شنبه, 03 آذر 1403

 



روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

    بسمه تعالی         
مرکز آموزش علمی کاربردی فرهنگ و هنر 13 تهران
معاونت فرهنگی و دانشجویی
دفتر ارتباط با صنعت و کارآفرینی ( هماورد مهارتی )
  جججججججججججج

· آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمایید ؟

بله به روز رسانی سایت مرکز و تهیه اخبار سایت ، افکارسنجی ونظر خواهی در خصوص طرحهای محیط کار

تهيه مقالات ، گزارشهاي تحليلي و مطالب - کاربردي در مورد فعاليتهاي معاونت ها و ادارات و سازمانهای وابسته

  به حوزه ستادی و تبيين نقاط قوت و ضعف آن، ايجاد آرشيو (بانک اطلاعاتی ) از مجموعه بازدیدهای وزیر ، سفرها، همایش ها در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، تهيه برنامه ي سالانه و تقويم اجرايي مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی، تهيه گزارشهاي عملکردي از فعاليتهاي مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور   در دوره هاي مختلف زماني (ماهانه، فصلي ، سالانه ، طي برنامه توسعه و ....

تهيه ، تنظيم و انعکاس اخبار اقدامات و برنامه هاي مربوط به سازمان به وسايل ارتباط جمعي واداره ي کل روابط عمومي در نشريه نگاه  ،برنامه ريزي و نظارت بر پوشش خبري مراسم مختلف نظير گردهمايي ها ، سخنراني ها ، افتتاحيه ها با حضور مقام عالی وزارت و روسای استانها و معاونان وزیر، پاسخ به انتقادات و شکايات مطروحه در وسايل ارتباط جمعي ، ترتيب دادن برنامه ها و ميز گردهاي راديويي ، تلويزيوني و مطبوعاتي ، تهيه ، تنظيم و ارسال بريده جرايد و اخبار آموزش و پرورش براي اطلاع رساني به مسئولين دستگاه

·  مشخصات محیط کار مورد بازدید :

نوع محیط واقعی کار مورد بازدید دولتی می باشد .تعداد تقریبی کارکنان 25 نیروی رسمی و 15 نیروی قراردادی در مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی مشغول به کار می باشند .

·نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :

وزارت آموزش و پرورش مرکز روابط عمومی واطلاع رسانی

·فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟

-        امور پژوهش و برنامه ريزي اطلاع رساني

-  امور ارتباطات رسانه اي

  - امورانتشارات

رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟

در زمینه خبر رسانی در سایت کاربرد دارد

نوع سازمان چیست ؟   دولتی n  عمومی o  خصوصی o

تاریخچه تاسیس :

·  مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟

روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش دارای دو معاونت شامل معاونت فرهنگی و اجرایی ، معاونت رسانه  و پژوهش  می باشد .

در زیر مجموعه این دو معاونت روسای گروه و در زیر مجموعه آنها کارشناس مسئول و کارشناس تعریف شده اند .

معاونت رسانه وپژوهش : شامل رئیس گروه خبر و کارشناس مسئول مطبوعات ، نشریه ، پاسخگویی به جراید و بخش پژوهش شامل رئیس گروه افکارسنجی و کارشناس مسئول پژوهش ، کارشناس مسئول افکار سنجی ، تولید اخبار برای ماهنامه  داخلی وزارت آموزش پرورش به نام نگاه  می باشد .

پرتال خبر این بخش پس از بررسی لازم و تایید مسئولین مربوطه اخبار را روی سایت قرار می دهند .همچنین بخشنامه ها ، اطلاعیه ها و بررسی لینک ها و گزارش های تصویری و فیلم های مربوط به مسئولین از طریق پرتال خبر روی سایت وزارت آموزش و پرورش قرار می گیرد همچنین بخش سامانه پیامکی که ارسال پیامک برای گروه های خاص می باشد بر عهده این بخش است . همچنین ارزشیابی اخبار استانها نیز برعهده واحد پرتال خبر می باشد .

