بسمه تعالی
فرم گزارش کاربینی
کاربین محترم: این گزارش حاصل مشاهدات شما از محیط واقعی کارمیباشد که شامل مشاغل متعدد میباشد و شما می بایست آن رابا راهنمایی مدرس خود صرفا" در زمینه ی شغلی مرتبط با رشته ی تحصیلی خود تکمیل نمایید
الف) مشخصات کاربین
نام:سیروس نام خانوادگی: تحفه شماره دانشجویی:91238049290165
نیم سال تحصیلی: دوم 92-91 مقطع تحصیلی: کارشناسی
رشته تحصیلی: مدیریت تبلیغات تجاری
نام مرکز آموزشی: مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13
مرتبط با رشته تحصیلی شاغل غیر مرتبط با رشته تحصیلی وضعیت اشتغال:بیکار
مدرس: سرکار خانم دکتر میرزایی
شماره تماس:8625-176-0912
نشانی: تهران –اتوبان بهشت زهرا صالح آباد شرقی 16 متری کلهر پ 274
ب) مشخصات محیط واقعی کارمورد بازدید
گروه صنعتي ايران خودرو(واحد نمايشگاه و همايش) نام و نشانی محیط واقعی کار موردبازدید
دولتی خصوصی عمومی
نوع محیط واقعی کار مورد بازدید
132نفرتعداد تقریبی کارکنان
شرکت ایران خودرو بزرگترین شرکت خودرو سازی کشور می باشد که به طور متوسط 65 تا 70 درصد تولید خودرو داخل کشور را به طور دائم به خود اختصاص داده است
زمینه فعالیت
واحد نمايشگاه و همايش- واحد تشريفات- اداره روابط بين الملل- واحد انتشارات و بازاریابی و تبلیغات سازمانهای ذیربط و مرتبط با حوزه شغلی
پ)درمواردزیر با توجه به مشاهدات خوداز محیط واقعی کار به طور اجمالی توضیح دهید.
تشریح جریان فرآیند کار: - تهيه و تنظيم نشريه اتوماسيون هفتگي- ايجاد انگيزه به داخل مجموعه- برگزاري جشنواره ، مراسم ، سمينارها- مهندسي هواپيماي مديريت ارتباطات- ارزيابي و اثربخشي روابط عمومي در داخل شركت- ايجاد image(تصوير شركت نزد جامعه ،كاركنان،مصرف كنندگان) - افكارسنجي . نظرسنجي - تحليل محتوا - تهيه و تدارك گزارش ويژه براي رهبري ، مجلس و عناصر تصميم گيرنده و نهادهاي ويژه- استفاده از منطق رادار و رفع نقاط ضعف و ايرادات شركت
ماشیت آلات و دستگاه ها و ابزارها: کلیه دستگاه های ارتباطی از مله کامپیوتر- لب تاپ- اینترنت-دستگاه های چاپ و غیره ...
محصولات تولید شده(کالا یا خدمات)و نحوه ارایه خدمات پس از تولید و تحویل- کلیه خودرو های ایرانی از جمله سبک و سنگین
نحوه کنترل کیفیت انجام فعالیت ها:
چند نكته كه مديران ارتباطات بايد آن را در راس وظايف خود قرار دهند عبارت است از: پاسخگويي ، شفاف سازي و تنظيم افكار عمومي نسبت به سازمان ، قابليت مردم داري و مشتري مداري و طرح تكريم ارباب رجوع ،قدرت تسهيل ، تسريع و تصريح در سطح سازمان و بيرون از سازمان و قدرت فرهنگ سازي و تعيمم مباحت و مسايل فرهنگي كه شايسته است مديران ارشد جهت عملي شدن نكات فوق ، حمايت جدي از ارتباطات داشته باشند.
