بازديد از انتشارات ريحان
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط محمد اميني
-
بازدید: 1146
بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
• آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟
بله. نام رشته ای که اینجانب در آن تحصیل می کنم، مدیریت تبلیغات تجاری می باشد. از این رو چون بنده به عنوان مدير فروش وبازاريابي در يك شركت بازرگاني فعاليت مي نمايم به گفته خود تجار و بازرگانان نوک پیکان تجارت ، تبلیغات است، به همین دلیل مطمئناً تبلیغات تجاری می تواند به عنوان بازو و اهرمی در جهت نیل به هدف تجارت مورد استفاده قرار گیرد. پس بنا براین اگر بتوان تبلیغات تجاری را به طور علمی به بازرگانان و تجار ایرانی آموزش داد، شاید بشود ادعا کرد که هم باعث کاهش هزینه های سربار می گردد و هم باعث بدست آوردن بازار و مشتری بیشتر و در نتیجه آن سود بیشتر شود.اعتقاد بيشتر افرادی که در تجارت موفق بوده اند این است که نود درصد سرمایه خود را صرف تبلیغات نماید.
• مشخصات محیط کار مورد بازدید:
شرکت چاپ و تبلیغات ریحان در دو سالن و کارگاه مجزا و یک اتاق که به آن اصطلاحاً اتاق فرمان و تصمیم گیری اطلاق می گردد، تشکیل شده. کار اصلی این شرکت دریافت خبر ارسالی توسط سر دبیران روزنامه هایی مانند کیش- توسعه جنوب- اعتدال- عصر رسانه و روزنامه ورزشی شوت
• نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :
شرکت چاپ ونشرریحان.واقع در کیلومتر 11جاده قدیم کرج- اول سعید آباد- شرکت الیاف – چاپ ریحان
• فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
چاپ نشریات هفتگی وروزنامه
• رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
رشته های دانشگاهی شاخه ای از دانش هستند که در دانشگاهها و مراکز عالی تدریس میشوند و مورد پژوهش قرار میگیرند نمیتوان گفت هر رشته دانشگاهی بطور مستقیم میتواند فعالیت در محیط کار داشته باشد نقش تبلیغات تجاری سازگار کردن فرد با جامعه است تا فرد را در مرز واقعیت های موجود متوقف کند . تبلیغات بازرگانی بر این باور است که تبلیغات، تعیین کننده راه و رسم زندگی افراد را در جامعه به وجود می آورد اما مخاطبان قادر به تشخیص این امر نیستند. زیرا تبلیغات مجال اندیشیدن درباره این مسایل را به مخاطبان نمی دهد و مانع از توجه به تضادهای موجود در زندگی انسان می شود.
با توجه به تعاریف فوق می توان به این نتیجه رسیدکه تبلیغات و صنعت چاپ دو مقوله جدایی ناپذیر از یکدیگر می باشند که در راستای موفقیت در داد وستد تجاری می توانند موثر باشند.
نوع سازمان چیست ؟ خصوصی
• تاریخچه تاسیس :
شرکت چاپ ونشر ریحان به صورت سهامی خاص و از سال 1380 با همین نام شروع به کار نمود. اولین مکانی که استارت کار شرکت ریحان زده شد در 21کیلومتری اتوبان فتح بود. بعد آن به مکانی در محله خلیج تهران نقل مکان کرد. در حال حاضر هم که در داخل شرکت الیاف مستقر است.
• مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
ليتوگرافي :سردبیر نشریات و روزنامه ها، مطالب مد نظر برای چاپ را در دفتر روزنامه بسته و به صورت pdf و از طریق ایمیل برای مدیر مسئول واحد چاپ ارسال می کند. پس از مونتاژ مطالب، صفحه زینک تهیه شده . زینکها داخل دستگاه پلیت، رنگ آمیزی و خشک می شود. بعد لیزر عکسها شروع شده و عمل خم و پانج زینک انجام می شود.
2 – چاپ
3 – نهایی : که همان فرستادن روزنامه های چاپ شده به مکانهای مورد نظر و شهرهای مورد نظر است.
• رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟
تبلیغات تجاری طیف وسیعی از تبلیغات را شامل می شود . در این راستا صنعت چاپ و نشر می تواند با ابزارهای در اختیار خود در جهت تحقق اهداف تجارت به کار گرفته شود. پس به نوعی می توان گفت چاپ و نشر تکمیل کننده و یاری رساننده تبلیغات و ابزاری برای به ثمر رساندن آن است.از طرفی تبلیغات تجاری می تواند باعث رونق بازار صنعت چاپ شود.
• چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
هر فردی برای شغلی متناسب با ویژگیهای ذاتی و فردی اش ساخته شده است و شاغل شدن در مشاغل نادرست و غیر منطبق با استعدادو توانایی ، عوارض و پیامدهای ویژه ای را بهمراه دارد واقعیتها حاکی از آن است که بعضی افراد رو به مشاغلی می آورند که استعداد های متناسب با آن نداشته و همچنین تواناییهای منطبق با مشاغل اشتغال را ندارند .