واحد کارشناس صدا و سیما دراین واحد دعوت ازخبرنگاران مکتوب (روزنامه ها ) غیر مکتوب ( شبکه های مختلف صدا و سیما ) جهت مصاحبه با مقام عالی وزارت متبوع می باشد .

واحد مطبوعات کار این واحد رصد اخبار کلیه روزنامه ها و خبرگزاریها و جمع آوری اخبار مهم مربوط به آموزش و پرورش در بولتن ویژه جهت وزیر وقت می باشد .

معاونت فرهنگی واجرایی شامل بخش های ذیل می باشد :

واحد سمعی بصری : تهیه فیلم و عکس از کلیه کارها و مراسمی که آقای وزیر در آن حضور دارند همچنین تهیه گزارش از شورای معاونین همراهی وزیر در سفرهای داخل تهران واستانی

ارتباطات مردمی : کلیه نامه هایی را که به روابط عمومی ارجاع می شود پس از جداسازی و ارجاع به واحدهای مربوطه و پیگیری تا حصول نتیجه و اعلام آن به مرجع مورد درخواست سوالات . همچنین این واحد پاسخگویی به تلفن گویا را نیز برعهده دارد .

واحد اجرایی : برگزاری مقدمات ، مراسمات آقای وزیر و اعضای شورای معاونین ، تهیه بنر و تبلیغات و طراحی سالن را برعهده دارد .



رشته تحصیلی شما در این محیط چه نقشی دارد ؟

ü    امور پژوهش و برنامه ريزي اطلاع رساني

ü    انجام پژوهش و بررسي راهها و ابزارهاي جديد براي بهبود ارتباطات و اصلاح شيوه هاي اطلاع رساني موجود

ü    افکار سنجي و نظر خواهي در خصوص طرحها ، اقدامات و فعاليتهاي انجام شده در وزارت آموزش و پرورش

ü    ايجاد هسته هاي مشورتي و بهره گيري از نظرات صاحبنظران ،  دست اندرکاران ، مراکز پژوهشي و ساير روابط عمومي ها براي ارتقاء فعاليتهاي مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی

ü    تهيه مقالات ، گزارشهاي تحليلي و مطالب - کاربردي در مورد فعاليتهاي معاونت ها و ادارات و سازمانهای وابسته به حوزه ستادی و تبيين نقاط قوت و ضعف آن

ü    تحليل محتواي مطالب ، مقالات و گزارش هاي مندرج در مطبوعات و ساير وسايل ارتباط جمعي

ü    مشارکت در تعيين خط مشي و سياستگذاري امور ارتباطي و روابط عمومي ادارات کل آموزش و پرورش 31 استان

ü    تعيين نيازهاي آموزشي کارکنان روابط عمومي و برنامه ريزي براي ارائه آموزشهاي لازم به آنان

ü    ايجاد آرشيو (بانک اطلاعاتی ) از مجموعه بازدیدهای وزیر ، سفرها، همایش ها در مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی

ü    تلخيص گزارشها و تحقيقات انجام شده از روي ديگر واحدها براي استفاده مقام عالی وزارت  و ديگر مسئولان ذيربط .

ü    تهيه برنامه ي سالانه و تقويم اجرايي مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی

ü    تهيه گزارشهاي عملکردي از فعاليتهاي معاونتها / ادارات / مراکز و سازمانها  در دوره هاي مختلف زماني (ماهانه، فصلي ، سالانه ، طي برنامه توسعه و ....

