شرح بازدید کتابخانه ملی و ارتباط آن با رشته روابط عمومی
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط الناز بایرام قلی زاده نیازی
-
بازدید: 1959
به نام خدا
.
٢- آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید ؟
البته بنده در حال حاضر شغلی ندارم؛ اما با توجه به علاقه مندی که به رشته خود دارم، پی گیر شغلی متناسب با رشته خود یعنی روابط عمومی می باشم .
به نظرم، در نگاه اول چنين به نظر می آید كه هرچه سطح تحصيلات بالاتر و ارتباط نوع تحصيلات با حرفه روابط عمومي بيشتر باشد، ميزان رضايت شغلي نيز بيشترخواهد بود. ولي متاسفانه از آنجا كه، روابط عمومي كشور ما هنوز به سطح عملي مطلوب و جايگاه واقعي خود نرسيده است، فرض ما بر اين است كه هرچه سطح تحصيلات بالاتر و ميزان ارتباط رشته تحصيلي با اين حرفه بيشتر باشد، ميزان رضايت شغلي پايين مي آيد. زيرا افرادي كه در رشته هاي مرتبط تحصيل كرده اند با جنبه هاي علمي و ظريف كار روابط عمومي آشنايي دارند و ديد آنان نسبت به امور پيرامون روابط عمومي گسترده تر است و چون عملاً انتظارات آنان برآورده نمي شود و دانش آنها به واسطه شرايط و مشكلات بنيادي جنبه عملي پيدا نمي كند،سرخورده مي شوند.
در نگاه دیگر فرض بر اين است كه هرچه فرد با سابقه تر باشد به دليل كسب تجربه و كارآزمودگي بيشتر،انجام كارها براي او راحت تر مي شود و درنتيجه رضايت او از كارش افزايش مي يابد. از طرفي چون در نگرش نسبت به روابط عمومي تحولاتي روي داده است وانتظارات مورد نظر از آن تغيير كرده اند، لذا به نظر مي رسد اين مساله بر ميزان رضايت نسل قديم روابط عمومي و نسل جديد آن نيز اثر گذاشته است. پس نوع رابطه هم به صورت مستقيم وهم معكوس مطرح است.
روابط عمومی رشته ای است که این روزها همه مشاغل برای موفقیت در کارشان به آن احتیاج دارند. از شرکتها و موسسات دولتی گرفته تا شرکتهای خصوصی برای پیشبرد اهداف خود به کسی نیاز دارند تا رابط بین آنها و محیط بیرون باشد و بتواند به بهترین شکل ممکن اخبار و اطلاعات را انتقال دهد.
كسى كه روابط عمومى را به عنوان يك شغل انتخاب می كند و مسئوليت انجام وظايفى را در اين حرفه مى پذيرد، بايد به عنوان يك حرفه به آن نگاه كند و سعى كند مهارتها و تخصصهاى آن را فرا گيرد و آينده شغلى و پيشرفت اجتماعى خود را براساس آن برنامه ريزى كند. بايد استعداد، آمادگى، ظرافت، تناسب و توانايى فردى، علاقه، انديشه زايا يا انديشه خلاق، انگيزه پيشرفت، شهامت و شجاعت داشته باشد، همچنين قدرت تجزيه و تحليل مسائل محيط كار اصول و فلسفه سازمان را به خوبى بشناسد.
در دایره المعارف " وبستر " نوشته شده،"روابط عمومی" همان چیزی است که اگر درست شناخته شود و به طور اصولی به آن پرداخته شود عنصری اساسی برای به تحقق پیوستن ارزشها، ایجاد تفاهم متقابل، درک درست واقعیت، موقعیتهای شغلی و اجتماعی و صدها هدف دیگر است.
٣- مشخصات محیط کار مورد بازدید :
ساختمان کتابخانه را در سه بخش معرفی می کنیم :
الف)تقسیم بندی فضایی کتابخانه ب)جمع زیربنای واحدها ج) دسترسی به ساختمان
الف) تقسیم بندی فضایی کتابخانه
اين ساختمان بـه گونه اي طراحي و ساخته شده كـه عـلاوه بـر مديريت، واحدهاي پشتيباني، و پاركينگ، هشت مـركـز مهم و تخصصی كتابداري و مجمـوعـه هـاي كتاب هاي مرجع و غيـر مرجع چاپي، نسخـه هـاي خطـي و كتاب هاي نادر، منابع غيركتابي را در خود جا بدهد و قابليت آن را داشته باشدكه بتواند با تغييراتي كه در حوزه فناوری،به خصوص فناوري اطلاعات روي مي دهد، هماهنگ شود. همچنين ساختمان جديد ايـن امـكان را فراهم مي آورد كه مراكز تخصصي كتابداري بتوانند با هم در ارتباط مستقيم و تعاملي باشند.
ساختمان جدید كتابخانه ملي حدود۹۷۰۰۰ مترمربع بنا دارد و هشت واحد در آن پيشبيني شده است. اين ساختمان در شرايط عادي ٤ ميليون جلد و در صورت استفاده از قفسهبندي فشرده تا ۷ ميليون جلد كتاب و نشريه ادواري را در خود جاي ميدهد.بخش نسخه های خطی از امکانات ویژه برای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی برخوردار است. عموم می توانند از آن استفاده کنند ولی برای عضو شدن در کتابخانه ملی فقط باید مقطع کارشناسی ارشد به بالا باشید. در این مجموعه سالن های مخصوص برای استفاده از نابینایان و کودکان نیز وجود دارد. و همچنین مجموعه ها دارای سیستم ضد حریق نیز می باشد.
