تبلیغات
پیرو پیشرفت علم، راههای نوین کسب اطلاعات و ارتباطات، و گسترش روزافزون کاربران اینترنت به خصوص در ایران، روشهای تجارت و بازاریابی نیز دچار تحول چشمگیری شدهاند. از این رو امروزه تبلیغات در فضای وب در سایتهای پربازدید و مرتبط، به یکی از موثرترین سبکهای بازاریابی تبدیل شده است.
وبسایت آ که یکی از پایگاههای فعال در حوزه آیتی کشور به حساب میآید، بیلبورد مناسبی برای نمایش تبلیغات است. انتشار مقالات انحصاری و با کیفیت، تمرکز و توجه بیبدیل به نیازهای کاربران ایرانی و ارایه راهکارهایی در راستای رفع پرسشها و مشکلاتشان، یکی از متفاوتترین مکانها برای تبلیغات است که پتانسیل بالایی در جذب مخاطب دارد. این وبسایت با ارایه مطالبی انحصاری و جذاب، قشر گستردهای از مخاطبین خاص و علاقهمند را در یکجا جمع کرده و به همین خاطر بهترین مکان جهت تبلیغات هدفمند برای مشاهده کاربران با دانش و خاص است.
انواع تبلیغات :
نصب بنر
بنرها از رایجترین انواع تبلیغات اینترنتی هستند و شاید مهمترین نمود خلاقیتهای تصویری و گرافیکی آگهیهای اینترنتی باشند که توجه کاربران و شرکتهای تجاری را به خود جلب میکند.
بنرهای تبلیغاتی با بیلبوردهای خیابانی قابل مقایسهاند.این آگهیها باید نظر بیننده را به مدتی کوتاه جذب کنند. بنرخواه در بالای صفحه باشد، یا در وسط و کناره های آن، باید با چند کلمه یا تصویر مختصر پیام خود را انتقال دهد. این آگهی ها بخصوص در معرفی نام و مارکهای تجاری بسیار موفق عمل می کنند، زیرا نام ها یا تصاویر کوتاه بهخوبی در ذهن جای می گیرند.
بنر موفق
اکثر مردم به این نوع تبلیغات توجه خواهند کرد زیرا هنگامی که فردی در اینترنت سیر میکند به دنبال مجموعه ای از اطلاعات خاص است. در واقع ارائه اطلاعات صحیح به جستجوگران در زمان و مکان مناسب را وظیفه یک بنر موفق میدانند.
اما مهم ترین خصوصیت یک بنر استاندارد تبلیغاتی موفق و جذاب برای تاثیرگذاری روی کاربر است به خصوص بنرهای متحرک ( فلش ) که با قدرت تحرک دادن به اجزای بنر از قبیل عکسها و متن ها و ...نمایش زیبایی ازیک تبلیغ رافراهم میکنندواستفاده به موقع از اجزا در کنارهم به جذابیت بنر می افزاید.
خصوصیت بعدی استفاده از حداقل زمان برای معرفی بنر یا نمایش اطلاعات بنر است . هرچه زمان طول نمایش بنر کوتاهتر باشد کاربر زودتر به اطلاعات دسترسی پیدا می کند . توجه به حجم بنر نیز بسیار حائز اهمیت است . هرچه مقدار حجم بنر کمتر باشد در صفحات وب زودتر بارگذاری می شوند.
راز موفقیت یک تبلغ اینترنتی ، انتخاب محل مناسب برای تبلیغات ، طراحی و نوع اطلاعرسانی و موارد فنی بنر از قبیل حجم می باشد«با توجه به استاندارد نبودن سیستمهای عامل نصب شده بر روی رایانههای کاربران اینترنتی استفاده از فرمتهای فلش که از جذابیت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود توصیه نمیگردد و امکان باز نشدن انها در مواردی مانند نداشتن برنامه فلش پلیر و یا کندی سرعت اینترنت که به تازگی با آن مواجه شده ایم وجود دارد.
