بسمه تعالی
شرکت تبلیغاتی :ایده نو
این شرکت تبلیغاتی از سال 1380 فعالیت خود را در شاخه های مختلف تبلیغات آغاز کرده است و در این مدت توانسته با ارایه ی روش های جدید تبلیغاتی و ایده های جدید بخش قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص دهد. شرکت ابتدا کار خود را از یک دفتر کوچک آغاز کرد و اکنون فعالیتهای خود را به یک چاپخانه و یک دفتر گسترش داده است . شرکت در ابتدا فقط خدمات بخش های خاصی از کار تبلیغات را ارائه می داد که اکنون این بخش ها نیز به میزان چشمگیری گسترش یافته و خدماتی همچون ساخت بازی های کامپیوتری تبلیغاتی و کارهای حرفه ای دیگر نیز در شرکت انجام می شود .
مدیریت شرکت توانسته با نوآوریهای خود و پذیرش ایده های جدید جوانان قدم های بزرگی بردارد و بنیان گذار شیوه های جدیدی از تبلیغات در کشور باشد . همچنین اخیراً شرکت با ارتقاء روش های کاری خود توانسته به میزان زیادی در وقت صرفه جویی کند.
شرکت با بهبود بخشیدن به تکنولوژی های مورد استفاده توانسته کارهایی با کیفیت های بالارا در بازه های زمانی بسیار مطلوب به مشتریان ارائه دهد که این کار موجب رضایت مشتریان گردیده و نام شرکت را به عنوان یکی از بهترین های صنعت تبلیغات معرفی کرده است .
این شرکت با مسئولیت محدود است که دارای هیأت مدیره ی سه نفره و یک مدیر عامل است . روش عملی اداره ی شرکت بسیار جالب است : کارشناسان و متخصصان هر بخش ، بخش زیادی از تصمیمات را خودشان می گیرند و به همین دلیل کار به شکل حرفه ای و درست انجام می شود .
مدیریت شرکت با انتخاب افراد کارآمد و تحصیل کرده در بخش های مختلف توانسته است کارهای فنی را به آن ها بسپرد و خود فقط به تقسیم منابع و زمان بندی و تصمیم گیری برای فعالیت های شرکت بپردازد.
شرکت در بخش گستره ای از صنعت تبلیغات فعالیت های متنوعی را ارائه می دهد که عبارتند از :
1-چاپ انواع بنر و بیل بوردهای تبلیغاتی
2-انجام چاپ و replication رسانه های مختلف از جمله CD و DVD
3-ساخت بازی های کامپیوتری تبلیغاتی
4-ارائه ی مشاوره در زمینه ی تبلیغات
5-طراحی و ساخت حرفه ای انواع نرم افزارهای چند رسانه ای تبلیغاتی
6-طراحی انواع لوگو و کاتولوگ وتابلوی تبلیغاتی
7-ساخت انواع منوی خود اجرای CD , DVD
8-چاپ روی کاغذ (offset)
9-چاپ انواع کارت ویزیت
10 - طراحی و ساخت سازه های نمایشگاهی
11- چاپ پلات و لمینیت و ساخت استندهای تبلیغاتی
12- هدایای تبلیغاتی
بدین شکل که در هر بخش مسئول مربوطه و متخصص امر که خود توسط مدیریت تعیین گردیده و به استخدام درآمده می بایست نفرات خود را انتخاب کند این سلسله مراتب تا به پایین به صورت شاخ های حفظ می گردد.
1)نیروی انسانی ماهر و متخصص
2)ابزار کار مانند دستگاههای مورد نیاز در بخش های مختلف
3)داشتن فضا و امکانات مربوطه
4)تلاش حداکثری برای شماره یک بودن
5)اعتقاد و اجرای به موقع برنامه های طراحی شده
6)به روز بودن و نظم در بین کارکنان
7)نزدیک بودن بخشهای مختلف به استاندارهای خارجی ( طراحی ، چاپ ، مشاوره و.....)
