دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 13
موضوع
پروژه کاربینی روابط عمومی بانک تجارت
استاد :
جناب آقای سالاریان
دانشجو:
علی آقاجان پور
پودمان – یک
خردادماه 1392
فهرست مطالب:
روابط عمومی در یک نگاه
اصطلاح روابط عمومی که اکنون ما به کار می بریم ترجمه کلمه به کلمه اصطلاح انگلیسی (public relation) است.
روابط عمومی به مفهوم یک حرفه برای نخستین بار در ایالات متحده آمریکا به وجود آمد.
در دهه اول قرن بیستم در آمریکا دفاتری به نام دفتر تبلیغات publiclty bureau یا دفاتر مطبوعات press bureau بوجود آمد و پس از چند سال این دفاتر عنوان روابط عمومی را به خود گرفتند.
این اصطلاح در ایران برای نخستین بار در شرکت نفت به کار گرفته شد و سازمان ها و موسسات دیگر کشورمان پس از گذشت سالها شروع به ایجاد واحدی به نام روابط عمومی در تشکیلات خود نمودند .
روابط عمومی مجموعه ای از اقدامات و تلاش های آگاهانه سنجیده و برنامه ریزی شده به منظور جلب مشارکت عمومی واستتقراء وکسب تفاهم متقابل بین یک سازمان و گروههای مورذ نظر آن سازمان است.باید پذیرفت که روابط عمومی ذانش فن هنر و تخصص استکه دارای اصول فلسفی خاصی بوده واز انگیزه بالایی برای خدمتگذاری به مردم و جامعه برخوردار است.آنچه امروز در روابط عمومی شاهد آن هستیم ضعف در استفاده از تکنیکها و فنون نیست بلکه کیفیت استفاده
از آنها هست پس شایسته است با بهره گیری ازفنون تکنیکهای روابط عمومی بتوانیم نسبت به توسعه که نتیجه داشتن روابط عمومی پویا است تلاش کنیم
شرح وظایف روابط عمومی:
>> انعکاس وتشریح دیدگاهها سیاستها و برنامه های سازمان متبوع
>> اجرای سیاستهای خبری تبلیغاتی انتشاراتی و مطالعاتی
>> ایجاد ارتباط مبتنی بر حسن تفاهم مردم نهادهای اجتماعی و مسئولان
>> تهیه وتدوین اخبار بیانیه اطلاعیه و آگهی و اقدام به انعکاس آن در رسانه های گروهی
>>انعکاس طرحها و سیاستهای اجرایی و عملکرد سازمان به جامعه مخاطب
>>برنامه ریزی و همکاری در جهت برگزاری کنفرانسها سمینارها جشنواره ها مصاحبه و بازدیدها
>>بررسی مطالب منعکس شده در رسانه های گروهی کشور در رابطه با عملکرد سازمان و ارائه نقطه نظرات مناسب به مراجع ذیصلاح
>>ایجاد شبکه اطلاع رسانی و اطلاع یابی مستمر با مخاطبان
>>انتشارات نشریات ادواری و موردی
>>برقراری ارتباط مستمر و منظم با دیگرمراکز و سازمانها ونهادها
>>سیاستگذاری برنامه ریزی و هماهنگی به منظور برگذاری نمایشگاههای تخصصی در حیطه وظایف سازمان
>>تهیه و تدوین و اجرای پروژه های مطالعات مربوط به فعالیتهای سازمانی
>>انجام وپیگیری سایر وظایف محوله ارجایی از سوی رئیس سازمان.
اهداف روابط عمومی:
برقراری ارتباط متقابل بین مردم و مسیولین و جلب همکاری و بسط تفاهم عمومی آگاهی مردم از عملکرد دستگاه متبوع آماده نمودن اذهان عمومی در اجرای طرح ها و برنامه ها وایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل اخلاقی کارکنان در چهار چوب ضوابط و معیار های نظام جمهوری اسلامی ایران.
ایجاد بستر تفاهم همکاری و جلب اعتماد عمومی و اعتماد سازی درون و برون سازمانی است.
جایگاه روابط عمومی
روابط عمومی به دلیل ماهیت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر زیر نظر مستقیم بالاترین مقام مسئول دستگاه متبوع قرار دارد
روابط عمومی در یک نگاه
شرح وظایف روابط عمومی اغلب دستگاه ها با اندکی تفاوت مشترک است و هر سازمان با توجه به سیاست های مدیر برنامه های سازمانی خود را با شرح وظایف ثابت سازمان انجام می دهد فقط در شدت و ضعف آن نظر مدیریت رعایت می گردد.
ارتباط با رسانه ها
حوزه رسانه :
رسانه ها نقش اطلاع رسانی در جامعه را بعهده دارند و این مهم بر عملکرد روابط عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه ها تاکید دارد.
هدف از ارتباط با رسانه ها ارسال اخبار و گزارش عملکرد تنها نیست بلکه باید با رسانه ها بگونه ای ارتباط برقرار نمود که این ارتباط دو سویه و به صورت فعال باشد. ارتباط با رسانه ها می تواند نقطه قوت روابط عمومی باشد.
