شنبه, 03 آذر 1403

 



رشته ، شغل و ارتباط آن با مديريت تبليغات تجاري و مهارتهاي فردي شخص در شركت امداد خودرو ‏ايران

بسمه تعالي

 

دانشگاه جامع علمي كاربدي واحد13  

 

استاد راهنما: سركار خانم ميرزائي

 

موضوع تحقيق: رشته ، شغل و ارتباط آن با مديريت تبليغات تجاري و مهارتهاي فردي شخص در شركت امداد خودرو ايران

 

محقق: محسن انتظاري

  

تاريخچه شركت:

شركت امداد خودرو ايران شركتی خدماتی است كه با هدف ارايه خدمات پس از فروش خودروهای سواری با عمر كمتر از ده سال در ايران و جهت حمايت از محصولات داخلی تاسيس شده است. اهمیت خدمات این شرکت به لحاظ اولین رابطه محصول با سازنده بالافاصله پس از تحویل خودرو به مشتری می باشد که در سالهای بعدی نیز ادامه خواهد یافت و سرخط زنجیره خدمات پس از فروش و خدمات فوریتی و ویژه به حساب می آید. از شركتهای مشابه شركت امداد خودرو ايران در خارج كشور به لحاظ نوع خدمات ارايه شده و ماهيت كاری می توان از ADAC آلمان ، RAC انگلیس و AAA آمريكا را نام برد. امداد خودرو ايران با ارائه يك سبد خدماتی مناسب وكامل از قبيل اطلاع رسانی، خدمات امدادی ، تأمين قطعات يدكی اصلی و لوازم جانبی ، اجرای طرح های خدماتی ويژه و كارت افتخاری ، فصل نوينی از فعاليت های امدادی خودرو را در سرتاسر كشور ايران آغاز نموده و همچنان با توسعه و پيشرفت كمی و كيفی چشمگير با نگرش علمی و سيستمی به ارائه خدمات امدادی با هدف نهايی « كسب رضايت مشتری » به پيش می رود . شركت امداد خودروايران جهت انجام فعاليت های گسترده خدمات امدادی خود در سراسر كشور از شبكه بزرگ مراكز امداد رسانی ، تعمير گاهها ، نمايندگی ها و امداد گران آماده استفاده به عمل می آورد ، بطوريكه اين شركت توانسته است بابهره برداری از تيم های ثابت و سيار ، خدمات امدادی استاندارد را در كوتاهترين زمان ممكن به مشتركين خود ارائه نمايد ده‌ها سال پيش هنري فورد رو به مشتريان گفت: «هر رنگ اتومبيل كه بخواهند به آنان خواهد داد به شرط آن كه سياه باشد» و ‌امروزه توليدكنندگان اتومبيل در كشورهاي صنعتي از مشتريان مي‌خواهند با استفاده از چراغ جادويي خود- كامپيوترهاي خانگي- آنها را در محل احضار نمايند تا همچون علاءالدين دست به سينه از محضر مشتري خواهش كنند نه تنها رنگ بلكه مدل چراغ, سپر و... اتومبيل موردنيازشان را مشخص كنند تا در كوتاه‌ترين زمان آن را طبق سفارش،‌در محل مورد نظر تحويل دهند. همچنين از انجائيكه توسعه شهري، توسعه استفاده از وسايل نقليه و خودروهاي عمومي و شخصي را به همراه دارد، لزوم ايجاد شركتها و مؤسساتي كه بتوانند اين خدمات را ارائه دهند نه تنها موجب صرفه جويي هاي زماني و اقتصادي براي استفاده كنندگان مي گردد بلكه رضايت خاطر و آرامش روحي و رواني جامعه را نيز فراهم مي سازد . شركت امداد خودرو ايران به منظور تكميل زنجيره خدمات پس از فروش محصولات شركت ايران خودرو و با هدف گسترش خدمات امداد سيار و ساير خدمات مرتبط با خودرو در اسفند ماه سال 1378 تاسيس و عملاً فعاليتهاي اجرايي خود را از فروردين ماه سال 1379 آغاز نمود. اين شركت با بهره مندي از 330 خط تلفن ( 24ساعته)، سيستم بيسيم،تجهيزات رديابي و موقعيت يابي ناوگان خدمات امدادرسانيGPS، سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري مناسب ، نظام هاي مالي و اداري نوين و7200 دستگاه تجهيزات امدادي و با ايجاد روشهاي مدرن و مكانيزه مديريت امور عمليات از طريق شبكه محلي (LAN) و گسترده (WAN)) بصورت On Line) امداد رساني را در كشور به عهده گرفته و با استفاده از اصول نوين مديريت ، آموزش كاركنان ، نظر سنجي ، دريافت گزارش و بازخور اطلاعاتي از خدمات ارائه شده ، كنترل و بازرسي عمليات و فرآيندها توانسته است با ايجاد شبكه اي مطلوب از تيم هاي ثابت و سيار خدمات خود را در يك زمان مناسب و با هدف تطبيق آن با استانداردهاي بين المللي به مشتركين خود در سراسر كشور ارائه نمايد . مقايسه شاخص رضايت مشتري شركت امدادخودرو با شركت هاي امدادرسان خارجي مانند ADACآلمان، RAC انگليس وAAA آمريكا نشان مي دهد كه شركت امدادخودرو ايران توانسته است به عنوان شاخصي در ارائه خدمات پس از فروش در كشور مطرح گردد و در چند سال آتي با )الگوبرداريbenchmarki صحيح از بهترين ها و فراهم شدن بستر مخابراتي لازم خواهد توانست از شركتهاي( مشابه خارجي پيشي بگيرد.

