مركز آموزش علمي كاربردي فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
بسم الله الرحمن الرحيم
مقدمه:
مديريت تبليغات تجاري
تبلیغ به عنوان شاخهای از علوم ارتباطات در میان علوم انسانی جای داشته است و هر چند هنوز به صورت علم کاملاًَ مستقلی مطرح نشده است. تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دست کاری کردن ادراک و هم سو کردن رفتار مخاطبان با نیت مورد نظر ما تبلیغ صورت میگیرد و یا به بیانی دیگر انتقال فکر جهت تأثیرگذاری بر افکار و اعمال دیگران و نیل به مقاصد خاص با استفاده از ابزار و شیوههای گوناگون در زمان و مکانی محدود چرا که گاه تبلیغ در کوتاهترین مدت میتواند اثر مطلوب به جا بگذارد و گاه در زمانی طولانی.
در فرهنگ تبلیغات در تعریف تبلیغ آمده است: «عبارت است از هر نوع مطلب، علامیه یا اطلاعیه برای جلب توجه مردم یا افکار عمومی که از طریق رسانهها منتشر و در آن، کالا یا خدمات اعلام میشود. آگهی توسط شخص یا مؤسسه آگهیدهنده و یا یک دفتر تبلیغاتی و اجرا و نشر آن توسط رسانه انجام میشود.»
فصل اول: آشنايي با سازمان همياري اشتغال دانشآموختگان جهاددانشگاهي :
جهاددانشگاهي سالها قبل از بروز بحران بيكاري، حساسيت موضوع اشتغال دانشآموختگان و پيامدهاي آن را درك نموده و در اين راستا در سال 1379 سازمان همياري اشتغال دانشآموختگان را با هدف "مشاركت در ايجاد زمينههاي مناسب براي اشتغال بيشتر دانشآموختگان" تأسيس نمود.
وظايف سازمان:
1- برنامهريزي در امر تسهيل در زمينه اهداف سازمان
2- ارائه آموزشهاي مورد نياز دانشآموختگان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي
3- ارائه خدمات مشاورهاي د در جهت اهداف سازمان
4- اطلاعرساني از طريق ارائه خدمات رايانهاي، برگزاري نمايشگاه، انتشار كتب و نشريات
5- كمك نرمافزاري به امر خوداشتغالي دانشآموختگان دانشگاهها و مراكز آموزش عالي منطبق با اهداف سازمان
6- مطالعه و ارائه طرحهاي اشتغالزا به دستگاههاي اجرايي ذيربط
مخاطبين:
دانشآموختگان، كارفرمايان، سرمايهگذاران، اساتيد دانشگاهي، سازمانها، دستگاههاي اجرايي و وزارتخانهها
چشم انداز سازمان:
- يك فارغالتحصيل، يك كارآفرين
اهداف 20 ساله (چشمانداز) سازمان (بخش اشتغال جهاددانشگاهي):
- پيشگام در توسعه توانمنديهاي شغلي دانشآموختگان و مؤثر در هدايت و حمايت از سرمايههاي انساني بازاركار كشور با قابليت مؤثر در كشورهاي منطقه
- سازمان مؤثر در طراحي و اجراي طرحهاي جامع، طرحهاي تيپ كسب و كارهاي نوين و تعامل سازنده ملي و بينالمللي در حوزههاي كار، اشتغال و كارآفريني
- الهامبخش در نوآوري، اطلاعرساني، ترويج، تصميمسازي و ارائه خدمات علمي در حوزه كارآفريني و اشتغال دانشآموختگان
حوزههاي فعاليتي اين سازمان و اهم دستاوردهاي آن به شرح زير ميباشد:
- مطالعات و تحقيقات كاربردي:
فعاليتهاي مطالعات و تحقيقات كاربردي از طريق شناسايي و تعيين نيازهاي اساسي كشور در حوزه كار، اشتغال و كارآفريني و انجام تحقيقات كاربردي، اقدامات مؤثري در جهت فراهم آوردن بستر مناسب براي اشتغال دانشآموختگان و كمك به رفع مشكل بيكاري انجام داده كه اهم فعاليتهاي صورت گرفته به شرح ذيل ميباشد:
- تهيه و تدوين طرح پژوهشي مرتبط با اشتغال دانشآموختگان
- تهيه و تدوين طرح تيپ شغلي و الگويي اشتغالزا براي دانشآموختگان
- تأليف و ترجمه و انتشار كتاب و متون تخصصي اشتغال و كارآفريني (نسل چهارم R&D، توسعه كارآفريني، 101 شغل اينترنتي در منزل، خلاقيت و...)
