"تاریخچه یاران دریان آشنا شوید"
شما در تهران زندگی می کنید، زبان تهرانی ها فارسی است، اما محال است تاکنون به فروشگاه مواد غذایی، سوپرمارکت یا بقالی رفته باشید و رواج زبان ترکی را ندیده باشید. بله: آذربایجانی ها هستند، که در صنوف مربوط به مواد غذایی حضور دارند.
این مردمان سختکوش از یکسو نانوایی ها و از دیگرسو سوپرمارکت ها را در دست دارند. اکثر پخشی های معروف تهران هم ترک زبان هستند. اما در بین آذربایجانی ها اهالی یک شهر معروف ترند.«دریانی ها»، آنها دیگر امروز فقط اهل یک شهر نیستند، آنها یک برند در عرصه توزیع و عرضه مواد غذایی شده اند.
موضوع تا آنجا پیش رفته که خیلی از سوپرمارکت ها که اصالتا دریانی هم نیستند، نام «سوپر دریانی» برای خودشان انتخاب می کنند. گل مغازه های تهران برای دریانی هاست، از فرمانیه در شمال شرق تهران، تا سعادت آباد در شمال غرب تهران، هر جا که میدان پرتردد و بزرگی هست، اگر سوپرمارکتی آن حوالی باشد، بزرگ ترین و چشمگیر ترین آن «دریانی» است.
آنها از ۷۰-۶۰سال قبل که به تهران آمدند زمینه صنفی خودشان را شروع کردند و با ساز و کاری که داشتند، کار و صنف خود را گسترش دادند، تا امروز به فکر رقابت با هایپراستار افتادند. اگر قرار باشد در تهران یک طایفه ادعای صنفی را داشته باشد، آنها دریانی ها هستند که مدعی سوپرمارکت داری هستند.
تجربه۷۰ ساله و سرمایه عظیمی که در اختیار آنهاست،به همراه مغازه های مرغوبی که در اختیار دارند سبب شده سلاطین دیروز بقالی های تهران، خود را برای راه اندازی امپراتوری جدید آماده کنند.
دریانی های دیروز)بنیان گذاران فروشگاه های دریانی(
از سخت کوشی تا ارتباط مافیا و… همه چیز به دریانی ها نسبت دادند. اما از لابه لای حرف ها و تاریخ آنها، می توان یک نکته را استنباط کرد؛ در واقع آنچه سبب شده آنها به چنین پیشرفتی دست یابند نوعی گرایش «تکنوکرات» در آنهاست. شاید به سبب مهاجرت هایشان به کشورهای شمال و شمال غرب ایران بوده است. پدران دریانی های امروزی مدام در حال سفر به کشورهایی بودند که دروازه بین شرق و غرب محسوب می شود.
آنها را ما امروز به نام سوپر مارکت داری میشناسیم، اما محله های دریان نو و شهرارا و ستارخان و… به همت آنها بنا نهاده شده است، تاریخ از روزهایی می گوید که مردی از دریان پیشگام آپارتمان سازی در تهران شده و زمین های حومه تهران(در آن سال ها شهرآرا و دریان نو جزو حومه تهران بوده) را به قیمت ۱۲ تومان
می خریده و در آن آپارتمان های نقلی می ساخته است.
دریانی های امروز)مهدی عارفی دریان، مدیرعامل فروشگاه زنجیره ای یاران دریان(
آنها نابرده رنج به این گنج دست نیافتند، به قول یکی از بزرگانشان، دریانی با سابقه ۵۰ سال کار، در واقع ۱۰۰ سال کار کرده اند چون روزانه ۱۸ ساعت کار مداوم داشته اند. خستگی ناپذیر پیش رفتند و پس انداز کردند، پول خود را در ملک مسکونی و تجاری سرمایه گذاری کرده و از سوی دیگر اتحاد خود را با تشکیل سازمان های منسجم و با اساسنامه قوی تر کردند.
)نهنگ در دریاست( کنایه ای بود از آنکه سود بزرگ در دریاست و دریا تهران است و برای رسیدن به آن پیشرفت و شهرت ناگزیر باید به دریا زد. همین شد که حدود ۸۰-۹۰ سال قبل، دریانی ها به تهران آمدند.
هیئت سی نفره آنها در تهران، از قوی ترین و منسجم ترین سازمان های صنفی به شمار می رود. با این عقبه، امروز در صدد هستند تا امپراتوری گذشته خود را بازیابند. آنها با راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان، به دنبال بازیابی سهم خود از بازار عرضه و توزیع مواد غذایی هستند.
با تجربه هایشان از ورود فروشگاه های مدرنی مثل هایپر استار زیاد نترسیدند و آنها را با کوروش و فردوسی در دوران قبل از انقلاب مقایسه می کنند.
این امپراطوری پشت پرده با آنکه سالهاست فعالیت می کرده همیشه در خفا بوده و هیچ تلاشی برای ابراز وجود نمی کرد اما این سیاست آنها این روزها متحول شده و قصد دارند ابراز وجود کنند.
وقتی هایپراستار وارد عرصه رقابت شد آنها مصمم شدند که در مقابل این رقیب جدید قد علم کنند و به این ترتیب بود که کم کم ابراز وجود کردند.در واقع مدیران سنتی سوپر مارکت ها به جوانتر ها میدان دادند تا شیوه نوین در ارائه خدماتشان را راه اندازی کنند.
انتخاب رهبران و اعضای اصلی انجمن ها، دارای چارچوبی بسیار روشن ، ساختاری منسجم و کاملا دموکراتیک در بین دریانی هاست. انجمن زادگاهی دریانی ها بزرگترین و معتبرترین تشکل دریانی ها و متشکل از سی عضو اصلی است. در این تشکل که دارای اساسنامه است، انتخاب اعضای اصلی از طریق انتخابات صورت می گیرد.
نحوه انتخاب هیئت سی نفره بدین شرح است: روستای دریان در قدیم دارای پنج محله به اسامی میدکاهو، دیزج، تپه، مراد و کهریز بوده است. دریانی هایی تهران بر اساس تعلق به هر یک از این پنج محله دریان قدیم ، در نوبت های جداگانه و در گردهمایی های خود، از بین کاندیداها و افراد داوطلب، شش نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب می کنند.
مجموع اعصای هر پنج محله دریان قدیم، در نوبت های جداگانه و در گردهمایی های خود، از بین کاندیداها و افراد دواطلب شش نفر را به عنوان نماینده خود انتخاب می کنند.
امروز دیگر دریانی ها صاحب تشکیلات منسجم سرزمینی هستند. ساختاری دموکراتیک دارند و هیئتی تحت عنوان «هیئت سی نفره» توان اعمال مدیریت آنها را دو چندان ساخته است و مشارکت همه خانوار های دریانی ساکن تهران در طرح های تایید شده توسط این هیئت نشان از اتحاد خارق العاده آنها دارد.
وجود صندوق های قرض الحسنه، تشکل های اقتصادی، عمرانی و… سبب شده تا یکی از قدرتمند ترین تشکل های غیر دولتی را تشکیل دهند. به طوری که نقش تشکل های دریانی های ساکن تهران در عمران و ابادانی شهرشان، خدمات فرهنگی آموزشی و طرح های اقتصادی آنها، به مراتب بالاتر از کمک های دولتیست.
