بنام خدا
با سلام و احترام و ادب خدمت تمامی دانشجویان عزیز گزارش پیش رو اطلاعاتیست مبنی بر انواع روشهای تبلیغ در دبیرستان غیردولتی دکتر حسابی منطقه 3 تهران که ابتدا لازم می دانم مروری کوتاه بر تاریخچه نظام آموزش و پرورش در ایران داشته باشم.
مقدمه
تاریخچه ای از نظام آموزش و پرورش در ایران
نظام آموزش و پرورش نوین ایران از کودکستان ها، دبستان ها، مدارس راهنمایی، دبیرستان ها، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی تشکیل شده است مقدمات ایجاد این نظام، از زمان تأسیس دارالفنون در سال 1268 هجری قمری و وزارت علوم در 1272 هجری قمری فراهم شد و بعد از انقلاب مشروطه به تدریج سازمان و تشکل یافت.تا زمان مشروطیت و حتی چند دهه بعد از آن، مکتب خانه های سنتی عوامل عمده ی آموزش و پرورش محسوب می شدند. بعد از تعلیمات مکتبی، خانواده های مرفه به وسیله ی معلمان خصوصی، زمینه ی آموزش بیشتر فرزندان خود را فراهم می کردند. چنین آموزشی غالباً غیر دینی بود.
در این دوران تعداد معدودی مدارس جدید به وسیله ی میسیونرهای مذهبی و فرهنگ دوستان و تحصیل کرده های خارج و تعدادی نیز به وسیله ی دولت ایجاد شد. تأسیس این مدارس که برنامه های آموزشی آن ها تحت تأثیر نفوذ فرهنگ و تمدن اروپایی بود، در بنیان گرفتن آموزش و پرورش جدید سهم بسزایی داشت.
در سال 1320 هجری قمری، تقریباً 17 مدرسه ی ابتدایی جدید در تهران و سایر شهرستان ها وجود داشت که آموزش و پرورش فرزندان قلیلی از شهرنشین ها و خانواده های مرفه را عهده دار بودند.
انقلاب مشروطه، صدور فرمان و تدوین قانون اساسی و متمم آن در سال های 1324 و 1325 هجری قمری، زمینه ی نضج نظام آموزش و پرورش را فراهم ساخت و هم زمان با آن، تقاضاهای اجتماعی برای آموزش و پرورش افراد جامعه نیز فزونی گرفت.
اصل هجدهم متمم قانون اساسی مشروطیت، تحصیل و تعلیم علوم و معارف و صنایع را (مگر آن چه شرعاً ممنوع باشد) آزاد اعلام کرد و اصل نوزدهم به تمرکز بودن آموزش و پرورش و مسئولیت دولت در تأسیس و اداره ی مدارس اشاره می کرد: «تأسیس مدارس با مخارج دولتی و ملی و تحصیل اجباری باید مطابق قانون وزارت علوم و معارف مقرر شود و تمام مدارس و مکاتب باید تحت ریاست و مراقبت وزارت علوم و معارف باشد».
در سال 1304 شمسی و با روی کار آمدن رضا شاه بیشترین کوشش ها در جهت تقویت و تجدید سازمان ارتش و استقرار یک حکومت مرکزی مصروف شد، لذا به آموزش و پرورش توجه چندانی مبذول نشد، با این وجود قدم های برداشته شده مبنای اقدامات آینده گردید. در این دوره برنامه ی تحصیلات ابتدایی و متوسط (6 سال ابتدایی و 6 سال متوسطه) تدوین شد که به موجب آن در پایان هر شش سال می بایستی امتحانات به عمل آید. تأسیس دانشسراهای مقدماتی و بالاخره تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 شمسی اساس اقدامات آتی را فراهم کردند.
