شنبه, 03 آذر 1403

 



ابزار و رسانه های تبلیغات

ابزارها و رسانه های تبلیغات

تبلیغات برای انتقال پیام خود نیاز به رسانه دارد. رادیو، تلویزیون، مجلات و روزنامه‌ها، اینترنت و ... از جمله این رسانه‌ها به شمار می‌آیند. رسانه‌های مختلف به دلیل تاثیرات متفاوتی كه بر مخاطب می‌گذارند، واكنشهای متفاوتی به دنبال خواهند داشت. در این بخش به معرفی مهمترین رسانه‌های تبلیغاتی پرداخته می‌شود. ابتدا توضیح مختصری در مورد هر رسانه داده شده سپس مهمترین مزایا و معایب هر رسانه مورد اشاره قرار می‌گیرد. مطالب این بخش عمدتاً از كتاب مدیریت تبلیغات نوشته آقای دكتر محمود محمدیان استخراج شده است...

* رادیو

سالهای قبل از جنگ جهانی دوم و حتی چندسال بعد از آن رادیو تنها وسیله‌ای بود که در بین مردم خودنمایی می‌کرد. تقریباً تمام خانواده‌های مغرب زمین به فراخور حال، برنامه‌های مورد علاقه خود را همراه با موزیکهای متنوع گوش می‌کردند. امروز با وجود روی کار آمدن تلویزیون، رادیو کماکان در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و از اهمیت و اعتبار آن کاسته نشده است. تعدد شبکه‌های رادیویی به ویژه در سالهای اخیر، مخاطبان فراوانی را به سوی این وسیله ارتباطی فراخوانده است به گونه‌ای که می‌توان گفت در بسیاری از مواقع تبلیغ در رادیو بسیار پرمخاطب است.

مزایای تبلیغ در رادیو:

1. امکان استفاده عموم مردم از رادیو

2. امکان گزینش مناسب مخاطبین از نظر جغرافیایی و جمعیت شناختی

3. هزینه نسبتاً‌ پائین در مقایسه با تلویزیون

معایب تبلیغ در رادیو:

1. استفاده صرف از صدا

2. توجه کمتر به رادیو نسبت به تلویزیون

3. محدود بودن زمان پخش پیام و سریع بودن آن

* تلویزیون

تلویزیون به دلیل ویژگی منحصربه‌فردی که در ارسال پیامهای تصویری به دورترین نقاط دارد، یکی از پرمخاطب‌ترین وسایل ارتباط جمعی به شمار می‌آید. این رسانه‌ پیچیده و کارا علاوه بر پخش برنامه‌های هنری (مانند فیلم سینمایی، مجموعه‌های تلویزیونی و ...) مسؤلیت تبلیغات مؤسسه‌های تجاری، اقتصادی و فرهنگی را نیز به عهده دارد.

مزایای تبلیغ در تلویزیون:

1. امکان استفاده از سه عامل تاثیرگذار صدا، تصویر و حرکت

2. برخورداری از جاذبه زیاد برای مخاطبین

3. پوشش و دسترسی مکانی زیاد

معایب تبلیغ در تلویزیون:

1. هزینه بالا

2. تراکم بالای تبلیغات در تلویزیون

3. عبور سریع تبلیغ از نظر بیننده

4. عدم امکان گزینش دقیق مخاطبین

* مجله

صنعت مجله در جهان، دستخوش تحولات شگرفی شده است و این تغییرات در تمامی ابعاد این صنعت رخنه کرده است. در عین حال که ماهیت یک مجله کماکان ثابت است و بدون تغییر مانده است، اما صنعتی که از مجله حمایت می‌کند و به آن حیات می‌بخشد همواره سیال و جاری است. رشد تبلیغات در مجله‌ها، تنوع محتوایی آنها و سایر پیشرفتهایی که به دست می‌آید حاکی از این محیط در حال تغییر است. مجله به عنوان یک رسانه ارتباطی مؤثر از اهمیت به‌سزایی برای تبلیغات برخوردار است.