- پيشنهاد زمينه شغلي براي تهيه و تدوين طرح تيپ شغلي
- تأسيس اولين كتابخانه تخصصي اشتغال
- برگزاري سلسله نشستهاي علمي اشتغال
- راهاندازي شبكه پژوهشگران و خبرگان حوزه كار، اشتغال و كارآفريني
- تدوين اولين فرهنگ توصيفي اشتغال و كارآفريني كشور
- بررسي و شناسايي مزيتهاي نسبي و فرصتهاي اشتغال و كارآفريني استان بوشهر و ايلام
- مدلسازي توسعه منطقه روستايي نمونه با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني استان بوشهر و ارائه راهكارهاي عملياتي در دو استان ايلام و بوشهر
كارآفريني و توانمندسازي:
يكي از ساز و كارهاي ساماندهي اشتغال دانشآموختگان، ارتقاي سطح آگاهي و توانمنديهاي آنها از طريق ارائه آموزشها و مهارتهاي لازم ميباشد. در همين راستا طرحها و برنامههاي مختلفي تدوين و اجرا شده كه اهم آن به شرح زير ميباشد:
- تدوين دورة توانمندسازي مرتبط با اشتغال و كارآفريني دانشآموختگان
- برگزاري دورههاي كارآفريني و مهارتهاي كسب و كار
- تدوين و برگزاري دوره تربيت مربي كارآفريني
- تهيه و تدوين و انتشار بسته كارآفريني تحت عناوين بسته كارآفريني گام به گام
- ترجمه و بوميسازي بسته "چگونه يك كسب و كار را راهاندازي و اداره كنيم" براساس الگوي استاندارد و بينالمللي NFTE
- ارائه مشاوره هاي كارآفريني و كسب و كار
- تدوين و برگزاري دورههاي كارآفريني براي مديران و كارشناسان سازمانها و نهادهاي مختلف متناسب با فعاليت آنها
- اجراي طرح رتبهبندي و بازآموزي مربيان و مدرسان كارآفريني
- اجراي پروه توانمندسازي سرمايههاي انساني با تاكيد بر اشتغال و كارآفريني در استانهاي ايلام و بوشهر
- اجراي دوره مرتبط با كارآفريني و كسب وكار در قالب 180 برنامه و پخش از طريق شبكه آموزش سيما
- تربيت مربي و مدرس كارآفريني ويژه اعضاي هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي
- راهاندازي مركز تامين و تربيت مربي و مشاور كارآفريني
- راهاندازي مركز سنجش استعداد و توانمندي كارآفرينان
اطلاعرساني شغلي:
با توجه به اهميت اطلاعات در دنياي امروز و همچنين تأثير آن در كليه امور به ويژه اشتغال، جهاددانشگاهي اطلاعرساني شغلي را به عنوان يكي از نيازهاي جامعه تشخيص داده و فعاليتهاي را در اين راستا انجام داده است، خدمات اطلاعرساني اشتغال و كارآفريني در قالب سايتهاي اينترنتي در اختيار كارجويان، كارآفرينان و كارفرمايان قرار گرفته است كه در زير به اهم دستاوردهاي اين حوزه اشاره ميشود:
- طراحي و راهاندازي اولين پايگاه اطلاعرساني شغلي دانشآموختگان www.jobiran.com جهت ارائه خدمات الكترونيك شغلي به كارجويان و كارفرمايان
- طراحي و راهاندازي اولين نظام جامع اطلاعرساني اشتغال www.jobportal.irجهت ارائه كليه اطلاعات مورد نياز به جامعه بازاركار