پرزنتکردن و ارائه نمونه محصول
Presentation یک جاده دو طرفه است، تو خوب پرزنت می کنی و او خوب گوش می دهد
با دنیایی از عشق و هیجان صحبت کنید به شرط اینکه باور داشته باشید!
در این روش باید دانست که اجرای درست این معرفی — که خود می تواند یک پروژه جدید قلمداد گردد – تاثیر مهمی در موفقیت کسب و کار خواهد داشت.
هر روز در سراسر دنیا شرکت های نوپا، کسب و کارهای کوچک، متوسط و بزرگ، محصول یا سرویس جدید خود را به بازار معرفی می کنند. تعدادی از آن ها آنقدر سر و صدا به پا می کند که اغلب ما از آن خبردار می شویم، برای مثال وقتی یک مدل جدید آیفون به بازار معرفی می شود. یا وقتی گوگل یا فیسبوک امکانات جدیدی را به سرویس هایشان اضافه می کنند.
در دنیای کسب و کارهای اینترنتی معرفی یک محصول جدید به بازار اگر بدون برنامه ریزی و دانش لازم انجام شود، کاری دشوار و دلهره آور برای ارائه کننده آن محصول خواهد بود. رقابت آنقدر فشرده است که کارآفرینان مجبور هستند روش ها و ایده های جدید و خلاقانه ای را برای معرفی محصولاتشان و رساندن صدای خود به گوش مخاطبان هدف ابداع کنند.
تبليغات كارآمد و علمي مهمترين فاكتور موفقيت هربنگاه اقتصادي درمقابله با رقباست. تبليغات با استفاده ازروش ارتباط مستقيم كه امروز به شكلي بسيار وسيع و مداوم توسط شركت ها و توليد كننده هاي جهاني مورد استفاده قرارمي گيرد، به عنوان راه حلي كوناه، مستقيم و بسيارتأثيرگذار شناخته شده است. اين فرآيندها را عموماٌ با نام كلي سمپلينگ مي شناسند. واژه سمپلينگ كه درلغت به معناي نمونه گيري ويا مزه كردن است ، دربازاريابي ، ارائه نمونه محصول است ويكي از تكنيك هاي جديد تبليغاتي جهت فرهنگ سازي براي ترويج استفاده عموم مردم ازمحصول مورد نظر و افزايش محبوبيت يك نام و نشان تجاري، درجهت بهره برداري طولاني مدت درآينده اي پيش بيني شده ، همراه است وبه عبارتي ساده تر زماني كه محصول جديد و ناآشنايي به بازارعرضه مي شود ويا مورد استقبال مردم قرار نمي گيرد با ارائه نمونه هاي كوچكتر ازاين محصول بصورت رايگان و آشنا كردن مردم با مزاياي آن محصول، آنها براي خريد تشويق كرده ايم.
لوگو و رنگ سازمانی
رنگ در طراحی لوگو
در طراحی گرافیکی مانند طراحی لوگو ، طراحی کاتالوگ یا طراحی بروشور، اولین نکته ای که باید در نظر گرفت آن است که چه چیزی در طراحی من اول بچشم خواهد خورد؟
بنظر می آید اولین آیتم بصری که در یک طراحی گرافیکی یا شاید بتوان گفت در هر طراحی ذهن بیننده آن را به خود جلب مینماید، نوری است که از آن تصویر به چشم میخورد و نوری که از تصویر ساطع میشود همان رنگ تصویر است . پس رنگ ها نقش بسیار مهمی در یک طراحی گرافیکی بازی مینمایند.
رنگ شناسی ، معیاری برای تشخیص وضعیت روانی آدمها درتعامل با رنگ ها میباشد." رنگ ها میتوانند وضعیت روانی یا جسمی آدمها را تغییر دهند . مثلا رنگ های گرم دریک طراحی باعث افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و نیز در برخی موارد باعث ضعف و گشنگی میگردد و رنگ های سرد باعث کاهش فشار خون و نیز کاهش ضربان قلب میگردد.
