گزارش کاربینی بنیاد شهید
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط محسن محسنی
-
بازدید: 2416
بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی(هماورد مهارتی)
گزارش کاربینی از اداره کل روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی استان تهران
عنوان شغل: رئیس دفتر هیات امناء و مدیریت امور مدیران بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟ از آنجاییکه برخی از وظایف اصلی روسای دفاتر پاسخگویی به مراجعین، هماهنگی جلسات مدیریت و برخی اوقات شرکت در آن به عنوان دبیر یا منشی جلسه و گاهی نیز به نمایندگی از مدیر می باشد پس لازم است رئیس دفتر با مبانی بعضی از علوم همانند تشریفات آشنایی با اصول و فنون مذاکره، زبان بدن، و ... که همگی نشات گرفته از علوم ارتباطات و روابط عمومی می باشد آشنایی لازم و اولیه را داشته باشد. پس نوع ارتباط رشته دانشگاهی با شغلم می تواند مستقیم و تنگاتنگ باشد.
مشخصات محیط کار مورد بازدید : به لحاظ ساختاری: اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران شامل معاونتهای: توسعه و منابع انسانی، فرهنگی ، بهداشت و درمان، پژوهشی، تعاون و امور اجتماعی و مسکن می باشد. به لحاظ اداری و رفتاری: رفتار پرسنل با ارباب رجوع کاملا رسمی و نوع پوشش آنان کاملا منطبق با شئونات اسلامی می باشد. به لحاظ فیزیک ساختمان هم باید اذعان داشت که این اداره کل در یک ساختمان نیمه قدیمی و در شش طبقه که در ضلع غربی میدان هفت تیر قرار دارد واقع شده است.
نام سازمان و یا شرکت بازدید شده؟ اداره کل روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی استان تهران
فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟ ارائه خدمات بهینه و مطلوب به جامعه هدف خود یعنی (شهدا، جانبازان و خانواده معظم آنان) و همچنین جلب رضایت آنان بر اساس مبانی ارزش اسلامی، توسعه و گسترش تعامل با آحاد جامعه به منظور ترویج و نشر فرهنگ جهاد و شهادت و ایثار می باشد. ارائه خدماتی از قبیل رفاهی، آموزشی، پژوهشی، درمانی، اشتغال و مسکن تنها بخشی از خدمات قابل ارائه و فعالیت اصلی شرکت مورد بازدید می باشد.
رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟روابط عمومی در هر سازمانی به عنوان بخشی که بیشترین ارتباط را با مردم و سایر نهادها و سازمان ها دارد، طبعاً لازم است از نیروی انسانی برگزیده و مجربی تشکیل شده باشد تا ضمن رعایت شأن آن سازمان، بهترین تأثیر را بر روی مخاطبان خود نیز بگذارد. از این رو کارکنان این بخش علاوه بر برخورداری از تخصص و تجربه کافی، باید از توانایی های شخصیتی برتری نیز، بهره مند باشند و آنها را مستمراً در خود تقویت کنند. همانطور که می دانیم روابط عمومی در هر دستگاه، نهاد و یا سازمان در حقیقت پیشانی و یا به عبارتی تابلو و شناسنامه ی آن محسوب شده و نقش فعال، پویا و بسیار مهمی در پیشبرد اهداف آن دارد. روابط عمومی این قابلیت و توانایی را دارد که اداره و یا سازمان متبوع خود را به بالاترین جایگاه اجتماعی، اقتصادی و ..و رسانده و یا در صورت کوتاهی و سهل انگاری در امور وجهه آن را به پایین حد ممکن سوق دهد. بنابر این می توان گفت که نقش رشته تحصیلی اینجانب در شرکت مورد بازدید و یا هر شرکت و سازمانی دیگر بسیار اثرگذار، مهم و کلیدی محسوب می شود.
نوع سازمان چیست؟ دولتی
تاریخچه تاسیس: سال 1358 به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و همانطور که قبلا بدان اشاره شده است طبق اساسنامه، وظیفهٔ ارائه کلیه خدمات رفاهی، اجتماعی، بهداشتی، آموزشی، درمانی، مسکن و ... را به خانواده های معزز شهدا و جانبازان بر عهده دارد.
مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟ به صورت عمودی (رئیس و مرئوسی) می باشد. بطور خلاصه اگر امور قابل انجام در بنیاد شهید را به دو قسمت مراجعه حضوری و مکاتبه ها تقسیم نماییم ، روال بدین صورت است که ابتدا مراجعین حضوری توسط پرسنل واحد اطلاعات مستقر در طبقه همکف(جنب درب ورودی ساختمان)بنا به نوع کار به قسمت های مختلف راهنمایی می شوند. مسولین دوایر هم بنا به ضوابط و بر اساس شرح وظایف تعریف شده کار را به دو صورت انجام می دهند 1 – راسا و بر اساس اختیاراتی که به آنان تفویض شده است 2- براساس مجوز مقامات بالاتر طبق یکی از موارد مذاکره(حضوری و تلفنی) یا گردش کار. اما در مورد مکاتبات هم مانند روال فوق اقدام ولی با این تفاوت که سرنوشت نامه ها را دبیرخانه مرکزی سازمان مشخص نموده و بر اساس نوع خواسته ها به مراجع ذیربط ارجاع و نتیجه حاصله را نیز به اطلاع ارسال کننده مکاتبه خواهد رساند.
رشته تحصیلی شما در این محیط چه نقشی دارد؟ نقشی کلیدی، بسزا و اثر گذار . مثلا می توان با استفاده از امکانات و ابزارهای مختلف فرهنگی - تبلیغی، رسانه ای (نوشتاری و دیداری) مانند فیلم و سریال و یا ماهنامه و نشریه به بهترین نحو ممکن و همچنین درخور توجه فرهنگ غنی و با ارزش شهامت، شجاعت و شهادت را ترویج و در راه اشاعه آن نیز گامهای موثری برداشت. بدیهی است بهره مندی کارکنان روابط عمومی از چنین خصوصیاتی در ایجاد تأثیرات مثبت در ارتباطات داخلی و خارجی سازمان بسیار مفید است و به کمک یک شخصیت سالم و رشد یافته، ارتباط مؤثر شکل می گیرد.
چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟ توانمندیهایی از قبیل: سلامتی، هوش و ذکاوت، درایت، قدرت بیان و تفهیم، آشنایی با اصول و فنون گفتگو و مذاکره، زبان بدن و یا پیامهای غیر کلامی، جسارت و شهامت در تهیه خبرهای تصویری و ... در مناطق پرخطر مانند : مناطق جنگی، زلزله زده و صعب المعیشه،صداقت، امانتداری، پاکدامنی، حسن خلق و گشاده رویی و موارد بسیار دیگر تنها بخشی از توانمندیهای شخصیتی و جسمی است که برای احراز شغل مرتبط با رشته روابط عمومی متصور است.
شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ 1- سختی و پیچیدگی 2 – قوانین و مقررات انجام کار 3 – مباحث ایمنی و بهداشت 4 – مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغلی) توضیح دهید؟ 1 – مثلا در حرفه روزنامه نگاری که یکی از شغل های مرتبط با رشته تحصیلی ام می باشد، باید با یک شگرد و ظرافت خاصی اخبار را تهیه و در اختیار مخاطبین قرار داد تا خبرها علاوه بر اثرگذاری و جذابیت موجب تنش، چالش و در مقام تعارض با مراکز دولتی و غیر دولتی، سیاستمداران، مردم ، سازمانها ، منافع ملت و نظام بر نیاید. برای همین منظور باید تا حدود زیادی با بسیاری از تخصص ها و نیز تکنیک ها و تاکتیکهای خبری و یا هر شغل دیگری که به نوعی مرتبط با رشته روابط عمومی می باشد، آشنایی کامل داشت. 2- بدیهی است که برای انجام هرکاری باید بر اساس شرح وظایفی که سازمان یا نهاد متبوع در اختیارمان می گذارد عمل نمود. بهمین منظور اعتقاد دارم که در درجه اول باید منافع ملت و کشور و پس از آن هم نهاد یا سازمان متبوع خود را در نظر داشته باشم. 3 – یکی دیگر از مسائلی را که در ارتباط با مشاغل مرتبط با روابط عمومی باید در نظر داشت بحث امنیت و بهداشت می باشد. زیرا این امر می تواند تاثیر بسیار شگرفی در کیفیت ارائه کار داشته باشد . به عنوان مثال چنانچه خبرنگاری که ماموریت تهیه خبر و یا گزارش تصویری از یک منطقه جنگی را داشته باشد، در صورت دارا نبودن حداقل امکانات امنیتی، مانند : کلاه ایمنی، جلیقه یا لباس مخصوص و بهداشتی مانند حمام و ... چگونه می تواند گزارش موفق و باکیفیتی را جهت ارائه به مخاطبین توسط رسانه های جمعی تهیه نماید؟ 4 – در ارائه اخبار و مباحث فرهنگی و اجتماعی نیز باید با هوشیاری و ذکاوت خاصی این امر صورت پذیرد چرا که کوچکترین اشتباه در نحوه گزینش و بیان اطلاعات و اخبار می تواند موجبات کدورت عده ای از مخاطبین و مردم را که دارای اعتقادات، بینش و نگرش خاصی می باشند را فراهم آورده و یا بخشی از اقشار جامعه را با سازمان، دولت ، کشوری دیگر، و یا خود درگیر ساخته و دچار مشکل نماید.
شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟ به نظر من جایگاه روابط عمومی در کشورهای مختلف بنا به موقعیت هایی از قبیل : اقتصادی، اجتماعی ، سیاسی و ... متفاوت می باشد و در بعضی از کشورها بویژه کشورهای غربی منجمله آمریکا که به لحاظ اقتصادی و غیره از یکسو و در اختیار داشتن تکنولوژی های نوین ارتباطی و رسانه ای تا جایی که این کشور را به غول و یا امپراطور رسانه ای تبدیل نموده است، جایگاه برتری دارد. زیرا امروزه کشوری مانند آمریکا بیشترین دستاوردهای سیاسی، اقتصادی ، نظامی تکنولوژی و صنعت و ... خود را مدیون روابط عمومی و کمپانی های مهم و عظیم تبلیغی می باشد.
تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟ اگرچه از گذشته های دور فرمانروایان و پادشاهان از برخی روشها و تکنیک های روابط عمومی بهره می جستند اما تغییر و تحول ارتباطی بصورت مدرن و امروزی از سال 1897 در سالنامه اداره اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا شروع شد و طی شش مرحله زمان بندی به موقعیت امروزی خود رسیده است. اولین روابط عمومی در سال 1906 توسط آی وی لی که فارغ التحصیل دانشگاه پریستون نیویورک ورلد بود ایجاد شد. اما در ایران نیز روابط عمومی برای اولین بار در مهرماه 1332 هجری شمسی در شرکت نفت آبادان تاسیس و از سال 1340 به بعد نیز در ادارات دیگر رواج یافت.
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟ خبرنگاری، عکاسی، چاپ و نشر، مجری برنامه ها، روزنامه نگاری، گزارشگری و ...
خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟ خصوصیات مشاغل مرتبط با روابط عمومی می تواند ارتباط خوب با دیگران، پذیرش احساس دیگران، عزت نفس، زندگی کامل در زمان حال، ادامه یادگیری چگونه آموختن، داشتن ذهنی باز نسبت به افکار خود، توانایی تصمیم گیری مستقل، خلاقیت، توان مهرورزی بالا، صحبت مودبانه، سخن گفتن آگاهانه و مستدل با اطمینان حرف زدن، انعطاف پذیری، تخصص و تجربه کافی، هوش و علاقه و استعداد بالا، دقت و سرعت، کارایی بالا، زیرکی و جسارت ، و مهم تر از همه انگیزه می باشد، که در کلیه مشاغل بخصوص در روابط عمومی از آن حیث اهمیت به سزایی دارد که داشتن دست اندرکاران متخصص و با انگیزه در این حوزه موجب ارتقاء ارتباط با دیگر حوزه ها می شوند زیرا برای تعامل بهتر، نیاز به ارتباط است و برای برقراری ارتباط انگیزه لازم است. پس روابط عمومی نقشی تعیین کننده در رسیدن به اهداف سازمانی را ایفا می کند. علم و هنری که چنانچه بر آن احاطه نداشته باشیم، بار منفی آن چشمگیر و نارضایتی و تزلزل و عدم اطمینان به آینده در کوتاهترین زمان منجر به شکست سازمانی می شود. از سویی دیگر همدلی سازمانی و افزایش انگیزه در کارکنان به منظور غلبه بر بحران های ایجاد شده، با در اختیار گرفتن چرخ ارتباطات موجب آرامش و تسهیل سازش با محیط شده و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل و با شفاف سازی می توان امید به آینده را جلوه گر نموده و این تجلی امید همان هنری است که فقط باید در روابط عمومی جستجو کرد. پس برای رسیدن به این مقصود در روابط عمومی باید به دنبال راهکارهای برای ایجاد انگیزه در بین دست اندرکاران بود.
چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟ تجهیزاتی از قبیل دوربین فیلم برداری، دوربین عکاسی ضبط خبرنگاری، دستگاه ضبط و پخش صدا و تصویر، نرم افزارهای مختلف مرتبط با رسانه های نوشتاری ، دیداری و غیره مانند خبرخوان Rss دیکشنری، اینترنت، تلفن و فاکس، دستگاه کپی و چاپ تصاویر، پرینتر، دستگاه چاپ بنر و ....
به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟ با یافتن و پیداکردن بازارهای جدید ، چاپ روزنامه، ماهنامه، هفته نامه در روستاها و نقاط محروم و دوردست.
به نظ شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته بدست خواهید آورد؟ مهارت هایی از قبیل: تغییر و بهبود فن بیان، هنر سخنوری، مجری مراسمات و برنامه ها، مهارت خلاصه نویسی و نوشتاری، بهبود آیین نگارش، نحوه انتقال، انتخاب و چگونگی ارائه خبر، مهارت در تشریفات و پذیرایی، تحقیق، خبرنگاری، عکاسی و فیلمبرداری، گفتگو و مذاکره، آداب سخنرانی و سخنوری، و مهارت بازاریابی و اثر گذاری بر ذهن مخاطب، تجزیه و تحلیل خبر و اطلاعات، غربالگری و گزینش خبر(دروازه بانی خبر)، تبلیغات و دهها موارد دیگر.
آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود را دارید؟ قطعا علاقه دارم و در آینده نیز بیشتر از حال. چون با پایان یافتن مرحله کارشناسی و به لطف الهی ارشد و بالاتر بدیهی است که دانش و اطلاعات اینجانب در ارتباط با رشته تحصیلی ام وسیع تر از قبل گردیده و سعی ام بر این است که با تلفیق آن (علوم ارتباطات) با برخی از علوم و یا حرف دیگر انشاءالله که بتوانم با عزمی راسخ و گامی استوار کارهای نو ، جدید و مطابق با رشته تحصیلی خود را ایجاد نموده و آینده ایران اسلامی را به بهترین وجه رقم زنیم.
در پایان از ریاست محترم دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13 و همچنین کلیه دست اندرکاران و اساتید فرهیخته ای که همچون شمع، عمر شریف و گرانمایه خود را جهت روشنایی بخشیدن به محافل علمی دانشجویان عزیز صرف و وقف می نمایند، کمال تشکر را دارم . امید است که با تلاش و جدیت در تحصیل علم بتوانیم جبران کننده ی قطره ای از دریای بیکران زحمات و تلاش آن عزیزان بوده و شاگردی خلف و لایق برای مجموعه و خانواده ی بزرگ دانشگاه جامع علمی و کاربردی واحد 13 باشیم.
با احترام فراوان - محسن محسنی دانشجوی ترم اول کارشناسی رشته روابط عمومی- رسانه
نويسنده :
محسن محسنی این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.