جمعه, 02 آذر 1403

 



كاربيني رشته روابط عمومي اموررسانه.

                                                                    110
آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است ؟ نوع ارتباطآن را بيان فرماييد ؟

بله كاملا مرتبط مي باشد. در محيط كار بنده نحوه برخورد با ارباب رجوع بسيار با اهميت مي باشد.

مشخصاتمحيط كار مورد بازديد :  

دركنار درب  ورودي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ، ساختمان حراست و كنار آن پاركينگو روبروي پاركينگ ساختمان مديريت آن مجموعه و پشت ساختمان مديريت دستكاههايوتجهيزات پست زميني و هوايي ، دستگاههاي بهره برداري ديسپاچينگ و ساختمان کنترل برقكه وظایف انتقال برق را بر عهد دارند قرار دارد و پايين تر از ساختمان مديريت،ساختمان روابط عمومي و سالن همايش هاي آن شركت ،که سالن مذکور  تقریباً گنجایش 150الی 200 نفر را دارد، واقع شده است .

نام سازمان و يا شركت بازديد شده :

شركتتوزيع نيروي برق تهران بزرگ واقع درشيخ بهايي جنوبي شهرك والفجرانتهاي خيابانسوم

فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست :

توليد    توزيع    بهره برداري    وخدمات مشتركين برق


نوع سازمان چيست :   دولتي

تاريخچهتاسيس : در سال 1279هجري شمسي يك موتور برق 12 اسبي 110 ولت از خارج از كشورخريداري و دربالا خيابان مشهد” نصب شد تا براي روشنايي حرممطهر حضرت‌ امام‌رضا(ع) مورد استفاده قرار گيرد. اما اولين مجوز تاسيس يك كارخانهبرق در كشور به يك بازرگان ايراني به نام حاج‌حسين آقا امين‌الضرب داده شد . حاجامين‌الضرب اقدام به تاسيس اولين كارخانه برق عمومي در تهران كرد. تهران تا سال 1283 هـ.ش فاقد برق بود. از اين زمان به بعد چندخيابان عمده تهران داراي برقشدند
در اين هنگام شهرداري تهران مسووليت تهيه، نصب،‌تعمير و نگهداري تأسيسات مربوط به روشنايي معابر را برعهده داشت و به اين منظوردر شهرداري تهران واحدي به نام “اداره روشنايي” ايجاد شد.
تا اينكه در سال 1315 با تصويب اساسنامه مؤسسه برق شهرداري تهران،‌ادارهروشنايي شهرداري به مؤسسه برق تهران تبديل شد و به عنوان يك مؤسسه مستقل زيرنظرشهرداري به انجام وظايف خود پرداخت.
در واقع تا سال 1341براي مديريت برق كشور سازمان واحدي وجود نداشت و تصميمات كلان از طريق وزارت كشور وسازمان برنامه و بودجه به شهرداريها و مؤسسات خصوصي يا دولتي متولي برق درشهرستانها ابلاغ و اعمال مي‌شد. با افزايش تقاضا و خارج شدن توليد و مصرف برق ازوضعيت محدود منطقه‌اي و بخصوص ايجاد نيروگاههاي آبي در برنامه سوم عمراني كشور كهاز مهرماه 1341 به اجرا گذاشته شد، صنعت برق اهميت بيشتري يافت و ايجاد سازمانمستقلي براي توسعه اين صنعت لازم تشخيص داده شد. به اين منظور در دي‌ماه 1341سازمان برق ايران تأسيس شد.
توسعه سريع صنعت برق فكرايجاد وزارتخانه‌اي براي تأمين آب و برق موردنياز كشور را ايجاد كرد و برهمين اساسدر 22 اسفند 1342 وزارت آب و برق تأسيس شد.درتيرماه 1343قانون توسعة مؤسسات برقغيردولتي به تصويب مجلسين شوراي ملي و سنا (مجلسين وقت)‌رسيد. همين طور براساس ماده 2 قانون سازمان برق ايران درسال 1346 به وزارت آب و برق اجازه داده شد تا كشوررا ازنظر تأمين برق،‌بدون الزام به پيروي از تقسيمات كشوري به مناطقي تقسيم و به تدريجنسبت به تأسيس شركتهاي برق منطقه‌اي اقدام كند.
در سال 1348 نيز شركت توانير با مسؤوليت توسعة‌تأسيسات توليد، انتقال و عمده فروشي برقتشكيل شد.
در 28 بهمن 1353 با محول كردن برنامه‌ريزي جامعو هماهنگ‌كردن فعاليت انرژي در سطح كشور به وزارت آب و برق اين وزارت به وزارت‌نيرو تغيير نام يافت و در همان سال و سال بعد تغييراتي دراساسنامه شركت توانيرايجاد شد.پس از پيروزي انقلاب اسلامي و با شرايط جديدي كه در صنعت برق از نظر كيفيو كمي ايجاد شد مسأله تغييرات درساختار صنعت برق اهميت ويژه‌اي يافت و سرانجام شركتتوانير در مهرماه سال 1374 به سازمان مديريت توليد و انتقال نيروي برقايران(توانير) تبديل و وظايف و مأموريتهاي معاونت امور برق وزارت نيرو به اينسازمان محول و پست مديرعامل اين سازمان به معاونت امور برق داده شد.
بالاخره در جلسه مورخ 27/9/81 هيئت وزيران بنا به پيشنهاد وزارت نيرو وتأييد سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور و وزارت امور اقتصادي و دارايي در ساختارشركت توانير تغييراتي ايجاد و اساسنامه آن به نام شركت مادرتخصصي مديريت توليد،انتقال و توزيع نيروي برق ايران (توانير)‌به تصويب رسيد.

