بسمه تعالي
دانشگاه جامع علمي كاربدي واحد13
استاد راهنما: سركار خانم ميرزائي
موضوع تحقيق: رشته ، شغل و ارتباط آن با مديريت تبليغات تجاري و مهارتهاي فردي شخص در شركت امداد خودرو ايران
محقق: محسن انتظاري
تاريخچه شركت:
شركت امداد خودرو ايران شركتی خدماتی است كه با هدف ارايه خدمات پس از فروش خودروهای سواری با عمر كمتر از ده سال در ايران و جهت حمايت از محصولات داخلی تاسيس شده است. اهمیت خدمات این شرکت به لحاظ اولین رابطه محصول با سازنده بالافاصله پس از تحویل خودرو به مشتری می باشد که در سالهای بعدی نیز ادامه خواهد یافت و سرخط زنجیره خدمات پس از فروش و خدمات فوریتی و ویژه به حساب می آید. از شركتهای مشابه شركت امداد خودرو ايران در خارج كشور به لحاظ نوع خدمات ارايه شده و ماهيت كاری می توان از ADAC آلمان ، RAC انگلیس و AAA آمريكا را نام برد. امداد خودرو ايران با ارائه يك سبد خدماتی مناسب وكامل از قبيل اطلاع رسانی، خدمات امدادی ، تأمين قطعات يدكی اصلی و لوازم جانبی ، اجرای طرح های خدماتی ويژه و كارت افتخاری ، فصل نوينی از فعاليت های امدادی خودرو را در سرتاسر كشور ايران آغاز نموده و همچنان با توسعه و پيشرفت كمی و كيفی چشمگير با نگرش علمی و سيستمی به ارائه خدمات امدادی با هدف نهايی « كسب رضايت مشتری » به پيش می رود . شركت امداد خودروايران جهت انجام فعاليت های گسترده خدمات امدادی خود در سراسر كشور از شبكه بزرگ مراكز امداد رسانی ، تعمير گاهها ، نمايندگی ها و امداد گران آماده استفاده به عمل می آورد ، بطوريكه اين شركت توانسته است بابهره برداری از تيم های ثابت و سيار ، خدمات امدادی استاندارد را در كوتاهترين زمان ممكن به مشتركين خود ارائه نمايد دهها سال پيش هنري فورد رو به مشتريان گفت: «هر رنگ اتومبيل كه بخواهند به آنان خواهد داد به شرط آن كه سياه باشد» و امروزه توليدكنندگان اتومبيل در كشورهاي صنعتي از مشتريان ميخواهند با استفاده از چراغ جادويي خود- كامپيوترهاي خانگي- آنها را در محل احضار نمايند تا همچون علاءالدين دست به سينه از محضر مشتري خواهش كنند نه تنها رنگ بلكه مدل چراغ, سپر و... اتومبيل موردنيازشان را مشخص كنند تا در كوتاهترين زمان آن را طبق سفارش،در محل مورد نظر تحويل دهند. همچنين از انجائيكه توسعه شهري، توسعه استفاده از وسايل نقليه و خودروهاي عمومي و شخصي را به همراه دارد، لزوم ايجاد شركتها و مؤسساتي كه بتوانند اين خدمات را ارائه دهند نه تنها موجب صرفه جويي هاي زماني و اقتصادي براي استفاده كنندگان مي گردد بلكه رضايت خاطر و آرامش روحي و رواني جامعه را نيز فراهم مي سازد . شركت امداد خودرو ايران به منظور تكميل زنجيره خدمات پس از فروش محصولات شركت ايران خودرو و با هدف گسترش خدمات امداد سيار و ساير خدمات مرتبط با خودرو در اسفند ماه سال 1378 تاسيس و عملاً فعاليتهاي اجرايي خود را از فروردين ماه سال 1379 آغاز نمود. اين شركت با بهره مندي از 330 خط تلفن ( 24ساعته)، سيستم بيسيم،تجهيزات رديابي و موقعيت يابي ناوگان خدمات امدادرسانيGPS، سيستم هاي سخت افزاري و نرم افزاري مناسب ، نظام هاي مالي و اداري نوين و7200 دستگاه تجهيزات امدادي و با ايجاد روشهاي مدرن و مكانيزه مديريت امور عمليات از طريق شبكه محلي (LAN) و گسترده (WAN)) بصورت On Line) امداد رساني را در كشور به عهده گرفته و با استفاده از اصول نوين مديريت ، آموزش كاركنان ، نظر سنجي ، دريافت گزارش و بازخور اطلاعاتي از خدمات ارائه شده ، كنترل و بازرسي عمليات و فرآيندها توانسته است با ايجاد شبكه اي مطلوب از تيم هاي ثابت و سيار خدمات خود را در يك زمان مناسب و با هدف تطبيق آن با استانداردهاي بين المللي به مشتركين خود در سراسر كشور ارائه نمايد . مقايسه شاخص رضايت مشتري شركت امدادخودرو با شركت هاي امدادرسان خارجي مانند ADACآلمان، RAC انگليس وAAA آمريكا نشان مي دهد كه شركت امدادخودرو ايران توانسته است به عنوان شاخصي در ارائه خدمات پس از فروش در كشور مطرح گردد و در چند سال آتي با )الگوبرداريbenchmarki صحيح از بهترين ها و فراهم شدن بستر مخابراتي لازم خواهد توانست از شركتهاي( مشابه خارجي پيشي بگيرد.
