بسمه تعالی
تعريف روابط عمومي
تعاريف متعددي از روابط عمومي موجود است كه هركدام از زاويه خاصي به آن نگريسته است. ما در اينجا به تعدادي از آنها كه توسط صاحبنظران برجسته اين رشته مطرح شده است ميپردازيم.
مارستين ميگويد: روابط عمومي عبارت است از هنري كه به كمك آن ميتوانمؤسسه، سازمان و فرد را مورد علاقه و احترام كارمندان، مشتريها و مردمي كه با آن سروكار دارند قرار داد.
دكتر حميد نطقي (پدر روابط عمومي ايران) در جايي روابط عمومي را وكيل مدافع سازمان در بيرون و مدعيالعموم در داخلسازمان تعريف كرده است.
ركسي هارلو در تعريف روابط عمومي ميگويد، روابط عمومي عبارت از دانشي است كه توسط آن، سازمانها آگاهانه ميكوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كنند تا بتوانند تفاهم و حمايت كساني را كه براي مؤسسه اهميت دارند، به دست آوردند.
اسكاتام كاتليپ صاحب نظر روابط عمومي در جهان: روابط عمومي، اداره كردن وظايف شناسايي و ايجاد، حفظ و نگهداري روابط مطلوب و برجسته بين سازمان و جامعه است. جامعهاي كه توفيق و ناكامي يك سازمان به آن وابسته است.
لانگ و هازلتون؛ روابط عمومي كاركرد ارتباطي مديريت است كه از طريق آن سازمانها با محيط خود سازگار ميشوند، آن را اصلاح ميكنند و تغيير ميدهند يا آن را حفظ ميكنند تا به اهداف سازماني دست يابند.
تعريف انجمن جهاني روابط عمومي: انجمن جهاني روابط عمومي در ماه مي 1960، تعريف زير را براي روابط عمومي تدوين و تصويب كرد. همين تعريف در نشست سال 1987 مكزيكو، مورد تائيد قرار گرفت.
براساس تعاريف ياد شده، ميتوان ويژگيهايي را براي روابط عمومي بر شمرد.
- روابط عمومي علم و دانشي است
- كوشش آگاهانه و برنامهريزي شده
- وسيله جلب نظر، تفاهم و پشتيباني مخاطبان و حفظ و نگهداري آن با استفاده از وسايل مختلف نظير رسانهها
-بخشي از وظايف مديريت سازمان
- فعاليتي مبتني بر تحقيق
- روابط عمومي هنر است
- توجه به تجزيه و تحليل گرايشها
- وسيله مشاورة مديران
- وسيله تغيير در افكار عمومي
- وسيله اطلاع رساني به مردم
- وسيله ايجاد ارتباط دوسويه بين سازمان با مخاطب و بالعكس
- وسيله ايجاد ارتباط اقناعي
براساس آنچه كه بيان شد، ميتوان تعريف كاملي را براي روابط عمومي ارائه داد:
روابط عمومي، مجموعهاي از عمليات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقيق است كه با استفاده از شيوههاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع يابي از نظرهاي آنان، تجزيه و تحليل گرايشهاي مخاطبان و افكار عمومي به منظور گفتگو با آنان براي رسيدن به تفاهم با كاربرد روشها و ابزارهاي ارتباطي نوشتاري، گفتاري، ديداري و شنيداري است.
شرح وظایف روابط عمومی
مهمترین وظیفه روابط عمومی، شناخت افکار عمومی و نفوذ در آن برای جلب رضایت افکارعمومی نسبت به سازمان است که هم در درون سازمان و هم در بیرون از سازمان دنبال میشود. بیتردید، این وظیفه در قالب مجموعهای از فعالیتهای ارتباطی صورت میگیرد که میتوان آنها را تحت عناوین ارتباطات، امور فرهنگی و نمایشگاهها، انتشارات، سنجش افکار و پژوهش و برنامهریزیدستهبندی کرد. که در زیر به تشریح این وظایف میپردازیم.
۱ - ارتباطات
- سیاستگذاری، برنامهریزی و کاربرد شیوهها و برنامههای مناسب برای انعکاس اهداف، سیاستها،فعالیتها، برنامهها و مواضع سازمان به مخاطبان، رسانهها و جامعه.- گردآوری، جمعبندی و تحلیل نظرها و دیدگاههای مردم، نخبگان و رسانهها در زمینه فعالیتهایسازمان و ارائه آن به مدیریت.- تلاش برای تقویت هرچه بیشتر روحیه تفاهم بین کارکنان و مدیران و همیت سازمانی و زمینهسازیبرای برقراری ارتباطات بین آنان.
۲- اعلان مواضع سازمان.
- عضویت و شرکت در جلسههای مهم سازمان به منظور آگاهی از سیاستها، خطمشیها، برنامهها وروند فعالیتها و نیز آگاهی از نتایج سایر نشستها و گردهماییها و جلسهها. تدوین “تقویم جامع ارتباطات سازمانی” در قالب ملاقاتها و بازدیدهای مسئولان سازمان باشخصیتهای حقیقی و حقوقی، کارکنان و اقشار مختلف مردم با هدف تداوم و گسترش اصولی وتلطیف
۳ - روابط و تنظیم افکار عمومی.
- تدارک تمهیدات و اقدامات لازم برای راهنمایی ارباب رجوع و تسهیل دسترسی به مراکز و مسئولانسازمان.
- برنامهریزی و اطلاعرسانی به مردم درباره عملکرد سازمان به انگیزه تنویر افکار عمومی.
- تدوین برنامه سالانه مصاحبههای مسئولان سازمان با مطبوعات، متناسب با اولویتهای سازمانی ونیازهای افکار عمومی.
- تهیه و تنظیم اطلاعات پایهای از سازمان برای ارائه به مراجعان و میهمانان سازمان به زبانهای مختلف.
- ایجاد ارتباط احسن با مطبوعات، رادیو، تلویزیون و خبرگزاریها و بهرهبرداری بهینه از آنها برایاطلاعرسانی به مردم.
۴ - امور فرهنگی و نمایشگاهها
- مشارکت در برگزاری سمینارها و گردهمایی تخصصی و عمومی سازمان.
- پوشش تبلیغی ساختمانها و فضاهای عمومی سازمان در گرامیداشت ایام و مناسبتهای ویژه.
- تدوین و اجرای طرح جامع تبلیغات برای فضاسازی فرهنگی - تبلیغی در ساختمانها و محوطهها.
- مدیریت نمایشگاهها (سالانه، دایمی و …) در خارج و داخل سازمان.
- طراحی و تولید هدایای تبلیغاتی برای اهدا به مخاطبان (متناسب با سلایق و علایق قشرها).
- تهیه، تدوین و اجرای تقویم مراسم داخل سازمان.
- راهاندازی و اداره موزه و اتاق انتظارات سازمان.
- تولید و سفارش ساخت آگهیهای تلویزیونی و فیلمهای مورد نیاز برای تبلیغ عملکرد و مستندسازیسازمان.
۵ - انتشارات
- تدوین کتب، جزوهها و تهیه مواد انتشاراتی به منظور معرفی سازمان.
- گردآوری و نشر اطلاعات و اخبار و گزارشهای مربوط به سیاستها، فعالیتها، طرحها و برنامهها; باشیوهها و قالبهای مؤثر و مناسب.
- تدوین و انتشار خلاصه عملکرد سالانه سازمان برای ارائه به افکار عمومی.
- انتشار نشریه داخلی و برون سازمانی سازمان.
۶ - سنجش افکار
- تهیه گزارشهای تحلیلی ادواری (ماهانه/فصلی/سالانه) از افکار عمومی داخل و خارج از سازمان برایارائه به مدیریت.
- نقد و بررسی بازتاب فعالیتهای سازمان در نظر اقشار مردم بویژه نخبگان، رسانهها و دستگاهها از یکسوو مدیران و کارکنان از سوی دیگر و ارائه گزارش آن به مدیریت.