باید دید این امپراطوری قدیمی در عصر حاضر قادر خواهد بود فروشگاه های زنجیره ای را که در سراسر شهر قد علم کرده اند، ناکام بگذارد و همچنان یکه تاز میدان سوپر مارکت های تهران خواهدبود و یا اینکه اتفاق جدیدی می افتد
درياني ها با فروشگاه زنجيره يي مي آيند
شما در تهران زندگي مي كنيد، زبان تهران حسب تعريف فارسي است، اما محال است تاكنون به فروشگاه مواد غذايي، سوپرماركت يا بقالي برويد و رواج زبان تركي را نديده باشيد. بله: آذربايجاني ها هستند، درست هم در صنوف مربوط به مواد غذايي حضور دارند. اين مردمان سختكوش از يكسو نانوايي ها و از ديگرسو سوپرماركت ها را در دست دارند. اكثر پخشي هاي معروف تهران هم ترك زبان هستند. اما در بين آذربايجاني ها اهالي يك شهر معروف ترند. «درياني ها»، آنها ديگر امروز فقط اهل يك شهر نيستند، آنها يك برند در عرصه توزيع و عرضه مواد غذايي شده اند. موضوع تا آنجا پيش رفته كه خيلي از سوپرماركت ها كه اصالتا درياني هم نيستند، نام «سوپر درياني» براي خودشان انتخاب مي كنند. گل مغازه هاي تهران براي درياني هاست، از فرمانيه در شمال شرق تهران، تا سعادت آباد در شمال غرب تهران، هر جا كه ميدان پرتردد و بزرگي هست، اگر سوپرماركتي آن حوالي باشد، بزرگ ترين و چشمگير ترين آن «درياني» است. آنها از 70-60سال قبل كه به تهران آمدند زمينه صنفي خودشان را شروع كردند و با ساز و كاري كه در اين گفت وگو مي بينيد، كار و صنف خود را گسترش دادند، تا امروز به فكر رقابت با هايپراستار افتادند.قرار باشد در تهران يك طايفه ادعاي صنفي را داشته باشد، آنها درياني ها هستند كه مدعي سوپرماركت داري هستند. تجربه يي 70 ساله و سرمايه يي عظيم در اختيار آنهاست، از سوي ديگر گل مغازه هاي تهران را هم دارند و به نظر مي رسد، سلاطين ديروز بقالي هاي تهران، خود را براي راه اندازي امپراتوري جديد آماده مي كنند. با مهدي عارفي دريان، مديرعامل فروشگاه زنجيره يي ياران دريان گفت وگويي درباره همين موضوعات انجام داديم كه در ادامه مي آيد.
اكثر سوپرماركت داران پايتخت آذربايجاني هستند. اين اكثريت طوري در اين صنف وارد شدند كه تقريبا زبان غالب در داخل سوپر ماركت هاي تهران تركي است. از آن بين «درياني ها» در بين ساير همزبانان خود در اين صنف اقبال بيشتري داشتند، توضيح دهيد چگونه وارد اين صنف شديد؟
البته ما نسل سوم آقايان (درياني هاي مهاجر) هستيم. از 60 سال قبل درياني ها در تهران قدمت دارند. درياني ها فعال، كوشا و خونگرم هستند. شايد روابط عمومي كه در محل كار دارند را در منزل نداشته باشند. برقراري رابطه گرم با مشتري يكي از دلايل اصلي موفقيت درياني هاست. بزرگ ترين موضوع اما عشق به كار است. مي گويند چرا آذري ها مي توانند اين كار ـ به ظاهر ساده ـ را انجام دهند، چرا ساير هموطنان نمي توانند اين شغل را مثل آذري ها انجام دهند؟ جواب اينجاست كه از ساعت 6 صبح تا 12 شب يكسره كار مي كنند، تلاش مي كنند و پشتكار دارند و از همه مهم تر اتحاد زيادي دارند. خيلي از جواناني كه در شهر ما به يك سني مي رسند و براي كار به تهران مي آيند، به سرعت به فروشگاه هاي همشهري هاي خود در تهران مي روند و در آنجا مشغول مي شوند. پس از مدتي كه به يك رشد نسبي مي رسند، با كمك همان فاميل خود يك مغازه جداگانه باز مي كنند.
اتفاقا من فكر مي كنم همين سنت است كه درياني ها را رشد داده، درباره اين شيوه توسعه كارتان بيشتر توضيح دهيد؟
در بين درياني ها اين كار (سوپرماركت داري) يك بيزينس فاميلي است و در اين بيزينس فاميلي، افراد شاخص و صاحبان سرمايه و مغازه، ترجيح مي دهند در بحث نيروي انساني از اقوام و نهايتا همشهريان خود استفاده كنند.
ميگوييد چرا فاميل هاي خودتان را مي آوريد، امتحان كنيد! شما يك هفته امتحاني پاي دخل در يك سوپرماركت از 6صبح تا 12 شب بايستيد، مطمئن باشيد پس از يك هفته اين كار را رها مي كنيد. اكثر همشهريان ما واريس دارند.
مشخص شد كه به خاطر سختكوشي آذربايجاني ها، آنها در سوپرداري موفق هستند. نگفتيد در بين آذربايجاني ها، چرا درياني ها تا اين حد شاخص شدند؟
اين شغلي است كه شما از صبح تا شب مدام در حال چيدمان و مدام در حال ارتباط با مشتري هستيد. ما تنها قشري هستيم كه «نداريم»، نداريم. يعني در فروشگاه هاي درياني ها، عبارتي با اين مفهوم وجود ندارد. درياني روزي مي ميرد كه مشتري چيزي بخواهد و او بگويد نداريم.
ما سعي كرديم هميشه هر چيزي كه مشتري خواسته است را برايش تهيه كنيم. اين فن برگ برنده درياني هاست. شما يك چيزي مي خواهيد، درياني ندارد، اما به شما نمي گويد نداريم، مي گويد تمام كرديم، يادداشت مي كنم و فردا برايتان مي آورم.
من هنوز پاسخم را درباره اين بيزينس فاميلي دريافت نكردم!
ببينيد، اينكه بيزينس فاميلي مي گويند، از 60 سال قبل كه درياني ها آمدند تهران، پشت هم در آمدند. يعني وقتي يك شخصي آمده تهران، فروشگاهي را افتتاح كرده، احتياج به نيرو داشته، چند نفر از همشهري هايش را آورده و اين مغازه را رشد داده است.
اين وسط يك نفر شاخص مي شود، حتي خيلي ها آمدند داماد آن آقاي شاخص شدند، آمدند و يك فاميل ديگر در آن فاميل اول ايجاد كردند. چون آن فرد شاخص مي خواسته فروشگاهي رشد داشته باشد، يا همان شاگرد را در مغازه اول شريك كرده، يا ديده آن شاگرد رشد كرده، حالامي خواهد پيشرفت كند.
فرد شاخص به عنوان كسي كه كمك كرده شاگردش مغازه دار شود، در خريد به او كمك مي كند و بعضا خودش هم در مغازه جديد سهامدار مي شود.
چند مغازه درياني در تهران وجود دارد؟
حدودا 600 تا 700 فروشگاه شاخص درياني در تهران است.
وقتي يك درياني به تهران مي آيد و مي خواهد وارد اين صنف شود، اول بايد روابط عمومي بياموزد. مشتري را مي شناسند و بعد با او ارتباط برقرار مي كنند، با خودش حال و احوال مي كنند، احوال خانواده اش (كه مي شناسند) را مي پرسند و...
درياني ها يك ويژگي ديگر هم داشتند، ديده ايد در برخي از فروشگاه ها و واحدهاي صنفي مي نويسند«از دادن وجه دستي معذوريم»، درياني ها براي مشتري هايشان از اين مساله معذور نبودند. چون مشتري و خانواده اش را مي شناسند، در صورت نياز مشتري، سريعا به او پول دستي قرض مي دهند، خب، همين كار ممكن است كار بزرگي هم به نظر نرسد، اما آن مشتري را براي هميشه جذب مي كند.
فقط درياني ها در كار سوپرماركت ها هستند يا ساير شهرستان ها هم در اين صنف و اصناف مرتبط با آن وارد شدند؟منطقه يي حوالي سلماس است، در آنجا يك قشري هستند كه بيشتر در كار يخچال هاي سوپرماركت ها وارد شدند و قدرتمند هم هستند. بينيسي ها در كار لوازم التحرير هستند، البته بينيسي ها كارخانه درنا را هم دارند.