ü    امور ارتباطات رسانه اي

ü    تهيه ، تنظيم و انعکاس اخبار اقدامات و برنامه هاي مربوط به سازمان به وسايل ارتباط جمعي واداره ي کل روابط عمومي در نشريه نگاه 

ü    برنامه ريزي و نظارت بر پوشش خبري مراسم مختلف نظير گردهمايي ها ، سخنراني ها ، افتتاحيه ها با حضور مقام عالی وزارت و روسای استانها و معاونان وزیر

ü    پاسخ به انتقادات و شکايات مطروحه در وسايل ارتباط جمعي

ü    هماهنگي جهت درج آگهي در مطبوعات و پخش تيزرهاي تلويزيوني

ü    ترتيب دادن برنامه ها و ميز گردهاي راديويي ، تلويزيوني و مطبوعاتي

ü    برنامه ريزي براي اجراي مصاحبه هاي مطبوعاتي و اختصاصي با مقام عالی وزارت ومعاونین وزیر

ü    هماهنگي در اعزام خبرنگاران به نقاط مختلف (اجراي سفرهاي مطبوعاتي و استانی ) و برقراري رابطه اي سالم و دوستانه با ارباب جرايد و ساير رسانه ها براي جريان سازي و ايجاد بسترهاي مناسب براي اجراي موضوعات مربوط به آموزش و پرورش

ü    تهيه ، تنظيم و ارسال بريده جرايد و اخبار آموزش و پرورش براي اطلاع رساني به مسئولين دستگاه

ü    برنامه ريزي براي ايجاد ايستگاه مطبوعاتي و ميز مطالعه براي همکاران و مراجعان

ü    تحليل افکار و نظرات عمومي با استفاده از مطالب و مقالات مندرج در مطبوعات

ü    نظارت بر آرشيو مقالات و گزارشهاي مهم در جرايد به تفکيک موضوع

ü    تهيه رپرتاژ آگهي ( گزارش آگهي ) براي انعکاس فعاليتها و طرحهاي سازمان و درج آن در مطبوعات

ü    بررسي و تحليل مطالب و موضوعات منعکس شده در صدا و سيما که مربوط به آموزش و پرورش است .

ü    هماهنگي با صدا و سيما در مورد ساخت و زمان پخش برنامه هاي مربوط به آموزش و پرورش

ü    امورتبليغات ، تشريفات و مراسم

ü    سياستگذاري ، برنامه ريزي و هدايت امور تبليغاتي حوزه ستادی

ü    نظارت بر انجام امور تشريفات (استقبال ، مشايعت ، پذيرايي و ... ) از مقامات و میهمانان مقام عالی وزارت

ü    نظارت و انجام امورخطاطي ، طراحي و تهيه ساير اقلام تبليغاتي به مناسبت هاي مختلف

ü    شرکت در مجامع ، ستادها و کميته هاي ويژه برگزاري مراسم و مناسبتها

ü    امورانتشارات

o      تهيه ، تنظيم ، صحافي ، چاپ بولتن و نشريه نگاه

o      برنامه ريزي و نظارت بر چاپ اقلام تبليغاتي از قبيل کتاب ، پوستر ، بروشور و پلاکارد

o      طراحي و تهيه لوحه هاي يادبود، کارتهاي تبريک و تسليت و ..... که از طرف مقام عالی وزارت  صادر مي شود.

o      امور ارتباطات مردمي

o      برنامه ريزي ، نظارت براي ايجاد ، استحکام و تداوم ارتباط مردم با سازمان با تخصيص خطوط تلفن مستقيم و پاسخگويي به سوالات کتبي و حضوري آنها

o      برنامه ريزي و تهيه صندوق پستي ارتباط مستقيم مردم با بالاترين مقام دستگاه

o      دريافت نامه هاي مردمي، بررسي، ارجاع و تحليل آماري و محتواي آنها و تهيه گزارشهاي ماهانه، فصلي و سالانه

o      تهيه راهنماي تلفن و نشاني مسئولان و مديران ادارات کل آموزش و پرورش استانها

o      تلاش براي ايجاد محيطي آرام ، صميمي و با نشاط براي تداوم همکاري کارکنان سازمان و تسهيل پاسخگويي به مردم

o      همکاري نزديک و مستمر با واحد پژوهش ، برنامه ريزي و اطلاع رساني در انجام امور نظرسنجي و تسهيل امور مراجعان



