كاربيني اداره روابط عمومي بانك تجارت
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط هاجر سلطان دوست
-
بازدید: 2622
بسمه تعالي
مركز آموزش علمي ـ كاربردي فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگي و دانشجويي
دفتر ارتباط با صنعت و كارآفريني (هماورد مهارتي)
عنوان شغل : كارمند بانك تجارت
· آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بيان فرماييد؟
بله، در ساختار بانك تجارت دو اداره (اداره روابط عمومي و تبليغات، اداره بازاريابي و روابط با مشتريان) وظيفه تبليغات و بازاريابي را برعهده داشته و با همكاري ساير واحدهاي بانك به اين امر مهم مي پردازند.
· مشخصات محيط كار مورد بازديد:
اداره روابط عمومي و تبليغات در ساختمان مركزي بانك تجارت واقع در خيابان طالقاني مستقر شده و شامل دو معاونت : روابط عمومي و تبليغات مي باشد. معاونت روابط عمومي شامل دو دايره : ارتباطات و سنجش افكار و ارتباط با مشتريان و يك مسئول موزه و معاونت تبليغات شامل دو دايره : تبليغات و نشريات مي باشد.
· نام سازمان و يا شركت بازديد شده:
اداره روابط عمومي و تبليغات بانك تجارت
· فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست؟
اداره روابط عمومي و تبليغات مسئوليت برقراري ارتباطات داخلي و خارجي و كسب اخبار مرتبط با سيستم بانكي و اقتصادي و برگزاري مراسم قرعه كشي حسابهاي قرض الحسنه و تشريفاتي بانك، سنجش و بررسي افكار عمومي جامعه و گروههاي اجتماعي و كاركنان بانك و اطلاع از مقام و موقعيت بانك در جامعه و تهيه طرحهاي لازم جهت شناساندن خدمات بانك به مردم و سازمانها و مطلع ساختن آنها از مزايا و سرويسهاي بانك را عهده دار مي باشد.
· رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد؟
باتوجه به فعاليت اداره روابط عمومي و تبليغات، اين رشته مي تواند دانش ما را درخصوص برنامه هاي تبليغاتي و ارزيابي ميزان اثربخشي آن، همچنين نقش تبليغات در جامعه،آگاهي از تمايلات مردم نسبت به خدمات بانكي مورد نياز آنان و همچنين اطلاع از سياست و اهداف مديريت بانك در اين خصوص را افزايش دهد.
نوع سازمان چيست؟ دولتي
تاريخچه تاسيس:
بانك جديد شرق ( كه مركزش در لندن بود ) اولين بانك به شيوه امروزي بود كه در سال 1266 شمسي در شمال شرق ميدان امام خميني ( توپخانه ) و در محل فعلي بانك تجارت فعاليت خود را آغاز كرد. اگرچه فعاليت اين بانك بيش از يكسال طول نكشيد و بانك شاهي جايگزين آن شد ولي اين حركت پايه ي بانكداري نوين را در ايران بنا نهاد. تا قبل از پيروزي انقلاب اسلامي ، از 36 بانك فعال در كشور 8 بانك داراي مالكيت دولتي ، 16 بانك داراي مالكيت خصوصي صد در صد ايراني و 12 بانك داراي مالكيت مختلط ايراني و خارجي بودند. پس از پيروزي انقلاب اسلامي در تاريخ هفدهم خردادماه 1358 ،شوراي انقلاب به منظور حفظ سرمايه هاي ملي،به كار انداختن چرخهاي توليدي كشور و تضمين سپرده ها و پس انداز مردم در بانكها " بانكهاي كشور را ملي اعلام كرد و سپس به جهت كنترل و نظارت دقيق تر بر سيستم بانكي و اجراي صحيح سياستهاي پولي و اعتباري،برخي از بانكها در يكديگر ادغام گرديدند. بانك تجارت به موجب لايحه قانوني اداره امور بانكها مصوب مهرماه 1358 از ادغام يازده بانك خصوصي داخلي و مشترك داخلي – خارجي با سرمايه اي بالغ بر 39ميليارد ريال در تاريخ 29 آذرماه سال 1358 تاسيس و سپس در سال 1360 بانك ايران و روس نيز به آن ملحق گرديد. بانك تجارت از بدو تاسيس با استفاده از دو مزيت نسبي " نيروي انساني متخصص" و "روشهاي پيشرفته بانكي" كه حاصل تجربيات بانكهاي تشكيل دهنده بود، امكان انتخاب و استفاده از بهترين سيستمها و شيوه ها را داشته است.