قشر ديگري هستند كه خامنه يي ها و شبستري ها هستند. خامنه يي ها و شبستري ها بيشتر در كار هاي فكري و تحصيلي وارد شدند و شعرا و اديبان زيادي از منطقه خامنه و شبستر داريم. اينها در كارهاي دفتري، اداري و... تخصص بيشتري دارند. از خامنه و شبستر كه بگذريد، منطقه يي هست به نام دريان، اين قشر، قشر زحمت كش هستند، اينها سختكوش تر از ساير همجواران خود هستند. منطقه كوهستاني است و مردمش را به خاطر زراعت در كوهستان سختكوش بار آورده. درياني ها هم كه به تهران آمدند، از اول سراغ سوپرماركت ها رفتند.
به نظر مي رسد فرهنگ خريد مردم دگرگون شده، 70-60سال قبل مردم سير به سير بنشن مي خريدند، خريدها كوچك و مكرر بود، اما امروز چطور است، آيا با وجود و توسعه فروشگاه هاي زنجيره يي اميدي به تداوم حيات شما هست؟
خريد براي ما ايراني ها تفريح است. شما در اين فروشگاه هاي جديد كه مي رويد مشتري مستقيم با صندوق طرف است. صندوقدار او را نمي شناسد و اصلابرايش مهم نيست. ايراني دوست دارد جايي كه از آن خريد مي كند به او احترام بگذارد، وقتي آخر شب، خسته از سر كار بازمي گردد فروشنده تحويلش بگيرد.
شما در تمام فروشگاه هاي زنجيره يي كه مي رويد، برخورد با صندوقدار است، اما در ياران دريان، حتي پاي صندوق هم خود صاحب مغازه پاي صندوق است و شما را مي شناسد.
فروشگاه هايي مثل شهروند و رفاه و اتكا در سال هاي دور هم حضور داشتند، اما به نظر مي رسد ورود هايپراستار به بازار، موضوع جديد و متفاوتي است، امروز براي حفظ جايگاه تان چه خواهيد كرد؟
ما روزي كه هايپر آمد، از مديريت سايه خودمان خارج شديم. از اسفند 83 ، نخستين فروشگاه خصوصي ايران را به نام خودمان ثبت كرديم. ديدگاه حاج آقا (پور مطعلب، رييس هيات مديره) و ساير اعضاي بزرگ درياني ها، پيش تر سنتي بود. شما مي دانيد ديدگاه هاي سنتي به سختي با ديدگاه هاي مدرن ارتباط برقرار مي كنند. ما آمديم و با اعتمادي كه به ما كردند، نيروهاي با طرز فكر جوان تر را با نگاه سنتي يك تلفيقي ايجاد كرديم و استارت واقعي ياران دريان را از تقريبا 21 ماه قبل زديم.
الان 74 شعبه زنجيره يي ياران دريان داريم كه بزودي 80 شعبه خواهد شد، از سوي ديگر، شعبات كوچكمان را جمع مي كنيم، سعي مي كنيم شعبات بزرگ تر را ايجاد كنيم كه بتوانيم خدمات بهتري به مصرف كننده بدهيم.
در برابر فروشگاه هاي زنجيره يي با پشتوانه هاي دولتي و شبه دولتي همچنين فروشگاهي چون هايپر، فكر مي كنيد شانسي داشته باشيد؟
تهران شهر بزرگي است، اينكه شما مي بينيد در اروپا و امريكا و... فروشگاه زنجيره يي بزرگ خوب فروش مي كند را ما هم قبول داريم، اما فرهنگ خريد آنها با ما فرق دارد. شما هيچ وقت نمي توانيد از شميران براي يك خريد ساده تا انتهاي بلوار فردوس برويد و يك خريد را انجام بدهيد. خريد كلي را شايد برويد، اما براي خريد جزيي نمي رويد. ما دوست داريم شهروند، رفاه و... موفق باشند. بالاخره برند هاي ايراني هستند و رقيب خوب، هميشه خوب است. ما از رقابت اصلانمي ترسيم، خيلي هم خوشحاليم كه هايپر آمده. اما دوست داريم اين (برند ايراني) يك پيشرفتي بكند.
شهروند الان 24-23 شعبه در تهران دارد. برخي از شعبات مثل بيهقي، جلال آل احمد، فرمانيه و... واقعا از ساير فروشگاه ها خيلي سر است، اما آيا شهروند توانسته رشد داشته باشد؟
شايد شهروند به دليل خصوصي نبودن انگيزه چنداني نداشته باشد، اما هايپراستار خوب توانست توجه مشتريان را جلب كند!
يك موقع درباره علل اقتصادي و فني و... حرف مي زنيم. اما همه ماجراي هايپر اين نبود، هايپر رشد خوبي كرد، درست است، اما علت هاي مختلفي وجود دارد، يكي از موضوعات اين است كه ما به دليل مشكلات اقتصادي كه در كشورمان است، مردم ما كه به كشوري مثل دوبي مي روند و Carrefour را مي بينند به ديده يك حركت نو مي بينند، وقتي هايپراستار آمد، از اين هيجان زده شدند، مي گويند ساختمانش عين ساختمان دوبي است و... اين به خاطر اين است كه مردم ما وقتي يك چيز نويي مي بينند همه را مي كشد آنجا، من دوست دارم شهروند هميشه اول باشد. چون شهروند برندي است كه مي توانست در ايران موفق باشد، البته من در مقامي نيستم كه بخواهم ريشه يابي كنم، اما دوست داشتم به جاي برند هاي خارجي، برند ايراني برد كند! الان رفاه و اتكا مي گويند ما بزرگ ترين فروشگاه هاي زنجيره يي ايران هستيم. كجاييد؟ چرا ديده نمي شويد؟ چرا همه از لحاظ پرداخت ها و قراردادها از شما ناراضي هستند؟
اين تمام ماجرا كه نيست: فروشگاه هاي جديد امروزي تخفيف هاي خوبي هم مي دهند!
ما هم در ياران دريان تخفيف داريم. هر ماه يك هفته كالاهايمان را در فروشگاه ها به قيمت خريد مي دهيم. شعارمان اين است كه سود بيشتر در فروش بيشتر است، نه گران فروشي.
الان به فروشگاهي كه تازه در جام جم و پاسداران افتتاح كرديم برويد مي بينيد كه تمام قيمت ها 10 تا 15 درصد زير قيمتي است كه روي اجناس درج شده است.
درباره نارضايتي توليد كنندگان از نحوه خريد فروشگاه هاي زنجيره يي گفتيد و اينكه شما تخفيف هاي خوبي مي دهيد، فروشگاه هاي بزرگ با خريد هاي بزرگ، تخفيف هاي بزرگ هم مي گيرند و در نتيجه مي توانند اجناس را با سود خوب زير قيمت بازار عرضه كنند، شما چه كار مي كنيد؟
تنها فروشگاهي كه نقد خريد مي كند ياران دريان است.
حتما مي دانيد پشت سر درياني ها شايعاتي هم هست، از ارتباطات مافيايي گرفته تا جو فوق العاده دروني، در اين باره توضيحي داريد؟ سوپرماركت داران زيادي هستند كه مي گويند درياني ها وقتي قصد مي كنند، مثلايك سوپرماركت خوب را با ساز و كاري منحصر به فرد زمين مي زنند!
ارتباط مافيايي به معني زمين زدن نه... ولي ارتباطاتي هست. درياني ها در اين شغل خيلي خبره هستند. من خاطرم هست يكي از برند هايي كه گفتيد نزديك يكي از شعب ما باز شد، اما بعد از سه ماه عملابسته شد، ما آنجا هيچ حركتي در جهت زمين زدن آن فروشگاه انجام نداديم. اين مشتري است كه تعيين كننده آخر داستان مي شود.
با تمام مباحثي كه مطرح كرديد، با نگاهي به مشتريان فروشگاه هاي زنجيره يي، به نظر مي رسد فرهنگ و ذايقه خريد مردم تفاوت كرده. ديگر در شمال تهران و حتي مناطق متوسط تهران، مشتريان به دنبال خريد از فروشگاه آشنا نيستند. اگر غير از اين فكر مي كنيد و ادله يي داريد بفرماييد، ضمن اينكه بگوييد در كجاي تهران سرمايه گذاري بيشتري كرديد، بالاخره تهران يك كلان شهر است با فرهنگ هاي خريد گوناگون!
