کاربینی،بازدید ازچاپخانه ریحان
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط غلامحسین استادمنتظری
-
بازدید: 835
- آیا شغل شما بارشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
بنده کارمند هواپیمائی ماهان درقسمت کیترینگ هستم ، ارتباط مستقیم با رشته تحصیلی ندارد . ولی درحوزه تبلیغات می توان
فعالیت گسترده ای درمورد شغل بنده انجام داد.ازقبیل معرفی شغل و خصوصیات آن برای استفاده کنندگان این تسهیلات.
- مشخصات محیط کارمورد بازدید :
یک سوله واقع درشهریار،پشت کارخانه الیاف با مساحت تقریبی 4 هکتارکه به صورت کاور ازهم مجزا و قسمت بندی شده بود
در ورودی چاپخانه و قسمت اول آن عدد دستگاه لیتوگرافی موجود بود که تحت فرمان کامپیوتر بود و کار تهیه زینک و جدول
بندی برای نسب و چاپ را انجام می داد.یک دستگاه شستشوی زینک هم دراین اتاق موجود بود.درسالن بعدی یک دستگاه چاپ
رول دورنگ بود که مخصوص چاپ آگهی تبلیغاتی بود.درسالن بعدی یک دستگاه چاپ چند رنگ موجود بود که می توان
از قابلیتهای آن چاپ همزمان 16 صفحه روزنامه تمام رنگی را نام برد.این دستگاه 4 رنگ بود و زینک هائی که درقسمت
لیتوگرافی آماده شده بودند،دراین قسمت استفادهمی شدند.درقسمت بعدی یک دستگاه چاپ دیگر موجود بود که یک دستگاه خشک
کن مجهز به سیستم مانیتورینگ وجود داشت که کار تاکردن کاغذ راهم انجام می داد.درانتهای کارخانه نیزدوعدد لیفتراک موجود
بود که یکی کاغذهای رول را ازبغل و دیگری از زیر کاغذهارا حمل می کردند.
- نام سازمان و یاشرکت بازدید شده:
چاپخانه و نشر ریحان
- فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
چاپ روزنامه - چاپ مجله بادستگاه های رول یا اصطلاحاً روتاتیو(چرخشی)
- رشته تحصیلی شما چه نقشی دراین شرکت دارد؟
باتوجه به رشته ما ، آشنائی با روند کار درتمامی مراحل یک چاپخانه به ما کمک می کند که یک آگهی تبلیغاتی را چطور ببندیم
تا هزینه کمتری برای ما داشته باشد و درعین حال بسیارقوی و موثر باشد.
- نوع سازمان چیست؟
دولتی عمومی خصوصی بله
تاریخچه تاسیس:
این واحد درسال 1381 و با مدیریت آقای علی فدائی آغاز به کار کرد.ایشان فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری می باشند.در
حال حاضر این مجموعه با تعداد 30 نفر پرسنل مشغول به کار می باشد.
- مراحل انجام کاردراین موسسه چگونه است؟
دراین چاپخانه روزنامه و مجله چاپ می شود.کلیه مجلات و روزنامه ها دردفاتر خود روزنامه ها صفحه بندی می گردد وبه
صورت فایل یا PDF به چاپخانه ارسال می گردد.درمرحله لیتوگرافی ، فایل به دستگاه داده می شود.هر دوصفحه فایل بر روی
یک عدد زینک ثبت می شود.سپس زینکها به دستگاه لیتوگرافی وارد می گردد و درآن تفکیک رنگ صورت می گیرد(درچهار
رنگ زرد،آبی،قرمز و مشکی).این زینکها دردستگاه چاپ و با یک ترتیب خاص بسته می شوند و کار چاپ آغاز می شود و
درنهایت چاپ روزنامه صورت می گیرد.دردستگاه های جدید کلیه فرآیند چاپ ، جداسازی و بسته بندی دریک دستگاه انجام می
شود و به صورت تا شده و تفکیک شده تحویل می شود.
