شنبه, 03 آذر 1403

 



زیر فرآیندهای دفتر روابط عمومی

روابط عمومی در یک نگاه

021212

ادا وارد بر نیز پدر روابط عمومی مدرن

علم روابط عمومی را اینگونه تعریف می کند که آن سه مفهوم را در بر دارد.

(مردم را مطلع نماید،مردم را همگرا نمایید، مردم را متقاعد نمایید )

روابط ارتباطی دو سویه است که در نگاه فرهنگی عبارت است از : فعالیتهای ممتد، مداوم و طرح ریزی از طریق افراد و سازمانها.

تعریفی که دکتر حمید نطقی از روابط عمومی ارائه داده است عبارت است از:

روابط عمومی آن دسته از اعمال مدیریت است که مدیر به کمک ان ،برخورد و رفتار عامه را می سنجد و در نتیجه خط مشی ها وطارز عملکرد فرد یا موسسه به صورتی که متضمن منافع عامه فرد یا موسسهمذبور را تایین نمایید و بر اساس آن به منظور خود که همانا حصول حسن تفاهم است را مطرح نمایید .

برخی از وظایف و کارکردهای عمومی:

1-   اطالعیه درون و برون سازمانی

2-   توسه و مشارکت سازمانی

3-   تشریفات و تبلیغات: اطلاع رسانی در خصوص یک موضوع یا یک هدف خاص که خود انواع مختلف دارد (تعلیمی- مانوری-چهره به چهره و.....)

4-   تکریم،استقبال، اسکان، همراهی،پذیرای ........

5-   افکار سنجی

6-   برگزاری جشن و مراسم

7-   تهیه بولتن و خبرنگار و مجله

8-   دریافت پیشنهادات و نظریات مردمی و کارکنان سازمان

9-   ارتباط مستقیم با مردم ،جراید،خبر گزاریها،رسانه های گروهی داخل و خارج

انتشار عملکرد سازمان و واحد های مختلف در چهار چوب قوانین مصوب

برنامه ریزی سفرها،بازدید و ملاقاتها

تهیه عکس و فیلم ....(مستند سازی)و آرشیوهای سمی و بصری

بر پای نمایشگاها و جشوارهای گوناگون

آموزش مستمر همکاران روابط عمومی جهت ارتقاءسطوح علمی و کاربری

*تاریخ چه روابط عمومی

واژه نخست مدرن روابط عمومی در ایران در سال 1333 و در شرکت ملی نفت ایران تجربه شد در آن زمان روابط عمومی فقط به نشر آگهی های خبر و نشریات محدود بود و امروز گسترده فعالیتهای آن سازمانها و شرکت های دولتی و خصوصی را در بر گرفته و به طوری که امروز سازمانها دولتی و خضوضی از روابط عمومی در جهت ارتقاء اعتبار خود استفاده می کنند . آموزش دانشگاهی روابط عمومی نبز با تاسیس موسسه عالی مطبوعات و ورابط عمومی در سال 1346 در تهران آغاز شد که از پشتیبانی علمی و مدیریت موسسه مطبوعات کیهان و حمایت مالی شرکت ملی نفت ایران برخوردار بود.

شرکت واحد اتبوس رانی نیز از بدو تاسیس شرکت واحد در سال 1335 بخشی متشکل از 2 نفر برای پاسخگویی به سوالات و شکایات مردم وجود داشته اما نام رسمی رسمی روابط عمومی را دار نبود. پس از گذشت سالها روابط عمومی در سال 1365 با وجود 5 نفر به فعالیت خود ادامه میدهد و در حال حاضر روابط عمومی شرکت واحد با حضور 44 نفر در بخشهای مختلف که ذیل به آن اشاره شده است به فعالیت خود ادامه میدهد.

*اهداف روابط عمومی شرکت واحد (تشریحی):

هدف روابط عمومی کسپ تفاهم و پشتیبانی از طریق ایجاد احساس اشترتک بین فرد یا سازمان از سویی و مخاطبان از سوی دیگر می باشد که باعث ایجاد ارتباطی تعاملی و دو سویه مشارکتی و پیچیده است که به طور بالقوه به ایجاد حسن اشتراک کمک میکند . پس متخصصان دروابط عمومی که نقش همههنگ کننده درون سازمان و ارتباط سازمان با بیرون را ایفا می کند بایستی از دانش و مهارتهای ارتباطی روان شناسی جامعه شناسی سیاست اقتصاد اصول مدیریت و علم اخلاق برخوردار باشد تا بتواند بر جایگاه ویژه خود مشرف شوند تا هنگامی که سازمان در معرض هجوم مشکلات قرار بگیرد بتواند وضعت فعلی را حفظ کرده از انزوای اجرای که دیر یا زئد متوجه هر سازمانی است کمک شایانی نماید .

