کاربینی/ بازدید از شرکت توزیع برق تهران بزرگ
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط حسین دلیریان
-
بازدید: 1267
«بسمه تعالي»
دانشگاه علمی- کاربردی فرهنگ و هنر واحد13 تهران
گزارش کاربینی پیرامون بازدید از شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
** آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن رابیان فرمائید؟
بله، اينجانب در بخش خبری خبرگزرای بین المللی تسنیم (tasnimnews)مشغول به كار مي باشم . به دليل ارتباط داشتن با حوزه رسانه و روابط عمومیهای سازمانهای مختلفت، رشته روابط عمومی با گرایش امور رسانه، ارتباط زیادی به شغلم دارد.
** مشخصات محیط کار مورد بازدید؟
روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ- واقع در خیان شیخ بهایی جنوبی (ونک)
** نام سازمان و یا شرکت بازدید شده؟
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
** فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
توزیع برق استان تهران
نقش فنی برای نگهداری،راهبردی و توسعه شبکه های توزیع
پذیرش و خدمات رسانی به مشترکان و تامین رضایت ایشان و فروش انرژی برق به عنوان یک کالای اقتصادی
حفظ ارتباط و هماهنگی با بخشهای بالادست صنعت به طوری که مجموعه صنعت برق از این رهگذر بتواند به فرآیند تولید و عرضه برق ادامه دهد
** رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
این رشته تحصیلی در این شرکت توانسته در دو بخش اصلی فعالیت کند:
گروه افکارسنجی و هماهنگی با مناطق
گروه ارتباطات ، رسانه ها و اینترنت
** نوع سازمان چیست ؟
دولتي
** تاریخچه تاسیس:
از دیرباز وظیفه توزیع نیروی برق در کشور تا سطح 63 کیلو ولت به عهده شرکتهای برق منطقه ای بوده و به تدریج مسوولیت ولتاژهای بالاتر هم به آن افزوده شد و پس از چندی وظیفه تولیدو انتقال نیز به این شرکتها محول گردید . که البته به مرور زمان مشکلاتی در عمل بروز نمود که برای مقابله با آنها در ستاد صنعت برق مطالعاتی صورت گرفت و با توجه به قانون برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر واگذاری کارهای خدماتی بهبخش خصوصی فکر ایجاد شرکتهای مستقل و غیر دولتی که مسوولیت توزیع نیروی برق را عهده دار گردد ریشه گرفت و پس از فراهم کردن مقدمات کار و اخذ مجوزات لازم ، شرکتهای توزیع نیروی برق ایجاد گردید.
ایجاد شرکتهای توزیع برق از اولین تجربه های اصلاح ساختار در بخش خدمات عمومی در کشور به شمار می رود که توانسته است راهگشای سایر بخشهای مشابه در این زمینه باشد و علیرغم وجود مشکلات و مسائل فراوان ، این شرکتها راه خود را به سوی تکامل پیموده و امروزه همپای بخشهای تولید و انتقال هویتی مستقل یافته است .
دراین چند سال بخش توزیع "از معضلی فراموش شده " به "موضوعی مطرح و اندیشه برانگیز" تبدیل شده و با بکار گرفتن امکانات و توانمندیهای موجود کشور و توسعه این امکانات به پیکار ناکامی ها و غفلت های گذشته پرداخته و در مدت زمان کوتاه راهی دراز پیموده است تا آنجا که برای شتاب گرفتن بیشتر این حرکت نیاز به بهره گیری از توانمندیهای عملی و تخصصی فرامرزی کاملا محسوس شده است .
حسب قانون استقلال شرکتهای توزیع در استانها ، مصوب مجلس شورای اسلامی و به تبع آن تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرای آن توسط هیئت دولت شرکتهای توزیع نیروی برق استان تهران تبدیل به :
1. شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
2. شرکت توزیع نیروی برق نواحی ( جنوب و شرق ) استان تهران
3. شرکت توزیع نیروی برق غرب استان تهرانکه از تاریخ 01/07/86 تشکیل و از تاریخ 15/08/86 رسما کلیه اختیارات، تاسیسات ، داراییها و ... برق منطقه ای تهران به شرکت های مذکور منتقل گردید .
** مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
1- خرید و فروش جزیی و کلی برق.2-ایجاد و توسعه شبکه و تاسیسات نیرو رسانی3- ایجاد توسعه،بهینه سازی و خرید شبکه و تاسیسات توزیع نیروی برق در حوزه فعالیت شرکت4- اجرای طرح های غیر انتفاعی از محل منابع عمومی5- یهره برداری،تعمیر و نگهداری شبکه ها و تاسیسات توزیع نیروی برق متعلق به شرکت6-همکاری با شرکت برق منطقه ای در جانمایی بهینه پست های فوق توزیع7- راهبری و یا پخش شبکه توزیع برق و . . . .
** رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
این رشته تحصیلی در این شرکت توانسته در دو بخش اصلی فعالیت کند:
گروه افکارسنجی و هماهنگی با مناطق
گروه ارتباطات ، رسانه ها و اینترنت
** چه توانمندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
شخص روابط عمومی باید در این عرصه جسور باشد و باید در مورد وظایف و امور محوله به شرکت یا اداره مربوط به خود اطلاعات کامل و دقیقی داشته باشد.
وی باید شانه به شانه مدیریت عامل و پرسنل شرکت حرکت کند و از قدرت بیان و تزئینی دقیقی برخوردار باشد و تمام فعالیت و جزئیات مربوط به شرکت خود را در جهت منافع و سوق به ااهداف عالی شرکت انعکاس دهد.
و باید:
1-خلاق و آشنا به حوزه ارتباطات و رسانه ها 2 – آشنا به مباحث هنر و تاثیر آن در بخش روابط عمومی
3– نوآوری در امر اطلاع رسانی برای جذب حداکثری مشتریان و رضایت آنان و آشنا به اصول انتشارات.
** شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را ازلحاظ موارد زیر توضیح دهید ؟
به جهت اینکه روابط عمومی با عموم مردم و ذهن آنان مرتبط است به طبع از سختی و پیچیدگی خاصی برخوردار است لذا می بایست در ابتدا اصول ارتباطات با مخاطبین را دانست ، سپس با علم به موضوع فعالیت آن شرکت مطبوع برنامه ریزی و اجرائیات کار روابط عمومی صورت گیرد.
قوانین و مقررات کار روابط عمومی ؛ هوشمندی در نوع ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی ، تامین نیازهای مشتریان و اطلاع یابی از وضعیت بازار هدف خود و اطلاع رسانی سریع و مناسب و صحیح به مسئولان و در آخر لازم بذکر است یکی از موثرترین بخش های یک سازمان حوزه روابط عمومی آن است، بی شک سازمانی که روابط عمومی آن متخصص، آشنا به کار و کارآمد نباشد ، در آینده نه چندان دور ، مشتریان خود را در بازار از دست داده و وضعیت بحرانی در آن سازمان تا حد انحلال آن سازمان پیش خواهد رفت.
شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
رشته تحصیلی روابط عمومی ، عمدتا در کشورهای خارجی با عناوین ذیل یاد می شود و موثرترین جایگاه سازمانی در بحث های ؛
- امور مشتریان CRM
- امور بازاریابی و تبلیغات
- امور هنری
- امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی
- امور IT و انفورماتیک
- امور فروش
از مشاغل فوق مشخص می شود هر سیستمی به نحوی از توانمندیهای روابط عمومی استفاده می کند.
** تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد واولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند كه بعدا استاد ابوالفضل مرعشي نيز به اين جمع پيوست .
اصطلاح روابـط عمومي به مفهوم كنوني نخستين بـار در سال1897 در سالنامه يـك مؤسسه راه آهن آمريكا مطرح شد و فعاليت آن بـه شكل كنوني اززماني آغاز شد كه مؤسسه هاي اقتصادي ودولتها افكارعمومي رادرسرنوشـت خود مؤثردانسته ودريافتند كه فقط ازطريق روابط عمومي است كه مي توان اذهان عمومي را مجذوب كرده و به فعاليت خود رونق بخشند. در سال 1964 ميلادي فاينانشنال تايمز از(روابـط عمومي) به عنوان صنعتي بـزرگ نام بـرد.
** مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
- امور مشتریان CRM
- امور بازاریابی و تبلیغات
- امور فرهنگی و هنری
- امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی
- امور IT و انفورماتیک
- امور فروش
** خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
ويژگيهاي خاص و اكتسابي واصلی:
ويژگيهاي خاص و اكتسابي كارشناس روابط عمومي شامل: مهارتهاي علمي، احساس مسئوليتاخلاقي، داشتن آگاهيهاي روز (جامعه آگاهي)، سازمان آگاهي، قدرت نويسندگي، آشنايي با علوماجتماعي از جمله كليات مديريت، روانشناسي و علوم سياسي، نوآوري و خلاقيت، آشنايي باروزنامهنگاري و ايمان به حقانيت افكار عمومي يا مخاطب هستند كه در زير بطور مختصر به هر يكاشاره ميشود:
مهارتهاي علمي ـ منظور از مهارتهاي علمي، آموختن علوم دانشگاهي در زمينه روابط عمومي است;به عبارت ديگر كارشناس روابط عمومي فردي است كه داراي تحصيلات كارشناسي در روابط عمومياست. همچنين به افرادي كه داراي درجه ليسانس در رشتههاي وابسته همچون ارتباطات،روزنامهنگاري، پژوهشگري در رسانهها، تبليغات، كارگرداني، سينما، گرافيك، طراحي و ... باشند نيزميتوان كارشناس روابط عمومي اطلاق كرد به شرطي كه دوره آموزشي روابط عمومي را در ابتداي كارببينند و با اصول كار در روابط عمومي آشنا شوند.
احساس مسئوليت اخلاقي ـ حساسيتهاي كار در روابط عمومي به خاطر اهميت كاركردها وپيامدهاي آن در حوزه زندگي عمومي و شخصي انسانها، ايجاب ميكند كارشناسان روابط عمومي ازنظر اخلاق سرآمد و عامل به اصول اخلاقي حرفه روابط عمومي باشند. از جمله خصوصيات اخلاقيلازم ميتوان به موارد زير اشاره كرد:
راستي و درستي، امانت، شهامت و شجاعت، صبر و شكيبايي در شنيدن و گوش دادن،تحمل در برابر شكستها و ناكاميها، مردمداري، علاقمندي بكار، تواضع و فروتني،خوش برخوردي و اجتماعي بودن.
** چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
نیروی انسانی متخصص- رسانه ها ی کثیرالانتشار- رسانه های دیجیتال ( رایانه ؛ اینترنت ، فکس و ...) ، ملزومات اداری و از همه مهمتر مقبولیت اجرای کار روابط عمومی از نظر مدیرعامل و سیاست های آن سازمان
** به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود ؟
هر فردی که به کار روابط عمومی آشنا باشد به طور قطع یقین می تواند یک کارآفرین نیز باشد چون تنها شغلی است که برای مطلع بودن این شغل می بایست آشنا به حوزه هنر – خبرنگاری – تبلیغات – رسانه ها – انفورماتیک و فروش باشد و از همه مهمتر خصوصیات مدیریتی داشته باشد . از این رو هر یک از این توانمندی ها برای فرد می تواند نطفه های یک فعالیت کارآفرین را به جا بگذارد .
** به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن درس رشته به دست خواهید آورد؟
آشنا به مهارت های همچون امور مشتریان، امور بازاریابی و تبلیغات، امور فرهنگی و هنری ،امور اطلاع رسانی و اطلاع یابی، امورIT و انفورماتیک و همچنین امور فروش شرکت.
** آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق بارشته تحصیلی خود دارید؟
بله، ولی هزینه چنین کاری احتمالا بسیار بالاست.
با تشکر
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.