فريال راسق قزلباش-كاربيني شركت توزيع برق
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط فریال راسق قزلباش
-
بازدید: 1105
* نام سازمان و يا شركت بازديد شده :
شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ
* فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست ؟
بخش توزيع نيرو به سبب آنكه رابط بين صنعت برق و مشتركان است ، نقشي چند سويه بر عهده دارد كه بعنوان اهداف بنيادين به شرح ذيل مي باشد .
1- نقش فني براي نگهداري ، راهبري و توسعه شبكه هاي توزيع
2- پذيرش و خدمات رساني به مشتركان و تأمين رضايت ايشان و فروش انرژي برق به عنوان يك كالاي اقتصادي
3- حفظ ارتباط و هماهنگي با بخش هاي بالا دست صنعت برق ، بطوريكه مجموعه صنعت برق از اين رهگذر بتواند به فرايند توليد و عرضه برق ادامه دهد .
.................................................................................................................................................
* رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد ؟
با توجه به اينكه مهمترين وظيفه روابط عمومي ، شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت افكار عمومي از سازمان است و در اين رابطه وظايفي همچون بستر سازي ، برجسته سازي ، فرهنگ سازي ، اعتماد سازي ، سخنگويي ، اطلاع رساني و تبليغ را بر عهده دارد و به مجموعه اي از فعاليتهاي ارتباطي شامل ارتباط با رسانه ها ، ارتباطات مردمي ، آموزش انتشارات ، امور فرهنگي و نمايشگاهي ، افكار سنجي و پشتيباني مي پردازد ، لذا روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق نيز در راستاي اهداف شركت در حيطه موارد فوق به ايفاي نقش مي پردازد . از اين رو ، برقراري ارتباط بين مردم و مسئولين شركت، اخذ درخواست هاي مردمي و انعكاس به واحد هاي زيربط ، انجام نظر سنجي هاي ميداني ، انجام فعاليتهاي فرهنگي در حوزه مديريت مصرف برق و آموزش هاي همگاني از عمده ترين نقش هاي روابط عمومي در شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ مي باشد .
...........................................................................................................
نوع سازمان چيست ؟ دولتي عمومي خصوصي
· تاريخچه تأسيس :
در سال 1264 هجري شمسي اولين مولد برق با نام گرام با قدرت 3 كيلو وات به فرمان ناصرالدين شاه و توسط حاج امين الضرب جهت تأمين روشنايي كاخ سلطنتي گلستان و تكيه دولت بهره برداري گرديد. به نوعي در همه كتابهايي كه در مورد صنعت برق تاريخ نگاري شده ، از حاج امين الضرب به عنوان پدر برق ايران ياد مي شود . در سال 1285 اولين كارخانه برق به قدرت 400 كيلو وات در محل كارخانه چراغ گاز ( خيابان چراغ برق فعلي ) توسط حاج امين الضرب جهت روشنايي مردم به بهره برداري رسيد . در آن هنگام ساعات روشنايي از اول مغرب تا 7 ساعت بعد بوده است . اما در سال 1310 برقراري برق در تهران شبانه روزي شد . در سال 1327 سهمي از اعتبارات كشور بر اساس اولين برنامه هفت ساله عمراني كشور به توسعه برق كشور اختصاص داده شد و در سال 1343 قانون وزارت آب و برق تصويب و در سال 1348 شركت توليد و انتقال نيروي برق تحت عنوان توانير تأسيس گرديد .
حسب قانون استقلال شركتهاي توزيع نيروي برق در استانها ( مصوب مجلس شوراي اسلامي) ، از تاريخ 1/7/86 شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ ، شركت توزيع نيروي برق نواحي جنوب و شرق استان تهران و شركت توزيع نيروي برق غرب استان تهران تشكيل و از تاريخ 15/8/86 رسما" كليه اختيارات ، تأسيسات ، دارايي ها و .... برق منطقه اي تهران به اين شركت منتقل گرديد .
* مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است ؟
موارد ذيل از جمله مأموريت هاي شركت توزيع نيروي برق تهران بزرگ مي باشد :
1- خريد و فروش جزئي و كلي انرژي برق .
2- ايجاد و توسعه شبكه و تأسيسات نيرو رساني .
