پروژه کاربینی از یک واحد نشر
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط آیت اله حضرتی
-
بازدید: 2903
باسمه تعالی
مرکز آموزش علمی – کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و كارآفريني(هماورد مهارتي)
عنوان شغل: کارمند شرکت سهامی نمایشگاههای ج ا ا
· آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟
دقیقاً شغل اینجانب با رشته تحصیلی مرتبط می باشد ؛ با توجه به این که رشته تحصیلی بنده مدیریت تبلیغات تجاری می باشد و از طرفی محل کار اینجانب نمايشگاه بين المللي تهران از زیر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت مي باشد و از طرف دیگر نمايشگاه یک ارگان دولتی بوده و از اهداف آن تسهیل و تشویق امر تجارت و تقویت آن و جذب مشارکت کننده می باشد. به همین علت تبلیغات تجاری می تواند به عنوان عامل مهمی در جهت رسیدن به این هدف باشد.
.............................................................................................
·مشخصات محیط کار مورد بازدید:
شرکت چاپ و نشر ریحان در كيلومتر 11 جاده قديم كرج، سه راه شهريار، اول سعيد آباد در كارخانه الياف احداث شده است .چاپخانه از دو سالن مجزا واتاق فرمان تشکیل شده است. درابتدای ورودی چاپخانه ، دو دستگاه ليتوگرافي و در داخل سالن، يك دستگاه چاپ رول مخصوص چاپ آگهي تبليغاتي و يك دستگاه چاپ چند رنگ موجود می باشد ودر سالن دیگر دستگاه چاپ و دستگاه خشك كن و دو دستگاه ليفتراك مخصوص جابجایی کاغذ وجود داشت .
...........................................................................................
· نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :
شرکت چاپ و نشر ریحان.
.............................................................................................
· فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
چاپ روزنامه و مطبوعات، نشريات و چاپ رول، تك رنگ و چند رنگ که كار اصلی این شرکت دریافت خبر ارسالی از سر دبیران روزنامه هایی مانند توسعه جنوب- اعتدال- عصر رسانه و روزنامه ورزشی شوت و ... به صورت فایل PDF، از طریق ایمیل و چاپ روزنامه پس از دریافت خبر و کنترل نهایی .
................................................................................................
· رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
تبلیغات تجاری بر این باور است که تبلیغات، تعیین کننده راهو رسم زندگی افراد است و اندیشه ها و باورها را در جامعه به وجودمی آورد اما مخاطبان قادر به تشخیص این امر نیستند.
چاپ در اصطلاح، به عمل، فن، و صنعت تکثیر صورت و نقشهای دوبعدی مانند حروف، ارقام، خطها، تصویرها، و... بهوسیلهٔ انداختن اثر این نقشها بر کاغذ، پارچه، یا مواد دیگر، بهویژه چاپ مواد خواندنی، با تصویر یا بدون تصویر بر روی کاغذ گفته میشودامروزه، چاپ به عنوان یک فرآیند انبوه صنعتی در نظر گرفته می شود که بخش اساسی صنعت نشر و بخش مهمی از فعالیتهای اداری و حکومتی را شامل میشود.
با توجه به مطالب فوق می توان به این نتیجه رسیدکه تبلیغات و صنعت چاپ دو مقوله جدایی ناپذیر از یکدیگر می باشند که در راستای موفقیت در داد وستد تجاری می توانند موثر باشند.
.........................................................................................................
نوع سازمان چیست ؟ خصوصی
· تاریخچه تاسیس :
شرکت چاپ و نشر ریحان به صورت سهامی خاص و از سال 1380 شروع به کار نموده , ابتدادر 21 کیلومتری اتوبان فتح و سپس به مکانی در محله خلیج تهران انتقال پیدا کرده واکنون در داخل شرکت الیاف مستقرمی باشد. مديرعامل شركت چاپ و نشر ريحان آقاي علي فدائي و رشته تحصيلي ايشان روزنامه نگاري مي باشد و در حال حاضر با تعداد 15 نفر پرسنل، چاپخانه فوق الذكر مشغول فعالیت می باشد .