ما در شمال هستيم يعني بيشتر شعب ما در مناطق يك، دو و سه هستند. داريم به آهستگي در منطقه 10 و 11 هم شعبه مي زنيم. ديد ما اين است كه بايد به كل تهران خدمت برسانيم.
سوپر ماركت هاي درياني در تهران كار خودشان را مي كردند، چه شد كه دور هم جمع شديد و قصد كرديد اتحاديه و فروشگاه زنجيره يي راه بيندازيد؟
سال 83 درحسينيه يي پشت اداره گذرنامه در خيابان پاتريس لومومبا، بزرگان درياني تصميم گرفتند يك اتحاديه جدي تري داشته باشند. در آن تاريخ در آن حسينيه حدودا 500 سوپر ماركت آمدند و عضو اين مجموعه شدند، چون كار شركتي درياني ها زياد انجام نداده اند، خواه ناخواه سيستم به سوي يك شركت پخش پيش رفت، تا سال 85، سال 85 آمديم و ايده را عوض كرديم. اما تا سال 87 نتوانستيم ايده فروشگاه هاي زنجيره يي را عملي كنيم. ايده تبديل به پخش شده بود، الان هم يك پخش قوي است. اما الان طي دو سال اخير حدود 70-80 فروشگاه را عضو كرديم.
طرحي كه من پيشنهاد دادم اين بود كه با 500 فروشگاه نمي توان كنار آمد، اول با 7 فروشگاه و فروش برند هاي پر فروش آغاز كرديم.
كالاهاي پرفروش؟ طبيعتا هر فروشگاهي تمايل دارد برندها را به مشتري عرضه كند، اما چرا آنقدر شما روي برندهاي پرفروش تاكيد داريد؟
چون ما با هر كالايي نمي توانيم قرارداد ببنديم. با برندهاي اف ام سي جي شروع كرديم. چون ما فضاي كافي براي فروش همه كالاها نداريم، يعني ما با هر كالايي نمي توانيم قرارداد ببنديم. علت دارد. وقتي كالايي، كالامي شود در مغازه هاي ما، خيلي سخت است اين كالارا از مردم بگيريد. وقتي مثلايك نوشابه در فروشگاه هاي ما برند مي شود، خيلي سخت است شما ذايقه مردم را عوض كنيد.
يا وقتي يك شامپو به موي شما ساخته، به هيچ عنوان حاضر نيستيد اين را تغيير بدهيد. ما روي اين موضوع كار كرديم، كميته يي را تشكيل داديدم و كالاهايي را مشخص كرديم. سه تن از اين عزيزان عضو كميته از مديران فروشگاه هاي ما هستند، در قراردادهايمان، با نظارت نماينده شركت با برند هاي تندفروش قرارداد امضا كرديم. در اين دو سال شايد تنها 46 قرارداد بستيم. در صورتي كه يك مورد كوچك هايپراستار بالاي 4600 قرارداد است يا شهروند بالاي هزار قرارداد است.
شما كه حجم قراردادهايتان اينقدر كم است و از سوي ديگر با برند هاي پرفروش و معروف كه قاعدتا نيازي به تخفيف دادن براي مطرح شدن ندارند قرارداد مي بنديد، پس چطور تخفيف هايتان را مي توانيد با امثال شهروند و اتكا و رفاه برابر كنيد؟ از سود خودتان كم مي كنيد؟
خير، هيچ فروشگاه زنجيره يي در ايران نقد خريد نمي كند، ما نقد خريد مي كنيم و اين خودش يك امتياز است. تخفيف هاي خيلي خاصي را ما از توليد كنندگان بابت همين خريد نقدي براي هم فروشگاه و هم مصرف كننده مي گيريم.
مثال ميزنم، اگر ما از تكدانه (كه آن هم براي درياني هاست) يك درصد تخفيف را به خاطر خريد نقدي مي گيريم، نصف بيشتر آن درصد را تخفيف كالاقرار مي دهيم براي مصرف كننده. كاري كه هايپر انجام مي دهد و شهروند هم به تازگي انجام مي دهد.
همين مي شود كه ما مي توانيم با شهروند و رفاه و... رقابت كنيم! ما خدمات را جايي ارايه ميدهيم كه نزديك محل زندگي است و هزينه سوخت ندارد، بنابراين هزينه سربار خانوار را پايين مي آوريم. از سوي ديگر نسل جديد درياني ها، تحقيقاتي را روي تعداد خريداران ياران دريان و ذايقه مصرفي آنها (نوع برندها) آغاز كرده است. مجموعا شرايط مان را با وجود محدوديت هايي كه داريم، با فروشگاه هاي بزرگ برابر كرديم، علاوه بر آن مشكل فاصله را هم حل كرديم.
جز سوپرماركت داري، در ساير صنوف هم وارد شديد. شنيده مي شود در برخي از صنايع غذايي هم نقش بازي مي كنيد.
بله، اكثر برندهاي چاي براي درياني هاست: چاي عقاب، چاي بلدرچين، چاي دنيا، چاي شهرزاد، چاي جهان. كيك آشنا، دريان دشت، دريان لبن، تكدانه، خمير بازي آريا، چاشني و...
ماجراي اجاره مغازه با جنس بين درياني ها چيست، چه فرقي با ساير اجاره ها دارد؟
كسي كه سوپر ماركت اجاره مي كند، طبيعتا جنس هم لازم دارد، به همين دليل مغازه يي را كه اجاره مي دهند، اقلام ريز را با لحاظ كردن تاريخ مصرف (مدت باقي مانده) محاسبه مي كنند و پرداخت مي كنند. پول اجاره را هم بايد حساب كنند.
اجناس معمولاچقدر ارزش دارند؟
مثال مي زنم، يك مغازه صد متري، لااقل 100 تا 120 ميليون تومان بايد جنس داشته باشد، خب، مغازه دار نمي تواند اين را حراج كند، عقلاني نيز نيست. بنابراين به متقاضي اجاره يا خريد مغازه واگذار مي كند.
درباره اجناس، قيمت و شرايط آنها را چه چيزي تعيين مي كند، برند، ايراني يا خارجي بودن يا ...؟
تاريخ مصرف مهم ترين شرط است، نبايد مدت باقي مانده كم باشد، بررسي هايي نظير اين انجام مي شود.
مي گويند برخي پخش ها در بلند كردن يا زمين زدن يك برند در سوپرماركت ها ايفاي نقش مي كنند؟
برند در كار ما نيست، خيلي فني و اختصاصي است.
مشتريان حتما مي بينند كه يك باره يك برند نوشابه در همه مغازه ها ناياب مي شود يا يك برند نوشابه يك باره در همه جا وارد مي شود، اينجا چه اتفاقي مي افتد؟
اين خيلي به ندرت پيش مي آيد، الان اكثر شركت ها پخش دارند. هزينه پخش خيلي بالاست، خود ما هم زياد مايل به داشتن پخش نيستيم.
درياني ها شركت پخش هم دارند، حالاكه بحث به اينجا كشيد بگوييد چرا پخش هزينه دارد، هزينه هايش چيست؟
هزينه ويزيتور، هزينه توزيع، هزينه انبارداري، هزينه انبار، هزينه كارگر ها، مرجوعي كالا، خداي ناكرده ضايعات انبار، در حال حاضر سوخت هم هزينه مهمي است.
از سوي ديگر در تهران موضوع مهمي كه وجود دارد اين است كه خيلي از فروشگاه ها كه شب از پخش بار مي گيرند، صبح نيستند. همه ميدانند، هزينه پخش در تهران خيلي زياد است و خيلي از شركت ها دوست دارند از زير هزينه پخش فرار كنند.
شرکت یاران دریان با ایرانیزه کردن سیستم فروشگاههای زنجیره ای توانسته است ترکیبی از اقتصاد سنتی و مدرن را به نتیجه برساند.
مهدی عارفی مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت یاران دریان در گفتگو با خبرنگار ام بی ای نیوز با بیان مطلب فوق گفت: شرکت یاران دریان از سال 83 کار خود راآغاز کرده اما به صورت جدی فعالیت این شرکت از سال 88 آغاز شده است .