3- ايجاد توسعه ، بهينه سازي و خريد شبكه و تأسيسات توزيع نيروي برق در حوزه فعاليت شركت .
4- اجراي طرحهاي غير انتفاعي از محل منابع عمومي .
5- بهره برداري ، تعمير و نگهداري شبكه ها و تأسيسات توزيع نيروي برق متعلق به شركت .
6- همكاري با شركت برق منطقه اي در جانمايي بهينه پست هاي توزيع .
7- راهبري و پايش شبكه توزيع برق .
8- ارائه خدمات مورد نياز براي دسترسي ساير عرضه كنندگان به شبكه هاي توزيع به منظور خريد و فروش وجابجايي (ترانزيت ) برق
9- خريد ، فروش و جابجايي برق .
10- انجام اقدامات لازم براي اطمينان از تأمين مستمر برق ، از جمله عقد قرارداد هاي خريد و يا پيش خريد از عرضه كنندگان ، با رعايت مقررات بازار برق و تحويل آن به مشتركين .
11- ارائه خدمات به مشتركین و فراهم نمودن امكانات لازم براي قبول تقاضاي جديد و واگذاري اشتراك و يا تغيير ظرفيت اشتراكهاي موجود در حوزه فعاليت شركت .
12- مديريت بار ، مصرف و تقاضاي انرژي برق در جهت مصرف بهينه برق .
13- بهره برداري ، تعمير و نگهداري تأسيسات و تجهيزات برق متعلق به سايرين در صورت اخذ مجوز هاي لازم .
14- حمايت از پژوهش هاي كاربردي و انجام فعاليتهاي تحقيقاتي مرتبط با بخش توزيع از طريق مراجع تخصصي و ذيصلاح.
15- حمايت از توسعه ظرفيت هاي مشاوره اي و پيمانكاري و فن آوري هاي جديد به منظور كاهش هزينه ها و افزايش بهره وري و ارتقاء سطح خدمات به مشتريان .
16- فروش برق به صورت عمده به موسسات برق به منظور تحويل به مصرف كنندگان
17-برون سپاري امور مطالعاتي و عمليات اجرايي رقابت پذير اعم از بهره برداري ، تعمير و نگهداري ، توسعه و بهينه سازي شبكه و تأسيسات و ارائه خدمات مشتركين .
18-ارائه خدمات به وزارت نيرو در اجراي ماده 4 قانون سازمان برق ايران و يا ساير قوانين و مقررا ت.
19-انجام ساير فعاليت هايي كه شركت توانير براي تحقق اهداف خود در بخش توزيع به شركت محول مي نمايد .
20-فراهم نمودن امكان استفاده از دارايي هاي شركت جهت ارائه خدمات زير بنايي توسط ساير اشخاص در ازاي دريافت ما به ازاي آن در چارچوب دستورالعمل هاي مربوطه .
...............................................................................................................
. * رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد ؟
روابط عمومي شركت توزيع نيروي برق متشكل از گروههاي ذيل مي باشد :
- گروه ارتباطات ، رسانه ها و اينترنت
- گروه امور فرهنگي و انتشارات
- گروه نظر سنجي و هماهنگي با مناطق
از وظايف عمده گروه ارتباطات ، رسانه ها و اينترنت مي توان به برقراري ارتباط مستمر با مطبوعات ، صدا و سيما و خبرگزاري هاي رسمي كشور و برنامه ريزي و اجراي مصاحبه هاي راديو تلويزيوني و مطبوعاتي مسئولين به منظور انعكاس فعاليتها و برنامه هاي شركت و همچنين مانيتورينگ رسانه هاي گروهي و بررسي مطالب مطروحه در وسايل ارتباط جمعي و مجامع عمومي در رابطه با فعاليت شركت و انعكاس مطالب به مسئولين شركت و تهيه پاسخهاي لازم به منظور تنوير افكار عمومي اشاره كرد .
گروه امور فرهنگي و انتشارات نيز وظيفه تهيه و تدوين اخبار ، بيانيه ها ، آگهي ها و انتشار فعاليتها و طرحهاي شركت ، گزارش هاي بازديد ، انتشار ويژه نامه هاي خاص ، انتشار بولتن و ماهنامه هاي مكتوب الكترونيكي را بر عهده دارد .