فضاهاي لازم براي فعاليت كتابخانه ملي دسته بندي شدهاند و هشت واحد در برنامه كالبدي طرح شكل گرفته است. اين واحدها تقسيمبندي فضايي كتابخانه به شمار ميروند كه بر مبناي نوع فعاليت در يك گروه آمدهاند و بايد از لحاظ ساختماني به يكديگر مرتبط شوند :
|
واحد ١، براي فعاليتهاي همگاني با۷٤١۰متر مربع زيربنا.
|
|
واحد ٢، كتابخانه پژوهشي با ١٦۰۰۰ مترمربع زيربنا.
|
|
واحد ٣، خدمات پشتيباني اجرايي با ٤٥٦۰ مترمربع زيربنا.
|
|
واحد ٤، مديريت خدمات ماشيني اداري و تسهيلات خاص كارمندان با ۷۹٦۰ مترمربع زيربنا.
|
|
واحد ٥، خدمات نگهداري، با ۷١٣۰مترمربع زيربنا.
|
|
واحد ٦ ، مخزنهاي بسته، با ٢۰۰۰۰مترمربع زيربنا.
|
|
واحد ۷، مركز تحقيقات اسلامشناسي – ايران شناسي، براي ١١٥۰ استفاده كننده با ٢۰٨۰ مترمربع زيربنا.
|
|
واحد ٨، تسهيلات پاركينگ با ۷۰۰۰ مترمربع زيربنا.
|
ب) جمع زیربنای واحدها
جمع زيربناي واحدها با احتساب ضريب ٢٥% براي آمد و شد افقي و عمودي ۹۰۰۰۰ مترمربع است. در ساختمان جديد كتابخانه ملي پنج تالارمطالعه تخصصي وجود دارد :
تالار مطالعه منابع علوم و فنون
|
تالار مطالعه منابع و مراجع
|
تالار مطالعه منابع علوم اجتماعي
|
تالار مطالعه منابع علوم انساني و هنر
|
تالار مطالعه نسخههاي خطي
|
گنجايش اين تالارها بالغ بر ١٥۰۰ نفر است.
براساس خواص ذاتي و ماندگار طرح و ديگر شرايط پيراموني و معيارهاي طراحي اندام بنا به صورت گسترده، فشرده و با تركيبي از نظم و آزادي در نور و هواي اين سرزمين شكل ميگيرد و عناصر آن جاي خود را در اين اندام مييابند. فضا هايي كه مورد مراجعه مردم است به طور طبيعي در طبقه همتراز ميدان و يك طبقه زير و يك طبقه روي آن قرار ميگيرند و چون شاخه هاي درخت يا درختاني در زير نور در هم بافته ميشوند.
نور افق از روزنه هاي حاشيه فضا ها و نور خط الراسي از نورگيرهاي سقفي و نور پيشاني از پنجره هاي اسپري همه اين فضا ها را غرق در نور ميكند. جستجوي نور، سقف بعضي از فضا هاي داخلي را كه در جوار فضاهاي پيراموني با سقف كوتاه قرار دارند تا ارتفاع سه طبقه ميرساند كه يادآور تالارهاي مرتفع معماري گذشته در تركيب با شاه نشين هاي اطراف آن است. مخازن همجوار تالارهاي مطالعه كه به روشنايي نياز ندارند به طرف جبهه غرب كه پنجره هاي گسترده را برنميتابد كشيده ميشوند. مخازن بسته مركزي، سنگينترين فضا هاي طرح، زير اين فضاها قرار ميگيرند و مركز قفل بنا را پايين ميآورند و براي احتراز از نور و سيلات احتمالي از حاشيه بنا دور ميشوند.سبكترين عنصر طرح يعني دفاتر رياست و دفاتر خدمات اداري تا بالاترين تراز ساختمان صعود ميكنند و بر فراز اين دفاتر فضاي محصور آنتن ها و بشقابهاي مخابراتي قرار ميگيرند.
همچنين در گروه مخازن تخصصي در صورت نياز ، از منابع اطلاعاتي، رونوشت تهيه شده و بخش تكثير، نيازهاي مراجعان را در اين زمينه برطرف مي سازد. در صورتي كه مراجعان به تهيه پويش (اسكن) از كتاب احتياج داشته باشند با سفارش آنان اين كار، انجام مي پذيرد. انتقال كتاب ها توسط ريل هاي خودكار، انجام شده و فرآيند امانت به صورت كاملا خودكار صورت مي پذيرد.
تالارها و مخازن تخصصی کتابخانه ملی همه روزه (روزهای کاری و ایام تعطیل) از ساعت ٨ صبح تا ١۰شب (نیمه دوم سال ۹ شب) به ارائه خدمات به مراجعه کنندگان و پژوهشگران میپردازد.
ج) دسترسی به ساختمان
آدرس ساختمان جديد كتابخانه ملي ايران تهران، بزرگراه شهيد حقانی، بعد از ایستگاه مترو ميرداماد، خروجی كتابخانه ملی مي باشد. (مشاهده نقشه دسترسي از طريق مترو)
نزديكترين ايستگاه مترو به ساختمان هاي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران ايستگاه مترو شهيد حقانی واقع در بزرگراه شهيد حقانی مي باشد.