بكارگيري و استفاده از برخي سيستمهاي نرم افزاري و سخت افزاري كه بعضا تاكنون نيز ادامه دارد( مانندSGB)،دارا بودن ارتباطات بين المللي قوي به واسطه داشتن شبكه وسيع كارگزاري و زير ساختهاي غني در زمينه بانكداري بين الملل(اولين بانك كشور در زمينه بكارگيريSWIFT) برتري اين بانك را طي ساليان متوالي از لحاظ حجم عمليات بانكي داخلي و بين المللي حفظ نموده است. در حال حاضر بانك تجارت بابيش از 26 سال فعاليت بانكي و سرمايه اي بيش از10 هزار ميليارد ريال ، با دارا بودن شبكه وسيع وپيشرفته شعب كه شامل 2009 شعبه در داخل و خارج كشور و ارتباط با صدها كارگزار خارجي است، در زمره يكي از موسسات مالي بزرگ كشور بوده و مورد اعتماد بانكهاي معتبر بين المللي مي باشد.
· مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است؟
در اين اداره ابتدا برنامه هاي مناسب به منظور برقراري ارتباطات تهيه و تنظيم شده سپس براي ارتباط مستمر با منابع خبري، خبرگزاريها و راديو و تلويزيون و برگزاري مصاحبههاي مطبوعاتي، راديو و تلويزيوني مسئولين بانك برنامه ريزي مي گردد. ساير امور نيز همانند سمينارها، گردهمايي و ساير مراسم و مناسبتها، ارسال پيام هاي مناسب جهت مناسبتهاي گوناگون و ترتيب انتشار آن در صورت لزوم و همچنين جمع آوري پيشنهادات و نظريات افراد به طرق مختلف و پاسخگويي به ارباب رجوع در رابطه با درخواست اطلاعات، اظهار شكايات، ارائه پيشنهادات و تنظيم مطالب آنها توسط اين اداره انجام مي شود.
· رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد؟
باتوجه به فعاليت اداره روابط عمومي و تبليغات، اين رشته مي تواند دانش ما را درخصوص برنامه هاي تبليغاتي و ارزيابي ميزان اثربخشي آن، همچنين نقش تبليغات در جامعه،آگاهي از تمايلات مردم نسبت به خدمات بانكي مورد نياز آنان و همچنين اطلاع از سياست و اهداف مديريت بانك در اين خصوص را افزايش دهد.
· چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟
اين مشاغل نياز به افرادي با روابط عمومي بالا و داراي اعتماد به نفس همچنين روحيه اي خلاق و با ابتكار و نوآور و نيز آگاه در حوزه جامعه شناسي مي باشد.
· شرايط شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد:
1- سختي و پيچيدگي
اشتغال در موسسات تبليغاتي مشكلاتي دارد به طور مثال طراحی نشانه ( لوگو ) نسبت به دیگر موارد گرافیکی-تبلیغاتی کاری تخصصی تر، مشکل تر و پراهمیت تر می باشد چرا که باید در محدوده ی کوچکی معانی مورد نظر را با رعایت اصول تبلیغاتی طراحی کرد و جای داد.
تا علاوه بر داشتن زیبایی، بتواند با مخاطب ارتباط بر قرار کند و در ذهن به مرور زمان ثبت شود بدیهی است هرچه نشانه(لوگو) اصولی تر طراحی شود با توجه به موضوع نشانه و میزان تبلیغات زمان کمتری نیاز دارد تا در ذهن مخاطب ماندگار شود.
