شنبه, 03 آذر 1403

 



روابط عمومی منطقه 20 شهرداری تهران

بسمه تعالی

headeer1 copy

 

چشم انداز روابط عمومی شهرداری

 

مهمترین اهداف روابط عمومی شهرداری را می توان در تحقق آرمانهای مدیریت شهری به ویژه شهروند مداری و مشارکت معنادار مردم واجتماعی نمودن نهاد شهرداری در میان شهروندان دانست و همچنین روابط عمومی را می توان به عنوان رسانه و مکتبی جهت اطلاع رسانی به مدیران شهری نسبت به نیازها ، علایق و سلایق شهروندان و مخاطبان ، جهت آشکار نمودن محاسن و نقاط ضعف شهرداری و باز گو نمودن آن به مدیران شهری به منظور هدایت پروژه ها وطرح های شهری  از طریق تحقیق وپژوهش و نظر سنجی توسط متخصصان امور شهری ومردم دانست تا بتوان شهری با کیفیت بالاتری  به شهروندان ارائه نمود تا مردم در امور زندگی از رفاه وآسایش وخدمات بهتری بهره مند شوند . بنابراین روابط عمومی   با بهره گیری از فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی برای اعمال نظارت واقعی شهروندان بر عملکرد شهرداری و با عینیت بخشیدن  به مدیریت پاسخگو می تواند باعث جلب اعتماد و وفاداری و مشارکت عملی ونظری شهروندان و مخاطبان شده  تا کمک شایانی  برای حل مشکلات ومعظلات شهری داشته باشد . درهر حال روابط عمومی درقالب نهادینه سازی خدمت رسانی به شهروندان وتکریم آنان باید در بر قراری تعامل وارتباط با مردم به سرعت وکیفیت خود بیفزاید تا زمینه ساز مشارکت شهر وندان در امور شهر باشد وتمامی این امور وابسته به این مورد است که بدنه ی کار شناسی روابط عمومی شهرداری علاوه  بر دارا بودن تخصص فوق العاده، نسبت به تمام زوایا ونکات ریز ودرشت روابط عمومی حرفه ای تسلط وآگاهی کافی داشته باشد.

 

وظایف شاخص روابط عمومی در شهرداری منطقه 20:

1- رویکرد ارتباط با رسانه ‌ها:

رسانه‌‌های جمعی اعم از نشریات، خبرگزاری‌ها و صدا و سیما، نقش اطلاع رساني در جامعه را بر عهده دارند و اين مهم بر عملكرد ‏روابط‌عمومی و نقش آن در ارتباط با رسانه‌ها تاكيد دارد. هدف و افق دید روابط‌عمومی   شهرداری منطقه 20 باید برقراری ارتباط و تعاملی دو سويه و بصورت فعال با اصحاب رسانه ‌باشد و ارتباط ‏با رسانه‌ها تنها ارسال اخبار و گزارش عملكرد نباید باشد.

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

*تهیه و ارسال خبر و گزارش‌های خبري

*برگزاري مصاحبه و جلسات پرسش و پاسخ بین شخص شهردار و مدیران شهرداری

*جوابگويي به رسانه‌ها در مواردي كه سوالي مطرح گردد

*برگزاري تور بازديد اصحاب رسانه از فعاليت ‌ها و پروژه‌هاي شاخص

*برگزاري جلسات و نشست ‌هاي كاري با اصحاب رسانه‏

*تهيه بولتن خبري از نشریات و خبرگزاری‌های استان

*تهيه آرشيو فيلم و صدا از اخبار منعكس شده از صداوسيما

*تهيه گزارش عملكرد از فعاليت‌هاي بخش ارتباط با رسانه

2-ارتباطات مردمي

ديدار چهره به چهره هميشه از اساسي‌ترین ابزار ارتباطات بوده و هست. روابط عمومی شهرداری که در مجموعه شهرداری باید مسئول پیگیری و پاسخگویی مشکلات شهروندان ‌باشد باید ‏‏با برنامه‌ریزی جهت برگزاری دیدارهای هفتگی شخص شهردار و همچنین مدیران، مشاوران و شهرداران مناطق به تحقق این امر اهتمام ورزد. با اين نوع ارتباطات بسياري از مشكلات بصورت آني مرتفع گردیده و موجبات رضایتمندی مراجعین را فراهم می‌آورد.

v2

 

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

 

*تهيه و تنظيم تقويم ملاقات مردمي شهردار، مدیران شهرداری، مشاوران شهردار و سایر مسئولان شهرداری

 

*تهيه گزارش از روند اجراي اين ملاقات‌ها‏

 