ویژگی های مهارتی: مديريت ارتباطات شامل- مديريت روابط عمومي- روابط بين الملل – مدیریت تبلیغات- مدیریت فروش – مدیریت بازاریابی
دانش و استعداد های مورد نیاز: تكريم منابع انساني و بالابردن سطح راندمان كار كاركنان- تهيه و تنظيم بانك اطلاعات پرسنل و نگهداري روزآمد آن
ویژگی های جسمانی: از نظر جسمانی سالم
نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار: محدوديت تبليغ در اين حوزه- امور مربوط به نمايشگاه داخلي را پرسنل بازاريابي انجام داده
نکات مربوط به ایمنی و بهداشت- همچنين در راستاي نظام استاندارد ايزو 9000 ، موفق به دريافت گواهينامه ي ايزو 9001 از مؤسسه ي RWTUV آلمان و بسیاری گواهینامه ها در زمینه سلامت، ایمنی و محیط زیست شامل ISO 14001 و OHSAS 18001 شد..
نکات مربوط به فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)- ارائه محصولی به روز، مناسب برای خانواده ، ارزان قیمت-
وضعیت درآمدی و مباحث اقتصادی: سرمايه ي شرکت ايران خودرو در پايان سال مالي 1381 ،2,404,687,500,000 ريال (تقسيم شده به 2,404,687,500 سهم 1000 ريالي ) بوده است .
معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو در آستانه برگزاری مجمع این شركت بورسی، وضعیت مالی و اقتصادی آن را تشریح كرد و با بیان سیاست تقسیم سود، از واگذاری 4 شركت اصلی ایران خودرو خبر داد.
به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی مهری ـ معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو ـ در نشست خبری كه با حضور خبرنگاران بورسی برگزار شد، گفت: كارآیی فضای كسب وكار را كارآیی بازار كار، بازار سرمایه و بازار پول تعیین می كند و مدیریت فضای عمومی كسب و كار در كشور میتواند تاثیر مثبتی در بنگاهها داشته باشد.
وی با بیان اینكه از لحاظ تئوری دراقتصاد همواره محدودیت وجود دارد،افزود:بر این اساس مدیران همواره در شرایط محدودیت فعالیت میكنند و كسانی موفق هستند كه منابع محدود را مدیریت كنند و نتیجه بگیرند.
مهری با بیان اینكه تحریمها در كنار محدودیت ها فرصتهایی ایجاد كرده است، عنوان كرد: محدودیتهایی كه در فضای كسب وكار ایجاد شده زیاد نگرانكننده نیست اما اگر با تدبیر برخورد نشود میتواند نگرانكننده باشد.
معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو عنوان كرد: تغییرات نرخ ارز ناشی از محدودیت نبوده بلكه عدم كارشناسی مناسب باعث این اتفاق شده است لذا محدودیتها باید با تدبیر، همكاری و تعامل برطرف شود.
تحقق 95 درصدی اهداف شركت در سال 90
وی عملكرد ایران خودرو در سال 90 را مورد توجه قرار داد وافزود: علیرغم بحثهای مطرح شده و محدودیتهای موجود، ایران خودرو به اهداف خود رسیده و توانسته 95 درصد اهداف مصوب را محقق كند.
مهری عنوان كرد: استراتژی اساسی شركت پاسخگویی به نیاز بازار است زیرا اگر بنگاه نتواند خود را با شرایط بازار انطباق دهد دچار مشكل خواهد شد؛ بر این اساس ایران خودرو استراتژی عرضه دو محصول جدید را در هرسال مدنظر قرار داد و در شرایط محدودیتهای بیرونی موفق به اجرای آن شده است.
معاون اقتصادی ایران خودرو اضافه كرد: در این زمینه سه محصول جدید رانا، دنا و وانت تندر در سال جاری با استفاده از شرایط موجود طراحی شده است لذا می توان گفت كه صنعت خودرو كشور به خود باوری رسیده است.