- رشته تحصیلی شما دراین محیط چه نقشی دارد؟
قسمتی از فعالیت های کاری رشته ما پس از اتمام تحصیل به چاپخانه ها بازمی گردد.صنعت چاپ می تواند قسمتی از زبان
گویای تبلیغات در جهان امروز باشد.اما باپیشرفت فضای مجازی کم کم این صنعت در حال محدود شدن است.
- چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط بارشته تحصیلی شما متصور است؟
- شناخت نیازهای بازار.
- تخصص دربه وجود آوردن زمینه های تبلیغات مفید،موثروحقیقی برای شناساندن امکانات و قابلیتهای محصولات و خدمات
ارائه شده.
- مدیریت و هدایت سرمایه و نیروی انسانی برای درست انجام دادن یک فعالیت تبلیغاتی.
- شرایط شغل های مرتبط بارشته تحصیلی خود رااز لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1) سختی و پیچیدگی:درحال حاضرهیچ گونه خط قرمزی برای شروع این کاروجود ندارد.ولی شناخت بازار و نیازهای آن
امری مهم وتعیین کننده است.
2) قوانین و مقررات انجام کار:قوانین ومقررات دراین بخش به صورت بین المللی است و درمواردی نیزبایستی به قوانین و
مقررات کشورهائی که تبلیغاتمان مربوط به محصولاتی است که دراین کشورها مصرف می شوند ، رعایت گردد.
3) مباحث ایمنی و بهداشت:بایستی درامر تبلیغات تجاری مباحث ارگونومی یاهمان ایمنی و بهداشت رعایت شود.این امر از
باب نحوه رفتار درتبلیغات و سنینی که این تبلیغات برای آنها ساخته می شوند،رعایت گردد تا باعث ایجاد یک فضای ایمن از
لحاظ سلامت رفتاری و اخلاقی برای اقشار جامعهایجاد گردد.
4) مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغلی):مباحث فرهنگی و اجتماعی درتبلیغات نقش تعیین کننده ای دارند.
ازاین منظرکه لحاظ کردن شرایط فرهنگی و اجتماعی مناطق مختلف درنوع تبلیغات بایستی نقش مهمی راایفا کند.زیرا احترام
گذاشتن به فرهنگ ها،سلایق ،آداب و رسوم و نحوه پوشش هرکشور درتبلیغات آن منطقه می تواند گام موثر و تعیین کننده ای باشد.
- شغل های مرتبط بارشته تحصیلی شما درخارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
صنعت تبلیغات بازرگانی در طول نیمقرن گذشته مسیر پرفراز و نشیبی رادر کشورهای مختلف جهان طی کرده است. به حدود
سیسال پیش باز میگردیم. کل هزینههایجهانی تبلیغات در سال 1981 بالغ بر 110 هزار میلیون دلار (110 میلیارد دلار)
بود. این رقم در سال 1994 به 200 هزار میلیون دلار (200 میلیارد دلار) رسید. در واقع دراین دهه هزینههای تبلیغات در
اروپای مرکزی و شرقی به علت سقوط رژیمهایسوسیالیستی و ظهور سیستم سرمایهداری بهشدت بالا رفت که این امر نشانة
بارز رشدبازار مصرف در این کشورها بود. نگاهی به افزایش آمار این هزینهها در چند کشوراروپای شرقی در سال 1995
کاملاً مؤید این امر است، به نحوی که هزینة تبلیغاتبازرگانی در اسلواکی تا 79درصد، در لهستان تا 70 درصد، جمهوری
چک تا 59 درصد وبلغارستان تا 34 درصد در این سال افزایش پیدا کرد. در اروپای غربی نیز تلویزیون بهابزار اصلی
تبلیغات تبدیل شده بود و تبلیغات بازرگانی منبع مالی عمدة شبکههایتلویزیونی بود
این ارقام کماکان درحال افزایش است. رشد و گسترش صنایع فرهنگی بهویژه تلویزیون و اینترنت عامل اصلیتوسعة تبلیغات
بازرگانی است و رشد اقتصاد ملی چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی سهمبسیار بزرگی در افزایش هزینههای تبلیغات
بازرگانی جهان دارد. امروزه کل هزینههایتبلیغات بازرگانی در جهان نزدیک به 500 هزار میلیون دلار (500 میلیارد دلار)
برآوردشده است.