جهت رفاه حال مراجعين محترم به اين ساختمانها سرويسهاي رفت و برگشت از ايستگاه مترو آماده مي باشند.
٤- نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :
سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
٥-فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
اهداف و وظایف اصلی کتابخانه ملی ايران شامل موارد زیر می باشد :
١-گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غيرمكتوب در ايران و يا متعلق به ايرانيان خارج از كشور.
٢-گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب (چاپي و خطي) و غيرمكتوب در زمينه ی ايرانشناسي و اسلامشناسي، خصوصاً انقلاب اسلامي به رهبري حضرت امام خميني (قدس سرهالشريف).
٣-گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه اطلاعات مربوط به آثار مكتوب و غيرمكتوب معتبر علمي، فرهنگي، فني از كشورهاي ديگر.
٤-پژوهش و برنامهريزي علمي كتابداري و اطلاعرساني و شركت در تحقيقات و فعاليتهاي بينالمللي ذيربط.
٥-اتخاذ تدابير و اخذ تصميمات لازم براي صحت، سهولت و سرعت امر تحقيق و مطالعه در همه زمينهها به منظور اعتلاي فرهنگ ملي و انجام تحقيقات مربوطه.
٦-انجام مشاوره، نظارت، هدايت و ارائه خدمات فني و برنامهريزي و سازماندهي كتابخانههاي كشور.
۷-ارائه ی روشهاي مطلوب به منظور هماهنگ كردن خدمات و فعاليتهاي كتابخانههاي عمومي و تخصصي جهت تسهيل مبادله اطلاعات.
همچنین در قانون تأسيس اسناد ملي ايران نيز كه در سال ۱۳٤۲ به تصويب رسيده است، فعالیت اصلی را براي تأسيس آن بر مي شمارد :
"به منظور جمع آوري و حفظ اسناد ملي ايران در سازمان واحد و فراهم آوردن شرايط و امكانات مناسب براي دسترسي عموم به اين اسناد و همچنين صرفه جويي در هزينه هاي اداري و استخدامي از طريق تمركز پرونده هاي راكد وزارتخانه ها و مؤسسات دولتي و وابسته به دولت سازماني به نام سازمان اسناد ملي ايران وابسته به سازمان امور اداري و استخدامي كشور تأسيس مي گردد."
به طور خلاصه ؛ نگهداری نسخه های قدیمی، کتیبه ها و کتاب ها و دست نوشته ها، استفاده عموم از مرجع های نوشته شده و پایان نامه ها، استفاده نابینایان و کودکان (که این افراد هم برای عضو شدن هیچگونه محدودیتی ندارند). این امکان را دارد که مراکز تخصصی کتابداری می توانند با هم در ارتباط مستقیم باشد. با استفاده از تجهیزات مدرن، امکان انتقال کتاب از مخازن به بخش های امانت امکان پذیر می باشد. برگزاری همایش ها در داخل و خارج از کشور و امکان بازدید برای دانشجویان، مدارس و عموم و...
٦- رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
روابط عمومی در کتابخانه ها، که از ساختار سازمانی برخوردارند، روابط عمومی لازم و دائمی می باشد که درکتابخانه ها با گروه هاي مختلفي در ارتباط هستند که از آن جمله مي توان به گروه هاي زير اشاره کرد :
١- گروهي که براي کتابخانه تامين اعتبار مالي مي کند.
٢- گروهي که کتابخانه ها، منابع خود را از آنها خريداري و يا از طريق آنها تهيه مي کنند.
٣- گروهي که کتابخانه ها، کتابداران آموزش ديده را از ميان آنها استخدام مي کنند.
٤- گروه ديگري وجود دارد که در بدنه حکومت و يا خارج از آن تصميم گيري ها و سياست گذاري هاي مربوط به کتابخانه ها را عهده دار هستند.
٥- و بالاخره کل جامعه استفاده کننده مي باشند.
روابط عمومي بخشي از کتابخانه است که در جهت برقراري ارتباط مطلوب با کليه گروه هاي فوق فعاليت مي کند. اين ارتباط، يک ارتباط دو جانبه است، يعني رساندن اين پيام که کتابخانه به وظايف خود عمل مي کند و به چه چيزهايي نيازمند است تا خدمات خود را به نحو شايسته انجام دهد، و گرفتن بازخورد از گروه هاي ذينفع در مورد خواسته ها و نظرات آنها در باب خدمات کتابخانه.
ارتباط کتابخانه ها با مخاطبان خود در چارچوب رسمي, نهادي به نام روابط عمومي ست؛ تقريبا از زماني که ايده تشکيل روابط عمومي در سازمان ها مطرح شد، يعني قرن بيستم آغاز شده است. البته بسيار پيش از آنکه چنين نهادي رسميت پيدا کند، مفهوم روابط عمومي براي کتابخانه ها مفهوم آشنايي بوده است. "مثلا وقتي ساموئل سويت گرين در سال ١٨٦۷ در انجمن کتابداران امريکا اصلاح روابط شخصي کتابداران و خوانندگان را مطرح مي کند، در واقع به مساله روابط عمومي اشاره دارد".
۷-نوع سازمان :
دولتی؛ كتابخانه ملي مؤسسهاي است دولتي و بودجه آن در بودجه كل كشور و در رديف مستقل ذيل رديف رياست جمهوري منظور ميگردد.
