شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی آرش شگرف نخعی

کاربینی

نام موسسه : موسسه فرهنگی ، هنری ، تبلیغاتی و خدماتی کمانگیر

 

استاد راهنما : سرکار خانم صلح میرزایی

دانشجو : آرش شگرف نخعی

رشته تحصیلی : کارشناسی حرفه ای مدیریت تبلیغات تجاری

ترم : 1

021365565

مقدمه

به عنوان فعالیت واحد کاربینی از ما خواسته شد تا با حضور در یک موسسه که در زمینه امور تبلیغاتی فعالیت دارد به مدت 10 ساعت به آموزش بپردازیم و شرح تجربیات خود را به عنوان پروژه کاربینی به رشته تحریر درآوریم . پس از مدتی جستجو جهت یافتن شرکت یا موسسه ای که در این زمینه فعالیت داشته باشد ، به توصیه یکی از دوستان ، مدیرعامل یک شرکت تبلیغاتی چند منظوره با تعیین شرایطی موافقت کرد که من در آن شرکت مشغول به آموزش شوم .

یکی از این شرایط وضع شده این بود که به هیچ عنوان تصویری از داخل یا خارج شرکت و یا از پرسنل آن را نگیرم و ضمناً نامی از هیچ یک از عوامل و دست اندرکاران در نوشته خود به میان نیاورم . در عوض ایشان پذیرفتند که از آرشیو تصاویر شرکت تعدادی عکس به انتخاب خود او در اختیارم گذاشته شود .

در روز موعود من به شرکت مراجعه نموده و پس از ملاقات با ایشان و صحبت مختصری در مورد فعالیت های شرکت و نیز یادآوری شرایطی که قبلا در مورد آنها توافق کرده بودیم مرا به یکی از معاونین خود سپرد و از آنجا که زمان کارآموزی بسیار محدود و در حد ده ساعت بود ، ایشان ترجیح داد به جای این که مرا درگیر آموزش یک فعالیت عملی ( که به قول ایشان در این مدت زمان نه امکان انجام آن و نه فایده ای در آن وجود داشت ) نماید ، یک گردش علمی در سراسر موسسه و آشنایی ضمنی با فعالیت های موسسه ترتیب داد تا به قول خودش اگر روزی و روزگاری خواستار تاسیس یک شرکت تبلیغاتی شدم ، حداقل از قسمت های مختلف آن سررشته کمی داشته باشم . بازدید از قسمت های مختلف شرکت به همراهی ایشان و توضیحاتی که در مورد هر قسمت و وظایف آن می داد شروع گردید .

همانگونه که از نام شرکت هویدا است ، این شرکت ، موسسه ای چند منظوره با زمینه فعالیت های گسترده در حوزه هنرهای تصویربرداری و عکاسی از قبیل فیلم برداری و عکاسی در زمینه های مستند ، خبری ، صنعتی ، ورزشی ، هنری ، آموزشی ، تدوین ، میکس و مونتاژ ، ساخت برنامه های مولتی مدیا ، طراحی لوگو و بروشور و .. می باشد که جهت سهولت در درک این عملکردها می توان این فعالیت ها را به شرح زیر دسته بندی کرد :

ü     فعالیت های فرهنگی هنری شامل :

عکاسی ، تصویر برداری ، میکس و مونتاژ ، صداگذاری ، چاپ عکس و ...

موسسه با در اختیار داشتن وسایل پیشرفته و به روز در زمینه صنعت تصویر برداری و استخدام مجرب ترین و برترین پرسنلی که در این زمینه فعالیت داشته و دارند ، گسترده ترین فعالیت خود را در این حوزه به انجام می رساند . همچنین در مواقع نیاز ، از تصویربرداران و بخصوص از عکاسان آماتور بهره می برد که در این حالت محصولات تصویری آنان را ابتیاع می نماید . ضمن این که با در اختیار داشتن نرم افزارها و سخت افزارهای تخصصی و نیز استفاده از متخصصان علوم رایانه ای و رسانه ای در به کمال رساندن تصاویر و فیلم های خریداری شده ، نهایت کوشش خود را به عمل می آورد .

