شنبه, 03 آذر 1403

 



بازدید از شرکت نشر و چاپ ریحان

بسمه تعالی


                         مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران

معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی )
نحوه تنظیم گزارش نویسی کاربینی


عنوان شغل : مدیر فروش شرکت سمنان گچ ( سهامی خاص)

·  آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟

خیر مرتبط نیست

·مشخصات محیط کار مورد بازدید :

منطقه ای واقع در جاده شهریار ، روبرویادگان دپوی ارتش ، شرکت الیاف ، شرکت چاپ و نشر ریحان

· نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :

شرکت چاپ و نشر ریحان

·  فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟

چاپ نشریات و روزنامه و مجله

· رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟

تبلیغات فعالیت خاصی در بازاری كردن كالاها است كه هدفش آگاه ساختن مردم از محصولات و خدماتی است كه به فروش می‏رسد. تبلیغ در حالی كه مردم را آگاه می‏سازد و كالا را مشهور می‏كند، آنان را نیز به امری ترغیب می‏نماید.

تبلیغات به كلیه اشكال ترغیب عمومی برای ایجاد تقاضا و بازار برای یك محصول یا خدمت اطلاق می‏گردد. این تبلیغات به وسیله صاحب كالا یا موسسه برای خریداران احتمالی به وسیله ارسال پیام مستقیم و یا از طریق وسائل تبلیغاتی انجام می‏شود که یکی از اشکال آن میتوان از چاپ در نشریات نام برد .

نوشتن آگهی تبلیغ وفروش اجناس وخدمات برای استفاده درنشریات نیز از وظایف یک مدیر تبلیغات تجاری است .

·  نوع سازمان چیست  ؟            دولتی            عمومی               خصوصی*

تاریخچه تاسیس:

شرکت الیاف در سال 1346 جهت تولید نخ تاسیس گردیده ولی بعد از انقلاب تحت نظارت بنیاد مستضعفان قرار گرفته است. این شرکت در سال 1381 یکی از سالن های خود را به شرکت نشر و چاپ ریحان به منظور چاپ نشریات اجاره داده است که مستقل از شرکت الیاف بوده و در حدود 30 نفر کارگر دارد و به صورت خصوصی فعالیت می کند .

·مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟

1. ابتدا کارهای چاپی مورد نظر توسط پست الکترویک به آدرس چاپخانه ارسال می گردد.باید توجه داشت که کارها بدون اشکال ارسال گردد چون امکان اصلاح توسط چاپخانه وجود ندارد .

2.پس از دریافت ایمیل مورد نظر دستور چاپ آن بر روی دستگاه پلیت توسط کارشناس مربوطه صادر میگردد.

3. در دستگاه پلیت فلزی به نام زینک قرار دارد که آبی رنگ است وقتی مطالب چاپ بر روی آن پاپ میگردد زینک مربوطه را به دستگاه دیگری به نام پروسسور یا شوینده زینک منتقل می کنند .

4. در دستگاه پروسسور زینک را با موادی شستشو داده و رنگهای اضافی آن را خارج میکنند.

5.زینک آماده شده بر روی دستگاههای چاپ نصب می گردد.

6.  لازم به ذکر است هر زینک رنگ مخصوص خور را دارد که کلا در چهار رنک زرد ، مشکی ، قرمز و آبی تهیه میشود و بقیه ی رنگها از ترکیب این چهار رنگ به دست می آید.

·رشته تحصیلی شما در این محیط چه نقشی دارد؟

جوامع ساده و ابتدائی نیز ناگزیر بوده اند پیام های خود را در رابطه با مسائل مشترک حیاتی به هر نوع ممکن از نقوش حجاری، دود، آتش، تصاویر، پرچم ها، اشارات، جارچی ها، کبوتران ، سمبلها و ابزارها به همنوعان خود منتقل کنند. تاریخ تبلیغات تاریخچه گسترش و عمومی عقائد است، علامات، سخنوری ها، سمبل ها، آرزوها، رنگ آمیزی، نقاشی ها و کنده کاری های ابتدائی وعلامات ارتباطی به شیوه ابتدائی مسائل تبلیغاتی بود که پیش از اختراع خط به کار می رفت به هر حال قرن ها توانایی خواندن و نوشتن محدود به افراد اندکی بود و در تواریخ آمده که فراعنه بر دیوار معابد و احرام، رموزی را نقش می کردند دال بر اخبار سیاسی و پیروزی های جنگی داشت و نیز رموزی که دال بر عبارات و معاملات بود دانشمندان باستان شناس درآثارباستانی عراق نشریه ای مربوط به1800 سال قبل از میلاد یافتند که کشاورزان را به افشاندن بذر و بر داشت محصول و مبارزه با آفات نباتی، راه نمایی می کرده است.