·  چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟

v   داشتن روحیه کاری ایده آل

v   داشتن سلامتی جسمی و روانی یکی از ویژگی های این حرفه داشتن صحت سلامت در بخش های خاص مانند حرفه خبرنگاری می باشد

· شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :

1-سختی و پیچیدگی کار :

سختی و پیچیدگی کار خبر : شامل تعدد برنامه ها و حضور سخنرانان متعدد ، آمار و ارقام های پی در پی و ضرورت بررسی صحت آنها ، ترافیک خبری و ضرورت پوشش تمامی مراسم ها .

2- نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار :

نکات مربوط به قوانین و مقررات انجام کار که توسط رئیس مرکز تایید و با هماهنگی وزیر و با عنایت به مقررات عمومی ارتباط با رسانه تدوین شده اند .

در تدوین خبر انواع وسایل شامل لپ تاب ، فاکس ، پرینتر مورد نیاز می باشد که در دسترس اکثر کارشناسان می باشد .

3-   نکات مربوط به ایمنی و بهداشت :  وجود آرامش در محیط و رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی انگیزه کار را در افراد افزایش می دهد و وجود آسایش در محیط کار ادامه فعالیت را افزایش می دهد .

4- نکا ت مربوط به فرهنگی و اجتماعی ( جاذبه و انگیزه های شغلی)

-    از جاذبه هاي اين شغل تعامل بسيار خوب  با مخاطبان مي باشد

-    ورودي اخبار و اطلاعات اجتماعي ، سياسي ، فرهنگي

-    ضمن علاقه مندي به حوزه هاي روابط عمومي داراي هوش و استعداد كافي باشد .

·       شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد ؟

مالزي - كوالالامپور : كوالالامپور پايتخت مالزي ، در ضلع غربي خليج مالزي واقع شده و مساحت آن حدود 243 كيلومتر مربع است و از سواحل درياي مالزي 35 كيلومتر فاصله دارد .

كوالالامپور در سال 1972 ميلادي به عنوان پايتخت مالزي معرفي شده و در سال 1974 بعنوان شهر حكومتي در نظر گرفته شده است . شهر كوالالامپور از سال 1800 كه در حد فاصل رودخانه هاي Klang و Gombak قرار داشته ، شناسايي شده و آن تاريخ گسترش زيادي داشته است . كه امروزه با جمعيتي حدود 5/1 ميليون نفر قلب تپنده كشور مالزي به حساب مي آيد . شهر كوالالامپور همچنين مركز و قطب اصلي فعاليتهاي اقتصادي ، بازرگاني ، مالي ، كارخانجات ، حمل و نقل و تكنولوژي و توريسم مي باشد .

همزمان با توسعه تجارت و صنايع در مالزی، تقاضا برای حرفه روابط عمومی نيز در اين کشور افزايش يافته است.

حرفه روابط عمومی در مالزی با يافتن رويکردها، استراتژی ها و روش های خلاق برای برقراری ارتباط با مخاطبان در بخش های مختلف تجاری، صنعتی، آموزشي  و دولتی تقاضای زيادی را برای خود ايجاد کرده است.

قرن 21 سناريوهای تازه متعددی را در تمامی عرصه ها معرفی کرده که روابط عمومی با قرار گرفتن در آستانه اين پديده هيجان انگيز نمايی تازه را به خود گرفته است که باعث ايجاد عناصر و خدمات جديدی در هر دو بخش دولتی و خصوصی شده است.

