روابط عمومی و نقش آن در شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
- توضیحات
-
منتشر شده در شنبه, 28 دی 1392 14:14
-
نوشته شده توسط امیر جهانگیری
-
بازدید: 2913
بسمه تعالی
مرکز آموزش علمی-کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کار آفرینی (هماورد مهارتی)
نحوه تنظیم گزارش نویسی کاربینی
توجه:
استاد ارجمند، احتراماً پیرو هماهنگی بعمل آمده با سرکار خانم میرزایی و عدم بارگذاری عکس های کاربینی در سایت دانشگاه موارد فوق به صورت مکتوب تقدیم حضرتعالی می گردد./
الف)مشخصات کاربین
نام: امیر نام خانوادگی:جهانگیری کدملی:0069958416
شماره دانشجویی: 92138049190586 مقطع تحصیلی:کارشناسی حرفه ای رشته تحصیلی:روابط عمومی-امور رسانه وضعیت اشتغال: کارمند-شاغل
عنوان شغل:
- آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید؟
با توجه به نوع فعالیت در حوزه مالی و اداری و انجام کارهای کارگزینی، توسعه نیروی انسانی و ساماندهی منابع انسانی نیروی تحت امر شغل اینجانب مرتبط با رشته تحصیلی روابط عمومی حرفه ای گرایش رسانه نمی باشد، ولی با توجه به ساختار پویا روابط عمومی به عنوان شاخه اصلی و پل ارتباطی کارمندان با یکدیگر، سازمان و ارباب رجوع یک رابطه خیره کننده فی ما بین این رشته تحصیلی و حوزه منابع انسانی(امور اداری) بوده و توجه به ساختار و ابزار روابط عمومی باعث پیشرفت بهینه در زمینه ایجاد یک سامانه چابک پویا اداری با محوریت مشتری مداری می گردد. استفاده از روابط عمومی به عنوان یک ابزار، راهنما و توسعه دهنده اهداف سازمانی بسیار مهم، اساسی و پویا می باشد.
- مشخصات محیط کار مورد بازدید:
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
واقع در میدان ونک-خیابان ملاصدرا-خیابان شیراز جنوبی کوچه سرو
با توجه به صحبتهای جناب آقای حسین زاده مدیر روابط عمومی شرکت توزیع برق تهران بزرگ مقرر گردیده بود که دانشجویان از قسمتهای مختلف روابط عمومی آن شرکت بازدید داشته و از نزدیک با فعالیتهای آنها آشنا شوند با توجه به تعداد بازدید کنندگان همچنین حجم فعالیت قسمت روابط عمومی در محیط سالن اجتماعات شرکت فوق با مدیران و فعالیتهای آن شرکت دانشجویان آشنا شدند.
- نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
وزارت نیرو
شرکت مدیریت انتقال و توزیع برق ایران(توانیر)
شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
آدرس: میدان ونک-خیابان ملاصدرا-خیابان شیراز جنوبی کوچه سرو تلفن:5-88057090
- فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
با توجه به اهمیت بزرگترین شهر خاورمیانه(تهران بزرگ) همچنین داشتن خصوصیات مرکز هدایت سیاسی کشور، استقرار مقامات کشوری و داشتن وچه پایتختی، شرکت توزیع نیرو برق تهران وظیفه توزیع و خدمت رسانی در شبکه برق رسانی به شهروندان و مشترکین خود را دارد توجه به اینکه شرکت توانیر شهر تهران به عنوان الگو در سرویس دهی به کاربران و مشترکین می باشد. لازم به ذکر است 16% از انرژی برق کل کشور در شهر تهران استفاده می گردد.
اهم وظایف و ماموریت شرکت توانیر:
1- خرید و فروش جزئی و کلی برق
2- ایجاد و توسعه شبکه و تاسیسات نیرو رسانی
3-ایجاد و توسعه، بهینه سازی، خرید و تاسیسات توزیع نیروی برق در حوزه فعالیت شرکت
4- اجرای طرح های غیر انتفاعی از محل منابع انسانی
5-بهره برداری، تعمیر و نگهداری شبکه ها و تاسیسات توزیع نیرو برق متعلق به شرکت
6-همکاری با شرکت برق منطقه ای در جانمایی بهینه پست های توزیع
7- راهبری و پایش شبکه توزیع برق
8-ارایه خدمات مورد نیاز برای دسترسی سایر عرضه کنندگان به شبکه های توزیع به مصرف کنندگان
9-برون سپاری قسمتهای خدماتی، تعمیر، توسعه و بهره برداری امور مشترکین برق(لازم به ذکر است با توجه به حجم فعالیت و خدمات رسانی به شهروندان محترم تهرانی موارد فوق گوشه ای از فعالیتهای شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ می باشد).
- رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
قسمت روابط عمومی شرکت توانیر با توجه به اهمیت پاسخگوئی مناسب به مشترکین همچنین ارتباط چند سویه با شهروندان و با هدف تکریم ارباب رجوع و ذینفعان سازمان و پاسخگوئی مناسب کلیه سطوح سازمان به مشترکین در مناطق 21 گانه برق تهران مشغول به فعالیت می باشد. گروه افکار سنجی و هماهنگی با مناطق در همین راستا با قراردادن میز خدمت و حضور رابطین و مسئولین روابط عمومی در مناطق 21 گانه این شرکت اقدام به اطلاع رسانی بهینه و مناسب در میان مشترکین زده و با توزیع بروشورها تکریم ارباب رجوع و برگزاری جلسات مشترک با شورایاری های برق ارتباط مناسبی و نزدیکی با شهروندان و مشتریان خود بر قرار نموده اند.