- سنجش افکار عمومی درون سازمانی به منظور بازیابی مسائل و ارائه راهکارهای مناسب به مدیریت.
- طراحی و اجرای نظام گردآوری پیشنهادهای کارکنان به منظور ترغیب کارکنان به مشارکت هرچهمؤثرتر در بهبود جریان امور سازمان.
۷ - پژوهش و برنامهریزی
- تهیه گزارشهای عملکرد دورهای از فعالیتهای روابط عمومی.
- نوآوری، خلاقیت و طراحی فعالیتهای جدید در قلمرو وظایف روابط عمومی.
- نظارت و ارزیابی فعالیتها و اعمال نتایج حاصل در برنامهها و فعالیتهای آتی.
- طراحی و برنامهریزی برای ارتقاء کلیه اموری که به رشد کمی و کیفی ارتباط و همدلی بین سازمان ومردم و دستگاهها و مدیران و کارکنان با یکدیگر بیانجامد
معرفی انستیتو پاستور ایران:
این مجموعه شامل تاریخچه ای از تاسیس انستیتو پاستور ایران به همراه دست آوردهای علمی این پژوهشگاه می باشد. در این راستا اشخاص زیادی با درجات علمی مختلف و تخصص های بالا با زحمات زیاد و در مقاطعی بسیار حساس و سرنوشت ساز دخیل بوده که همین جا لازم می دانم از زحمات این عزیزان تشکر و قدردانی نمایم.
همچنین شامل فعالیت های این پژوهشگاه و مخصوصاً واحد روابط عمومی این مرکز می باشد.
روابط عمومی ها در هر سازمان یا ارگان نقش کلیدی را داشته ودر مواقعی آینه تمام نمای آن می باشد.
بخشی که در این مجموعه آمده است تنها بخش کوچکی از تمام فعالیت های این مرکز می باشد وصرفاً جهت آشنایی مختصر با فعالیت های آن منعکس گردیده است. در این مجموعه شما علاوه بر آشنایی با فعالیت های پژوهشگاه با تولیدات، افتخارات، دوره های آموشی، طرح های پژوهشی، پایگاه های اطلاعات علمی، ایفای
نقش های بین المللی، چگونگی همکاری با دیگر موسسات علمی و ... آشنا می شوید.
در اینجا شما با بخشی از فعالیت های روابط عمومی این سازمان که در اینجا به رشته تحریر درآمده آشنا شده که امید است در نحوه شناخت عزیزان از عملکرد یک روابط عمومی و مختصری از وظایف روابط عمومی ها که در معرض دید پویندگان این رشته قرار گرفته کمک نماید.
انستيتو پاستور ايران در سال 1299 (هجري قمري) در تهران در زمين وقفي مرحوم عبدالحسين ميرزا فرمانفرمائيان به مساحت 22549 مترمربع تأسيس گرديد تا زمينه لازم براي انجام تحقيقات پيشرفته را فراهم آورده و طرح هاي نويني در زمينه علوم پزشکي، علوم کاربردي، توليد
فرآورده هاي دارويي زيستي و کيت هاي تشخيصي خاص بيماري هاي عفوني ارائه نمايد. اهداف انستيتو پاستور
- پیشگیری و مبارزه با بیماری های عفونی شایع در ایران و حتی الامکان منطقه
- توسعه تحقیقات کاربردی در زمینه محصولات بیولوژیکی
- توسعه تحقیقات در زمینه علوم پایه با تاکید خاص بر عفونت ها
- تولید محصولات موثر در حزوه سلامت و بهداشت
- آموزش نیروهای متخصص در حوزه سلامت
- انجام خدمات مورد نیاز بهداشتی از قبیل واکسیناسیون
روابط عمومي و امور بين الملل پاستور:
روابط عمومی و امور بین الملل انستیتو پاستور ایران در راستای اهداف اطلاع رسانی و امور ارتباطات داخلی و خارجی خود هماهنگ با دیگر مراکز تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی، ضمن ارائه خدمات در زمینه های مطبوعاتی، رسانه ای، همایشها، برگزاری نمایشگاه ها، بازدید ها و انجام امور مربوط به تشریفات، سفرهای خارجی، داخلی، ضیافتها، تبادل و انعکاس دستاوردهای پژوهشی و تولیدی، همواره در راستای تحقق اهداف عالیه فوق پیشگام و پیشرو می باشد.