*ارزيابي اين نشست‌ها و ملاقات‌ها با ابزار فرم‌هاي نظرسنجي

 

*برنامه ريزي براي نشست‌هاي صميمي همكاران با مديران

 

*برنامه‌ریزی حضورمديران در مجامع عمومي (نمازجمعه،اجتماعات ملي ومذهبي و... )‏

 

3- برگزاری همايش / مراسم  /جشن ها/ نمايشگاه

 

روابط عمومی شهرداری،  باید برگزاري همايش‌ها، مراسم‌ها و جشن ها همچنین شرکت در نمايشگاه‌ها را فرصتی مناسب براي معرفي دستاورد‌ها و خدمات شهرداری منطقه دانسته و ضمن تنظیم تقويم برگزاري اينگونه برنامه‌ها نسبت به برنامه‌ریزی آنها اقدام نماید.

 

به مناسبت میلاد باسعادت فاطمه زهرا (س )، جشن نگین آفرینش در سرای محله جوانمرد قصاب برگزار شد.

 

v3

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه20 به مناسبت میلاد باسعادت فاطمه زهرا (س )با همکاری مدیر محله جوانمرد قصاب و اداره اجتماعی ناحیه2 جشن "نگین آفرینش " با حضور شهردار ناحیه2 در سرای محله جوانمرد قصاب برگزار شد.

در این مراسم برنامه های متنوعی باحضور گروه های هنری و نمایشی، از جمله اجرای سرود، مولودی خوانی و سخنرانی برگزار شد و با اهدای هدایا به کارمندان شاغل و بانوانی که مزین به نام های فاطمه و زهرا بودند تقدیر شد .  همچنین بسته های فرهنگی بین بانوان توزیع شد.

 

v4

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

*تهيه تقويم برگزاري همايش / مراسم / نمايشگاه‌هادر سطح منطقه

*برنامه ريزي عملياتي برگزاري نمايشگاه‌ها

*استفاده از امكانات مدرن روز دربرگزاری همايش ‌ها، مراسم و نمايشگاه‌ها

4-انتشارات

يكي ديگر از ابزار‌هاي روابط‌عمومی براي نشر و اطلاع رساني برنامه‏‌های شهرداری ،فعاليت‌هايی در غالب انتشارات مي‌باشد. بر اين اساس ضمن تبیین اهداف اداره انتشارات، تقويم زمان بندي شده اي براي ‏تمامي برنامه‌ها تهيه و بر اساس آن فعاليت ‌نمايد.

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

*تهیه و تدوین تقويم فعاليت انتشاراتي درسال

*پوشش تمام فعاليت‌هاي مديريت در حوزه انتشارات درقالب ‏بروشور، بنر، استند، سي دي، كاتالوگ، پوستر و...

5-‏تبليغات محيطي

با توجه به ماهیت وظایف شهرداری منطقه 20 در بحث زیباسازی فضا و مبلمان شهری روابط عمومی باید با بهره‌مندی از تجارب متخصصان امر و استفاده از المان‌های شهری و محیطی با توجه به شئنیت‌ پایتخت معنوی ایران سعی در انجام هر چه بهتر آن داشته باشد.

v5

 

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

 

تهيه تقويم آذين بندي جهت ساختمان‌های اداري به مناسبت‌هاي مختلف و نظارت بر انجام آن‌ها

 

نظارت بر تزئين فضاي داخلي و بيروني ساختمان‌هاي شهرداری‌ها، سازمان‌ها و معاونت‌ها

 

نصب پوستر‌ها، بنرها، اقلام تبليغاتي و فضاسازی محیطی در محیط شهری

 

نظارت بر طرح تبلیغات محیطی سطح شهر

 

ورود و بکارگیری ابزارهای جدید تبلیغات محیطی در سطح شهر

 

6-سمعي و بصري:

 

باید با تشکیل مجموعه  سمعی و بصری زیر نظر روابط‌عمومی و تهيه اسناد تصويری اعم از عکس و فیلم از فعاليت‌های شهرداری که بسيار مهم و ضروري است و همچنین به تهیه و تدوین آرشيوي از آن‌ها  همت گماشت، و با توجه به این مورد که سمعي و بصري پیشانی و نمای این اداره براي مخاطب  و شهروندان است اهتمامی ویژه به عملکرد آن داشته باشیم.

v6

 

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

 

داشتن آرشيو فني و طبقه‌بندی شده از فعاليت ‌هاي سمعي بصري ‏

 