نوع سازمان چیست؟ نیمه خصوصی
در سال 1364 هجری شمسی اولین مولد برق به نام گرام با قدرت 3 کیلو وات به فرمان ناصرالدین شاه و توسط حاج امین الضرب جهت تامین روشنایی کاخ سلطنتی گلستان و تکیه دولت به بهره برداری رسید.
درسال 1285 اولین کارخانه برق قدرت400 کیلو وات در محل کارخانه چراغ گاز(خیابان چراغ برق فعلی) توسط حاج امین الضرب جهت تامین روشنایی مردم به بهره برداری رسید.
شبکه برق رسانی:
- خط گلستان: خیابان برق-میدان توپخانه-ارک خیام جنوبی
- خط ناصریه: خیابان برق-میدان توپخانه-ناصر خسرو-فردوسی
- خط بهارستان:خیابان برق-خیابان بهارستان-شاه آباد
- خط امین حضور: خیابان برق-سه راه امین حضور-خیابان ری
- خط لاله زار: خیابان اکباتان-سعدی-لاله زار-فردوسی
- خط مریضخانه: خیابان برق-میدان توپخانه-چهار راه حسن آباد-خیام شمالی
گاه شمار رویدادها و وقایع مهم صنعت برق ایران
سال 1300-علاقه مندی و آگاهی بخش خصوصی به مزایا و سرمایه گذاری تولید برق
سال 1310-شبانه روزی شدن برق در تهران
سال 1312-شهرداری تهران مسئول ساختار دهی و ایجاد تاسیسات برق
سال 1316-نصب نیروگاه بخاری و اشکودا در محل سابق منطقه ای تهران(میدان ژاله)
سال 1327-برنامه اول هفت ساله عمرانی کشور و اختصاص سهمی از برنامه برای توسعه برق
سال1334-برنامه دوم هفت ساله عمرانی کشور و افزایش سهم توسعه تولید برق
سال 1341-برنامه سوم هفت ساله عمرانی کشور و تصویب قانون تاسیس سازمان برق تهران
سال1343-قانون تصویب وزارت آب و برق
سال 1347-برنامه چهارم پنج ساله زیر بنای شدن برق بعنوان یک صنعت
سال 1348-تاسیس شرکت تولید و انتقال نیرو برق ایران(توانیر)
سال 1385-تصویب قانون استقلال و شرکتهای توزیع نیروی برق
سال 1386-استقلال شرکت توزیع نیروی برق
حسب قانون استقلال شرکت های توزیع در استانها، مصوب مجلس شورای اسلامی و به تبع آن تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرای آن توسعه هیئت دولت شرکتهای توزیع نیروی برق استان تهران تبدیل به:
- شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ
- شرکت توزیع نیروی برق نواحی(جنوب و شرق) استان تهران
- شرکت توزیع نیروی برق غرب استان تهران
که از تاریخ 1386/07/01 تشکیل و از تاریخ 1386/08/15 رسماً کلیه اختیارات، تاسیسات، داراییها و... برق منطقه ای تهران به شرکت های مذکور منتقل گردید.
- مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
شرکت توزیع برق تهران وظیفه تولید، خدمت رسانی، رفع مشکلات و خرابی ها احتمالی، بررسی و شکایات و آموزش و توزیع بهینه برق را بین مشترکین و ذینفعان شرکت را داشته همچنین در راستای مصرف صحیح انرژی شرکت توانیر اقداماتی متنوعی را انجام داده است:
- فروش جزیی و کلی برق به مشترکین
- بالا بردن سطح کیفی توزیع و گسترش شبکه
- استفاده از تجهیزات و به روز رسانی شبکه های توزیع و تاسیسات
- پایش شبکه های توزیع
- آشناسازی مشترکین با فرهنگ بهینه مصرف انرژی
- تکریم ارباب رجوع
- آشناسازی مشترکین با شرح وظایف و خدمات شرکت توزیع برق تهران
- اطلاع رسانی و آگاه سازی پرسنل و مشترکین با مبحث آموزش مصرف و صنعت برق
- رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
قسمت روابط عمومی شرکت توزیع برق تهران با استفاده از گروهای کاری آمد و در راستای خدمت رسانی بهینه به مشترکین مناطق 21 گانه فعالیت های موثر و اثر گذاری را داشته که در زیر به اختصار به آنها اشاره می کنم.
شرح وظایف گروه افکار سنجی و هماهنگی با مناطق:
- برقراری ارتباط بین مردم و مسئولین سازمان از طریق برگزاری ملاقات های عمومی در سطح ستاد راهبردی و مناطق برای دریافت نقطه نظرات در خواست های مردمی
- برقراری ارتباط با دبیران شورایاری محلات شهر تهران بمنظور دستیابی به نیاز ها و در خواستهای محلی و انعکاس آن به مسئولین
- فراهم نمودن زمینه های لازم بمنظور اجرای آیین نامه و دستورالعمل های طرح تکریم ارباب رجوع در سطح شرکت
- شرکت در جلسات کمیته طرح تکریم ارباب رجوع
- اخذ شکایات و در خواست های مردمی(جراید و سایتهای خبری) بمنظور انعکاس به واحدهای ذیربط و پیگیری لازم به منظور ارسال و چاپ جوابیه
- تهیه و تنظیم مستندات و نمودارهای آماری از در خواست های مردمی، برگزاری جلسات طرح تکریم، ملاقات های عمومی و نظرسنجی از مشترکین بصورت فصلی
- ایجاد هماهنگی لازم با مناطق و سایر واحدها به منظور برگزاری نظر سنجی دائم از مشترکین
- ایجاد هماهنگی های لازم بمنظور برگزاری نظر سنجی میدانی از مشترکین خانگی، اداری، تجاری و نمایندگان جامعه
- ایجاد هماهنگی های لازم در سطح شرکت بمنظور بازدید های دوره ای از استانداری تهران وزارت نیرو شرکت توانیر
- استخراج شکایت و در خواست های مردمی از صندوق های ارتباط با مدیریت عامل و ارسال به واحدهای زیربط
- ایجاد هماهنگی های لازم برای برگزاری دوره های آموزش با رویکرد طرح تکریم ارباب رجوع برای همکارانی که به نحوی با ارباب رجوع در ارتباط هستند.