وی با بیان اینكه رانا میتواند به راحتی جایگزین 206 شود،توضیح داد: امروز با طراحی محصولات جدید نگران تاثیر محدودیتهای محیطی در تولیدمان نیستیم و میتوانیم بامحصولات جدید جایگزین مناسبی برای محصولات قبلی خود پیدا كنیم.
مهری خاطرنشان كرد:ازرویكردهای دیگر ایران خودرو كه به صورت جدی دنبال میشود تبدیل داراییهای غیر مولد به مولد است؛ در این راستا كارگروه واگذاری شركتها در شركت ایران خودرو ایجاد شد و قصد دارد شركتهای زیر مجموعه این شركت را واگذار كند.
معاون اقتصادی شركت ایران خودرو با بیان اینكه ایران خودرو 160 شركت در گروه اصلی دارد كه بخشی از آنها را واگذار كرده است، توضیح داد: در حال حاضر 150 شركت در مجموعه گروه ایران خودرو با احتساب شركتهای وابسته به بانك پارسیان فعالیت میكنند.
وی یاد اور شد: 33 درصد سهام بانك پارسیان متعلق به گروه ایران خودرو است وبخشی از شركتها در حوزه خدماتی و بیرونی فعال هستند.
مهری با تاكید بر اینكه باید در ساختار اقتصادی گروه ایران خودرو بازنگری صورت گیرد، عنوان كرد: بررسیها در ارتباط با شركتهای زیرمجموعه انجام شده و هیات مدیره شركت به این جمع بندی رسیده است كه حفظ تمامی شركتهای نمیتواند به جایگاه اقتصادی گروه ایران خودرو كمك كند.
معاون اقتصادی گروه صنعتی ایران خودرو ادامه داد: لذا كارگروه واگذاری شركتها در گروه ایران خودرو ایجاد شده است كه مسوولیت آن بررسی شركتهای متعلق به گروه و واگذاری شركتهایی است كه استراتژیك نبوده و تاثیر معناداری در وضعیت گروه ایران خودرو ندارد.
ت)تحقیق؛ توصیف ومقایسه ویژگیهای شغل مورد نظردر داخل و خارج از کشور: هر سازمان براي جهت دهي افكار عمومي، در جهت ايجاد نگرشهاي مثبت با بهرهگيري از ابزارتبليغات، قادر است سه قالب رفتاري را اعمال كند.
ايجاد انگيزههاي لازم به منظور حفظ و نگهداري نگرشهاي مثبت در گروههاي اجتماعي داراينگرش مطلوب نسبت به عملكرد سازمان.
برنامه ريزي در جهت شناسايي گروههاي داراي نگرشهاي منفي و مخالف و ايجاد تغييرات لازم در نگرشاين افراد در جهت مثبت .
البته اين نكته را نميتوان ناديده گرفت كه گروههاي داراي نگرشهاي منفي از نظر رواني،گرايشهاي لازم براي پذيرش تغيير را دارا هستند. چرا كه نگرشهاي منفي اين گروهها حاصل نيازهايسركوب شده و توقعهاي بي پاسخ اين افراد از سازمان است. به عبارت ديگر با يك برنامه ريزي دقيقبراي اين گروهها، شناسايي نيازها و خواستههاي آنان و تلاش در جهت تأمين نيازهاي معقول گروههايمخاطب داراي نگرش منفي، خواه ناخواه انگيزههاي لازم براي تبديل و تغيير ايجاد ميشود.
آنچه در اين زمينه حايز اهميت است، آن كه مسئوليت حفظ و نگهداري و يا ايجاد تغيير درنگرشهاي گروههاي مخاطب هر سازمان، برعهده روابط عمومي سازمان است و از جمله ابزاري كه دراين زمينه مورد بهره برداري قرار ميگيرد تبليغات است كه شيوههاي اجرايي آن باتوجه به نتايج حاصلاز بررسيها و پژوهشهاي لازم در اين زمينه تعيين ميشود.
