شنبه, 03 آذر 1403

 



بازدید چاپخانه ریحان

                                                                       بسمه تعالی
IMG 3264
IMG 3370


عنوان شغل : كارمند سازمان بنادر ودريانوردي

آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟

خیر مرتبط نیست

مشخصات محیط کار مورد بازدید :

شرکت چاپ و نشر ریحان در يك سوله واقع در "كيلومتر 11 جاده قديم كرج(فتح)، سه راه شهريار، اول سعيد آباد پشت كارخانه الياف" با مساحت تقريباً 4 هكتار و به صورت كاور از هم جداسازي شده است. سوله مذكور از دو سالن و کارگاه مجزا و یک اتاق که به آن اصطلاحاً اتاق فرمان و تصمیم گیری اطلاق می گردد، تشکیل شده است.
نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :

شرکت چاپ و نشر ریحان
فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟

چاپ نشریات و روزنامه و مجله
رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟

نقش تبلیغات تجاری سازگار کردن فرد با جامعه است تا فرد را در مرز واقعیت های موجود متوقف کند. تبلیغات بازرگانی بر این باور است که تبلیغات، تعیین کننده راهو رسم زندگی افراد است

تبلیغات به كلیه اشكال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا خدمت اطلاق میگردد. این تبلیغات به وسیله صاحب كالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام میشود که یکی از اشکال آن میتوان از چاپ در نشریات نام برد .

نوشتنآگهیتبلیغوفروشاجناسوخدماتبرایاستفادهدرنشریات نیز از وظایف یک مدیر تبلیغات تجاری است .

نوع سازمان چیست ؟ دولتی عمومی خصوصی

تاریخچه تاسیس:

شرکت الیاف در سال 1346 جهت تولید نخ تاسیس گردیده ولی بعد از انقلاب تحت نظارت بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. این شرکت در سال 1381 یکی از سالن های خود را به شرکت نشر و چاپ ریحان به منظور چاپ نشریات اجاره داده است که مستقل از شرکت الیاف بوده و در حدود 30 نفر کارگر دارد و به صورت خصوصی فعالیت می کند . مديرعامل شركت چاپ و نشر ريحان آقاي علي فدائي مي باشد. رشته تحصيلي ايشان روزنامه نگاري مي باشد و در حال حاضر با تعداد 15 نفر پرسنل، چاپخانه فوق الذكر را اداره مي كند.
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟

ابتدا کارهای چاپی مورد نظر توسط پست الکترویک به آدرس چاپخانه ارسال می گردد پس از تهیه مطالب و آیتم های متعدد و صفحه بندی آن توسط متخصصین مربوطه اطلاعات آماده شده به صورت سی دی و یا از طریق ایمیل به موسسه ارسال می گردد. در ابتدا و در بخش لیتو گرافی اطلاعات ارسالی در رایانه توسط یک سیستم نرم افزاری تخصصی بررسی و تجزیه رنگی می شود. این تجزیه رنگی شامل 4 رنگ سیاه – زرد – آبی و قرمز است که در واقع رنگ های اصلی در کار چاپ هستند. پس از انجام کار دسته بندی اطلاعات چاپی دیتا ها به سیستم رایانه ای دیگری از طریق شبکه انتقال پیدا می کند . این سیستم اطلاعات را جهت ارسال به دستگاه plate دسته بندی کرده و علامت گذاری می کند. دستگاه plate در واقع ماشینی است که توسط لیزر اطلاعات دریافت شده از رایانه را بر روی صفحات مخصوصی حک می کند. لازم به توضیح است که صفحاتی که در داخل این ماشین قرار می گیرد صفحاتی در قطع بزرگ از جنس آلومینیوم میباشد که سطح آن با مواد حساس به نور لیزر پوشیده شده است . در واقع عملکرد این دستگاه مانند پرینتری است که کاغذ را به داخل می کشد و پس از حک اطلاعات ارسالی از سوی رایانه بر روی کاغذ از طرف دیگری آن را به بیرون هدایت می کند. در اینجا صفحات آلومینیومی کار کاغذ را انجام می دهند با این تفاوت که پس از خروج از ماشین اطلاعات قابل رویت بر روی آنها نمی باشد
در دستگاه پلیت فلزی به نام زینک قرار دارد که آبی رنگ است وقتی مطالب چاپ بر روی آن پاپ میگردد زینک مربوطه را به دستگاه دیگری به نام پروسسور یا شوینده زینک منتقل می کنند .

در دستگاه پروسسور زینک را با موادی شستشو داده و رنگهای اضافی آن را خارج میکنند.

