شنبه, 03 آذر 1403

 



تجزیه و تحلیل یک تبلیغ با توجه به ماده 12

تجزیه و تحلیل تبلیغ کرم حلزون

 

یکی از تبلیغاتی که امروزه در تلویزیون ایران در حال پخش می باشد که ظاهرا هزینه زیادی نیز برای ساخت و پخش آن شده است ،تیزر تبلیغاتی کرم حلزون است ،لذا با توجه به ماده 12 قوانین تبلیغاتی به آن می پردازیم.

این نوع تبلیغ که در ساخت آن از جاذبه  منطقی و احساسی استفاده شده ، سعی دارد با معرفی فواید و خواص کالا ایجاد نیاز کرده و با استفاده از استراتژدی اتصال بین کالا و مصرف کننده ارتباط برقرار کند همچنین تکنیک به کار برده شده برای ساخت این تیزر شامل (تکنیک مستندات علمی-تکنیک مقایسه -تکنیک حل مشکل-تکنیک فرد سخنگو-تکنیک داستان گویی-تکنیک مصاحبه با مشتری و تکنیک سبک زندگی )با برسی این موضوع می توان گفت هزینه ساخت و پخش بسیار بالا می باشد و این نشان دهنده فروش و سود بالای این کالا می باشد.

اما این تبلیغ چه مغایرت هایی با ماده 12 قوانین حاکم بر تبلیغات را دارد .

این تبلیغ 3 بند شامل (بند 4-بند6و بند 10) ماده 12 دارد که به شرح هر یک می پردازیم.

بند 4: در آگهی نباید ادعا هایی غیر قابل اثبات و مطالب گم راه کننده باشد.


چنانچه به این آگهی نکاه کرده باشید در خصوص اداعا هایی که بیان کرده که شامل مواردی همچون از بین برنده چین و چوروک صورت-روشن کننده-جوان کننده -ترمیم کننده -جلوگیری از شل شدن پوست و ... می باشد ، همچنین با توجه به تکنیک های همچون ارائه تاییدیه از مصرف کننده و مصاحبه با مشتری که کاملا ساهتگی به نظر می رسد ، اما با توجه به اینکه مردم فکر می ککنند هر آنچه که از شبکه ملی پخش می گردد صرفا با ارائه تاییدیه از مراجع ذی صلاح مثل وزارت بهداشت است پس با توجه به محتوای تبلیغ این گفته ها درست می باشد.از طرفی بعلت بالا بودن هزینه پخش این تیزر صرفا داشتن یک گواهی ثبت از وزارت بهداشت به تنهایی برای صدور مجوز پخش این آگهی کافی باشد.

بند 6: در آگهی نباید از قول منابع علمی اداعا هایی انجام داد که تایید نشده باشد.

در این تیزر می بینیم که نمایی از آزمایشگاه نشان داده می شود که یک متخصص در حال بیان مواد تشکیل دهنده و خواص این مواد و تاثیرات آن بر حفاظت از حلزون و همچنین تاثیر آ« بر پوست انسان است . با توجه به اینکه اکثریت مخاطبین این تیزر  از غلم دارویی شناسی و یا شیمیایی و خواص و تاثیرات آن آگاهی ندارند با بیان این مطالب و صحنه سازی هایی که شده پذیرش مخاطب را ساده تر می کند به همین دلیل بزرگ نمایی و اغراق در ارائه مستندات علمی بون ایجاد حس اعتماد در ارائه این مستندات می تواند با این بند مقایرت داشته باشد.

بند10: تایین جایزه در مقابل تشویق به خرید و مصرف ممنوع است.

در این تبلیغ می بینیم که با نشان دان افزایش حجم کالا آنرا با 20 درصد تخفیف می فروشند و در صحنه دیگر  تحویل دهند سفارش به درب منزل رفته و بجای یک بسته 5 بسته به خریدار تحویل می دهد همچنین تمام اعضای خانواده حتی جوانان از آن استفاده می کنند . در این تیلیغ بصورت مستقیم مردم را به خرید در مقابل جایزه قرار نمی دهد اما مردم را به مصرف گرایی ،خرید بیش از اندازه ،تشویق به استفاده تمام گروه های سنی و تخفیف تشویق می کند .

الیبت بیان این نکته ضروری است که بیان این موارد تماما از دید ما که بیننده هستیم  بیان می شود شاید  مسئولین واحد بازرگانی سازمان  قبل از دریافت و پخش سفارش تمامی تایید یه ها را دریافت کرده و بعد مجوز پخش صادر گردد . اما تجربه نشان داده که عواملی مثل رانت-پول بیشتر و عیره می تواند به دریافت مجوز و پخش کمک کند.

نويسنده : محمود جابری قادری

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.