از قدیمی ترین ادوار تمدن فرهنگ انسان، فلاسفه، نویسندگان، هنرمندان، شعرا و خطبا از دانش و فن، هنر و فلسفه درتبلیغات یاری جسته، دراین زمینه کتاب ها نوشته اند و نخستین جریده رسمی به منظور تبلیغات در سال 91 قبل از میلاد در چین صادر شد.

·چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟

1.مدیریت قوی

2.هوش و خلاقیت در نوع ارائه تبلیغ جهت تاثیر گذاری بیشتر در مخاطبین

3.توانایی ارتباط و بهره گیری از افراد با تجربه و ماهر

4.توانایی مالی برای بکارگیری ابزارآلات و تجهیزات و تکنولوژیهای روز برای بهبود کیفیت کار.

5. پشتیبانی کردن از کارکنان جهت ایجاد محیطی امن ووآرام و بدون دلواپسی برای حسن انجام کار کارکنان .

6. آگاهی داشتن از اطلاعات روز دنیا در رابطه با مسائل کاری.

·شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :

سختی و پیچیدگی

قوانین و مقررات انجام کار

مباحث ایمنی و بهداشت

مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی)

شغل چاپخانه به دلیل اینکه روزنامه ها در روز توزیع میگردند نیازمند آن است که شبانه چاپ شوند و کار در شب با خطراتی همراه است که کارفرما و کارگران باید به آنها توجه ویژه ای مبذول دارند.

یکی از خطرات احتمالی با توجه به موادی که با آن سرو کار دارند حریق است .مواد قابل اشتعال و لغزنده با بوئی نامطبوع میتواند خطرات فراوانی را ایجاد کند که باید به آنها توجه کرد.

همچنین وجود کاغذ و مواد آتش زا احتمال حریق رابیشتر می کند

بهداشتي بودن كار به اين معناست كه در آن كار كليه اجزاء و عوامل انساني و غير انساني به گونه اي باشند كه هر جزء كاملا در جاي خودش باشد و كاملا درست و سلامت انجام وظيفه بكند و تزاحمي با اجزاء ديگر نداشته باشد و استفاده از وسایل ایمنی و بهداشتی مثل کلاه ، دستکش و ماسک و...

از جنبه فرهنگی هم شغل در چاپخانه باعث میشود که اطلاعات به روز جامعه زودتر در اختیارتان قرار بگیرد.
·شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

تبلیغات در خارج از کشور از آزادی عمل بیشتری برخوردار است ولی در کشور ما به دلیل پایبند بودن به یک سری مسائل اخلاقی مطابق دین اسلام از بسیاری جهات باید ملاحظاتی را در نظر گرفت . مثلا تبلیغ در کشورهای اروپایی مابین دو برند معروف به عنوان مثال کوکاکولا و پپسی بسیار با رقابت شدیدی صورت میگیرد و هر کدام تبلیغاتی بر علیه هم انجام میدهند و همدیگر رانفی می کنند ولی اینگونه تبلیغات در ایران ممنوع است.

· تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟

از دوران ماقبل تاریخ نوعی ارتباط در خصوص آگاهی از وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخی از تصاویری که بر روی دیواره غارهای اولیه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشیای ابتدایی می‌باشند. بنابراین، تبلیغ مقوله‌ای نیست که چندان جدید باشد و مربوط به سالهای اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسانها داشته است. با این همه آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می‌شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم دارد. تبلیغات به شکل امروزی مانند بسیاری از رسوم دیگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه یافت چرا که لزوم آن احساس می‌شد.
بعد از انقلاب صنعتی بدلیل بالا رفتن حجم تولیدات، دیگر فروش مقوله راحتی نبود. زیرا اولاً بدلیل تولید انبوه، تمایز در بین محصولات تولیدی از میان رفت و بیشتر محصولات، استاندارد و یک شکل شدند. ثانیاً به علت زیاد شدن فاصله بین تولید کننده و مصرف کننده، اطلاعات محصولات و خدمات مانند گذشته به سهولت در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی‌گرفت لذا نیاز به کانال ارتباطی جدیدی احساس شد.