- طراحي و راهاندازي سايت www.eshteghal.ir جهت معرفي و ارائه دستاوردها و خدمات جهاددانشگاهي در حوزه اشتغال به علاقمندان
- ارائه مشاوره و آزمون و سنجش كارآفرينان بصورت مجازي
- برگزاري و مشاركت در همايش و نشست و رويدادهاي تخصصي در راستاي ترويج اشتغال و كارآفريني در كشور
فصل دوم: آشنايي با معاونت اطلاعرساني و فعاليتهاي آن
در دنياي امروز توليد اطلاعات و بكارگيري آن از جمله مواردي است كه در فرآيند توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي نوعي مزيت و برتري شمرده ميشود. تصميمگيري خرد و كلان افراد، با توجه به اطلاعاتي است كه در اختيار آنها قرار ميگيرد و با ايجاد بستر مناسب در زمينههاي توسعه و رشد ارتباطات و با استفاده صحيح و بهينه از اطلاعات ميتوان قدرت تصميمگيري را در زمينه اشتغال افزايش داد.
امروزه نقش اطلاعرساني در ارائه اطلاعات لازم جهت شناخت عوامل و مؤلفههاي مؤثر بر اشتغال و بيكاري به تصميمگيران و تصميمسازان و همچنين ارائه اطلاعات و راهكارهاي لازم به كارجويان، كارفرمايان، كارآفرينان، سرمايهگذاران، سياستگذاران و تصميمسازان در بازاركار بيش از پيش نمايان و انكارناپذير شده است.
اطلاعرساني در نظام اشتغال از جمله سازوكارهاي مهمي است كه به عنوان حلقة پيوند دهندة اجزاي اين نظام، نقش تأثيرگذاري در ساماندهي، بهينهسازي و شفافسازي روند توسعة اشتغال دارد. اهميت و جايگاه اطلاعرساني در ساختار بازار كار سبب گرديده تا اين سازمان با توجه به كاستيها و نيازهاي كشور، اطلاعرساني اشتغال را يكي از محورهاي اصلي فعاليت خود قرار دهد. از اين رو اين سازمان با قرار دادن 3 اداره زير در اين معاونت به دنبال ايجاد راهكارها، رويهها و فضاهاي اطلاعرساني مناسب از قبيل طراحي و پياده سازي سامانههاي هوشمند و مجازي، برگزاري همايشها، نشستها و رويدادهاي خاص براي بالا بردن سطح اطلاعات جامعه بازار كار در حوزه اشتغال و كارآفريني به ويژه دانش آموختگان آموزش عالي ميباشد.
1- اداره خدمات اطلاعرساني بازاركار
2- اداره انتشارات و رويدادهاي تخصصي
3- اداره منابع اطلاعات و انفورماتيك
1- معرفي اداره خدمات اطلاعرساني بازاركار:
اين اداره در راستاي تحقق برنامههاي ترويجي، فرهنگي و توسعهاي سازمان به دنبال توليد، گردآوري، توزيع و اشاعه اطلاعات كاربردي و مفيد بازار كار به مخاطبين اين بازار از طريق جريانهاي خاص اطلاعاتي مي باشد. هدف اين اداره توسعه، ارتقاء و تقويت اطلاعاتي مخاطبين بازار كار جهت ورود به اين بازار مي باشد.
2- معرفي اداره انتشارات و رويدادهاي تخصصي:
اين اداره در راستاي تحقق برنامههاي ترويجي، فرهنگي و توسعهاي سازمان شروع به فعاليت نموده، اين اداره از دو بخش: 1- امور انتشارات و كتابخانه 2- رويدادهاي تخصصي تشكيل گرديده است.
