حق خواروبار مسكن

70606

حق سرپرستي

70607

نوبت‌كاري و شب‌كاري

70611

مزاياي غيرنفدي

70614

بهره‌وري و پاداش افزايش توليد

70620

بيمه سهم كارفرما

70625

تغذيه

70627

ساير مزاياي پرسنلي

70629

هزينه سفر و مأموريت

70801

حقوق پايه

70802

اضافه‌كاري

70803

حق جذب و فوق‌العاده شغل

70804

حق اولاد

70805

حق خواروبار مسكن

70806

حق سرپرستي

70807

نوبت‌كاري و شب‌كاري

70811

مزاياي غيرنفدي

70814

بهره‌وري و پاداش افزايش توليد

70820

بيمه سهم كارفرما

70825

تغذيه

70827

ساير مزاياي پرسنلي

70829

هزينه سفر و مأموريت

حساب‌هاي تفضيلی

كد حساب

شرح حساب

تفضيل

معين

كل

600002

01

701

ماشين‌كاري

600003

   

مونتاژ

600002

02

701

ماشين‌كاري

600003

   

مونتاژ

     

.....

600101

01

704

IT

600102

   

انبارها

600103

   

انتظامات

600105

   

تداركات

600106

   

تضمين كيفيت

600107

   

كنترل كيفيت

600108

   

طرح و برنامه

600109

   

طراحي و مهندسي

600111

   

نت

600112

   

سرپرستان

600114

   

آبدارخانه

600118

   

فيكسچرسازي

600101

02

704

IT

     

.......

600201

01

706

اداري

600202

   

حسابداري

     

مديريت

600201

02

706

اداري

     

.......

600204

01

708

توزيع و فروش

600204

02

708

توزيع و فروش......

3-7- عيدي پايان سال

عيدي پايان سال در سيستم حقوق و دستمزد به صورت ماهانه ثبت مي‌شود. نحوه محاسبه و صدور سند حسابداري به صورت زير مي‌باشد:

3-7-1- نحوه محاسبه عيدي پايان سال

عيدي پايان سال عبارت است از دو برابر حقوق كارمند مشروط به اين كه از سه برابر حداقل حقوق سال تعيين شده، تجاوز نكند.

عيدي ماهانه=                          2حقوق كارمند

3-7-2- صدور سند حسابداري

عيدي نيز همانند حقوق به سرفصل‌هاي از قبل پيش‌بيني شده به صورت ماهانه تخصيص داده خواهد شد.

كد حساب

شرح حساب

بد

بس

70108

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز توليدي- هزينه عيدي و پاداش

**

 

70408

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز خدماتي- هزينه عيدي و پاداش

**

 

70608

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز اداري و تشكيلاتي- هزينه عيدي و پاداش

**

 

70808

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز توزيع و فروش- هزينه عيدي و پاداش

**

 

40901

ذخاير- ذخيره عيدي و پاداش

 

**

بدیهی است هنگام پرداخت عیدی حساب ذخیره مذکور بدهکار وحسابهای مالیات پرداختنی (سایر حسابهاواسناد پرداختنی-اداره دارائی)و بانک بستانکار خواهد گردید.

3-8- سنوات خدمت كاركنان

سنوات خدمت كاركنان همانند عيدي و پاداش به صورت ماهانه در سيستم ثبت مي‌شود. نحوه و محاسبه و ثبت مربوطه به صورت زير مي‌باشد.

3-8-1- نحوه محاسبه سنوات خدمت كاركنان

همان‌طور كه مي‌دانيد سنوات خدمت كاركنان معادل يك ماه حقوق به ازاي هر سال خدمت كاركنان مي‌باشد. آيتم‌هاي مشمول محاسبه سنوات پرسنل طبق رديف 22 آيين‌نامه مالي عبارتند از: حقوق پايه، حق سرپرستي، حق جذب، تفاوت تطبيق.

سنوات خدمت ماهانه=                         (تفاوت تطبيق+ حق جذب+ حق سرپرستي+ حقوق پايه)

3-8-2- صدور سند حسابداري

كد حساب

شرح حساب

بد

بس

70121

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز توليدي- بازخريد خدمت

**

 

70421

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز خدماتي- بازخريد خدمت

**

 

70621

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز اداري و تشكيلاتي- بازخريد خدمت

**

 

70821

هزينه‌هاي حقوق و دستمزد و مزاياي مراكز توزيع و فروش- بازخريد خدمت

**

 

41001

ذخيره مزاياي پايان خدمت كاركنان- ذخيره مزاياي پايان خدمت كاركنان

 

**

3-9- تسويه‌حساب

پس از اعلام عدم تمايل پرسنل مستعفي به واحد اداري، واحد مزبور اقدام به صدور برگه اعلام قطع رابطه كاري (كد فرم F0110012) خواهد نمود. فرم مذكور به واحدهاي مشروحه زير توزيع خواهد شد:

1- امور مالي: جهت تسويه‌حساب تمامي مطالبات و يا بدهي‌ها.

