شنبه, 03 آذر 1403

 



تأثیر تبلیغ درفرهنگ و تاثير فرهنگ در تبليغ

 

تأثیر تبلیغ درفرهنگ

 

تأثیرمثبت تبلیغ درافزایش آگاهی و توسعه فرهنگی: نگاهی به برخی ازکارکردهای فرهنگی تبلیغ حاکی از آن است که اشاعه روش های نوگرایانه زندگی از طریق ترویج نوگرایی وتجدد خواهی درمیان مردم و تغییردرذائقه فرهنگی افراد جامعه و نیز تغییر نگرش های کهنه و ارائه و نهادینه ساختن رفتارها و عادات و اعتقادات جدید از جمله آثار مثبتی می تواند باشد که درپروسه تحول فرهنگی وایجاد تغییر درفضای زندگی اجتماعی از طریق تبلیغات صحیح امکان پذیرمی گردد.

 

ایجاد میل و تمایلاتی که قبلاً وجود نداشته، اگرچه ممکن است به منظور فروش کالا و خدمات جدید از سوی مبلغ طراحی شده باشد، ولی افزایش نیاز، مستلزم تلاش و تحرک بیشترافراد دراجتماع برای پاسخگویی به این نیازها و به قول جامعه شناس، بسمت تراکم اخلاقی، سبب پویایی و حرکت بیشتر، رونق اقتصادی جامعه و ایجاد رقابت های سالم و شکوفایی خلاقیت ها و رفاه بیشتر زندگی اجتماعی برای افراد خواهد شد و درمجموع پویایی و حرکت جامعه را به سوی توسعه پیش برد. اما تأثیر کارسازتر تبلیغات درآنجایی است که از تبلیغ به عنوان اطلاع رسانی و وسایل ارتباط جمعی استفاده می شود که خود عامل تعیین کننده ای درافزایش آگاهی ومآلاً توسعه فرهنگی درجامعه خواهد شد که لازم است دراین زمینه تأمل بیشتر داشته باشیم.

 

 

تأثیرمنفی تبلیغات

 

ازجمله آثار منفی تبلیغات می توان از موارد زیرنام برد:

 

ایجاد نیازهای کاذب، ترویج فرهگ مصرف گرایی تجمل گرایی بیش از حد، دوری از ساده زیستی، توسل به ارزش های غیرحقیقی و ساختگی برای ایجاد ارتباط بین ارزش هاو فروش کالا وخدمات، گزافه گویی، فریب اذهان عمومی، ایجاد شخصیت کاذب با هدف انتقال ایده خاص با ایجاد انگیزه خرید کالا و خلاصه تأکید روی احساسات نامنطقی و استدلال ها. اما آنچه که بیش از هریک از موارد یاد شده می تواند درحیات جمعی زندگی اجتماعی اثرنامطلوب گذارد و آثار تخریبی آن ممکن است مسیر زندگی اجتماعی ملتها را بنفع اهداف استعماری تغییردهد.

 

مسئله امپریالیسم فرهنگی است که ازکانال تبلیغ فریبنده، مخاطبان خود را تحت تأثیر قرارمی دهد و دروسایل ارتباط جمعی نیز از جمله ابزار تسهیل کننده آن هستند. البته قبل از بررسی مسئله تهاجم لرهنگی امپریالیسم فرهنگی باید اذعان داشت که صرف استفاده ازتبلیغات برای سلطه امپریالیسم فرهنگی نمی تواند عاملی برای تخطئه تبلیغ و آثار سوء درآن گردد.

 

تأثیر فرهنگ درتبلیغات

 

مختصات اجتماعی و ساختارفکری، اعتقادی و سابقۀ تاریخ و موقعیت جغرافیایی، سیاسی هرمنطقه، شرایط خاصی را ایجاد می کند. این شرایط درنهایت به فرهنگی منتهی می شود که جامعه انسانی منطقه مذکور را از دیگران متمایز می کند. وضعت فرهنگی، ظرفیت فکری خاصی را به وجود می آورد که به مقدار زیادی موجب تفاوت افراد جوامع مختلف می گردد. به همین دلیل ورود یک نظام اعتقادی واحد یا پیام تبلیغاتی واحد به دو منطقه متفاوت از لحاظ فرهنگی، باعث تغییرات و تحولات مختلفی درآن مجموعه و نظام اعتقادی و اثر تبلیغاتی متفاوتی می شود.

 

بزرگترین وظیفه جامعه شناسی، شناخت ویژگی های گوناگون هرجامعه به خصوص از نظرفکری، رفتاری، اعتقادی است. زیرا استفاده از جامعه شناسی فرهنگی است که می تواند درجامعه مذکور نفوذ، حضور و تأثیرگذاری منطقی، سازنده  و مثبت داشته باشد. به عبارت دیگردرجهت اهداف خاص تبلیغ دراثرگذاری آن به فرد یا جامعه مورد نظر، اطمینان حاصل نمود.

 

بنابراین ویژگی های فرهنگی یک جامعه دراثرگذاری تبلیغات و شیوه ارائه موفق یک تبلیغ تأثیر انکار ناپذیردارد و باید مورد توجه برنامه ریزان و استراتژیست های تبلیغاتی باشد. شناخت فرهنگی و ضرورت زمینه سنجی مناسب فرهنگی بسیار کارسازو تعیین کننده خواهد بود. دراکثر موارد عدم توجه به سطح فرهنگ محیط، موجبات خنثی شدن تأثیرپیام تبلیغاتی را فراهم می سازد.

 

تأثیر مثبت فرهنگ درتبلیغات

 

پیام تبلیغاتی بایستی با سطح فکر و بینش و بطورکلی فرهنگ مخاطب هم خوانی داشته باشد. تناسب و هماهنگی بین محتوای پیام و بینش و ذهنیت نقش مهمی دراثرگذاری پیام خواهد داشت، بنابراین به طورطبیعی پیامی که می تواند برکودک اثربگذارد نمی تواند برشخص بالغ و متفکر هم اصولاً اثرگذارباشد.

 

فرهنگ غنی و دانش بالای مخاطب پیام تبلیغاتی هرچند ممکن است دربدو امر سبب کندی و عدم پیشرفت تبلیغات دررسیدن به اهدافش شود اما درنهایت امر سبب رشد کمی و کیفی تبلیغات خواهد شد.

 

 

نويسنده : محمد هادي فدائي شندي

این کاربر 9 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.