كه از اهداف آن برنامهريزي و سياستگزاري جهت تدوين و انتشار منابع علمي و تخصصي در حوزه كارآفريني، برگزاري نشستها، سمينارها و همايشهاي تخصصي در حوزه اشتغال و كارآفريني و مستندسازي و حفظ مالكيت فكري تمامي رويدادها و دستاوردهاي سازمان و انعكاس آنها ميباشد. همچنين راهاندازي و تجهيز اولين كتابخانه تخصصي اشتغال و كارآفريني در كشور از جمله فعاليتهاي اين اداره ميباشد كه در راستاي چارچوب سياستهاي كاري اين سازمان صورت ميپذيرد.
3- معرفي اداره منابع اطلاعات و انفورماتيك:
رويكرد اداره منابع اطلاعات و انفورماتيك سازمان در حوزه اطلاعرساني مناسب از طريق طراحي و پياده سازي سامانههاي هوشمند و مجازي كه شامل كليه فعاليتهاي مرتبط با فرآيند تحليل، طراحي و پيادهسازي نرمافزارها و سيستمهاي اطلاعاتي ميباشد. همچنين از اهداف اين اداره پشتياني و نگهداشت بستر سختافزاري، سرورهاي مرتبط و شبكه داخلي و اينترنت سازمان ميباشد كه با هدف پوشش اين وظيفه با توجه به شرايط و نيازها، فعاليتهايي جهت نگهداري، بهينهسازي، سامان بخشيدن و ارتقاء به انجام ميرسد.
فصل سوم: مشاهدات كاربيني
بخش اول: آشنايي با سيستمهاي اطلاعرساني شغلي
1- وبسايت جابيران (اولين وبسايت اطلاعرساني شغلي دانشآموختگان آموزش عالي)
وبسايت اطلاعرساني شغلي دانشآموختگان آموزش عالي اولين سيستم يكپارچه و مكانيزه شغلي ويژه فارغالتحصيلان دانشگاهي در كشور ميباشد كه با هدف ايجاد ارتباطي صحيح و نهادينه بين كارجويان و كارفرمايان ايجاد گرديده است.
اين وبسايت كليه اطلاعات و خدمات مورد نياز مخاطبين، دانشجويان و فارغالتحصيلان را در امر كاريابي و ترسيم مسيرهاي شغلي و همچنين كارفرمايان را در استخدام نيروي انساني متخصص و منطبق با نيازها و شاغلين را در جهت توسعه و پيشرفت شغلي در آدرس www.jobiran.com ارائه مينمايد.
|
|
- توانمنديها
|
|
2- مركز مجازي مشاوره اشتغال
اين سامانه با هدف ارائه مشاورههاي آنلاين و مجازي به مخاطبين بازاركارايجاد و راهاندازي شده است. افراد با انتخاب موضوع و يا مشاور مورد نظر ميتوانند از اين سامانه پرسشها و سوالات خود را پرسيده و در كمترين زمان پاسخ آنرا دريافت نمايند. اين مركز يكي از قابليتهاي موجود در جابيران ميباشد. http://moshavere.jobiran.com
3- مركز مجازي آزمون و سنجش
اين سامانه با هدف سنجش شخصيتي، رواني افراد در حوزه اشتغال و كارآفريني ميباشد كه افراد بعداز ثبت نام ميتوانند از اين آزمونها استفاده نمايند و پاسخ آن را در انتها در يك قالب نموداري و تشريحي دريافت نمايند.
4- مركز اطلاعرساني فرصتهاي آموزشي در حوزه اشتغال و كارآفريني
اين سامانه با هدف اطلاعرساني فرصتها و كارگاههاي آموزشي موجود در بازاركار براي ارتقاي سطح دانش علمي و فني مخاطبين طراحي و پياده سازي شده است. http://amoozesh.jobiran.com
5- جابيران استاني
جابيران با هدف اطلاعرساني بومي و جمعآوري اطلاعات دانشآموختگان جوياي كار هر استان در 22 استان شعبه مجازي استاني خود را راهاندازي نموده است.