شرح سه نمونه از محصولات به اختصار :
1) چاپ انواع بنر و بیل بوردهای تبلیغاتی
چاپ بنرها و بیل بودرهای تبلیغاتی امروزه از متداول ترین خدماتی است که شرکت های تبلیغاتی ارائه می کنند و تقریباً تمام مخاطبان و مشتریان شرکت های تبلیغاتی از آن ها در درون و بیرون ساختمانها استفاده می کنند . این خدمات از اولین روزهای تاسیس در شرکت ارائه می شدند . ارائه ی این خدمات به توانایی های فنی خاصی مربوط نمی شود و فقط نیازمند دستگاههای چاپ مربوط و اپراتور آن ها می باشد تا تصاویر را با دستگاه سازگار کند. همچنین جهت طراحی که خدمتی کاملاً جدا است به طراح متخصص در طراحی تابلوی تبلیغاتی آشنا به طراحی دیجیتال نیاز است . شرکت از انواع مختلفی از دستگاه های چاپ با کیفیت های مختلف چهار رنگ و شش رنگ و هشت رنگ بهره می برد و کارهایی را که توانایی انجام آن ها را ندارد به چاپخانه های پیشرفته واگذار می کند . برخی از تابلوها به دلیل رنگ بندی خاص و استفاده از رنگ ها یی چون آبی کمرنگ و یا طلایی و نقره ای برای چاپ با کیفیت بالا نیاز به دستگاه های چاپی دارند که رنگهای خاص را به طور جداگانه در خود دارد و آنها را با ترکیب رنگهای دیگر نمی سازد.
2) ساخت بازی های کامپیوتری تبلیغاتی
بازی های کامپیوتری به عنوان جدیدترین و موثرترین رسانه ی اطلاعات در دوران ما محسوب می شوند و استفاده از آن ها به عنوان ابزار تبلیغات و معرفی محصول در جهان به سال های دور بر می گردد ولی در کشور ما این شرکت پیشگام در این زمینه بوده و این خدمت را به مشتریان ارائه می دهد . این فعالیت بسیار پیچیده که به تازگی به خدمات شرکت اضافه شده روش جدیدی برای تبلیغات در کشور ما محسوب می شود و تاکنون فقط دو مشتری از این خدمت شرکت استفاده کرده اند . جا افتادن این نوع تبلیغ و سودهای آن درکشور کمی زمان می برد ولی مشاهده ی تاثیر این نوع تبلیغ بر روی شرکت هایی که آن را به دلیل عملشان پذیرفتهاند میتواند به شرکت ها و سازمان های دیگر کمک کند تا راحت تر از آن استفاده کنند .
روش کار در بازی های تبلیغاتی به دو شکل است :
در روش اول بدون توجه به موضوع بازی تبلیغات مختلفی به بازی افزوده می شود و کاربر هنگام بازی آن ها را می بیند که چیزی شبیه به تبلیغاتی است که کنار زمین بازی های فوتبال تجاری موجود در بازار دیده می شود است .
روش دوم گاهی اوقات در صفحات ابتدای بازی یا در مناظر داخل باز وسایلی موجود هستند که خودشان تبلیغ هستند یعنی وابسته به موضوع مورد تبلیغ بازی طراحی می شود . مثلاً اگر قرار است که یک گوشی تلفن همراه تبلیغ شود بازی طراحی شده به نحوی به گوشی تلفن مربوط است و کاربر از گوشی های مختلف در بازی استفاه می کند و گوشی مورد تبلیغ در بازی تاثیر مثبتی دارد که گوشی های دیگر ندارند . این گونه تبلیغ تاثیر بسیاری از نظر روانی روی کاربر می گذارد که در روش های دیگر قابل ایجاد چنین تاثیری به سادگی ممکن نیست زیرا در این روش کاربر به صورت مجازی خوب بودن محصول را تجربه می کند .
شرکت توانایی تولید انواع بازی دو بعدی و سه بعدی در ژانرهای مختلف را نسبت به درخواست مشتریان دارد یکی از مشکلات سر راه این گونه پروژه ها قیمت بالای آن ها است زیر تعداد ساعات کاری مصرف شده توسط برنامه نویسان برای کوچکترین بازی ها به بیش از دو هفته می رسد که هزینه ی بااین در پی دارد . این یک قانون است که مشتری ها برای نرم افزار خیلی سخت پول می دهند.
3) طراحی انواع لوگو و کاتالوگ و تابلوی تبلیغاتی
طراحی کاتالوگها و تابلوها اگر واقعاً بخواهد به طور حرفه ای انجام شود خود علمی وسیع است . لوگوی یک شرکت می تواند در یک لحظه مخاطب را به سمت خود بکشد و یا او را دور کند . کاتالوگ ها اگر جالب نباشند هرچند اطلاعات خوبی ارائه کنند نمی توانند تاثیر کامل بر روی مخاطب بگذارند.
شرکت با بهره گرفتن از هنرمندان خبره و استفاده از نرم افزارهای بسیار پیشرفته میزان جذابیت خدماتی متفاوت را ارئه می کند . نرم افزار یاد شده با استفاده از الگوریتمهای دنبال کردن چشم انسان دقیقاً می گوید که بیننده در اولین نگاه توجهش به کدام قسمت از عکس جذب می شود . این تشخیص در بیش از نود درصد موارد درست است .