مراحلانجام كار در موسسه چگونه است ؟

براساسشرح وظايف تعريف شده ، دستورات توسط مديريت و معاونين به روساي واحد هاي مربوطهابلاغ شده و آنان نسبت به كار محوله اقدام و پس از انجام كار، اقدامات انجام شدهرا طي يك گزارش به روساي ستادي و از طريق سلسله مراتب به معاونين مديريت اطلاعرساني می نمایند .

رشتهتحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد ؟

روابط عمومی است که باید همه چیز راببیند و همه چیز را نیز زیبا بنمایاند. روابط عمومی حافظ منافع دستگاه مربوطه و مردمی است که با آن سر و کار دارند. امروزه به نظر می رسد که معیارهای قالب درجامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست به طوری که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان ها، بخشروابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شودو کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد. صاحب نظرانمعتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگتوسعه، بومی کردن سرمشقهای توسعه، کشف ومعرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگیبدانیم در اینصورت باید بتواند از هر نوع گسستگی وناپیوستگی جلوگیری کند و یاحداقل کاهشدهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.

چهتوانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟

کارشناس روابط عمومی بایستی از یکسری ویژگی های ذاتی نیزبهره مند باشد . این ویژگی ها شامل : استعداد مدیریت ، علاقمندی و انگیزه کار گروهیداشتن ، استعداد دگرگونی مثبت ، فرصت جویی آگاهانه ، کار آفرینی ، بهره هوشی بالا ،کنجکاوی ، سرزنده بودن ، داشتن بیان خوب از امور ، ظاهر مناسب ، ذوق و شوق ، آیندهنگری و شخصیت ترغیبی و متقاعد کننده هستند . حساس و پر مسئولیت ، هوش و زیرکی ازخصوصیات فردی است که در روابط عمومی مشغول به کارشوند.

شرايطشغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد :


تدوینمقررات لازم در حوزه روابط عمومی ، کلید رشد روابط عمومی ها است. به خاطر اين كه مسئولان روابط عمومى بتوانند، وظايف خودرا بدون مواجه شدن با مشكلات و بر خورد با قوانين انجام دهند بايد با آيين نامه هاىاجرايى و مقررات دولتى كه به خوبى با كار آنها در ارتباط است، آشنا باشند.


شغلهایمرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

فعالیتروابط عمومی بین المللی در ورای مرزها، حتی از چارچوب شناخته شده "دیپلماسی عمومی " فراتر می رود و با به کار گیری تکنیک های این رشته، در راه استحکام قدرت سیاسیحکومت ها، گام بر می دارد.