6- پورتال اشتغال (اولين و جامعترين بانك اطلاعاتي اشتغال و كارآفريني)
سازمان همياري اشتغال با توجه به تجربيات خود در زمينه اطلاعرساني شغلي و ايجاد وبسايتهايي نظير jobiran و eshteghal طرح ايجاد نظام جامع اطلاعرساني اشتغال را با هدف پوشش اطلاعات اشتغال در سطح ملي و به طور جامع در تابستان 1384 به بهرهبرداري رساند. هم اكنون پورتال اشتغال با آدرس www.jobportal.ir در دسترس ميباشد.
|
|
مخاطبين اصلي پورتال را سه گروه اصلي سياستگذار، كارآفرين و سرمايهگذار تشكيل ميدهند. جهت پوشش اطلاعاتي جامعه مخاطب شناخته شده، اطلاعات مورد نياز هر يك از مخاطبين در سطح ملي و منطقهاي شناسايي و با دستهبندي موضوعي مشخص شده است. كه براي هر يك از مخاطبين، اطلاعات و خدماتي مجزا به شرح ذيل، به تناسب نيازهاي اطلاعاتيشان در صفحه مخصوص به آنها ارائه ميشود.
|
|||
امكانات و قابليتهاي پورتال:
آمار منابع موجود در پورتال بيش از 13 هزار منبع ميباشد و هر روز به تعداد آن نيز افزوده ميشود كه در قالب بانكهاي اطالاعاتي مقالات، كتب، گزارشها، پژوهش، نشريات، قوانين، دانستنيها، وبسايتها، آگهي، گفت و گو و مجموعه مقالات همايشهاي برگزار شده در حوزه اشتغال و كارآفريني كشور است.
از عمده قابليتهاي پورتال ميتوان جستجوي سريع و پيشرفته، دسترسي براساس فهرست الفبايي، مشاوره آنلاين، امكان ارسال اطلاعات توسط كاربر، قابليت نسخه چاپي، قابليت دسترسي آسان به آخرين منابع، تبادل اطلاعات با ديگر وبسايتها (RSS) و طبقهبندي موضوعي منابع را بر شمرد.
بخش دوم: شرح وظايف و فعاليتها
بخش سوم: بازاريابي الكترونيكي
بازار یابی الکترونیکی در قلب کسب و کار الکترونیکی قرار دارد. کار بازاریابی الکترونیکی نزدیک تر شدن به مشتریان و شناخت بهتر آنها، افزودن ارزش به محصولات، گسترش کانالهای توزیع و افزایش فروش از طریق اقدامات بازاریابی الکترونیکی با استفاده از کانال های رسانهای دیجیتال است همچنین شامل استفاده از وب سایت برای تسهیل جذب مشتریان احتمالی ، فروش و مدیریت خدمات پس از فروش است . بازاریابی الکترونیکی همانند بازاریابی سنتی، یک روش تفکر و روش قراردادن مشتری در قلب تمام فعالیتهای آنلاین است
به بیان ساده ، بازار یابی الکترونیکی، بازاریابی آنلاین از طریق وب سایت ها، آگهی های آنلاین، پست الکترونیکی با هماهنگی کاربر، کیوسک های تعاملی ، تلویزیون تعاملی یا تلفن های همراه است این موارد شامل نزدیک شدن به مشتریان ، شناخت بهتر آنها و حفظ گفتگو با آنهاست . بازار یابی الکترونیکی گسترده تر از تجارت الکترونیکی است، زیرا محدود به تعاملات بین یک سازمان و ذینفعان آن است ولی همه فرآیند های مربوط به بازاریابی را شامل می شود .
عوامل موفقيت در بازاريابي الكترونيك(BONI) :
چهار عامل مهم در كسب موفقيت بازاريابي الكترونيك عبارتند از:
1- سود رساني به مشتري .