گروه نظر سنجي و هماهنگي با مناطق نيز مسئول برقراري ارتباط بين مردم و مسئولين شركت به طرق مختلف از جمله ملاقاتهاي عمومي ، اخذ درخواستها و شكايات مردمي و انعكاس آن به واحدهاي ذيربط و پيگيري پاسخها ، برگزاري نظرسنجي هاي ميداني و تهيه گزارشات آماري مربوطه ، برگزاري جلسات و پيگيري مصوبات كميته طرح تكريم ارباب رجوع ، مستند سازي و ايجاد بانك اطلاعاتي از سوابق و فعاليت هاي روابط عمومي مي باشد .
...................................................................................................................
* چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است ؟
ويژگي هاي مختلفي را مي توا ن براي احراز شغل مرتبط با روابط عمومي عنوان نمود از آن جمله تخصص ، تجربه ، علاقه ، آگاهي از عملكرد موسسه متبوع ، احساس مسئوليت اخلاقي ، شناخت مخاطبين ، آگاهي هاي به روز از جامعه ، قدرت نويسندگي ،گوش دادن موثر ، شاداب و سرزنده بودن ، آراستگي ظاهر ، حسن نيت ، خلاقيت و نوآوري ، امانت داري ، داراي ذوق هنري ، بيان خوب ، برخورداري از هوش و ذكاوت .
يك كارشناس روابط عمومي ، فردي است كه ضمن اخذ آموزش هاي مربوطه ، تخصص كافي را در حيطه وظايف محوله پيدا نموده و بتدريج از تجربه و پختگي لازم برخوردار شده است . حساسيت كار در بخش هاي مختلف روابط عمومي ايجاب مي كند كه وي از يك سو آشنايي كامل با اهداف و وظايف ، سياست ها ، برنامه ها و اقدامات و مشكلات سازمان متبوعه داشته و از سوي ديگر جريانات و تحولات جامعه را به طور مستمر مورد رصد قرار داده و شناخت كافي از مخاطبين و خواسته ها و علايق مخاطبين خود داشته باشد . و براي ايجاد ارتباط شفاهي و حضوري موثر با مخاطبين از روحيه شاد ، سرزندگي ،آراستگي ظاهر و بيان نيكو برخوردار و براي ارتباط غير حضوري ، قدرت نويسندگي ، ذوق هنري ، خلاقيت و نوآوري بالا داشته باشد . ضمن آنكه در همه موارد و مواقع برخورداري از ضريب هوشي و ذكاوت بالا در عين امانت داري ، شهامت و شجاعت و صبر و تحمل از اولويت هاست .
.............................................................................................................................................
* شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد :
1- سختي و پيچيدگي
2- قوانين و مقررات انجام كار
3- مباحث ايمني و بهداشت
4- مباحث فرهنگي و اجتماعي ( جاذبه و انگيزه هاي شغلي)
1- سختي و پيچيدگي :
همانگونه كه اشاره شد ، يكي از وظايف عمده روابط عمومي ها شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت عمومي از فعاليت هاي سازمان است كه در اين راستا انجام نظرسنجي هاي ميداني يكي از منابع عمده و اساسي براي تحقق چنين شناختي است . بديهي است تنظيم پرسشنامه ها به گونه اي كه بتواند در پايان كار ، به خوبي از عهده شناخت نظر و افكار عمومي بر آيد از پيچيدگي يكي از وظايف عمده كار در روابط عمومي ها سخن مي گويد . اين در حاليست که داشتن روحيه شاد و سرزندگي و بيان نيكو و صبر و تحمل در ارتباطات حضوري را نيز مي توان از سختي هاي كار در اين حوزه ناميد چرا كه كارشناس روابط عمومي يك انسان است و ممكن است همواره و در همه احوالات از چنين روحيه برخوردار نباشد .
2- قوانين و مقررات انجام كار :
با توجه به مسئوليت فرهنگ سازي و آموزشهاي همگاني در روابط عمومي ها ، فعاليت موثر آنها ، آگاهي مردم از قوانين و مقررات و دستورالعمل هاي اجرايي سازمانها را بالا برده و انجام امور را تسهيل مي نمايد .ضمن آنكه عدم تسلط روابط عمومي ها از آئين نامه ها و دستورالعمل ها و لذا انتقال ناقص و يا توأم با خطا و لغزش ، برخورد سوئي را در نحوه تعامل مردم با سازمان مربوطه موجب خواهد گرديد .