٨- تاریخچه تاسیس سازمان :
آرشیو ملی ایران، در اجرای وظایف قانونی که در اساسنامه تأسیس سازمان اسناد ملی ایران و نیز مصوبه ی شماره ی ۱۰۳۳۸۲/۱۹۰۱ مورخ ۹/۶/۱۳۸۱ شورای عالی اداری، مبنی بر ادغام سازمان مذکور با کتابخانه ی ملی و تشکیل سازمان اسناد وکتابخانه ملی ایران، پیش بینی گردیدهاست، فرایند شناسایی، فراهم آوری، نگهداری، سازماندهی واطلاع رسانی اسناد ملی ایران را بر عهده دارد. اجرای این فرآیند، در تشکیلات جدید سازمان بر عهده ی معاونت اسناد ملی با چهار اداره ی کل گذاشته شده است. و انجام آن در روندی به هم پیوسته و با وظایفی مشخص برای هریک از ادارات کل محقق میشود.
كتابخانه ی ملي ايران از ابتداي تاسيس در سال ۱۳۱۶ شمسي ضمن جمع آوري منابع مختلف، به گردآوري كتاب هاي ايران-شناسي هم همت گماشت. در آغاز، كتاب ها از مدرسه ی دارالفنون و كتابخانه ی وزارت معارف به كتابخانه ی ملي منتقل شد، سپس به تدريج كتاب هاي ايران شناسي منتشرشده در كشورهاي ديگر خريداري و به مجموعه اضافه گرديد كه بيشتر اين خريدها به تشخيص سيد حسن تقي زاده سفير وقت ايران در لندن انجام مي شد. ايران شناسان و مؤلفان خارجي نظير آرتور كريستن-سن، آندره گودار، هانري كربن، ولاديمير مينورسكي و همچنين مؤلفان ايراني كتاب هايي به كتابخانه اهدا مي كردند. از مجموعه ی پنج هزار جلدي كتاب هاي بانك استقراضي روس كه به كتابخانه ی ملي واگذارشده بود، كتاب هايي به زبان روسي به اين مجموعه منتقل شد. كتاب هايي نيز به زبان آلماني در زمان هيتلر به ايران اهدا شد كه بخشي از آن به اين مجموعه افزوده شد. از طرفي چون در بازارهاي جهاني، كتاب هاي قديمي درباره ی ايران موجود نبود، تهيه ی عكس از آنها مورد نظر قرار گرفت و از سال۱۳٥۰ تا ۱۳٥۲ شمسي از كتاب هاي قديمي و ناياب مربوط به ايران كه در كتابخانه هاي كشورهاي اروپايي وجود داشت، عكسبرداري انجام شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مجموعه ی ايران شناسي كتابخانه ی پهلوي هم به اين بخش انتقال يافت. از مجموعه ی خصوصي دكتر فخرالدين شادمان هم حدود ۷۰۰ جلد كتاب وارد اين بخش شد.
ابتدا در كتابخانه ی ملي كتاب ها به ترتيب ورود به كتابخانه در قفسه ها قرار مي گرفت و چون كتاب هاي مربوط به ايران هم در بين آنها قرار داشت، بر اساس زبان آنها تقسيم بندي مي شد اما در سال ۱۳٤۲ شمسي و در زمان رياست ايرج افشار كليه ی انتشارات مربوط به ايران جداسازي و تقسيم بندي موضوعي شد.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي ايران، بخش مذكور با عنوان "بخش ايران شناسي و اسلام شناسي" به انجام وظيفة دائمي خود براي گردآوري، حفاظت، سازماندهي و اشاعه ی اطلاعات مربوط به آثار مكتوب به زبان فارسي و عربي كه با مباحث خاص ايران و اسلام ارتباط دارد، ادامه داد.
اكنون اين مجموعه دربرگيرنده ی بيش از ٥۰۰۰۰ جلد كتاب، ٦۰۰عنوان نشريه و٢٥۰۰ عنوان پايان نامه ی دكترا مي باشد كه اكثرا به زبان هاي آلماني، فرانسه، انگليسي و روسي است و از طريق خريد، اهدا، مبادله و واسپاري تهيه شده است.
منابع اين مجموعه را مي توان به طور كلي به دو دسته تقسيم كرد: آثار مربوط به پيش از اسلام و بعد از اسلام؛ آثار دوران پيش از اسلام درباره ی ايران و منطقه است و بعد از اسلام، اطلاعات ايران و جهان اسلام را دربرمي گيرد و شامل موضوعات مختلفي نظير ادبيات، زبان، دين، فلسفه، تاريخ، علوم، هنر و غيره مي باشد.
ارزشمندترين منابع اين مجموعه سفرنامه هاي خاص ايران است كه اكنون بالغ بر ٢٦۰عنوان مي باشد و سال ها قبل فهرست بيشتر آنها به كوشش كتابداران پيشين انجام شده است.
تعدادي از اين سفرنامه ها در قرن هاي هفدهم و هجدهم ميلادي به چاپ رسيده و اكنون جزء كتاب هاي ناياب به شمار مي آيد؛ مانند سفرنامه هاي پيترو دلاواله، شاردن و نظاير آنها. قديمي ترين كتابي كه در اين بخش نگهداري مي شود، كتاب داستان مسيح به سال ۱٦٣۹ميلادي است. بخش ارزشمند ديگر از اين مجموعه پايان نامه هايي است كه درباره ی ايران توسط غيرايرانيان يا ايرانيان در دانشگاه هاي خارج از كشور نگاشته شده و خريداري و گردآوري آنها از مهم ترين وظايف كتابخانه بوده است.