نرم افزار یاد شده متعلق به شرکت نیست و از پروژه های تحقیقاتی چندین دانشگاه است که بر روی اینترنت قراردارد.
بهترین تبلیغ برای این شرکت تبلیغاتی رضایت مشتریانش می باشد ، ارائه ایده های نو در تبلیغات ، کیفیت مناسب کار ، تحویل به موقع سفارش همگی بهترین تبلیغ برای این شرکت است.
البته تهیه و اجرای تبلیغات مستلزم صرف نیروی فراوان فکری و هزینه های زیاد است و عدم موفقیت آن به معنی تلف شدن بخش قابل توجهی از نیروی انسانی و مالی شرکت خواهد بود . مدیر تبلیغات این شرکت ابتدا اهداف تبلیغاتی شرکت را تهیه و تدوین می کند و بودجه تبلیغاتی آن را برآورده می کند و راهبرد مشخص برای رسیدن به تبلیغ انتخاب می شود .
نمونه ای از تبلیغات شرکت :
شرکت برای تبلیغات از روشی ترکیبی استفاده می کند . کارهای ابتدایی را بازاریاب ها انجام می دهند و شرکت ها و کارخانه هایی را که به نظر پتانسیل خوبی دارند پیدا می کند و بعد شرکت پس از صحبت های اولیه افراد فنی را به شرکت مورد نظر می فرستند تا توضیحات مورد نظر را بدهند و تمام سعی خود را برای متقاعد کردن شرکت مشتری انجام دهند .در صورت موفق بودن این مرحله مدیران شرکت قرارداد را با مشتری تنظیم کرده و کار را شروع می کنند . البته بازاریابی خدمات مختلف شرکت متفاوت است و روش توضیح داده شده مربوط به بخش نرم افزارها و بازی ها بود.
درکارهای دیگر بیشتر وقت ها خود مشتری سفارش را از روی تبلیغات روزنامه و وب سایت اینترنتی به شرکت می فرستند . شرکت به عنوان یک شرکت تبلیغاتی سعی دارد با تبلیغاتی تاثیرگذار در زمینه ی کاریش بخش بزرگی از بازاریابی را به سمت مشتری بفرستد و نیاز خود را به بازاریاب کاهش دهد.
دیدگاه کلی مدیران بدین شکل است که در زمینه های جدید کاری مثل بازی ها نمونه کارهای با کیفیت بالا و آمار تاثیرگذار بودن تبلیغات جدید در شرکت هایی که آن را پذیرفته اند بهترین تبلیغ است و ارائه ی این کارها و سوابق می تواند مشتری های بعدی را متقاعد کند. به همین خاطر در ابتدا شرکت چند بازی تبلیغاتی به شکل رایگان برای بعضی مشتری ها ساخت .
وظائف کلی :
مدیر تبلیغات شرکت وظیفه هماهنگ کردن کارشناسان بازاریابی جهت ارائه نمونه کارها و توضیحات فنی به مشتریان را بر عهده دارد . همچنین ایشان وظیفه راههای جدید و ایده های نو در ارائه محصولات و جذب مشتریان را دارد . شناخت شرکتها و یا ادارات و ارگانهای برجسته و بزرگ و سعی در شناخت نیازهای ایشان در تبلیغ محصولات و خدماتشان و ارائه راهکاری برای برآوردن نیازهایشان همگی از وظائف مدیر تبلیغات شرکت می باشد ، مدیر تبلیغات با شناخت انواع مشتریان و انواع سلیقه ها و شناخت نحوه ارتباط با ایشان و از همه مهمتر شناخت مشتریان ارگانهایی که برای تبلیغات به این شرکت مراجعه می کنند می تواند نقش مهمی در جذب مشتری برای شرکت و نمایش مهارتها و قابلیتهای شرکت و کارمندانش را ایفا نماید.
وظائف جزئی :
نوشتن آگهی تبلیغ و فروش اجناس و خدمات برای استفاده در نشریات برنامه های تلویزیونی یا اینترنت ارائه طرحها و نظرات به مشتریان .
بحث و گفت وگو با مشتری درباره محصولات ، متدها و مقالات تبلیغاتی و هر تغییری در آگهی تبلیغاتی .
تغییر دادن زبان و آهنگ پیام براساس نوع محصول و یا رسانه .
مشورت با نمایندگان فروش ، رسانه و بازاریابی برای کسب اطلاعات از محصول یا خدمات و گفت وگو درباره سبک و طول آگهی تبلیغاتی.
بازبینی یا بازنویسی آگهی در صورت لزوم و ارائه آگهی به سرپرستان برای تائید.