مقدمه برند كارت طلايي :
تبديل كارت طلايي به برند ، با توجه به وضعيت فعلي شركت و ماهيت امدادي آن و تصوير ذهني ١٠ ساله گذشته ، امري است شامل هزينه و زمان كه مقوله ايست جدا و نه دور از ذهن .
اما تبديل كارت طلايي به برند ، مستلزم مفروضاتيست كه پرداختن به آن جزء لاينفكي از اين بحث مي باشد .
كارت طلايي در وضعيت فعلي يك محصول از شركت امداد خودرو ايران بوده و براي تبديل به يك برند ميبايستي آنرا از شركت منفك و يا شركت را با آن شناساند همان برخوردي كه ايران خودرو با سمند خود انجام داد.
براي تحقق اين مهم كارت طلايي در وهله اول به يك لوگو محتاج است.همان طور كه سمند بدان نياز داشت و مايباخ در مرسدس بنز اين عنوان را به يدك كشيد.
لوگويي كه تمايز در خدمات و فاكتور فرا بيمه اي بودن ان و متعلق به خودرو هاي ايران خودرو در آن نمود داشته باشد .
بعد از لوگو به سراغ شعار ميرويم.شعاري كه از بايد هاي هر برنديست كه در اصل هدف سازمان از تصوير ذهني مخاطبان نسبت به كارت طلاييست .
مفروض اين عناصر را داشته مي پنداريم و به ادامه موضوع مي پردازيم.
تعريف كارت طلايي:
كارتي است كه براي خودروهاي توليد ايران خودرو و در سطوح كارت طلايي سال- يكستاره- دوستاره- سه ستاره- چهارستاره صادر مي گردد و در صورت ارائه آن خدمات امداد سيار، خدمات تعميراتي خودرو، خدمات پوشش خسارات بدنه خودرو و سرويس هاي دوره اي بمدت يكسال ارائه مي گردد.
ارزش برند (سيستم ارزيابي نام تجاري مككينزي ) :
علامت و نشانه :
لوگويي كه تمايز در خدمات و فاكتور فرا بيمه اي بودن ان و متعلق به خودرو هاي ايران خودرو در آن نمود داشته باشد .
بعد از لوگو به سراغ شعار ميرويم.شعاري كه از بايد هاي هر برنديست كه در اصل هدف سازمان از تصوير ذهني مخاطبان نسبت به كارت طلاييست .
مزاياي اشتراك طلايي:
با دريافت اشتراك طلايي مي توان خدمات تعميراتي، سرويس دوره اي و امداد سيار را در كنار بيمه بدنه دريافت نمود. پر واضح است كه بخش اعظم مبلغ پرداختي بابت اشتراك طلايي در قالب (تعميرات، سرويس هاي دوره اي، امداد سيار) به مشترك باز مي گردد. شركت هاي بيمه اي خدماتي به اين شكل نداشته و فقط در صورت وارد شدن خسارت بدنه به خودرو بخشي از مبلغ به مشترك پرداخت مي گردد.
استفاده از نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو، استفاده از قطعات شركت ايساكو،
تسهيلات فروش، تخفيفات مناسبتي، تخفيفات اقشار، صدور و ارسال اشتراك با پيك رايگان
دارا بودن سطوح مختلف اشتراك بر اساس نياز و بودجه مشتري
قابليت دسترسي به كارشناسان فني جهت بازديد خودرو در تمديد اشتراك طلايي در مدت زمان اندك (كمتر از 5 ساعت)
در صورت بروز حادثه براي خودرو، كليه امور مربوط به جبران خسارت (اعزام امدادگر، خودروبر، پذيرش نمايندگي، تعيين خسارت، جبران خسارت، تعميرات ... توسط امداد خودرو ايران صورت مي پذيرد.
نام و شعار برند :
كارت طلايي ، دوست خوب خودروي شما ....