۹- مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
برای مثال، مراحل انجام کار در تالار پژوهش بدین گونه است که مراجعه كننده درابتداي ورود، به قسمت امورمشتركين هدايت ميشود. دراين قسمت فرم تقاضاي استفاده از اسناد در اختيار وي قرار ميگيرد. مراجعه كننده پس ازتكميل فرم و ارائه ی مدارك لازم، به كارشناسان فهرستگان اسناد معرفي ميگردد و با راهنمايي اين كارشناسان فهرستي از اسناد مورد درخواست خود تهيه مي كند. اسناد درخواستي توسط پژوهشگر در بخش رويت اصل اسناد و يا در بخش ميكروفيلم ديده ميشود و در نهايت اسناد گزينش شده توسط پژوهشگر، پس ازطي مراحل بازتوليد در اختيار بخش امور مشتركين قرارداده ميشود. اين بخش پس ازكسر هزينه هاي قانوني، تصاوير اسناد را در اختيار پژوهشگر قرار مي دهد.
همچنین اسنادي كه در مرحله ارزشيابي، واجد شرايط ارزش نگهداري دائمي تشخيص داده ميشوند، بنا به اولويتهاي از پيش تعيين شده ،كه عمدتا بر پايه دو عنصر اهميت و قدمت هستند؛ به بخش ضدعفوني ارسال و سپس به واحد تنظيم وپردازش منتقل ميشوند و با در نظر گرفتن نوع اسناد (متني و غير متني)، به گروههاي ذيربط ارسال می شوند و سپس كارشناسان برنامه ريزي و بررسي اسناد، ضمن بررسي و مطالعه محتواي آنها، فهرست موضوعي و توصيفي (محتوايي و فيزيكي) اسناد را در چارچوب عناصراطلاعاتي مندرج در كاربرگههاي تنظيم و توصيف، تهيه و در بانك اطلاعاتي سازمان وارد مي كنند.
تنظیم و توصيف اسناد ، بر اساس استانداردهاي جهاني آرشيو ، به ويژه دو اصل " احترام به منشا اسناد" و " حفظ نظم و ترتيب اوليه" و با لحاظ كردن ويژگي هاي فرهنگي و تاريخي ايران و زبان فارسي انجام ميگيرد.
١۰- رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟
همانطور که "اسکات. ام. کاتليپ" صاحب نظر، روابط عمومي در جهان می گوید : " روابط عمومي، اداره کردن وظايف، شناسايي و ايجاد، حفظ و نگداري روابط عمومي مطلوب و حسنه بين سازمان و جامعه است، جامعه اي که توفيق و ناکامي يک سازمان به آن وابسته است."
از آن جايي که چگونگي برقراري ارتباط با مراجعه کننده در خدمات کتابخانه و پاسخ دهي، تاثير مستقيم دارد به جا است که به کتابداران بخش هاي مختلف کتابخانه، اعم از مرجع، امانت و...، برقراري ارتباط کلامي و غيرکلامي به شيوه صحيح آموزش داده شود. هرچند که وظيفه برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي روابط عمومي به عهده فرد يا افراد خاص در کتابخانه ها نهاده مي شود، اما نکته مهم اين است که پيشبرد اهداف روابط عمومي در صورتي ميسر خواهد بود که اين اهداف در تمامي امور روزمره و توسط همه کارکنان کتابخانه در نظر گرفته شود؛ در واقع وظيفه بهبود روابط عمومي، به عهده فرد فردکارکنان کتابخانه است.
از مجموعه موارد گفته شده، مي توان نتيجه گرفت که بر خلاف آنچه که در کتابخانه هاي ايران مرسوم است و کار ميز امانت را کاري مي دانند که هر فردي مي تواند انجام دهد، بکارگيري کتابداراني با تحصيلات دانشگاهي کتابداري، در بخش امانت يا مرجع کتابخانه اهميت بسزايي دارد و در راستاي دستیابی به هدف اصلي کتابخانه يعني رساندن مراجعه کننده به نياز اطلاعات وي مي باشد.
در هر حال وظيفه کتابدار اين است که تمايل به استفاده از کتابخانه را در مراجعه کنندگان افزايش دهد، نه اين که با برخورد نامناسب آنان را گريزان سازد.
١١- چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
برای فعالیت در حوزه روابط عمومی نیازمند استعداد و توانایی ها خاصی می باشد که هر فردی باید قبل از انتخاب آن به عنوان شغل آینده خود به آنها توجه داشته باشد و شخص روابط عمومی باید در این عرصه جسور باشد و باید در مورد وظایف و امور محوله به شرکت یا اداره مربوط به خود اطلاعات کامل و دقیقی داشته باشد، وی باید شانه به شانه مدیریت عامل و پرسنل شرکت حرکت کند و از قدرت بیان و تزئینی دقیقی برخوردار باشد و تمام فعالیت و جزئیات مربوط به شرکت یا اداره خود را در جهت منافع و سوق به اهداف عالی شرکت انعکاس دهد.
١٢- شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
١- سختی و پیچیدگی
٢- قوانین و مقررات انجام کار
٣- مباحث ایمنی و بهداشت
٤- مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
....................................................................................................................................................................................................................................................................................