3- مباحث ايمني و بهداشت :
تحمل فشار رواني ناشي از گوش دادن به انتقادها و برخورد منطقي با موقعيت هاي پر استرس با حفظ خونسردي ، نگهداري احساسات ، كنترل خشم و اجتناب از رفتار پرخاشگرانه از جمله مواردي است كه كارشناس روابط عمومي مي بايست به آنها مجهز باشد .بديهي است با توجه به تفاوت آستانه صبر افراد ، ارزيابي رواني آنان در قالب معاينات دوره اي روانشناسانه ضروري خواهد بود .
4- مباحث فرهنگي و اجتماعي ( جاذبه و انگيزه هاي شغلي) :
از آنجا كه در بحث هاي مديريتي ، يكي از عوامل تشكيل دهنده محيط كار ،عوامل انساني است ، و در آن عوامل انساني از دو بعد 1- شخصيت و رفتار ، 2- نگرش و رفتار . مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد ، لذا در بعد نگرش و رفتار گفته مي شود ، چون نگرش ، رفتار را تحت تأثير قرار مي دهد ، بنابر اين مورد نگرش كاركنان مي بايست مورد توجه قرار گيرد . از جمله موارد قابل توجه در اين خصوص ، رضايتمندي شغلي است . كارمند راضي بازده خوبي خواهد داشت و يكي از مهمترين عوامل آن به رسميت شناخته شدن جايگاه اجتماعي كارشناس روابط عمومي است تا به اين ترتيب از داشتن چنين جايگاه شغلي احساس منزلت و اعتبار كرده و بتواند در جهت توسعه و ارزش افزايي بيشتر تلاش كند .
........................................................................................
* شغلهاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد ؟
با توجه به قدمت راه اندازي و فعاليت رشته روابط عمومي در كشور هاي پيشرفته ، دامنه عملكرد آنها وسيع تر است .مديران روابط عمومي به عنوان مشاوران امين در سازمانها و موسسات در تصميم گيري هاي كليدي نقش قابل توجهي ايفا مي كنند . به گونه اي كه مدير واحد روابط عمومي يك شركت يا سازمان ، از مسئولان رده بالاي آن محسوب مي شود ..زيرا مبناي فعاليت تمام روابط عمومي ها ، ارتباطات است و اهميت روز افزون ارتباطات خوش ساختار و مديريت شده ، در كسب موفقيت بر كسي پوشيده نيست . كليه خدمات سازماني دولتي ، تجاري ، حرفه اي ، بهداشتي ، فرهنگي ، آموزشي ، تفريحي و عمومي به عنصر مردم متكي است . از اين رو واحد روابط عمومي نه تنها وضعيت سازماني را به اطلاع گروههاي مرتبط مي رساند ، بلكه حتي بر نحوه شكل گيري آن سازمان و شيوه فعاليتش نيز تأثير مي گذارد . و لذا در كشور هاي پيشرفته ، حرفه اي هاي روابط عمومي از طريق پژوهش ، سنجش و ارزيابي مستمر ، نگراني ها و انتظارات گروهها را تعيين و آنها را براي مديريت تشريح مي كنند و در اين راستا با ارائه مشاوره هاي لازم ، بر موفقيت سازمان و يا شركت و موسسه مربوطه مي افزايند .
.........................................................................................................................................