وی با اشاره به اینکه در آغاز با هفت فروشگاه فعالیت این شرکت انجام می شد، اظهار داشت :به دستور وزارت بازرگانی برای ادامه فعالیت شرکت باید تعداد فروشگاهها به بیشتر از 50 عدد می رسید که با برنامه ریزی های صورت گرفته در حال حاضر بیش از 80 فروشگاه با ما همکاری می کنند.
عارفی در ادامه با تاکید بر اینکه در آغاز فعالیت شرکت یاران دریان ، بیشتر برندهای داخلی ما را باور نداشتند و حاضر به همکاری با ما نشدند ،خاطر نشان کرد: چون احترام به سلیقه مشتریان یکی از مهم ترین ارکان فعالیت این شرکت به شمار می آمد بیشتر با برندهایی قرارداد بستیم که مورد استفبال و تایید مردم و مشتریان بودند اما در این قرارداد ها حضور برندها در فروشگاهها را تا سقف 70 تا 80درصد درنظر گرفته ایم و مابقی را برای خودنمایی محصولات شرکت های دیگر قرارداه ایم تا مشتریان نیز حق انتخاب بیشتری داشته باشند.
عارفی راز موفقیت شرکت یاران دریان را مدیریت بر رضایتمندی مشتریان و نیز مشاوره با استادان بزرگ بازاریابی کشور خوانده و تصریح کرد: شرکت یاران دریان با ایرانیزه کردن سیستم فروشگاههای زنجیره ای و دور کردن آن از فضای ماشینی برای جلب رضایت مشتریان توانسته است ترکیبی از اقتصاد سنتی بازار را با اقتصاد مدرن ارائه نموده وتوانسته است خلا بین علم و عمل مدیریت را پر نماید چون علم و تجربه مدیریت ترکیب فوق العاده ای که منجر به موفقیت می شود را به وجود می آورد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه روزی فرا خواهد رسید که فعالیت های شرکت های پخش از بین رفته و این شرکت ها جای خود را به فروشگاههای زنجیره ای خواهند داد ،گفت: در حال حاضر ما فضای کافی برای تاسیس فروشگاههای بزرگ را نداریم اما در آینده ای نزدیک برای بقا در بازار باید این موضوع را ممکن سازیم ولی در حال حاضر با توزیع و عرضه محصولات به قیمت خرید و عرضه محصولات در فروشگاهها با قیمت مناسب برای مشتریان توانسته ایم حق مشتری مداری را برای مصرف کنندگان ادا نموده و این موضوع را یکی از مزایای فعالیت خودمان به حساب آوریم زیرا در اول هر ماه فروش فوق العاده برای محصولات خود را آغاز می کنیم که در این راستا کالاها را به قیمت مناسب و تخفیفات بسیار بالا به مشتریان عرضه می کنیم .
عارفی با بیان اینکه شرکتهایی که اصول مارکتینگ را رعایت نمایند و تمام سرفصل های آن را یک به یک و به جا به اجرا در آورند و برای برندشان ارزش قائل بوده و نام و نشان تجاری معتبری داشته باشند می توانند یکی از شرکت های زیر مجموعه یاران دریان باشند گفت: از زمانی که کار پخش را آغاز کرده ایم ،به امور تحقیقات بازار نیز پرداخته ایم و تمام شرکت های زیر مجموعه ما نیز موظفند که این امور را به جا آورند زیرا در این صورت بهترین فکر ها و علمی ترین ایده ها بر اساس اطلاعات بدست آمده از این تحقیقات پیاده می شود و حاصل آن موفقیت و بقاء در بازار است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از کارهای مهم ما در این شرکت تمرکز بر روی کالاهای کند فروش است گفت: کالاهای کند فروش بیشتر شامل کالاهای هستند که از نظر قیمت بسیار بالا و در برخی از اوقات نیز کالاهایی را شامل می شوند که از کیفیت مناسبی بر خوردار نیستند اما با تمرکز بر روی این کالاها و رعایت اصول مشتری مداری و عرضه این کالاها با قیمت مناسب و ارائه آنها با کیفیت در خورمصرف کننده ایرانی می توانیم گام دیگری در موفقیت وتوزیع مناسب بر اساس قیمت تمام شده برداریم.
وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه تا پایان سال تمام سردرهای فروشگاهها باید با نام یاران دریان نصب شود ،خاطر نشان کرد : این موضوع نیز می تواند نوعی تبلیغ برای ما به شمار آید اما در سال جاری با راه اندازی طرح 90 در هفته های خاص، کالاها با قیمت های بسیار پایین عرضه شده که همراه با دریافت جایزه نیز می باشد به این صورت که مشتریان پس از خرید مبلغ 50 هزارتومان از فروشگاههای ما بادریافت کارت قرعه کشی می توانند در آن شرکت نمایند.علاوه بر اینکه در این طرح حمایت از مصرف کنندگان مد نظر است ،حمایت از فروشندگان برای ارتقاء سطح فروش نیز مد نظر است که در این راستا با 12 شرکت قرار داد منعقد کرده ایم که تعداد فروشگاهها را به 90 عدد رسانده و در مراسم اختتامیه آن نیز به قید قرعه به تمام مغازه داران و مشتریان جوایز نفیسی اهداء می کنیم. اما شاید مهم ترین برنامه تبلیغاتی ما برای سال 90 چاپ آگهی نامه و توزیع بروشور در فروشگاهها باشد.
رئیس هیئت مدیره شرکت فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان گفت: این شرکت می تواند با ایجاد هماهنگی باتمام شعب فروشگاه اقلام مورد نیاز مردم را تهیه و با یک قیمت واحد در سطح شهر تهران توزیع نمایند، در واقع این شرکت قصد دارد تا به هدف دولت که حمایت از مصرف کننده و تولید کننده است جامع عمل بپو شاند.
پور مطلب با اشاره به اینکه فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان در سطح شهر تهران پراکنده است اظهار داشت: توسعه فروشگاه های زنجیره ای با هماهنگی شرکت اصلی در سطح شهر تهران ادامه دارد و رقابت با رقیبان کوچک و بزرگ تاثیری در زنجیره نخواهد داشت .
رئیس هیئت مدیره شرکت یاران دریان در ادامه گفت: با وجود اینکه فروشگاه های زنجیره ای این شرکت به نسبت فروشگاه های رقیب کوچک است لیکن اجناس ما ارزان تر از سایر فروشگاه ها است لذا هزینه هایی شرکت به نسبت بقیه رقبا کمتر می باشد.
وی در ادامه افزود: دیگر فروشگاه های رقیب خرید شان را یکجا انجام می دهند و این خرید یکجا باعث می شود تا اجناس ارزان تر تهیه گردد.
شرکت یاران دریان نیز به صورت یکجا برای فروشگاه های خود خریده کرده و برا ی عرضه به مناطق مختلف ارسال می کند.
پور مطلب با بیان این مطلب که خرید یک جا موجب ارزان شدن کالا می گردد تصریح کرد: هدف اصلی ما حمایت از مصرف کنندگان است چرا که حمایت از مصرف کننده سبب عرضه ارزان تر و فروش بالاتر می شود و این شرکت سود خود را در ارزان فروشی می داند
وی در ادامه با تاکید بر اینکه کلیه فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان دارای بارکد خوان می باشند گفت: فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان تا آخر امسال به دویست شعبه خواهد رسید و این شعب به صورت گزیشنی انتخاب شده و در هماهنگی کامل با شرکت اصلی می باشند.
رئیس هیئت مدیره و شرکت یاران دریان درادامه تاکید کرد: وجود بارکد خوان در فروشگاهها موجب می شود تا مشتری جنس مورد نظر خود را با اطمینان انتخاب و از قیمتش مطلع باشد، امیدواریم با ایجاد این فروشگاه ها در سطح تهران موجبات رفاه اهالی محلات مختلف تهران و مصرف کنندگان فراهم گردد.