مهم ترين كاربرد هاي عملي تكنيكهاي روابط عمومي، استفاده از آنها در جهت تهيه و تنظيم و اجراي يك برنامه منسجم و موفق روابط عمومي است لذا اداره روابط عمومي براي رسيدن به اهداف انستيتو از اين چهار تكنيك به ترتيب ذيل استفاده نموده است:
1-تكنكيك پژوهش (در زمينه سنجي، مخاطب شناسي، شناخت افكار عمومي و سرانجام، ارزيابي يك برنامه اجرايي روابط عمومي)،
2-تكنيك پژوهش (در زمينه سنجي، مخاطب شناسي، شناخت افكار عمومي و سرانجام، ارزيابي يك برنامه اجرايي روابط عمومي)،
3 - تكنيك برقراري ارتباط (آشنايي با مفاهيم كلي ارتباط، عناصر و موانع و انواع ارتباط، اشكال ارتباط،
4- تكنيك ارزيابي ( ارزيابي برنامه روابط عمومي، سنجش ميزان انتشار پيام، سنجش بازتاب انتشار پيام و مشخص شدن نقاط ضعف و قوت برنامه هاي اجرا شده و استفاده صحيح از تجارب و نتايج حاصله از آن در توسعه برنامه هاي پيشنهادي براي آينده).
روابط عمومي و امور بين الملل انستيتو پاستور ايران در راستاي اهداف اطلاع رساني و امور ارتباطات داخلي و خارجي خود در حوزه هاي زير به ارائه خدمات مي پردازد:
1- انتشار خبرنامه داخلي ماهانه (گپ)
2- برگزاري همايشها- ضيافتها-
3- شرکت در نمايشگاه ها و برپائي غرفه در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي
4- انعکاس دستاوردهاي پژوهشي و توليدي به رسانه ها
5 - چاپ و نشريات
6- پيگيري رزرواسيون تالارها
7- رزرواسيون هتل ها و بليط
8- هماهنگي ديدارهاي علمي از پاستور
9- ارسال اخبار پزشکي، اينترنتي به اعضاي هيئت علمي و محققين
10- ارائه خدمات سمعي بصري
11- کمک هاي تخصصي مرتبط به ديگر بخش ها
چكيده كارهاي محوله در روابط عمومي به اينجانب:
1- چك كردن اتوماسيون اداري رئيس و خودم و ارجاع آنها به همكاران
2- انجام امور كامپيوتري (تهیه اسلاید ها و ...)
3- طراحي، صفحه بندي و پيگيري ماهنامه گپ
4- تدوین و طراحی بروشور
5- تدوین و طراحی بنر
6- تدوین و طراحی کاتالوگ ویرایش آنها
7- طراحي پوستر
8- هماهنگي با واحد اطلاع رساني جهت درج اخبار در سايت (بروزرسانی اخبار سایت)
9- انجام كارهاي محوله
10- فیلم برداری از مراسم ها، کپچر فیلم ها و تدوین آنها
11- همكاري در برگزاري همايش ها و برنامه هاي مختلف
12- شرکت در نمایشگاه ها و غرفه های انستیتو
نتيجه گيري:
روابط عمومي عبارت از دانشي است كه توسط آن سازمانها آگاهانه مي كوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كنند تا بتوانند تفاهم و حمايت كساني را كه براي موسسه اهميت دارند، به دست آورند. لذا انستيتو پاستور ايران در راستای اهداف اطلاع رسانی و امور ارتباطات داخلی و خارجی خود هماهنگ با دیگر مراکز تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی، ضمن ارائه خدمات در زمینه های مطبوعاتی، رسانه ای، همایشها، برگزاری نمایشگاه ها، بازدید ها و انجام امور مربوط به تشریفات، سفرهای خارجی، داخلی، ضیافتها، تبادل و انعکاس دستاوردهای پژوهشی و تولیدی، همواره در راستای تحقق اهداف عالیه فوق پیشگام و پیشرو می باشد. از آنجا که روابط عمومی در هر سازمان آئینه تمام نمای دستاوردهای آن مجموعه می باشد، امید آن داریم که در انجام این مهم، کوشا و سعی وافر را مبذول نمائیم.