از مشخصات نظام آموزش و پرورش در این دوره ی اعمال کنترل دولت بر تمام مدارس و آموزشگاه های خصوصی و دولتی است. دولت در جوار سایر اقدامات خود برای ایجاد حکومت مرکزی مقتدر از مدارس به منظور اشاعه ی فرهنگ و ایجاد وحدت ملی استفاده کرد، در نتیجه در این سال ها بر فرهنگ باستانی و میراث فرهنگی پیش از اسلام تأکید گردید.
آموزش مدرسه ای غالباً به تربیت مستخدمین کشوری و بوروکرات ها انجامید و در نتیجه اکثریت مردم از آن بی بهره ماندند.
در سال 1322 هجری شمسی، قانون تعلیمات اجباری به تصویب رسید که به موجب آن، دولت ملزم به تعمیم آموزش ابتدایی اجباری و همگانی طی ده سال آتی شد. این قانون هم چنین تصریح می کرد که برنامه های آموزشی و کتب درسی ابتدایی باید با توجه به نیازها و ویژگی های گوناگون مناطق مختلف کشور تهیه شود و وزارت فرهنگ (آموزش و پرورش) مسئولیت طبع کتب و اصلاح محتوای آن ها را داشته باشد.
در نتیجه در نظام جدید دوره های تحصیلی به کودکستان، دبستان (به مدت 5 سال) مدرسه ی راهنمایی (3 سال) و دبیرستان (4 سال) تقسیم شد و سرانجام به منظور اجرایی تعلیمات ابتدایی اجباری در سطح روستاها، سپاه دانش تأسیس و مأمور تعمیم آموزش ابتدایی در اقصی نقاط کشور شد. در اجرای هدف های فوق آموزش و پرورش در سطوح ابتدایی و راهنمایی و عالی از لحاظ تنوع و کمیت توسعه یافت.
بررسی عملکردهای آموزشی و پرورشی از زمان انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی 1357 نشان می دهد که با وجود پیش بینی ها و قوانین مصوبه، تعمیم آموزش ابتدایی در این مدت طولانی با مشکلاتی همراه بود و دولت های وقت عملاً از عهده ی اجرای قوانین مصوب و تحقق هدف های آموزشی کشور بر نیامدند و سایر جنبه های آموزش و پرورش از جمله فلسفه، سیاست، خط مشی ها، رویه ها، برنامه ها، سازمان و مدیریت آن نیز به علت ناهماهنگی با ویژگی های فرهنگی و نیازهای عمومی جامعه کار آمد و مؤثر واقع نشدند.
به طور کلی نتایج عملکرد آموزشی و پرورشی ایران چنین بود:
1. ایجاد سازمانی با قدرت متمرکز که بتواند تمام جوانب آموزش و پرورش را تحت کنترل و نظارت درآورد، در نتیجه مشارکت مردم و گروه های اجتماعی در آن میسر نشدند.
2. انتقال صرف معلومات از معلم به شاگرد و در نتیجه عدم رشد خلاقیت فکری در او
3. توزیع نامتناسب امکانات آموزشی و پرورشی میان شهر و روستا
4. عدم هماهنگی آموزش و پرورش با نیازهای عمومی اقتصاد کشور
5. کوتاهی در امر تربیت معلم و ترویج اصول و روش های جدید آموزشی
در آموزش و پرورش مستقل، برنامه ریزی ها با الهام از ارزش ها و نیازهای واقعی خود جامعه خواهد بود، اما وابستگی حکومت به بیگانه، آموزش و پرورش را نیز وابسته خواهد کرد و وابستگی در آموزش و پرورش سر حلقه و سر آغاز سایر وابستگی هاست ، زیرا از نسلی که به وسیله ی آموزش و پرورش وابسته به بیگانه تربیت شود، همان جامعه ای به وجود خواهد آمد که بیگانه می پسندد و به همین دلیل است که استعمارگران برای تسلط بر یک کشور همواره می کوشند تا بر آموزش و پرورش آن کشور تسلط پیدا کنند.