استفاده از رنگ های گرم در فست فود فروشیها، ویا هجومی بودن بازیهای فوتبالی که دو تیم شرکت کننده آن لباسهای گرم مثل قرمز، نارنجی و زرد به تن دارند خود دلیل این مدعاست.
با نگاهی به رنگ لوگوی سازمانهای مختلف هم میتوانید به تاثیر گذاری رنگ ها برانتخاب آن برای رنگ لوگوی آن سازمان نیز پی برد. مثلا رنگ لوگو بکار رفته در طراحی لوگوی شرکت ارتباطات ایرانسل که بیشترین مخاطبان آن جوانان و نوجوانان میباشد ، زرد پر رنگ که نشان دهنده حرارت و انرژی زیاد میباشد و بسیار برای مخاطبان آن که غریب به یقین جوانان و نوجوانان میباشد، مناسب مینماید و رنگ لوگوی بکار رفته در طراحی لوگوی سازمانهای بیمه اغلب آبی رنگ است که حس اعتماد ، پایداری و آرامش را به مخاطب القا مینماید.
اما رنگ لوگو تجارت الکترونیک پارسیان بنظر می آید، به این دلیل نارنجی و مشکی انتخاب شده است که رنگ های گرم در کنار مشکی قدرت وصلابت را نشان میدهد.
رنگ ها دریک طراحی گرافیکی مانند طراحی لوگو، گاهی بیانگر گرایشهای سازمانی یک دسته یا یک رسته از فعالیت های سازمان میباشد و گاهی آنچه از نام یک سازمان درذهن ماندگار میشود و بیاد آوردن آن برای مخاطبان آسان تر میشود ، رنگ سازمانی آن گروه ، موسسه یا ... میباشد.
اینها نشان دهنده آن است که رنگ ها تاثیر بسزایی بر روحیات، عملکرد و عکس العملهای ما میگذارند و شاید بجرات بتوان گفت گاهی این رنگ ها هستند که ما را هدایت ویا کنترل میکنند یا عنان از دست ما میربایند.
کاتالوگ و وب سایت
وقتی کاربران اینترنت از وب سایت بازدید می کنند، می توانند اطلاعات دقیق و بیشتری نسبت به مشخصات محصولات و خدمات به دست آورند. به عبارتی دیگر مشخصات کالا و خدمات به سهولت قابل دسترسی، مشاهده و جستجو خواهد بود. همچنين این ابزار در تمام اوقات بدون اشغال فضا و بدون نياز به جابه جائي بصورت online در اختيار بازديدکنندگان مي باشد .
از طریق وب سایت شخصی ، مشتریان و همکاران به آسانی می توانند تلفن، آدرس، ایمیل، صندوق پستی و سایر مسیرهای ارتباطی را سریعاً پیدا کنند.
کاتالوگ يا اطلاعات هميشه در دسترس است، می توان 24 ساعت در شبانه روز خدمات را ارائه داد، از ترافيک و شلوغی شهرها به دور بودد، از برخورد مستقيم با مشتری عصبانی خبری نيست، به راحتی و با سرعت میتوان پيامها را ارسال و دریافت کرد. همچنین می توان هزينه های زيادی از جمله چاپ کاتالوگ و بروشور محصولات، چاپ تبلیغات اضافی، نامه نگاری، هزینه پرسنل و فضای اضافی شرکت و ... را کاهش داد ..
مزایا و معایب انواع رسانههای تبلیغات
تبلیغات برای انتقال پیام خود نیاز به رسانه دارد. رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامهها، اینترنت و ... از جمله این رسانهها به شمار میآیند. رسانههای مختلف به دلیل تاثیرات متفاوتی كه بر مخاطب میگذارند، واكنشهای متفاوتی به دنبال خواهند داشت. در این بخش به معرفی مهمترین رسانههای تبلیغاتی پرداخته میشود. در ابتدا توضیح مختصری در مورد هر رسانه داده شده سپس مهمترین مزایا و معایب هر رسانه مورد اشاره قرار گرفته است ...