* تاريخچه مشاغل با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است ؟
1) روابط عمومي در جهان :
اصطلاح روابط عمومي به مفهوم كنوني ، نخستين بار در سال 1897 در سالنامه يك موسسه راه آهن امريكا مطرح شد و فعاليت آن به شكل كنوني از زماني آغاز شد كه موسسه هاي اقتصادي و دولت ها ، افكار عمومي را در سرنوشت خود موثر دانسته و دريافتند كه فقط از طريق روابط عمومي است كه مي توان اذهان عمومي را مجذوب كرد و فعاليت خود را رونق بخشيد . در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه خدمات روابط عمومي را به مشتريان خود ارائه مي كرد ، توسط فردي بنام " اي وي لدبترلي" فارغ التحصيل دانشگاه پرينستون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد . وي كه بعد ها به پدر روابط عمومي معروف شد ، براي اولين بار تفكرات و ديدگاههاي خودش را در قالب بيانيه اصول مطرح كرد .هنوز هم بعد از گذشت يك قرن ، همه موارد آن منطقي و صحيح به نظر ميرسد . به طور كلي تاريخ روابط عمومي در جهان ، سه مرحله عمده را پشت سر نهاده است :
الف) مرحله اول – عامليت مطبوعاتي :
اين مرحله در سالهاي آخر قرن 18 و مبتني بر اندیشه " گول زدن مردم " شكوفا شد . در آن دوره تكيه عوامل مطبوعاتي ، بيشتر بر تبليغات پر سروصدا متكي بود . در اين مرحله مسائل كوچك پر اهميت و خبر هاي بد پنهان و واقعيت وارونه جلوه داده مي شد .
ب) مرحله دوم – عناصر تبليغاتي :
هنگامي كه مهارتهاي عملي عوامل مطبوعاتي با شكست مواجه شد ، مرحله دوم در اوايل قرن بيستم آغاز شد . مجله هاي پر تيتراژ و ارزان با برجسته ساختن ارتشا و فساد اجتماعي ، اعمال خلاف قانون و غير اخلاقي در صنعت و تجارت را منتشر كردند . در نتيجه مردم خواستار وضع ضوابط و قوانين دولتي جهت حمايت و حفاظت از خويش شدند. به تدريج بر اثر تلاشهاي افرادي مانند " اي وي لدبترلي" شركت ها به اهميت ايجاد اعتبار عمومي خويش پي بردند و رويكرد اطلاع رساني به مردم را پيش گرفتند .
ج) مرحله سوم – مشاوره در باب روابط عمومي :
شروع مرحله سوم را مي توان به سال 1923 نسبت داد . يعني سالي كه " ادوارد برنيز " كتابي تحت عنوان " متبلور ساختن افكار عمومي "نوشت و در آن روابط عمومي را از عنصر تبليغاتي و مطبوعاتي متمايز ساخت . در مرحله سوم روابط عمومي ها قادر به انتقال اطلاعات بدست آمده از افراد و گروههاي مهم به مديريت شركت هستند . اين اطلاعات به عنوان منبع و مدخل در هنگام تعيين خط مشي ، توسط مديريت به كار مي آيند و سپس روابط عمومي با بكاربردن مهارتهاي مطبوعاتي به انتقال خط مشي مديريت به عموم مردم خواهد پرداخت .به عبارت ديگر در مرحله سوم ، روابط عمومي جريان دوطرفه ارتباطي بين شركت و مخاطبان آن را ميسر مي سازد و لذا نقش اطلاع رساني و اطلاع يابي را عهده دار مي شود .
قديمي ترين انجمن روابط عمومي جهان ، انجمن روابط عمومي امريكا است كه در سال 1948 تشكيل شد ، يكسال بعد يعني در سال 1949 انجمن جهاني روابط عمومي كشور ها تشكيل شد كه شاخه اي تخصصي در شوراي اقتصادي و اجتماعي سازمان ملل متحد است . پس از آن اين انجمن هر سه سال يكبار با حضور همه گروههاي عضو ( از جمله ايران ) تشكيل مي شود .
............................................................................................................................................
2) روابط عمومي در ايران :
روابط عمومي در ايران ، نخستين بار در سال 1330 در شركت نفت ايجاد شد و مرحوم دكتر حميد نطقي استاد دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي پايه گذار آن به شمار مي رود . پس از آن به فاصله 20 سال ، روابط عمومي ها در سازمانهاي مختلف شكل گرفتند . در سال 1345 انجمن روابط عمومي ايران بوجود آمد . و در آن سال وزارتخانه ها ، نام واحد تبليغات و انتشارات خود را به روابط عمومي برگرداندند . در سال 1346 چهارمين كنگره انجمن بين المللي روابط عمومي جهان در تهران برگزار شد . در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي سميناري را با شركت روابط عمومي ها در تهران برگزار كرد كه در واقع زير بناي حركت روابط عمومي كشور را براي تجديد حيات آن پي ريزي كرد .