- تاریخچه مشاغل مرتبط بارشته تحصیلی شما درایران و خارج چگونه است؟
آنچه که امروزبه عنوان تبلیغات نووجدیدمیشناسیم،ریشه دراواخرقرن نوزدهم واوایل قرن بیستم درکشورایالات متحده دارد. امابه
طورکلی برای تبلیغات اعم ازسیاسی یا تجاری می توان سه دوره تاریخی قبل ازانقلاب گوتنبرگ واختراع وتکمیل ماشین چاپ
درسال ۱۴۵۰ رادر نظرگرفت.
1) علائم تجاری:افتخاروغروری که استادکاران زمانهای قدیم داشتند،آنان راتشویق می کردکه علامت مشخصی ازخودشان روی
مصنوعاتشان،مانندکاسه یاکوزه های سفالی بگذارند.همین که کاریکی از استادکاران موردتوجه مردم قرار می گرفت،همیشه به
علامت اختصاصی اودرموقع خرید توجه می کردند واین شهرت زبان به زبان می گشت.بنابراین علامت تجاری که امروزه هم
وظیفه مهمی رادراقتصاد بازرگانی انجام می دهد،سابقه طولانی داردوهنوزهم علامت تجاری خریداران راراهنمائی می نمایدکه
جنس مورد علاقه خودراانتخاب وخریداری کنند.
2) نشانه ها وتبلیغ روی دیوار:وسیله دیگرتبیلغات جملاتی بود که برروی سنگها ودیوارهای جنب محلی که اجناس مختــلف به
فروش می رسید،نوشته می شدوازجنس موردنظرتمجیدوتحسین می نمودوتقریباً مانند تبلیغات روی دیواره ها وتبلیغات تابلوهای
مغازه های امروزی بود.
3) جارچی های شهر:دریونان درعصرطلائی جارچی های عمومی وظیفه مهمی راانجام می دادندومردهائی بودندکه وظیفه شان
این بودکه درشهربگردندواخبارمهم ووقایع موردعلاقه مردم راانتشاردهندوازاین بابت حقوق معینی دریافت می کردند.
- مشاغل مرتبط و همگون بارشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
- تجارت الکترونیک
- تبلیغات وکلای دادگستری
- خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط بارشته تحصیلی خود را بیان کنید.
الف) تجارت الکترونیک: دربرگیرنده مکانیسم های مختلفی به منظوربازاریابی و پرداخت دردنیای مجازی می باشد.
ب) تبلیغات وکلای دادگستری: برخلاف تبلیغات تجاری که باهدف کسب منافع حداکثری صورت می گیرد،گونه های دیگری از
تبلیغات صرفاً باهدف آگاهی رسانی و همیاری بامخاطب درانتخاب متناسب انجام می گیرند که مورد استفاده وکلای دادگستری
است.
- چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط بارشته تحصیلی شماست؟
- فروشگاه های تبلیغاتی
- عکسبرداری صنعتی
- طراحی وب سایت
- برگزاری همایش و سمینار
- به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید دررشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
باتوجه به بالا بودن تعداد شرکت های فعال درزمینه تبلیغات تجاری درکشور،بایستی دراین حوزه ازاقدامات نو و خلاقانه به
منظور جلب توجه و جذب مشتری استفاده کرد.
- به نظر شما چه مهارت هائی درآینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
باتوجه به گذراندن دروس این رشته می توانیم شناخت درست و صحیحی از بازار کار و همچنین نحوه استفاده از ابزار کاری
که برای این رشته تعریف شده داشته باشیم وبرای هرچه بهتر شدن کاردر دنیای بزرگ تبلیغات تجاری شناخت تئوریک بسیار
مناسبی دردست خواهیم داشت.
- آیا علاقه به ایجاد کارو حرفه مطابق بارشته تحصیلی خود دارید؟
بله،درصورت مساعد بودن شرایط بازار کار حتماً دراین حوزه فعالیت خواهم کرد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.