به نام یکتای بی همتا
مقدمه:
مقاله ارائه شده مربوط به جلسه اول بعد از تعطیلات مورخ 92/1/27 می باشد و اشاره خواهد داشت بر نقش تفاوت های جنسیت زن و مرد در آگهی ها بازرگانی طبق ماده 3 بند های 10 و 11 آیین نامه تبلیغات شهری و یا (محیطی) که در ماده (3) همین دستور العمل تبلیغات محیطی اشاره دارد به اینکه کلیه سازمان ها و کانون های آگهی و تبلیغاتی علاوه بر رعایت آیین نامه در اجرای برنامه های تبلیغاتی بند های مذکور که شامل 15 بند می باشد در این زمینه رعایت نمایند که در این مقاله به بندهای 10 و 11 اشاره و توضیح مختصری داد خواهد شد.
ماده 3 بند 11
در این بند گفته شده است آگهی ها نباید تداعی کنندی ترجیح بین جنسیت مونث و مذکر باشد.اگر از بعد آسیب شناسی به برخی از آگهی ها نگاهی کوتاه داشته باشیم مشاهده خواهید نمود که زنان همیشه نقش مادر خا نواده ، خانم خانه دار و ظریف و متکی به مرد نشان داده شده و مردان را موجوداتی قوی ،قدرتمند که بیشتردر آگهی ها برای کارها و مشاغل سخت و خانم ها متکی به آنان ظاهر شده اند.
به استناد بند 11 از ماده 3 متوان گفت : این اصل بیشتر بایستی رعایت شود و نباسیتی یک آگهی طوری طراحی شود که یک جنسیت (مر یا زن) جنس مقابل را سرکوب نموده و یا بیشتر از حد معقول و معمول بزرگ نمایی شده باشد.از دیدگاه دیگر می توان برداشت آزاد نمود که به علت محدودیت ها و فوانین موجود و حاکم از آنجایی که ما کشور اسلامی می باشیم و تمامی فعالیت های کانون ها موسسات تبلیغاتی که شامل ( فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی، انتشارات وغیره..) می باشد تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و صدور اجازه و یا انحلال مراکز نیز جزء وظایف این وزارتخانه می باشد به استناد ماده 22 و 16 آیین نامه تبلیغات ،پس تمامی فعالیت ها می بایستی در این چهار چوب و فوانین و آیین نامه های مربوط انجام گیرد .
همچنین در ماده3 بند 10 این دستو العمل اشاره دارد که پوشش و آرایش شخصیت ها ی مورد استفاده در آگهی باید متناسب با ارف ملی و مذهبی باشد . و این مورد چه در مورد آقایا ن در آگهی ها ی بازرگانی و چه خانم ها صدق می کند و منحصرا برای جنسیت خاصی مطرح نگردید است .
نتیجه گیری:
با استناد به ماده و بند های اشاره شده می توان گفت: زنان همیشه در نقش شخصیت های ظریف و مردان در نقش شخصیت های قدرتمند و استفاده آنان در آگهی ها به دلیل ترکیب تفاوت ها یشان بوده و ترکیب این تفاوت ها برای جلب توجه مخاطبین نه چیز دیگر ،در بسیاری از آگهی ها دیده اید که حتی مرد به تنهایی مبلغ قرار می گیرد و یا زن به تنهایی اما آنچه در این مقاله حائژ اهمیت است این است که پیام ها و یا آگهی های بازرگانی نبایستی طور طراحی شوند که یک جنسیت تخریب شده (مرد یا زن) و جنسیت مقابل خوب و مثبت جلوه داد شود این بدان معناست که غلو بیش از حد نشود تا اذهان عمومی ذهنیتشان تغییر کند بلکه همراه بایشتی تقارن وجود داشته باشد.