تاریخچه دبیرستان دکترحسابی
دبیرستان غیردولتی دکتر حسابی با هدف آموزش و پرورش مطلوب فرزندان این سرزمین در سال 1372 توسط آقای مهندس علی اکبر افشارپور از فرهنگیان با سابقه تأسیس گردید و با راه اندازی اولّین مدرسه از مجموعه مَسَد((مسد در سوره 111 قرآن کریم به معنای ریسمان بافته شده از الیاف خرما- از سال 90-89 مجموعه مدارس «مبینا منطقه 5 – سهراب سپهری منطقه 2 – دکتر حسابی منطقه 3» مسد نامیده شدند.)) آغاز به کار نمود.
رویکرد این موسسه با شعار «تجربه دیروز ، تلاش امروز ، آرامش فردا» در سایه ی کیفیت ، صداقت و نظم به جهت نیل به اهداف ذیل بوده است:
1. استفاده از تجربه گران سنگ مدرسه داری – مدیریت دبیرستان خوارزمی
2. بکارگیری دبیران و مشاوران مجرب و نو اندیش و خودباور
3. تلفیق تعلیم و تربیت منطقی و درک مخاطبان جوان
4. تشخیص اولویت های آموزشی در راهیابی به آموزش عالی کشور
5. مدیریت نیروی انسانی ماهر و پرورش توانائیهای ذهنی و جسمی
6. توجه به کارآمدی دانش اموزان در عرصه تعاملات اجتماعی و ایجاد مهارت های عملی
7. پاسخگویی در مقابل تقاضای اجتماعی و نتیجه گرایی
8. استفاده بهینه از امکانات ، منابع و ظرفیت های موجود که در مدارس دولتی بکار گرفته نمی شود.
9. بستر سازی مناسب در جهت ایجاد فضایی با نشاط
10. عمق بخشیدن به مفاهیم بنیادی علوم آموزشی
در حال حاضر دبیرستان دکتر حسابی در آغاز بیست و یکمین سال تأسیس خود تلاش کرده است تا در صحنه آموزش و پرورش پایگاهی مطمئن برای دانش آموزان پر تلاش و دانش ورز باشد.
در مدرسه ای که با توجّه به نیازهای آموزشی ، فعالیت های فرهنگی و تربیتی نیز حائز اهمیت است، با حضور دانش آموزان فعالیت های مشارکتی با شعار «تمرین زندگی و مسئولیت پذیری» در مدرسه زندگی ، کار آمد و محقق می گردد تا نهایتاً شاهد فارغ التحصیلی دانش آموزان با عنوان «شهروند سالم» در جامعه باشیم.
امید است جمیع این نگاه های آموزشی در هزاره سوم جهانی در قالب برنامه سیستم مدار به صورت فراگیر بتواند در تربیت انسانهای آزاده و فرهیخته موثر بوده باشد. و زمینه مناسبی برای شکوفایی استعدادهای فرزندان برومند ایران اسلامی باشد.
اما روشهای تبلیغاتی که در دبیرستان دکتر حسابی بکار گرفته می شود می توانم به موارد ذیل اشاره کنم :
1.تهیه بروشورهای تبلیغاتی و پخش آن به مدارس نزدیک دبیرستان بصورت سه لت یا شش لت تحت عنوان معرفی دبیرستان و کارهای انجام شده در مجتمع بصورت گلاسه و رنگی .
2.امروز یکی از نیازهای هر سازمان ، شرکت و ... که خدمات یا کالا عرضه می نماید داشتن یک وب سایت می باشد. که مجتمع دکتر حسابی از این قاعده مستثنی نبوده و با راه اندازی وب سایت به نشانی www.hesabi.sch.ir اقدام به معرفی ، پیش ثبت نام اینترنتی ، پنل کاربری برای دانش آموزان ، ارائه کارنامه دانش آموزان روی سایت، تکالیف روزانه ، اخبار مدرسه ، مقالات و غیره نموده است.
3.نصب بیلبورد و تابلوهای تبلیغاتی در مدرسه و بیرون مدرسه .
