بسم الله الرحمن الرحیم
فهرست
مقدمه
روابط عمومي به عنوان قلب تپنده سازمانها و نهادها عمل مي کند و به عنوان چشم بيناي ادارات
مطرح مي شودومبرهن است که پويايي روابط عمومي موجب رشد و بالندگي مجموعه ها و ادارات و مراکزمي گردد
مديران روابط عمومي مي توانند با تعامل سازنده وکارآمدبا اين ابزارها به مرز شکوفايي برسند چون رسانه ها
هستند که در اکثر مواقع افکار عمومي را مد يريت کرده و به چالش مي کشند
تعاريف روابط عمومي
روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک مي گيرد تا ارتباطي دو سويه را بين سازمان و مخاطب برقرار نمايد
روابط عمومي هنر است، علم است، فن است. روابط عمومي آيينه تمامنماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومي وظيفه تبليغ، ترغيب، تشويق و نفوذ در افكار عمومي را بر عهده دارد. روابط عمومي پل ارتباطي مردم و سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. ايجاد حسن تفاهم، حسن رابطه متقابل وظيفه اصلي روابط عمومي است. روابط عمومي اعمال مديريت، فلسفه مديريت، فلسفه اجتماعي مديريت، مشاور مديريت و كاركرد ارتباطي مديريت است
همچنين دايره المعارف " وبستر " مي نويسد روابط عمومي همان چيزي است که اگر درست شناخته شود و به طور اصولي به آن پرداخته شود عنصري اساسي براي به تحقق پيوستن ارزشها، ايجاد تفاهم متقابل، درک درست واقعيت، موقعيتهاي شغلي و اجتماعي و صدها هدف ديگر است
روابط عمومي در متن است نه در حاشيه ضرورت است نه لوکس در خود مديريت است نه در بيرون آن. پس حق است اگر بگوييم هر مديريتي سزاوار همان روابط عمومي است که دارد
روابط عمومي چشم و گوش مديريت است
در هزاره سوم ميلادي روابط عمومي را فلسفه مديريت مي دانند و مسلم است که ارزش، اعتبار و اهميت هر پديده اي را بايد در فلسفه آن جستجو کرد
روابط عمومي آيينه تمام نماي يک سازمان است
دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي علمي در ايران در تعريفي که از روابط عمومي از او خواسته شد معتقد است: روابط عمومي وکيل مدافع سازمان در بيرون و مدعي العموم در داخل سازمان است
تعريف رسانه
هر وسيلهاي كه پيامي را منتقل كند، رسانه است
انواع رسانه
راديو، تلويزيون، مطبوعات، كتاب، سينما، رايانه شخصي، نوار، ويدئو، سي دي، دي وي دي، اينترنت، صفحات وب، وبلاگ، راديو بلاگ ، فتو بلاگ ، ويديو بلاگ ، پادکست ، تلفنهاي همراه، تريبون، منبر، محراب، مأذنه و مناره، خود اذان، مقام (در فرهنگ ايراني و اسلامي)، گنبد و بقعه،عكس، فيلم، كارتن، پويانمايي، تابلو، بيل بورد (تابلوهاي خياباني)، آرم (نشانه)، ديوار نوشته،همه جزءرسانه اند
رسانه هاي نوشتاري عبارتند از:کتاب و جرايد
رسانه هاي شنيداري :مانند راديو
رسانه هاي ديداري:مانند،سينما،اينترنت، تلويزيون
نقش روابط عمومي
نزديك به يكصد سال از پيدايش روابط عمومي ها در جهان مي گذرد. بنابر گفته اي حدود 800 تعريف متفاوت از روابط عمومي اظهار شده است. آنچه كه مي توان گفت، اين است كه روابط عمومي يك نياز همگاني است. روابط عمومي در پي بهره مندي از افكار عمومي براي اصلاح رفتار سازماني است.