در این راستا اهدافی به شرح ذیل میتوان اثر گذارد و در مدت زمانی منتج به نتیجه شود.
1)ایجاد توسع و افزایش تعامل استفاده کنندگان از خدمات شرکت واحد:

کسانی که از خدمات شرکت واحد استفاده میکنند روزانه بالغ بر سه میلیون نفر هستند اما کسانی نیز وجود دارند که از خدمات آن استفاده می کنند ولی نسبت به وضعیت آن حساس بوده و نظر دارند لذا اگر فقط یک درصداز این افراد روابط عمومی تعامل پیدا میکند روزانه حدود 30هزار نفر با شرکت در ارتباط خواهند بود و این امر علاوه بر منافع که در بر خواهد داشت باعث می شوذ مردم در تصمیم گیری مدیریتی شرکت واحد مشارکت داشته باشد.

راه حل این موضوع این است که زمینه سازی حاکمیت ارتباط دو سویهد بین شرکت و تک تک مردم نیستند بلکه افراد بوده و شما پاسخگوی تکتک مردم استفاده کننده از خدمات شرکت واحد خواهید بود و اذا رضایتمندی همگان حاصل شود .

2) بالا بردن روحیه و نشاط و رضایت مندی در کارکنان بخصوص رانندگان:

این موضوع با الویت راننده محوری صورت می پذیرد . زیرا راننده نماینده و سفیر شرکت واحد بوده و بنوعی حلقه اثصال و نقطه ارتباطی بین شرکت و مردم میباشد . ویترین تغییر و تحول سازمان راننده است . از طرفی دیگر راننده فقط رانندگی نمیکند بلکه وی مدیریت یک گشت درون شهری را بعهده دارد که علاوه بر انرژی فیزیکی بالای که از خود بروز میدهد انرژی روانی او نیز دائماً در فعالیت است.

لذا باید عملکرد راننده از نظر نحوه تعامل با مردم ارزشیابی شود و نه با پارامتر های دیگر اداری و سنواتی

3)افزایش درامد حاصل از آگهی تجاری و تبلیغاتی و توسعه آنها:

در این راستا باید با شرکتهای صاحب رسانه و تبلیغات محیطی ارتباط بر قرار و بر اساس درجه بندی و رتبه بندی خاصی که به آنها میدهیم با آنها کار کنیم مهم ترین فاکتور در این زمینه بعد از قیمت عدم اشتغال زای فکر و نحوه کار شرکتها برای ما ست .

4)مشارکت فعال و هدفمند در فعالیت فرهنگی و ترویج فرهنگ اسلامی و دینی

تحقیق شعارهای متناسب برای شرکت های واحد ماهانه مناسبتی و سالانه این نوع حرکتها بصورت موردی ودفعتاً نباید صورت بپذیرد بلکه باید در قالب یک برنامه یکساله ودارای اهداف مشخص باشد.

5)راه اندازی غنی سازی محتوا و کیفی نشریات مجود در شرکت واحد

نشریه یا نشریات موجود متناسب با آخرین دستاوردهای روز در روزنامه نگاری طرح و اقدام شود. نشریه هفتگی ،دو هفته نامه و یا ماهانه با هدف خاص و راه اندازی شود .

6)تهیه و تدوین و چاپ کتاب راهنمای جامع و کامل از فعالیت شرکت واحد با کمک اسپانسر و بدون هزینه

7)تعامل با سازمانهای دولتی و خصوصی به منظور مشارکت ذهنی و عملی آنها در برنامه اجرایی شرکت واحد (مجلس و وزارتخانه و.....)

8)بکارگیری ابزار مدرن و رسیدن به ٌروابط عمومی و دیجیتال ٌ:

تجهیزات ارتباطی همه وسیله های هستند و نه هدف انواع ارتباطی و به کارگیری آنها روابط عمومی دجیتالی نیست بلکه میزان تعامل روابط عمومی با مشتریان تعیین کننده خواهد بود به عبارت دیگر روابط عمومی دیجیتالی صرفاً مسلح شدن به تکنلوژی نیست

9)بازنگری و تحول و ارتقا ساختاری در روایط عمومی

10)تحقق یق و پژوهش های لازم (نیاز سنجی ،امکان سنجی و نظر)بمنظوربرخورد حرفه ای کارشناسه با مسائل روز .

11)نقش روابط عمومی در جهت جایگاه یابی مدیرعامل شرکت واحد تصمیم گیری مختلف کلان شهر تهران .

12)کمک به مدیر عامل در نظارت بر عملکرد افراد زیر مجموعه سازمانی

13)توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از اتوبوس درون شهری

14)انجام امر فرهنگی مذهبی و ملی رسانهای(با توجه به اینکه سازمان صاحب رسانه تاثیر گذاری می باشددرقالب یک ساله و بیشتر میتوان اقدام نماید)

15) بالا بردن زمینه مشارکت فعال ذهنی و علمی کاربران و استفاده کنندگان از خدمات اتوبوسرانی

16)در آمد زای در حوزهای غیر آگهی بای شرکت واحد از طریق سرویس رسانی در زمینه ایرانگردی

17)ایجاد حس حضور سازمان اتبوس رانی در منابع خبری

18)پر کردن اوقات مردم در اسیتگاهها و داخل اتوبوس هنگام سفرهای درون شهری (در راستای بالا بردن روحیه مطالعه در استفادکنندگان ).

نويسنده : مجید افسوشین

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.