اهداف انستيتو پاستور
- توسعه تحقیقات کاربردی در زمینه محصولات بیولوژیکی
- توسعه تحقیقات در زمینه علوم پایه با تاکید خاص بر عفونت ها
- تولید محصولات موثر در حزوه سلامت و بهداشت
- آموزش نیروهای متخصص در حوزه سلامت
- انجام خدمات مورد نیاز بهداشتی از قبیل واکسیناسیون
روابط عمومي و امور بين الملل پاستور:
روابط عمومي و امور بين الملل انستيتو پاستور ايران در راستاي اهداف اطلاع رساني و امور ارتباطات داخلي و خارجي خود در حوزه هاي زير به ارائه خدمات مي پردازد:
-1 انتشار خبرنامه داخلي ماهانه (گپ)
-2 برگزاري همايشها- ضيافتها
-3 شرکت در نمايشگاه ها و برپائي غرفه در نمايشگاه هاي داخلي و خارجي
-4 انعکاس دستاوردهاي پژوهشي و توليدي به رسانه ها
-5 چاپ و نشريات
-6 پيگيري رزرواسيون تالارها
-7 رزرواسيون هتل ها و بليط
-8 هماهنگي ديدارهاي علمي از پاستور
-9 ارسال اخبار پزشکي، اينترنتي به اعضاي هيئت علمي و محققين
-10 ارائه خدمات سمعي بصري
-11 کمک هاي تخصصي مرتبط به ديگر بخش ها
بخش 2 – بازدیدها
بخش 3 – امور تشریفات
امور بین الملل |
|
|
بخش 4 – برقراری ارتباط
تكنيك برقراري ارتباط (آشنايي با مفاهيم كلي ارتباط، عناصر و موانع و انواع ارتباط، اشكال ارتباط
درون سازماني و برون سازماني در روابط عمومي) :
اهداف درون سازمانی
ارتباط روابط عمومی با بخش ها:
اهداف برون سازمانی
|
بخش 6 – تبلیغات
امور فرهنگی و مذهبی
شرکت در کلاسهای آموزشی
نتيجه گيري:
روابط عمومي عبارت از دانشي است كه توسط آن سازمانها آگاهانه مي كوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كنند تا بتوانند تفاهم و حمايت كساني را كه براي موسسه اهميت دارند، به دست آورند. لذا انستيتو پاستور ايران در راستای اهداف اطلاع رسانی و امور ارتباطات داخلی و خارجی خود هماهنگ با دیگر مراکز تحقیقاتی، تولیدی و آموزشی، ضمن ارائه خدمات در زمینه های مطبوعاتی، رسانه ای، همایشها، برگزاری نمایشگاه ها، بازدید ها و انجام امور مربوط به تشریفات، سفرهای خارجی، داخلی، ضیافتها، تبادل و انعکاس دستاوردهای پژوهشی و تولیدی، همواره در راستای تحقق اهداف عالیه فوق پیشگام و پیشرو می باشد. از آنجا که روابط عمومی در هر سازمان آئینه تمام نمای دستاوردهای آن مجموعه می باشد، امید آن داریم که در انجام این مهم، کوشا و سعی وافر را مبذول نمائیم.
راهکارهای پيشنهادی:
1- همکاری متقابل فی مابین روابط عمومی انستیتو و وزارت بهداشت در همه زمینه ها
2- ارائه رهنمودهای اداری، اجرائی و پشتیبانی
3- همكاري متقابل بين بخشي
3- همكاري جهت بهبود و بروزرساني سايت به زبان فارسي، EN، FR
4- مشارکت در امر سیاست های داخلی و خارجی سیستم