١- سختی و پیچیدگی
به جهت اینکه روابط عمومی با عموم مردم و ذهن آنان مرتبط است به طبع از سختی و پیچیدگی خاصی برخوردار است لذا می بایست در ابتدا اصول ارتباطات با مخاطبین را دانست ، سپس با علم به موضوع فعالیت آن شرکت مطبوع برنامه ریزی و اجرائیات کار روابط عمومی صورت گیرد.پس اگر روحیه انتقاد پذیری ندارید اگر مخالفت دیگران را نمی توانید بپذیرد کارکردن در حوزه روابط عمومی برای شما بسیار سخت و دشوار می باشد.شما در طول زمان با افراد مختلفی در ارتباط هستید پس با فرهنگ ها و نگرش ها مختلفی باید آمادگی گفتگو و مباحثه را داشته باشید.
٢- قوانین و مقررات انجام کار
قوانین و مقررات کار روابط عمومی ؛ هوشمندی در نوع ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی ، تامین نیازهای مشتریان و اطلاع یابی از وضعیت بازار هدف خود و اطلاع رسانی سریع و مناسب و صحیح به مسئولان.
٣- مباحث ایمنی و بهداشت
در تمامی شغل های روابط عمومی و چه در دیگر شغل ها، بحث ایمنی و بهداشت به صورت کلی برای همه قابل اجرا می باشد.با کمی توجه به ساختار و نوع شغل روابط عمومی به این موضوع پی می بریم که ایمنی در کار روابط عمومی بیشتر در چارچوب رعایت ضوابط و مقررات در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها و دنیای مجازی موضوعی بسیار مهمی بوده و امنیت شبکه و اطلاعات در سازمان یک اصل می باشد پس باید توجه کرد همان گونه که به روز کردن اطلاعات امری است اساسی، حفظ، حراست و پشتیبانی از اطلاعات از اهمیت بیشتری در شغل و رشته روابط عمومی برخوردار است.
بهداشت کار نیز در حوزه روابط عمومی بستگی به نوع و ساختار پیام و منابع تشکیل دهنده پیام به عنوان یک اصل همیشه پیش روی یک کارشناس روابط عمومی بوده و در این امور باید به انعکاس مطالب با رعایت انصاف، حفظ فرهنگ و ارزشی ها به عنوان یک هدف کوشا باشیم پس همیشه به اینکه نکته باید توجه کرد فساد و دروغ گویی اصلی ترین عامل از بین رفتن بهداشت کاری در محیط و حیطه روابط عمومی می باشد.
٤- مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
گسترش روابط عمومی به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه(سازمانها و شرکت ها) می باشد تعاملات نزدیک و متقابل سازمانها و وجود وسایل ارتباط جمعی و شبکه های مجازی نشان دهنده تاثیر روابط عمومی در مباحث فرهنگی و اجتماعی می باشد توجه به اطلاع رسانی دقیق، استفاده از راهنمایی مشاغل، استفاده از وسایل تبلیغاتی جذاب و چشم نواز، توجه به ایده های بازاریابی و تولید، ایجاد حس رقابتی با دیگر رقبا تجاری توجه به مشتری مداری، اطلاع رسانی دقیق از محاسن و معایب کالا امکان انتخاب و تهیه بهترین اجناس و فرهنگ درست مصرف کردن را به ما می آموزد.
١٣- شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟
هم اکنون روابط عمومی به ویژه در رشته هایی مانند علوم اجتماعی و مدیریت مقام والایی کسب نموده و به عنوان یکی از شعب تخصصی علوم اجتماعی در دانشگاه ها تدریس می شود. هر چند روابط عمومی پیشنه ای به اندازه کل تاریخ دارد اما ابزارهایی که در این جهت مورد استفاده قرار گرفته شاهد تغییر و تحولاتی عمیق بوده است. به خصوص بعد از جنگ جهانی اول توجه خاصی به روابط عمومی علمی شد و در سال های بعد از جنگ دوم جهانی به این اهمیت افزوده شد.
١٤- تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟
روابط عمومی در جهان :
تاريخ اديان و مذاهب جهان مملو از روشهاي مختلف رهبران و پيشوايان ديني در تأثيرگذاري بر افكار عمومي و جلب اعتماد و اطمينان در مردم است، به گونهاي كه پيامبران ديني را ميتواننخستين” افسران روابط عمومي“ ناميد. همزمان با ادامه حيات ديني در جهان، حيات فرهنگي ملتهاي مختلف نيز مملو از نشانه هايي بوده كه به طريقي با فعاليتهاي روابط عمومي به معني اعم آن در رابطه بوده است.
اصطلاح”روابط عمومي“ براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته هاي اداره اتحاديه راه آهن ايالات متحده بكار برده شد و در دهه اول قرن بيستم نخستين دفاتر روابط عمومي در مؤسسه هاي اين كشور ايجاد گرديد.
در سال۱۹۰٦ میلادی اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را بهمشتريـان خود ارايه ميكرد، بوجودآمد. نخستين شركت روابطعموميتوســط ”ايويلي“ فارغ التحصيل دانشگاه پرنيسون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد. پس از اين شركت مؤسسه هاي ديگر نيز به تأسيس دفاتر روابط عمومي اقدام كردند و روابط عمومي به عنوان يك حرفه به وجود آمد و شناخته شد. انگلستان در سال ۱۹۱۱ و بعد از آن کشورهای آلمان، فرانسه و هلند این رشته را تاسیس نمودند.