كاركردهاي روابط عمومي شامل : قدرت بيان، فن خطابه، مدافعه، مذاكره، برقراري صلح، مشاوره و جمع آوري هوش و خرد مي باشد. روابط عمومي به عنوان يك مشاور، نقش رايزني را براي مديريت ايفا مي كند. اين پديده مانند نيروي الكتريسيته عمل مي كند. پديده اي كه اختراع شده است و از آن نمي توان چشم پوشيد. كاربر روابط عمومي يكي از ابعاد ضروري فرايند فعاليت هاي گوناگون مدرن است كه در سده بيستم و بيست و يكم شكل دموكراتيك بيشتري را به خود گرفته است.
واقعيت اين است كه روابط عمومي به سن تكليف رسيده يك سازمان براي ادامه زندگي و موفقيت، نيازمند آن است كه علت وجودي خود را بشناساند و تا جايي كه ميسر است، اين اطمينان را بدهد كه تمامي گروههاي اجتماعي كه با آنان به شكلي استراتژيك درگير است، در اين راستا گام بر مي دارند.بنابراين ايجاد ارتباطي موثر و روشن درباره هدف مورد نظر، در درون و بيرون از سازمان از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار است و اين مهم به عهده روابط عمومي مي باشد.
روابط عمومي در كشور ما پيشينه اي 50 ساله دارد فلسفه بوجود آمدن دانشي به نام روابط عمومي اين بود كه دولتها به اين فكر افتادند تا مقداري از بودجه كشور را صرف امور مردمي كنند و به اين ترتيب نخستين نهادهاي روابط عمومي در جهان ديده گشود و امروز ما شاهد رشد سريع اين پديده در جهان مي باشيم بطوريكه برخي از كشورها بخشي از بودجه خود را به روابط عمومي اختصاص مي دهند.
يكي از راههاي آشنايي مديران با افكار و ديدگاههاي كاركنان سازمان خود روابط عمومي است كه بر اساس آن مي تواند براي ايجاد فضايي صميمانه و سالم تصميمات جدي و كارآمد بگيرد. از سوي ديگر روابط عمومي بايد عملكرد مديران را به گوش كاركنان برساند و در ايجاد جوي بدون شايعات و بدبيني تلاش نمايد. رساندن پيام مديران از طريق روابط عمومي به كاركنان از پيدايي هر گونه داوري هاي غير اصولي جلوگيري مي كند. در عصر ارتباطات روابط عمومي ها نقش و جايگاه حساس و ويژه اي دارد و اين نهادها نبايد از تغييرات پرشتاب امروزي به دور باشند.
وظيفه اصلي روابط عمومي ها ايجاد ارتباط درون سازماني و برون سازماني است. در واقع روابط عمومي پلي است ميان كاركنان و مديران يك سازمان تا پيشنهادهاي كاركنان در زمينه بهينه سازي روابط انساني را به مديريت انتقال دهد.
روابط عمومي اصلي ترين حلقه ارتباطي بين سازمانها و كاركنان است. روابط عمومي مي تواند با رسانه هاي گروهي ارتباط مداوم داشته باشد و از طريق آنها به وظيفه دو سويه خود جامه عمل بپوشاند. از طرفي مشكلات اقتصادي و اجتماعي سازمان خود را بدون تعصب و شفاف در رسانه ها منعكس كند و از طرف ديگر مشكلات كاركنان را از طريق همين رسانه ها به گوش مسؤولان برساند مي توان گفت كه در درون روابط عمومي ارزش هايي نهفته وجود دارد كه عمدتا به آنها توجه خاصي نشده است و به اين خاطر كار روابط عمومي در بسياري از سازمانها به تبليغات محدود شده است كه كمتر به تفاهم و ارتباط دو سويه پرداخته اند. يكي از كارشناسان روابط عمومي مي گويد: شفاف كردن مسائل جامعه و حمايت از منافع مردم ، بخشي از رسالت يك كارگزار روابط عمومي است.
اصولا مدیرروابط عمومی باید دارای ویژگی های خاص باشد یک سری شرایط کافی ویک سری شرایط لازم را دراین باره می توان مطرح کرد .
