شنبه, 03 آذر 1403

 



روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

 

 clip image001

 

مرکز آموزش علمی کاربردی واحد 13 تهران

                                                          

گزارش کاربینی رشته روابط عمومی در امور رسانه

عنوان گزارش : روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران

دانشجو : یوسف پاشائی

استاد راهنما :خانم میرزایی

1

بسم الله الرحمن الرحيم

يا ايّها الّذين آمنوا اصبروا و صابروا و رابطوا و اتّقواللّه لعلّكم تفلحون

  1. مقام معظم رهبري مدظله العالي :
  • .... روابط عمومي ها بايد ببينند خلأيي كه وجود آن ها را ضروري كرده است، چيست؟ عشق به خدمت گاهي در برخي از افراد و دستگاه ها موجب مي شود كه قلمرو وسيع تري را براي كار خود جست و جو كنند و در نتيجه تداخل بخش هاي مختلف پيش مي آيد. جاي روابط عمومي ها بايد روشن شود و بايد روشن شود منظور از رابطه با مردم چيست؟ يعني مردم بايد از ما چه چيزهايي را بدانند؟
  • ‍‍‍‍ .... روابط عمومي بهترين نمايانگر اوضاع داخلي وزارتخانه ازيك سو وازسوي ديگر منعكس كننده چگونگي مسايلي است كه درآن نهاد مي گذرد.سلامت يك دستگاه به اتصال اجزاي آن وهم نوايي وهم سازي انها ارتباط دارد.روابط عمومي ها مي توانند فعاليت نهادها را ارزيابي ومنعكس كنند ومشخص كننده روش ها ونقص هاي دستگاه مربوط خودباشند.

مقدمه

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوششهای حساب‌شده‌ای است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباطند انجام می‌دهد.

روابط عمومی، حرفه و هنری است نوخاسته که به سرعت جای خود را در تمامی سازمانها و ادارات باز کرده است. در دنیای پیچیده کنونی، تمامی سازمانهای دولتی و غیر دولتی که به گونه ای با مخاطبان و مشتریان خود سر و کار دارند، باید بتوانند از یک سو سازمان و تولیدات خود را به آنان بشناسانند و از طرف دیگر، مشتریان و مخاطبان را نسبت به خدمات، کالاها و یا تسهیلاتی که ارائه می دهند، آگاه و اقناع سازند.همچنین از نیازها، منافع و علایق آنان که همواره در حال تغییر است، آگاهی یابند و از آنها در بهبود کالاها و خدمات خویش، بهره گیرند.این مهم ، به عهده دست اندرکاران روابط عمومی است که همچون پلی، این ارتباط را بین مشتریان و مخاطبان و یا به عبارتی بهتر، تمامی اشخاص و سازمانهایی که با سازمان یا مؤسسه آنان، سر و کار دارند، برقرار می سازد.

جایگاه روابط عمومی در اسلام و قرآن


قرآن كريم در سوره مباركه آل عمران آيه شريفه 200 شريفه ضمن دعوت امت به برقراري رابطه اجتماعي، داشتن شكيبايي و در پيش گرفتن تقواي الهي را براي رسيدن به رستگاري و فلاح مورد تأكيد قرار داده است. نكته جالب قرآن موضوعي كه امروزه به عنوان اخلاق در روابط عمومي به شكلي بسيار ناقص در مجامع روابط عمومي مطرح است، دراين آيه شريفه با زيبايي هر چه تمامتر بيان و اشاره مي شود . در خصوص اطلاع رساني و انتقال آگاهي در يك بررسي موردي در قرآن كريم تنها در جزء هاي 20الي 25 بيش از 567 بار بر انتقال آگاهي اشاره و تأكيد شده است . لذا علاوه بر آيات نوراني قرآن كريم سيره عملي و نظري پيامبر اعظم (ص) سرتا سر مردم داري ، مردم ياري و تكريم ارباب رجوع است . فرامين حكومتي وسيره عملي امام علي (ع) نيز مبين و گواه خوبي بر اهميت بخشيدن به مباحث روابط عمومي است كه در همين موضوع امام علي (ع) در فرمان مشهور خود خطاب به مالك اشتر درباره اهميت به افكار عمومي مي فرمايند: «تكيه گاه دين ، اجتماع مسلمين و نيروي ذخيره براي دشمنان تنها توده مردم (افكار عمومي ) هستند . پس گوش تو به سوي افكار عمومي و گرايش تو به جانب آنان باشد » كه در اين ارتباط دهها و صدها موارد از اين دست در فرهنگ اسلامي از جمله نكات ارزنده در مبحث روابط عمومي هستند كه متوليان امر روابط عمومي در كشور ما بويژه در دستگاه هاي فرهنگي بايد به تدوين و تأليف آن اهتمام جدي و زنده كه جايگاه روابط عمومي در اسلام را مي توان شناخت و بايد گفت مگر نه آن است كه روابط عمومي علم وهنر ارتباط انسانها با يكديگر تكريم ارباب رجوع ، آگاهي از نظرات ديگران، علم نفوذ در دلها ، مشاوره با مخاطبان اطلاع رساني چه تسهيل كنند يك بستر ارتباطي دوسويه و سالم با مخاطبان و مواردي اين چنين است كه با نگاهي حتي ظاهري در سيره انبياء الهي بويژه پيامبر اعظم (ص) و ائمه معصومين در مي يابيم كه تمامي اين موارد حتي با دقت و هنرمندي بيشتري در تعاليم الهي و سيره آن بزرگواران ساري و جاري بوده است و پيش از آنكه روابط عمومي به شكل امروزي توسط انديشمندان غربي بنيان گذاشته و مصادره به مطلوب شود اسلام در اين زمينه پيشرو و پيشتاز بوده است .