پور مطلب درادامه با اشاره به اینکه اعضای هیئت مدیره شرکت یاران دریان عمدتا مسئول هماهنگی و مذاکره با تولیدکنندگان جهت اخذ تخفیفات ویژه می باشند گفت: شرکت های تولید کننده اکثرا کالاهای خود را به صورت مویرگی پخش می کنند لذا هیئت مدیره با این دست شرکت ها وارد مذاکره شده و برای 300 تا 500 باب فروشگاه خرید می نماید که مسلما در ارزان تر شدن قیمت ها تاثیر بسزایی دارد.
وی با اشاره به اینکه شرکت یاران دریان مذاکرات خود با تولید کنندگان را آغاز کرده خاطرنشان کرد: لازم به ذکر است که بعضی از اقلام اساسی فروشگاه های زنجیره ای با سرمایه شرکت و مشارکت دولت از طریق جنس های مصرف عمومی وارداتی تهیه می شود تا ارزان تر در اختیار شعب این فروشگاه قرار گیرد.
رئیس هیئت مدیره شرکت فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان با تاکید بر اینکه این شرکت تنها در تهران متمرکز خواهد بود افزود: در آینده شرکت های دیگر همانند این شرکت در سایر شهرستان ها اقدام به تاسیس فروشگاه های متعدد خواهند کرد که این مطابق با سیاست های کلی دولت و سیاست های کلی جهانی است.
پور مطلب در ادامه بر اهمیت بارکد گذاری کالاها و اجناس تاکید کرد و گفت: اگر زمانی چرتکه، ماشین حساب و صندوق تعیین کننده مبلغ اقلام مختلف بود اکنون فروشگاه های یاران دریان مجهز به بارکد خوان هستند و این مسئله به مشتری کمک می کند تا قیمت، کیفیت کالای خود مطلع و اطمینان داشته باشد از سویی شرکت مطبوع ما و سازمان تعریزات حکومتی به لحاظ کنترل کیفیت نوع و قیمت کالا مشکل نخواهند داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: قیمت تمام کالاهای شرکت فروشگاه های زنجیره ای یاران دریان طبق مصوبه است و حتی بعضی از اجناس هم ارزان تراز قیمت مصوبه عرضه می شود که این خود موجب رقابتی تر شدن این شرکت با سایر شرکت های رقیب می شود همچنین این شرکت از سود خود هم کمتر می گیرد تا مشتری ضمن رضایت کامل نیاز به حمل و نقل از یک نقطه شهر به دیگر نقطه شهر نداشته باشد.
تعریف برنامه تبلیغات
برنامه تبلیغات، پیام مناسب را از طریق یک رسانه مناسب به مخاطب مناسب، ارائه میکند. برنامه تبلیغاتی یک شرکت نشات گرفته از برنامه کلی شرکت و برنامه بازاریابی آن خواهد بود.
رئوس مطالبی که در یک برنامه تبلیغاتی میبایست وجود داشته باشد:
تحلیل موقعیت: در این بخش تحلیل صنعت، بازار و رقبا صورت میگیرد. تحلیل موقعیت در برنامه تبلیغات عموماً از برنامه بازاریابی شرکت نشأت میگیرد. (در شماره دوم کلینیک موضوع برنامه بازاریابی مورد بحث قرار گرفت)
هدف تبلیغاتی: بطور کلی هدف از انجام تبلیغات، ارائه اطلاعات، ترغیب افراد یا یادآوری است. در تبلیغات با هدف ارائه اطلاعات، سازمان و محصولاتش معرفی میشوند. در تبلیغات با هدف ترغیب، بر مشخصات ویژه کالا یا خدمت عرضه کننده تاکید میشود تا در مشتریان نسبت به محصولات شرکت نسبت به رقبا ایجاد ترجیح نماید. در تبلیغات با هدف یادآوری، بر ویژگیهای محصول مجدداً تاکید شده و معمولاً از این نوع تبلیغ در مراحل پایانی عمر محصول استفاده میشود. بطور کلی میتوان گفت هر محصولی در چرخه عمر خود، نیازمند اهداف تبلیغاتی متفاوتی است که این امر در شکل 3 نشان داده شده است.
بودجه : بودجه تبلیغات، تمامی فعالیتهای تبلیغاتی را تحت تاثیر خود قرار میدهد تا آنجا که در مقایاس وسیعتر میتوان گفت بودجه بر فعالیتهای ارتباطی بازاریابی نیز تاثیرات بسزایی دارد. روش های مختلفی برای تعیین بودجه تبلیغاتی وجود دارد. در زیر به برخی از این روشها اشاره شده است:
1. روش تاریخی: در این روش بودجه تبلیغات هر سال را می توان با توجه به احتساب درصدی افزایش برای تورم یا دیگر عوامل بازار بر پایه بودجه سال قبل تنظیم کرد.
2. روش وظیفه-هدف: در این روش با توجه به مجموعه هدف هایی که برای هر فعالیت تدوین شده است، هزینه تحقق هر هدف تعیین می شود. به عنوان نمونه تعیین میشود برای آنکه 50 درصد مردم از وجود محصول در بازار آگاه شوند، چقدر هزینه لازم خواهد بود؟ به چند نفر مصرف کننده باید دست یافت و هر کدام چند بار باید در معرض آگهی قرار بگیرند؟ و سطوح و مخارج ضروری برای استفاده از رسانهها چقدر باید باشد؟
3. روش درصدی از فروش: در این روش همانگونه که از نامش پیدا است، بودجه تبلیغات درصدی از میزان فروش خواهد بود.
4. روش رقابتی: در این روش بودجهبندی غالباً وضعیت رقابتی و بودجههای رقبا بعنوان معیار تعیین بودجه تعیین میشود.
استراتژی: پس از تعیین اهداف و بودجه مورد نیاز، باید در خصوص محتوا و پیام تبلیغ تصمیمگیری نمود. در این بخش با توجه به اهداف و بودجه تعیین شده، استراتژیهای تبلیغاتی تدوین میشود. به بیان دیگر، روش حصول اهداف تعیین شده در مراحل قبلی با توجه به بودجه مشخص شده در این بخش آورده می شود. تدوین محتوا و پیام تبلیغاتی وظیفه متخصصان تبلیغات است، اما مدیر تبلیغات و مدیر بازاریابی باید توانایی داشته باشند تا فرایند آن را درک کرده و اطمینان حاصل کنند که کار به نحو احسن انجام گرفته است.
اجرا: ازجمله اقداماتی که در این مرحله انجام میشود برنامهریزی رسانه و نهایتاً ساخت تبلیغ است. در برنامهریزی رسانه، ترکیب رسانههای مورد استفاده و دلایل انتخاب آنها و نیز زمانبندی استفاده از این رسانهها ارائه میشود. رسانههای مختلف به دلیل تاثیرات متفاوتی که بر مخاطب میگذارند، واکنشهای متفاوتی را نیز منجر میشوند. لذا با توجه به مزایا و کارکردهای هر رسانه و با درنظر گرفتن بودجه در دسترس و اهداف تبلیغاتی، نسبت به انتخاب رسانه و یا ترکیبی از رسانههای مناسب اقدام میشود. رادیو، تلویزیون، روزنامهها و مجلات، اینترنت و ... برخی از رسانههای مورد استفاده در این مرحله میباشند.
ارزیابی: در این مرحله با توجه به اهداف تبلیغاتی تعیین شده، نسبت به سنجش میزان اثربخشی تبلیغات اقدام میشود. برنامه تبلیغاتی باید مرتباً آثار ارتباطی و نتایج فروش تبلیغات انجام شده را مورد ارزیابی قرار دهد و ببیند آیا اساساً تبلیغ توانسته است با مخاطب ارتباط برقرار کند؟
برای ارزیابی آثار تبلیغ لازم است به مجموعهای از عوامل رفتاری، روانشناختی، ارتباطی و فروش توجه شود. بطور کلی آزمونهای ارزیابی آثار ارتباطی تبلیغات، به دو دسته پیشآزمون و پسآزمون تقسیم میشوند.