2- انتظامات: جهت تحويل كارت به واحد اداري.

لازم به ذكر است در صورت اتمام مدت قرارداد پرسنل مستعفي با شركت و در غير اين صورت با مجوز مديرعامل، با استعفاي ايشان موافقت خواهد شد.

 

4-سایر موارد

 

4-1-جابجایی ویا تغییر شغل کارکنان

جابجایی وتغییر شغل کارکنان به صورت زیر طی فرم مربوطه (کد فرم F0110006)انجام خواهد شد:

 

 

شماره ردیف

شرح عملیات

واحد پیشنهاددهنده

(واحد قبلی)

واحد جدید

واحد اداری

1

پیشنهاد واحد متقاضی در خصوص جابجایی پرسنل یا تغییر شغل کارمند.

الف)در صورت جابجایی فرم مذکور به واحد دید ارسال خواهد شد.

ب)در صورت تغییر شغل فرم مزبور به مدیر واحد فعلی ارجاع خواهد شد.

 

 
   

         الف)  

    ب)

   

2

تایید فرم توسط مدیر واحد

3

تایید توسط مدیر اداری

شماره ردیف

شرح عملیات

سرپرست آموزش

مدیرعامل

کمیته طبقه بندی

4

تایید سرپرست آموزش

 

           
     
 
     
 
   

 

 

 
   

5

تایید مدیرعامل

6

صورنظریه کنیته طبقه بندی درصورت موافقت مدیر عامل

7

تهیه پنج نسخه از فرم مزبور

8

بایگانی فرم در واحدهای :واحد پیشنهاددهنده (واحدقبلی).واحد جدید واحداداری واحد آموزش وکمیته طبقه بندی


4-2-تشویق کتبی

تشویق کتبی پس از پیشنهاد واحداداری ومدیر واحد مربوطه وتایید مدیر عامل اجرایی خواهد بود.لازم به ذکر است فرم مربوطه (کد فرمF0110025)به صرت زیر در دوایرمربوطه توزیع خواهد شد.

F0110025

 

4-3-تذکر کتبی

درصورت اعلام مدیریت واحد یا کمیته انضباطی مبنی بر عدم رعایت موازین ومقررات کاری توسط پرسنل.واحداداری اقدام به صدور برگه تذکر کتبی با توجه به گزارشات مدیریت واحد یا کمیته انضباطی خواهد نمود .فرم مربوطه (کد فرم F0110027)به صورت زیر توزیع خواهد شد:

F0110027

4-4-اخطار کتبی

درصورت اعلام مدیریت واحد یا کمیته انضباطی مبنی بر عدم رعایت موازین ومقررات کاری توسط پرسنل.واحداداری بنا به مقتضیات اقدام به صدور برگه اخطار کتبی با توجهبه گزارشات مدیریت واحد یا کمیته انضباطی خواهد نمود .فرم مربوطه (کد فرمF0110028)همانند برگه تذکر کتبی توزیع خواهد شد.

نتيجه گيري و پيشنهاد

حقوق و دستمزد در سازمانهاي امروزي تبديل به يك بخش مهم در سازمان شده است كه براي

محاسبه آن نياز به افراد ماهر و كاردان است.اين افراد ماهر مي توانند حسابداراني باشند كه از دانشگاهها فارغ التحصيل مي شوند و علم مربوط به اين شاخه از حسابداري را به همراه خود دارند و مي توانند به راحتي عمليات مربوط به حقوق و دستمزد را انجام دهند از آنجايي كه اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد سازمانها بايد در اختيار ارگانها ي دولتي كه كار محاسبه ماليات را به عهده دارن قرار گيرد اين اطلاعات بايد دقيق و معتبر و طبق اصول پذيرفته شده حسابداري تهيه گردند.

استفاده از روشهاي پيشرفته و مكانيزه در محاسبه و پرداخت حقوق و دستمزد بايد مورد توجه سازمانها به خصوص بخش خصوصي كه حساسيت بيشتري دارد قرار بگيرد

نويسنده : داود محقق

این کاربر 4 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.