مقدمه :
روابط عمومي دانش نيست يك حرفه و شغلي است كه تعدادي از علوم را به كمك مي گيرد كه با كمك آن ها به حل مشكلات بين سازمان و مردم مي پردازد . با توجه به اينكه در كشور مان به كمتر به اين مبحث توجه شده است.
روابط عمومي بطور موثر به سازمان ها كمك مي كند تا به مخاطبان اصلي خود، تعامل و ارتباط داشته باشند.
روابط عمومي وظيفه دارد چون آينه درخواست و توقع مخاطبين را به مديران ارشد و عملكرد و نقاط برجسته فعاليتها را به بيرون از شركت منعكس نمايد. در اين گزارش شما با روابط عمومي شركت مهندسي و توسعه نفت آشنا مي شويد كه ارتباطات درون و برون سازماني خود را چگونه انجام مي دهد و چطور توانسته در رديف برترين هاي روابط عمومي نفت قرار بگيرد.
فصل اول
كليات :
روابط عمومي به يك سازمان و مخاطبانش براي سازگاري دو طرفه به يكديگر كمك مي كند، روابط عمومي تلاش هاي سازماني براي غلبه بر همكاري گروه هاي مردمي است.
روابط عمومي قلب تپنده سازمان است كه بدون آن ادامه حيات آن موسسه سازمان و غير ممكن مي باشد.
طرح و بيان موضوع
سازمان براي رسيدن به اهداف و حفظ پويايي و حيات خود نيازمند تعامل با مخاطبين در درون و بيرون سازمان است. درك متقابل و تفاهم با مخاطبين نقش موثري در بهبود رويه ها، رفع نقاط ضعف و تقويت اركان موثر آن مجموعه دارد . طبق تعريف انجمن بين المللي روابط عمومي " روابط عمومي علمي است ممتد مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن سازمان ها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني و حمايت كساني را كه با سازمان سرو كار دارند بدست بياورند". اموري چون ؛ زمين شناسي ، مخاطب شناسي ، شناخت افكار عمومي ...... از وظايف اصلي واحد روابط عمومي است.
بسمه تعالی
قلمرو زماني و مكاني :
تهيه فهرست سالانه مناسبت ها و مراسم ها نشان مي دهد كه در طول سال 78 مناسبت مختلف وجود دارد كه از ظرفيت آن مي توان جهت ايجاد حس مودت و همكاري، انتقال اطلاعات ، افكار سنجي و تعامل با درون و برون سازمان نمود.
براي ايجاد تغيير در اين نگرش و بالا بردن جايگاه روابط عمومي به شأن يك واحد ستادي و فكري كه وظيفه رصد نمودن افكار درون و بيرون سازمان را با هدف اطلاع رساني و اطلاع يابي دارد . ضمن توجه به امور مناسبت هاي مذهبي و ملي در راستاي سياست هاي عمومي دولت مي بايست سعي در تغيير تدريجي روشها و همسو نمودن اين وظيفه با اهداف كلي روابط عمومي نمود. براي اين منظور موارد ذيل پيشنهاد مي گردد:
* زمان نمودن برخي برنامه هاي شركت با مناسبت ها
* برگزاري نشست مدير عامل با پرسنل شركت
* حضور فعالتر مديران ارشد شركت در اين برنامه ها و ايجاد تناسب سطح برنامه ها با سطح شأن كاركنان شركت
اهداف :
فرايند برنامه ريزي با شناخت وضعيت موجود شروع، با تعيين اهداف و تبيين راهكارهاي دسترسي به آن اهداف ادامه مي يابد.
يكي از وظايف خطير روابط عمومي شركت مهندسي و توسعه نفت ، داشتن شناخت علمي از شركت، عملكرد و اهداف شركت و پروژه هاي در دست اجرا و آشنايي با نقاط قوت و ضعف آن است. برنامه روابط عمومي وظيفه دارد چون آينه درخواست و توقع مخاطبين را به مديران ارشد و عملكرد و نقاط برجسته فعاليت ها را به بيرون از شركت منعكس نمايد. از آنجا كه اهداف شركت مهندسي و توسعه نفت نظارت بر اجراي كليه طرح هاي در دست اجراي شركت در قالب فعاليت هاي طراحي، مهندسي ، ساخت و اجرا در بخش نفت و گاز خشكي و دريا در درون شركت ملي نفت ايران، نهادهاي كشوري و لشكري در كليه زمينه ها در مناطق جنوب به خصوص استان خوزستان و ..... مي باشد. اهداف برنامه اي وظايف واحد روابط عمومي سازمان نيز در همين مسير و مخاطبين در همين حوزه تعريف گرديده است.