البته در توضیحات خود این مطلب را نیز افزود که فعالیت عکاسی علاوه بر این که شغلی مفرح و بسیار هیجان انگیز می باشد ، در ضمن فعالیتی بسیار خطرناک محسوب می شود . زیرا یک عکاس باید علاوه بر مهارت و کاردانی باید دارای جسارت و شجاعت برخورد با هر گونه اتفاق اعم از آشوب های خیابانی ، سرقت لوازم جانبی و به جان خریدن خشم صاحبان قدرت نیز باشد .

به عنوان مثال بیان نمود که در چندی قبل گروه عکس برداری موسسه با وجود داشتن مجوز عکس برداری از پروژه اتوبان طبقاتی صدر با ممانعت عوامل حراست این پروژه روبرو گردیده و پس از چند ساعت بحث و گفتگو در خاتمه موفق به انجام عکس برداری نگردیده اند .

ü     فعالیت های تبلیغاتی :

تهیه و چاپ کاتالوگ ، بروشور ، بنر ، تابلوهای تبلیغاتی فلکسی فیس ، بیل بورد های شهری و نمایشگاهی کامفلت

در مرحله بعدی موضوعات ، عکس ها و فیلم هایی که پس از گذراندن ویرایش ها و فرآوری های فنی قابلیت استفاده تبلیغات را دارند با همفکری تمامی عوامل گروه ( در این مورد در قسمت های بعدی توضیح خواهم داد) انتخاب و جهت ساخت تبلیغات تلویزیونی یا دیواری و ... به کار برده می شوند .

پس از مراجعه مشتری و ارائه سفارش تبلیغ در مورد کالا یا خدماتی که در نظر دارد ، بسته به نوع تبلیغ ، گروه تصویر برداری به محل ساخت یا ارائه خدمات رفته و تصاویری را ضبط می نمایند . پس انتخاب نوع و روش تبلیغ مناسب ، گروه در مکانی به نام اتاق فکر گرد هم آمده و با ارائه هر موضوعی که به ذهنشان می رسد و بررسی تمامی گزینه ها ، بهترین روش را انتخاب کرده و شروع به ساخت و تهیه تبلیغ موردنظر می کنند .

ü     فعالیت های خدماتی :

برگزاری سمینارها ، همایش ها ، نمایشگاه ها ، ساخت دکوراسیون ، چاپ عکس ترانسفر ، چیدمان غرفه های نمایشگاهی ، سازه های ساختار نمایشگاه

یکی دیگر از خدماتی که این موسسه ارائه می دهد ، برگزاری سمینارها و همایش ها و نمایشگاه ها از آغاز کار تا خاتمه می باشد که شامل اجاره سالن ، تبلیغات ، خدمات رفاهی ، پذیرایی ، حمل و نقل ، تصویر برداری و عکاسی از آن و ... می باشد . همچنین ساخت دکوراسیون مربوط به همایش و غرفه های نمایشگاهی از دیگر خدماتی است که این موسسه به مشتریان خود ارائه می دهد .

در قسمت آرشیو و بایگانی فعالیت های انجام شده تصاویری از نمونه کارهایی که موسسه قبلا انجام داده و یا نمونه هایی که دکوراسیون هایی که هنوز ساخته نشده به مشتری نشان داده و سرانجام بر اساس انتخاب وی از نمونه های موجود و یا بر اساس نیاز و خواسته مشتری نمونه جدیدی ساخته و ارائه می گردد .

ساختار موسسه

واحد های اجرایی و وظایف آنها

ساختار :

این موسسه همانند سایر شرکت ها ، دارای هیئت مدیره ، مدیر عامل ، معاونین ، مدیران و سایر واحدهای سازمانی است .

واحد های مختلف و وظیفه هر یک :

  1. واحد عکس برداری :

شامل عکاسی ، آتلیه عکاسی صنعتی ، باکس های طراحی ( تجهیزات و امکانات و سخت افزارها و نرم افزارهای کار بر روی عکس ) فتوشاپ ، واحد چاپ عکس و فیلم می باشد .