2- قوانين و مقررات انجام كار
به طور مثال براي طراحي يك لوگوي تبليغاتي بايد قوانين زير را رعايت كرد:
1. کارهای مقدماتی جزو ضروریات است طرح های اولیه که به صورت دستی رو کاغذ نقاشی می شود اولین و مهمترین مرحله در طراحی یک لوگوی تاثیرگذار است.
2. تعادل
تعادل در طراحی لوگو امر بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعدل باشد.
3. سایز
وقتی واد مبحث طراحی لوگو می شویم، سایز اهمیت ویژه های پیدا می کند. یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشد.
4. استفاده هوشمندانه از رنگ تئوری رنگ بسیاری پیچیده است، اما طراحانی که اصول آن را درک کرده اند قادر به استفاده از مزایای آن در طراحی های خود هستند.
5. سبک طراحی باید مناسب کمپانی باشد شما می توانید از سبک های طراحی مختلف برای طراحی لوگو استفاده کنید و برای پیدا کردن سبک مناسب باید اطلاعاتی در مورد مشتری و برند داشته باشید.
6. تایپوگرافی یک عامل مهم
انتخاب فونت و سایز مناسب برای آن سخت تر از چیزی است که فکر می کنید. اگر طرح لوگوی شما شامل متن باشد که این متن جزئی از لوگو یا تگ لاین باشد، به زمان زیادی برای مرتب سازی و دسته بندی انواع مختلف فونت و آزمایش آنها در طرح، قبل از گرفتن تصمیم نهایی نیاز خواهد داشت.
7. هدف به رسمیت شناختن است
نکته اصلی در طراحی یک لوگو به رسمیت شناختن و شناساندن یک برند است.
8. از متفاوت بودن نهراسید
برای برنده شدن در یک رقابت، باید به خود به عنوان یک طراح که دارای یک سبک خاص و منحصر به فرد است اطمینان و اعتماد داشته باشید. به جای کپی و تقلید از یک سبک یک طرح دیگر، ابداع گر بوده و در بین انبوهی از طراحان برجسته باشید.
9. ساده طراحی کنید هر چه لوگو ساده تر باشد راحت تر قابل تشخیص است
10. از افکت ها استفاده کنید
11. توسعه یک طرح "خط مونتاژ"
برای تولید پی در پی لوگوهای با کیفیت، باید فرایند طراحی یا "خط مونتاژ" خود را بهبود و گسترش دهید.
12. استفاده از طرح های دیگر برای الهام گرفتن
قانون آخر برای طراحی یک لوگوی تاثیرگذار بسیار ساده است. از طرح های دیگر طراحان کپی برداری نکنید! این در حالی است که الهام گرفتن از آثار طراحان دیگر توصیه می شود.
3- مباحث ايمني و بهداشت
در ساخت تيزرهاي تبليغاتي بايد موارد ايمني و بهداشت رعايت گردد و طوري القا گردد كه رعايت موارد ايمني و رعايت بهداشت از ضروريات است.
4- مباحث فرهنگي و اجتماعي (جاذبه و انگيزههاي شغلي)
تمام دشواری كار تبلیغات در ايجاد انگيزه است كه به مخاطب قبولانده شود به كالای مورد نظر احتیاج دارد و خواهان آن است . در یك كار تبلیغی ، مخاطب تحریك شده و با تاثیری كه از آن كار تبلیغی در او ایجاد شده ، به برنامه ریزی برای خرید كالای مورد نظر می پردازد.
بسیار پیش می آید كه تا قبل از اجرای یك كار تبلیغی ، مخاطبان نه احساس نیازی می كردند و نه به آن كالا و مورد استفادهء آن فكر می كردند ، اما یك فعالیت تبلیغی موفق ، فكر مخاطبان را در جهت مورد نظر به فعالیت واداشته و انگیزه ای جدید در آنها شكل میدهد . از این پس ، مخاطبان تصور می كنند به كالای تبلیغ شده نیازمندند و یك " باید " جدید در وجودشان شكل می گیرد
· شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟
تبليغات در كشورهاي توسعه يافته وكشورهاي در حال توسعه تفاوت دارد. پيشرفت فني از پيشرفت علمي جدا نيست. به طور مثال كشورهاي توسعه يافته در سالهاي اخير حدود 20 درصد جمعيت جهان را تشكيل مي دهند اما بيش از 70 درصد كتابهايجهان را توليد و منتشر مي كنند ولي كشورهاي جهان سوم 80% جمعيت جهان را تشكيل ميد هند ولي كمتر از 30 در صد كتابهاي جهان را توليد مي كنند .