.......................................................................................................
· مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
سردبیر نشریات و روزنامه ها، كليه مطالب مد نظر برای چاپ را در دفتر خود روزنامه صفحه بندي و به صورت فايل PDF و از طریق ایمیل برای مدیر مسئول واحد چاپ ارسال می کند. پس از مونتاژ مطالب، صفحه زینک تهیه شده، هر دو صفحه فايل روي يك زينك ثبت مي گردد. سپس زينكها به دستگاه ليتوگرافي وارد مي گردد و در آن تفكيك رنگ(چهار رنگ: زرد، آبي، قرمز و مشكي) صورت مي گيرد. زینکها داخل دستگاه پلیت، رنگ آمیزی و خشک می شود. بعد لیزر عکسها شروع شده و عمل خم و پانچ زینک انجام می شود. مرحله بعد چاپ بوسیله دستگاههای تمام اتوماتیک می باشد. در مرحله آخرعمل برش و بسته بندی نشریه چاپ شده صورت می گیرد. در دستگاههاي جديد كليه فرآيند چاپ، جداسازي و بسته بندي در يك دستگاه انجام مي شود و به صورت تا شده و تفكيك شده تحويل مي شود.
........................................................................................................
· رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟
تبلیغات بازرگانی بر این باور است که تبلیغات، تعیین کننده راهو رسم زندگی افراد است و اندیشه ها و باورها را در جامعه به وجودمی آورد اما مخاطبان قادر به تشخیص این امر نیستند , در این راستا صنعت چاپ و نشر می تواند با ابزارهای در اختیار خود در جهت تحقق اهداف تجارت به کار گرفته شود. پس می توان گفت چاپ و نشر تکمیل کننده و یاری رساننده تبلیغات و ابزاری برای به ثمر رساندن آن است. و همچنین تبلیغات تجاری می تواند باعث رونق بازار صنعت چاپ شود.
.............................................................................................................
· چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
علم و تخصص فرد باید به روز بوده و از روابط عمومی بالا برخوردار باشد و در کار خود توانایی تمرکز ودقت کافی را دارا باشد و از نظر جسمی نیز سالم باشد. قدرت تحلیل وتفکیک موضوعات را در بحث تبلیغات وتجارت را داشته باشد.
...........................................................................................................
· شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
1- سختی و پیچیدگی :
مهمترین وظیفه تبلیغات تجاری، شناخت افکار مشتریان و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکار عمومی نسبت به کالا یا خدمتی است که به دنبال تبلیغ وتشریح و در نتیجه فروش آن هستیم و این از سختی و پیچیدگی های تبلیغات می باشد .
2- قوانین و مقررات انجام کار:
فعاليت در هر زمينهاي پس از آموختن شيوه و فنون عملي و اجرايي آن، نيازمند آگاهي داشتن و فهيم بودن نسبت به قوانين و مقررات جامعه و قلمرويي است كه در آن قرار دارند. از آنجا كه تبليغات يكي از عرصههايي است كه فكر و انديشهاي در آن به مرحله اجرا در ميآيد، در نتيجه قبل از هر اقدامي، آشنايي با قوانين و مقررات تبليغاتي و احاطه بر آن ضروري است. اين امر موجب حفظ حرمتها و مرزهاي قانوني و اخلاقي و مانع از ايجاد خسارت به انديشه ورزان، طراحان، مجريان و افراد جامعه ميگردد.
3- مباحث ایمنی و بهداشت:
با توجه به ابزار و وسایل فیزیکی وفکری که در بحث تبلیغات به کار می رود, باید این نکته را مد نظر قرار داد که حتما"برای جلوگیری از بوجو آمدن مسائل روحی وجسمی احتمالی نکات ایمنی وبهداشتی محیط کار را رعایت نمود.