در همین رابطه رد پای این امر را در حوزه های مرتبط با "ارتباطات اجتماعی " و " روابط عمومی" ، از قبیل "روزنامه نگاری" ،" تبلیغات"،" فناوری اطلاعات" ، رسانه ها وپژوهش علوماجتماعی نیز می توان تا حدودی مشاهده کرد

تاریخچهمشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟

اصطلاحروابط عمومی به مفهوم کنونی نخسنین بار در سال 1897 در سالنامه یک موسسه راه آهنآمریکا مطرح شد و فعالیت آن به شکل کنونی از زمان آغازشد که موسسه های اقتصادی ودولتها افکار عمومی را در سرنوشت خود موثر دانسته و در یافتتند که فقط از طریقروابط عمومی است که می توان به اذهان عمومی را مجذوب کرده و به فعالیت خود رونقبخشند. در سال 1964 میلادی فاینانشنال تایمز از ( روابط عمومی) به عنوان صنعتی بزرگنام برد. هم اکنون روابط عمومی بویژه در رشته های مانند علوم اجتماعی و مدیریتمقام والایی کسب نموده وبه عنوان یکی از شعب تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاهها تدریسمی شود

آغازروابط عمومی به شکل سیستماتیک در سالهای 1900 به بعد شکل گرفت .


مشاغلمرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟

مديريت توسعه منابع انسانی، برنامه ریزی،تجهیز وآموزش نیروی انسانی ، خبرنگاری ،مددكاري اجتماعي،جامعه شناسی ، مردم شناسی

خصوصیاتهریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید ؟

تخصصی شدنشغل، یعنی این کهفرد شاغل ، همه کوشش خود را بر یک وظیفه روشن و محدود ، متمرکز کند و تمام ساعت هایروز به تکرار آن بپردازد؛ امّا بکوشد تا همه آگاهی ها و تجربیات حرفه ای مربوط بهآنشغلرا بداند و بهکار ببندد و همه پرسش های مربوط به آن را پاسخ گوید.

کار ، بخصوص در اجتماعات پیشرفته ، دارای ابعاد و جنبه های مختلف است

نخستین صورت کار ، جنبه فنّی آن است. مهارت های مختلف ، تخصص های گوناگون ، استفاده از ابزارهای خاص ، چگونگی تولید و ... جنبه فنی کار را تشکیل می دهند

دومین صورت کار ، جنبه فیزیولوژیک (طبیعی) آن است. انسان به هنگام کار ، دارای فعالیت های مؤثر بر فیزیولوژی (طبیعت) بدن است. همچنین ویژگی های فیزیکی (مادّی) انسان ، چون : قد و قامت ، اعضای بدن ، سیستم ماهیچه ها ، دستگاه تنفسی و عصبی انسان و ... از شرایط فیزیکی محیط کار (نور ، رنگ ها ، رطوبت ، تهویه و سر و صدا) تأثیر می پذیرد مسئله سوم ، جنبه روان شناختی کار است. انسان ، فقط یک موجود مادی نیست؛ بلکهخصوصیاتروانی و اخلاقی هم دارد. بنابراین ، در شرایط کار ، دارای کنش و واکنش های روانی با افراد و محیط پیرامون خود نیز هست. مسائلی چون استعداد ، انگیزه ، میزان خودآگاهی ، رضایتشغلی و روزمرگیشغلی و ... از جمله مسائلی هستند که بر اخلاق و شخصیت فرد ، تأثیر می گذارند ، به طوری که استعدادهای فرد ، انتخابشغلی او را مشروط می سازند و یا اتفاقاتی که برای یک نفر در محیط کار رخ می دهد ، بر گرایش ها ، دیدگاه های فکری و اخلاقی ، درجات خودآگاهی ، رضایتشغلی ، عقاید ، انگیزه ها و به طور کلّی بر شخصیت او اثر می گذارد

از سوی دیگر ، واکنش های فکری انسان نسبت به فعالیت های کاری اش ، امکان ارتقا و یا تنزّل موقعیت های کاری او را فراهم می آورند و بر رفتار او در طول زمان کار و یا در خارج از محیط کار نیز تأثیر می گذارند. مثلاً دیدگاه یک نفر نسبت به خانواده ، روابط اجتماعی، هنجارپذیری یا هنجارگریزی ، انتخاب سرگرمی های روزانه و محتوای آنها و ... ، همگی ممکن است متأثر از نوع کار و وضعیت محیطی باشد که او در آن ، مشغول به کار است