نوشتن آگهی متناسب با نیازها و سطح مشتریان به طوری که پیام آن قابل فهم باشد.
ابداع اسامی برای محصولات و نوشتن شعارهایی که روی بسته ، بروشور و مطالب تبلیغاتی دیگر می آیند .
بازبینی روند آگهی ،ارزیابی مشتری و دیگر دادها با توجه به بازاریابی اجناس و خدمات برای تعیین راه تبلیغ کالا.
مشکلات خاصی که در سرراه شرکت قرار دارند و کمی چرخه ی کار را کند می کنند بیشترشان به عوامل بیرونی مربوط می شوند . مهمترین مشکل سرراه ایده های جدید و کارهای تازه ی شرکت این است که معمولاً مشتریان حاضر به ریسک و انجام کارهای جدید و هزینه کردن برای آن ها نیستند .
بعضی از مشتری ها هم مشاوران مختلفی را هنگام بستن قرارداد با خود می آورند که به عنوان مشاور فنی پای به عرصه می گذارند اما عملاً در همه کار دخالت می کنند . پنج نفر در مورد یک بازی نظرات مختلف و متفاوت و ضد هم می دهند و واقعاً می خواهند که همه ی آن ها اعمال شود. کارکردن در چنین شرایطی کمی مشکل است و گاه پیش می آید که از هر ده پروژه ی بازی یا نرم افزار فقط یکی مورد قبول و توافق طرفین قرار می گیرد.
از مشکلات دیگری که وجود دارد شیوه ی گرفتن مجوزهای لازم برای برخی کارها است . اطمینان حاصل کردن از درستی مجوز تمام مشتریان کار زمان گیر و سختی است وگرفتن مجوز در مواردی که شرکت نیاز به آن دارد چندان سریع و ساده انجام نمی پذیرد . البته طولانی بودن پروسه ی گرفتن مجوز چندان غیر معمول به نظر نمی رسد ولی مشکل آن است که کارمندان شرکت برای تمام وقتی که در شرکت هستند ، حقوق می گیرند و گاهی اوقات منتظر پروژه ی بعدی می مانند که مراحل گرفتن مجوزش مشخص نیست و نمی توان اطمینان داشت که آیا کار شروع می شود یانه ؟
اصلی ترین مشکل شرکت همان مشکل اول است که راضی کرد و متقاعد کردن مشتریان برای پذیرش روش های جدید است . بعضی از مدیران هیچ اعتقادی به روش های جدید ندارند و از نمودارهای جدید و وضع فعلی دنیای تبلیغات اطلاع چندانی ندارند و کارخانه ی خود را به شکلی که در 30 سال پیش اداره می کردند اداره می کنند . شرکت هم نمی تواند منتظر درخواست بماند و باید سعی کند شرکت ها و کارخانه های مختلف را به سمت خود آورده و محصولاتش را به آنها بفروشد.
سختی کار شرکت از نظر اقتصادی :
با توجه به اینکه این شرکت یک شرکت تبلیغاتی است ، نوسانات بازار و کسادی یا رونق بازار نقش بسزایی برروی کار این شرکت دارد ، همچنین نحوه رضایت مشتریان و از همه مهمتر قیمت و کیفیت کار نقش بسزایی در جذب یا دفع مشتری دارد ، سایر موارد تهیه لوازم اولیه کاغذ ، جوهر و ملزومات مورد نیاز هم که پایه های کار شرکت را تشکیل می دهند ، مهم هستند ، یکی از دغدغه های کاری شرکت تحریمات اقتصادی است که بر روی کشور اعمال می شود، زیرا بیشتر مواد مصرفی اصلی شرکت از خارج از کشور وارد می شوند و اینگونه تحریمات که برروی واردات کالا تاثیر گذارند برروی کار شرکت نیز تاثیر می گذارند .
تبلیغات و اجرای آن کار پرهزینه و وقت طلبی است، یکی دیگر از مخاطرات شرکت تامین سرمایه و هزینه های اجرای کار برای مشتریان و تامین نیروی انسانی کافی و مجرب می باشد .
نتیجه گیری :
- استفاده از تجربه ی دیگران هنگام تحلیل موقعیت
- در نظر گرفتن سلیقه ی مشتری
- در نظر گرفتن اطلاعات ارزشمند و سری شرکت هنگام دادن اطلاعات به مشتری
- در نظر گرفتن هزینه های مورد نظر مشتری
- در نظر گرفتن جالب و مفید بودن نوع برنامه انتخاب شده برای مخاطبین
- مطرح نکردن ایده های جالبی که قابل پیاده سازی با شرایط مشتری نیستند .
نمای بیرونی شرکت :
نمای داخلی شرکت:
محصولات شرکت :