مالزی کاملاً توسعه یافته در تمامی ابعاد : از نظر اقتصادی ،‌سیاسی ،‌اجتماعی،آموزشی  ،‌روحی ‌،روانشناسی ،‌و فرهنگی کاملاً از لحاظ وحدت ملی ، عدالت اجتماعی ،‌ثبات سیاسی ، سیستم حکومتی ، کیفیت زندگی اجتماعی و ارزش‌های روحی ، غرور ملی و اعتماد به نفس توسعه یافته است . از سال 1990 تا 2020 هر 10 سال یک بار بودجه GDPرا دو برابر می شود. یعنی از 115 بیلیون رینگیت مالزی (RM ) افزایش یابد. این هدف برای سی سال آینده متوسط رشد سالیانه GDP را به میزان 4% لازم دارد.

بعضی از این اهداف و آرمان‌ها مالزی را قادر می‌سازد که به مقاصدی مشتمل بر ایجاد اقتصادی رقابتی ، ارتقاء سطح صنایع کوچک و متوسط ، تشویق سرمایه‌گذاری های مستقیم خارجی ، توسعه و پیشرفت منابع انسانی و تکیه بر بخش خصوصی مانند یک موتور رشد اصلی و اولیه ،‌دست یابد. اهداف عبارتند از :

آموزش مردم به منظور استفاده هوشمندانه از رسانه های متعدد

آگاه ساختن مردم نسبت به اهمیت تکنولوژی ارتباطات

حمایت از ارزشهای بومی و داخلی ، که بر انکار هرزه‌نگاری تاثیر خواهد داشت.

در مالزی برای رسیدن به اهداف خود از بخش آموزش وپرورش شروع می کنند دانش آموزان از طریق ارتباط مستقیم با رسانه ها بسیاری از اطلاعات برنامه هفتگی را دریافت می کنند به طور مثال در تعطیلات تابستانی دانش آموزان باید از طریق رادیوهای محلی در جریان اردوها ومسابقات ورزشی و فرهنگی مدرسه و محل خود قرار گیرند که بسیاری از این مسابقات به صورت سراسری اطلاع رسانی می شود .

به این ترتیب دولت سطح سواد رسانه دانش آموزان را افزایش می دهد و همچنین اختصاص دادن ساعت خاص برای استفاده دانش آموزان زیر 15 سال از کانال های خاص تلویزیونی و بخش اخبار مورد علاقه نوجوانان از دیگر برنامه های دولت می باشد .

واحد روابط عمومي در وزارت آموزش مالزي به عنوان يك ارگان مستقل تحت نظر مستقيم وزير مي باشد و حوزه روابط عمومي با تعامل و همكاري با كليه استانها و مدارس مالزي اخبار را پوشش مي دهد و رصد مطالعاتي و تحقيقاتي نظام هاي آموزشي كشورهاي همجوار نيز بر عهده روابط عمومي مي باشد .

·       تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است ؟











·       مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید ؟

-        علوم ارتباطات اجتماعی

-          وزارتخانه ها، نهادهای دولتی و خصوصی، بانک ها و موسسات مالی، شرکت های دولتی و خصوصی، تعاونی ها و کارگاه های بزرگ، کارخانه ها و مراکز تولیدی عمده بخش هایی هستند که مشاغل مرتبط با روابط عمومی را پوشش می دهند.

-          کارشناس اطلاع رسانی

-          کارشناس تبلیغات خارجی

-          کارشناس ارتباطات

-          مسئول برگزاری مراسم و تشریفات

·       خصوصیات هریک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید

مشاغل:

در بخش "مشاغل" ما براي شما مجموعه اي از تمام مشاغلي كه در برگزاري مراسم ها و انجام كارهاي روابط عمومي به آن نياز پيدا خواهيد كرد را به صورت طبقه بندي شده آورده ايم.

در بخش اخبار:

شما مي توانيد در بخش اخبار تازه هاي حرفه خود را مشاهده كنيد.

گالري:

در اين بخش تصاوير پركاربرد با كيفيت مناسب گردآوري شده است.

بنرهاي مناسبتي:

ديگر نيازي نيست كه براي مناسبت ها بنرها را طراحي كني در "سايت تيرو" مي توانيد بنرهايي مناسب براي كار خود را بيابيد.

