بانك پارسيان به عنوان بزرگترين بانك خصوصي كشور توجه ويژهاي به استفاده از فناوريهاي روز در صنعت بانكداري داشته است. كمك به توسعه تجارت الكترونيك در كشور يكي از گامهاي اساسي بانك در اين راستا بوده و با واگذاري ارايه خدمات پرداخت الكترونيك به شركت تابعه خود تجارت الكترونيك پارسيان، اين مهم انجام شده است. شركت تجارت الكترونيك پارسيان در مدت زمان حضور خود توانسته منشاء نوآوري-ها و خدمات نويني در عرصه تجارت الكترونيكي و پرداختهاي مبتني برپيشرفتهترين تكنولوژي در زمينه ابزار هاي پرداخت با مدرنترين سايتهاي صدور و شخصي سازي كارت باشد. بديهي است نصب دستگاههاي كارتخوان فروشگاهي بعنوان ابزارهايي براي پذيرش كارتهاي بانكي به عنوان حلقه تكميل كننده تحقق يك پرداخت الكترونيكي ، همزمان با صدور انواع كارتهاي بانكي مد نظر اين شركت قرار گرفته و منجر شده است كه بانك پارسيان را به عنوان نخستين بانك اقدام كننده در زمينه نصب گسترده كارتخوانهاي فروشگاهي در كشور مطرح نمايد.
معرفي شركت
شرکت تجارت الکترونيک پارسيان با نام تجارت الکترونيک ايرانيان در تاريخ 18/2/1379 بهصورت شرکت سهامي خاص تأسيس و شركت تجارت الكترونيك پارسيان (پككو) فعاليتهاي خود را عمدتاً در زمينه تأمين، نصب و پشتيباني از دستگاههاي كارتخوان فروشگاهي و خودپردازهاي بانكي، ارائه خدمات پرداخت مجازي از طريق اينترنت و موبايل، صدور و شخصيسازي انواع كارتهاي نقدي و اعتباري، ارائه سيستمهاي نرمافزاري در حوزه مديريت تراكنشهاي پرداخت و خدمات سوئيچ به بانكها و موسسات مالي و ... متمركز ساخته است.
شركت تجارت الكترونيك پارسيان (پككو) با برخورداري از نيروهاي مجرب و كارآزموده و توجه ويژه به امر تحقيق و نوآوري موفق گرديده تا در طي مدت بيش از ده سال فعاليت خود، محصولات و خدمات نويني را براي نخستين بار در عرصه پرداختهاي الكترونيكي كشور معرفي نمايد و در سال 90 در رتبهبندي شركتهاي برتر، در جمع 400 شركت برتركشور قرار گيرد.
درحالحاضر شبكه پرداخت فروشگاهي شركت تجارت الكترونيك پارسيان با بيش از 430،000 دستگاه كارتخوان فروشگاهي در بيش از 520 شهر كشور فعال بوده و خدمات پشتيباني مورد نياز از طريق 33 نمايندگي در تمامي استانهاي كشور ارايه ميگردد. ضمن اينكه هزاران سازمان خصوصي و دولتي محصولات و خدمات خود را از طريق سامانههاي پرداخت مجازي شركت (اينترنت و تلفن همراه) ارائه مينمايند.
شركت پككو در حوزه نصب، راهاندازي و پشتيباني پايانههاي فروشگاهي علاوه بر بانك پارسيان، اقدام به ارايه اين خدمات به ساير بانكها از جمله بانكهاي تجارت، سپه، حكمت ايرانيان و توسعه تعاون نيز نموده است.
در حال حاضر اين شركت به يكي از مدرنترين مراكز صدور و شخصيسازي كارت در كشور مجهز بوده كه از پيشرفتهترين تجهيزات سخت افزاري، نرمافزاري و سيستمهاي امنيتي در فرآيند صدور كارت استفاده مينمايد. گفتني است اين مركز ظرفيت صدور و تحويل بيش از 20 هزار كارت در روز را دارا ميباشد.
حوزه فعاليت شركت
حوزه فعاليت شركت تجارت الكترونيك پارسيان به شرح زير ميباشد:
ابزارهاي پذيرش
پايانه فروش/كارتخوان POS) -Point of sale )
عبارت است از دستگاهي که با پذيرش کارت بانکي ميتواند امکاني را فراهم کند که وجه به صورت الکترونيکي ازحساب دارنده کارت به حساب فروشنده منتقل شود (تراکنش).اين دستگاه الكترونيكي پس از دريافت كارت پرداخت، شناسايي وتاييد آن، مجوز لازم را براي فروش كالا يا خدمات در اختيار پذيرنده كارت قرار ميدهد. بطور كل دستگاه پايانه فروش يا کارتخوان (POS) دستگاهي است که از طريق ارتباط تلفني يا شبکهاي به سيستم بانکي امکان انتقال خودکار مبلغ خريد به حساب فروشنده را فراهم ميسازد. دستگاههاي پايانه فروش علاوه بر امکان پرداخت داراي عملکردهاي مختلفي از جمله پرداخت قبوض، شارژ سيمکارت، اعلام موجودي، دريافت صورتحساب، امکان انصراف از خريد و گزارش روزانه است که صاحبان آن را از مزاياي شعبه کوچک بانکي برخوردار ميکند.