دهههاي اخير بستر تحولات عميقي در اقتصاد جهاني بوده است و تحولاتي كه نمود آن دراقتصادهاي ملي و منطقهاي بيش از پيش به چشم ميخودر. امروز در دوراني به سر ميبريم كه در آناقتصاد ملي و منطقهاي نيز معنايي نمييابد. حلقه رقابت در عرصه تجارت هر روز تنگتر و پيچيدهترميشود و خلق مزيتها و توليد و فروش كالا محور فعاليتهاي اقتصادي قرار ميگيرد. بدون ترديد آيندهاز آن كساني خواهد بود كه با درايت و تدبير و به كارگيري مناسبترين روشها و ابزار، گوي سبقت را ازرقيبان بي شمار و قدرتمند بربايند. ما نيز اگر بخواهيم بمانيم راهي جز تجهيز و تربيت همه عوامل مؤثردر عرصههاي توليد و فروش نداريم.
راهي بي بازگشت را پيش رو داريم. راهي كه شايد با تبيين محورهاي اصلي بتوانيم شناخت كاملاز آن داشته باشيم. اين محورها عبارتند از:
محور اول: ايجاد بينش (attitude) و درك صحيح از مفهوم تبليغات (advertising) و قايلشــدن تفـاوتهاي اسـاسي بيـن ايـن اصطلاح بـا بــاور ســـــازي (propagand) و روابط عمــــومـــي(Public relations) و نهادينه كردن فرهنگ تبليغات به عنوان صنعتي كه باور توليد ميكند.
محور دوم: افزايش سطح دانش عمومي (knowledge) در زمينه تبليغات با بهرهگيري ازسيستمهاي آموزشي مدرن و به روز از يك سو و تعريف ساختار يك نظام آموزشي براي تربيت نيروهايمتخصص، مجهز به دانش روز ساماندهي افكار عمومي.
محور سوم: تعريف يك نظام اجرايي براي شفاف سازي شيوههاي اجرايي و شناسايي گروههايحرفهاي و تعيين پارامترهاي مشخص براي تمايز آنان با گروههاي غير حرفهاي فعال در عرصههايتبليغاتي.
ث) ارایه نظرات و پیشنهادات کاربین در خصوص موقعیت فعلی و آینده شغل مورد نظر:
در حال حاضر به هرسویی که نگاه می کنیم شاهد اجرای برنامه های مختلف بازاریابی با محوریت تبلیغات برای اطلاع رسانی، تشویق و ترغیب خریداران هستیم، در این میان برنامه های روابط عمومی به عنوان ابزارهای کارآمد و موثر در زمینه ترویج و پیشبرد (Promotion Mix) از اهمیت بسزایی در تحقق اهداف بازاریابی شرکتها برخوردار است.
شرکتهای تجاری در تلاشند تا نام خود را از طریق به کارگیری ابزارهای مختلف تبلیغاتی به بازار هدف بشناسند. آنها در آغاز کار با استفاده از برنامه های روابط عمومی سعی در اطلاع رسانی به عموم مردم را داشته و درتلاشند تا در اذهان مخاطبین خود نفوذ و جایگاه مناسب را از طریق اجرای برنامه های تبلیغاتی کسب و تثبیت کنند.
از سویی واحدهای روابط عمومی در اغلب شرکتها و سازمان های کشورمان، به دلیل نداشتن جایگاهی مشخص و عدم شفافیت حوزه فعالیت و وظایف کارکنان آن عموما دارای ساختاری اجرایی با هدف برطرف کردن نیاز روزمره تبلیغاتی مانند تهیه اقلام چاپی ، هدایا، تهیه متون تبریک ، اعیاد و برنامه ریزی برنامه های اعیاد، سوگواری و … در سطحی بسیار ابتدایی می باشند که این فعالیت ها نیز غالباً با تفکری مبتنی بر خرید و تدارکات شکل گرفته است.