روش انجام این ارزیابی بستگی به نوع رسانه مورد استفاده و ویژگیهای مخاطبان دارد. شاخصهای ارزیابی نیز با توجه به هدف تبلیغات انتخاب میشوند.
موثرترین روش تبلیغاتی
در این جابه بررسی مهم ترین روشهای تبلیغات اینترنتی و بازاریابی آنلاین خواهیم پرداخت تا ببینیم هر یک چه ویژگیهایی داشته و کدام یک برای استفاده مناسب تر هستند. بیزینس بدون تبلیغات وجود نخواهد داشت و برای موفقیت گریزی از انجام تبلیغات نیست پس چه بهتر که بهترین روشهای تبلیغات آنلاین را بکار گیریم.
صدها یا هزارها فرصت تبلیغاتی وجود دارد. شما باید تشخیص دهید کدام استراتژی بازاریابی به شما بازگشت سرمایه می دهد (ROI)، نه اینکه فقط بازدید کننده برای سایتتان فراهم کند. بازگشت سرمایه یک ضرورت مطلق است. اگر شما در روز ۱۰۰.۰۰۰کلیک در سایت خود داشته باشید، اما ۰%در آمد، پس تبلیغات موفق نبوده است.
روشهای تبلیغاتی که هر کسی درباره آن فکر می کند شامل سئو (SEO: Search Engine Optimization)، گوگل ادوردز (Google Adwords )، اُورچر یاهو! ( yahoo! overture ) و تبادل لینک می باشد که معمولاً گزینه های نخستین برای اکثر بازاریابان اینترنتی و کارآفرینان آنلاین به شمار می روند.
۱. SEO یا بهینه سازی سایت
اجازه بدهید که به شما بگویم که سئو فقط به شما کلیک می دهد. شما نمیتوانید کاملا به سئو اطمینان کنید و آن را تنها راه تبلیغاتی خود بدانید.
یک شرکت کاملا بزرگ یا محبوب ۱۰۰.۰۰۰یا ۱.۰۰۰.۰۰۰کلیک در روز خواهد داشت. بیشتر اشخاص تا این حد کلیک نخواهند داشت. میتوانیم فرض کنیم اگر شما شماره یک در گوگل باشید بسته به موضوع ۱۰۰تا ۱۵۰.۰۰۰بازدید در روز خواهید داشت، برخی موضوع های مبهم ممکن است کلیک کمتری داشته باشد. ما به احتمال زیاد نمی توانیم در گوگل شماره یک باشیم. در حال حاضر میلیون ها وب سایت در هر زمینه قابل تصور وجود دارند. تعداد بسیاری از آنها تلاش می کنند به رتبه یک دست پیدا کنند. در صورتی که در ۱۰صفحه اول باشید خوش شانس هستید.
۲. تبلیغات موتور جستجو
گوگل ادوردز (AdWords) و اُورچر یاهو (Overture) (و برنامه های مشابه دیگر موتورهای جستجو) تنها به شما کلیک می دهند و درآمد شما را با هزینه ها می بلعند. شما نمیتوانید کاملا بر تبلیغات یاهو یا گوگل تکیه کنید مخصوصاً در وب فارسی که هزینه های این نوع تبلیغات به شدت بالاست.
مشکل اینجاست که هزینه روزانه از درآمد روزانه بیشتر است. این به این معنا نیست که شما باید تبلیغات یاهو و گوگل را فراموش کنید. ممکن است شما نرخ تبدیل (conversion rate) خوبی برای فروش خودتان در فروشگاه اینترنتی داشته باشید، اما از طرفی هم، ممکن است نداشته باشید. شما باید خودتان این مساله را پیگیری کنید. برنامه های پیگیری دیگری وجود دارند که می توانید بخرید و به خریدنش می ارزه. (فراموش نکنید که مطمئن شوید در توافقنامه برنامه، آنها با شرایط تبلیغ موتور جستجو تطابق دارند.) نرم افزار AdSense Gold از نظر من مفید بود.
بازدیدکنندگان باید مورد توجه قرار بگیرند. نه تنها افرادی که به احتمال زیاد سایتی که شما تبلیغ می کنید را دوست دارند، که افرادی که بر روی تبلیغ کلیک میکنند. بسیاری از کاربران گوگل و یاهو که بر روی تبلیغ از موتور جستجوی اصلی کلیک می کنند، یا از طریق سایتهای دیگر شما را پیدا می کنند خوره فن آوری هستند. خوره های فن آوری معمولا از تبلیغات بیزارند و احتمال اینکه تبلیغی را ببینند خیلی کم است. این افراد حتی اگر تبلیغ ادوردز شما را کلیک کنند قطعا تبلیغ ادسِنس شما را کلیک نخواهند نمود. بسته به سایت شما، بازدیدکنندگان سایتتان میتوانند کمتر یا بیشتر خوره فن آوری باشند و به خاطر همین هم میتوانند کمتر یا بیشتر روی تبلیغات شما کلیک کنند. و با این حساب می توانند درآمد شما از ادسنس را تحت تأثیر قرار دهند.
ادورودز برنامه تبلیغاتی گوگل برای جذب تبلیغات است و ادسنس برنامه تبلیغاتی آن برای نمایش تبلیغات در سایت و بلاگهای متقاضی به منظور درآمدزایی برای مدیر آن سایت یا بلاگ
۳. تبادل لینک
تبادل لینک، وقتی که یک سایت تبلیغ یا لینک شما را در سایت خود قرار میدهد رخ میدهد، و شما هم با قرار دادن لینک یا تبلیغ او در سایت خود تلافی میکنید. لینک های تقابلی مانند این مورد برخی مواقع برای SEO بد شناخته می شوند، اما برای هدایت ترافیک به سایت شما می توانند خوب باشند. شکل های دیگر تبادل لینک، مزرعه های لینک (Link Farms) هستند که کاملا برای SEO بد میباشند. مزرعه های لینک سایت هایی با هزاران لینک به سایت های دیگر هستند. سایت های راه انداز و سایت های ویروسی نیز برای صفحات شما، در عوض هر لینک به سایت آنها یا سایتی دیگر، یک لینک ارسال میکند. موتورهای جستجو ممکن است در برابر این موارد روی خوش نشان ندهند.
۴. سایر روشهای تبلیغات آنلاین
روشهای دیگر شامل تبلیغات در سایت های دیگر، ایجاد Affiliateها یا همکارانی برای فروش، ایجاد لینک در فهرستهای عمومی، خبرنامه ها و فهرست ایمیلها، چت روم ها و بلاگ ها و تبلیغات چاپی می شوند.
ایجاد همکار (Affiliate) به نحوی که شما درصدی از فروش بدهید میتواند افراد دیگر را وا دارد برای شما تبلیغ کنند. این چیز خوبی است اما این مساله روی دیگری هم دارد. مردم ممکن است از روشهای تبلیغاتی غیر اخلاقی استفاده کنند که شما را به عنوان یک اسپمر یا بدتر معرفی کند. لازم است که یک توافقنامه رویه کار قرار دهید تا افراد قبل از ثبت نام به عنوان Affiliate در سایت شما امضا کنند.
قرار دادن لینک در فهرست های عمومی یک راه دیگر است. آنها مشابه موتورهای جستجو هستند، اما به جای ثبت شاخه ای، لینک ها توسط انسان و دست وارد میشوند.
خبرنامه ها و فهرست ایمیل ها روش هایی با یک اسم بد هستند. بسیاری از افراد سایتها و آدرس های ایمیل را وقتی از آنها پیام دریافت می کنند در فهرست اسپم خود قرار می دهند. خارج شدن از این لیست سیاه مبارزه بزرگی است. برای کاهش احتمال قرار گرفتن در لیست سیاه ایمیل ها را یکی یکی بفرستید به جای اینکه به افراد زیادی از طریق یک خط آدرس ایمیل بفرستید. مطمئن شوید فقط به افرادی ایمیل میفرستید که ثبت نام کرده اند، یک لینک خروج از فهرست (opt-out link) قرار دهید، و از هیچ کلمه مشخص اسپم ها در پیام و محتوای ایمیل استفاده نکنید. از تصاویر در بیشتر متن خود استفاده کنید اما از متن ساده نیز در ایمیل استفاده کنید.