2- توانايي در ارائه خدمات و اطلاعات مورد نياز مشتري بصورت Online .
3- توانايي كنترل و هدايت وب سايت .
4- ايجاد يكپارچگي ميان فعاليت هاي بازاريابي الكترونيك با ساير فعاليت ها.
براي جذب مشتري بايد فعاليت هاي online شركت براي او سود آور باشد. همچنينبايد خدمات متنوعي به او ارائه گردد. خدمات و تسهيلاتي كه باعث ايجادانگيزه لازم در مشتري جهت خريد (حال و آينده) گردد. بنابراين محتواي وبسايت و خدماتي كه در وب سايت ارائه مي گردند بايد خواسته ها و علايق شخصيمشتري را درنظر گرفته و حتي امكاناتي براي ايجاد بخشهاي شخصي را براي اوفراهم آورد (نظير خدماتي كه Yahoo ارائه مي دهد). شركت بايد خدمات منحصربفردي ارائه دهد. خدماتي كه با ساير رقبا تفاوت داشته باشد.
وب از امكانات مختلفي براي معرفي و برقراري ارتباطات online استفاده ميكند. هر وب سايت بايد تركيبي از اطلاعات مناسب، برقراري ارتباط آسان ومطمئن و انتقال اطلاعات مورد نياز مشتري را درخود داشته باشد. قرارگيري ايناطلاعات در اختيار مشتري موجب آگاه نمودن او ميگردد. تبادل نظر مشتريانموجب ارتباط آنها باسايرين ميگردد و اين امكان را بوجود مي آورد كهاطلاعات مورد نياز مشتريان در كنار هم قرار گيرد.
بروز نمودن اطلاعات و خدمات وب سايت از اهميت بالايي برخوردار مي باشد.
اطلاعات وب سايت بايد مختصر و مفيد باشند .صفحات وب بايد از ساختار مناسبيبرخوردار بوده و پيكره بندي و كنترا صفحات با يكديگر تطابق داشته باشد.
مسئله مهم همكاري همه اعضاي شركت در فرآيند بازاريابي الكترونيك مي باشدچرا كه رضايت مشتري بستگي به ميزان عملكرد همه اعضاي شركت به تعهداتشاندارد.
فصل چهارم: جمعبندي و پيشنهادات
یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. موفقیت یا عدمشکست بسیاری از سازمانها و شرکتها نیز در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنهاست. تبلیغ، راهی برای رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر تعریف شده است. هدفتبلیغاتی: به طور کلی هدف از تبلیغات، ارائه اطلاعات، ترغیب افراد یایادآوری است. در تبلیغات با ارائه اطلاعات، سازمان و محصولاتش معرفیمیشوند. هدف تبلیغات این است که اولویت مشتریان را نسبت به محصولات تغییردهد. در تبلیغات با هدف یادآوری، بر ویژگیهای محصول مجدداً تاکید و معمولاًاز این نوع تبلیغ در مراحل پایانی عمر محصول استفاده میشود
تبلیغات در اینترنتیعنی رشد ، سود و پیشرفت گستره فروش ورونق کسب و کار شما . پیش از این، حضور در اینترنت صرفا به داشتن یک وبسایت و گاها قرار دادن تبلیغات در وب سایت های دیگران اطلاق می شد، اماامروزه،بازاریابی اینترنتی به مجموعه ابزار های قدرتمندیتبدیل شده است که می تواند فروش شما را افزایش دهند. هر چند تجارت شماکاملا سنتی، نیمه سنتی و یا کاملا مدرن باشد، بازاریابی اینترنتی میتواندسهم به سزایی در استراتژی بازاریابی و فروش کلی شما ایفا کند. فراموش نکنیدکه تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ارزان است، فراگیر است، ماندگار است،هوشمند است، شبانه روزی است ، هر زمان که شما بخواهید، قابل تغییر است.