دروازه پرداخت اينترنتي (IPGW- Internet Payment gateway)
اين سيستم امكان انجام هر گونه عمليات خريد و پرداخت به صورت Online از طريق اينترنت را فراهم مينمايد، درگاه پرداخت اينترنتي گفته ميشود. دروزاه پرداخت اينترنتي از طريق يك ارتباط امن، به سوييچ بانك متصل ميشود و امكان برقراري ارتباط و انجام تراكنشهاي مالي را از طريق پروتكلهاي مورد استفاده توسط موسسات مالي فراهم ميكند. با استفاده از اين سيستم امكان خريد كالا و يا خدمات، پرداخت قبوض، خريد شارژ و ... از طريق اينترنت امكان پذير ميباشد.
دروازه پرداخت از طريق تلفن همراه (MPGW- Mobile Payment gateway)
اين سيستم امكان هر گونه عمليات خريد و پرداخت از طريق تلفن همراه را فراهم ميآورد. هدف از ايجاد سيستم دروازه پرداخت تلفن همراه، فراهم آوردن امکان پرداختهاي مالي از طريق تلفن همراه براي مشتريان بانک ميباشد. اين سيستم به دارندگان حساب بانكي، امكان انجام تراکنشهاي مالي نظير خريد كالا و خدمات، پرداخت قبوض، خريد شارژ، دسترسي به موجودي گردش حساب بانكي و ... از طريق تلفن همراه را خواهد داد.
دستگاه خودپرداز (ATM- Automatic Teller Machine)
عبارت است از دستگاهي که با شناسايي مشتري از طريق کارت بانکي يا ابزارهاي شناسايي الکترونيکي نظير آن، امور تحويلداري شعبه بانکي را به صورت الکترونيکي و بدون نياز به اپراتور انجام ميدهد.
اين دستگاه الکترونيکي به مشتريان بانک اين امکان را ميدهد تا در هر زمان دلخواه بهوسيله قراردادن کارت بانكي/پرداخت در دستگاه و وارد کردن رمز كارت از حساب خود پول دريافت کرده يا تراز حساب بانکي خود را وارسي کنند بدون اينکه نياز به شمارشگر انساني باشد. خودپرداز همچنين امکان واريز پول يا چک، جابجايي پول ميان حسابهاي بانکي، پرداخت قبوض، خريد شارژ و ... را براي مشتريان فراهم ميکنند.
ابزارهاي پرداخت
كارتهاي پرداخت (Payment cards)
هر نوع كارت پلاستيكي اعم از مغناطيسي يا هوشمند، شناسه الكترونيكي و يا ديگر ابزارهاي مشابه كه استفاده از آن بعد از شناسايي و تاييد منجر به نقل و انتقال وجه، برداشت يا بدهكار شدن يك حساب بانكي شده و يا به هر شكل ديگري قدرت خريد و پرداخت را در اختيار دارنده آن قرار ميدهد، كارت پرداخت ناميده ميشود.
انواع كارتهاي پرداخت:
اعتباري (Credit)
نوعي كارت پلاستيكي با نوار مگنت و ماهيت با نام و چرخشي يا غير چرخشي است و چنانچه از نامش پيداستمقدار معيني اعتبار مالي در اختيار صاحب كارت قرار ميدهد. قرار دادن ميزان اعتبار از طرف بانك يا موسسات صادر كننده با توجه به سابقه حساب دارنده كارت، ميزان گردش مالي حساب درطول يك دوره زماني خاص و ميزان درآمد يا توانايي مالي دارنده كارت صورت ميگيرد. دارنده كارت نيز پس از مصرف اعتبار كارت خود در پايان ماه و بر اساس صورتحساب ارسالي اقدام به تأمين سقف اعتباري خود مينمايد.
نقدي (Debit)
نوعي كارت پلاستيكي با نوار مگنت و با نام است كه بارزترين ويژگي آن اتصال به حساب دارنده كارت است. ميزان موجودي كارت نقدي بر اساس حساب بانكي دارنده كارت و فقط به اندازه موجودي مانده حساب تعيين ميشود و به هنگام استفاده از كارت از حساب دارنده كارت به همان ميزان كسر شده و پس از به پايان رسيدن تاريخ انقضاء كارت، دارنده يا مجدداً درخواست تمديد مينمايد و يا كارتاز درجه اعتبار ساقط ميشود. همچنين دريافت وجه يا خريد كالا و خدمات صرفاً به اندازه موجودي حساب دارنده كارت، امكان پذير بوده و اضافه بر موجودي امكان پذير نمي باشد.