پديد آورندگان كتاب در كشورهاي جهان سوم با مشكلاتي مواجه هستند كه انگيزه وشرايط كافي نشر را براي آنها مهيا نميكند از جمله : وضعيت اقتصادي كشورهاي جهان سوم اجازه نمي دهد كه ناشران بتوانند از راه تاليف و ترجمه كتاب زندگي كنند – ناشران در كشورهاي جهان سومي معمولا در حاشيه شغل اصلي خود به نوشتن ,تحقيق ,ترجمه وغيره مي پردازند. پديد آورندگان از مخاطبانشان شناخت كافي ندارند ومجموع اين مشكلات سبب مي شود كه سطح وكيفيت انتشار كتاب دركشورهاي جهان سوم بالا نباشد .
علاوه بركتابخواني توليد كتاب نيز در كشورهاي جهان سوم بامشكلاتي مواجه هستند كه از جمله اين مشكلات عبارتند از: متخصصان وكارشناسان توليد فني وهنري كتاب اندك شمارند- دستمزدهايي كه به متخصصان فني كتاب مي پردازند ناچيز است –كمبود وسايل ,تجهيزات ,مواد ومصالح.
كمبود تبليغات و متخصص:
مشكل ديگري كه نشر كتاب در جهان سوم با آن روبروست در عرصه انتشار,توزيع , تبليغ وفروش كتاب است .از جمله مهمترين اينها عبارتند از چاپ وتوزيع وكتابفروشي تفكيك نشده است ناشران اين كشور ها تخصص ومهارت لازم را براي نشر در اختيار ندارند.
فقدان سياست مدون بر نشر :
فقدان سياست سنجيده ومدون نشر در كشورهاي جهان سوم دست وبال دولت , سازمانها وواحدهاي مسئول كتاب ونيز سرما يه گذاران وناشران را مي بندد همكاري با كشورهاي ديگر براي مبادلات نامناسب وتامين كمبودهاي كتاب يكي از پيامد هاي حاكم نبودن سياست مدون بر نشر است .دركشورهاي جهان سوم چون قدرت توليد پايين است ونيازهاي داخلي رانمي توانند به اتكاي كوششهاي داخلي تامين كنند بازار كتاب نيز به كشورهاي توسعه يافته وابسته مي شود . مشكلات اقتصادي وپايين بودن درآمد باعث عدم فروش ومطالعه عموم مردم مي شود در نتيجه كشورهاي جهان سوم راهي جز گسترش بازار وافزايش توليد ومصرف كتاب ندارند.
· تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است؟
آنچه که امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ در سال ۱۴۵۰ را در نظر گرفت.
۱) دوره علایم تجاری در زمان های گذشته افتخار و غروری که استادکاران داشتند، منجر به استفاده تبلیغاتی از آن به شکل علامت یا علامت های مشخص، شده است. به طور مثال آنان برای موضوعاتی مانند کاسه، کوزه سفالی و.... علامت خود را حک می کردند. بدین ترتیب شهرت آنان دست به دست و زبان به زبان می گشت و خریداران هنگام خرید به علایم تجاری توجه می کردند.
۲) نشانه ها و تبلیغ روی دیوارها
وسیله دیگر تبلیغات، جملاتی بود که روی سنگ و دیوارهای جنب محلی که اجناس مختلف به فروش می رسید نوشته می شد و از اجناس و کالا تمجید و تحسین می کرد. نظیر آن را می توان تبلیغات دیوارها و تابلوهای بالای مغازه های امروزی ذکر کرد. به طور مثال کاوش هایی که در شهر بمبئی آمده نشان داده است که در هر دکان کوچکی یک نوشته ای روی دیوار جنب در ورودی مغازه داشته است.