به لحاظ شخصیتی فرد می بایست از روابط عمومی بالا برخوردار باشد و همچنین در کار خود توانایی تمرکز ودقت کافی را دارا باشد. به لحاظ جسمی نیز ترجیحاً از معلولیت برخوردار نباشد. قدرت تحلیل وتفکیک موضوعات را در بحث تبلیغات و تجارت را داشته باشد. کار جدی گرفته شده وقت کافی برای آن در نظر گرفته شود.
• شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
1سختی و پیچیدگی ....... مهمترین وظیفه تبلیغات تجاری، شناخت افکار مشتریان و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به کالا یا خدمتی است که به دنبال تبلیغ وتشریح و در نتیجه فروش آن هستیم. بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای تبلیغی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین تبلیغات محیطی ومحاطی، نمایشگاهها ، انتشارات ، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد .
2قوانین و مقررات انجام کار...... " اهميت و ضرورت قوانین و مقررات تبلیغات در جامعة امروز تا آنجاست كه بسیاری از تجار و بازرگانان به این نتیجه رسیده اند که باد این مساله را جدی گرفته و به صورت علمی آن را دنبال نمایند. بر همين اساس تبلیغات تجاری در دنياي كنوني سعي دارد با استفاده از تكنولوژيهاي نوين ارتباطات و اطلاعات به اطلاعيابي سريع از مخاطبان و اطلاعرساني به آنها بپردازد.
3مباحث ایمنی و بهداشت ...... روزانه بیش از 5500 مورد مرگ ناشی از کار.
عدم پیشگیری از بیماریهای ناشی کار علاوه بر اثرات منفی عمیق بر کارگران و خانواده های آنها، به جهت تحمیل هزینه های سنگین موجب افت بهره وری در تولید و همچنین ایجاد ناهنجاریهای اجتماعی میگردد . پیشگیری همواره موثر تر و هم هزینه تر از درمان و توانبخشی است.با توجه به ابزار و وسایل فیزیکی وفکری که در بحث تبلیغات به کار می رود, باید این نکته را مد نظر قرار داد که حتماً برای جلوگیری از بوجود آمدن مسائل روحی وجسمی احتمالی نکات ایمنی وبهداشتی محیط کار را رعایت نمود.
آثار فرهنگی :
تبلیغات تجاری تاثیر ناخود اگاه و اهسته اما عمیق بر باورها ، سنت ها و آرزوهاو اداب و رسوم مخاطبان باقی می گذارد . باید عنوان کرد که تبلیغات موثر ، فهرستی از فرهنگ عمومی مردم است .
آثار اجتماعی :
تغییر رفتار و نگرش اقتصادی و فرهنگی ، بدون تردید روابط اجتماعی مردم را نیز دگرگون می کند . اگر تبلیغات متناسب با واقعیت های اقتصادی یک جامعه نباشد می توان به ایجاد نیاز های کاذب دامن زد .
آثار سیاسی :
در پی دگر گون شدن فرهنگ و رفتار اقتصادی و اجتماعی مردم ، بدون تردید جامعه هم دستخوش دگرگونی های اساسی می گردد .
به رغم جداسازی تبلیغات سیاسی از تبلیغات تجاری در مباحث علمی و نظری در عمل اهداف سیاسی نیز از طریق پیام های بازرگانی دنبال و تامین می شود .
یکپارچه شدن اقتصاد جهان، می تواند بر سرنوشت کشورها و نیز نظامهای حکو متی انان اثار مهمی بگذارد .
پذیرش این واقعیت که تبلیغات تجاری در عمل همان اهداف تبلیغات سیاسی را دنبال می کند دشوار است .
اگر بپذیریم که (( تبلیغ سیاسی یک تلاش نظام یافته برای شکل دادن ادراکات و دست کاری شناخت ها و هدایت رفتار است )) و هدف از تبلغ سیاسی می تواند تحت تاثیر قرار دادن افراد برای پذیرش نگرش ها ی خاص باشد . در این صورت چرا نباید اگهی های بازرگانی را از جمله ابزار های تبلیغ سیاسی تلقی کرد.
• شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟
هدف از این رشته عبارتست از از آشنایی دقیق با وظایف اساسی سازمانهای بازرگانی خصوصا واحدهای مرتبط با بازار مصرف ، افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت مسایل مبتنی به مدیریت و بازار ، جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط ب مسایل و مشکلات بازارشناسی ، توسعه بازار ، ارزیابی راه حلهای مختلف در مورد هر مسئله و تصمیم گیری و اجرای تصمیمات اتخاذ شده . افزایش مهارت و توانایی دانشجویان در شناخت شرایط و اوضاع و احوال متغیر اجتماعی ، اقتصادی ، تکنولوژیکی و سیاسی که بازار را تحت تاثیر قرار مسدهد و تطبیق برنامه های سازمان با شرایط جدید و ایجاد زمینه های لازم برای تشویق دانشجویان به خود آموزی و رشد فردی و حرفه ای .