از سویی دیگر شرکتهای حرفه ای در زمینه ارائه خدمات روابط عمومی به طور اخص نیز در کشور وجود نداشته و این خدمات به صورت کاملا نامنسجم و موردی در غالب شرکتها یا افرادی که خدمات پوشش خبری و یا برگزاری سمینار و همایش را ارائه می دهند، انجام می گیرد.
تبليغات در جهان امروز و در عصر انفجار اطلاعات، در مراودات اقتصادي و فرهنگي از جايگاهعلمي - تخصصي و در ابعادي وسيعتر، هنري برخوردار است. فرد فعال در عرصه تبليغات با بهرهگيري ازعلوم مختلف از جمله روانشناسي، جامعهشناسي و نيز شناخت فرهنگ و آداب و رسوم مخاطبان،ميتواند در عرصه رقابتها، بهترين و كارآمدترين شيوهها را به كار گيرد.با تمام توجهي كه دنياي پيشرفته به اين امر نشان ميدهد و درصد بالايي از هزينهها را به امرتبليغات اختصاص ميدهد، در كشور ما با وجود نياز حياتي به توسعه اقتصادي، اين امر ناشناخته و موردبي مهري قرار گرفته است.نوباوري مبناي هر گونه نوآوري و نوآفريني است كه خود از اساسيترين عوامل موفقيت در بازاررقابت آينده به شمار ميرود. نوباوري يعني اعتقاد و احترام واقعي به تازگي، تحول، ابتكار، خلاقيت وابداع و با ارزش دانستن و ارج گذاشتن براي هر گونه كوشش و پويش در راه زايش ايدهها و فكرها وآفرينش تازههاست.
آينده متعلق به نوآوران و نوآفرينان است. زيرا هر اندازه رقابت بيشتر ميشود و تكنولوژيپيشرفت ميكند و اقتصاد به سوي جهاني شدن حركت ميكند، انتظارات و ترجيحات مخاطبان دگرگونميشود و ديگر نميتوان "با آن چه موجود است" پاسخي براي "آن چه مطلوب است" يافت. آينده از تكرارها ميگريزد و با كهنگيها ميستيزد. يكنواختي را از انديشه و عمي ميزدايد و باشور و نشاط در به روي تازگي، تنوع و تمايز ميگشايد. آينده از آن كساني است كه با نوآوري، نوآفريني،هم افزايي و هم سويي حركت ميكنند. زيرا هر اندازه دامنه رقابت بيشتر باشد قدرت فردي عمل كردنكمتر ميشود و نياز به همكاري و همبستگي افزايش مييابد
تاریخچه ایران خودرو
برند ايران خودرو
در دنياي امروز برند خودرو بايد برندي جهاني باشد تا بتواند به حيات خود ادامه دهد.
با وجودي كه گروه صنعتي ايران خودرو با برندهاي بزرگي در دنيا همكاري داشته و پروژه هاي مشتركي را با كمك آنان در بخش هاي مختلف تامين، توليد، فروش و خدمات پس از فروش به انجام رسانده، اما اين شركت تلاش داشته است كه در فضاي كاملا رقابتي بازارجهاني، برندهاي مختص به خود را معرفي كرده و ارتقا بخشد. به همين دليل ايران خودرو از حدود 10 سال پيش توليد محصولاتي را كه مالكيت معنوي آنها را كاملا در اختيار داشته باشد، در دستور كار قرار داد. خودروي سواري سمند به عنوان اولين ثمره اين تلاش پس از تولدش علاوه بر اين كه لقب نخستين خودروي ملي ايران را بر پيشاني داشت، ورود صنعت خودرو ايران را به دوراني جديد و روشن نيز نويد داد. دوراني كه خروج از مونتاژكاري و ايجاد برندهايي جهاني و حضور در بازارهاي بين المللي را گريزناپذير كرد. برندهاي سمند و سورن خيلي سريع به بازارهاي جهاني راه يافته و به تدريج جاي خود را در ميان ساير خودروهاي خارجي بازكردند. برند ايران خودرو نيز با اتكا به اين حضور و با به كارگيري توان تمام شركت هاي تابعه خود، اكنون با نام "ايكو" (IKCO) در عرصه بين المللي به برندي شناخته شده تبديل و با حضور در رنكنيگ هاي جهاني، هر روز بيش از گذشته بر ارزش آن افزوده مي شود.