با اختراع ماشین چاپ و سپس رادیو و تلویزیـون و دیـگر رسانه‌های جمعی، تبلیغات رشد بیشتری یافت. بطوریکه امروزه شاهد بمباران تبلیغاتی می‌باشیم. هنگامیکه در حال تماشای تلویزیون یا در حال شنیدن برنامه مورد علاقه خود از رادیو هستیم و یا زمانیکه در اینترنت در حال جستجو و یا مـشاهده سـایتهای مـختلف مـی‌باشیم، بـطور مــداوم در مـعرض تبلیغات مختلف قرار داریم. حتی هنگامی که در خیابان در حال عبور هستیم نیز در مواجه با تابلوهای۱ تبلیغاتی قرار داریم. در شرایطی که ما با بمباران تبلیغاتی روبرو هستیم این سوال مطرح می‌شود که آیا همچون گذشته، تبلیغات توانایی نفوذ و تاثیرگذاری بر مخاطبان را دارد؟ به عبارت دیگر در شرایطی که همه با صرف هزینه‌های گزاف در حال تبلیغ هستند و تبلیغات بخش ثابتی از فعالیتهای سازمانها شده است، چگونه می‌توان قبل از آنکه هزینه‌های فراوانی صرف امور تبلیغاتی نمود، از میزان اثربخشی آن فعالیتها اطمینان حاصل کرد؟

· مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟

1.         مدیریت و بازرگانی دریایی

2.         مدیریت بازرگانی

3.         مدیریت بازاریابی

4.         مدیریت ارتباط با مشتری

5.         مدیریت کسب وکار



· خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟

1. مدیریت و بازرگانی دریایی

هدف این رشته تربیت کارشناس بازرگانی دریایی برای خدمت در ارگانهای دریایی، حمل و نقلی، تجارت خارجی و برنامه ریزی کلان جمهوری اسلامی و دیگر شرکتها و مؤسسات خصوصی و دولتی مرتبط با امور مدیریت بازرگانی دریایی کشور است. این رشته دارای سه گرایش مناطق ویژه، گمرکی و بندر و کشتیرانی میباشد که هر گرایش تنها 18 واحد اختصاصی دارد. گفتنی است که این رشته از بین داوطلبان گروههای آزمایش ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی دانشجو میپذیرد.گرایش مناطق ویژه دانشجویان این گرایش با اصول و انواع مناطق ویژه تجاری و صنعتی مرزی و دریایی از نقطه نظر اهداف، تولید، اشتغال، مالکیت، منافع، سرمایه گذاری خارجی، عملکرد و ساختار اینگونه مناطق آشنا میشوند و علل پیشرفت اقتصادی کشورهای صنعتی پیشرفت و در حال توسعه را مطالعه میکنند تا بتوانند راههای پیشبرد و توسعه و جذب سرمایهگذاری را در مناطق ویژه فراگیرند.

2.مدیریت بازرگانی

یک دانشجوی مدیریت بازرگانی به عنوان یک مدیر تجاری تحصیلکرده، میتواند امور تجاری را تفکیک و اداره کند و به یاری قدرت خلاقه خویش در ایجاد بازار جدید، ارائه خدمات متنوع و تازه، ابداع روشهای جدید در عرضه و توزیع، کارآفرین باشد. فارغ التحصیل مدیریت بازرگانی باید بتواند برای کالاهای موجود، بازار جدیدی پیدا کند یا روشهای مطلوب توزیع را در سیستم دولتی طراحی نماید، چون امروزه یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما، رساندن محصولات کشاورزی مثل برنج، چای و مرکبات به بازار و به دست مصرف کننده است.

3.مدیریت بازاریابی

تلاش آگاهانه‌ای است برای به‌دست‌آوردن نتایج مثبت در مبادله بابازارهای هدف. مدیریت بازاریابی در هربازاریکاربرد دارد و قابل اجراست. به‌طور مثال یکمدیر منابع انسانیبا بازارنیروی کاریا یک مدیر خرید با بازارمواد اولیهسر و کار دارند. اما به‌طور کلاسیک، مدیریت بازاریابی به وظایف آن دسته از کارکنانسازماناطلاق می‌شود که با فروش محصولات و خدمات نهایی سر و کار دارند؛ مانند مدیر فروش، مدیر تبلیغات و فروشندگان.[

4. مدیریت ارتباط با مشتری

به همه فرآیندها و فناوری‌هایی گفته می‌شود که در شرکت‌ها و سازمان‌ها برای شناسایی، ترغیب، گسترش، حفظ و ارائه خدمات بهتر به مشتریان به کار می‌رود. اصول مدیریت ارتباط با مشتری، چگونگی ایجاد موفق یک سیستم و اجرای آن را برای ارتباط با مشتریان بیان میکند، از شروع و اجرای اولیه یک چنین سیستمی تا نگهداری آن در زمانهای مختلف. مجموعه کاملی از فرآیندها و تکنولوژی ها برای مدیریت روابط با مشتریان فعلی و بالقوه و دست اندرکاران کسب و کار در بازاریابی،فروش و خدمات،صرفه نظر از نوع مسیرهای ارتباطی با مشتریان.