شرایط لازم شامل تحصیلات متناسب وتجربه کاری کافی است اما شرط کافی داشتن شخصیت وروحیه هنری وجستجوگرانه است واین مشخصه باید تست شود . درکتاب شغل مناسب شما چیست ؟ شش نوع شخصیت وشش نوع محیط کار شناسایی می شوند ومشخص می شود که هر نوع شخصیت درچه محیط کاری می تواند تناسب بیشتری داشته باشد. دربین شش نوع شخصیت ، دونوع شخصیت برای کار روابط عمومی مناسب است که یکی شخصیت های تحقیقی ودیگری شخصیت های هنری هستند؛ یعنی شخصیت های خلاق وجستجوگر.
کتاب تئوری وعمل آقای میرسعیدقاضی ویژگی های مدیران روابط عمومی را درسه گروه اصلی زیر طبقه بندی کرده است .
1- خصوصیات شخصی ومعیارهای اخلاقی وارزشی عبارتنداز درستی ، امانت ، شهامت ، صداقت ، هوش وزیرکی ، سرعت انتقال ، نوآوری ،علاقه مندی به کار وسخت کوشی .
2- اطلاعات عمومی ودانش اجتماعی وسیع درزمینه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی وبازرگانی
3- دانش تخصصی دررشته روابط عمومی وتسلط برتکنیک های آن ، تسلط برکار رسانه های گروهی وتسلط برروش تحقیق درعلوم اجتماعی برای یافتن راه حل صحیح مشکلات ، آگاهی به دانش ارتباطات درهمه جوانب واشکال وگونه های آن ، فراگیری فنون تشویق ، تبلیغ وترغیب دیگران وتسلط برتکنیک های ترویج واشاعه افکار
تاثیر روابط عمومی در بازاریابی
یکی از نکات بسیار حساس در تعامل با مردم نقش شاخه های تبلیغات و بازاریابی در روابط عمومی است و برخی عقیده دارند که این سرشاخه از یکدیگر مجزا است. در صورتی که با ساده انگاری و کوچک شمردن نقش کلیدی روابط عمومی به بیراهه خواهیم رفت و به صورت مستمر اصرار بر جداکردن آن دارند و معلوم نیست هدف از این جزئی نگری چیست. یکی از ابزار های ارتباط با مردم و تعامل با مخاطبان در روابط عمومی ها، بازاریابی است .
کارشناس روابط عمومی با شناخت کامل مشتری می تواند انگیزه جذب را افزایش دهد. روابط عمومی به عنوان یک تکنیک حمایت از بازار، به خوبی شناخته شده است. بازاریابی در موسسه های بازاریابی بزرگ جهان در کشور های صنعتی به عنوان روند پیش بینی رفتار های مشتری و راضی نمودن او تعریف شده است
به طور تلویحی و ضمنی ، در این تعریف ایجاد حسن نیت بین سازماندهی سفارشات کالا و ارائه خدمات به خریدار، نیاز احساس شده است. یک بازاریابی که به نحو مطلوبی هدف گذاری شده است می تواند بوسیله فاکتورهایی که توسط مدیریت قابل کنترل نمی باشد، خراب و ویران شود. اطمینان مشتری از خدمات خوب، محصولات با کیفیت با وجود عواملی همچون آسیب های بهداشتی، امنیتی و آلودگی که اغلب پوشش های خبری گسترده ای را دارند، کاهش یافته و موجب رضایت می شود
به نظر می رسد هر سازمانی در هر دوره باید گزارش فعالیت های خود را به سهامدارن ارائه کند و میزان موفقیت خود را در بازاریابی ارائه کند. در اینجا نقش روابط عمومی در جذب سهامداران خشمگین در مجمع عمومی سالانه حساس و موجب می شود توجه بیشتری را نسبت به اعلام امکانات گسترده که برای خدمات با ارائه یک محصول جدید دارند آرامش نسبی ایجاد کند
به طور معمول عده ای از رقبا در هر حرفه یا صنفی سعی می کنند برنامه های سازمان را با مخدوش کردن اهداف آن( نزدیکان) در متوقف کردن و در برنامه ریزی گسترده سازمان ، شرکت و موسسه کارخانه خرابکاری می کنند. هر چند در بازار رقابتی سالم این حرکت خلاف اخلاق حرفه ای است ولی روابط عمومی با بازاریابی اصولی، در جلوگیری از آن نقش موثری در ایجاد فرصت ها خواهد داشت