زینک آماده شده بر روی دستگاههای چاپ نصب می گردد.
2
رشته تحصیلی شما در این محیط چه نقشی دارد؟

از آنجایی که فعالیت در رشته تبلیغات مستلزم داشتن آگاهی و دانش در بخش های گوناگون و متفاوتی می باشد، بدیهی است که دانستن مراحل و نحوه انجام کار در چاپخانه ها نیز بی ارتباط با این رشته تحصیلی نبوده و تعداد کثیری از تبلیغات چی ها همکاران مستقیم این بخش می باشند. تبلیغات و صنعت چاپ دو مقوله جدایی ناپذیر از یکدیگر می باشند که در راستای موفقیت در داد وستد تجاری می توانند موثر باشند. تبلیغات تجاری طیف وسیعی از تبلیغات را شامل می شود. در این راستا صنعت چاپ و نشر می تواند با ابزارهای در اختیار خود در جهت تحقق اهداف تجارت به کار گرفته شود. پس به نوعی می توان گفت چاپ و نشر تکمیل کننده و یاری رساننده تبلیغات و ابزاری برای به ثمر رساندن آن است. از طرفی تبلیغات تجاری می تواند باعث رونق بازار صنعت چاپ شود

چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟

در بحث تبلیغات فرد باید به لحاظ شخصیتی از روابط عمومی بالا برخوردار باشد و همچنین در کار خود توانایی تمرکز ودقت کافی را داشته باشد. به لحاظ جسمی نیز ترجیحاً از معلولیت برخوردار نباشد. قدرت تحلیل وتفکیک موضوعات را در بحث تبلیغات وتجارت را داشته و کار را جدی گرفته و وقت کافی برای آن در نظر بگیرد
پشتیبانی کردن از کارکنان جهت ایجاد محیطی امن ووآرام و بدون دلواپسی برای حسن انجام کار کارکنان .

آگاهی داشتن از اطلاعات روز دنیا در رابطه با مسائل کاری.

شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :

سختی و پیچیدگی
قوانین و مقررات انجام کار

مباحث ایمنی و بهداشت

مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی)

1- سختی و پیچیدگی :مهمترین وظیفه تبلیغات تجاری، شناخت افکار مشتریان و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به کالا یا خدمتی است که به دنبال تبلیغ وتشریح و در نتیجه فروش آن هستیم. بی تردید این وظیفه در قالب مجموعه ای از فعالیتهای تبلیغی صورت می گیرد که می توان آنها را تحت عناوین تبلیغات محیطی و محاطی، نمایشگاهها، انتشارات، سنجش افکار و پژوهش و برنامه ریزی دسته بندی کرد.
2- قوانین و مقررات انجام کار:اهميت و ضرورت قوانین و مقررات تبلیغات در جامعة امروز تا آنجاست كه بسیاری از تجار و بازرگانان به این نتیجه رسیده اند که این مساله را جدی گرفته و به صورت علمی آن را دنبال نمایند. بر همين اساس تبلیغات تجاری در دنياي كنوني سعي دارد با استفاده از تكنولوژي‌هاي نوين ارتباطات و اطلاعات به اطلاع‌يابي سريع از مخاطبان و اطلاع‌رساني به آنها بپردازد.
در يك جامعة اطلاعاتي تبلیغات براي اينكه بتواند كارآمد باشد و همگام با مخاطبان حركت و نوآوري و فعاليت داشته باشد ملزم به تجهيز شدن به آخرين يافته‌ها و روش‌هاي نوين ارتباطي و اطلاعاتي و به زبان روز مخاطب و افكار عمومي است. اطلاع‌ رساني‌ و شفاف‌ سازي‌ حيطه‌ عملكرد سازمان‌ها و مؤسسات‌، نياز اولیه و حركت‌ وافكار عمومي است

.

شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

تبلیغات در خارج از کشور از آزادی عمل بیشتری برخوردار است ولی در کشور ما به دلیل پایبند بودن به یک سری مسائل اخلاقی مطابق دین اسلام از بسیاری جهات باید ملاحظاتی را در نظر گرفت
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟

برای بررسی تبلیغات بهتر است ابتدا از پیشنه تبلیغ آگاهی یابیم تبلیغ از دوران ماقبل تاریخ آغاز شد، نوعی ارتباط در خصوص وجودو در دسترس بودن اجناس و کالا ها بوده است. برخی از تصاویری که بر روی دیواره ی غارهای اولیه نقش بسته است. مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می باشد. بنابراین تبلیغ، مقوله ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سال های اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. سال 1450 یک تاریخ مهم در سابقه تبلیغات می باشد، زیرا در این سال بود که گوتنبرگ، انجیل معروف خود را به چاپ رسانید و با روی کار آمدن صنعت چاپ، در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد
نخستین وسیله ی آگهی رسانی درايران، نصب تابلو و جارچی ها بوده است و استفاده از آگهی در ایران به ادوار باستانی باز می گردد. اما پیشینه آگهی در تاریخ معاصر، نخست به صورت دیوار کوب درج در نشریه ها باب شد و سپس رواج پیدا کرد. باید دانست که پیشینه آگهی در رسانه های جمعی ایران بدین ترتیب بوده است: دیوارکوب، نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون. با گذشت زمان ابر شرکت های تجاری متوجه شدند اکنون زمان آن گذشته که مشتری به آنها نیاز داشته باشد بلکه با افزایش کارخانه ها و شرکت ها و کمبود منابع آنها باید به کار بازاریابی بپردازند و زمان و ارزش بیشتری برای مشتری و منابع خود لحاظ کنند و اینگونه تاثیر تبلیغات هر روز بیشتر از قبل شد به گونه ای که شرکت ها مبالغ زیادی را صرف تبلیغات خود می کنند به گونهای کهدر دهه 80 یونسکو در گزارشی هزینه های جهانی تبلیغات کشورهای مختلف جهان را در آن دهه مورد بررسی قرار داد. این گزارش با همین عنوان در نیویورکبه چاپ رسید.
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟

مدیریت و بازرگانی دریایی
مدیریت بازرگانی

مدیریت بازاریابی

مدیریت ارتباط با مشتری

مدیریت کسب وکار

خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟

هدف رشته بازرگانی دریایی ،تربیت کارشناس بازرگانی دریایی برای خدمت در ارگانهای دریایی، حمل و نقلی، تجارت خارجی و برنامه ریزی کلان جمهوری اسلامی و دیگر شرکتها و مؤسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریایی کشور است. این رشته دارای سه گرایش مناطق ویژه، گمرکی و بندر و کشتیرانی میباشد که هر گرایش تنها 18 واحد اختصاصی دارد. گفتنی است که این رشته از بین داوطلبان گروههای آزمایش ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو میپذیرد.گرایش مناطق ویژه دانشجویان این گرایش با اصول و انواع مناطق ویژه تجاری و صنعتی مرزی و دریایی از نقطه نظر اهداف، تولید، اشتغال، مالکیت، منافع، سرمایه گذاری خارجی، عملکرد و ساختار اینگونه مناطق آشنا میشوند و علل پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی پیشرفت و در حال توسعه را مطالعه میکنند تا بتوانند راههای پیشبرد و توسعه و جذب سرمایهگذاری را در مناطق ویژه فراگیرند.
در مدیریت بازرگانی یک مدیر تجاری تحصیلکرده، میتواند امور تجاری را تفکیک و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کند یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی نماید، چون امروزه یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما، رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.

 اصول مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای ارتباط با مشتریان بیان میکند، از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمانهای مختلف. مجموعه کاملی از فرآیندها و تکنولوژی ها برای مدیریت روابط با مشتریان فعلی و بالقوه و دست اندرکاران کسب و کار در بازاریابی،فروش و خدمات،صرفه نظر از نوع مسیرهای ارتباطی با مشتریان.

چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟

رایانه- شبکه های ارتباطی مانند ماهواره، اینترنت، رسانه های تصویری و شنیداری- دوربین های فیلم برداری وعکاسی – دستگاه کپی، اسکنر و پرینتر دستگاه چاپ و نرم افزارها و برنامه های مورد نیاز تبلیغات.
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد میشود؟

زمان و مکان وپتانسیل یک منطقه این امکان را ایجاد می کند تا با مطالعه این ابزار یک یا چندین شغل ایجاد نمود.
وجود نیازهای آشکار وپنهان ما را به ایجاد شغل جدید و نو سوق می دهد.

مطالعه صنایع و حوزه های مختلف و شناسایی خلاء های موجود می تواند به ایجاد شغل منجر گردد

به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟

ارتباط با متخصصین در حوزه های مختلف

نگاه متفاوت به صنایع و حوزه های مرتبط با آن

ابداع و خلاقیت در حوزه های کاری مختلف

مهارت ساختن تیزر و فیلمهای تبلیغاتی

آشنایی با قوانین تبلیغاتی

رابطه های بین هنر و رسانه

روش هایی قانع سازی و تاثیر پذیری بیشتر بر روی مخاطب

تصویربرداری جهت انجام امور تبلیغاتی

آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟

بله صدرصد چون دنیای امروزی و به خصوص ایرانی نیازمند رشد و ارتقاء این رشته میباشد تا بتواند به رقابت جهانی بپردازد.

نويسنده : جعفر ملکی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.