مخاطبين:
بررسي عملكرد روابط عمومي
مطابق ماده 2 آيين نامه مصوب هيأت وزيران در تاريخ 27/4/86 اهم فعاليت هاي روابط عمومي هر سازمان به شرح ذيل مي باشد:
1-اجراي ساست هاي اطلاع رساني دولت
2-همكاري با رسانه هاي جمعي جهت انعكاس مناسب عملكرد سازمان
3-پاسخگويي به ابهامات و اطلاع رساني در خصوص سازمان
4-ايجاد حسن رابطه بين كاركنان و مسئولان سازمان
5-افكار سنجي عمومي و درون سازماني
6-اجراي مناسب مراسم و مناسبت ها
7-نظارت بر انتشارات و نشريات سازمان
فهرست برنامه ها :
برنامه هاي اجرايي :
1-ارائه جدول زمانبندي و بودجه برنامه اجرايي روابط عمومي در سال 90
2-نشست ها و مناسبت ها
3- نمايشگاه ها
4- ارتباط با رسانه
5-وب سايت WWW. Pedec.ir( پيوست – 4 )
6- امور فرهنگی
|
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|||||||||||||
چارت سازمانی روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت
شرح وظایف هر کدام از ادارات و دوایرروابط عمومی سازمان
1-شرکت در هیأت مدیره به عنوان عضو ناظر در سیاستگذاری و تعیین خط مشی اجرایی برنامه ریزی های کلی و ارزیابی پروژه ها به منظور هماهنگی در زمینه اطلاع رسانی تصمیمات و یا عملکرد برنامه ها و طرح ها
2-برنامه ریزی اهبردی و کنترل فعالیت های واحدهای روابط عمومی
3-کنترل و نظارت بر روند اخذ مجوزها و استعلام های گوناگون پروژه ها و واحدهای عملیاتی
.شرح
1-نظارت بر برگزاری همایش ها و نمایشگاه هایی که طرح آن به تصویب رسیده است.
2- تأیید روش های مورد اجرای پیمانکار که برای صحنه آرائی و شکوفایی تبلیغاتی نمایشگاه به کار گرفته می شود.
3-تهیه متن فراخوان و سفارش درج آن در نشریات رسمی کشور با هماهنگی رئیس روابط عمومی
.شرح وظایف کارشناس برگزاری نمایشگاه ها
1-برگزاری نمایشگاه هایی که طرح آن به تصویب رسیده است.
2-تهیه تجهیزات لازم نمایشگاه ها
3-تهیه هدایای تبلیغاتی برای اهداء به بازدید کنندگان با هماهنگی مسئول برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها
.شرح وظایف مسئول امور سمعی و بصری
1-برنامه ریزی و اجراء در خصوص تولید فیلم و انعکاس فعالیت هایی که در پروژه ها و طرح های شرکت مهندسی و توسعه نفت صورت می گیرد به صورت تهیه و تولید عکس و اسلاید فیلم و مولتی مدیا و . . .
2-ارائه خدمات سمعی و بصری به سازمان ها و شرکت ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی به منظور معرفی شرکت
3-رسیدگی و نظارت بر امور تعمیرات لوازم فنی واحد سمعی و بصری
.
.
.
1-تهیه درست و مؤثر نامه ها و دعوتنامه های روابط عمومی شرکت مهندسی و توسعه نفت به تمام رده های مدیریتی و شخصیتی علمی و مذهبی در صنعت
2-ایجاد حسن ارتباط و هماهنگی با مقامات مسئول در شرکت مهندسی و توسعه نفت و شرکت های تابعه و شرکت ملی نفت ایران به منظور معرفی صحیح فعالیت های شرکت
3-پایش اطلاعات روزانه رسانه های مکتوب و الکترونیکی جهت ارائه گزارش به مدیریت روابط عمومی
.
.
.
1-تهیه و تدوین متون تخصصی مورد نیاز مدیریت روابط عمومی
2-پیگیری و نظارت بر حسن انجام خدمات انتشارات انواع کتاب کاتالوگ بروشر و ... یا موضوعات فنی ، تخصصی ، فرهنگی تاریخی که توسط شخص ثالث صورت می گیرد.
3-هماهنگی پیگیری و نظارت بر خدمات چاپ و نشر درون و برون شرکت
.شرح وظایف مسئول اطلاع رسانی و مطالعات اجتماعی
1-نیاز سنجی و موضوع یابی در زمینه هر یک از مقررات اجتماعی مربوط به صنعت نفت
2-ایجاد ارتباط نزدیک و برگزاری جلسات هم اندیشی با کلیه مسولان ادارات فنی و تخصصی و بخش های کارشناسی شرکت مهندسی و توسعه نفت به ویژه مسئولان واحدهایی که دارای وظایف فرهنگی و اجتماعی هستند.
3-فعال سازی و به هنگام رسانی و سردبیری پایگاه اطلاع رسانی شرکت مهندسی و توسعه نفت به منظور استفاده کاربران
.
.
.