کارخانه های زیادی وجود دارند که در آن مدیریت بازاریابی هیچ مسئولیتی برای ارتباط با مخاطبینی که اثر خیلی فوق العاده ای در موفقیت آن شرکت دارند، قبول نمی کنند.( یعنی هیچ کاری در این خصوص انجام نمی دهد)، این موضوع می تواند شامل کارمندان، سهامداران، تولید کنندگان، دولت ملی، مسئولین محلی و یا گروه های مشاور باشد. در سال های اخیر شرکت های بزرگ صنعتی با گرایش به بازاریابی قوی تمام نیروی روابط عمومی خود را برای حمایت و حفظ نشان تجاری خود بسیج کرده اند تا بتوانند برند خود را حفظ کنند و به نحوی به این درک رسیده که روابط عمومی می تواند با تبلیغ نام تجاری بازاریابی مناسبی داشته باشد.(در جهت حمایت از نام و نشان تجاری خود هستند
شرکت هایی که روابط عمومی فعال و توانمند نداشته و یا کمتر از این تخصص بهره می گیرند با قبول یک نگرش ساده و سازمان ضعیف خود ریسک برخی خطرات را می پذیرند. یک چنین مشکلاتی می تواند زمانی که عموم حسن نیت دارند بوجود بیاید یا زمانی که مشتری فشار می آورد و یا رابطه های پارلمانی و یا صنعتی وجود دارد
یا به طور حتم، سازمانی که دارای روابط عمومی خوب و شناخته شده ای است باعث می شود انتقادات نسبت به آن سازمان کمتر و حمایت ها نسبت به ان افزایش یابد .امروزه محیط های اجتماعی روابط سازمانی و شرایط اقتصادی بسیار پیچیده شده است و شناسایی این محیط می تواند نقش موثری در بازاریابی ایجاد کند
با وجود این، روابط عمومی به عنوان نقش آغازین در یک سازمان، در موارد زیادی به حمایت از بازاریابی سازمان برمی خیزد مانند: بهبود آگاهی، هدایت کردن فروش، تقویت تاثیر بهبود فروش و تبلیغات، ایجاد انگیزه در نیروی فروش، عوامل توزیع، سهامداران، خرده فروش ها، معرفی کالا و خدمات و در خیلی روش های دیگر به حمایت از بازاریابی سازمان برمی خیزد
فراموش نکنیم در بسیاری از فعالیت ها اثر تبلیغات موثر را در بازاریابی روابط عمومی، مورد نظر قرارداده و از آن حداکثر بهره برداری را داشته باشیم و البته برخی از این اهداف برای سعی و تلاش هایی که امر تبلیغات انجام می دهد مهم خواهند بود. بنابراین ارتباط بین تبلیغات و روابط عمومی باید خیلی تاثیرگذار و نزدیک باشد
همسویی تبلیغات و بازاریابی در روابط عمومی
هماهنگی و نتیجه فعالیت ها تنها زمانی امکان پذیر خواهدبود که مدیریت روابط عمومی بتواند بازاریابی، تبلیغات و روابط عمومی را با هم و در کنار هم درک کند و به آن اعتماد کند
تبلیغات و بازاریابی در هر دو طرف و هر دو سمت دارای محدودیت های خواهند بود، که کار کردن با هم ضرورت آن را ایجادمی کند تا این محدودیت ها کم رنگ شده و اثرات آن شفاف شود
هر چند وجود استقلال برای هر دو طرف نیاز است و بازاریابی و تبلیغات باید هر یک به صورت جداگانه حرکت کنند اما داشتن نقاط مشترک بین تبلیغات و بازاریابی که روابط عمومی آن را به هم متصل می کند ضروری است. هماهنگی زمان بندی بین روابط عمومی و تبلیغات سازمان در آغاز یک فعالیت اقتصادی و تولید یک محصول جدید یا در شروع یک حرکت خدماتی می رسد، اما ممکن است لازم و نیاز نباشد که هر دو طرف در ادامه راه در یک نگرش مشابه با هم کار کنند
شرکت سپاهان باطری
مجتمع صنعتي سپاهان باتري به عنوان يكي از بزرگترين واحدهاي صنعتي توليد كننده باتري هاي سرب -اسيدي اتومبيل و اولين توليد كننده باتري هاي سيلد (MF ) در ايران با فن آوري روز دنيا و استفاده از تجهيزات پيشرفته با ظرفيت 3 ميليون باتري در سال احداث گرديده.