مدیریت ارتباط با مشتریان یک راهبرد تجاری جهت انتخاب و مدیریت مشتریان برای بهینه کردن و بالا بردن ارزش شرکت و همچنین فروش در دراز مدت است.مدیریت ارتباط با مشتری،استراتژی جامع کسب و کار و بازاریابی است که فناوری،فرآیندها و تمامی فعالیتهای کسب و کار را حول مشتری یکپارچه می سازد.مدیریت ارتباط با مشتری یک نظام اطلاعاتی یک پارچه است که برای برنامه ریزی،زمان بندی و کنترل فعالیت های قبل و بعد از فروش سازمان و با هدف توانمند سازی مشتریان جهت تعامل با سازمان از طریق ابزارهای متعددی چون وب سایت،تلفن و غیره به کار می رود.

5. مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)

درجهٔکارشناسی ارشددر رشته مدیریت است. این دوره برای اولین بار در اواخر قرن نوزدهم در آمریکا طرح ریزی شد که حاصل صنعتی شدن این کشور و رویکرد علمی بهمدیریتبود.دوره‌های مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)به گونه‌ای برنامه ریزی می شوند تا دانشجویان را با جنبه‌های مختلف مدیریت یک کسب و کار (بیزنس) همچونحسابداری،بازاریابی،منابع انسانی،مدیریت عملیات،مدیریت تبلیغاتوبرنامه ریزی استراتژیکآشنا سازند.

بیشتر دانشجویان مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)یک زمینه تخصصی را برای مطالعه و تحصیل انتخاب می کنند و تقریباً یک سوم از واحدهای تحصیلی خود را در این زمینه برمیگزینند. برای مثال، دانشجویانی که گرایش بازاریابی را انتخاب می کنند دوره‌های ویژه‌ای را که بر روی بازاریابی دیجیتال یابازاریابی بین‌المللیتمرکز دارد برمی گزینند.موسسات و آموزشگاه‌های بازرگانی در حال حاضر مدیریت ارشد کسب و کار(MBA)را در دوره‌های آموزشی تمام وقت، پاره وقت، کاربردی و از راه دور ارایه می دهند.



·چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟

1.       دستگاههای مربوط به چاپ

2.       تکنولوژیهای روز دنیا

3.       خط تلفن

4.       محل مشخصی برای مراجعه کنندگان ( دفتر)

5.       رسانه های جمعی

6.       هر چیزی که بشود با مخاطب ارتباط برقرار کرد



· به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد میشود؟

سرمایه‌گذاری‌درطرح‌هاوماشین‌آلات،تعدادکارکنان استخدام‌شده‌وحجم محصولات یاگردش تجاری شناخته می شوند.معمولاًدر هرکشوربسته‌به‌شرایط و سیاست‌های کلان‌اقتصادِِی،گروه‌های مشخصی از کسب وکارهادراین رده قرار می‌گیرند.

کسب‌وکار‌های‌کوچک‌ومتوسط یکی ازاجزای حیاتی رشددراقتصاد جهانی می باشندواهمیت‌آنهادرتوسعه‌اقتصادی کشور‌های توسعه یافته‌ودر حال‌توسعه به‌خوبی شناخته شده‌است، به‌ویژه کشورهای درحال توسعه‌باید قدرت کسب وکار‌های کوچک و متوسط رادرایجاد توسعه صنعتی پایدار در برنامه‌ریزی ‌درنظر بگیرند.

 درکشورما،کسب و کارهای‌کوچک‌ومتوسط بیش از80% از جامعه‌ تجاری‌ را تشکیل می‌دهدکه 50%ازآنهادرسراسرکشور پراکنده‌می‌باشد. به ‌هرحال ‌برای ‌استفاده ‌از مزایای‌ رقابتی دراقتصاد جدید درحال ظهور و فائق ‌آمدن برچالش‌های مختلف دربازارهای محلی،کسب وکار‌های کوچک و متوسط ‌نیاز دارند برای‌آنها برنامه‌های بستر سازی و ظرفیت سازی مناسب پیش بینی شود.

بنده هم پس از فارغ التحصیل شدن در این رشته میتوانم با استفاده از روشهایی که تاکنون مرسوم نبوده برای جلب مشتری فعالیت خودم رو آغاز کنم و آن را به سرانجام برسانم.



·به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟

ترم اول:

1.         مهارت ساختن تیزر و فیلمهای تبلیغاتی

2.         آشنایی با قوانین تبلیغاتی

3.         رابطه های بین هنر و رسانه

4.         روش هایی قانع سازی و تاثیر پذیری بیشتر بر روی مخاطب

5.         تصویربرداری جهت انجام امور تبلیغاتی



·  آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟

صدرصد چون دنیای امروزی و به خصوص ایرانی نیازمند رشد و ارتقاء این رشته میباشد تا بتواند به رقابت جهانی بپردازد.
IMG 3264-b18d5f8cfd
IMG 3392-7b29b4c878
نويسنده : زهرا نیکوبازوراد

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.