كلمات قصار:

براي راحتي كار شما براي تمام مناسبت ها كلماتي قصار آماده شده و در طبقه بندي مناسب در سايت قرار داده شده است.

·       چه تجهیزاتی موردنیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست ؟

-        ضرورت توسعه روابط عمومی انسانی : این توسعه نیازمند داشتن خلاقیت و تصمیم گیری در سطخ مناسب است تا بتواند سازمان روابط عمومی را بر مبنای دیدگاه توسعه انسانی تکامل بخشد .

-        شناخت هرچه بیشتر ویژگی های شخصیتی مخاطبان و اذعان بر اصول مسلم ویژگی های روان شناختی .

-        ضرورت توجه به روابط عمومی بومی : روابط عمومی ها باید برای انجام صحیح وظایف باید از خود شروع کنند .

-        طراحی مناسب سایت : چشم نواز بودن ، وضوح ظاهری ، توجه به گروه های عمده مخاطبین ، پرداختن به هر یک از اهداف اصلی سایت خبری

-        روابط عمومی آنلاین باشد .

-        نگاه ارتباطی به اقتصاد مقاومتی : دشوار شدن شرایط اقتصادی می تواند بخشی از کارکردهای ارتباطی سازمان را دچار مشکلات یا تغییر نماید . در این شرایط روابط عمومی باید به اقتصاد مقاومتی دست یابد .

·       به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟





·       به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟

-مسئوليت سخنگويي به عهده مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومي است لذا شايسته است که علاوه بر دارا بودن شرايط عمومي داراي توانايي و شرايط زير باشند در اين جايگاه منصوب گردد.

الف: داراي مدرک تحصيلي کارشناسي يا بالاتر در يکي از رشته هاي علوم اجتماعي باشد.

ب: حداقل 5 سال سابقه خدمت در روابط عمومی ادارات آموزش و پرورش داشته باشد.

ج:آشنایی به اصول خبر نویسی و گزارش نویسی

د: داراي حسن خلق و سابقه بين همکاران باشد

در بخش خبر : کارشناسان خبر به مراسم ها و همایش ها اعزام می شوند و پس از تحریر خبر ، خبر را به صورت تلفنی و یا از طریق فاکس ، ایمیل به بخش خبر ارسال می نمایند . خبر پس از تایپ و تنظیم با تایید رئیس گروه خبر به رویت معاون خبر رسیده و پس از دروازه بانی لازم روی سایت مرکزی آموزش وپرورش قرار می گیرد .

در بخش پاسخگویی به رسانه ها ، رصد کلیه اخبار مربوط به آموزش و پرورش از وظایف اصلی واحد مطبوعات می باشد این اخبار پس از استخراج در یک بولتن با نام بولتن خبری روز جمع آوری شده و به رویت مقام عالی وزارت و معاونان وزیر می رسد . در این بولتن از اخبار روزنامه های کثیر الانتشار ، مجله ها و نشریات الکترونیکی به صورت online استفاده می شود .

همزمان با انتقادها ، پیشنهادها ونظرات افراد تاثیر گذار نیز استخراج و پس از مطالعه و تعیین واحد مربوطه به آن واحد جهت بررسی و پاسخگویی و یا جهت اطلاع رسانی ارسال می گردد .

معاونت پژوهش و تبلیغات بر روی افکار سنجی و تبلیغات سمعی و بصری متمرکز است . در این بخش عملیات افکار و بررسی نظرات و زدن بنرهای تبلیغی و استندها ست .

در این بخش سیاست رایج ، استفاده از تبلیغات غیر مستقیم است . در بخش خبر سیاست رایج منافع وزارت آموزش وپرورش ومعرفی تبیین برنامه های جدید و پیشرفت های آموزش و پرورش است .

·       آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید ؟

بله

 
نويسنده : ابوالفضل کشتکار

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.