اين شركت با بهره گيري از سيستم مديريت منابع سازماني ERP موفق به اخذ گواهينامه هاي مديريت كيفيت ISOTS مديريت زيست محيطي 14001 ISO و مديريت ايمني 18001 OHSAS در سال 1386 و صنعت سبز در سال 1384 و همچنين در سال 1387 – سال نو آوري و شكوفايي- موفق به اخذ گواهينامه هاي مديريت سبز و گواهينامه رعايت حقوق مصرف كنندگان گرديده و به عنوان كار آفرين نمونه در اين سال شناخته شده است.
در حال حاضر خودرو سازان داخلي كشور شامل ايران خودرو- سايپا – پارس خودرو – رنو و .....در حال استفاده از محصولات توليدي اين مجتمع مي باشد.
مجتمع صنعتي سپاهان باتري در زمينه ارائه سرويس هاي خدمات پس از فروش به مصرف كنندگان نيز جزء پيشتازان اين عرصه به شمار مي آيد فعاليت بيش از 600 نمايندگي خدمات پس از فروش در سطح كشور، راه اندازي سامانه صداي مشتري در سازمان جهت دريافت نظرات مصرف كنندگان و ارائه بهترين سرويسهاي خدمات پس از فروش كه تجليگاه آن دريافت لوح حمايت از مصرف كنندگان در سال 1387 مي باشد از جمله فعاليت هاي اين شركت در اين عرصه مي باشد.
تمام محصولات اين شركت داراي 15 ماه گارانتي مي باشد.
وظایف روابط عمومی شرکت سپاهان باطری
1 - تهیه فصل نامه داخلی شرکت
2 – برگزاری مسابقات برای پرسنل و کارگران شرکت که شامل مسابقات قرآنی ، فکری و پژوهشی ، ورزشی و ... میباشد
3 – برگزاری اردوهای تفریحی
4 – برقراری ارتباط با شرکت های تبلیغاتی جهت تبلیغات تجاری شرکت
5 – پاسخگوی سازمان های مختلف که تقاضای حضور شرکت در سمینارها ، مسابقات و کلاس های آموزشی را دارند.
و.....
عملکرد اینجانب در دوره کاربینی
طبق دوره کاری که اینجانب در واحد روابط عمومی تبلیغات گذراندم برنامه کاری واحد مربوطه به صورت تعاملی میان واحدهای روابط عمومی،تبلیغات و مدیریت بازاریابی میباشد.
به طور مثال هماهنگی های واحد تبلیغات با سازمان های خارج از شرکت برای سفارش هدایای تبلیغاتی نوروز 92 که برای مشتریان و کارکنان شرکت در نظر گرفته شده بود.
همچنین جمع آوری مطالب جهت ماهنامه داخلی شرکت که شامل مصاحبه با مدیران ،معرفی پرسنل نمونه ،اعلام نتیجه مسابقات و مطالب اموزشی و سرگرمی میباشد.
واحد روابط عمومی با سازمان های دیگر هم ارتباط برقرار میکند و هماهنگی لازم را جهت حضور مدیران شرکت در سمینار ها انجام میدهد.
به طور کلی واحد روابط عمومی به صورت قلب سازمان بوده و هماهنگی های بسیاری چه درون سازمانی و چه برون سازمانی انجام میدهد.
گردآورنده :سحرناز کریمی
دانشجوی کارشناسی روابط عمومی –امور رسانه
نظرات