  1. واحد فیلم برداری :

شامل تمام فعالیت های مربوط به فیلم برداری می باشد

  1. واحد تدوین :

شامل فعالیت های تدوین فیلم ، میکس و مونتاژ و صداگذاری می باشد .

  1. واحد بازاریابی :

شامل فعالیت هایی نظیر اخذ سفارش از مشتریان ، معرفی موسسه به مشتریان احتمالی ، انجام امور تبلیغاتی برای جذب مشتریان می باشد .

  1. واحد آرشیو :

وظیفه تهیه ، جمع آوری و ثبت کلیه نمونه ای از فعالیت های موسسه از قبیل فیلم و عکس به عنوان بایگانی را بر عهده دارد .

  1. اتاق فکر :

تشکیل شده است از گروهی از افراد متخصص و حرفه ای در زمینه های مختلف که با استفاده از تجربیات خود جهت ساخت هر برنامه ، اعم از فیلمبرداری ، عکاسی ، آگهی های تبلیغاتی و ... مبادرت به ارائه پیشنهاد و طرح نموده و در نهایت بهترین گزینه را عملیاتی می نمایند .

تجهیزات و ابزارهای کار

تجهیزات مونتاژ :

باکس های مونتاژ ، نرم افزار های تدوین (که در نسل جدید شامل سیستم های رایانه ای و انواع نرم افزارهای حرفه ای و در زمان های قدیم دستگاه های بتاکم بوده است ) میز میکس صدا ، ابزارهای تدوین گری و ...

تجهیزات فیلم برداری :

دوربین های حرفه ای و مختلف ، پروژکتورهای حرفه ای ، کرین (دستگاه های جابجایی دوربین به صورت عمودی و افقی ) ، دالی ( دستگاه های حرکت دوربین روی سه پایه و جابجایی روی صحنه های فیلم برداری ) ، سه پایه ، نورهای مختلف ، پروژکتور و سایر اقلام

تجهیزات عکاسی :

دوربین های عکاسی مختلف حرفه ای ، لنزهای مختلف حرفه ای ، فلاش چتر ، فیلترهای عکاسی و دکور ، دستگاه چاپ عکس

تجهیزات چاپ :

دستگاه های چاپ عکس و چاپ بنرهای تبلیغاتی ، چاپ صفحات تابلوهای فلکسی فیس

سختی های کار

برخلاف تصور عامه مردم که عکاسی و یا کارهای تبلیغاتی را کاری تفننی و تفریحی قلمداد می کنند ، به جرات می توان این مشاغل را جزء سخت ترین کارها محسوب کرد . زیرا علاوه بر صبر و تحمل زیاد ، دقت و مهارت ، شجاعت و جسارت شخص را می طلبد .

تهیه عکس و فیلم از مستندات طبیعی و یا خبری دارای دشواری های خاصی است که به طور معمول برای انجام دادن آن باید دارای تحمل و صبر و بخصوص ورزیدگی خاصی بود . مثلا تهیه یک مستند طبیعی مستلزم صرف ساعت ها و روزها و حتی ماه ها زمان و انرژی است و به نوبه خود دارای مخاطرات بسیاری برای افراد گروه و تجهیزات فیلمبرداری و عکس برداری است .

در نظر بگیرید هنگامی که گروه برای تهیه فیلم یا عکس از مناطقی که دچار بلایای طبیعی گردیده است اعزام می گردند . علاوه بر خطرات ناشی از وجود خرابی ها و ویرانی های به وجود آمده و عوارض ناشی از بلای ایجاد شده ( پس زلزله ها یا رانش زمین پس از زلزله و یا سستی زمین در اثر سیلاب ) خطر بزرگتری که گروه را تهدید می کند عدم امنیت و بی قانونی حاکم بر منطقه ، بر اثر وقوع حادثه می باشد . در چنین مواقعی امنیت ، تجهیزات گرانقیمت و حتی جان عوامل گروه در خطر جدی قرار گرفته ، زندگی و فعالیت در چنین شرایطی محتاج ورزیدگی و تجربیات خاصی می باشد .