تلویزیون
تلویزیون به دلیل ویژگی منحصربهفردی که در ارسال پیامهای تصویری به دورترین نقاط دارد، یکی از پرمخاطبترین وسایل ارتباط جمعی به شمار میآید. این رسانه پیچیده و کارا علاوه بر پخش برنامههای هنری (مانند فیلم سینمایی، مجموعههای تلویزیونی و ...) مسؤلیت تبلیغات مؤسسههای تجاری، اقتصادی و فرهنگی را نیز به عهده دارد.
مزایای تبلیغ در تلویزیون:
1 . امکان استفاده از سه عامل تاثیرگذار صدا، تصویر و حرکت
معایب تبلیغ در تلویزیون:
مجله
صنعت مجله در جهان، دستخوش تحولات شگرفی شده است و این تغییرات در تمامی ابعاد این صنعت رخنه کرده است. در عین حال که ماهیت یک مجله کماکان ثابت است و بدون تغییر مانده است، اما صنعتی که از مجله حمایت میکند و به آن حیات میبخشد همواره سیال و جاری است. رشد تبلیغات در مجلهها، تنوع محتوایی آنها و سایر پیشرفتهایی که به دست میآید حاکی از این محیط در حال تغییر است. مجله به عنوان یک رسانه ارتباطی مؤثر از اهمیت بهسزایی برای تبلیغات برخوردار است.
مزایای تبلیغ در مجله:
معایب تبلیغ در مجله:
روزنامه
روزنامه رسانهای است که اطلاعات را روزانه و بهنگام در اختیار مخاطبین قرار میدهد. ورود روزنامههای رنگی به عرصه مطبوعات، نوید بزرگی برای شرکتهایی بوده و روزنامه، به عنوان رسانه عمده تبلیغی خود استفاده میکنند. امکان عرضه تبلیغ، آن هم با استفاده از طرحها و رنگهای مختلف رفته رفته روزنامه را به عنوان یک ابزار قدرتمند تبلیغی تبدیل کرده است.
مزایای تبلیغ در روزنامه:
معایب تبلیغ در روزنامه:
اینترنت
اینترنت رسانهای با توان بسیار گسترده و بالاست، اما شرکتهای نسبتاً کمی توانستهاند از آن به شکل موفقیتآمیز بهرهبرداری کرده و در جهت مقاصد تبلیغ خود به کار گیرند. اینترنت به صورت یک رسانه پویا برای آگهیهای تبلیغاتی ظهور نموده و میتواند به عنوان یک رسانه مهم تبلیغاتی برای شرکتها عمل کند. هم اکنون سهم این رسانه در فعالیتهای تبلیغاتی به شدت در حال افزایش است.
مزایای تبلیغ در اینترنت:
معایب تبلیغ در اینترنت:
تبلیغات محیطی
علایم بین شهری ، بین راهی یا برون خانهای که به تبلیغ کالاها و خدمات میپردازند از قدیمیترین اشکال تبلیغات است که ریشه آن به زمانهای دور میرسد. امروزه پیامهای تبلیغاتی در قالبها و اشکال گوناگون به جمعیت عظیمی از افرادی که در شهرها در حال تردد هستند میرسد. هنوز هم تابلوهای سنتی شهری جزء اصلی و لاینفک این صنعت محسوب میشوند. اما علاوه بر آنها تابلوهای دیگر در قالبها و اشکال دیگر نیز به این مجموعه اضافه شده است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. تبلیغات محیطی خود به اشکال مختلفی صورت میگیرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
شرکت در نمایشگاههای تخصصی ، همایش و سمینار
نمایشگاههای تخصصی و بین المللی پربیننده یکی از کارآمد ترین روشهای تبلیغات و معرفی شرکت و محصولات آن است. در این نمایشگاه ها مشتریان از آخرین پیشرفت مطلع می گردند و جدیدترین محصولات را می بینند.
نظرات