 

 

 

 

مقدمه برند كارت طلايي :

تبديل كارت طلايي به برند ، با توجه به وضعيت فعلي شركت و ماهيت امدادي آن و تصوير ذهني ١٠ ساله گذشته ، امري است شامل هزينه و زمان كه مقوله ايست جدا و نه دور از ذهن .

اما تبديل كارت طلايي به برند ، مستلزم مفروضاتيست كه پرداختن به آن جزء لاينفكي از اين بحث مي باشد .

كارت طلايي در وضعيت فعلي يك محصول از شركت امداد خودرو ايران بوده و براي تبديل به يك برند ميبايستي آنرا از شركت منفك و يا شركت را با آن شناساند همان برخوردي كه ايران خودرو با سمند خود انجام داد.

براي تحقق اين مهم كارت طلايي در وهله اول به يك لوگو محتاج است.همان طور كه سمند بدان نياز داشت و مايباخ در مرسدس بنز اين عنوان را به يدك كشيد.

لوگويي كه تمايز در خدمات و فاكتور فرا بيمه اي بودن ان و متعلق به خودرو هاي ايران خودرو در آن نمود داشته باشد .

بعد از لوگو به سراغ شعار ميرويم.شعاري كه از بايد هاي هر برنديست كه در اصل هدف سازمان از تصوير ذهني مخاطبان نسبت به كارت طلاييست .  

مفروض اين عناصر را داشته مي پنداريم و به ادامه موضوع مي پردازيم.

تعريف كارت طلايي:

كارتي است كه براي خودروهاي توليد ايران خودرو و در سطوح كارت طلايي سال- يكستاره- دوستاره- سه ستاره- چهارستاره صادر مي گردد و در صورت ارائه آن خدمات امداد سيار، خدمات تعميراتي خودرو، خدمات پوشش خسارات بدنه خودرو و سرويس هاي دوره اي بمدت يكسال ارائه مي گردد.

 

ارزش برند (سيستم ارزيابي نام تجاري مك‌كينزي ) :

  • سهم بازار بزرگ پايدار ( بررسي درصد افرادي اشتراك خود را تمديد مي كنند )
  • قابليت دريافت قيمت بالاتر
  • هزينه‌هاي بازاريابي كمتر به نسبت فروش
  • در نتيجه وفاداري به نام تجاري

 

علامت و نشانه :

لوگويي كه تمايز در خدمات و فاكتور فرا بيمه اي بودن ان و متعلق به خودرو هاي ايران خودرو در آن نمود داشته باشد .