۳) جارچیهای شهر
در دوران گذشته به ویژه در یونان، جارچیهای عمومی وظیفه اطلاع رسانی را انجام می دادند، آنان اخبار مهم و وقایع مورد علاقه مردم را انتشار و بابت آن کارمزد می گرفتند. آنان حتی اتحادیه ای نیز تشکیل داده بودند اما بعد از ۱۴۵۰و اختراع ماشین چاپ به وسیله یوهان گوتنبرگ به تدریج و تقریباً طی ۳۰۰سال تمام اروپا تحت تأثیر این صنعت قرار گرفت. با بسط و گسترش مطبوعات در اواسط قرن هفدهم، تبلیغات به صورت جدیدی برای اطلاع افراد باسواد رشد و کم کم شروع به پیشرفت کرد.
بسط و توسعه چاپ روز به روز بر تعداد روزنامه ها و مجله ها افزوده شد و اولین روزنامه در ایالات متحده به نام بوستون نیوزلتر در سال ۱۶۹۰ چاپ شد و در سال ۱۹۱۴ قریب ۱۵ هزار روزنامه و مجله در این کشور منتشر شد.
سرانجام پس از پیدایش رادیو و ارسال اولین پیام به وسیله مارکنی در سال ۱۸۹۵کم کم تبلیغات جای خود را در رسانه جدید گشود و اولین رادیو تجاری به نام کاکا در شهر پیترزبورگ واقع در ایالات پنسیلوانیا راه اندازی شد و بعدها شبکه عظیمی مانند A.B.C در سال ۱۹۲۶ تأسیس شد، پس از خاتمه جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵ تبلیغات از طریق تلویزیون آغاز شد و به سرعت گسترش یافت.
در فاصله بین سال های ۱۸۹۰ و دهه ۱۹۲۰ شاهد تغییرات عمده ای در صنعت تبلیغات بازرگانی و آثار اجتماعی آن بودیم. تا قبل از ۱۸۹۰ توجه مؤسسات تبلیغی تنها معطوف به بازار فروش کالا یا متن رسانه های مناسب و کوشش در متقاعد کردن صاحب شغلی است که باید برای آنها تبلیغ می شد. بعد از سال ۱۸۹۰ تبلیغات حاکی از گسترش دامنه خلاقیت و نقش مشاغل شد.
تبلیغات بازرگانی با به کار بردن شگردهای مختلف ارایه شد و با استفاده از قلم های مختلف و صفحه آرایی های مختلف و غیره به راه چند سویه ای برای اقناع مخاطبان تبدیل شد.
تاریخچه تبلیغات در ایران
تاریخچه تبلیغات در ایران را می توان به طور کلی بر دو دوره تاریخی تقسیم کرد:
الف) دوره باستان
ب) دوره عصر جدید الف: تبلیغات دوره باستان که به طور کلی تحت تأثیر کشاورزی و ویژگی های آن می باشد یک نوع ارتباطات شفاهی است و مانند سایر کشورهای دیگر باستان علایم تجاری، دیوار نوشته ها و جارچیها مهمترین شیوه های پیام رسانی و آگهی به شمار می روند.
ج) عصر جدید با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه (کاغذ اخبار) در عصر قاجاریه، اندک اندک آگهی های تجاری نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهی در رسانه های جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد و به نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت.
اولین روزنامه ای که مبادرت به درج آگهی کرد روزنامه وقایع اتفاقیه در سال ۱۲۶۷ شمسی بود.
در عهد قاجار، آگهی، حداقل سه نام داشت ابتدا اعلانها و اشتهارنامه که قبول عامه نیافته است سپس اعلان که مصدر باب افعال است به معنی آشکار شدن و علنی ساختن است و به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال ۱۳۱۴ واژه آگاهی جایگزین اعلان شد اما سرپاس مختاری رییس وقت اداره کل شهربانی طی نامه ای از ریاست وزرا درخواست کرد که چون کلمه آگاهی برای تأمینات اداره کل شهربانی تعیین شده است به تمام وزارتخانه ها و دوایر دولتی دستور صادر شود که از استعمال کلمه آگاهی به جای اعلان خودداری نمایند، لذا از این پس آگهی جای آگاهی را گرفت.