4-مباحث فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی ):
تبلیغات تجاریتاثیر ناخود آگاه و آهسته اما عمیق بر باورها، سنت ها و آرزوها و آدابو رسوم مخاطبانباقی می گذارد وباعث تغییردر فرهنگ افراد و در نهایت جامعه می گردد .
به طوری که قدرت های بزرگ سیاسی و اقتصادیتلاش دارند از طریق تبلیغات عادت ها و رفتار هایملت ها را تغییربدهندبه طورنامحسوسفرهنگ خود را بر آنان تحمیل کنند.
تغییر رفتارو نگرش اقتصادیو فرهنگی، بدون تردید روابط اجتماعیمردم را نیزدگرگون می کند.
.................................................................................................
·شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟
با توجه به تاثیر مثبت این گونه شغلها برروی فروش و بازاریابی محصولات تولیدی در کشورهای مختلف، از جایگاه مناسبی در سطح جامعه برخوردار می باشد و در بین اکثر مردم شناخته شده است.
............................................................................................................
· تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
با توجه به برخی از تصاویری که بر روی دیواره ی غارهای اولیه نقش بسته است می توان گفت که تبلیغ از دوران ماقبل تاریخ آغاز شده و بنابراین تبلیغ، مقوله ای نیست که مربوط به سال های اخیر گردد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها دارد ولی آنچه ما تحت عنوان تبلیغات نو و جدید می شناسیم، ریشه در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده دارد. سال 1450 یک تاریخ مهم در سابقه تبلیغات می باشد، زیرا در این سال بود که گوتنبرگ، انجیل معروف خود را به چاپ رسانید و با روی کار آمدن صنعت چاپ، در واقع انقلاب عظیمی در تبلیغات چاپی ایجاد شد.
در ایران نخستین وسیله ی آگهی رسانی، نصب تابلو و جارچی ها بوده است و استفاده از آگهی که به دوران باستانی باز می گردد. اما پیشینه آگهی در تاریخ معاصر، نخست به صورت دیوار کوب درج در نشریه ها باب شد و سپس رواج پیدا کرد. باید دانست که پیشینه آگهی در رسانه های جمعی ایران زیر ترتیب بوده است: دیوارکوب، نشریه های ادواری، کتاب، سینما، رادیو، تلویزیون.
...................................................................................................
· مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
گرافیک- بازاریابی- چاپ- شغلهای مربوط به رسانه ها از قبیل تلويزیون، رادیو، سینما، اينترنت و ... .
........................................................................................................
· خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟
تبلیغات:تبلیغات داراری خصوصیات و ویژگیهای فراوانی از قبیل ایجاد بازار کار و سرمایه و رونق دادن به تجارت وبازرگانی می باشد. همچنین باعث رونق در کسب وکارهای مرتبط هم می شود.
تجارت:تجارت وتجاری شدن باعث افزایش و گسترش فضای فعالیت در پهنای وسیع اقتصاد جهان می گردد.
.................................................................................................
· چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
رایا نه- شبکه های ارتباطی مانند ماهواره، اینترنت، رسانه های تصویری و شنیداری- دوربین های فیلم برداری وعکاسی – دستگاه کپی، اسکنر و پرینتر دستگاه چاپ و نرم افزارها و برنامه های مورد نیاز تبلیغات.
....................................................................................................
·به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
وجود نیازهای آشکار وپنهان , پتانسیل موجود یک منطقه , مطالعه صنایع و حوزه های مختلف و شناسایی خلاء های موجود به ایجاد شغل جدید و نو می انجامد.
..................................................................................................
· به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
آشنایی و ارتباط با متخصصین در حوزه های مختلف- تغییر دیدگاه نسبت به صنایع و حوزه های مربوط به آن - خلاقیت و نوآوری در حوزه های کاری
...................................................................................................
· آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
بله , اینجانب یکی از علت هایی که این رشته را بعنوان رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی انتخاب کردم علاقه به مباحث و مطالب رشته تبلیغات بود و قطعاً پس از فراگیری این دانش و فارغ التحصیلی از دانشگاه به کار در زمینه تبلیغات اقدام خواهم کرد .
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.