گروه صنعتي ايران خودرو
ايران خودرو در سال 1341 با هدف توليد و فروش انواع خودرو با نام اوليه ايران ناسيونال تاسيس شد. بعد از سال ها اين شركت در پي توسعه فعاليت هايش و با توليد 1 ميليون خودرو سواري و تجاري و با به كارگيري 21 هزار نفر نيروي انساني به بزرگترين گروه صنعتي درمنطقه خاورميانه و شمال آفريقا (MENA ) تبديل شد كه به فعاليت هاي صنعتي و خدمات در بخش صنعت خودرو مي پرداخت. ايران خودرو با هدف رسيدن به كلاس جهاني، به تاسيس مركز تحقيقات، و مراكز تست خودرو، توسعه موتور به همراه جديدترين ماشين آلات و تجهيزات توليدي خود پرداخت. اقداماتي كه با همكاري كشورهاي عمده اروپايي در بخش صنعت خودروي آلمان و فرانسه حاصل شدند. ايران خودرو داراي شركت هاي تابعه متعددي است كه در قالب يك گروه واحد، اين شركت را به سوي اهدافش ياري مي دهند. اين شركت ها در بخش هاي مختلفي از جمله، تامين قطعات، سيستم ها و تجهيزات توليدي، خدمات پس از فروش، نيروي محركه و .... فعاليت دارند. همچنين ايران خودرو در حوزه هاي سرمايه گذاري، امور مالي ، ليزينگ و توسعه كسب و كار سرمايه گذاري هايي كرده است.
سبد برند آيكو
ايران خودرو در بخش خودرو سواري به منظور استفاده از مزاياي همكاري با خودروسازان كلاس جهاني و تنوع بخشيدن به منابع شركت در بخش هاي مختلف بازار، همكاري هاي استراتژيك خود را با خودروسازان بزرگ جهاني توسعه داده است ( مرسدس بنز ، پژو، رنو و سوزوكي). علاوه براين ايران خودرو به ايجاد برند خود پرداخت و آن را با خودرو سمند كليد زد.
در بخش خودروهاي تجاري، شركت ايران خودرو ديزل از شركت هاي تابعه گروه صنعتي ايران خودرو توانست اولين سايت خارجي شركت دايملر را ايجاد كرده و به توليد انواع اتوبوس و كاميون بپردازد . در حال حاضر شركت ايران خودرو ديزل با همكاري دايملر ايي جي و هيونداي، درحال توليد ون، ميني بوس، اتوبوس، كاميون هاي سبك و سنگين است
ویاظهارامیدواریکرد،بااستفادهازاینفناوریکهحاصلترکیبیازفنونتبلیغاتوفناورینویناست،هموطنانبتوانندباآگاهیواشرافبیشترخودرویموردنظرخودراانتخابکنند
بسمه تعالی
تاریخ:15/02/1392
اینجانب با آگاهی از اینکه بازدیداز محیط واقعی کار؛ به منزله بخش عملی درس کاربینی می باشد؛ متعهد می گردم کلیه مقررات آموزشی و همچنین ضوابط اعلام شده از سوی محیط واقعی کار را بطور کامل رعایت نموده و چنانچه حین بازدید ضرر و زیانی از ناحیه اینجانب وارد گردد. برابر مقررات مربوط،مسئولیت جبران آن را شخصا" برعهده میگیرم
با تشکر از استاد ارجمند سرکار خانم دکتر میرزایی
.