ظهور کانون های آگهی و تبلیغاتی
اولین کانون آگهی در سال ۱۳۱۶ با عنوان کانون تبلیغاتی زیبا به مدیر مسؤولی حمزه نعمتی راه اندازی شد و نخستین مؤسسه تبلیغاتی ایران است که به طور رسمی به عضویت اتحادیه مؤسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بین المللی تبلیغات ایالات متحده درآمد و در سال ۱۳۱۹ شمسی اداره کل تبلیغات و انتشارات توسط عیسی صدیق در خانه سیدالعراقین تأسیس شد و به دنبال آن باید شروع فعالیت تبلیغات تجاری به معنی واقعی را سال ۱۳۲۵ دانست چنان که در سال ۱۳۳۷هجری شمسی در تهران ۱۸ کانون آگهی مشغول فعالیت بودند.
تبلیغات در ایران از دهه ۴۲ تا ۵۲ بر محور سیاست های اقتصادی رژیم در معرفی کالاهای مصرفی و رویدادهای روبنایی زندگی متمرکز بود. از اواسط سال های ۴۲ تحت تأثیر این شرایط جدید پس از قیام مردمی ۱۵ خرداد، آن سال دولت به تمرکز برنامه های تبلیغاتی و توسعه امکانات ارتباطی توجه خاصی پیدا کرد. به همین دلیل در اواخر همان سال وزارت اطلاعات تأسیس شد و به دنبال آن اقدام برای ایجاد تلویزیون دولتی که در آغاز سازمان تلویزیون ملی ایران نامیده شد و چند سال با ادغام رادیو در آن، عنوان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران به خود گرفت، شروع شد.
در پی این تحولات سازمان های تبلیغاتی به منظور حفظ و حمایت از حقوق خود و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و به منظور بهبود وضع خود، اتحادیه ای به نام «اتحادیه دارندگان سازمان های تبلیغاتی»، تشکیل شد. قابل ذکر است اولین جشنواره فیلم های تبلیغاتی نیز در سال ۱۳۴۹ در شیراز برگزار شد.
کانون های آگهی و تبلیغاتی پس از انقلاب اسلامی
با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ فعالیت شرکت های تبلیغاتی عملاً به نوعی متوقف شد. ولی با این وجود در سال ۱۳۵۸ شورای انقلاب با تصویب آیین نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون های آگهی و تبلیغاتی بر فعالیت جدید کانون های تبلیغاتی صحه گذاشت، اما ا ین اقدام حرکت جدیدی را به تناسب میزان و وضعیت فعالیت آنان در قبل از انقلاب موجب نشد، چون ساختار عمده اقتصاد ایران بر محور کالاهای مصرفی تحت مشارکت یا سرمایه گذاری شرکت های خارجی واقع بود و بخش عمده ای از کالاهای مصرفی که قابلیت تولید در داخل کشور را نداشتند از خارج وارد می شد، عملاً دستخوش تغییر شدند و نوعی توقف حاصل شد.
سال های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۹ شور و شوق انقلابی سراسر کشور را فرا گرفته بود و از نظر روان شناسی یک نوع بی نیازی به لحاظ شعارهای اولیه انقلاب بین مردم وجود داشت، این بی نیازی از مسایل اقتصادی با ارایه روحیه همکاری به تعاون، مساعدت، کمک و اطمینان و اعتماد به آینده بهتری، معنی پیدا می کرد که این موضوع منجر به کم رنگ شدن فعالیت های تبلیغاتی شد و به دنبال آن با شروع جنگ تحمیلی عمده فعالیت و نظر رسانه های داخلی بر محور اخبار مربوط به دفع تهاجم دشمن و حفظ کشور شد، در این دوران با نگرش خاص احزاب، سازمان ها و گروه های مختلف کشور روی این رویداد مهم، فضای جامعه بر فضای بدون تبلیغات بازرگانی مبدل شد و تبلیغات به طور طبیعی در اختیار جنگ قرار گرفت.