عمده فعالیت :
ا رتباطات مردمی:
دیدار چهره به چهره همیشه از اساسی ترین ابزار ارتباطات بوده و هست. با این نوع ارتباطات بسیاری از مشکلات به صورت آنی مرتفع می شود لذا با توجه به اهمیت موضوع مسئولین روابط عمومی باید برای این مقوله جایگاه ویژه ای در نظر بگیرند.
عمده فعالیت:
تهیه و تنظیم تقویم ملاقات مردمی با مدیریت
حوزه فرهنگی:
یکی از فنون روابط عمومی برای معرفی دستاورد های بخش خود برگزاری همایش مراسم یا نمایشگاه است و مسئول روابط عمومی باید ضمن داشتن تقویم برگزاری اینگونه برنامه ها با استفاده از تکنیک های برگزاری موارد ذکر شده را ارزیابی نماید. و بر حوزه فرهنگی نیز تسلط داشته باشند.
عمده فعالیت:
تهیه تقویم برگزاری همایش /مراسم /نمایشگاه
انتشارات :
یکی دیگر از ابزار های روابط عمومی برای نشر و اطلاع رسانی برنامه ها فعالیت های انتشارات می باشد. بر این اساس روابط عمومی ضمن داشتن هدف از انتشارات لازم است تقویم زمان بندی شده ای برای تمامی برنامه ها تهیه و بر اساس آن فعالیت نماید. ضمنآ ضروری نیست که حتمآ این انتشارات با هزینه گزاف و گران انجام شود بلکه ماهیت و محتوای آن بسیار مهم است.
عمده فعالیت:
تبلیغات محیطی:
فضا سازی محیطی همیشه توانسته است دیدگاه مخاطبین سازمان را نسبت به آن سازمان تغییر یا اصلاح نماید. نیز با حضوری وسیعی در عرصه تبلیغاتی محیطی با اجاره بیلبوردها و فیکچرها توانسته است تا بخش وسیعی از نیازهای خود در این حوزه را مرتفع نماید.
عمده فعالیت:
سمعی و بصری:
تهیه اسناد تصویر از فعالیت سازمان بسیار مهم و ضروری است و داشتن آرشیوی از آن در مدیریت ضروری تر. سمعی بصری چشم و چراغ سازمان برای مخاطب است زیرا تا مخاطب نتواند بصورت تصاویر فعالیت را ببیند قانع نخواهد شد.
عمده فعالیت:
پژوهش و افکار سنجی :
مناسب است در روابط عمومی هر کاری بر اساس پژوهش انجام شود و داشتن پژوهش آن هم بصورت افکار سنجی ضروری است . علت ان امر هم بدست آوردن اطلاعات فوری از روند فعالیتی است که انجام می شوند. ضمنآ افکار سنجی باید در زمان کوتاه مطالب مفید را در اختیار مدیریت قرار بدهد و اصطلاحآ تحقیق ساندویچی هم می گویند.
عمده فعالیت:
داشتن تقویم اجرایی طرح نظر سنجی طی یک سال برای فعالیت های درون سازمانی یا برون سازمانی .
داشتن فرم های خام نظر سنجی برای موضوعات خاص و یا طراحی.
دیدار و بازدیدها:
اغلب مدیران دستگاه ها و شرکت ها برنامه های بازدید و دیدار از مسئولان و پروژه ها را در برنامه های کاری خود می گنجانند و روابط عمومی ها علاوه بر هماهنگی در این برنامه ها حاضر و اقدام به تهیه گزارش و تصاویر می نمایند.
عمده فعالیت:
با همکاران:
یکی از مهمترین موضوعاتی که روابط عمومی ها به دلیل تعدد فعالیت کثرا" آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسم های غم و شادی همکاران است . این موضوع یکی از مهمترین ابزار ارتباطات درون سازمانی است که باید روابط عمومی به صورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال باشد.
روابط عمومی نیز در موقعیت های خاص اقدام به ارتباط با همکاران می نماید.
عمده فعالیت:
ارتباطات الکترونیکی:
1-ارتباطات الکترونیکی(ICT)
سرعت انتقال اطلاعات واخبار در عرضه کنونی جهان باعث تحولات بزرگی در شکل گیری هر جامعه شده است. روابط عمومی به عنوان محل و ما"من ایجاد ارتباطات برون سازمانی هر نهاد یا موسسه باید با استفاده از این روش های جدید اطلاع رسانی ضمن سرعت دادن به فرآیند ارسال اخبار و گزارش باعث رشد و ثبات فعالیت های فرهنگ سازمانی که پایه و اساس رشد سازمانی است را فراهم می نماید.
عمده فعالیت:
2-پیام کوتاه
ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن همراه یکی از پر جاذبه ترین وسیله ارتباطی بصورت فردی و گروهی است. روابط عمومی ها با استفاده از این ابزار ضمن ارسال پیام های کوتاه فرهنگی ترویجی می توانند سوالات مخاطبان خود را احصا نمایند.
عمده فعالیت:
بروز رسانی پورتابل استانی :
وب سایت دارای پورتابل استانی می باشد این پورتابل اخبار استانها را پوشش می دهد .
عمده فعالیت:
آرشیو و بایگانی:
کلیه اخبار منتشره در خبر گزاری ها و مطبوعات تصاویر و فیلم های ضبط شده در برنامه ها گزارشات و سایر تولیدات اعم از تراکت کاتالوگ و نشریات در روابط عمومی آرشیو می گردد.
عمده فعالیت: