شرح سیستم خرید خارجی
برای خرید مواد اولیه لازم در شرکت دخانیات، اولین درخواست از طرف واحد تولید به اداره برنامه ریزی ارسال و پس از آن ، اداره برنامه ریزی اقدام به صدور سفارش خرید می نماید.
سفارش خرید طی نامه ای به اداره کل بازرگانی اعلام و اداره کل بازرگانی پس از اخذ مجوزات لازم کلیه مستندات لازم را به اداره کل امور مالی ارسال و امور مالی پس لز بررسی مستندات تامین وجه لازم را انجام و مستندات (در حال حاضر از طریق صرافی) پس از الحاق فرم صرافی و نامه ای مبنی بر مجوز برداشت وجه از حساب بانکی به صرافی جهت پرداخت ارسال می نماید.صرافی پس از حواله وجه ، یک فقره فاکتور فروش ارز بهمراه سوییفت وجه حواله شده به شرکت ارائه می نماید.اداره حسابداری پس از دریافت فاکتور فروش ارز ،مبلغ حواله شده را در حساب پیش پرداخت ثبت می نماید.پس از اینکه کالا توسط فروشنده ارسال گردید ، مدارک و مستندات ترخیص کالا به اداره حسابداری جهت ثبت در دفاتر ارسال و آن هزینه ها نیز در حساب پیش پرداخت همان کالا لحاظ و پس از تحویل کالا به انبار ، اسناد تسویه از ظریق اداره کل بازرگانی طی نامه ای به امور مالی ارسال می شود.بهای تمام شده کالای خریداری شده توسط اداره حسابداری محاسبه و طی سندی از حساب پیش پرداخت خارج و به حساب بدهکار انبار ثبت می گردد.
مسستندات لازم جهت حواله وجه و تسویه حساب شامل موارد ذیل می باشد:
1- تصویر پروفرمای کالای مورد نیاز
2- مجوزهای لازم ( ترک تشریفات ، استعلامها،مناقصه و .....)
3- فاکتور فروش کالا (اینویسInvoice)
4- بیمه نامه باربری
5- رسید انبار کالای وارده