- ارتباط مستمر با کلیه رابطین مناطق بمنظور اجرای وظایف مربوط
شرح وظایف رابطین روابط عمومی:
- ارتباط و هماهنگی مستمر با دفتر روابط عمومی ستاد راهبردی
- نظارت و پیگیری لازم برای رسیدگی به در خواست ها و شکایات مردمی(تلفنی، حضوری، مندرج در مطبوعات) و ارسال آن به دفتر روابط عمومی
- برقراری ارتباط بین مردم و مدیریت منطقه از طریق برگزاری ملاقات عمومی برای دریافت نقطه نظرات و در خواست های مردمی
- برقراری ارتباط و برگزاری جلسات مشترک با دبیران شورایاری منظور دستیابی به در خواست های محلی و ارسال صورتجلسات به دفتر روابط عمومی گروه ارتباطات، اینترنت و رسانه ها
اخبار و اطلاع رسانی:
- جمع آوری و تهیه اطلاعات
- آماده سازی
- تایید اطلاعات
- بهره برداری از اطلاعات به صورت جز
- مستند سازی اطلاعات و اخبار منتشر شده
ارتباط رسانه:
- سایت خبری سازمان
- نشریه داخلی سازمان و نشریات محلی
- خبرگزاری ها و سایت های خبری اینترنتی
- روزنامه ها و رسانه های مکتوب(عمومی و خصوصی)
- رادیو و تلویزیون
شرح وظایف واحد ارتباطات، اینترنت و رسانه ها:
- برنامه ریزی برای ارتباطات مستمر با رسانه جمعی(صدا و سیما، خبرگذاری ها، روزنامه های کثیرالانتشار و نشریات بویژه نشریات تخصصی)
- برنامه ریزی و اجرای مصاحبه های مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی مسئولان و کارشناسان
- پوشش خبری مراسم مختلف نظیر گردهمایی ها، سخنرانی ها، افتتاح پروژه ها و...
- اقدام در جهت تنویر افکار عمومی از طریق ارسال جوابیه، اصلاحیه و تکذیب به مطالب مطروحه در رسانه های جمعی
- زمینه سازی برای ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه های جمعی در بخش توزیع برق تهران
- تهیه نشریه داخلی سازمان در قالب مکتوب و یا الکترونیک
- هماهنگی برگزاری مصاحبه، میز گرد و برنامه های رادیو و تلویزیون
- مانیتورینگ رسانه های گروهی
- چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟
مسلماً برای فعالیت در حوزه روابط عمومی نیازمند استعداد و توانایی ها خاصی می باشد که هر فردی باید قبل از انتخاب آن به عنوان شغل آینده خود به آنها توجه داشته و اگر از عهده انجام و سازماندهی چند وظیفه به طور همزمان، انجام کار تحت فشار در آخر هر هفته و همچنین انتقاد پذیر نیستید فعالیت در بخشی روابط عمومی برای شما مناسب نیست مسلماً فعالیت در این حوزه نیاز به استعداد و توانایی های پویایی بوده که هر فردی باید قبل از انتخاب آن به عنوان شغل آینده خود، به آنها توجه داشته باشد.
- صبور بودن در کار و محیط کاری
- دست به قلم بودن و نویسندگی
- رعایت ضوابط و اصول برخورد با مردم در سطح جامع و اجتماع
- انجام فعالیتهای مرتبط با شغل و رشته روابط عمومی خارج از ساعات اداری مصوب
- انجام و هماهنگی چندین کار در یک زمان و ساعت مقرر
- برقراری ارتباط با سایر همکاران حوزه روابط عمومی و گرفتن راهکار و ... از آنان
- ایجاد حس خلاقیت در بیان مسائل و هدف های سازمانی
- بالا بردن سطح علمی و توجه به آموزش
- شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
- سختی و پیچیدگی
- قوانین و مقررات انجام کار
- مباحث ایمنی و بهداشت
- مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغلی)
1-سختی و پیچیدگی:
هنگام فعالیت در حوزه روابط عمومی همیشه تحت فشار هستید همیشه با ضرب العجل ها و مشتریانی که انتظارات غیر معقول دارند، مواجه هستید و سعی می کنید راه حل هایی خلاقانه را برای کنترل این چالش ها پیدا کنید و اگر نتوانید تحت فشار فعالیت کنید نمی توانید پیشرفت کنید، اگر جز افرادی هستید که می خواهید فقط در ساعات اداری(9صبح تا 5 بعداظهر) کار کنید برای فعالیت در این حوزه مناسب نیستید و بهتر است در فکر شغل دیگری باشد چون شغل روابط عمومی محدودیت زمانی ندارد.
اگر روحیه انتقاد پذیری ندارید اگر مخالفت دیگران را نمی توانید بپذیرد کارکردن در حوزه روابط عمومی برای شما بسیار سخت و دشوار می باشد.
شما در طول زمان با افراد مختلفی در ارتباط هستید پس با فرهنگ ها و نگرش ها مختلفی باید آمادگی گفتگو و مباحثه را داشته باشید.
2-قوانین و مقررات انجام کار:
- توجه به صحت مطالب و تهیه اطلاعات از منابع معتبر
- استفاده از وسایل ارتباطی و شبکه های اجتماعی معتبر در زمان اطلاع رسانی و کدگذاری پیام
- استفاده از تکنولوژی روز در انتقال مطالب و ارتباط با سایر همکاران و ژورنالیست ها
- توجه به اهداف سازمان محل خدمت و هدف گذاری در امور و مقاصد
- توجه به ساختار و ارزش های اجتماعی در اهداف سازمان
- بالا بردن سطح دانش و اطلاعات به صورت روزانه
- بیان حدود و حریم ارتباطی کاری با رقبا، شرکا و تجاری و کاری
- انجام فعالیت در چارچوب قوانین و مقررات حاکم و بر نظام سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر جامعه
3-ایمنی و بهداشت کار:
با کمی توجه به ساختار و نوع شغل روابط عمومی به این موضوع پی می بریم که ایمنی در کار روابط عمومی بیشتر در چارچوب رعایت ضوابط و مقررات در شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها و دنیای مجازی موضوعی بسیار مهمی بوده و امنیت شبکه و اطلاعات در سازمان یک اصل می باشد پس باید توجه کرد همان گونه که به روز کردن اطلاعات امری است اساسی، حفظ، حراست و پشتیبانی از اطلاعات از اهمیت بیشتری در شغل و رشته روابط عمومی برخوردار است. بدیهی است بهداشت کار در حوزه روابط عمومی بستگی به نوع و ساختار پیام و منابع تشکیل دهنده پیام به عنوان یک اصل همیشه پیش روی یک کارشناس روابط عمومی بوده و در این امور باید به انعکاس مطالب با رعایت انصاف، حفظ فرهنگ و ارزشی ها به عنوان یک هدف کوشا باشیم پس همیشه به اینکه نکته باید توجه کرد فساد و دروغ گویی اصلی ترین عامل از بین رفتن بهداشت کاری در محیط و حیطه روابط عمومی می باشد شاید در تعاریف مختلف معنی ایمنی و بهداشت کار به ایمنی فرد در محیط کار و دقت در استفاده صحیح از ابزار و شرایط محل خدمت بوده و بهداشت کاری معنایی متفاوتی دارد ولی در پاسخ به این سوال سعی شد از نگاهی دیگر به ایمنی و بهداشت کار حوزه روابط عمومی بپردازیم و مورد بررسی قرار دهیم.
4-مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغل)
گسترش روابط عمومی به عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی و اجتماعی در سطح جامعه(سازمانها و شرکت ها) می باشد تعاملات فی ما بین سازمانها و وجود وسایل ارتباط جمعی و شبکه های مجازی نشان دهنده تاثیر روابط عمومی در مباحث فرهنگی و اجتماعی می باشد توجه به اطلاع رسانی دقیق، استفاده از راهنمایی مشاغل، استفاده از وسایل تبلیغاتی جذاب و چشم نواز، توجه به ایده های بازاریابی و تولید، ایجاد حس رقابتی با دیگر رقبا تجاری توجه به مشتری مداری، اطلاع رسانی دقیق از محاسن و معایب کالا امکان انتخاب و تهیه بهترین اجناس و فرهنگ درست مصرف کردن را به ما می آموزد. حس خلاقیت و کنجکاوی از ویژگیهای دنیای ارتباطات و جامعه های مجازی و وجود شبکه ها اجتماعی و وسایل ارتباطی به همراه خود یک فرهنگ هم سو را در مباحث فرهنگی و اجتماعی نشانی می دهد.
توجه (احتراماً با توجه به نزدیک بودن موضوع سوالات زیر پاسخ آنها به صورت یکجا به استحضار حضرتعالی رسانیده می شود).
- شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
- مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
- خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
روابط عمومی امروز:
روابط عمومی به سازمان و گروه های مرتبط با آن کمک می کند تا چنان که شایسته است با هم سازگاری یابند این واژه، به طور توامان نوع تلقی از کارآیی سازمان و برنامه ی فعالیت های آن را مشخص می سازد. کارکرد روابط عمومی در سازمان ها بسیار متنوع است که در این جا به برخی موارد اشاره می شود؛ اطلاعات عمومی، روابط سرمایه گذار، امور عمومی، ارتباطات فراگیر، روابط کارمندان، بازاریابی یا تبلیغ کالا، و خدمات مشتری یا روابط مشتری.
مبنای فعالیت تمام روابط عمومی ها، ارتباطات است. اهمیت روز افزون ارتباطات خوش ساختار و درست مدیریت شده،در کسب موفقیت و حتی حضور سازمان ها در دنیای دائم التغییر کنونی دیگر بر کسی پوشیده نیست. کلیه ی خدمات سازمانی-دولتی، تجاری، کاری، حرفه ای، بهداشتی، فرهنگی، مالی، تفریحی، آموزش و عمومی به عنصر"مردم" متکی است. در واقع، نگرش، توجه، درک و انگیزه ی آنان می تواند در موفقیت یا شکست یک سازمان یا طرح بسیار موثر باشد.
واحد روابط عمومی، نه تنها وضعیت سازمانی را به اطلاع گروه های مرتبط می رساند، بلکه حتی بر نحوه ی شکل گیری آن سازمان و شیوه ی فعالیتش نیز تاثیر می گذارد. حرفه ای های روابط عمومی از طریق پژوهش، سنجش، ارزیابی. نگرانی ها و انتظارات گروه ها را تعیین و آنها را برای مدیریت تشریح می کنند. یک طرح روابط عمومی کار آمد و مبتنی بر تعهد، بر پایه ی درک و حمایت از گروه ها بنا شده است. براساس آمارها، تعداد افراد شاغل در این حرفه در آمریکا حدود 98 هزار نفر برآورد می شود که نیمی از آنان را زنان تشکیل می دهند. نرخ رشد، در این حرفه حکایت گر درک درست از اهمیت فزاینده ی ارتباطات و عملکرد حرفه ای در حوزه ی برنامه ریزی و عمل است. امروزه، نمی توان شرکت یا رسانه ای را یافت که واحد روابط عمومی یا مشاوره یا هر دو را نداشته باشد. مدیر واحد روابط عمومی یک شرکت بزرگ از مسئولان رده بالای آن محسوب می شود.