پيش پرداخت (Prepaid)
كارت خريد:
نوعي كارت پلاستيكي با نوار مگنت، با نام و بدون قابليت برداشت نقدي است كه از قبل مبلغ آن پرداخت شده و توسط صادر كننده كارت شارژ ميشود و به نام دارنده كارت صادر ميشود. كارت خريد معمولاٌ توسط سازمانها و ادارات به موسسات صادر كننده سفارش داده شده و جايگزين بنهاي كاغذي براي ارايه خدمات به كارمندان ميباشد.
كارت هديه:
کارت هديه نوعي کارت مگنت، مبلغدار و بينام ميباشد که با مبلغ معين صادر ميشود و به دارنده آن اجازه ميدهد به دفعات دلخواه تاسقف موجودي کارت به خريد کالا و خدمات از شبکه پذيرندگان کارت و يا فروشگاههاي مجازي (محيط اينترنتي) اقدام نمايند.
عبارت است از دستگاهي که با پذيرش کارت بانکي ميتواند امکاني را فراهم کند که وجه به صورت الکترونيکي از حساب دارنده کارت به حساب فروشنده منتقل شود(تراکنش) كه در بخش ابزارهاي پذيرش (2.3) شرح داده شده است.
هر نوع كارت پلاستيكي اعم از مغناطيسي يا هوشمند، شناسه الكترونيكي و يا ديگر ابزارهاي مشابه كه جهت نقل و انتقال الكترونيكي استفاده شود را كارت پرداخت گويند كه در بخش ابزارهاي پرداخت (2.4) شرح داده شده است.
عبارت است از دستگاهي که با شناسايي مشتري از طريق کارت بانکي يا ابزارهاي شناسايي الکترونيکي نظير آن، امور تحويلداري شعبه بانکي را به صورت الکترونيکي و بدون نياز به اپراتور انجام ميدهد. كه در بخش ابزارهاي پذيرش (2.3) شرح داده شده است.
تعريف PSP(Payment Service Provider)
بديهي است گسترش و ترويج پرداخت الكترونيكي مستلزم نصب، راهاندازي، آموزش و نگهداري پايانههاي فروش (POS) به صورت گسترده در محلهاي فروش كالا و خدمات و همچنين راهاندازي امكانات نرمافزاري براي پرداخت از طريق اينترنت و موبايل است. طبق مصوبه مورخ 30/3/83رياست محترم جمهوري در خصوص پول الكترونيكي، بانكهاي كشور ميتوانند پس از انعقاد قرارداد با شركتهاي ارايه دهنده خدمات پرداخت (PSP ) جهت ارايه خدمات فوق كه داراي مجوز بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران باشند، وظيفه ارايه خدمات پرداخت را به شركتهاي PSP محول نمايند.
بديهي است گسترش و ترويج پرداخت الكترونيكي مستلزم نصب، راهاندازي، آموزش و نگهداري پايانههاي فروش (POS) به صورت گسترده در محلهاي فروش كالا و خدمات و همچنين راهاندازي امكانات نرمافزاري براي پرداخت از طريق اينترنت و موبايل است.
خدمات پرداخت چيست؟
خدمات پرداخت عبارتند از فراهم ساختن سخت افزار، نرمافزار و تجهيزات مورد لزوم و ايجاد شبكه به نحوي كه پردازش تراكنش پرداخت دارنده كارت به پذيرنده را ميسر ميسازد.
مزايا و اهداف شركتهاي PSP
مهمترين مزيت شركتهاي ارايه خدمات پرداخت (PSP ) حفظ منافع متعاملين در اين کسب و کار ميباشد.دارنده کارت بدون نياز به حمل پول کالاي خود را خريد مي نمايد و با توجه به ثبت اطلاعات به صورت الکترونيکي امکان پيگيري آينده را نيز دارد. پذيرنده با روشي مطمئن پول دريافتي را به حساب خود منتقل مينمايد.
اما اهدافي که براي توسعه اين کسب و کار دنبال مي شود عبارت از کاهش هزينه هاي امحاء پول ، کاهش هزينه هاي بانکي، کاهش رفت وآمد درون شهري ، جلوگيري از ترافيک و آلودگي هوا، افزايش امنيت نقل و انتقال پول و نهايتا ارتقاء رفاه عمومي ميباشد.
مسئوليت شركتهاي PSP:
شركتهاي PSP عمدتاً وظيفه مديريت تراكنش بين دارندگان كارت و پذيرندگان كارت را بر عهده داشته و در حقيقت امكان واريز وجه كالاي خريداري شده به حساب فروشنده كالا را از طريق تبادل الكترونيكي تراكنشها فراهم ميآورد.