شرح وظایف روابط عمومی

1-     گردآوري وتدوين گزارش برنامه هاو عملكردهاو فعاليتهاي سازمان

به منظوربرنامه ريزي ، اطلاع رساني به مسئولان و مردم و انعكاس آن در رسانه ها جهت تنوير افكار عمومي.

2-    جمع آوري پيشنهادات وانتقاداتمردم و كاركنان در خصوص عملكردها و فعاليتهاي سازمان به منظور ترغيب كاركنان به مشاركت هرچه موثر تر در بهبود جريان امور سازمان- برقراري ارتباط دو سويه ارباب رجوع و همكاران با مديران و مسئولان.

3-    تدارك و تمهيدات لازم براي پاسخگويي وراهنمايي ارباب رجوع(پاسخگويي به تماسهاي تلفني-پيامگير، صندوق پستي،صندوق پيشنهادات، و وب سايت و.....)

4-    اطلاع يابي از افكار عمومي در كنار اطلاع رساني و تاثير پذيري از افكار عمومي در كنار تاثير گذاري برآنها (تحليل محتواي مطبوعات و رسانه ها وتحليل تماسها و مكاتبات مردمي از داخل و بيرون از سازمان)

5-    انتشار اطلاعيه و تهيه موارد انتشاراتي به منظور معرفي سازمان  

6-    پوشش تصويري مراسم و رويدادها،تهيه آرشيو عكس وتصوير از سازمان و طرحها و برنامه ها.

7-    تلاش براي تقويت هرچه بيشتر روحيه تفاهم بين كاركنان و مديران و هدايت و توسعه بهداشت رواني در محيط كار (امنيت فكري)

8-    برگزاري و مشاركت در همايشها وكنفرانس و مناسبتها.

جايگاه‌ سازماني‌ روابط عمومي‌ :


روابط عمومي‌ زماني‌ مي‌تواند نقش‌ راهبردي‌ خود را در سازمان‌ ايفا كند كه‌ در تشكيلات‌ سازمان‌جايگاه‌ مناسبي‌ داشته‌ باشد.

در بسياري‌ از ساختارهاي‌ سازماني‌، مشاهده‌ مي‌شود كه‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ واحد فرعي‌امور اداري‌ يا امور خدماتي‌ منظور شده‌ است‌ كه‌ در اين‌ صورت‌ روابط عمومي‌ نمي‌تواند جايگاه‌ و نقش‌راهبردي‌ داشته‌ باشد، زيرا طبعاً شرايط احراز شغل‌ مسئول‌ روابط عمومي‌ حتي‌ از شرايط احراز شغل‌مدير اداري‌ پايين‌تر است‌.

در سازمانهايي‌ كه‌ واحد روابط عمومي‌ در جدول‌ سازماني‌ بلافاصله‌ زير نظر مدير عالي‌ سازمان‌ قراردارد نشان‌ دهنده‌ توجه‌ به‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر راهبردي‌ است‌. در بسياري‌ از موارد، روابط عمومي‌ عملاً نقش‌ راهبردي‌ خود را در سازمان‌ ايفا نمي‌كند. اين‌ مشكل‌ ازدو جهت‌ ناشي‌ مي‌شود:

  1. 1.   عدم‌ اطلاع‌ كافي‌ مديران‌ ارشد از نقش‌ و اهميت‌ روابط عمومي‌ به‌ عنوان‌ يك‌ عنصر كمك‌كننده‌ به‌ طرح‌ريزي‌هاي‌ استراتژيك‌ و زمينه‌سازي‌ تصميمات‌، اجرا و ارزيابي‌ عملكرد برنامه‌هاي‌ راهبردي‌ سازمان‌.
  2. 2.   قرار ندادن‌ افرادي‌ با دانش‌ و بينش‌ و منش‌ لازم‌ در چنين‌ جايگاه‌ سازماني‌ كه‌ بتواند سازمان‌ را در اعمال‌ مديريت‌ راهبردي‌ ياري‌ كند. در اين‌ صورت‌ است‌ كه‌ روابط عمومي‌ فقط مي‌تواند مراسم‌ و جشن‌ها را ترتيب‌ دهد و پرچم‌ به‌ در و ديوار سازمان‌ بزند.