حقوق و مزایا:
به دلیل رشد روز افزون زمینه های کاری در این حرفه، کارگزاران روابط عمومی، انتظار حقوقی بالا را دارند. در آمدها به عواملی چون شخصیت افراد، کیفیت و تجربه ی کاری، رده ی مسئولیت پذیری، توان مالی سازمان، و شرایط کلی اقتصاد کشور مربوطه وابسته است.
متوسط حقوق یک کارگزار روابط عمومی با مدرک کارشناسی در ایالات متحده بین 18 تا 22 هزار دلار است. کارگزارانی که دارای مدرک تحصیلی بالاتر یا تجربه ی بیشتر یا عضور جامعه ی دانشجویان روابط عمومی آمریکا باشند، سزاوار دریافت حقوق بیشتری هستند. مدیر حسابداری یک شرکت مشاوره یا فردی که مسئولیت مدیریت واحد روابط عمومی یک شرکت را داراست می تواند تا 35 هزار دلار در آمد داشته باشد. مدیر روابط عمومی یک شرکت کوچک یا متوسط حقوقی معادل 35 تا 40 هزار دلار مدیر روابط عمومی یک شرکت بزرگ نیز می تواند تا 40 هزار دلار در آمد داشته باشد. در آمد بین 75 تا 150 هزار دلار مخصوص تعدادی از مدیران مجرب در روابط عمومی هایی است که اغلب عنوان قائم مقامی شرکت را نیز با خود دارند.
برحسب میزان سودآوری، در آمد کارکنان رده پایین شرکت های مشاوره ای روابط عمومی ممکن است بیشتر از در آمد مدیران واحدهای روابط عمومی سازمان ها باشد. میزان پرداخت حقوق در شرکت های مختلف صنعتی و تجاری، متفاوت است. این الگوی پرداخت عموما در مورد کارمندان واحد روابط عمومی آنها نیز صادق است. این تفاوت می تواند مبتنی بری عوامل جغرافیایی و منطقه ای نیز باشد. به طور مثال، کارمندان شاغل در مناطق شمال شرقی و مرکزی در آمریکا در آمد بیشتری نسبت به کارمندان شاغل در سایر مناطق دارند.
عناصر روابط عمومی
مشاوره:
شامل ارایه پیشنهاد و راه حل به مدیریت سازمان براساس سیاست ها، روابط و ارتباطات سامان مربوطه است. به طور خلاصه آنچه که باید انجام داد.
تحقیق:
شامل تعیین دیدگاهها و رفتار های گروه های وابسته و دلایل برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی فعالیت های روابط عمومی برای تاثیر گذاری یا تغییر دیدگاه یا رفتار آن است.
روابط رسانه:
شامل ارتباط با رسانه های ارتباطی به منظور شهرت سازی با واکنش نشان دادن نسبت به تمایلات و خواسته های آنان در مورد سازمان است.
روابط کارمندان:
شامل واکنش نشان دادن به نیازمندی ها و نگرانی های و همچنین اطلاع رسانی و انگیزه دهی به کارمندان و بازنشستگان سازمان و خانواده های آنان است.
روابط اجتماعی:
شامل حضور پیوسته، برنامه ریزی شده و فعال با و در یک اجتماع به منظور حفظ و ارتقای شرایط حاکم در آن به جهت رعایت سود و جانبه ی سازمان و اجتماع است.
امور عمومی:
شامل گسترش حضور موثر در تصمیم گیری های عمومی، و کمک به سازمان برای پذیرش انتظارات عمومی است. همچنین، واژه ای است که توسط گروه های خدمات نظامی و برخی موسسات دولتی برای تشریح فعالیت های روابط عمومی شان به کار می رود.
امور دولتی:
شامل برقراری ارتباط با قانون گذاران و مراجع قانونی و عموماً در قالب یک طرح امور عمومی است. اغلب "لابی گری" خوانده می شود.
مدیریت مشکلات:
شامل شناسایی و مشخص نمودن مشکلات مربوط به مطالبات عموم از سازمان است.
روابط مالی:
شامل ایجاد و حفظ اعتبار و اعتماد مالی و برقراری روابط مثبت با مراجع مالی است. همچنین تحت عنوان" سرمایه گذار" و "روابط سهام دار" نیز مشهور است.
روابط صنعتی:
شامل برقراری ارتباط با انجمن های بازرگانی و همچنین سایر شرکت ها و سازمان های صنعتی است.
کمک های مردمی:
شامل نشان دادن نیازمندی های و تحریک اعضا دوستان و حامیان سازمان و دیگران برای ارسال کمک های مالی داوطلبانه به سازمان است.
روابط چند فرهنگی:
شامل برقراری ارتباط با افراد و گروه های اقلیت است.
رویداد های ویژه:
شامل انگیزه بخشی در مورد یک فرد، کالا یا سازمان از طریق برگزاری یک " رویداد منجسم" است همچنین، شامل فعالیت های برنامه ریزی شده به منظور فراهم ساختن شرایطی است که طی آن سازمان بتواند با گروه های مرتبط خود ارتباط برقرار کرده و سخنان و خواست های آنان را بشنود.