..................................................................................................
* مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد ؟
در حال حاضر روابط عمومي در كليه سازمانها و شركت هاي دولتي و خصوصي از جايگاه خاصي برخوردار شده است زيرا كم و بيش هر يك به نياز خود به واحدي تحت عنوان رابط ارتباط ميان سازمان و مردم واقف گرديده اند . از اين رو در بسياري از مشاغل تجاري اداري ، خدماتي ، حرفه اي ، عنصر روابط عمومي مي تواند حضور فعال و پررنگي داشته باشد . ضمن آنكه با توجه به ابعاد مختلف كار در روابط عمومي ها ، تخصص هاي مختلف از جمله ، روزنامه نگاري ، صفحه آرايي ، عكاسي ، فيلمسازي ، ويراستاري ، نويسندگي ، پژوهش هاي اجتماعي ، افكار سنجي ، امور رسانه مي توانند در بخش هاي مختلف روابط عمومي ها به فعاليت بپردازند .
..............................................................................................
* خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را نام ببريد ؟
با توجه به تنوع وظايف در روابط عمومي ها ، بيشتر افراد شاغل در روابط عمومي ها ، حداقل يكي از مسئوليت هاي زير را بر عهده دارند :
- برنامه ريزي : شامل تجزيه و تحليل تهديد ها و فرصت ها ، تعيين اهداف و شناسايي گروه ها و توصيه و برنامه ريزي فعاليت هاست .
- نويسندگي و ويراستاري : يكي از ابزار هاي مهم متخصصين روابط عمومي براي دستيابي به ارتباط موثر با مخاطبين ، بكارگيري صحيح و مناسب كلمات در گزارش ها ، بيانيه ها ، بروشورها ، سخنراني ها ، فيلم هاي ويدئويي ، بولتن ها ، خبرنامه ها ،مقالات ، و حتي درج اطلاعات مربوط به كالاها و موارد فني در بسته بندي هاي آنهاست .
- توليد : انتشار نشريات ، گزارش هاي ويژه ، برنامه هاي چند رسانه اي ، تهيه فيلم از مهمترين راههاي برقراري ارتباط است . لذا لازم است متخصص روابط عمومي از متخصصين امور هنري ، صفحه آرايي ، عكاسي ، فيلمسازي و امثال آن استفاده نمايند .
- سخنگويي : كار روابط عمومي اغلب نيازمند بهره گيري از مهارتهاي ارتباطات چهره به چهره يا به عبارتي يافتن تريبون مناسب است . و در اين راستا ضمن تهيه و تنظيم خطابه ها و متون سخنراني ها ، از افرادي مي تواند استفاده كند كه از فن بيان و صداي گيرايي برخوردار باشد .
- پژوهش و ارزيابي : از فعاليت هاي مهم روابط عمومي ها ،جمع آوري اطلاعات با استفاده از روش هايي نظير نظر سنجي و اجراي افكار سنجي است . بنابر اين جمع آوري موفق ، مستلزم تهيه پرسشنامه هاي دقيق و همه جانبه و مطالعه موفق نتايج حاصله ، مستلزم تجزيه و تحليل دقيق يافته ها و ارزيابي هاي دقيق آنها خواهد بود .
- وسايل ارتباط جمعي : انعكاس مطالب از طريق روزنامه ها ، راديو و تلويزيون ، نشريات تخصصي از فعاليت هاي رايج روابط عمومي هاست . چنين عملي نيازمند آگاهي از نحوه عمل روزنامه ها ، راديو و تلويزيون و ساير رسانه هاست . بنابر اين گسترش روابط و همكاري دو جانبه ميان رسانه هاي خبري و روابط عمومي ها ، نه تنها مفيد بلكه ضروري خواهد بود .
...................................................................................................................................................
* چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست ؟
رايانه ، چاپگر ، اسكنر ، دوربين عكاسي ، دوربين فيلمبرداري ، دستگاه فتوكپي ، فاكس ، خط اينترنت ، دستگاه ضبط صدا و پجش صدا ، پخش و رايت CD و DVD ، امكان ارسال پيامك بصورت انبوه.