روابط عمومي در ايران ( قبل از انقلاب اسلامي )
روابط عمومي در ايران براي نخستين بار در سال ۱٣٣۰در شركت نفت ايران ايجاد شد و مرحوم دكتر ”حميد نطقي“ استاد دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي پايه گذار آن به شمار مي رود. تحول روابط عمومي تا آن اندازه بود كه ظرف حدود ٢۰ سال انجمني به نام انجمن روابط عمومي ايران و چند مؤسسه مشاوره در روابط عمومي بوجود آمد وحتي دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي اين رشته را در سطوح ليسانس تدريس كرد. از سال ۱٣٤٥ بود كه وزارتخانه ها به تدريج اداره اطلاعات، تبليغات و انتشارات را به نام روابط عمومي برگرداندند.
روابط عمومي در ايران ( پس از پيروزي انقلاب اسلامي )
دفاتر روابط عمومي پس از انقلاب تحت نام ”روابط عمومي و ارشاد اسلامي“ به طور اعم فعاليتهاي ارتباطي و روابط عمومي را انجام مي دادند.
در سال ۱٣٦٣ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سيمناري را با شركت روابط عمومي ها در تهران برگزار كرد كه در واقع زيربناي حركت روابط عمومي را براي تجديد حيات آن پي ريزي كرد .
در حال حاضر رشته روابط عمومي در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبائي و دانشگاههاي علمي ـ كاربردي تدريس مي شود و ادارات كل روابط عمومي وزارتخانه ها و مؤسسات در مراكز استان نيز اقدام به تشكيل دوره هاي آموزشي روابط عمومي براي كارمندان خود كرده اند. ازسال ۱٣٦٨نيز سازمان اموراداري و استخدامي كشور آييننامه كاري دفاتر روابط عمومي را تصويب كرده است.
١٥- مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟
راه اندازی تلفن گویا، امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی، سایت وپایگاه های اطلاعاتی، وبلاگ، نشریات الکترونیکی، مجله الکترونیکی،روابط عمومی ارتباطات و امور بین الملل، امور فرهنگی و هنری ،سازمان های برنامه ریزی، امور بازاریابی و تبلیغات و .. در تغییر کارکردها و شکل و محتوای روابط عمومی در هزاره سوم تأثیر بسزایی داشته است و در این عرصه، سازمانی می تواند موفق عمل کند که با اطلاع رسانی واطلاع یابی به موقع چالش ها را پشت سر بگذارد.
١٦- خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته ی تحصیلی خود را بیان کنید ؟
ويژگيهاي خاص و اكتسابي واصلی؛ ويژگيهاي خاص و اكتسابي كارشناس روابط عمومي شامل: مهارتهاي علمي، احساس مسئوليتاخلاقي، داشتن آگاهيهاي روز (جامعه آگاهي)، سازمان آگاهي، قدرت نويسندگي، آشنايي با علوماجتماعي از جمله كليات مديريت، روانشناسي و علوم سياسي، نوآوري و خلاقيت، آشنايي باروزنامهنگاري و ايمان به حقانيت افكار عمومي يا مخاطب هستند كه در زير بطور مختصر به دو مورد اشاره ميشود :
الف)مهارتهاي علمي
منظور از مهارتهاي علمي، آموختن علوم دانشگاهي در زمينه روابط عمومي است؛ به عبارت ديگر كارشناس روابط عمومي فردي است كه داراي تحصيلات كارشناسي در روابط عمومياست. همچنين به افرادي كه داراي درجه ليسانس در رشتههاي وابسته همچون ارتباطات،روزنامهنگاري، پژوهشگري در رسانهها، تبليغات، كارگرداني، سينما، گرافيك، طراحي و ... باشند نيز ميتوان كارشناس روابط عمومي اطلاق كرد به شرطي كه دوره آموزشي روابط عمومي را در ابتداي كار ببينند و با اصول كار در روابط عمومي آشنا شوند.
ب)احساس مسئوليت اخلاقي
حساسيتهاي كار در روابط عمومي به خاطر اهميت كاركردها وپيامدهاي آن در حوزه زندگي عمومي و شخصي انسانها، ايجاب ميكند كارشناسان روابط عمومي ازنظر اخلاق سرآمد و عامل به اصول اخلاقي حرفه روابط عمومي باشند.
١۷- چه تجهیزاتی، مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟
نیروی انسانی متخصص، رسانه ها ی کثیرالانتشار، تجهیزات رایانه ای و رسانه های دیجیتال (کامپیوتر، تلفن،اینترنت ،فکس و ...) ، پوستر های و تیزرهای تبلیغاتی ، ملزومات اداری و از همه مهمتر مقبولیت اجرای کار روابط عمومی از نظر مدیرعامل و سیاست های آن سازمان.
١٨- به نظر شما حوزه کار آفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
همانطور که می دانیم نقش عمده روابط عمومی، کاهش و نزدیک کردن اذهان عمومی به واقعیت در سازمان هاست.
به عبارت دیگر هر اندازه ارتباط در روابط عمومی، بطور مفید، مستقر و به نحو تاثیر گذار گسترش یافته باشد، همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دستیابی به اهداف خود موفق تر می شوند. امروزه، دستگاه های دولتی روز به روز وسیع تر، وظایف آنها سنگین تر و پیچیده تر می شود، این روند فعالیت گوناگون آنها را متحول کرده و میان مردم و دولت و نیز ارکان دولتی روابط نزدیک تر برقرار می شود. با توجه به وظایف کلی روابط عمومی در حقیقت می تواند، در حکم واسطه میان دولت و مردم نقش قابل قبولی ایفا کند.