4.پخش پکیج تبلیغاتی حاوی سی دی مولتی مدیا ،خودکار، و بروشور با لوگوی مجتمع دکترحسابی.
5.معرفی برندگان ورزشی و نخبگان المپیاد با نصب بنر.
6.برگزاری آزمون ورودی برای ثبت نام .
7.تجلیل از دانش آموزان رتبه های اول هر پایه
8.برگزاری آزمون های دوره ای
9.برگزاری اردو شهری و برون شهری
10.برگزاری کلاس های آمادگی آزمون (برای ورود به دانشگاه)
نتیجه گیری:
با توجه به تازهترین نظرسنجی انجام شده نشان میدهد كه سیستمهای نوین تبلیغاتی در تغییر رویكرد مصرفكنندگان ایرانی در هنگام خرید كالا و خدمات جایگاه چندانی ندارند.
در حالی كه در كشورهای پیشرفته، اینترنت، شبكههای ماهوارهای و بیلبوردهای تبلیغاتی نقش تعیینكنندهای در تبلیغات كالا و خدمات دارند، نظرسنجی انجام شده از سوی مركز افكارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان میدهد كه این ابزارهای تبلیغاتی تاثیرگذاری چندانی در ایران ندارند.
براساس نتایج نظرسنجی ایسپا صدا و سیما با 34.4 درصد بیشترین سهم را در بین ابزارهای تبلیغی موثر بر رویكرد مصرفكنندگان ایرانی در هنگام خرید كالا و خدمات داشته است. خانواده، دوستان و آشنایان با اختلاف اندك یعنی 34 درصد از این لحاظ در رتبه دوم قرار گرفته و مطبوعات نیز با تنها 10.2 درصد رده سوم را به خود اختصاص دادند.
به این ترتیب میتوان نتیجه گرفت كه مصرفكنندگان ایرانی بیشتر تاثیر تبلیغاتی را در حوزه خرید كالا و خدمات از صدا و سیما و خانواده و دوستان و آشنایان خود میگیرند.
قرار گرفتن خانواده، دوستان وآشنایان در رتبه دوم موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در كشورمان نشان میدهد كه فرهنگ شفاهی در بین ایرانیها همچنان حرف اول را میزند و شركتهای تولیدی و صنعتی میتوانند از این طریق موفقیت چشمگیری در فروش محصولات خود و افزایش سهم در بازار به دست بیاورند.
همچنین اینترنت، بیلبوردهای تبلیغاتی، ماهواره و پیامك نیز در ردههای بعدی موثرترین ابزارهای تبلیغاتی در بین مصرفكنندگان ایرانی قرار گرفتند.
در آخر اینطور می توان نتیجه گرفت كه در ایران با وجود ورود فناوریهای نوین و تجهیزات پیشرفته تبلیغاتی ابزارهای سنتی تبلیغ مانند صدا وسیما، مطبوعات و از آنها مهمتر تبلیغات دهان به دهان (خانواده، دوستان و آشنایان) همچنان موثرترین شیوه برای تبلیغ كالا و خدمات است. به طوری كه این سه روش به تنهایی حدود 80 درصد نقش در تصمیمگیری مصرفكنندگان ایرانی در هنگام خرید دارند. در مدارس بیشتر نحوه عملکرد و آموزش همراه با نظم ، شیوه تبلیغات آن مدارس به شمار می رود.
اخیراً در مدارس سعی در هوشمندسازی کلاس های درس و استفاده از تخته الکترونیکی و کاربرد آن در یادگیری بهتر و همچنین تصویرهای مجازی تأکید و مورد استفاده قرار می گیرد و مدارسی که از این طریق در یادگیری بهتر دانش اموزان تلاش می نمایند در جذب دانش آموزان در سال آتی موفق ترند.
«زندگی یعنی پژوهش و فهمیدن چیزی جدید»
دکتر محمود حسابی
نظرات