تبلیغات بازرگانی پس از جنگ تحمیلی
با خاتمه جنگ تحمیلی و با آغاز دوران سازندگی و رشد فعالیت های اقتصادی در سال های ۷۰ – ۶۹ تبلیغات تجاری افزایش چشمگیر و قابل توجهی یافت به طوری که در مدت دو سال، توجه مسؤولان معاونت امور مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بخود معطوف کرد و این معاونت نیز از سال ۱۳۷۲ امر ساماندهی فعالیت کانون های تبلیغاتی را مطابق وظایف قانونی خود در دستور کار قرار داد و بر این اساس اداره کانون های تبلیغاتی تشکیل و موظف به ساماندهی موضوع تبلیغات بازرگانی و امور مربوط به آن شد.
· مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد؟
كارشناس روابط عمومي – كارشناس تبليغات - اشتغال در شركتهاي تبليغاتي
· خصوصيات هريك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد؟
كارشناس روابط عمومي، كارشناسي است كه مهارتهاي لازم را در زمينه روابط عمومي آموخته باشد.اين مهارتها در اصل همان مهارتها و آموزشهايي است كه فرد براي فعاليت در روابط عمومي دردانشگاه آموخته است.
علاوه بر تحصيلات و آموزشهاي لازم، فردي كه در روابط عمومي استخدام ميشود بايد بتواند سهوظيفه مهم توليد اطلاعات و انعكاس به مخاطبان، تصويرسازي مثبت از سازمانو معرفي خدمات يا كالاهاي سازمانرا انجام دهد
كارشناس تبليغات، كارشناسي است كه مهارتهاي لازم را در زمينه نيازهاي جامعه و نحوه تاثيرگذاري بر مخاطبان را آموخته باشد. در واقع يك كارشناس تبليغات بايد در حوزه روانشناسي و جامعه شناسي تخصص داشته باشد.
· چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟
براي تاسيس شركت تبليغاتي علاوه بر نيروي كار، دفتر كار، وسايل و تجهيزات دوربين و صدا (استدي كم، كرين، دوربين عكاسي، ريل و شاريو، مانيتور، دوربين فيلم برداري، سه پايه مانفروتو، فيلتر و اسپين گلاس و ...) مورد نياز مي باشد.
· به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟
ایجاد و تاسیس شرکت های جدید تبليغاتي طي مراحل زير:
1- شناسایی و ارزیابی فرصت
2- تدوین طرح تجاری
3- تامین منابع مورد نیاز
4- اداره بنگاه تاسی شده
· به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟
در حوزه فعاليت خود مهارتهايي از قبيل تهيه و تنظيم برنامههاي مناسب به منظور برقراري ارتباطات درونسازماني و برونسازماني در رابطه با مسائل مختلف بانكي و تهيه متون سخنرانيهاي مورد نياز در سمينارها، بازديدها و ساير مراسم مرتبط با امور روابط عمومي، همچنين افزايش مهارت درخصوص برنامههاي تبليغاتي و ميزان اثربخشي آنها.
· آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد؟
بله، در زمينه تاسيس كانون آگهي و تبليغات و ساخت تيزرهاي تبليغاتي علاقمند به فعاليت مي باشم.
به گزارش بانکداری ایران (بانکیا)، دیپلم افتخار، براساس استانداردهای انجمن بین المللی روابط عمومی (IPRA) به دلیل توجه برجسته به ارتباطات وروابط عمومی ، اشتهار به تعامل ، اهتمام در کاربرد افکار عمومی و پذیرش نقش نظارتی رسانه ها به بانک تجارت اعطاءشده است. لازم به ذکر است بانک تجارت رتبه برتر "نهمین سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ایران" را در آبان ماه سال جاری در بخش "پژوهش ارتباطی" دریافت کرده بود.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.