بعد از لوگو به سراغ شعار ميرويم.شعاري كه از بايد هاي هر برنديست كه در اصل هدف سازمان از تصوير ذهني مخاطبان نسبت به كارت طلاييست .

مزاياي اشتراك طلايي:

با دريافت اشتراك طلايي مي توان خدمات تعميراتي، سرويس دوره اي و امداد سيار را در كنار بيمه بدنه دريافت نمود. پر واضح است كه بخش اعظم مبلغ پرداختي بابت اشتراك طلايي در قالب (تعميرات، سرويس هاي دوره اي، امداد سيار) به مشترك باز مي گردد. شركت هاي بيمه اي خدماتي به اين شكل نداشته و فقط در صورت وارد شدن خسارت بدنه به خودرو بخشي از مبلغ به مشترك پرداخت مي گردد.

استفاده از نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو، استفاده از قطعات شركت ايساكو،                

تسهيلات فروش، تخفيفات مناسبتي، تخفيفات اقشار، صدور و ارسال اشتراك با پيك رايگان

دارا بودن سطوح مختلف اشتراك بر اساس نياز و بودجه مشتري

قابليت دسترسي به كارشناسان فني جهت بازديد خودرو در تمديد اشتراك طلايي در مدت زمان اندك (كمتر از 5 ساعت)

در صورت بروز حادثه براي خودرو، كليه امور مربوط به جبران خسارت (اعزام امدادگر، خودروبر، پذيرش نمايندگي، تعيين خسارت، جبران خسارت، تعميرات ... توسط امداد خودرو ايران صورت مي پذيرد.

 

نام و شعار برند :

كارت طلايي ، دوست خوب خودروي شما ....

 

اجزاي برند ( كارت طلايي ) :

اشتراك طلايي سال:

  • قيمت رقابتي با بيمه بدنه (با توجه به خدمات ارائه شده)
  • استفاده از خدمات پايه بيمه بدنه (پوشش خسارات، سرقت) و خدمت امداد سيار (رايگان)

اشتراك طلايي تكستاره:

  • قيمت رقابتي با بيمه بدنه (با توجه به خدمات ارائه شده)
  • استفاده از خدمات بيمه بدنه (پوشش خسارات، سرقت) و خدمت امداد سيار (پوشش خسارت كامل) (رايگان)

اشتراك طلايي دو ستاره:

  • استفاده از خدمات بيمه بدنه (پوشش خسارات، سرقت) (رايگان)
  • استفاده از خدمات سرويس هاي دوره اي تا 25.000 كيلومتر (رايگان)
  • تعميرات رايگان خودرو (گارانتي- غير گارانتي) (رايگان)
  • استفاده از خدمات امداد سيار (رايگان)

اشتراك طلايي 3 ستاره:

  • استفاده از خدمات بيمه بدنه (پوشش خسارات، سرقت) (رايگان)
  • استفاده از خدمات سرويس هاي دوره اي تا 40.000 كيلومتر (رايگان)
  • تعميرات رايگان خودرو (گارانتي- غير گارانتي) (رايگان)
  • استفاده از خدمات امداد سيار (رايگان)
  • دريافت هزينه خواب خودرو
  • تعويض لنت ترمز (رايگان)

اشتراك طلايي 4 ستاره:

  • استفاده از خدمات بيمه بدنه (پوشش خسارات، سرقت) (رايگان)
  • استفاده از خدمات سرويس هاي دوره اي تا 40.000 كيلومتر (رايگان)
  • تعميرات رايگان خودرو (گارانتي- غير گارانتي) (رايگان)
  • استفاده از خدمات امداد سيار (رايگان)
  • دريافت هزينه خواب خودرو
  • تعويض لنت خودرو (رايگان)
  • دريافت لاستيك خودرو در صورت كاركرد 60.000 كيلومتر در يك دوره اشتراك (رايگان)

 

مزاياي رقابتي شركت امداد خودرو ايران:

  1. دارا بودن بزرگترين ناوگان امدادي خودرو و مجهزترين مركز تماس با پوشش كل كشور بصورت 24 ساعته
  2. سريعترين امدادرساني در كل كشور با رعايت استانداردهاي كيفي
  3. دارا بودن خدمات پوشش خسارات در كنار تعميرات و امداد در قالب اشتراك طلايي

 

نقاط قوت:

  • دارا بودن بسته خدماتي مناسب و متنوع (سرويس دوره اي، تعميرات، امداد سيار ، مشاوره فني، راه اندازي تلفني، جبران خسارت و سرقت و تعويض خودرو)
  • دارا بودن مركز تماس ، پشتيباني و مشاوره براي مشتركين داراي اشتراك طلايي
  • دارا بودن سطوح مختلف كارت طلايي (سال، تكستاره، دو ستاره، سه ستاره، جهارستاره ) بر اساس نياز و بودجه هاي مختلف اقشار جامعه
  • استفاده از نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو و بهره مندي از خدمات استاندارد
  • دارا بودن پشتيباني شكايات و بازرسي در زنجيره خدمات پس از فروش شركت ايران خودرو
  • استفاده از قطعات استاندارد ايساكو جهت تعميرات خودروها با تعرفه هاي مشخص
  • خدمت رساني در كل كشور بصورت شبانه روزي (خدمات امداد سيار)
  • برگشت بخش قابل توجهي از مبلغ پرداختي جهت اخذ اشتراك طلايي به مشتري در قالب تعميرات و سرويس ها دوره اي
  • برخورداري از تسهيلات فروش (تخفيفات قابل توجه، صدور و ارسال رايگان اشتراك با پيك،...)
  • دسترسي سريع به كارشناسان فني جهت بازديد خودرو
  • در صورت بروز حادثه براي خودرو، كليه امور مربوط به خسارت، اعزام امدادگر، اعزام خودروبر، پذيرش نمايندگي، تعيين خسارت، جبران خسارت، تعميرات، ... توسط امداد خودرو ايران صورت مي پذيرد. (يكپارچگي و مركزيت خدمت رساني)
  • برخورداري از مجهزترين و كاملترين ناوگان امدادرساني خودرو در كشور با رعايت استانداردهاي كيفي امدادرساني
  • تعهد سازمان به تعالي و كيفيت خدمت رساني و دارا بودن استانداردهاي كيفيت
  • فروش اشتراك طلايي توسط نمايندگي هاي مجاز و دريافت خدمات مورد نياز مشتري از شبكه نمايندگي ها

 

نقاط ضعف:

  • مشابه بودن خدمات در سطوح مختلف طلايي
  • تفاوت اندك قيمت ها در برخي از سطوح اشتراك هاي طلايي
  • عدم پرداخت پول به مشتري و اجبار مراجعه مشتري به نمايندگي هاي مجاز
  • تعداد كمتر دفاتر فروش اشتراك به نسبت شركت هاي بيمه (پراكندگي جغرافيايي و سهولت دسترسي)
  • كيفيت متوسط خدمت رساني در نمايندگي هاي مجاز از طريق اشتراك هاي طلايي به نسبت بيمه (صافكاري و نقاشي)
  • امكان دريافت خودرو معوض مشابه از طريق اشتراك هاي طلايي در صورتيكه شركت هاي بيمه پول خودرو را ارائه و مشتري مي تواند خودروي مورد نظر خود را خريداري نمايد.
  • پاينتر بودن سقف تخفيفات نسبت به بيمه
  • آشنايي بيشتر مردم با شركت هاي بيمه و اعتماد بيشتر به آنها در خصوص بيمه بدنه خودرو
  • عدم آشنايي مشتريان بالقوه با خدمات اشتراك هاي طلايي

 

 

 

 

فرصت ها:

  • وجود بازار مطمئن داخلي محصولات شركت ايران خودرو
  • امكان استفاده از شبكه نمايندگي هاي مجاز شركت ايران خودرو (خدمات – تبليغات)
  • امكان تامين قطعات استاندارد از طريق شركت ايساكو
  • افزايش مدت زمان گارانتي خودروها به مدت 2 سال
  • افزايش توليد محصولات ايران خودرو
  • كاهش مرغوبيت قطعات و خودروهاي توليدي و افزايش فراخوانها
  • وجود خودروهاي كاركرده بسيار زياد در بازار
  • وجود قانون ارائه خدمات امدادي تا 10 سال براي خودروها
  • كاهش درآمد نمايندگي ها از طريق گارانتي و علاقه به ارائه خدمات ويژه
  • افزايش سفرهاي درون و برون شهري ، ترافيك سنگين و نرخ خرابي خودروها
  • وجود سازمانهاي داراي خودروهاي توليد ايران خودرو
  • وجود بازار خودروهاي كاركرده توليد ايران خودرو جهت تمديد اشتراك

 

نقاط بهبود :

  • پايين آوردن قيمت بيمه بدنه توسط شركت هاي بيمه بصورتي كه امداد خودرو ايران با منابع مالي و شرايط خدمات طلايي خود قادر به رقابت قيمتي نباشد.
  • ارائه خدمات كارشناسي خسارات و پرداخت با شرايط بهتر توسط شركت هاي بيمه اي
  • بوجود آوردن بسته خدماتي جذاب توسط شركتهاي بيمه اي (تخفيف بيمه آتش سوزي- حوادث انفرادي- درمان مسافرتي- مسئوليت- ... در صورت دارا بودن حساب بانكي مورد نشر و ...)
  • بالا رفتن قيمت ها در اثر طرح هدفمندي رايانه ها و پايين آمدن قدرت پرداختي مردم و توجه بيشتر به قيمت و شرايط فروش اشتراك
  • مشتريان در صورت پرداخت بيشتر خسارات در زمان اندك و در مكان مورد نظر خود توسط شركت هاي بيمه اي جذب شركت هاي بيمه اي خواهند شد
  • پرداخت زمانبر هزينه هاي نمايندگي ها توسط شركت امداد خودرو ايران به نسبت شركت هاي بيمه باعث ترجيح برخي نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو به همكاري با شركت هاي بيمه اي خواهد شد.

 

 

استراتژي برند ( امداد خودرو ايران و رقبا در حوزه حمل یا امداد بالینی)

شركت

تكنولوژي حمل

گستره فعاليت

تبليغات

استراتژي بازاريابي

سازماندهي و واحد هاي اداري

امداد خودرو ايران

Sling Lift

Flat Bed

Crane

خودروهاي توليد ايران خودرو

روزنامه

راديو- TV بيلبورد

تمايز و كيفيت خدمات

ISO

EFQM

امداد خودرو سخا SOS

Sling Lift

Flat Bed

Crane

تمامي خودروها

خودروهاي حمل

Low Cost

واحد هاي سازماني وجود دارند

امداد خودرو البرز

Sling Lift

تمامي خودروها

بيلبورد- روزنامه

Low Cost

واحد هاي سازماني وجود دارند (ابتدايي)

امداد خودرو شايان

Sling Lift

تمامي خودروها

ماهواره اي،

تلوزيون

Low Cost

واحد هاي سازماني وجود دارند (ابتدايي)

امداد خودرو پايتخت

Sling Lift

تمامي خودروها

.........

Low Cost

پيمانكار اتوموبيل راني

امداد خودرو سايپا

Sling Lift

Flat Bed

Crane

خودرو هاي توليد سايپا

روزنامه- تلويزيون- بيلبورد

تمايز و كيفيت خدمات

ISO

EFQM

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش بندي بازار ( مدل خلاقانه )

  1. خودرو هاي صفر كيلومتر توليد ايران خودرو
  2. خودرو هاي كاركرده توليد ايران خودرو (تمديد سال اول / تمديد سال دوم / تمديد سال سوم )

تمامي خودرو هاي موجود ( جهت اشتراك سيار

 

بخش بندي بازار ( جغرافيايي)

  1. تمديد كارت طلايي خودرو هاي تمديدي كه اغلب 206 هستند و در رنج قيمتي 14-20 ميليون تومان كه در تهران در قسمت هاي شمال و شمال غربي تهران قرار دارند .