ارتباطات بازاریابی:
شامل ترکیبی از فعالیت های برنامه ریزی شده برای فروش کالا، ارایه ی خدمات یا یک ایده، مرکب از تبلیغات، شهرت سازی، فعالیت های پیشبردی، بسته بندی، نمایش در محل فروش، نمایش های تجاری و رویدادهای ویژه است.
مسئولیت متخصصان روابط عمومی:
بیشتر افراد شاغل در روابط عمومی ها، حداقل یکی از مسئولیت های زیر را بر عهده دارند:
برنامه ریزی:
شامل تجزیه و تحلیل تهدیدها و فرصت ها، تعیین اهداف و شناسایی گروه ها و توصیه و برنامه ریزی فعالیت هاست و می تواند بودجه بندی و تعیین مسئولیت های افراد مرتبط نظیر کارمندان غیر روابط عمومی را نیز در بر بگیرد. برای مثال، رئیس یک سازمان یا مدیر اجرایی آن، اغلب مهم ترین فرد برای انجام فعالیت های روابط عمومی محسوب می شود.
متخصصین موفق این حرفه، باید مهارت های خود در جمع آوری اطلاعات از مدیریت، همکاران و همچنین منابع خارجی سازمانی را افزایش دهند. کارگزاران روابط عمومی با ارزیابی مداوم آموخته ها، نکات کلیدی را مرتب کرده و مجوز انجام آن ها را از جانب مدیریت می گیرند. بسیاری از فعالیت های روابط عمومی نیازمند کار با یا گاهی در واحدهای سازمانی نظیر پرسنل و کارمندان حقوقی و بازاریابی است. کسی را که می توان حرفه ای کار آمد روابط عمومی نامید که آموخته باشد باید با دیگران بر مبنای شیوه های اقناع گری برخورد کند.
نویسندگی و ویراستاری:
از آن جا که متخصصیم روابط عمومی اغلب در تلاش برای دست یابی به گروه های بزرگ مردم هستند، لذا یکی از ابزارهای مهم آنان را برای انجام چنین کاری را می توان " کلمات" دانست. نمونه ی چنین کاربردی در گزارش ها بیانیه های خبری، بروشورها، سخنرانی ها، فیلم های ویدیویی، مقالات مجلات تجاری، اطلاعات مربوط به کالاها و موارد فنی، بولتن ها، خبرنامه ها، گزارش های مربوط به سهام دادن، و سایر ارتباطات مدیریتی که برای پرسنل و گروه های خارجی تنظیم می شوند، جستجو کرد. یک سبک مناسب و مشخص نوشتاری برای روابط عمومی ها یک ضرورت است.
اطلاعات:
ایجاد سیستم هایی برای پخش کردن مطالب بین روزنامه ها، تلویزیون ها، دبیران نشریات تجاری و عمومی و همچنین برقراری ارتباط با آنان به منظور تهیه فهرستی از سلایق آنان در مورد انتشار اخبار یک سازمان، جز و فعالیت های رایج روابط عمومی به شمار می رود. چنین عملی نیازمند بهره مندی از اطلاعاتی در مورد نحوه ی عمل روزنامه ها، و سایر رسانه ها، حوزه ی عمل انشارات تخصصی، و سلایق مشخصی دبیران نشریات است. یک کارگزار مجرب" اطلاعات و اخبار مناسب را در زمان مناسب به ویراستار شایسته ی یک نشریه شایسته می دهد".
با این که ایده ها براساس جنبه ی خبری، و سایر ارزش های خواندی پذیرفته می شوند اما توانایی گسترش روابط دو جانبه و همکاری با رسانه های خبری می تواند هم برای رسانه ها و هم برای کارگزاران مفید باشد.
تولید:
نشریات، گزارش های ویژه، ویدئوها و برنامه های چند رسانه ای، از مهم ترین راه های برقراری ارتباط هستند. ضرورتی ندارد که کارگزاران روابط عمومی در اموری مانند هنر، ترکیب بندی، صفحه آرایی و عکاسی، چیره دست باشند، بلکه تنها داشتن اطلاعات کلی از روش برنامه ریزی و نظارت بر نحوه ی اجرای آن ها کافی است.
رویدادهای ویژه:
کنفرانس های خبری، کنوانسیون ها، سالگردها و بزرگداشت ها، برنامه های اهدای جوایز گشت ها و جلسات ویژه، تنها بخشی از رویدادهایی است که برای جلب توجه به پذیرش عموم به کار میروند. این برنامه ها نیاز به برنامه ریزی و هماهنگی های دقیق، توجه به جزئیات، تهیه ی بروشور و گزارش و عناصر اطلاع رسانی دارند.
سخن گفتن:
کار روابط عمومی اغلب نیازمند بهره گیری از مهارت های ارتباطات چهره به چهره یعنی یافتن تریبون مناسب تهیه و تنظیم خطابه ها و سایر متون سخنرانی هاست. شخصی که می تواند گروه ها و افراد مناسب را مورد خطاب قرار داده و بر آنان به طور موثری تاثیر بگذارد، نسبت به فردی که مهارت او تنها به نویسندگی محدود است، وضعیت بهتری دارد.
پژوهش و ارزیابی:
یکی از فعالیت های بسیار مهمی که وظیفه کارگزاران روابط عمومی است؛ جمع آوری اطلاعات موفق(حقیقت بابی) است. این مسئله می تواند به طور انفرادی انجام شود: از طریق مصاحبه، رجوع به کتابخانه ها، و گفتگوهای غیر رسمی. البته، با استفاده از روش هایی نظیر نظرسنجی و همچنین برنامه ریزی و اجرای افکار سنجی نیز این کار امکان پذیر است. پس از اتمام یک طرح، حرفه ای های روابط عمومی نتایج را مطالعه کرده و سپس به ارزیابی برنامه، اجرا و تاثیر گذاری آن می نشیند.