قابل ارائه بودن اين فعاليت در كمترين زمان به مديريت (بصورت الكترونيكي ‏و یا حجمي)‏

 

تهیه و پخش تصاوير در پرتال‌های پخش تصاویر در ساختمان‌های شهرداری و همچنین نمایش در برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف

 

7- پژوهش و افكار سنجي

 

با توجه به لزوم پژوهش و آگاهی در عملکرد شهرداری ، ‏داشتن و انجام عملیات پژوهش، آن هم بصورت افكارسنجي از نکات ویژه و قابل توجه باید باشد، علت اين امر بدست آوردن اطلاعات فوري از روند فعاليتي است كه توسط مجموعه و کارمندان انجام مي ‏شود و در مرحله بعد بررسی و تهیه گزارش از آن برای بررسی خطاهای احتمالی و نقاط ضعف و قوت می باشد.

 

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

 

تدوین طرح نظرسنجي طي يكسال براي فعاليت‌هاي درون سازماني و همچنین برون سازماني‏

 

تهیه فرم‌هاي خام نظرسنجي براي موضوعات خاص و يا در مواردی موضوعات کلی

 

انجام پروژه‌های نظرسنجي با هماهنگي مديريت‌ها در برنامه‌های مختلف‏

 

8-بازديد از پروژه ‌ها / افتتاحيه ‌ها /ملاقات با مسئولين شهری

 

با توجه به اهميت پروژه‌های فنی و عمرانی شهرداری كه از نظر اقتصادي ، اجتماعي و حتي سياسي ‏مي تواند در بافت  شهری   تغيیر حاصل نمايد،   روابط‌عمومی باید ضمن آگاهی و اطلاع کامل از روند انجام این طرح‌ها در مواردی به بازدید از این پروژه همراه باشهردار و مسئولین شهری پرداخته و به تبع آن در جریان روند انجام آن پروژه‌ها قرار گیرد و در مرحله بعد به اطلاع‌رسانی آن بپردازد.‏

 

مهمترین فعاليت ها ی آن  :

 

حضور مدیر  روابط‌عمومی طي برگزاري اين برنامه ‌ها بصورت فعال‏

 

تهيه خبر و گزارش خبري با تصريح به رسانه‌هاي گروهي شهر تهران

v7

 

v8

-ارتباطات الكترونيكي :

سرعت انتقال اطلاعات و اخبار در عرصه كنوني جهان باعث تحولات بزرگي ‏در شكل گيري هر جامعه شده است روابط عمومی   شهرداری منطقه 20 نیز بعنوان محل و مأمن ‏ايجاد ارتباطات  شهرداری منطقه با شهروندان وسازمانهای تابعه باید با استفاده از اين ‏شيوه‌‌هاي جديد اطلاع‌رساني، ضمن سرعت بخشیدن به فرآيند ارسال اخبار و ‏گزارش‌ها، باعث رشد و ثبات فعاليت‌‌هاي فرهنگی و اطلاع‌رسانی كه پايه و اساس ‏رشدهر سازماني هست به بهترین شکل ممکن  بشود.‏

v9

 

 

عمده فعاليت هایی که باید در این حوزه انجام شود :

به روز بودن و داشتن اطلاعات كافي و بهره گيري از فن آوري‌ها در زمینه حوزه‏ آی تی

ايجاد ارتباط الكترونيكي بصورت مداوم

ايجاد صندوق پستي الكترونيكي اختصاصي روابط‌عمومی

درج اخبار بخش خبری پایگاه اطلاع رسانی بصورت روزانه

بروزرسانی و پیگیری امور پرتال اطلاع‌رسانی شهرداری منطقه 

10-پيام كوتاه

‏ارسال پيام كوتاه از طريق تلفن همراه يكي از پرجاذبه‌ترین وسيله ‏ارتباطي بصورت فردي وگروهي است. روابط‌عمومی    شهرداری منطقه با تهیه سامانه پیامک و استفاده از ‏اين ابزار ضمن ارسال پيامك و اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و پروژه‌ها امکان دریافت نظرات و پیشنهادات از طریق این سامانه را ایجاد نماید.‏

عمده فعاليت

تهیه ليست تلفن همراه مخاطبان (شامل مدیران و مسئولان دولتی، استانی، شهری، سازمانی خبرنگاران کارکنان شهرداری-  و ...) بصورت گروه بندي شده ‏

ارسال پیامک برای اطلاع‌رسانی مراسم‌ها و برنامه‌های شهرداری  منطقه

باتشکر از توجه شما

ارسالی توسط خدا کریم لطفی 

 

نويسنده : خداکریم لطفی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.