تاریخچه و اهداف راهبردی شرکت

شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران یکی از شرکتهای اصلی زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) می باشد. این شرکت صد در صد دولتی و وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

اهداف راهبردی این شرکت در زمینه اکتشاف، استخراج، فرآوری و توسعه طرحهای معدنی و صنایع معدنی به شرح زیر می باشد:

تدوین استراتژی و نظارت بر اجرای فعالیتهای اکتشافی ، معدنی و فرآوری در راستای فراهم نمودن زمینه بهره برداری صحیح و موثر.
برنامه ریزی و توسعهو فناوری و حمایت علمی از واحدهای اکتشافی ، معدنی و فراوری به منظور افزایش بهره وری و توسعه واحدهای جدید .
حمایت از توسعه صادرات محصولات معدنی و خدمات فنی و مهندسی

هدایت و حمایت از توسعه شرکتهای پیمانکاری عمومی ، ایجاد زمینه رقابت در بازارهای جهانی

فراهم آوردن تسهیلات ، حمایت و ارائه راهنماییهای لازم برای سرمایه گزاران داخلی و خارجی و گسترش خصوصی سازی

گسترش فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی

توسعه کار آفرینی و رشد بهره وری مدیریت و نیروی انسانی

روابط عمومی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در یک نگاه

ارتباط با رسانه ، ارتباطات مردمی ، برگزاری همایشها و مراسم و جشنها ، تبلیغات محیطی ، سمعی و بصری ، پژوهش و افکار سنجی ، ملاقات با مسئولان و همکاران ، ارتباط الکترونیکی ، ارسال پیام کوتاه ، برگزاری مناقصات و مزایده ها ، بروز رسانی پورتال شرکت ، آرشیو و بایگانی .

عمده فعالیت در حوزه رسانه

ارسال آگهی ، گزارش عملکرد ، جوابگویی به رسانه ها ، برگزاری جلسات و نشستهای کاری ، تهیه بریده جراید خبرگزاریها جهت اطلاع مدیر ، تهیه آرشیو فیلم و صدا ازاخبار منعکس شده ، تهیه گزارش عملکرد از فعالیتهای بخش ارتباط با رسانه ، اشتراک نشریات محلی و داخلی و بررسی آنها ، توضیح نشریات به معاونتهای مربوطه ، تهیه آرشیو نشریات .

بریده جراید

br

عمده فعالیت در حوزه ارتباطات مردمی

m

تهیه و تنظیم تقویم ملاقات مراجعین و پرسنل با مدیریت ، تهیه گزارش از روند اجرایی این ملاقات ها به صورت ماهانه ، ارزیابی این نشستها و ملاقات ها با ابزار فرمهای نظر سنجی .

عمده فعالیت در حوزه فرهنگی

f

تهیه تقویم برگزاری همایشها ، برنامه ریزی عملیاتی برگزاری نمایشگاه ، برگزاری نماز جماعت ظهر و عصر با حضور امام جماعت ، بر گزاری زیارت عاشورا به صورت هفتگی قبل از ساعات کاری ، برگزاری مسابقات قرآنی و فرهنگی ، برگزاری جشنهای مناسبتی و فرهنگی در طول سال ، ایجاد ایستگاه صلواتی در مناسبتهای مختلف ، مشارکت در برگزاری نمایشگاهها .

عمده فعالیت در حوزه انتشارات

a

انتشار بروشور ، تراکت ، کاتولوگ ، انتشار طرحهای تبلیغاتی جهت اطلاع رسانی .

  

عمده فعالیت در حوزه تبلیغات محیطی

hm

تهیه تقویم آذین بندی ساختمان اداری در مناسبتهای مختلف ، نظارت بر تزئین فضای داخلی و بیرونی ساختمان اداری و ساختمان واحد های تابعه ، نصب پوستر و بروشور در تابلو اعلانات ، نصب طرحهای تبلیغاتی شرکت بر روی بیلبورد در محیط اداره ، برگزاری مسابقات ورزشی و نصب تاریخ برگزاری آنها بر روی تابلو اعلانات .