مدیریت توسعه منابع انسانی :مدیریت منابع انسانی شامل انجام فعالیت‌هایی است که دارای مبانی، مفاهیم، فرایندها و ابزارهای متفاوتی هستند تا حدی که در سازمان‌های بزرگ برای برخی از آنها واحدهای مستقلی تشکیل می‌دهند. با وجود تفاوت ماهیتی بین این فعالیت‌ها، بیشتر آنها دارای ارتباط از جهت عملیات و اطلاعات هستند. نوزده فعالیت مشخص از مدیریت منابع انسانی عبارتند از : 
تجزیه و تحلیل مشاغل ، طراحی شغل ، طبقه‌بندی مشاغل ، ارزشیابی مشاغل ، برنامه‌ریزی نیروی انسانی ، کارمندیابی ، انتخاب ، انتصاب ، اجتماعی کردن ، آموزش کارکنان ، ارزیابی عملکرد ، بهداشت و ایمنی ، بیمه و بازنشستگی ، رفاه ، انگیزش، مشارکت و روابط کارکنان ، حقوق و دستمزد ، پاداش ، جابجایی ، انضباط


بهنظر شما حوزه كارآفريني وايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟

دردنیای درحال تحول امروز، کامیابی از آن جوامع و سازمانهایی است که بین منابع کمیابو قابلیتهای مدیریتی و کارآفرینی منابع انسانی خود رابطه معنی داری برقرار سازد. بهعبارتی دیگر جامعه و سازمانی می‌تواند در مسیر توسعه، حرکت روبه جلو و با شتابیداشته باشد که با ایجاد بسترهای لازم منابع انسانی خود را به دانش و مهارتکارآفرینی مولد تجهیز کند تا آنها با استفاده از این توانمندی ارزشمند، سایر منابعجامعه و سازمان را به سوی ایجاد ارزش وحصول رشد و توسعه، مدیریت و هدایت کنند.
امروزه که کار و فعالیت شکل تازه ای به خود گرفته است و به سوی خودکارفرمایی وخوداشتغالی در حرکت است. کارآفرینی و کارآفرینان نقش کلیدی در روند توسعه و پیشرفتاقتصادی جوامع مختلف ایفا می‌کنند. تجارب کشورهایی مانند ژاپن، کره جنوبی، مالزی وهند آکنده از فعالیتهای چشمگیر کارآفرینانی بوده است که امروز به توسعه یافتگی کشورخود می بالند. باید توجه داشت که کارآفرینان تنها به ایجاد فرصتهای شغلی جدید نمیپردازند بلکه با ساختار، تفکر، تحرک و فرهنگ لازم دست به تخریب خلاق می زنند تا ازدل ویرانه های کهن بنای رفیع آبادانی و پیشرفت را برافرازند.
باتوجه به نقش واهمیت کارآفرینی و سابقه درخشان کارآفرینان در توسعه بسیاری از کشورها و باتوجه بهمشکلات اقتصادی زیادی که کشور ما با آن مواجه بوده و دست یاری از هر سویی می طلبد،ترویج و اشاعه مفهوم کارآفرینی، بسترسازی برای فرهنگ حامی کارآفرینی و مهمتر از همهتربیت افراد (بویژه تحصیلکردگان) کارآفرین سازمانی برای تمامی جوامع بــه خصوص برایجوامع درحال توسعه ای مانند ایران از اهمیت و ضرورت حیاتی برخورداراست.

بهنظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟

برنامهریزی

تحقیق

توجهبه مخاطبین

برقراریارتباط دوسویه بین مخاطب و سازمان

گفتگوبا مخاطب برای رسیدن به تفاهم و هم فهمی

توجهبه افکار عمومی

توجهبه تبلیغات و انتشارات و رسانه ها

 
اطلاعرسانی دقیق

آیاعلاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟

بله ، كسى كه روابط عمومى را به عنوان يك شغل انتخاب مى كند و مسئوليت انجام وظايفى را در اين حرفه مى پذيرد، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعى كند مهارت ها و تخصص هاى آن را فرا گيرد و آينده شغلى و پيشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ريزى كند

بايد استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانايى فردى، علاقه، انديشه و يا انديشه خلاق، انگيزه پيشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد، همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل محيط كار اصول و فلسفه سازمان را به خوبى بشناسد.

حساس و پر مسئوليت، هوش و زيركى از خصوصيات فردى است كه در روابط عمومى نیاز است وباید آن را در خود تقویت نماید.


نويسنده : مجتبي جاويد

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.