اجزاي برند ( كارت طلايي ) :
اشتراك طلايي سال:
اشتراك طلايي تكستاره:
اشتراك طلايي دو ستاره:
اشتراك طلايي 3 ستاره:
اشتراك طلايي 4 ستاره:
مزاياي رقابتي شركت امداد خودرو ايران:
نقاط قوت:
نقاط ضعف:
فرصت ها:
نقاط بهبود :
استراتژي برند ( امداد خودرو ايران و رقبا در حوزه حمل یا امداد بالینی)
شركت |
تكنولوژي حمل |
گستره فعاليت |
تبليغات |
استراتژي بازاريابي |
سازماندهي و واحد هاي اداري |
امداد خودرو ايران |
Sling Lift Flat Bed Crane |
خودروهاي توليد ايران خودرو |
روزنامه راديو- TV بيلبورد |
تمايز و كيفيت خدمات |
ISO EFQM |
امداد خودرو سخا SOS |
Sling Lift Flat Bed Crane |
تمامي خودروها |
خودروهاي حمل |
Low Cost |
واحد هاي سازماني وجود دارند |
امداد خودرو البرز |
Sling Lift |
تمامي خودروها |
بيلبورد- روزنامه |
Low Cost |
واحد هاي سازماني وجود دارند (ابتدايي) |
امداد خودرو شايان |
Sling Lift |
تمامي خودروها |
ماهواره اي، تلوزيون |
Low Cost |
واحد هاي سازماني وجود دارند (ابتدايي) |
امداد خودرو پايتخت |
Sling Lift |
تمامي خودروها |
......... |
Low Cost |
پيمانكار اتوموبيل راني |
امداد خودرو سايپا |
Sling Lift Flat Bed Crane |
خودرو هاي توليد سايپا |
روزنامه- تلويزيون- بيلبورد |
تمايز و كيفيت خدمات |
ISO EFQM |
بخش بندي بازار ( مدل خلاقانه )
تمامي خودرو هاي موجود ( جهت اشتراك سيار
بخش بندي بازار ( جغرافيايي)
تحليل محيط خارجي با مدل 5 نيروي برتر
رقابت جاری رقبای فعلی:
شرکت امداد خودرو ایران در دو بازار امدادرسانی و تعميرات خودرو و پوشش های خسارات و سرقت بدنه خودروها بصورت خاص فعالیت دارد.
امدادرسانی: تعداد رقبا در این بازار زیاد است و نوع خدمت رسانی آنها بعضا با شرکت امداد خودرو ایران متفاوت است. (شرکت امداد خودرو کانون جهانگردی- ایرانیان- امداد خودرو سایپا- ) با توجه به امدادرسانی این شرکت ها به تمامی خودروها و حمل آنها, رقابت در این بازار شدید است و مشتریان بالقوه در خیابانها بصورت آزاد در اختیار شرکت های مختلف می باشند.
پوشش بيمه بدنه:
(شرکت های بیمه مانند بیمه ایران- پارسیان- آسیا- ... ) با ارائه خدمات بیمه بدنه در زمره رقبای شرکت امداد خودرو ایران در صنعت بیمه قرار می گیرند. شرکت امداد خودرو ایران با ارائه کارت طلایی خدمات بیمه بدنه و تعمیرات و سرویسهای دوره ای را یکجا ارائه می دهد. رقابت در این بازار بسیار شدید است و رقبا نسبت به حرکات یکدیگر حساس بوده و عکس العمل نشان می دهند.
کالاهای جایگزین:
با توجه به ماهیت خدمت رسانی فعالیت های شرکت امداد خودرو ایران, کالای شرکت امداد خودرو ایران همان خدماتی است که ارائه می شود و جایگزین آن در خدمات طلایی, بیمه بدنه خودرو می باشد. تهدید خدمات جایگزین در این صنعت بالا است.
تهدید تازه واردان:
با توجه به ساده بودن ارائه خدمات پایه امداد رسانی خودرو (حمل خودرو) – ورود این تازه واردان می تواند مشتریان بالقوه شرکت امداد خودرو ایران را کاهش دهد. در زمینه خدمات بیمه بدنه, تاسیس شرکت جدید بیمه بسیار مشکل است ولی در سالیان اخیر چند شرکت جدید اضافه شده است که به هر حال تاثیر گزار بر جذب مشتریان بالقوه شرکت امداد خودرو ایران خواهد بود. (تهدید تازه واردان حمل خودرو زیاد و تهدید تازه واردان صنعت بیمه متوسط است)
قدرت چانه زنی خریدار:
مشتریان شرکت امداد خودرو ایران بیشتر بصورت انفرادی هستند و قابلیت چانه زنی ندارند ولی در صورت ورود شرکت های بیمه به بازار فروشندگان خودرو با تعداد بالا- فعالیت شرکت امداد خودرو ایران در این بازار که بسیار مهم است کمتر خواهد شد. (قدرت چانه زنی خریدار اندک است)
قدرت چانه زنی تامین کننده:
تامین کنندگان شرکت امداد خودرو ایران بصورت مستقیم و غیر مستقیم شرکت ایران خودرو و ایساکو (تولید خودرو و قطعه) می باشند. بطور کلی به دلیل زیر مجموعه بودن شرکت امداد خودرو ایران , این تامین کنندگان با شرکت چانه زنی نمی نمایند ولی بعضا به دلیل همکاری شرکت ایران خودرو با شرکت بیمه پارسیان و ایران- خدمات شرکت امداد خودرو ایران روی تمامی خودروهای تولیدی قرار نمی گیرد و بصورت اختیاری به مشتری ارائه می گردد.
قدرت چانه زنی در این موارد متوسط به پایین است.