 

سمعی بصری

اسناد و تصویر از فعالیت سازمان بسیار ضروری است و داشتن آرشیو از آن در مدیریت ضروری تر ، سمعی بصری چشم و چراغ سازمان برای مخاطبان است زیراتا مخاطب نتواند به صورت تصاویر فعالیت را نبیند قانع نخواهد شد.

عمده فعالیت

داشتن آرشیو فنی از فعالیت های سمعی و بصری

قابل ارائه بودن این فعالیتها در کمترین زمان به مدیریت

تهیه گزارش تصویری از برنامه ها و مراسمات و توزیع بین کارمندان

پخش مداحی در ماههای محرم و صفر و شهادتها

پخش موسیقی در دهه فجر

دیدار و بازدید از معاونتها و قسمتهای دیگر سازمان

بیشتر مدیران دستگاهها و سازمانها برنامه بازدید و دیدار با معاونین قسمتها در برنامه کاری خود دارند و روابط عمومی ها علاوه بر هماهنگی در این برنامه ها حاضر و اقدامبه تهیه گزارش و تصاویر می نمایند .

عمده فعالیتها

حضور مسئول روابط عمومی طی برگزاری این برنامه ها به صورت فعال

تهیه خبر و گزارش خبری برای رسانه ها

برگزاری نشستها با اصحاب رسانه

برگزاری جلسات با مدیران سایر دستگاهها

دیدار با همکاران

ham

یکی از مهمترین موضوعی که روابط عمومی ها به دلیل زیادی کارشان اکثرا آن را به فراموشی می سپارند حضور در مراسمها ی غم وشادی همکاران است . این موضوع یکی از مهمترین ابزار ارتباطات درون سازمان است که باید روابط عمومی بصورت برنامه ریزی شده در این امور حاضر و فعال میباشد .

عمده فعالیت در این زمینه

داشتن برنامه برای نحوه حضور در مراسم های شادی و غم همکاران

انتشار پیام تبریک یا تسلیت از طرف مدیر و کارکنان

انعکاس این برنامه در نشریات داخلی

ارسال پیامک تبریک و تسلیت

نصب بنر تبریک یا تسلیت در محل کار و یا درب منزل کارکنان

آرشیو و بایگانی

ab

کلیه اجناس منتشره در خبرگزاریها و مطبوعات ، تصاویر و فیلم های ضبط شده در برنامه ها ، گزارشات و سایر تولیدات اعم از تراکت ، کاتولوگ و نشریات در روابط عمومی آرشیو میگردد .

عمده فعالیت                                                    

تهیه آرشیو اخبار منتشره در جراید مطبوعات

تهیه آرشیو اخبار انعکاس داده شده در خبرگزاریها و سایتهای خبری

تهیه آرشیو تصاویر و فیلم های ضبط شده

تهیه بایگانی ازخبر های ارسار شده به رسانه ها

ایجاد آرشیو نشریات اشتراکی

تهیه آرشیو طرحهای تبلیغاتی

 

 

همايش / مراسم / نمايشگاه

n

يكي از فنون روابط عمومي براي معرفي دستاوردهاي بخش خود‏برگزاري همايش ،مراسم يا نمايشگاه است و مسئول روابط عمومي ‏بايد ضمن داشتن تقويمبرگزاري اينگونه برنامه ها با استفاده از ‏تكنيك هاي برگزاري موارد ذكرشده راارزيابي نمايد .‏

عمده فعاليت :

- تهيه تقويم برگزاري همايش / مراسم / نمايشگاه‏

- برنامه ريزي عملياتي برگزاري نمايشگاه ‏

- استفاده از امكانات روزدر همايش ها،مراسم ونمايشگاهها

عملکرد اینجانب در دوره کاربینی

طبق دوره کاری اینجانب در واحد روابط عمومی گذراندم به شرح زیر میباشد .

هماهنگی دیدار مدیر یت محترم شرکت با پرسنل در ساعاتی معین

پخش کار ت دعوت بین شرکتهای تابعه و شرکتهای پیمانکار جهت باز دید از نمایشگاه مواد معدنی

بریدن قسمتهای روزنامه که مربوط به شرکت میباشد جهت ارائه به مدیر مربوطه(بریده جراید)

واحد روابط عمومی شرکت که چند زیرمجموعه روابط عمومی واحدهای تابعه دارد هماهنگی لازم و کاری با روابط عمومی های مربوطه

پخش کاتولوگ شرکت بین پرسنل

هماهنگی جلسه مدیریت با معاونین

نصب اطلاعیه ها، بیانات و تصویر اخبار مهم سازمان یا عکس های طرح ها در تابلواعلانات

وخیلی از کارهای دیگر که مربوط به روابط عمومی شرکت میشد.

نويسنده : یوسف پاشائی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.