مزایای تبلیغ در مجله:

1. در اختیار داشتن فرصت کافی برای توضیحات تکمیلی در مورد پیام

2. برخورداری از اعتبار بالاتر نزد خواننگان نسبت به روزنامه

3. عمر طولانی آگهی در مجله

4. امکان گزینش مخاطبین در مجلات تخصصی

معایب تبلیغ در مجله:

1. کیفیت نسبتاً ضعیف چاپ نسبت به مجله

2. هزینه نسبتاً بالا

* روزنامه

روزنامه رسانه‌ای است که اطلاعات را روزانه و بهنگام در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد. ورود روزنامه‌های رنگی به عرصه مطبوعات، نوید بزرگی برای شرکتهایی بود ه از روزنامه، به عنوان رسانه عمده تبلیغی خود استفاده می‌کنند. امکان عرضه تبلیغ، آن هم با استفاده از طرحها و رنگهای مختلف رفته رفته روزنامه را به عنوان یک ابزار قدرتمند تبلیغی تبدیل کرده است.

مزایای تبلیغ در روزنامه:

1. انعطاف بیشتر در تغییر پیام و منطقه هدف

2. بهنگام بودن به خاطر چاپ روزانه

3. پوشش مطلوب بازار محلی به خاطر استقبال گسترده مردم از این رسانه

4. برخورداری از مقبولیت محلی و منطقه‌ای

معایب تبلیغ در روزنامه:

1. عمر کوتاه آگهی

2. کیفیت چاپ نه چندان مطلوب

* اینترنت

اینترنت رسانه‌ای با توان بسیار گسترده و بالاست، اما شرکتهای نسبتاً کمی توانسته‌اند از آن به شکل موفقیت‌آمیز بهره‌برداری کرده و در جهت مقاصد تبلیغ خود به کار گیرند. اینترنت به صورت یک رسانه پویا برای آگهی‌های تبلیغاتی ظهور نموده و می‌تواند به عنوان یک رسانه مهم تبلیغاتی برای شرکتها عمل کند. هم اکنون سهم این رسانه در فعالیتهای تبلیغاتی به شدت در حال افزایش است. تبلیغات اینترنتی خود به اشکال مختلفی تقسیم بندی می‌شود که در شماره 10 ماهنامه دانش تبلیغات در مقاله‌ای با عنوان "اینترنت، ابزاری کارآمد در خدمت تبلیغات"به صورت مبسوط توزیح داده شده است.

مزایای تبلیغ در اینترنت:

1. توانایی هدف قرار دادن گروههای بسیار مشخص از افراد با حداقل اتلاف پوششی شبکه

2. امکان طراحی پیام برای جذب نیازها و خواسته‌های مشخص مخاطبان

3. امکان ارتباط دوطرفه و تعاملی بین تبلیغ کننده و مخاطب

4. دسترسی جهانی و شبانه‌روزی

5. امکان اطلاع رسانی گسترده و سریع به مخاطبین

6. دارا بودن قابلیت فروش

7. امکان اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات

معایب تبلیغ در اینترنت:

1. ازدحام تبلیغاتی در اینترنت

2. قابلیت فریب دادن مخاطبین به دلیل فقدان كنترل های لازم در مورد محتوای تبلیغات اینترنتی

3. محدود بودن نوع مخاطبین رسانه اینترنت

* تبلیغات محیطی

علایم بین شهری ، بین راهی یا برون خانه‌ای که به تبلیغ کالاها و خدمات می‌پردازند از قدیمی‌ترین اشکال تبلیغات است که ریشه آن به زمانهای دور می‌رسد. امروزه پیامهای تبلیغاتی در قالبها و اشکال گوناگون به جمعیت عظیمی از افرادی که در شهرها در حال تردد هستند می‌رسد. هنوز هم تابلوهای سنتی شهری جزء اصلی و لاینفک این صنعت محسوب می‌شوند. اما علاوه بر آنها تابلوهای دیگر در قالبها و اشکال دیگر نیز به این مجموعه اضافه شده است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. تبلیغات محیطی خود به اشکال مختلفی صورت می‌گیرد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

o بیلبوردهای درون شهری و بین شهری

o تابلوهای دیجیتالی (L.E.D)

o ویدیووال (مانیتورهای بزرگ)

o تبلیغ در ایستگاههای اتوبوس و مترو

o اتوبوس آگهی (تبلیغ روی اتوبوس)

نويسنده : محمد حسامی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.