 

تحليل محيط خارجي با مدل 5 نيروي برتر

رقابت جاری رقبای فعلی:

شرکت امداد خودرو ایران در دو بازار امدادرسانی و تعميرات خودرو و پوشش های خسارات و سرقت بدنه خودروها بصورت خاص فعالیت دارد.

امدادرسانی: تعداد رقبا در این بازار زیاد است و نوع خدمت رسانی آنها بعضا با شرکت امداد خودرو ایران متفاوت است. (شرکت امداد خودرو کانون جهانگردی- ایرانیان- امداد خودرو سایپا- ) با توجه به امدادرسانی این شرکت ها به تمامی خودروها و حمل آنها, رقابت در این بازار شدید است و مشتریان بالقوه در خیابانها بصورت آزاد در اختیار شرکت های مختلف می باشند.

پوشش بيمه بدنه:

(شرکت های بیمه مانند بیمه ایران- پارسیان- آسیا- ... ) با ارائه خدمات بیمه بدنه در زمره رقبای شرکت امداد خودرو ایران در صنعت بیمه قرار می گیرند. شرکت امداد خودرو ایران با ارائه کارت طلایی خدمات بیمه بدنه و تعمیرات و سرویسهای دوره ای را یکجا ارائه می دهد. رقابت در این بازار بسیار شدید است و رقبا نسبت به حرکات یکدیگر حساس بوده و عکس العمل نشان می دهند.

کالاهای جایگزین:

با توجه به ماهیت خدمت رسانی فعالیت های شرکت امداد خودرو ایران, کالای شرکت امداد خودرو ایران همان خدماتی است که ارائه می شود و جایگزین آن در خدمات طلایی, بیمه بدنه خودرو می باشد. تهدید خدمات جایگزین در این صنعت بالا است.

تهدید تازه واردان:

با توجه به ساده بودن ارائه خدمات پایه امداد رسانی خودرو (حمل خودرو) – ورود این تازه واردان می تواند مشتریان بالقوه شرکت امداد خودرو ایران را کاهش دهد. در زمینه خدمات بیمه بدنه, تاسیس شرکت جدید بیمه بسیار مشکل است ولی در سالیان اخیر چند شرکت جدید اضافه شده است که به هر حال تاثیر گزار بر جذب مشتریان بالقوه شرکت امداد خودرو ایران خواهد بود. (تهدید تازه واردان حمل خودرو زیاد و تهدید تازه واردان صنعت بیمه متوسط است)

 

قدرت چانه زنی خریدار:

مشتریان شرکت امداد خودرو ایران بیشتر بصورت انفرادی هستند و قابلیت چانه زنی ندارند ولی در صورت ورود شرکت های بیمه به بازار فروشندگان خودرو با تعداد بالا- فعالیت شرکت امداد خودرو ایران در این بازار که بسیار مهم است کمتر خواهد شد. (قدرت چانه زنی خریدار اندک است)

قدرت چانه زنی تامین کننده:

تامین کنندگان شرکت امداد خودرو ایران بصورت مستقیم و غیر مستقیم شرکت ایران خودرو و ایساکو (تولید خودرو و قطعه) می باشند. بطور کلی به دلیل زیر مجموعه بودن شرکت امداد خودرو ایران , این تامین کنندگان با شرکت چانه زنی نمی نمایند ولی بعضا به دلیل همکاری شرکت ایران خودرو با شرکت بیمه پارسیان و ایران- خدمات شرکت امداد خودرو ایران روی تمامی خودروهای تولیدی قرار نمی گیرد و بصورت اختیاری به مشتری ارائه می گردد.

قدرت چانه زنی در این موارد متوسط به پایین است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نويسنده : محسن انتظاري

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.