با توجه به تاثیر مثبت این گونه شغلها برروی فروش و بازاریابی محصولات تولیدی در کشورهای مختلف، از جایگاه مناسبی در سطح جامعه برخوردار می باشد و در بین اکثر مردم شناخته شده است.
• تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
کلید معمای مشکلات سازمان های هر جامعه مدیریت است . رشته مدیریت در جامعه ما شاخه های متعددی دارد . یک دانشجوی مدیریت تبلیغات به عنوان یک مدیر تجاری تحصیلکرده میتواند امور تجاری را تفکیک کرده و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه خویش در ایجاد بازار جدید ، ارائه خدمات تازه و متنوع ، ابداع روشهای جدید در عرصه و توزیع کارآفرین باشد . فارغ التحصیلان مدیریت بازرگانی و تبلیغات باید بتوانند برای کالاهای موجود بازار جدیدی پیدا کرده یا روش های مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی میکند. وقتی ارتباطات به صورت دسته جمعی صورت گیرد و یک یا چند نفر در یک زمان با عده زیادی تماس گیرند، تبلیغات نامیده می شود و در اینجا تبلیغاتی مورد بحث است که مستلزم مخارجی می باشد. در واقع در هر کجا که مفاهیم رقابت و قدرت گزینش برای جامعه و عناصر آن امکان پذیر باشد می توان ادعا کرد که تبلیغات نقش بسزایی در ایجاد اندیشه های جهت دار دارد جوامع امروزی با بشر بدون ارتباطات نمی توانست تشکیل گردد.اما این سوال مطرح می شود که شرکت ها و سازمان های تجاری تا کجا و چه مدت زمانی حاضر هستند پای هزینه خود بایستند و تاثیر این هزینه ها چه مقداری است؟.
• مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
بازاریابی- چاپ- شغلهای مربوط به رسانه ها از قبیل تلوزیون، رادیو,سینما، ا بنترنت و......
• خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
تبلیغات: تبلیغات داراری خصوصیات وویژگیهای فراوانی از قبیل ایجاد بازار کار و سرمایه و رونق دادن به تجارت وبازرگانی می باشد. همچنین باعث رونق در کسب وکارهای مرتبط هم می شود.
تجارت: تجارت وتجاری شدن باعث افزایش وگسترش فضای فعالیت در پهنای وسیع اقتصاد جهان که همان دهکده بزرگ است می گردد.
• چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
شبکه های ارتباطی مانند ماهواره ,اینترنت,رسانه های تصویری و شنیداری- دوربین های فیلم برداری وعکاسی – اسکنر و پرینتر دستگاه چاپ و نرم افزارها و برنامه های مورد نیاز تبلیغات .
• به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
در رشته تحصیلی ما فقط دروس ارائه شده نقش و اهمیت بسزایی ندارند بلکه کسیکه در رشته مدیریت تبلیغات تجاری فعالیت دارد باید از ذوق و سلیقه ی بالایی برخورار باشد تا بتواند با در نظر گرفتن ریز موضوهات راه حل جدید و موثری را خلق کند .
- مهمترین فاکتور شناسایی نیازهای مخاطبان بالفعل و بالقوه و در گام بعدی پاسخگویی مناسب و بهنگام به آن نیازها.
- مطالعه صنایع و حوزه های مختلف و شناسایی خلاء های موجود می تواند به ایجاد شغل منجر گردد.
• به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
با توجه به دامنه گسترده دروس ارائه شده ما میتوانیم دامنه های فعالیت دروس خود را بسیار گسترده تر ارائه دهیم و فقط نه در ادارات و تبلیغات روی بیلبوردها بلکه با بکارگیری توان فکری و خلاقیت بالا از آن میتوان در زمینه های بیشتری فعالیت انجام داد
- اصلاح و بهبود شیوه های نوین تبلیغات تجاری.
- امکان بکارگیری تکنولوژی های نوین در حوزه تبلیغات تجاری.
- آسیب شناسی شیوه های تبلیغات تجاری فعلی
- ابداع و خلاقیت در حوزه های کاری مختلف
• آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
با مهارتي كه در تشخيص فرصتها و موقعيتها و ايجاد حركت در جهت توسعة اين موقعيتها در ما ایجاد می شودموفقيت و بقاء در چشماندازهاي فردا، نيازمند چالاكي، قوة ابتكار و خلاقيت است. علاوه بر اين كارآفريني به ريسكپذيري، نوآوري هم نياز دارد. بر اساس نظريات اقتصادي و تجارب حاصله در اقتصادهاي رو به رشد، «كارآفرينان» موتور محركهتوسعه و رشد اقتصادي محسوب ميشوند و بالطبع اشتغالزايي يكي از رهآوردهاي مهم كارآفريني ميباشد.
نويسنده :
محمد اميني این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.