با این حال با وجودگذشت بیش از ۵۰ سال از روابط عمومی در سازمان های دولتی ایران، هنوز کارکرد هایش با فلسفه ی واقعی آن در سازمان ها فاصله دارد و نتوانسته به جایگاه مناسب خود در سازمان ها دست یابد و نقشهای مؤثر خود را در عرصه درون و برونسازمانی ایفا کند که در حوزه ی کار آفرینی و ایجاد مشاغل مربطه به آن موفق چندانی بدست نیامده است.
و راه حل این است که از راه مطالعه و پژوهش چالشها، مشکلات و موانع موجود روابط عمومی را دراجرای وظایف رسانهای و مدیریتیاش در درون و برون سازمان شناسایی و مورد بررسی قرار داده تا بتوانیم با آگاهی از محدودیتها و مشکلات سازمانها در ارتباط با محیط، راهکارهای عملی بهبود وضع موجود و رفع مشکلات فرا روی را ارئه داد.
برای مثال؛ متاسفانه حتی در برخی موارد روابط عمومی را با تشکیلاتی نظیر حراست، گزینش و بازرسی در یک ردیف تحت عنوان ادارات کل قرار می دهند که این کار اقدامی نادرست است. چرا که گستره فعالیت های روابط عمومی در درون و بیرون سازمان فراگیرتر از فعالیت واحدهای دیگر است. به همین لحاظ، ارتقای جایگاه روابط عمومی و سطح تشکیلات آن باید به گونه ای باشد که بتواند در یک فضای ارتباطی مناسب به رسالت خود عمل کند.
بحث اساسی در روابط عمومی این است که فقدان نظریه ی موضوع عمومی و جهانی روابط عمومی است اما در جهان پیشرفته در زمینه روابط عمومی رویکردها و الگوهای خاصی مطرح شده است که در کشور ما از سوی صاحب نظران و دست اندرکاران به آنها کمتر توجه شده است و از همین لحاظ تمامی فعالیتها و موفقیت های روابط عمومی به واسطه آزمون و خطا و تجربه های تلخ؛ شیرین بوده است !
بی تردید ارائه الگوی روابط عمومی مناسب برای توسعه روابط عمومی در ایران مستلزم بررسی و کنکاش در روابط عمومی و بهره مندی از جدید ترین نظریه های آن در جهان است که اگر با تجارب حرفه ای دست اندرکاران روابط عمومی و استفاده از مضامین مربوط به روابط عمومی در منابع اسلامی و فرهنگ غنی ایرانی همراه شود می تواند الگوی ایده آل روابط عمومی را در ایران به دست بدهد.
١۹- به نظر شما چه مهارت هایی در آینده پس گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد ؟
از دانشجو انتظار می رود که پس از گذراندن دروس رشته، مهارت های لازم (موارد زیر) را کسب کرده باشد :
١- بالا بردن توان علمی و تخصصی در شاخه ارتباطات اجتماعی
٢-بالا رفتن صبر و حوصله در محیط کاری و اجتماعی
٣- مدیریت بحران و شناسایی مسیر درست و تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف سازمانی
٤- استفاده از هنر به عنوان یک وسیله ارتباطی در حوزه روابط عمومی
٥- تصمیم گیری مناسب در مواقع ضروری
٦- آشنایی با ساختار و اهداف سازمانی
۷- آشنایی با دامنه فعالیت رشته روابط عمومی
٨- آشنایی با فرهنگ اجتماعی
۹- آشنایی با شبکه های اجتماعی، وب، وبلاگرها و وبلاگ نویسی
١۰-آشنایی با وسایل تکنولوژی های آموزشی و تبلیغاتی جدید
٢۰- آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟
بله؛ البته علاقه ی بنده بیشتر در تحقیق و پژوهش و مطالب مرتبط با آن است.یکی از علایق بنده پرداختن و نقد کردن رشته خود امور رسانه است.
برای مثال، بحث فرهنگ و رسانه بحث لباسی است که به تن میکنیم، لباسی که با آن به مهمانی میرویم، یا لباس کار یا لباسی که در خیابان میپوشیم. رسانهها هستند که برند و مارک را برای ما تعریف میکنند. رسانهها هستندکه به ما میگویند چه بپوشیم، چه نپوشیم، چگونه بپوشیم و چه چیز را کجا مصرف کنیم.
وقتی از رسانه و فرهنگ صحبت میکنیم بحث مفاهیم پیچیدهای نیست که بخواهیم اینجا درباره آن مفاهیم صحبت کنیم. بحث رسانهها و فرهنگ بحث خواب و بیداری، احساس و عاطفه ماست، بحث پوشش لباس، تغذیه ، شیوه راه رفتن و بحث دوستیهای ماست. اینکه چگونه دوستی کنیم ، با چه کسانی دوست شویم، چقدر انرژی، زمان یا سرمایه مالی و مادی خودمان را صرف مناسبات انسانی کنیم و یا چقدر پرهیز کنیم. بحث رسانه و فرهنگ بحث ارزشهای اخلاقی است، اینکه کدامیک از خوبیها را خوبتر بدانیم و به کدامیک از بدیها بیشتر پشت کنیم. بحث رسانه در واقع یک بحث پیچیدهای است که تمام لایههای محسوس و نامحسوس زندگی ما را دربرمیگیرد.
در پایان از صبر و شکیبایی شما سپاسگزارم.
موفق و پیروز باشید.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.