با وجود تمام این مسائل، خبرنامه ها هنوز برای فروش مناسب هستند. اگر به یک میلیون نفر خبرنامه بفرستید هزاران فروش خواهید داشت. اگر به هزاران نفر بفرستید، حداقل مقدار کمی فروش خواهید داشت.
چت روم ها و بلاگ ها وقتی به طور منظم و مناسب به آنها رسیدگی شود برای ترافیک خوب هستند.
تبلیغات چاپی عبارت است از: روزنامه ها، مجله ها، آگهی های کوچک، تبلیغات پستی، اطلاعیه های استخدام، و خبرنامه های خاص. تبلیغات چاپی بازی دیگری است، که بازاریاب های اینترنتی به سختی به آن فکر می کنند. هنوز درصد زیادی از مردم تبلیغات و مقالات چاپی میخوانند. شما می توانید از این مساله سود ببرید
روشهای نوین تبلیغاتی (با تاثیر پذیری بیشتر و مثبت تر برای افراد جامعه)
خدمات تخصصی تبلیغاتی - روشهای نوین تبلیغاتی
خدمات و محصولات ارائه شده در این شرکت را به استحضار می رساند:
سیستم سه قلوی پیامک هوشمند ( سامانه مدیریت ارسال و دریافت پیامک (SMS) ) ( سخت افزار و نرم افزار)
سامانه پیامک هوشمند امن ) سیستمی برای ارسال و دریافت پیامکهای محرمانه( ( سخت افزار و نرم افزار)
قوی ترین سیستم ضبط مکالمات تلفنی ( سخت افزار و نرم افزار)
سیستم تلفن گویای هوشمند ( سامانه پویای مدیریت تماسهای تلفنی ) ( سخت افزار و نرم افزار)
سیستم نمابر هوشمند ( مدیریت ارسال و دریافت فکس ) ( سخت افزار و نرم افزار)
سیستم تلفن سخنگوی هوشمند ( نرم افزار و سخت افزار تماس گیر تلفنی خودکار)
سیستم بلوتوث هوشمند ( سخت افزار و نرم افزار)
سامانه GPS هوشمند ( سخت افزار و نرم افزار)
فروش انواع بهترین مارکهای سخت افزار جی اس ام مودم (GSM Modem)و موبایلهای صنعتی ( سخت افزار
سیستم تقویت کننده و مسدود کننده امواج موبایل ( سخت افزار)
فناوري جديد ميكرو كيس ( تبدیل یک کیس به هفت کیس)
تولید و فروش انواع بلوتوث وب کیوسکهای استیل اطلاع رسانی ( سخت افزار و نرم افزار)
طراحی و پیاده سازی و پشتیبانی پرتالهای سازمانی
سیستم سه قلوی پیامک هوشمند ( سامانه مدیریت ارسال و دریافت پیامک (SMS) ) ( سخت افزار و نرم افزار)
گردآوری سه فناوری پیامک بطور همزمان در یک نرم افزار :
· ارسال و دریافت پیامک با موبايل صنعتي (GSM Modem)
· ارسال و دریافت پیامک با اينترنت (شماره های 3000XXXX )
· ارسال و دریافت پیامک با خط تلفن ثابت معمولی
سامانه پیامک هوشمند امن ) سیستمی برای ارسال و دریافت پیامکهای محرمانه( ( سخت افزار و نرم افزار)
در حالت عادی وقتی پیامکی توسط سیم کارت و یا اینترنت زده می شود، متن پیامک برای مسئولین مخابرات، سرویس دهندگان پیامک اینترنتی و بعضا هکرها قابل ملاحظه می باشد و بدین ترتیب هیچگونه امنیتی برای حفظ محرمانگی متن پیامک وجود نخواهد داشت. به کمک این سیستم، متن پیامک به صورت رمز شده و غیر قابل فهم در آمده و صرفا متن پیامک برای ارسال کننده و دریافت کننده اصلی قابل رمز گشایی و ملاحظه می باشد.
قوی ترین سیستم ضبط مکالمات تلفنی ( سخت افزار و نرم افزار)
نرم افزار ضبط مکالمات تلفنی به همراه گزارشات و نمودارهای جامع
سیستم تلفن گویای هوشمند ( سامانه پویای مدیریت تماسهای تلفنی ) ( سخت افزار و نرم افزار)
سیستم پاسخگویی، هدایت، اطلاع رسانی پویا و ضبط صدای تماس گیرندگان
سیستم نمابر هوشمند ( مدیریت ارسال و دریافت فکس ) ( سخت افزار و نرم افزار)
ارسال و دريافت فکس بوسیله ی رایانه با کیفیتی بالاتر نسبت به دستگاههای فکس و بدون نیاز به هزینه های جانبی تعمیر و نگهداری به همراه قابلیت منحصر به فرد بایگانی و جستجوی فارسی بر روی فکسهای ارسالی و دریافتی و همچنین ارسال فکس به شکل گروهی (صرفه جويي در وقت و بي نياز از كاربر)
سیستم تلفن سخنگوی هوشمند ( نرم افزار و سخت افزار تماس گیر تلفنی خودکار)
شماره گیری و برقراری تماس تلفنی خودکار و اعلام پیام صوتی دلخواه به مخاطبین به صورت گروهی و بوسيله ي رايانه و اعلام پيامهاي صوتي از قبيل تبریک و تسلیت مناسبتها، پیام دعوت، اعلام اقساط معوقه و هرگونه پیام دلخواه در قالب اطلاع رسانی و تبلیغات شامل نرم افزار و سخت افزار مودم معمولی صوتی یک الی مودم حرفه ای چند خط
سیستم بلوتوث هوشمند ( سخت افزار و نرم افزار)
اطلاع رسانی دو طرفه و تبلیغات از طریق بلوتوث هوشمند )شيوه ای مدرن، نوین، جذاب، اثربخش، بی هزینه برای اطلاع رسانی و تبلیغات(
ارسال گروهی و کاملا خودکار بلوتوث با محتوای دلخواه بر روی موبایلهای اطراف به کمک نرم افزار و سخت افزار ویژه بلوتوث هوشمند
سامانه GPS هوشمند ( سخت افزار و نرم افزار)
سیستم ردیابی و اعلام موقعیت و وضعیت خودرو )کنترل و نظارت کامل بر عملکرد خودرو و راننده، بهبود عملکرد و حصول بهروری(
این سیستم قابل نصب بر روی هر گونه وسیله نقلیه بوده و به کمک آن، وضعیت فعلی خودرو و مسیر حرکتی آن، بر روی نقشه ای در رایانه قابل ملاحظه خواهد بود. به کمک این سامانه شما قادر به ملاحظه مسیر طی شده و در حال طی خودروهای مورد نظر خود بر روی نقشه خواهید بود بطوریکه هر لحظه موقعیت خودرو(طول و عرض جغرافیایی)، وضعیت سرعت و حتی هر گونه مشخصه فعلی دیگر خودرو از جمله وضعیت سوخت، وضعیت سیستم برق و .... برای شما قابل ملاحظه است.
فروش انواع بهترین مارکهای سخت افزار جی اس ام مودم (GSM Modem)و موبایلهای صنعتی ( سخت افزار ) سیستم تقویت کننده و مسدود کننده امواج موبایل ( سخت افزار)
فناوري جديد ميكرو كيس ( تبدیل یک کیس به هفت کیس)
به كمك ميكرو كيسها مي توان يك كيس را به 7 الي30 كيس ديگر تبديل كرد و به جز كاهش چشمگیر هزينه ها از بيش از 10 مزيت مهم آنها نسبت به كيسهاي معمولي بهره برد. اين ميكرو كيسها در دو كلاس ارائه مي گردند كه در ادامه توضيح داده خواهند شد.
تولید و فروش انواع بلوتوث وب کیوسکهای استیل اطلاع رسانی ( سخت افزار و نرم افزار)
طراحی و پیاده سازی و پشتیبانی پرتالهای سازمان
.
نظرات