حقیقت آن است که نیاز مدیران به پژوهش و ارزیابی همچنان رو به افزایش است.
یک روز کاری:
دفاتر روابط عمومی بسیار شلوغ است. برنامه کاری آن ها نامنظم است و بسیار پیش می آید که کاری مهم در روند امور جاری تداخل ایجاد کند. کارمندان رده پایین، پاسخگویی تلفن ها و ارایه دهنده ی اطلاعاتی به رسانه ها یا گروه ها هستند، بر روی فهرست دعوت ها یا جزئیات کنفرانس های مطبوعاتی کار می کنند، بازدید کنندگان و مو کلان را همراهی می کنند، در تحقیقات کمک می کنند متن بروشورها را می نویسند، بیانیه ها را بین دفاتر و رسانه ها توزیع می کنند و در نهایت فهرست رسانه های مورد نیاز را تدوین می کنند.
کارمندان، درباره ملاقات های آتی به مدیران خود توضیحاتی ارایه می کنند، به علاوه به آنان تنظیم گزارش ها، خطابه ها، سخنرانی ها و نامه ها و همچنین تولید فیلم های ویدیوئی و سایر امور سمعی و بصری کمک می کنند. علاوه بر این. نمونه خوانی متن ها، انتخاب عکس های موردنیاز، و تنظیم برنامه های تعطیلات و بزرگداشت ها را نیز باید به فهرست کاری آنان افزود. این افراد همچنین به نظر سنجی ها و پرسش نامه های جدول بندی شده جهت داده و با چاپخانه ها نیز در ارتباط هستند.
طرح های روابط عمومی ضرب الاجل یا مهلت نمی شناسند. تحت چنین شرایط پرفشاری از ساعت 9 صبح تا 5 بعداظهر باید کار کرد. مدیران روابط عمومی را به ندرت پشت میزشان می توان یافت. جلسات امور اجتماعی ضیافت های تجاری، مسافرت ها، گفتار ها و نوشتارهای ویژه، و کار در شرایط غیر مترقبه و بحرانی ساعات زیادی از وقت آنان را به خود اختصاص می دهند.
قابلیت های آمادگی های شخصی:
از آن جا که روابط عمومی در برگیرنده ی دامنه ی وسیعی از فعالیت هاست لذا عملا قابلیت" ایده آل" وجود ندارد. اغلب مردم، مدیران روابط عمومی را افرادی سخندان و بسیار مبتکر می دانند. اما خود این افراد، درایت را مهم ترین عنصر مورد نیاز در این حرفه می دانند.
کارگزاران روابط عمومی "مشاورانی هستند که پیشنهاد ها و خدمات آنان، اغلب به هنگام رویارویی سازمان با مشکلات به کار می آیند". بنابراین در این حرفه، گسترس ظرفیت تفکر تحلیلی در شرایط فشار و به دست آوردن اطلاعات لازم و همچنین ارایه ی راه حل های عملی مناسب، بسیار حائز اهمیت است. سایر قابلیت های مورد نیاز نیز بدین قرارند:
- قوه ی ابتکار و خلاقیت، برای مقابله با مشکلات کنونی و پیش بینی بحرانی های آتی.
- مهارت های ارتباطی همراه با توانایی نویسندگی
- اعتماد به نفس برای ارتباطات چهره به چهره با افراد گروه ها
- حساسیت نسبت به سایر مردم صرفا دوست داشتن مردم کافی نیست
- دیپلماسی و توانایی فراتر از حد معمول برای نفوذ در دیگران و سرانجام مهارت های مدیریتی
- تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
تاریخ ادیان و مذاهب جهان مملو از روشهای مختلف رهبران و پیشوایان دینی در تاثیر گذاری بر افکار عمومی و جلب اعتماد و اطمینان در مردم است، بگونه ای که پیامبران دینی را می توان نخستین" افسران روابط عمومی " نامید. همزمان با ادامه حیات دینی در جهان، حیات فرهنگی ملتهای مختلف نیز مملو از نشانه هایی بوده که به طریقی با فعالیت های روابط عمومی به معنی اعم آن در رابطه بوده است.
اصطلاح" روابط عمومی" برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا و در نوشته های اداره اتحادیه راه آهن ایالات متحده بکار برده شد و در دهه اول قرن بیستم نخستین دفاتر روابط عمومی در موسسه های این کشور ایجاد گردید.
در سال 1906 اولین شرکت خصوصی که تنها خدمات روابط عمومی را به مشتریان خود ارایه می کرد، بوجود آمد. نخستین شرکت روابط عمومی توسط " ایوی لی" فارغ التحصیل دانشگاه پرنیسون و خبرنگار اقتصادی در شهر نیویورک تاسیس شد. پس از این شرکت موسسه های دیگر نیز به تاسیس دفاتر روابط عمومی اقدام کردند و روابط عمومی به عنوان یک حرفه به وجود آمد و شناخته شد.
روابط عمومی در ایران( قبل از انقلاب اسلامی)
روابط عمومی در ایران برای نخستین بار در سال 1330 در شرکت نفت ایران ایجاد شد و مرحوم دکتر" حمید نطقی" استاد دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی پایه گذار آن به شمار می رود. تحول روابط عمومی تا آن اندازه بود که ظرف حدود 20سال انجمنی به نام انجمن روابط عمومی ایران و چند موسسه مشاوره در روابط عمومی بوجود آمد و حتی دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی این رشته را در سطوح لیسانس تدریس کرد. از سال 1345 بود که وزارتخانه ها به تدریج اداره اطلاعات، تبلیغات و انتشارات را به نام روابط عمومی برگرداند.