یا هنگامی که فرد جهت تصویر برداری و تهیه گزارش از تجمعات سیاسی یا نا آرامی های اجتماعی به چنین محل هایی اعزامی می گردد ، امکان هر گونه برخورد قهرآمیز چه از جانب مردم معترض و چه از طرف نیروهای امنیتی به شدت افزایش پیدا می کند . در ازدحام و شلوغی و ناآرامی های ناشی از اجتماعات اعتراض آمیز ، سرقت تجهیزات گران بها و نیز هر گونه آسیب جسمی متصور می باشد . به عنوان مثال یادآور می شود که در شورش های انقلاب عربی در مصر بارها عکاسان و خبرنگاران رسانه های مختلف مورد تعرض و دستبرد و حتی هتک حرمت گردیدند .

حتی یک تبلیغ ساده یک کالا گاهی به شدت مورد هجوم افکار عمومی قرار گرفته و یا بر اساس شکایات شخص حقیقی یا حقوقی و نیز سایر رقبا و ... موسسه با خطر احضار به دادگاه و یا حتی تعطیل شدن رو برو می شود .

صرف نظر از تمام موارد فوق الذکر ، تصویر برداران و عکاسان خبری به مقتضای شغل خود ، معمولا خواسته یا ناخواسته مورد قهر بی مهری صاحبان قدرت قرار می گیرند .

در کل ساخت و تهیه یک مستند خبری از یک واقعه یا رخ داد همانند رژه نیروهای مسلح ، راهپیمایی و ... موجب می گردد ، گروه تصویر برداری با حداکثر سرعت و در کوتاه ترین زمان ممکن خود را برای تهیه تصویر و گزارش بر سر صحنه برسانند و مبادرت به تهیه عکس و فیلم نمایند و گاهی در هنگام انجام یک کار ، به انجام کار دیگری فراخوانده می شوند .

از نظر اقتصادی به لحاظ به روز شدن سریع ابزار و تجهیزات ، امکان سرمایه گذاری ثابت در این زمینه وجود ندارد و یا اگر هم شرکتی مایل به سرمایه گذاری در این زمینه باشد ، با رشد سریع تکنولوژی و تغییرات عمده تجهیزات ، دستگاه های قدیمی به سرعت دمده گردیده و به سرعت از رده خارج می گردند . در این صورت شرکت ها و افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند باید به صورت مرتب در قسمت تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سرمایه گذاری کرده تا از قافله رقابت در بازار بی رحم این حرفه عقب نمانند .

به عنوان مثال قیمت دوربین های تصویر برداری یا عکس برداری حرفه ای به طور روز افزون در حال رشد بوده و با وجود ورود محصول جدیدی به بازار با قیمت های گزاف ، از قیمت ها مبالغ چشمگیری کاسته نمی شود .

این در حالی است که به علت جدید بودن حرفه تبلیغات و وجود جریانات شبهه مافیایی در این صنعت ، رقابت بسیار خشونت بار و بازار کار بسیار محدود می باشد . مضاف بر این که متاسفانه بیشتر بانک ها از حمایت و پشتیبانی مالی این گونه موسسات بخصوص اگر صاحب نام نباشند ، خودداری می نمایند .

در خاتمه من برای کسانی که صمیمانه و از جان و دل در این صنعت و برای این صنعت نوپا کوشش می کنند و هر ناراحتی و خطری را به جان می خرند آرزوی موفقیت و سلامت می کنم و امیدوارم که روزی این حرفه و صنعت که در حقیقت معرف و پیش قراول سایر صنایع و خدمات می باشد ، به سرمنزل امن رسیده و فعالان در این رشته به راحتی در سایه امنیت مالی و جانی در انجام فعالیت های خود موفق باشند .

نويسنده : آرش شگرف نخعی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.