....................................................................................................................................................
* به نظر شما حوزه كارآفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود ؟
يك مدير روابط عمومي كار آفرين كسي است كه موقعيت ها را به خوبي مي شناسد و قادر است از شرايط محيطي خود در جهت ايجاد سرمايه مادي و معنوي و كسب پشتيباني لازم ، بهره گيرد .او همچنين به نوآوري هاي تازه ، تنوع و ابتكار اعتقاد راسخ دارد. هميشه بدنبال فعاليتهايي در حوزه روابط عمومي است كه تا كنون كسي به آنها توجه نداشته است . او مسئوليت گرد آوري تمامي منابع مورد نياز براي شروع كار را بر عهده مي گيرد و سعي مي كند از اين منابع ، جهت ساختن مخازن انديشه هاي خلاق و بهره گيري از اين خلاقيت منظم در فعاليت هاي كارآفريني استفاده نمايد .كارآفريني در روابط عمومي مي تواند زمينه هاي اشتغال ، پيشرفت و سازماندهي كليه امور روابط عمومي را به همراه داشته باشد و باعث ايفاي بهتر نقش حلقه مفقوده ارتباطي ميان روابط عمومي و جامعه گردد .
برخي عوامل پرورش كارآفريني در روابط عمومي را مي توان موارد ذيل برشمرد :
انتخاب اهدافي كه به نظر مهم مي آيد و مي توان به بهترين شكل اجرا كرد ، تمركز بر روي اهداف مثبت ، اجتناب از عقايد منفي ، درس گرفتن از شكست ها و اشتباهات گذشته و مطالعه مجدد اهداف ، شناخت نقاط ضعف و قوت خود و خصوصيات خود به طور واقع بينانه ، استفاده مناسب از وقت ، شناختن اولويت ها ،انجام كار بر طبق برنامه و بطور منظم و با سرعت مناسب ، گذاشتن زماني براي تفكر خلاق ، فراگيري شيوه هاي كارآفريني ، همكاري با كارآفرينان و تجربه اندوزي از آنان .
.........................................................................................................................................
* به نظر شما چه مهارتهايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد ؟
مهارت نويسندگي و تهيه و تدوين اخبار ، بيانيه ها ، آگهي ها ، نحوه تهيه گزارش فعاليت ها و اقدامات موسسه ، انتشار ويژه نامه ها ،بولتن ها ، ماهنامه هاي مكتوب و الكترونيكي ، مهارت در تهيه پرسشنامه ها و انجام نظرسنجي هاي ميداني و تهيه گزارشات آماري مربوطه ، مهارت در بكارگيري قوه تفكر خلاق در ايجاد نوآوري ها و ابتكارات جديد ، مهارت در بكارگيري قوه تفكر منطقي و انتقادي در شناسايي نقاط ضعف و قوت ادعاها ، مهارت شناخت رسانه هاي جمعي و نحوه ارتباط موثر با آنها .
...................................................................................................................................................
* آيا علاقه به ايجاد كار و حرفه مطابق با رشته تحصيلي خود داريد ؟
همانگونه كه پيش از اين نيز بدان اشاره شد، رشته روابط عمومي به گونه اي با كليه مشاغل در سازمانهاي مختلف كشور در ارتباط مي باشد . بطوريكه مي توان گفت هر كس در هر شغلي اعم از دولتي و يا خصوصي ، از بخش هاي مختلف رشته روابط عمومي بهره خواهد برد . از همين رو چون شغل بنده نيز به واسطه ارتباط مستقيم با ارباب رجوع به عنوان دريافت كنندگان پاسخ مسائل آموزشي مورد نياز خود با رشته روابط عمومي در ارتباط مي باشد ، بديهي است با استفاده از مهارتهاي فرا گرفته شده ، كارايي خود را در حيطه مسئوليت هاي محوله بالا تر خواهم برد و اين خود انگيزه و علاقه من به رشته روابط عمومي را بسيار بيشتر از قبل نموده است چرا كه بكاربستن مهارتهاي فراگرفته شده علاوه بر افزايش كارايي در محيط كار ، موجب بالا بردن بصيرت من در استفاده از وسايل ارتباط جمعي در محيط جامعه و زندگي روزمره گرديده است .
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.