رابط عمومی درایران(پس از پیروزی انقلاب اسلامی)
دفاتر روابط عومی پس از انقلاب تحت نام " روابط عمومی و ارشاد اسلامی" به طور اعم فعالیتهای ارتباطی و روابط عمومی را انجام می دادند.
در سال 1363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سیمناری را با شرکت روابط عمومی ها در تهران برگزار کرد که در واقع زیر بنای حرکت روابط عمومی را برای تجدید حیات آن پی ریزی کرد.
در حال حاضر رشته روابط عمومی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاههای علمی-کاربردی تدریس می شود و ادارات کل روابط عمومی وزارتخانه ها و موسسات در مراکز استان نیز اقدام به تشکیل دوره های آموزشی روابط عمومی برای کارمندان خود کرده اند. از سال 1368 نیز سازمان امور اداری و استخدامی کشور آیین نامه کاری دفاتر روابط عمومی را تصویب کرده است.
- چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
با توجه به دامنه فعالیت و پیشرفت علم روابط عمومی در شبکه اجتماعی و استفاده بهینه از ابزار و وسایل پیشرفته ارتباطی برای بالا بردن سطح ارتباطی و توان کیفی ارتباطی هر سازمان، نهاد و شرکت امری بسیار مهم و اساسی می باشد. واحد روابط عمومی نیازمند تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری برای رسیدن به اهداف سازمانی، تبلیغاتی، اطلاع رسانی و ... می باشد. در همین راستا با تجهیزات گسترده ای مرتبط با این رشته رو به رو می شویم که به اختصار به آنها اشاره می کنیم.
ابزار سخت افزاری:
1-تلفن 2-تلفن همراه 3-فکس 4-اسکنر 5-دوربین عکاسی 6-مدم 7-پرینتر 8-رایانه 9-ایستگاه ماهواره ای 10-دستگاه چاپ و تکثیر 11-رادیو 12-تلویزیون 13-میکروفیلم 14-حافظ جانبی
15-میکروچیپ 16-دوربین فیلم برداری 17-ویدئو پرژکتور
ابزار نرم افزاری:
1-شبکه اجتماعی 2-پهنه باند 3-فیبر نوری 4- شبکه های ارتباطی و اینترنتی
- به نظر شما حوزه کار آفرین و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
روابط عمومی رشته ای است که این روزها همه مشاغل برای موفقیت در کارشان به آن احتیاج دارند از شرکتها و موسسات دولتی گرفته تا شرکتهای خصوصی برای پیشبرد اهداف خود به کسی نیاز دارند تا رابطه بین آنها و محیط بیرون باشد و بتواند به بهترین شکل ممکن اخبار و اطلاعات را انتقال دهد. رشته روابط عمومی با وجود گذشت چهار دهه از عمرش اما همچنان در کشور، نو پا است که باید قبل از هر چیز مدیران، به این حرفه اعتماد کامل داشته باشند و با برونسپاری و اعتماد به نیروهای تحصیلکرده باعث پویایی روابط عمومی در سطح محیط های اجتماعی و کاری گردند. ضمن اینکه باید این را هم مد نظر قرار داد که مدیران روابط عمومی باید به دو علم ارتباطات و مدیریت آشنایی کامل داشته باشند چرا که بیشتر مدیران روابط عمومی فاقد نگرش تفکر مدارانه به روابط عمومی اند. در همین راستا توجه به ساختار برون سپاری فعالیت های روابط عمومی در سازمانها، موسسات دولتی و خصوصی باعث پیشرفت رونق فعالیت فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی در مشاغل مرتبط با این رشته می گردد.
- به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذرندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی با توجه به سطح علمی و ارتباطی حاکم در رشته فوق همچنین گسترده بودن موضوعات این امور می توانند به صورت تخصصی و علمی یکی از علوم و شاخه ای مرتبط با رشته روابط عمومی را انتخاب کرده و یک کارشناس روابط عمومی پس از پایان تحصیلات دانشگاهی به مهارتهای زیر دست می یابد:
- بالا بردن توان علمی و تخصصی در شاخه ارتباطات اجتماعی
- آشنایی با دامنه فعالیت رشته روابط عمومی
- آشنایی با فرهنگ اجتماعی
- استفاده از هنر به عنوان یک وسیله ارتباطی در حوزه روابط عمومی
- آشنایی با شبکه های اجتماعی، وب، وبلاگرها و وبلاگ نویسی
- بالا رفتن صبر و حوصله در محیط کاری و اجتماعی
- آشنایی با وسایل تکنولوژی های آموزشی و تبلیغاتی جدید
- آشنایی با ساختار و اهداف سازمانی
- تصمیم گیری مناسب در مواقع ضروری
- مدیریت بحران و شناسایی مسیر صحیح تصمیم گیری برای رسیدن به اهداف سازمانی
- آیا علاقه به ایجاد کار در حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
شخصاً بر این باور هستم که پایه اصلی فعالیت در حوزه روابط عمومی علاقه و پشتکار و صحت و سلامت در ارتباط با محیط کار و جامعه، حس همدلی و مشارکت کاری است راه اندازی شرکت های خصوصی مرتبط با رشته روابط عمومی و ایجاد یک ساختار پویا و فعال در این رشته هدف اینجانب می باشد. در سازمانها و شرکت ها فعالیت روابط عمومی در سطح تهیه یک فیلم، عکس، تهیه مطالب و بروشور بوده در صورتی که پیشانی، هدفت نهایی و نمو هر سازمان، به وجود یک روابط عمومی قوی و کار آمد بستگی داشته و استفاده از نیروهای متخصص و کارآزموده باعث بالا رفتن روند کاری و رسیدن به هدف نهایی شرکت و موسسات دولتی و خصوصی می گردد.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.